روايات

رواية عشقتها منذ نعومة أظافرها الفصل الثاني والعشرون 22 بقلم مريم نصار

رواية عشقتها منذ نعومة أظافرها الفصل الثاني والعشرون 22 بقلم مريم نصار

رواية عشقتها منذ نعومة أظافرها البارت الثاني والعشرون

رواية عشقتها منذ نعومة أظافرها الجزء الثاني والعشرون

رواية عشقتها منذ نعومة أظافرها
رواية عشقتها منذ نعومة أظافرها

رواية عشقتها منذ نعومة أظافرها الحلقة الثانية والعشرون

بسم الله نبدأ
. محمد : مش مصدق . ان نور في الشقه ولوحدهم.
وقرب من نور ومسك ايديها . نور .
نور : بتوتر .. احم . نعم يا محمد .
محمد : انتي حقيقه صح ..!!؟
نور : فاكره كل كلمه قالتها مريم ليها وقالت .. ايوه يا حبيبي . انا حقيقه وقدامك .
محمد : باس كف ايدها بحب . وحط كف ايديها على خده .وغمض عينيه .وبعدها حضنها ورفعها بايديه وفضل يلف بيها .. انا بحبك بحبك بحبك يا نور ..
. مش مصدق بجد . حاسس اني بحلم انا بعشقك انتي حلم السنين .
نور : ضحكت بس . بس يا محمد . نزلني كفايه.
محمد : نزلها اسف يا حبيبتي بس بجد كل لما كنت اشوفك كنت بتمنى اني اشيلك والف بيكي.
. نور . اتكسفت . . وسكتو بعدها .
محمد : احم تسمحيلي . واخدها من ايديها وفتح باب اوضه النوم .. ووقف ورا نور وغمضلها عينيها بايديه ….ادخلي على مهلك .
نور : دخلت . واتوقعت انها مفاجاه .. محمد وقفها في نص الاوضه .. وشال ايديه .. ودلوقتي فتحي عينيكي.
نور : فتحت عينيها .. وشافت اوضه النوم قد ايه واسعه قوي . وجميله وشافت صورها اللي على الحيطه كلها .. ومن ضمن الصور دي .. صوره ل محمد وهو نازل على ركبته قدام نور و بيطلبها للجواز في فيلا الصاوي .. والصور كانت جميله جدا .. نور شافت الصور .. ومش مصدقه ان محمد مهتم بتفاصيل حياتها بالشكل ده .. والمفاجأه عجبتها قوي.. ولفت ل محمد . ومن فرحتها لا إراديا .اتشعلقت في رقبته … جميله .. جميله قوي يا محمد …
محمد قربها منه قوي وحضنها .. وغمض عينيه .
ونور : خرجت من حضنه . وبصت في عينيه شكرا يا محمد .
محمد . مركز في عينيها ومردش …..
نور : محمد بقولك شكرا …
محمد : مركز مع شفايفها ومردش .
نور : شافه النظره دي اتكسفت ..وشها بقى احمر واكتمل جمالها الل خلى محمد يا نهار تماما ..
.محمد : حط ايده على خد نور وقرب منها . واحده واحده . ولاول مره هيلمس شفايف البنت اللي حبها 21 سنه .. وصبر على حبها .. وصبر عليها وكان كتب كتابه عليها . وملمسهاش ..
.ونور كانت فاهمه كل ده .. وانها كانت معاه في الشقه و محاولش يقرب منها .. ولازم تعوضوا وتكون في الوقت ده حبيبته ..
.محمد : بيقرب منها.
نور : غمضت عينيها .. ومحمد لمس شفايف نور الل خلى جسمهم الاتنين يتشنج …
.محمد مكانش مصدق . وباس نور بوسه رقيقه وكلها حنيه وحب ..
نور : قلبها كان هيقف من الخجل . لكن شايفه ان دي أقل حاجه تقدمها ل محمد وتسعده .
…وبعد فتره محمد بعيد عنها وسند جبهته على جابهتها . بحبك
نور : مغمضه عنيها .. وانا كمان . احم … ممكن نتوضا علشان نصلي..
محمد : هز راسه .. مش قادر يتكلم .. لانه مش مصدق ان بنته حبيبته نور بقت ملكه ..
.محمد : حاول يفك الحجاب ل نور .وكانت ايديه فيها رعشه . وقلبه بيدق .
..ونور واقفه مكسوفه جدا .. واخيرا فك الطرحه والحجاب .. وشاف شعر نور اللي نساب على ضهرها كله باللون الاصفر الناعم الجميل . محمد ما كانش مصدق وتجرأ . ورفعها من ع الأرض ودفن وشه في شعر نور .. قوليلي اني مش بحلم . قوليلي انك حقيقه.. يا نور قولي.
نور : قرب محمد ليها بالطريقه دي . خلاها تترعش وتتوتر . وقلبها بيدق . ولكن لازم تكون زوجه صالحه.. وعايزه هي تكون مريم ويكون هو آدم . وتعمل اللي مريم قالتلها عليه ..
نور : بصوت مبحوح . احم حبيبي.
محمد : مش قادر ابعد عنك يا نور مش قادر.
نور : حبيبي تعالى نصلي الاول .
محمد : اتنهد بحب .مش قادر ابعد صدقيني . وفضل دافن وشه في شعرها .. وبعد فتره . نزلها على الأرض .وبص في عينيها بحبك يا نور..
نور : بصت وشافت عشق في عيون محمد .. وانا كمان بحبك قوي يا محمد .. ممكن تدخل تغير هدومك .. وانا كمان .. ونتوضا ونصلى ..
محمد : هز راسه ليها … ونور اتحركت ودخلت تغير و اتوضت ولبست قميص .. وكانت محرجه جدا ووشها كان احمر جداااا . على غير العاده .. ولبست الاسدال بصعوبه… وخرجت
. وكان محمد غير هدومه .واتوضا .. ونور وقفت وراه على يمينه وصلي بيها
.محمد : دعا كتير في صلاته . وشكر ربنا . ودمعه نزلت غصب عنه من الفرحه .. وبعدها خلص صلاه وقام . وقوم نور الل وشها احمر جدا وجسمها بيتنفض ..
محمد : حس بخوفها . ومسك ايديها حبيبتي ..
نور : احم بصوت مبحوح نعم .
محمد : ثواني وجاي .. وخرج وجاب طبق فيه اكل . ورجع ل نور .. قعدها على طرف السرير.. يلا علشان
آاكلك ..
نور : استغربت تاآكلني .!! دلوقتى؟
محمد : طبعا دلوقتى . انتي بقالك حوالي اكتر من ٧ ساعات ما اكلتيش حاجه غير قطعت تورته لاتذكر.. يلا بقى افتحي بوقك الحلو ده ..
نور : فعلا كانت جعانه .. بس مكسوفه .
محمد : ما تتكسفيش .
نور : ابتسمت .. نسيت انك بتخترق افكاري .
محمد : ابتسم .. افتحى بوقك .. وآاكل نور بايده .. وبعدها هي ااكلته بايديها . ونور فكت شويه . واخدت على محمد .والتوتر راح .. نور خلاص انا مش قادره اكل تانى ..
محمد : مسح بقها بالمنديل . وقام وخرج وحط الطبق في المطبخ . ودخل ل نور وجاب ليها الميا . علشان يشربها بايده .. اتفضلي اشربي .
نور : بدهشه .. انا كنت لسه هاقول انى عايزه اشرب.. انت .!!!…….
محمد : ابتسم .. بنوتي الحلوه اشربي . وفعلا شربت من ايده
محمد : طول ما انا موجود معاكي . انا اللي هاكلك واشربك . و كمان هاعملك كل حاجه .. انا اقدر اعملها
نور : بحرج ربنا يخليك ليا يا محمد ..
محمد : بحب و يخليكي لقلب محمد .
نور : قامت وقفت قدام محمد ومش عارفه تبدا ازاي
محمد جواه هايموت عليها . لكن عايز كل حاجه تكون براحتها و برغبتها هي . لكن لما شافها انها محتاره قرب منها خطوتين . وقال الدعاء .. وباس جابهتها بوسه طويله قوي … ونور رفعت أيديها ومسكت في تيشرت محمد الل جسمه تشنج من لمسه ايديها .. وما بقاش قادر نزل . وباس عنيها … ونور تمسك في تيشرت محمد اكتر .. وبعد كده نزل على خدها و بيحاول يثبت لنفسه انه مش بيحلم . وباس خدها من الناحيتين .وسألها بحب . خايفه .!؟
نور : مغمضه عينيها ووشها احمر جدا . ومردتش …لكن هزت راسها . بلاء.
محمد : ابتسم . وقرب من شفايفها ف بوسه طويله.. ونور بدأت تتخدر .. ودفنت وشها حضن محمد .. الل ابتسم من خجل نور .. وبعد كده قلع الاسدال ل نور ولكن برغبتها … وهنا كانت صدمه ل محمد وشاف نور بالجمال ده . والقميص .. ونور لابسه قميص قدامه .. انهار تماما ونور رمت نفسها في حضن محمد ومكسوفه ..
محمد : غمض عينيه .. لانه لاول مره بيحضن نور وهي باللبس ده .. وحضنها وضمها قوي . ودخلها كلها في حضنه.. شش بس اهدى .. انا امانك . وانتي جنتي . وحبيبتي وروحي يا نور انتي عشقي وكلمها كتير . ويمسد على شعرها.. لحد ما استكانت في حضنه .. ورفعت راسها وبصت ف عيون محمد انا بحبك اوى يامحمد .
محمد : مغمض عينيه . واخد التصريح . وباسها تانى .
نور : همست محمد انت جوزي . وانا كلي ملكك .. ملك محمد عزيز وبس .. نور ل محمد .. ومحمد ل.
نور وما كملتش كلامها . ومحمدقرب منها . لانه بكده اخد تصريح وباسها بوسه طويله جدا فيها اشتياق لعشق السنين .. ونور اتخدرت وبادلته البوسه بحب كبير . وقرب منها اكتر وبعد كده شايلها واخدها على السرير وقرب منها ولكن بكل حب وحاول يعيش معاها حب 21سنه بحب وعشق وحنيه . وبيحاول يقولها ان محمد عزيز ملكك انتي وبس …وانتي حبيبتي قبل مراتى. وبنتى قبل اي حاجه .. انتي مراتي يا نور ….
(وسقطت شهرزاد عن الكلام المباح)
————-بقلمى Mariem Nasar
بعد فتره
———-
.. عند يوسف …
.. مريم في حضنه وكان يوسف مبسوط جدا .. ومريم دافنه وشها في حضنه … وتم الحمد لله .. نقل ملكيه مريم الجزار ل يوسف عزيز . واصبحت مدام مريم عزيز ..
. ويوسف . حضنها بحب كبير . وقام . وجاب ل مريم اكل .. واكلها وهي في السرير . وكانت مبسوطه من اهتمام يوسف . وبعدها اخدها في حضنه ونامو. لان مريم كان وشها مرهق …وتعبانه .
————-
بعد فتره كبيره عند محمد عزيز
————————————
محمد : نايم واخد نور كلها في حضنه مخبيها .. وهي كمان كانت مستخبيه لانها كانت محرجه جدا..
لكن برده كانت فرحانه جدا .. لانها كانت خايفه .. لكن خوفها طلع على ما فيش … لان محمد كان حنين معاها جدا ….
. والحمد لله انتقلت ملكيتها . من نور العدوي ل مدام نور عزيز ..
.محمد : اتعدل . ورجع ضهره لورا . واخد نور على صدره . ونور سامعه دقات قلبه .. ولكن مكسوفه قوي…
محمد : بدا يتكلم . مبروك يا نوري.
نور : ………وهزت راسها
محمد : حب يطمنها .. نور انتي رزق . انتي عشقى . انتي جنة محمد في الدنيا .. واوعدك اني هاقدملك السعاده بين ايديكي ..
نور : بتنهيده .. السعاده بين ايديا فعلا .. انت السعاده يا محمد ..وانا بوعدك ان ايامك كلها هتبقى سعاده …
..ومحمد كان بيكلمها وكان ايديه بين خصلات شعرها .. وبيحاول ياخد اسكرين من ملامح نور وشعرها وهي في حضنه .. ومن عشقه ليها .. كان عايز يقرب منها تاني . لكن شايفها تعبانه .. لان اليوم كان مرهق جدا ….حبيبتي عايزه تنامي .!؟
نور : احم .. يا ريت .. لان الفتره اللي فاتت مكنتش بنام كويس …
محمد : كان قاعد على السرير ومرجع ضهره الورا .. ونور على صدره وبيلعب في شعرها .. قالها طيب ياروحي نامي ..
نور : جايه تخرج من حضنه علشان تنام على المخده..
محمد :شدها ل صدره تاني نامي هنا .. ده مكانك .. ومن هنا ورايح كل يوم هنيمك على صدري كده . وبعد ما تنامي . انا هنام
نور : اتنهدت بسعاده . وغمضت عينيها ونامت على طول .. لانها كانت تعبانه من مجهود الفرح . ..محمد بعد ما اتاكد انها نامت .. ريح اكتر على السرير وسيبها على صدره .. حضنها ونام وهو بيمسد .على شعرها ..وكانت الابتسامه على وشه لحد ما غمض ونام …
والحمد لله حلم السنين اتتحقق .. ومحمد اتجوز نور.
(ونقولهم الف الف الف مبروك )
ويوسف اتجوز مريم ..
( و ٦ شهور وفريحه هتكون في حضن مرادها.)
( وسنتين وريتال هتكون مرات زين قولا وفعلا .)
(اما بقى زياد و مليكه .. ومالك وساره .. وفارس ورودي .. والفهد ولارين ..هنشوف السنين والايام مخبيالهم ايه )
_____________ مريم نصار _____________
ونقول بعد مرور ٣ سنين
انا هاقول نبذه مختصره للاحداث اللي حصلت في ال ٣سنين اللي مرت..
.. مالك كان دايما يقرب من ساره .. وساره اتعلقت بمالك جدا .. وما بقتش تتخيل حياتها من غيره.. ومالك شاف أن ساره . الفتره الاخيره متغيره . وديما خايفه من حاجه . وع طول تتحجج ان مامتها مسافره علشان ميروحش عندها البيت .. وديما خايفه .
.يوم فرح زين .. مالك . اتكلم مع ساره وقالها انه هيجيلها اخر الاسبوع يتقدملها وهيتجوزها في خلال شهر ..
. لانه ما بقاش قادر يعيش وهي بعيده عنه كده . وساره خافت ومردتش علي مالك … وفعلا مالك اخد آدم . وجاسر . ومحمد . علشان يتقدمه لساره في الميعاد . لكن مالك اتصدم لانه شاف شقة ساره مقفوله بالقفل .. وسأل الجيران قالوا ما يعرفوش عنهم حاجه .. ومالك دور كتير على ساره اللي اختفت من حياته مره واحده .. وآدم وجاسر كمان دورو . لما شافوا حاله مالك .. وكان منطوي جدا والحزن مرسوم على وشه .. ولكن الكل دور بدون جدوى .. وساره مالهاش اثر ولا موجوده في اي مكان .. والسنه عدت ومالك يأس من حياته .. وقرر ان ساره كانت بتلعب بيه وبتخدعو وعلقته بيه وهربت .. وتعب من كتر التفكير .. وركز في دراسته وكان مابيتعملش مع حد خالص .. في حدود الشغل وبس وبعد ال٣ سنين دراسه مالك خلص واستلم وكيل نيابه وركز في شغله ..
———-
مليكه : انتظمت في حياتها اول سنتين .. لكن السنه التالته بعد ما خلصت .. استلمت شغل . في بنك .. ولكن خروجها مستمر .. شايفه ان اللي في سنها اتجوز . وكل ما يجيلها عريس ترفض .. وعايزه تعيش حياتها .. وملك تعبت معاها جدا وكانت فتره صعبه على جاسر وملك .. لان اولادهم ناجحين في دراستهم .. لكن حياتهم الشخصيه كلها يأس ومتدمره ومليكه .فى الأساس هي مش عارفه هي عايزه ايه. ورجعت للخروج والسهر مع صافي..
————–
رودي من اخر مره .. اعترفت ل فارس بحبها … فارس ما ردش عليها .. واحرجت ونزلت من العربيه وما تكلمتش .. وحست انها اتسرعت كالعاده .. لكن هي بتحب فارس بجد .. وعايزه حبها يخرج للنور . وشافت انها لما تعترف بحبها ل فارس .. انه هيحترم مشاعرها .. ويقدرها ويعترفلها .. لانها شايفه في عيون فارس حب ليها .. لكن فارس ماردش عليها . حتى بعدها بكام يوم متصلش عليها ولا مره …
ورودي اتكسرت من جواها .. وشافت انها لازم تركز في دراستها .. وبعدت عن فارس ….
.. لكن فارس روح البيت وفكر كتير .. هو مش عايز يحب .. مش عايز يتعلق زى فهد ويتعب … وشاف ان رودي شخصيتها مرحه .. وروحها حلوه .. بس مش حبيبته .. لا هو محبهاش وشايف انه يبعد عنها .. علشان هي فهمت الصداقه غلط ..
. ولكن شهر واحد بس …وفارس عرف قيمه رودي .
وراحلها اخر يوم في الامتحانات .. وكانت خارجه من المدرسه .. وشافت فارس قدامها .. وهي ووقفت متنحه وقلبها بيدق بسرعه … لكن حاولت تسيطر على مشاعرها .. وتكبر بقى .. وقربت منه علشان تسلم عليه من باب الذوق بس وهتمشي … لكن اتفاجئت بفارس .. رفع ورقه كبيره .. مطبوع عليها كلمة ( اسف ). ( sorry ). وقلب الورقه ليها .. انا اكتشفت اني ما اقدرش اعيش من غير مجنونتى الصغيره .. وكمان كاتب . فارس بيحب رودي ..
ورودي شافت كل ده ومش مصدقه .. ورينو كانت واقفه وفرحت علشانها جدا …
..ورودي رجعت لجنانها من تاني .. وجريت على فارس واتشعلقت في رقبته زي الاطفال .. وتضحك بدموع واتجننت اكتر وباسته من خدو .. قدام كل الناس .. وفارس حس بشعور متلخبط لكن اللي اتاكد منه انه داب في عشق المجنونه الصغيره … واستمر حبهم طول فترة ٣ سنين .. ومن غيرة رودي على فارس .ضربت بنت علشان كلمت فارس . وبتغير عليه من اي حد يتكلم معاه . وعرفت فارس على باباها .. وهو افتكر فارس على طول لانه انقذ بنته يوم العمليه .. ورحب بيه .جدا ..
. فارس خلص دراسته و بدرجه امتياز .. واتعيين سفير …
. ورودي . اتقدمت ل فارس وقالتله انها عيزا تتجوزه . وحددت الميعاد . الل يروح فيه البيت ويلبسها الخاتم . وسابته ومشيت من قبل مايرد . وضرب كف ع كف .وضحك بذهول .. وفعلا . اشترالها الخاتم . وراح هو والعيله كلها وخطبها ف نفس اليوم الل هي حددته ..
رودي نجحت . ورودي . دلوقتي في تالته طب اسنان
————-بقلمى Mariem Nasar
. يوسف طبعا عاش اجمل شهر عسل مع مريم في باريس … وعوض مريم عن كل حاجه .. وعاملها بحب وجنون . ومريم اخدت عليه ومبقتش تتكسف من يوسف .. ورجعوا من السفر . وقعدت في الشقه حوالي خمس شهور .. واول ما عرف ان مريم حامل .. كان اسعد واحد في الدنيا .. واخدها ورجعو على فيلا عزيز . والكل اهتم ب مريم . وشيرين كانت فرحتها لا توصف .. وهنا . كانت حنينه على مريم .. زي ما شيرين كانت حنينه عليها .. ومستنيه حفيدها بفارغ الصبر .. والحمد لله الحمل تم على خير .. وربنا رزقهم .. ب كريم .. وكان الكل فرحان وطبعا هنا وشرين .. استلموا مهمت رعاية كريم .. علشان مريم تهتم .. بدراستها والحمد لله خلصت على خير هي ويوسف .. مريم دكتورة صيدله .. ويوسف مهندس اجهزه طبيه .. وكريم دلوقت عنده سنتين . وبيحب ومتعلق ب هنا واشرف جداااا … وحسام وهدى مبسوطين جدا ولكن بيتمنوا ان زياد يرجع بقى
———-
زياد طبعا بيعرف كل اخبار مريم . وهدى وحسام . من آدم … والكل بيزن عليه انه يرجع بقى كفايه غربه .. وزياد بيتهرب منهم .. وكل شويه يقولهم انا مرتاح كده .. ولما هدى تضغط عليه يقولها قريب راجع يا امي
————-
زين كتب كتابه على ريتال . مع فرح مراد وفريحه. وكمل دراسته وقرب من ريتال جدا وريتال شخصيتها اتغيرت جدا … وبتغير علي زين بدرجه رهيبه .. لدرجه انه لما بيكون موجودين مع وفد .. هي اللي بترجم للستات .. وزين للرجاله .. ولوست وجهت كلامها ل زين … تقولها ركزي معايا انا .. وبعد ماترجع المكتب مع زين … تقعد تعيط وتقوله هيخطفوك مني .. وزين يضحك عليها . ومبسوط من غيرتها . وبيحب ردود أفعالها ..
. والحمد لله زين خلص دراسته .. واستلم على طول منصب رئيس مجلس اداره . في الشركه الأم . لتصدير الاجهزه الطبيه.. واتجوز بعد تخرجه باسبوع واحد …وكان فرح جميل جدا .. وكل واحد غني للتاني ورودي غنت ل فارس واعترفت بحبها ليه قدام كل الناس ..
..والكل كان مبسوط . وعدي الفرح على خير ..
.. وزين اخد روتي على الشقه .. لكن ريتال تعبت زين جدا .. وجريت منه في كل الشقه .. ولما تعب قالها .. خلاص انا هاروح اشوفلى بنت بتحبني بجد ..
.. ريتال جريت عليه .. وحضنته وهي اللي قربت منه .. وانتقلت ملكيه ريتال عزيز ل مدام ريتال العدوي .. وسافرو وقضو احلى شهر عسل .. وكانت معيشه زين في سعاده .. والحمد لله .. ريتال حامل والكل فرح جدا بالخبر ده .. وزين ساب الشقه ورجع عاش عند .. آدم ومريم .. وكان طايرين من الفرحه . ومريم اهتمت ب ريتال طول فتره الحمل .وكمان كانت بتعيط كتير وتقوله انا بطنى كبيره يازين . اوعا تطلقنى .. انا مكنتش كدا . وزين طلع عينه ف انه يفهمها انها حامل .. وهو بيحبها فى كل الأحوال ..وبردو بيحب طريقتها العفويه. وفرحو اكتر لما عرفوا . انها حامل في توام . ولد وبنت .. واختار الاسماء .. اريان وليليان . والحمد لله ريتال دلوقتي في الشهر التاسع .
————-
مراد : نزل اجازه اسبوع واحد .. علشان يحضر فرح محمد ونور .. وعاش الاسبوع ده مع فريحه بكل حب وضحك وجنون .. وكل يوم يبوسها علشان عارف انه في الكليه المره دي هيطول ومش هينزل اجازات كتير ..
مراد : كان عايز . ينرفز آدم اكتر .. وطلب منه انه يتجوز في شقه آدم ومريم .. علشان يدايق آدم .
وآدم اتعفرت . ورفض تماما . ومريم كانت موافقه .وبتقنعه . ان مراد يتجوز في شقتها ..
وآدم : في اليوم ده . نكد على البيت وعلى اللي فيه . وقالها ان شقتي انا وانتي مفيش مخلوق هيقعد فيها . ولا يشارك ذكرياتنا فيها .. حتى لو ابني. وكان هيخاصم مريم . ومريم خافت وسكتت .
. ومراد قاله خلاص عايز الشقه الل على النيل . وفعلا آدم قدمهاله هديه علشان يسكت ويبعد عنه .
.والاسبوع خلص ومراد وفهد رجعو على الكليه.
. ومراد كان متحمس وركز في التدريبات ومشاء الله اهتم بلياقته اكتر .وطلع مهمات واثبت وبجداره كفائته .. وانه هيكون ليه مستقبل .. لانه ذكي جدا والجهاز اختار مراد .. وانه هيستلم شغله في الجهاز بعد التخرج .. والحمد لله ال ٦ شهور عدو على خير ومراد تتخرج ..وقرر انه يتجوز يوم ما يتخرج ..
واتفق مع آدم وطارق .. انهم يجهزه كل حاجه وتكون مفاجاه ل فريحه
.وفعلا . اقنعو فريحه انها تروح تشتري الفستان . واختارت فستان جميل جدا .. واخدوها على السنتر . وهي مش فاهمه حاجه .. وقالولها تهتم ببشرتها .. وعملوا نفسكط فكره فرح مريم .. ولبست الفستان على اساس تقيسه وتشوفه هيبقى عامل ازاي يوم الفرح ..
ورينو كانت على اتصال ب مراد .. اول مخلصت اتصلت على مراد . وقالتله ان فريحه في اللمسات الاخيره ..
. ومراد لبس وجهز نفسه .. واخد بوكيه الورد .. ودخل السنتر . وفاجئ فريحه الل كان قلبها هيقف من الفرحه . وصرخت ظ واتنططت كتير بدموع ..ومراد فتح ايديه الاتنين وهي جريت اتشعلقت في رقبته .. وعيطت كتير .. ومراد كان رفعها من على الارض . ونزلها ومسح دموعها .. وباس جبينها .. وكمان باسها من شفايفها بوسه رقيقه وسريعه .. وحضنها .. وعاكسها قدام الموجودين . واخدها على القاعه . وكانت فريحه مهيبره جدا . وكانت فرحانه اوووى . لانها مفاجاه غير متوقعه انها هتتجوز انهردا . المفروض جوازها لسه بعد ١٥ يوم . ..وغنت ل مراد اكتر من مره .. وهو غنالها رومانسي . وشعبى وكان مهيبر اكتر منها وغنالها سوق البنات ..سكر محلى عليه كريمه..
.وكان آدم ومريم طايرين من الفرحه .. وكمان مراد نزل من على الاستيدج .. وراح ل مريم وباس ايديها . ورأسها قدام كل الحضور .. وقال في المايك انا ربنا رزقني ب أحن أم وأب في الدنيا كلها . وحضن مريم اللي دموعها نازله في حضنه .. وحضن آدم اللي عيونه لمعت وربت على ضهر ابنه ب حنان اب …
وطبعا بيتر كان مبسوط .. وطارق كان مهيبر ف فرح بنته الوحيده …
. بيتر بارك ل آدم . وطارق .. وبيتر قدم التورته هديه فرح مراد وفريحه . وكانت ٧ ادوار ..
. وطارق هيبر في فرح بنته . وكمان بيتر .. وطلعوا على الاستيدج هما الاتنين وىقصو قدام بعض . وشاور ل آدم اللي قاعد بيضحك عليهم ..
. وبيتر اخد المايك ..وا تكلم وقال … ان ربنا رزقه بتوام اخوات .. وهما ادم العدوي . وطارق السيوفي. وانهم صحاب واخوات وعشرت 25 سنه . وان ربنا بيحبه علشان وقف آدم العدوى في طريقه .. واتقابل معاه .. وان لولا آدم مكانش ابنه ديف عايش . ودلوقتي خلص ماجستير في اداره الاعمال . لأن آدم انقذ ابنته من الموت . وهو ابن ٦ سنين . وضحي بالترقيه بتاعته .. وانه لو كان عنده اخ حقيقي . مكانش عمل الل آدم عمله .. وكل الحضور مندمجين . ومتأثرين مع كلام بيتر . وكان طارق واقف جمبه . وآدم من كلام بيتر ابتسم . وقام وطلع وقف جمب صحابه .. وبيتر اتكلم بتركيز . وعبر عن مدى حب بيتر ل آدم والمجنون طارق .. وطارق قال انتو هتقلبوها دراما .. والكل ضحك على طارق .. وطارق جاب اتنين مايك .. وعطا ل آدم مايك .. وادم مستغرب .. وطارق اخد مايك .. وبيتر كان معاه مايك .. وقفه التلاته على الاستيدج . وآدم خايف من جنون طارق .. وفعلا قد كان ….
. وطارق قال دقي يا مزيكا .. والتلاته غنوا اغنيه اتنين بس احنا واحد .. وآدم ف الاول كان محرج . لكن اندمج مع بيتر وطارق … وغنوا التلاته مع بعض . و حسو انهم صغره 20 سنه ..
..ومريم اللي كانت عينيها بتضحك قبل قلبها .. وكانت فخوره ب آدم . ومن الكلام اللي قالوا بيتر .. ومريم ضحكت من قلبها . وسقفت ..
. وكانت رينو جميله اوى اوى . وفرحانه قوي .. وغنت في فرح مراد .. والله اعلم بقلب الفهد …
. محمد . كان محاوط نور . وماخليهاش تقوم من جمبه علشان الحمل .. وكان مهتم بيها جدا .. و الفرح عدي على خير … وكان فرح مميز …ومراد اخد فريحته علي شقته . الل ادم جابهاله هديه .
. واخدها وشالها .. واول ما دخل الشقه . حضن فريحه بكل حب . وشالها ودخلها اوضتها .. وكان مراد الرومانسي .. اما مراد المجنون مكانش موجود . وحاول يقرب من فريحه . لكن فريحه قالتله نصلي الاول .. وفعلا صلوا .وقال الدعاء. وقرب من فريحه تانى .. الل كان بيتعامل معاها بكل حب وحنيه .. وفريحه استجابت معاه بسرعه .. من عشقها ل مرادها ..
. وبعد فتره الحمد لله تمت نقل ملكيه فريحه السيوفي لمدام فريحه العدوي .. وكانت حاسه انها في حلم لانها مش مصدقه .. انها خلاص اصبحت فريحه مراد العدوي … ومراد رفض يسافر شهر عسل .. وقرر يقضيه في شقته .. وكمان طلب من مريم ورنا .. انهم كل يوم يبعتو الغدا والعشا .. لان فريحه مش هتطبخ طول الشهر ومش عايز اكل من بره . وقالهم انهم مش فاضيين …. وكانت فريحه .. كل يوم تلبس طقم ل مراد .. وعاشوا الشهر ده كله عسل فعلا .. وكان مراد مبسوط جدا لان قرب فريحه بيجننوا واخير … حصل على حب الطفوله
. وبعد كام شهر .. فريحه اغمي عليها في العياده بتاعتها .. واتصلو علي مراد .. الل ساب شغله وخرج من مكتبه . وجري بسرعه عليها .. واخدها على المستشفى .. ومنع اى دكتور راجل يدخل يكشف على مراته والحمد لله .. الدكتوره خرجت وبشرته ان فريحه حامل في الشهر التالت .. وما كانش مصدق ومن فرحته .. قال للدكتوره وسعي كده .. ودخل جري على فريحه .. وحضنها وباس كل حته في وشها . وبس بطنها كتير . وايديها . والممرضه واقفه فاتحه بقها ومتنحه مكانها .. من الل مراد بيعمله .. مراد . شافها . وقالها اقفلي بقك واطلعي بره … وشال فريحه الل دموعها نازله من الفرحه .هي بتحب اووى وعيزا تبسطه بأى طريقه.. مراد شتيلها وخارج .. واعتذر للدكتوره …وخرج ..
.. ومريم طلبت من مراد .. ان فريحه لازم حد يهتم يعتني بيها .. وان مراد بيسافر بره مصر مهمات . وفعلا وافق .. ومراد اخد فريحه علشان تعيش في فيلا العدوي .. وكانت مريم فرحتها ما تتوصفش .. وعدت الشهور .. والدكتوره قالت لفريحه انها هتولد خلال الاسبوع ده .. ومراد . كان مسافر مهمه . وعرف ان فريحه هتولد خلال الاسبوع ده .. وكان عارف انه في بطنها بنت .. وآدم منبه على أولاده واولاد العيله .. ان محدش يسمى آدم ومريم .. لان مفيش غير .. آدم ومريم . واحد وبس …
..مراد كان في مهمه كبيره تهريب سلاح .. واشتغل بكل طاقته .. علشان يلحق ولاده فريحه .. وفعلا قبض على كل المهربين و متلبسين كمان .. ومراد . عرف ان فريحه في المستشفى بتولد …. راح على الجهاز .. سلم الادله مع الفيديوهات .. وطلع على المستشفى يلحق فريحه .. ولما شافته عيطت كتير. ومراد ضمها بحب وكان خايف عليها .. ودخل معاها وحضنها .. وولدت على خير .. وآدم كان مبسوط جدا بالبنوته الجميله اللي بين ايديه .. وانها فيها من مراد وفريحه ومريم .. وأذن في ودنها .. ومريم شالت حفيدتها بدموع فرحه .. والكل كان مبسوط وادم اكتر واحد كان بيضحك وفرحان ..وقلبه اتعلق بحفيدته الل نورت عيلة العدوى .. وفرحان لكن فرحته اتقلبت بغيظ وغل .. لما عرف ان مراد تاني يوم سماها مريم مراد العدوي .. وادم ضرب مراد على قفاه من غيظه . وعلقوا من ياقة قميصه . ومراد يقوله يا حاج . ما ينفعش كده قفايا اعرض .. وهبتي بتروح .. وآدم كان متغاظ وشايط . من عدو اللدود ..
مريم : حاولت تهديه . واخدته فى اوضتهم . واقنعته ان آدم ال هيربي مريم الصغيره . وهتكبر بين ايديه .. لان مراد في شغله . وسفروا .. وكمان فريحه في العياده .. وقالتله فكر بعقل انت حفيدتك هتكون بين ايديك .. ومراد خبط ودخل باس ايد آدم . وقاله ان مريم الصغيره هتكون في عينيه .. لانه بيتمنى ان يكون زي ابوه .. وادم هدي نوعا ما .
لكن مراد استفزه . وقاله الحمد لله كده اعاكس مريومه بنتي براحتي .. راح آدم قام مسك مراد من القميص . وطلعوا بره الاوضه . ومريم ضحكت عليهم .. وحاولت . تقرب من آدم علشان ينسى زعله .. وبفضل مريم وحبها ليه قدرت تنسيه زعلو. والحمد لله السنين عدت .. ومريم الصغيره دلوقتي عندها سنه .. وآدم متعلق بيها جدا .. وفارض سيطرته عليها .. وما حدش يقدر يقرب ليها .. ومريم الصغيره ال بينادولها ب(مريم نونو) علشان محدش يتلخبط بتعشق آدم ومبتسكتش غير مع آدم وبس .. ومريم الكبيره مبسوطه لانه مراد وزين عايشين معاهم .. ومراد بقى عنده بنوته زي القمر..
—————–بقلمى Mariem Nasar
.. محمد ونور طبعا سافرو باريس . وقضو . اجمل شهر عسل . وكان يصورها في كل وقت ومكان ..وكان مش عايز يحرمها من اي حاجه .. وبرده نور كانت كل يوم تبقى عروسه ل محمد .. وواحده . واحده نور اخدت على محمد . ومن عشقها ليه . تقدم دعوه صريحه ل محمد .. وطول الفتره دي محمد يبادلها الحب .. ونور تنام على صدره كل يوم .. ولما رجعو . من شهر العسل ….
. محمد . طلب من شيرين . ومريم انهم كل يوم يبعتو لهم الغدا والعشا . مع السواق .. لان نور ممنوع تعمل اكل .. ولا تتعب نفسها .. وفعلا محمد كان مدللها جدا .. ووقت الاكل كانوا بياكلو في طبق واحد … وكان محمد يقعد نور على رجله وياكلها .. كأنها بنته بالظبط .. وكان بيعاملها بحب واحترام كبير .. وطول اجازة نور من الكليه .. كان ياخدها معاه المستشفى يوميا .. وتمشي جمبه وايدها في ايده .. وبعد اي عمليه يخرجو .. ويمشوا جمب بعض ويدخلو المكتب .. ويقعدها على رجله وياكلها . ويدلعها .. وكان رافض انها تقعد في البيت لوحدها .. وان طول ما هو في المستشفى او اي مكان نور هتبقى جمبه .. حتى لو عند آدم يرفض انها تقعد بعيد عنه .. وفي اي عزومه شارط ع الكل انا اكله واكل نور يكون في طبق واحد .. وياكلها قدام اي حد.. وبعدها يمسحلها بقها بالمنديل .. ونور كانت اسعد من اي حد .. وشافت حب محمد وفعلا عاشت في امان محمد .. ونور ديما تعوض محمد وتقرب منه .. ونور اكتشفت انها بتشتاق ل محمد في اي وقت .. ومحمد رفض أن نور تبات بره البيت من غيره .. وكل اجازه ياخدها يفسحها ويجيبلها شوكليت وحاجات كتير .. وكانت بتغير عليه جدا .. وف يوم كان فيه ممريضه في المستشفى معجبه بمحمد .. وحاولت تتكلم معاه .. ونور شافتها وطردتها .. ونور . سابت محمد ومشيت .. ومحمد جرى وراها ورجعها . وكانت مقموصه وزعلانه. وشتمت ع الممرضه كتير .. ومحمد كاتم الضحكه . وحاول يصالحها .. وانه ما لوش ذنب . هي اللي جات الاوضه تتكلم معاه .. وانه كان مفكرها محتاجه حاجه .. وقرب من نور وحاول يثبتلها انها عشقه وبس .. وقرب اكتر وباسها من شفايفها .. بيقولها فيها انه ملكها وبس .. وهي ملك ليه .. ونور احرجت ومحمد اخدها على البيت لانه كان مشتاقلها .. وبعد ما بادلها الحب .. شالها واخدو شاور . وخارجين من الحمام .. وطلع ليها هدوم من الدولاب .. ولبست وخرج علشان يجيبلها اكل .. وراح ورجع شاف نور مغمي عليها واقعه على الارض .. محمد الطبق وقع من ايده .. وشال نور على السرير .. وكان خايف و متوتر ومش عارف يعمل ايه .. وحاول يكشف عليها بس مش راضيه تفوق .. وشالها ونزل بيها على المستشفى .. وبعت للدكتوره .. والدكتوره كشفت على نور فى وجود محمد . وباركت ل محمد
. ان نور حامل في الشهر التالت . ومكانش مصدق نفسه .. وكمان ما كانش مصدق ان نور هتحمل بالسرعه دي .. وشالها من المستشفى .. وروح على بيته .. والكل عرف وراح عند محمد ونور .. وآدم اول واحد كان هناك .. لانه اول بنت هتجيب حفيد للعيله .. ومريم حضنت محمد بحب .. و كانت فرحانه ل محمد اوى.. والكل يقولها اشمعنى محمد .. تقولهم ان محمد ابني . وابن قلبى .وهيجيبلي اول حفيد .. ومريم طلبت من محمد ان نور تقعد معاهم لكن رفض .. وشيرين ومصطفى اتحايلو عليك كتير برده رفض .. وقال بنتي وحبيبتي ومراتي .. انا اللي هاهتم بيها .. وفعلا اهتم بيها وكان ليها الاب والام والزوج .. وكان بيشيلها يدخلها الحمام .. ولو رجعت يكون موجود معاها ..وكان بيحميها .. ويلبسها وكانت نور مقدره كل تعبو .. ومن كتر اهتمامه بيها .. نور كانت ديما بتشتاقله في فتره الحمل .. وكمان الحمل قلب معاها بغيره لدرجه لو رساله جات على فونه .. تقوله مين خطافه الرجاله اللي بتكلمك .. وكان بيضحك عليها .. وقلبه كان مبسوط بغيرة نور عليه .. وبعد فتره من الحمل .. عرفوا انه في بطنها ولد .. واتفقو انهم يسموه (تيم ) .. ومحمد صور مراحل حمل نور من الشهر التالت لحد التاسع ..وكانوا في يوم نايمين بالليل في امان الله .. ونور صرخت .. ومحمد قام مخضوض.. وخاف عليها . ونور تصرخ . عيزا بابى هاتلى مامى .. واتصل على آدم .. وآدم فهمه يعمل ايه .. وكلهم هيحصلوه على المستشفى .. وشال نور واخدها على المستشفى .. وكانت نور .. تعبانه وقت الولاده .. ومحمد دخل معاها وعلق ليها الكانيولا .وكان قلبه بيتقطع عليها . وكانت بتصرخ لانها هتولد طبيعي .. محمد ما استحملش وطلب دكتور التخدير .. وقالها عايزها تولد طبيعي .. لكن ببنج مؤقت . علشان متتالمش .. وكان جمبها في كل دقيقه . ومرعوب كأنه اون مره يدخل غرفة عمليات . الى ان خرج . تيم عزيز . للنور .. ومحمد سامع صوت ابنه بيصرخ وقلبه دق .. وكانت مشاعر غريبه .. ونور كانت بتعيط و فرحانه ان محمد بقى اب لانه يستاهل .محمد حضن نور بخوف حقيقى . واطمن عليها . ومن خوفه عليها فضل بيوس في أيدها وجبينها وشفايفها وكل حته ف وشها وضمها من تانى … ونور طلبت من محمد تشوف تيم .. والممرضه جابته .. علشان محمد يشيله هو ونور .. محمد شال تيم برعشه .. وكان تيم بيعيط لكن سكت اول مابقى بين ايدين محمد .. وعيون محمد لمعت بفرحه .. ونور متابعه حركات شفايف وعيون محمد .. والفرحه .. وسمعته وهو بيقول ابني من نور بين ايديا .. ودمعه نزلت منه .. وبعد كده نور خرجت بالسلامه .. والكل كان مبسوط .. ومريم كانت متعلقه بتيم جدا .. لانه ابن . ابن قلبها وكمان بنتها وكانت هي وشيرين مهتمين بتيم .واكتر الوقت بيبات عند مريم. علشان نور تكمل دراستها .. وآدم نبه على مريم وحظرها انها لو اهملته بسبب العيال الصغيره . هياخدها ويرجع شقتهم . ويعيشو لوحدهم . ومريم قالتله انها متقدرتش تهمل روحها . وانه هو السبب في السعاده الل هي فيها . وفعلا كانت حريصه انها متقصرش ف حق ال آدم …
ومحمد بيوصلها . ومهتم بيها جدا .. ونور دلوقتى اتخرجت من الامتياز . واصبحت دكتوره جراحه .. ونور طلبت من محمد .. انها عيزا نرمين صحبتها تشتغل معاهم في المستشفى علشان تحسن من دخلها . وطلبت منه انه يزودها في المرتب .. ومحمد وافق ورحب جدا وفعلا نرمين اشتغلت مع نور ف المستشفى ..
.. وتيم . دلوقتي تم السنتين واكتر . ونور حست باعراض الحمل .. وعملت اختبار .. وفعلا طلعت حامل وفرحت جدااا. وقررت انها تعمل مفاجاه ل محمد .. وتيم سابته عند آدم ومريم . وتيم هينام ف حضن خالتو رينو ….
. ونور جهزت العشا ل محمد . واحتفلت معاه . ومحمد بيضعف من قرب نور .. وقرب منها وشالها ..وبادلها الحب .. وبعد فتره كبيره.. وراسها على صدره . قالتله انها حامل في الشهر التاني .. والخبر لجمه .. وكان طاير من الفرحه .. وكان اسعد واحد في الدنيا . واتاكد انه فعلا نور جنته .. واهتم بيها .. زي حملها في تيم بالظبط . والحمل المرادى . تاعبها . ومحمد كان زى ضلها . مهتم بما أدق التفاصيل . وصلت للشهر الخامس حاليا .. وعرفو في بطنها بنت . ومحمد فرح جدا انه هيكون عندو بنوته .. واتفقو على اسم .. تمارا
—————–بقلمى Mariem Nasar
اما فهد ولا رين.
فهد رجع من اجازته بعد اسبوع من فرح محمد ونور.
وحاول ميتقابلش مع رينو … لكن قابلها وهو رايح يسلم على آدم ومريم . ويودعهم .. علشان راجع الكليه .. ويقوله ان التدريبات اول سنه خلصت وانه كده داخل على سنه تانيه .. وشاف رينو الل متجاهله وجوده تماما .. وده دايقه جدا .. لانه فهم انه رينو كده بتقولها صريحه .. انه بره حياتها .. وفهد رجع . الكليه واهتم بتدريباته .. وماكانش بينزل اجازات كتير .. كان عايش على. صور السيشن الل خطفت قلبه وعقله. ولابس سلسله ومحدش عارف ولا شافها مدريها عن اى حد .. نزل بس اجازه . حضر فرح مراد .. وكان غيران على رينو اللي مجنناه .. وكل ما تكبر تحلى اكتر واكتر …
وبعدها . بسنه و٤ شهور . حضر فرح . زين وريتال . ولكن فهد اتصدم من جمال لارين . الل قربت ع ال٢٠ سنه وكبرت .. وعشقه زاد . والمه كبر اكتر . وكان فهد ولارين بيسرقو النظرات لبعض . وشاف ان لارين كانت عاقله فى فرح زين . ومحاولتش تخليه يغير . وكان خايف أن لارين فعلا تكون مبتحبوش . وبعدها ما كانش بينزل كتير وعاش فى تدريباته وزكرياته مع الجميله الصغيره
———–
اما رينو .. حاول تركز في دراستها .. وتتفوق على نفسها .. وجابت مجموع كويس جدا .. ودخلت كليه طب بشري .. ولكن في جزء في حياتها مخصصاه للذكريات .. وانها كل يوم قبل ما تنام . تفكر في الفهد .ومش قادره تنسى فهد لما شافته فى فرح زين وأنها اول ماشافته . وقفت مكانها . ومشاعرها اتلخبطت من وسامته وقد ايه فهد كبر وبقى اجمل واجمل وسيمات الرجوله ظاهره عليه . وانه قادر يحمى عيلته كلها . ودمعه نزلت منها فى الفرح . وقررت انها متحاولش تدايق فهد وتستسلم للفراق . ورجعت من فرح زين وتعبت نفسيا . واكتشفت انها كل ما تكبر . حب الفهد بيكبر جواها . وانها مشتاقاله .. مشتاقه لصوته . لصورته . لعيونه لكل حاجه .. وحشها اهتمامه بيها . لكن هي اتعودت .. انها تكون مشاعرها جواها .. وتثبت العكس .. لل واقف قدامها .وحاولت انها تتخطى المرحله دى لوحدها . واهتمت بدراستها . . ومننساش ان رينو في فرح محمد كان امتحاناتها بعدها على طول بحوالى . شهر .. يعني قبل السنتين كانت داخله تالته ثانوي .. وحاليا هي تالته طب بشري . وهتختار قسم جراحه عامه و بتجتهد علشان توصل واخيرا ..عشقها الفهد عدي المدى
————–
اما فهد في السنين اللي فاتو وصل سنه رابعه .. ودخل مهمات واثبت نفسه بكفاءه عاليه جدا .. والجهاز اختاره مع مراد ..
.. وفهد حاليا شغال في الجهاز بقاله سنه وبيطلع مع مراد مهمات .. وهو حاليا في مهمه في فرنسا مع مراد .. ولكن جواه برده جزء . ل رينو اللي بيحبها اكتر من اي حاجه .. ولكن كان بحاول ينساها ويفشل . و بيحاول يثبت للكل ان فهد جواه فاضي..
.. واخيرا فهد هيموت على معشوقته الصغيره
في الوقت الحالي الساعه خمسه مساءا —-

فى الوقت الحالى الساعه خمسه مساءاً
____________________
آدم : داخل البيت ومعاه . زين . وراجعين من الشركه .. آدم دخل وعيونه على اميرته . ومريم الصغيره .. وشاف مريم قاعده في الليفينج مع ريتال.. اللي على اخرها في الحمل وقاعده بتتالم من امبارح بس على بسيط .. ومنتظرين ولادتها في اي وقت..
.مريم شافت آدم . قامت تستقبله .. وندهت على سعاد . تجهز الغدا.
آدم : باس ايد مريم . وقعد وسلم على ريتال .
.زين : باس ايد مريم . وراح جمب ريتال ولسه هيبوسها من خدها .. صرخت جامد وزين اتخض وبعدها خاف …
ريتال : اااااااه . الحقونى
مريم : جريت عليها . وآدم وقف قدامها . وزين خاف وقاعد ومقدرش يقوم …
زين : بخوف وبتوتر . ريتال مالك ياحبيبتى ..
ريتال :ااااه يا لهوي .. يا لهوي .. ايه ده..
مريم : اهدى . يا روتي . وامسكي نفسك . يا حبيبتي . انا عارفه اكيد انتي كده هتولدي ..
ريتال : يا لهوي .. هاولد … ايييه ده . ايه ده .
زين : اتصدم وقام… ايه هتولد .
آدم : باستغراب .وبصلهم ..وتريقه .. تخيل هتولد.. ايه اتفاجئتو انت وهي .. هات مراتك على العربيه يلا.
ريتال : ااااه …. الحقني يا زين .. مش قادره يا ماما.
مريم : حبيبتي . اهدي انا حاسه بيكى . بصي خدي نفس وطلعيه بالراحه .. وحاول تفكري في اي حاجه..
زين : تعالى يا حبيبتي تعالى قومي معايا ..
ريتال : ااااه . ايييبه ده .. ايه ده اااه .
زين : مش فاهم .. ايه يا حبيبتي ..
ريتال : ااااه . في حاجه بتخبط في ضهري يا زين .. الحقني هموت … ااااه
زين : بخوف حقيقي .. شال ريتال وطلع جري على العربيه … ومريم بتلبس في نقابها ..
.فريحه نزلت على صوت ريتال .. ايه يا ماما .. ريتال هاتولد ولا ايه ..
مريم : ايوه يا حبيبتي .. اتصلي على هنا واشرف .. و ابله شيرين .. وخليكي مع مريم ..
فريحه : لا يا ماما . انا هطلع البس الحجاب بسرعه . استنيني .. وهركب معاكي انتي وبابا .. وفريحه اتحركت .
مريم : بسرعه يا فريحه . علشان آدم واقف بره .
فريحه : في ثواني حاضر …
آدم : دخل وزعق .. اتاخرتي ليه …
مريم : اهدا . يا ادم بيجيب شنطه العيال وشنطه ريتال ..
آدم : متدايق .. وخايف على مراة ابنه . وساعد مريم
سعاد : جت مش هتتغدى يسي آدم
آدم : لاء يا سعاد .. انتي شايفه ريتال هتولد .
سعاد : ربنا يقومها بالسلامه يا رب .. طيب يابني روح انت . وانا هاجي بنفسي واجيب الغدا للكل..
آدم : هز راسه شكرا يا سعاد ..
سعاد : استأذنت . وبتدعي ل زين وريتال وهي ماشيه ..
فريحه : نزلت . انا خلصت يلا يا ماما .ومريم الصغيره بتشاور ل آدم اول ماشافته.
آدم : اتحرك . واخد مريم من فريحه وشالها .. وفريحه شالت الشنط .. ومريم ركبت جمب آدم وشالت مريم علشان يعرف يسوق .. فريحه اتصلت على مراد في الشغل .. وقالتله .. وقالها طمنيني اول بأول .. وقفل معاها واتصل على زين ..
. وفريحه : اتصلت على العيله ..
مراد : اتصل على زين ..
زين : في العربيه وسايق بسرعه .. وريتال بتشد في جاكيت البدله .. زين فتح الاسبيكر .. ايوه يا مراد
مراد :ايه يا بطل مبروك مقدما ..
ريتال : ااااااه انت بتباركله هو. انا لسه ولدت اااه
مراد : ههههههههه . قلبي عندك يا ريتال ههههههه
زين : بتوتر انت بتضحك يا مراد
مراد : سورى .اصل افتكرت عوض هههه. . وانتي يا ريتال اجمدي كده الولاده سهله .
ريتال : بعفويه وهي بتصرخ . وانت ايه اللي عرفك هااا . انت جربتها . ااه يااارب
زين : بص ل ريتال . ومش عايز يعتب عليها دلوقتى.
مراد : لا شوفت فريحه وهي بتولد بقره هههههه . واتكلم مع زين . وقاله انه كان نفسه يبقى معاه . لكن مراد في مهمه وقفلو ..
زين : كده يا ريتال تكسفيني مع مراد ..
ريتال : انا عملت ايه ااااه سوق يا زين انا باموت يا زين اللهم لا اعتراض يا رب .. عيالك بيضربوني من دلوقت يا زين وعيطت .. ليه كده يا عيالي ده انا بحبكو ااتاه يا رب .
زين : بصلها باستغراب .. عيالك بيضربوكي !! واخيرا وصل المستشفى .. والكل وصل …
أشرف وهنا .. جوم بسرعه وسابوا كريم مع شيرين ومصطفى .. ويوسف جه هو ومريم علشان يطمنو.
ورنا جات مع طارق ..
. ريتال : قالت ل زين ما تسبنيش وفعلا دخل معاها بس كان خايف ومستحملش وخرج …
ريتال : بتصرخ . اااااه بقى كده يازين اااااه اتخليت عني .. انت بتتخلى عني وعيالك بيضربوني .. ما توديني دار مسنين احسن .. والكل بره مش عارف يضحك ولا يعمل ايه ..
آدم : بنظره ل زين . ادخل ل مراتك.
زين : مش قادر يا بابا . ريتال بتتالم قوي .
آدم : شايل مريم اللي متعلقه في رقبته . وقام وراحله. يا بني انا عارف كل ده . بس ريتال دلوقتى في اشد احتياجها ليك .. هي دلوقت بتستمد قوتها منك ..
زين : بابا . انت حضرتك لما حضرت مع ماما . انت كنت ظابط وقلبك ميت .. ومحمد كان مع نور بصفته انه دكتور . وشايف الحاجات دي كتير . ومراد برده لانه ظابط … انا مش قادر قلبي مش هيتحمل وجعها.
مريم : حبيبي ادخل . ل ريتال صدقني الوحده مننا بتتقوى بجوزها . انت خدها بس في حضنك . وصدقني هي مش هتنسى الموقف ده طول عمرها.
آدم : شاور للممرضه . خدى الباشمهندس زين . علشان يعقم نفسه ويلبس ويدخل لمراته .
الممرضه : اتفضل حضرتك.
زين : بص ل مريم . ومريم وربتت علي كتفه صدقني هتكون بخير…. واتحرك ..
.وكل خمس دقايق مراد يتصل على آدم ويطمن على ريتال وزين …
زين : جوه عند ريتال .. زين قرب منها وخايف . وقلبه مش مستحمل . شاف وشها عرقان وشعرها خارج من البونيه عرقان . وعيونها مدمعه . ووشها احمر . حس فعلا ان ريتال محتاجاه..
.. ريتال : شافت زين عيطت . زين الحقني يا زين ارجوك
.زين : قرب منها واخدها في حضنه . اهدى يا ريتال . اهدى يا حبيبتي . انتي هتبقى بخير . واول ما تشوفي اريان وليليان هتنسي كل الوجع ده .
ريتال : بتصرخ اااااه ااه بس عيالك بيضربوني يا زين .. مش قادره يا رب . يا رب .
الدكتوره : خلاص يا مدام ريتال فاضل دقيقه واحده . وكله يبقى تمام . بس ساعديني حاولي تتنفسي ساعديني ..وبعد دقيقه من صريخ ريتال . المستمر وهي متعلقه في زين .. سمعو صوت اريان و خرج للنور .. وريتال كان هيغمى عليها
..والدكتوره فوقتها وقالتلها لا. ساعديني وبصت ل زين . حاول تخليها فايقه ..
زين : ضم ريتال وباس جبينها .. حبيبتي اهدي ارجوكي . بصي في عيوني مش انتي بتحبيني.
ريتال : ااااه . بحبك .. انا مكرهتش في حياتي قدك . اااه
زين : برق واتصدم . بتكرهيني ..
ريتال : بكرهك . وبكره نفسى وبكرهه عيالك .. عيالك بتكرهني يا زين .احضنى ياززييييييين. اااه يا رب.
والحمد لله ليليان خرجت للنور .. وريتال بعدها مغمضه عينيها. وحاولت تنظم نفسها .
الدكتوره : مبروك يا مدام ريتال . مبروك يا باشمهندس .ما شاء الله عليهم زي القمر..
زينب : بص ل ريتال حبيبتي انتي كويسه .
ريتال : عيالي فين يا زين. عايزه اشوفهم.
الممرضه : جابت التوام وقربت من زين وريتال
وزين طبعا كان بيشيل عيال اخواته .. وعنده خبره .. لكن ما كانش عارف يشيل ولاده . لانهم حته منه .. وكان احساس المره دي مختلف .. حاول يشيلهم وكان مبتسم ومتوتر .. وريتال ابتسمت بدموع .. لانها شافت سعاده زين.
زين : شالهم وقلبه دق . واريان اتحرك وليليان اتحركت ومسكه ايد بعض .. والحركه دي دوبت قلب الزين .وعينيه دمعت. واتمنى ان اريان وليليان يبقو زي مراد ونور .. والحمد لله ريتال خرجت الاوضه وكانت تعبانه شويه .. والتوام زين أذن ليهم . وطلع بيهم ل آدم ومريم وشالو احفادههم .. وكان آدم فرحان جدا .. ومريم كانت مبسوطه وبكت من الفرحه .. والكل بارك وهنا .. واشرف وهنا كانوا فرحانين جدا ..
.مراد : اتصل . وبعدها اتصل فيديو . وشاف اريان وليليان .. وبعدها شاف فربحته ومريم قلبه .. وبارك ليهم .وقفل .
.. وطارق واقف بره . ورنا دخلت وباركت ليهم . وآدم قال ل ريتال تلبس الحجاب علشان طارق يدخل . وفعلا طارق دخل وبارك . وشال التوأم . وفضل يضحك معاهم . وقاعدين كلهم مبسوطين…. الباب خبطت . ومحمد دخل وكان شايل تيم . ونور كانت ايديها في دراعه وحامل في الشهر الخامس . ومش قادره تمشي .. ومحمد كان رافض انها تروح معاه ..وقالها انتي تعبانه انا هاروح واخد تيم معايه وانتى نامي شويه وهي رفضت..
آدم : اول ما شاف نور .. قام وساعدها تعالى يا حبيبة ابوكي.
نور : مساء الخير . ازيك يا بابي .
كلهم : مساء النور ..
نور : سلمت علي مريم والكل . وآدم قعدها ع الكرسى علشان تستريح .. ومحمد ربت على ضهرها . انتى كويسه .
نور : اه ياحبيبى انا تمام متقلقش
تيم : شاف مريم. …. مريم . مريم . وراح على مريم الكبيره..
مريم : حبيب مريم انا يا ناس . واحشني هات بوسه وجه بيبوسها من بقها ..
مريم : قالتله لا .. ده اسمه ايه.
تيم : قرف ويع .. والكل ضحك..
محمد : قرب علي ريتال وباس راسها حبيبة عمك حمد لله على سلامتك..
ريتال : الله يسلمك يا عمو . انت جبت نور ليه بس . دي تعبانه.
محمد : والله هي اللي صممت .. وانتي عارفه بقى ماقدرش ارفضلها طلب.
آدم : قاعد ومهتم ب نور حبيبتي اجيبلك عصير.
نور : لا يا بابي انا كويسه متقلقش .
تيم : نزل راح عند فريحه اللي شايله مريم .ونايمه على رجليها .
تايم : مريم . نونو . نونو. وعايز يبوسها .. كلهم بصو لبعض ويضحكوا.
آدم : قالهم .. ااااه لف وارجع تاني . شكلنا هنعيد من الاول .. وكلهم ضحكو كتير …
.. لكن زين . قاعد ساكت جمب ريتال وزعلان .
ريتال : زين حبيبي مالك .
زين : بصلها ومصدق . بقى انتي بتكرهينى يا ريتال .. وبتكرهي عيالك .
ريتال : اتصدمت . انا .. انا بكرهك يا زين .. وكلهم مش فاهمين .
زين : ايوه . انتي قولتي وانتي بتولدي انك بتكرهينى .. كلهم ابتسمو علشان عارفين وقت وجع الولاده اي كلام بيتقال..
ريتال : لا والله يا زين .. ووطن صوتها علشان الموجودين . وهمست انا بحبك والله .
زين : لا يا ريتال .. انا مصدوم فيكي . تقولي انا بكرهك.
ريتال : بدموع .قالت…. زيني . ومردش عليها
مريم : زين يا حبيبي . الست لما بتولد . ما بتبقاش في وعيها . وبعدين الله يكون في عونها . اسال مجرب .. وبصت ل آدم وابتسمت .. حبيبي بيحصل اكتر من كده .. وبعدين ريتال لو بتكرهك يعني هتجيب عيال شبهك ليه ها ..
ريتال : مسكت ايد زين وباستها بحب . حبيبي انا اسفه والله مااقصد .. انت عارف انت ايه بالنسبالي .
زين : بصلها .. يعني انتى مش بتكرهيني .
ريتال : علت صوتها بعفويه .. لا والله ابدا . ده انا بعشقك . وبحبك ده انت حبيبي وروحي . وزيني . وقلبي وو…….واتكسفت ووشها بقى احمر . وضغطت على شفايفها . لان الكل كان منسجم ومبتسم على تلقائيتها .. وغمضت عينيها وسكتت والكل ضحك
.. وزين . قدامهم كلهم . مسك ايدها وباسها
وانتي قلب الزين. وحبيبتي وروحي وام عيالي .. ربنا ما يحرمني منك يا قلبي..
ريتال : بصوت مبحوح . و مكسوفه يعني انت مش زعلان مني .
زين : وانا اقدر …
والكل ..مبتسم.وطارق.. هيييح بقى
نور : انا عايزه اشوف اريان وليليان يا زين ..
زين : عيونى . بس كدا . وقام وشال . ليليان . ومحمد . شال اريان .
نور :شالت ليليان . بسم الله ماشاء الله . جميله . اوى وصغيره . وباستها من خدها الناعم . يلا اكبرى بقى وهجبلك تمارا وتبقو اخوات على طول .
وبعدها . محمد قرب منها وشالت اريان . بسم الله الله اكبر . تبارك الخلاق . شبهك اوى يازين .
زين : ايوه ما هو ابنى . هههههه . والكل ضحك
…..الباب خبط وكانت سعاد .. جايبه غدا للكل .. واكل ل ريتال .وشكروها. .وباركت ل ريتال . ومريم خلت سعاد تشيل اريان وليليان . وسعاد شالتهم بحب . وقالت أنا بقى هبقى داده سعاد الل هتهتم بيكو ياحبايبى . وعقبال ماتفرحو بالدكتوره رينو يااارب .
آدم : سأل على رينو . وقالت جت من الجامعه ونامت ولسه مصحيتش . ومتعرفش . ان ست ريتال ولدت بالسلامه .
آدم . ومريم . ربنا يستر . ومتقلبش علينا ..
وبعدها . الكل اتغدى .. وادم كان شايل مريم على رجله … ومريم شايله تيم وبتاكله . ومحمد بياكل نور في طبق واحد وبيمسحلها بقها .ويشربها الميا.
.وفريحه كانت بتتمنى ان مراد يبقى موجود..
وآدم حس بيها وقالها مرات ابني تيجي اكلك بايدي.
فريحه : ضحكت لا يا بابا ميرسي . حبيبي ربنا يخليك . وطارق . قال اقسم بالله محد يااكلك غيرى وضحكو عليه وطارق ااكل فريحه . وكانت مبسوطه
..وزين : كان بياكل ريتال .. والكل بارك وهنا ..
والكل روح بتصميم من زين . لان الوقت اتاخر ورينو كانت نايمه في اوضتها بعد الجامعه .. وماحستش بحاجه خالص . وزعلت من آدم ومريم . وزعقت وكانت عايزه تروح بالليل .. لكن زين قالها ان هما الصبح هيكونو عندها
———-
في مكان ما قدام (night club ) .(نادي ليلي)
..ايمن وصافي خارجين ومعاهم ماليكه واقفه قدام عربيتها .. وبتسلم على صافي .. وايمن واقف بعيد
صافي : يا بت يا ماكي . ايمن هيموت عليكي وبقالك اكثر من سنه بتحرجيه .يا بت وافقي الواد هيتجنن عليكي.
مليكه : اوف يا صافي .. انتي بتتكلمي كتير ليه ..انا فيا اللي مكفيني .. انا بخرج معاكم بس علشان اتسلى . مش اتخطب واتجوز .. وبعدها مسكت راسها وعينيها زغللت .. ااه
صافي : مالك ياماكي .
ماليكه : مش عارفه .. حاسه ان عنيا مزغلله. وو.. و…ودايخه .. ومليكه بدات تدوخ ..وحسيت انها متخدره ..بس يا ..اا…صافي اا..اانتي العصير ههههه باي اا..انا مر..و..حه ..
صافي : شاورت ل ايمن.
ايمن : ها تمام ياصافى
صافي : تمام قوي .. اهي ماليكه زي ما وعدتك فين بقى حقي .
ايمن : حطيتلها كام حبايه .
صافي : هي حبايه واحده . انت عارف هي مابتشربش حتى السيجاره عاملالى فيها بنت ناس قوي … هو في واحده في تخرج وتسهر من غير شرب ولا سجاير … يلا .. يلا هات حقي.
ايمن : بس حبايه واحده . كدا هتبقى فايقه شويه
صافى : ههههههه وده المطلوب علشان تعيش وغمزتله . هات بقى
ايمن . صح . انا عايزها كدا ..وطلع ظرف وعينه على مليكه اللي بتحاول تفتح باب العربيه ومبتسمه ومبسوطه … ومش عارفه تفتح الباب..
ايمن : قرب منها واخدها من ايديها وهي بتضحك..
. وركبها عربيته وساق ..وصل تحت العماره . وقال للبواب خد المفاتيح اقفل العربيه .. واخد ماليكه وطلع بيها على شقته .. ودخلها اوضه النوم
وشربها كاس .. وهي بتضحك وشربت .
انت مين هههههههه
ايمن : بخبث . انا الل هتثبت ملكيتي ليكي الليله يا ماليكه .. وهعرفك مش ايمن اللي يترفض .. وقلع التيشيرت. وقرب من ماليكه علشان يثبت ملكيته..
ماليكه : هههههههههه…………..

يتبع….

لقراءة الفصل التالي : اضغط هنا

لقراءة الرواية كاملة اضغط على : (رواية عشقتها منذ نعومة أظافرها)

لقراءة الجزء الأول من الرواية اضغط على : (رواية جريمة عشق)

اترك تعليقاً

لن يتم نشر عنوان بريدك الإلكتروني. الحقول الإلزامية مشار إليها بـ *

زر الذهاب إلى الأعلى