روايات

رواية شمس العاصي تشرق من جديد الجزء الثاني الفصل الرابع عشر 14 بقلم نورة عبدالرحمن

رواية شمس العاصي تشرق من جديد الجزء الثاني الفصل الرابع عشر 14 بقلم نورة عبدالرحمن

رواية شمس العاصي تشرق من جديد الجزء الثاني الجزء الرابع عشر

رواية شمس العاصي تشرق من جديد الجزء الثاني البارت الرابع عشر

رواية شمس العاصي تشرق من جديد الجزء الثاني الحلقة الرابعة عشر

وقف بسيارته امام النيل وشمس مازالت تجلس بالسيارة تراقبه..
فمنذ ان صعدت معه السياره لم يتفوه بكلمة ..
نزل من السياره واتكئ على مقدمة سيارته يدخن بشراهه حائرا كيف يبدأ حديثه معها مالذي سيقوله لها الان فهما الآن كما اراد لوحدهما …
انتظرت شمس مطولا وهي تراقبه لم يتحرك من مكانه يضم ذراعيه إلى صدره يحاول جمع كلماته وترتيبها…
نزلت الاخرى من السيارة لتقف بجانبه أرادت الحديث ليقاطعها هو بقوله..
عاصي : لحد امتى هتفضلي تهربي كده….انا تعبت وانا اجري وراكي من مكان لمكان..
شمس بضيق وسخريه: لااا حقك عليا ياعاصي بيه..حقك عليا جدا عشان تعبتك معايا ..
عاصي زفر بضيق : شمس كفايه لحد كده..
شمس :انت اللي كفايه ياعاصي كفايه انا زهقت خلاص مش قادره اتحمل اكتر من كده…
عاصي :عايزه ايه عايزه ايه وانا اعملهولك..

 

شمس :عمران قالك طلبي..
عاصي: انا مش موافق..
شمس: مش مهم المهم تريحني ياعاصي انا عايزه اتحرر منك بلاش تكرهني فيك اكتر من كده..
اعتدل بوقفته ونظر الى عينيها بعمق لتتهرب الاخرى ..ليقول ..انت بجد كارهاني ياشمس .
شمس…
عاصي تنهد بضيق وابعد نظره عنها ليقول : عمري كله معتذرتش من حد عشان عارف كويس انا مبغلطش ابدا ومش ممكن اظلم حد معايا..
شمس : انت شايف انك مظلمتنيش..
عاصي:سيبيني اكمل ياشمس ..
ابعدت نظرها عنه بغيظ
ليكمل حديثه..انت غلطتي ياشمس ..

 

شمس بصدمه :انا انا غلطت ياعاصي لتكمل بانفعال لا بقى انت اللي غلطت وجيت عليا قوي …لا ومكتفيتش بانك ظلمتني واتهمتني بشرفي وخسرت ابني بسببك..لا لا مش بس كده انت جبت نسمه الللي كانت السبب بكل ده واتجوزتها ..انت قهرتني قوي ياعاصي قوي وانا مش ممكن اسامحك…
صدم من معرفتها لكل ذلك لكنه قال بتسرع :انت عرفت كل ده منين..
شمس :عرفت وخلاص …وبدل ماتجيبلي حقي لا انت سبتها على اسمك وكمان هتخلف منك…روح لمراتك ياعاصي وسيبني فحالي .
عاصي :مش هسيبك وقلتلك قبل كده انتي غلطتي..
شمس بانفعال :مغلطتش ….
عاصي :لا غلطتي ياشمس لما تقوللي انك رايحه بيت اهلك واتصل يقوللي مجيتش تبقي ايه هااا اتكلمي..
شمس نزلت دموعها بقهر لتقول باختناق: كنت عايزه افاجأك كنت فراحانه وعايزه اعملك مفاجاه عشان عرفت اني حامل…لتبدا بالبكاء وتكمل بشهقات بس انت انت عملت ايه ..عملت فيااا ايه..

 

عاصي :كنتي عايزاني اعمل ايه..وجاتلي على موبايلي صور ليكي وانت بحضن راجل غيري هاا ومش بس كده انا رحت على اكتر من شخص على امل ان واحد منهك يقولي الصور دي متفبركه بس لا الكل اكدلي انها بجد..
ليكمل باختناق..وانتي انتي لما كذبتي عليا وقولتي انك ببيت اهلك اتجننتت وانا متاكد انك مكنتيش هناك..
شمس بدأت بالبكاء بشده….
ليقترب منها عاصي واراد احتضانه لكنها دفعته مسحت دموعها وقالت روحني ياعاصي ..روحني لحسن اروح لوحدي وسيبني فحالي.
امسك يدها ليقول : اسمعي الاول. انا عايز اقولك ايه وبعد كده هعملك اللي انتي عايزاه..
شمس…
عاصي انت اه غلطتي ..بس انا عارف اني كمان غلطت وجيت عليكي قوي..بس انتي مكنتيش مكاني محسيتش باحساسي ان قلبي كان بيتحرق لما شوفتك بالصور دي ولما كذبتي عليا ياشمس معرفتش ايه اللي جرالي كنت عايزا اوجعك زي ماوجعتيني عملت كل ده عشان اوجعك لما سبتك مرميه على الارض وغارقانه بدمك خفت …خفت اضعف واخدك بحضني وانت اللي كنتب ساعته خاينه ورخيصه بالنسبالي عشان كده هربت…

 

شمس :ليه..ليه ماعقبتش نسمه زي ماعقبتني ليه ياعاصي ليه. فهمني قولي ايه حاجه..ليه انا اسحتملت منك الوجع وهي لا ليه..
عاصي :عشان انا بحبك..انتي وهي لأ
ضحكت ساخرة ..بتحبني..
عاصي :ايوااا بحبك..الوجع والكسره والخذلان من الشخص اللي بنحبه تبقى ضربه جامده قوي انا حسيت بقلبي بيتقطع مية حته عشان بحبك كل اللي عملته عشان اوجعك زي ماوجعتيني. انما نسمه ولا مره حبيتها قلبي ده مدقش الا ليكي انتي ..مش فارقه معايا نسمه هتعيط بسببي او تتوجع عشان مهما عملت مش ممكن تاذيني او اتجرح منها زيك..
كان كل اللي بفكر فيه اني اقهرك زي ماقهرتيني عشان كده اتجوزت نسمه لما عرفت انك مظلومه حاولت اوقف الفرح بس امي ساعتها زعلت مني وغضبت عليا بالوقت ده انتي سبتي البيت وهربتي ..انا كان لازم ارضي امي ..امي ياشمس هي اللي ربتني وتعبت عليا عارف انك هتقولي دي مرات ابوك .وازاي تسمع كلامها بس لا امي هي اللي ربتني صح مخلفتنيش بس كبرتني وعلمتني وخلتني ابقى راجل ..بس مع ده كله قلبي مدخلهوش غيرك ياشمس حاولت كتير اخفي حبي ليكي معرفتش..
كانت تستمع له ودموعها تنهمر بغزاره هذا الاعتراف الذي كانت تنتظره بفارق الصبر الان تستمع له..
عاصي: نسمه مش حامل وانا طلقتها…خلينا نرجع ياشمس ..
شعرت بالسعاده وابتسامة كادت ان ترتسم على وجهها ..لتتوقف وتتظاهر بالبرود ..فليس بهذه السهوله هذا ماكانت تحدث نفسها به..يجب ان يعاقب يجب ان يعاني مثلها تماما..لتقول بهدوء..خلصت كلامك..
عاصي : انا بحبك وانا اسف والله مش هتشوفي معايا يوم وحش بس سيبك من العند وخلينا نرجع…

 

شمس: روحني ياعاصي ..
عاصي: ياشمس…
شمس :انت وعدتني تعمل اللي انا عايزاه ..وانا عايزاك تروحني عشان انا سايبه ابني لوحده بالبيت..لتصعد السياره ولم تنظر اليه ابدا بداخلها سعاده كبيره من اعترافه بحبها وانه تخلص من نسمه الى الابد ليصعد الاخر السياره يترقبها بامعان ينتظر ان يلاحظ اي شيء على ملامحها ليطمىن قلبه او حتى ان تقول كلمه تطمئنهه بها ..لكن شمس لها راي اخرى ..
اوصلها الى المنزل ولم يلاحظا طوال الطريق تلك الاعين االتي تترقبهما ..
*******
دخل عمران الى المزرعه وهو يترقب رؤية هند لكن استقبلته والدتها
عمران : هند كويسه..
والدة هند : ايوا يابني ..طلبت تجي عشان هند عايزه..عايزه..
عمران بتوتر هند عايزه ايه وهي فين عشان نتكلم..
والدة هند فوق بؤضتها
عمران هطلعلها..
والدت هند :استنى ياعمران هي مش عايزه تشوفك ..وطلبت الطلاق..

 

عمران :ايه ..طلبت ايي..وانتي موافقاها عالهبل ده..
يابني..
عمران :خلاص يامرات عمي خلاص انا هطلعلها..
والدت هند :ياعمران..
لكنه لم يستحب لها ليسرع الى غرفة هند لكنها كانت تغلقها بالمفتاح تستند الى الباب وتبكي بقهر …
عمران: افتحي ياهند…افتحي ايه الجنان اللي بتعمليه ده ..
هند….
عمران افتحي الباب عشان نتكلم بلاش جنان..
هند….
عمران هند هتفتحي والا هكسر الباب..
هند …
عمران ماشي ياهند ماشي ..ليبتعد اراد كسر الباب لتوقفه والدتها ياعمران يابني انت بتعمل ايه..
عمران انت موافقلها عالجنان ده..

 

يابني ..
عمران اطلعي منها يامرات عمي وخلينا نتفاهم انا ومراتي..
والدتها :ياعمران هي لسه صغيره مش عارفه تعمل ايه..
عمران :صغيره .. دي شحطه والظاهر اني دلعتها بزياده نسيت انها خلاص بقت ام والهبل ده خلص وقته..افتحي الزفت بقولك متطلعيش جناني…
يابني اهدى..
اهدى ايه وزفت انت شايفه بنتك عايزه ايه..والله ياهند لو مفتحتبش الباب لكسره..
هند…
ماشي ياهند ماشي..ليبتعد خطوتين واراد كسر الباب لكنها فتحت الباب متظاهرة بالبرود لتضم يديها الى صدرها عايز ايه ياعمران..
عمران نظر الى زوجة عمه ليقول بهدوء. سيبينا لوحدنا يامرات عمي…..

 

ام هند يابني..
عمران متخفيش احنا هنتكلم بس..لتغادر الاخرى..ويدخل عمران الغرفه..ليقول اتفضلي عشان افهم ايه الجنان اللي بسمعه ده..
دخلت هند الغرفه تتهرب من النظر اليه…لترتبك فور اغلاقه الباب بالمفتاح..
هند انت قفلت الباب ليه..
عشان محدش. يتدخل مابينا..
ليه هو احنا هنتخانق مهي كلمه وحده قلها وكل واحد يروح لحاله..
بالسهوله دي..
اه..
اقترب منها لتقف الاخرى بثبات وقلبها ينبض بسرعه..لكنها تظاهرت بالقوة..
اي اللي حصلك..ايه مش فاهم دي حكايه قديمه ..مش هتحاسبيني على حكايه قديمه..
هند حكايه قديمه ياعمران انتوا لعبتو فيا و بمشاعري. اقدر افهم انت اتجوزتني ليه..
اناهقولك عشان تجبر بخاطري لما امي قالتلم اني بحبك مكنتش عايز تحس انك مقصر معايا.. مش عايزني اتعذب…عشان تكمل واجبك معايا ..بس خلاص انا بحررك من كل حاجه

 

هند..
سيبني اكمل …انت فاكر انك عملتلتي حاجه انا عايزاها فاكرني مبسوطه بده …لا ياعمران لااا…انت كسرتني ..قهرتني ..زمان كنت صابره ومستحمله عشان فاكره انك بتحبني ..بس دلوقتي لا ياعمران طلقني ..طلقني ياعمران وانا بحررك من كل حاجه..انت مقصرتش معايا فيوم كفايه لحد كده.
خلاص خلصتي..
نظرت اليه بضيق…
ليقول الاخر طلاق مش هطلق ياهند عشان انا بجد بحبك..
بتسرع وقهر ودموع كذاب..
وقف بصدمه من كلمتها هذه..ليقول بحده انتي قلتي ايه..
هند…
انطقي قلتي ايه..
لتجيبه بانفعال وبكاء كذاب ياعمران انت ولا مره حبتني ..خدتني جا…
امسك ذراعها بعنف ليقول بحده الظاهر اني بجد.دلعتك زياده عشان كده بدأتي تغلطي فيا ونسيتي انا مين..
ببكاء سيبني ياعمران ..سيبني انا بكرهك بكرهك..شعر بغصة بصدره فهند الذي كان هو مأامنها منذ صغرها وملاذها الوحيد ..هو الأن سبب بكائها ودموعها..ليدفعها ويغادر وهو يشعر بالاختناق…
*****

 

غزلان بارتباك هتسافر ياخالوو ليه..
عزت بضيق مش قلنا بلاش خالووو دي..
غزلان…
عزت امسك يدها بحب : بصي ياغزلان انتي ربيتي على ايدي كبرتي وبقيتي عروسه..طول الوقت وانا شايفك بتكبري كان بيكبر حبي ليكي منعت نفسي كتير قوي عشان مفكرش فيكي عشان انا عارف انتي شايفاني ايه..
اتسعت عيناها بصدمه مما تسمعه ..ليكمل عزت حديثه..انا بحبك ياغزلان .النهارده هقدر اقولك مشاعري بجد من غير كسوف او خوف عشان انتي خلاص بقيتي مراتي..اه انتي كنتي حلم بعيد قوي بس الحمد لله بقى حقيقه..
بس ياخالو..
ضحك بضيق مش قلنا بلاش خالو دي..

بصي ياغزلان انا حبيت اقولك عاللي جوايا ..قبل ماسافر. ..وعاوزك لما ارجع من السفر تبلغيني بتفكري بايه..لو حابه تديني فرصه وحيده ابقى فيها عزت جوزك وحبيبك دي هتكونوا سعد لحظه بحياتي..وصدقيني مش هتندمي
اما لو فضلتي شايفاني خالك عزت مش اكثر..احنا هنكمل ست شهور جواز وهحررك من الجوازه دي ..اكيد مش هسيبك تعيشي معايا بالغصب.
ياخا..لتصمت بحرج ..انا اسفه..

 

نهض عزت ليقول انا همشي ياغزلان وان شاء الله الشهر الجاي هكون هنا..بلاش حد يعرف اني مسافر ماشي..
اومأت براسها وارادت النهوض لتوديعه كالعاده لكنه ابتعد عنها وهو يقول خدي بالك من نفسك سلام ليغادر ويتركها بحيره..
*******
عاد تميم الى منزله منهك من العمل..
ليتفاجأ بسهى تنتظره متزينه وبابها حله..اتسعت ابتسامته فور رؤيتها وكأان كل التعب قد ذهب لتقترب منه بابتسامه حمد الله عالسلامه .انا حضرتلك الاكل..ادخل خد شور بسرعه وتعالي عشان نتغدى
ليجذبها اليه هامسا لا غدا ايه بقى احنا نتحلى الاول..
سهى بدلال بس ياتميم..
تميم يخربيت تميم طالعه من بقك ازاي..
لتقول الاخرى بصدمه ايه ده ..
تميم ايه..
بدموع ايه اللي على قميصك ده انت كنت فين..
تميم..

 

سهى..
*****
توقفت السيارة امام منزل رؤوف لتتحدر منها شمس وارادت الدخول لكن عاصي تبعها بسرعه وامسك يدها ليوقفها ليقول فكري بكلامي كويس ياشمس عشان انا مستحيل اسيبك ليتفاجأ بلكمة قويه.. ووووو

يتبع…

لقراءة الفصل التالي : اضغط هنا

لقراءة الرواية كاملة اضغط على : (رواية شمس العاصي تشرق من جديد الجزء الثاني)

اترك تعليقاً

لن يتم نشر عنوان بريدك الإلكتروني. الحقول الإلزامية مشار إليها بـ *

زر الذهاب إلى الأعلى