رواية خفايا القدر الفصل السابع 7 بقلم أسماء صلاح
رواية خفايا القدر البارت السابع
رواية خفايا القدر الجزء السابع
رواية خفايا القدر الحلقة السابعة
توقفنا لما اميرة قالت بداخلها :بيقت مساعدة دكتور القسم في يومين امال لو قعدت اكتر من كده في المستشفى هتعمل ايه
رانيا : بس قوللي يا اميرة عملتي ايه في باريس
اميرة سرحانة ولم ترد عليها
رانيا قالت بصوت مرتفع:يا اميرة
اميرة : بتقولي حاجة يارانيا
رانيا : ايه مالك روحتي فين
اميرة :مافيش هروح فين يعني ما انا معاكي اهوه
رانيا : لا انتي بتفكري في حاجة ولو مش كده تقدري تقوللي انا كنت بقولك ايه
اميرة :ها
رانيا : شوفتي اني معايا حقه قوللي بقي فيه ايه احنا مش اكتر من أصحاب
اميرة بعصبية : قولتلك مافيش حاجة وبطلي تزني وتسالي نفس السؤال انا قولت مافيش يعني مافيش ولا عاوزني اخترعلك حاجة علشان اقوهلك يعني
رانيا بزعل : براحتك بعد اذنك ومشت
اميرة قالت لنفسها ينرفزه :ايووووووه بقي
وراحت رانيا مكتبها وبتلع البالطوه وبتقول لنفسها بعصبية : انا الحق عليها اني عاوزه اطمن عليها وقلقنها علشانها
وملك معديه من أمام مكتب رانيا ونظرة من الباب وقالت بإبتسامة : تسمحلي أدخل
ولفت رانيا ظهرها وقالت بإبتسامة خفيفة : ايوه طبعا اتفضلي
ملك بإبتسامة : أصل كنت مروحة ولقيت مكتبك مفتوح فإستغرابت ايه كان عندك حالة ولا ايه
رانيا : ها ايوه
ملك بضحك : طيب كويس ايه رأيك تنعش سوا النهاردة ومتخفيش ياستي انا اللي عذمكي
رانيا بضيق : لا ياملك ماليش نفسي النهاردة مرة تاني
ملك بضحك : ايه ده رانيا بتعتزل عن عذومه مش مصدقها
رانيا بضيق : أصل كان في شغل كتير النهاردة وانا تعبانة
ملك : طيب ايه رأيك نطلب عشها ونتعش هنا أصل عاوزه اتعش معاكي النهاردة ايه رأيك
رانيا بضيق : معلشي ملك انا ماليش نفس
ملك باستغراب : مالك يا رانيا دي اول مرة اشوفك مش بتضحكي فيها
وبكت رانيا وقالت : مافيش ياملك
ومدت ملك ايدها علي المكتب وأخذ من مانديل من العلبة واعططه لها وقالت باستغراب : مالك فيه ايه بس
رانيا وهي بتبكي قالت لها :مافيش حاجة
مسكت ملك يدها وقعدتها على الكرسي ولفت وقعدت علي علي الكرسي وقالت بدهشة :فيه ايه بقي ما انتي كنتي كويسة الصبح ايه اللى حصل بقي وماتقليش مافيش حاجة علشان انا متأكدة إن فيه حاجة
امسحي دموعك كده وقوللي ايه اللي حصل
ومسحت رانيا دموعها وقالت : طيب انا هقولك علشان انا مضيقة ولو محكتش هفرع
ملك : طيب احكي ايه الموضوع
وحكتلها رانيا علي اللي حصل بينها وبين اميرة
وضحكت ملك علي ماقالته رانيا وقالت : هو ده بس اللي حصل يعني علشان اميرة اتعصبك عليكي شوية تبكي بشكل ده
رانيا : أصل انتي ياملك ماتعرفيش انا واميرة ايه احنا اكتر من الاخوات احنا طول عمرنا مع بعض من أيام الابتدائي لحتي ما اتخرجنا مع بعض من كلية الطب وحتي اما جنها نتعين اتعينها برده مع بعض ودي اول مرة تتعصب فيها عليها
ملك : يمكن تكون مضيقة شوية وأول ماهتررق هتجى تصلحك وبعدين ذي ماقولتي إن اللي بنكم كتير يبقي ماتزعلش منها
رانيا : معاكي حق ياملك هي يمكن تكون تعبانه من ضغط شغل في مؤتمر باريس
ملك : صح
وقامت رانيا فجأة وقالت : طيب يلا نروح ولا هنبات هنا
ملك قالت باستغراب : يعني انتي بقيتي كويسة
رانيا : اه يلا علشان نلحق العشا
ونظرة لها ملك وقالت :عشا ايه
رانيا : مش انتي عذمني علي العشا يلا
ملك باستغراب : مش كنتي بتعيطي من شويه
رانيا : ما انتي قولتي من شويه يلا علشان انا جعانه وخرجت من المكتب
قالت ملك لنفسها بضحك : اكيد مش طبيعية وخرجت من المكتب
اميرة لنفسها : ايه اللي انا عملته ده طيب رانيا ذنبها ايه اما الحقها قبل ماتروح وخرجت من المكتب وراحت لرانيا في مكتبها لقيت المكتب مقفلها
فقالت لنفسها : ان شاء الله الصبح ابقي اصلحها ونزلت
وبيخرجوا ملك رانيا من المستشفى
رانيا : تعالى انا ركنها عربيتي هناك
ملك : ايه ده انتي معاكي عربية
رانيا بضحك : ايوه جبتها بعد معاناة يا بنتي علشان زي ما انتي عارفها إن شغلنها مش محدد بوقت معين بس علي فكرة هي مش كبيرة
ملك : مش مهم احسن من مرمطت المواصلات إنما هي عامل ازاي
رانيا بإبتسامة: شوفي عارفة زوبة اللي في الأفلام هي زيها بضبط بس احدث شوية
ملك بضحك : زيها بضبط وبتضحك
رانيا : اهي أمامك اهي
ملك:هي دي طيب ما حلوه اهي
وفتحت رانيا باب العربية وقالت بضحك : طيب اركبي
وفتحت ملك الباب وبتضحك
وخرجت اميرة من المستشفى ونظرة أمامها بدهشة ——–
يتبع….
لقراءة الفصل التالي : اضغط هنا
لقراءة الرواية كاملة اضغط على : (رواية خفايا القدر)