رواية حب غير مقصود الفصل الحادي عشر 11 بقلم منة
رواية حب غير مقصود البارت الحادي عشر
رواية حب غير مقصود الجزء الحادي عشر
رواية حب غير مقصود الحلقة الحادية عشر
تاني يوم.. صحيت من النوم الفجر وصليت وكنت هرن ع شريف اطمن عليه لكن رجعت ف كلامي لما افتكرت موقفه امبارح.. سيبت الفون تاني ودخلت انام ساعه قبل ما انزل الشغل.
عند شريف..
شريف كان قاعد ودماغة تعبته من كتر التفكير قام عمل قهوه وقعد يفكر ف ياسر واللي عمله معاه ووقف تفكير عند نقطه وهي لو ياسر فعلا كان مخطط انه يخطف ريم و رحيم و هنا ليه نزل ضرب العص. ابه.. طب اي هدفه اصلا معقول كان بيعمل كده علشان يخلي نسمه تروح ليه مقابل انه يرجع الاطفال.. ولا علشان هيظهر هو برئ.. طب هو ليه بلغ عنهم ما كانوا اكيد الرجاله دي اعترفوا ان ياسر معاهم.. نفخ بزهق وشرب القهوه ومسك الفون ورن ع نسمه لكن هي مردتش قفل ساب الفون ورجع لتفكيره تاني..
عند ياسر..
ياسر مرجعش معاهم البيت هو راح ع شقته اللي بيقعد فيها لوحده ومنمش طول الليل وقاعد سرحان ف حياته اللي اتقلبت فعلا ومبقاش فيها اي حاجه زي الاول كل حاجه اتغيرت حتى اخوه معتش بيثق فيه..
الساعه 7…
لقيت شريف بيرن عليا علشان انزل ويوصلني المستشفى..
نزلت وركبت معاه من سكات وهو كمان متكلمش ولا كلمه و وصلنا عند المستشفى ولسه هنزل..
شريف : نسمه..
فضلت ف مكاني وباصه للشباك..
شريف : نسمه انا بكلمك ياريت تبصيلي..
: نعم..
شريف : نسمه انا بجد آسف والله مقصدش اني اسيبك وامشي ولا حتى اتجاهلك.. انتي عارفه انك شخص مهم ف حياتي لا انتي اصلا حياتي.. نسمه انتي عارفه اني بمر بفتره انا مش عارفه نهايتها اي.. انا حاسس ان كل حاجه هتنتهى بمو. تي..
اول ما سمعت الجمله الاخيره حطيت ايدي ع شفايفه : بس ي شريف مش عايزه اسمع حاجه.. وياريت معتش تجيب سيرة الموت..
شريف مسك ايد نسمه: نسمه ماتزعليش مني بجد والله معرفتش انام طول الليل من كتر التفكير ف كل حاجه حواليا..
: شريف انا مش زعلانه علشان اتجاهلتني ع قد مانا زعلانه من موقفك مع اخوك ياسر.. انت المفروض كنت تدافع عن ياسر لما ايمن وجه ليه اتهام بالخط. ف.. بس انت مستوعب انت عملت اي انت عملت نفس اللي عمله اخوك ياسر واكتر..
شريف : بس انا معملتش حاجه لكل ده انا حقيقي معتش بثق ف اخو.. احم ف ياسر..
: اضحك ع نفسك بالكلام ده.. انا معاك ان ياسر غلط بس صدقني هو عرف غلطه و عايز يرجع يبقا اخوك سندك.. لكن باللي عملته امبارح حطمت الجانب الكويس اللي جواه.. شريف انا بتمنى انك تراجع نفسك وتحاول تعطي لاخوك فرصه يتعلم من غلطه..
شريف مسح وشه وعيونه ف عيوني وساكت..
: انا هدخل الوقتي المستشفى.. واتمنى تفكر ف اللي قولته.
دخلت المستشفى وهو راح ع شغله..
عند حازم وفاتن..
حازم : خلاص بقا ي فاتن بطلي عياط انتي عارفه كويس ان شريف وياسر ميقدروش يستغنوا عن بعض..
فاتن بعياط : لا يا حازم.. لا ابني ياسر بقا لوحده ابني بيضيع مني.. ابني بقا بيشرب سجاير ومعتش بيقعد معانا زي الاول ولا حتى مع اخوه اي اللي وصله للحاله دي.. واللي حصل امبارح اثبتلي ان ف حاجه حصلت بينهم انا مش عرفاها..
حازم : طب ممكن تهدي.. عياطك ده مش هيقدم ولا هياخر حاجه.. انا مش هسكت غير لما اعرف ف اي.. واي اللي يخلي شريف يتهم ياسر بالخط. ف.. بس محدش فيهم هنا دلوقتي.. فانا هسيبك تقومي تصلي ركعتين لله وتدعي ليهم ان ربنا يهديهم وانا هنزل افتح الورشه واشتغل لحد ما يرجعوا وهنتكلم ونفهم منهم..
فاتن : ان شاء الله..
نزل حازم وفاتن قامت تصلي..
ف البيت عند عمرو..
كانت الساعه 10 قام عمرو وشاف امه ف المطبخ بتجهز الفطار وكان ادهم لسه منزلش الشغل..
عمرو : صباح الخير.. هو الحج ادهم لسه منزلش الشغل ليه..
هدى سرحانه….
عمرو قرب منها هز كتفها: ف اي ي هدهدتي مالك سرحانه ليه..
هدى : معلش ي حبيبي كنت بتقول اي..
عمرو : كنت بقولك هو بابا لسه منزلش ليه.
هدى : اصل هو قال مفيش شغل انهارده علشان كدن هينزل متاخر انهارده.
عمرو : تمام.. هاتي الاطباق دي احطها ع السفره..
هدى مدت ايدها بالاطباق : خد حطهم هناك..
عمرو خدهم منها وحطهم تاني مكانهم ومسك ايدها : اي بس ي ست الكل مضايقه ليه.. اوعي تكوني بتفكري ف اللي حصل امبارح..
هدى :والله يا عمرو مش عارفه اقولك اي بس حقيقي مش عارفه ابطل تفكير ف ياسر ..
عمرو بعصبيه قبض ع ايده : ياسر ده ندل مستحيل يكون اخو شريف اصلا..
هدى : لا ي عمرو ياسر مش ندل ياسر جواه شخص كويس اوي بس عايز حد ياخد بايده ع الطريق الصح علشان يفوق من اللي هو فيه..
عمرو : ده ع اساس ان مكنش شريف جنبه ولا حتى عمو حازم ولا طنط فاتن ولا حتى احنا كمان.. طب بما انه هو بيحب نسمه اوي كده و متمسك بيها ليه مفكرش يصارحها ليه حاول ياذيها.. بلاش تقفي معاه علشان هو غلط..
هدى بقلة حيله : خلاص هنتكلم بعدين.. خد بقا الاطباق دي.
الكل قعد يفطر..
___________بقلم/princess Menna
عند ياسر..
ياسر اتصل ع عادل وقاله يعدي عليه..
عادل راح لياسر البيت وعادل جاب فطار وصمم ان ياسر يفطر معاه.. وبعد شوية وقت.
عادل : ياسر بما انك زعلان ان اخوك معتش بيثق فيك ولا حتى بيكلمك يبقا انت لسه بتحب اخوك زي الاول او المعنى الصح انك فوقت من اللي انت فيه.. ياسر انت لازم ترجع علاقتك باخوك وتشوف حياتك من جديد وانسى نسمه.. نسمه بنت عمك و مرات اخوك و بس.. انت عمرك ما حبيتها ده كان اعجاب وبس اظن انك دلوقتي شايف كده ولا اي؟!!
ياسر : مش عارف ي عادل بس انت كل ما بتكلمنى بتفتح عيوني ع حاجات انا مكنتش شايفها اصلا..
عادل : ياسر انت لازم تفوق من اللي انتي فيه.. بص انا هقف معاك بس توعدني انك تتغير للاحسن.
ياسر : اوعدك..
عادل : بص بقا اول حاجه تعملها انك تعبد عن نسمه بكل الطرق..
ياسر : بس..
عادل : مفيش بس اللي بيفكر يعمل حاجه بيحاول بكل الطرق ويعملها.. ولا هترجع ف كلامك..
ياسر:….
عادل : هو الموضوع مش سهل بس انت متفكرش كتير.. مش هي بنت عمك ومرات اخوك خلاص اتعامل ع الاساس ده وصدقني هتنساها وهتحب بجد بنت تحبك وتبقا من نصيبك..
ياسر راح تفكيره للبنت اللي حطت ف ايده صنية العصير..
عادل : روحت فين ركز معايا.
ياسر : كمل..
عادل وياسر قعدوا يتكلموا مع بعض وياسر قرر انه يتغير للاحسن…
عند نسمه..
خلصت شغل واجي الميعاد اللي بروح فيه.
روحت لدكتور كريم..
خبطت ع الباب… ممكن الدخل.
د/اتفضلي ي نسمه.
: دكتور هيثم بلغني ان حضرتك عايزني..
د/كريم : ايوه ي نسمه.. انا كنت عايز اكلمك ف حاجه.
: اتفضل حضرتك ده انا كده بدات اقلق.
د/كريم : لا مفيش حاجه تستاهل القلق.. انا كنت عايز اعرف سبب عدم انتظامك ف المستشفى..
: احم.. دكتور كريم انا عارفه اني اخر فتره قصرت جدا ف حضوري ف المستشفى بس انا كنت مضغوطه مكنتش عارفه اجي.
د/كريم : تمام.. بس اتمنى يكون ف نظام اكتر من كده ف الفتره الجايه.
: ان شاء الله.. استاذنك انا كده وقت العمل بتاعي خلص.
د/كريم : ايوه اتفضلي..
خرجت وماشيه ف الطرقه قعده اقول لنفسي : ماما وشريف مش عايزني انزل المستشفى اهو لاحظ غيابي استغفر الله وقعد اكلم نفسي وانا ماشيه وخرجت من المستشفى وكانت نجلاء مستنياني برا و رجعنا مع بعض..
عند ابتسام..
ابتسام ف اوضتها كانت بتتكلم ف الفون : خلاص هقولك لماما كده واقنعها واشوف هعمل اي.
دينا : تمام ابقي عرفيني عملتي اي بالرغم من اني عارفه ان خالتوا حبيبتي مش هترفض.
ابتسام : ان شاء الله.. يلا بقا سلام.
دينا : تمام.
ابتسام راحت لفاتن : ماما هو انا ممكن انزل مع دينا شويه وارجع.
فاتن : انزلي بس متتاخريش تيجي ع طول..
ابتسام : عيوني حاضر..
راحت ابتسام بسرعه تلبس علشان تنزل..
________
عادل بعد ما خلص كلام مع ياسر قام علشان ينزل شغله..
عند ابتسام..
ابتسام قابلت دينا وحضنتها بفرحه..
ابتسام : يااااه بجد ليكي وحشه من يوم ما خلصنا دراسه واحنا معتش بنتجمع..
دينا : ايوه والله ي بنتي كانت احلى ايام ايام الدراسه والجامعه رغم المرمطه بس كانت فعلا احلى ايام واحلى وقت بنقضيه مع بعض.
ابتسام : بقولك اي.. اي رايك نروح اي مطعم قريب من هنا ناكل ونقعد مع بعض..
دينا : اشطا يلا بينا..
ابتسام : تعالي انا عارفه مطعم هنا قريب.. مدخلتوش قبل كده بس سمعت عنه..
دينا وابتسام دخلوا المطعم وقعدوا وطلبوا اكل..
وبعد وقت بسيط اجى شاب وحط الاكل وبدون قصد وقع السلطه ع دريس ابتسام..
ابتسام شهقت وقامت بسرعه : ااااااه ي حيو..
الشاب : انا حيو.. انتي جايه تهزقيني ولا اي.. لا ي انسه تقعدي هنا باحترامك ده انتي حته مسبتيش ليا فرصه اعتزر.
ابتسام بعصبيه: اعتذارك اعمل بيه اي الدريس منظره مش نافع هرجع البيت ازاي دلوقتي..
دينا : اهدي بس ي ابتسام تعالي معايا الحمام واغسليه هينضف.
الشاب : اهو الحمدلله ف حد بيفهم..
ابتسام : لا ده انت بجد مش محترم وانا لازم اكلم صاحب المطعم ده افهم ازاي سايب واحد زيك يتعامل مع الناس.
الشاب ربع ايده : اممم.. واي كمان.
ابتسام ندهت ع جرسون تاني : لو سمحت هو صاحب المطعم موجود.
الجرسون : ايوه حضرتك..
ابتسام : طب ممكن تبلغه اني عايزه اقابله.
الجرسون ضحك..
ابتسام : هو انا قولت اي يضحك؟! انا قولت عايزه اقابل صحاب المطعم.
الشاب : وصاحب المطعم موجود..
ابتسام بصت ليه بصدمه : لا مش معقول يكون واحد مش بيعرف يتعامل مع حد صاحب مطعم كبير وسمعته حلوه كده.
دينا شدت ابتسام واحت بيها ع الحمام : يلا بقا كفايه خناق احمدي ربنا انه مخرجكيش برا المطعم بلبسك كده..
ابتسام : بس ي دينا هو اللي غلطان ده حتى معتذرش.
دينا : معلش هو انت سيبتي ليه فرصه ينطق..
ابتسام بتنضف الدريس وخرجت دفعت حساب الاكل..
ابتسام خرجت ومكنش ف اي اثر ع هدومها..
ابتسام : هو انتي دفعتي حساب الاكل اللي احنا ماكلنهوش.
دينا : ايوه واسكتي بقا الله يخربيتك فضحتينا يلا..
ابتسام ودينا خرجوا يتمشوا وقضوا وقت حلو مع بعض..
عدى اليوم بدون احداث..
بعد مرور 3 ايام وكان يوم جمعه ولسه فاضل اسبوع بالظبط ع الفرح..
عند شريف…
فاتن : شريف روح بقا لحماتك خليك معاهم علشان لو احتاجوا حاجه وانا هجهز الاكل لكل اللي بيفرشوا الشقه فوق.
شريف : ماشي هي نسمه معدتش عليكِ..
فاتن : اجت سلمت عليا و طلعت فوق..
شريف : تمام ماشي ولسه خرج من الباب قابل ياسر ف وشه..
ياسر : الف مبارك ي شريف. ولسه هيقرب يحضنه وقلبه بيدعي ان شريف ميقولش ليه ابعد..
شريف اتجاهله ومشى..
ياسر : شريف استنى.. وجرى وراه مسكه
شريف بعد ايده : ابعد منصحكش تقرب مني..
ياسر : شريف انت لازم تسمهني.. انا ندمان ايوه بجد ندمان.. انا كنت اعمى ومش فاهم حاجه.
شريف مسكه من ياقة قميصه واتكلم بزعيق : انت مغلطتش غلط عادي.. انت اجر. مت..
ياسر : عارف. والله عارف صدقني انا مش عارف اواجهك ولا حتى اواجه مراتك نسمه.. انا حقيقي ضرتها كتير تحت مسمى الحب بس كل اللي عرفته ان اللي بيحب مش بياذي..
شريف : ااااه وانت جاي تفهم ده دلوقتي ليه مش فهمته وقت ما خطفتها.. واتكلم بصوت اعلى.. ليه مش فهمت ده لما حاولت تقتلني ليه مش فهمته وقت ما كنت بتهد. دها وتخوفها ليييييييه.
ياسر: علشان كنت واحد اعمى واحد اناني مش بيفكر غير ف نفسه وبس.. لكن والله العظيم ي شريف انا ندمان و لو عايزني اترجى نسمه مراتك انها تسامحني هعملها علشان انت ترضى عني.. انا مشوفتش يوم حلو من ساعة ما بعدت عني والله ي شريف.. انا حقيقي اسف وندمان..
سمعتهم فاتن وقعدة تعيط من الصدمه بس حقيقي ابنها ندمان..
شريف : صدقني صعب اسامحك ولا حتى نسمه..
: بس انا مسمحاه.
شريف : نسمه انت اي اللي بتقوليه ده.. ده كان عايز… وسكت مقدرش بكمل.
: بس هو ندمان صح.
ياسر : ايوه والله ي نسمه ندمان.. والله انا مش عارف انا فكرة ف كده ازاي..
: شريف.. احنا لازم نسامح.. وياسر اخوك باين عليه بجد انه اتغير وبقا احسن وندمان.. ده ربنا بيسامح انت مش هتسامح.. شريف انا متعودتش ان قلبك يبقا قاسي اوي كده.. انا عارفه ان هو غلط وعلط كتير اوي.. بس هو رجع ندمان وبقا احسن و ده اللي احنا عايزينه..
شريف : مش هقدر.. صدقيني مش هقدر وسابهم ومشى..
ياسر عيونه ف الارض..
: ياسر ما تفقدش الامل.. بما انك بجد ندمان وعايز تكسب اخوك.. يبقا لازم تبقا مُصر انه يسامحك..
ياسر : نسمه سامحيني.. انا حقيقي اسف.
: ياسر انا مسمحاك.. بس ياريت تخلي شريف هو كمان يسامحك..
ياسر : شكرا بجد.. وان شاء الله هقضل معاه لحد ما يسامحني انا ولا حاجه من غيره.. و اه نسيت اقولك الف مبارك واتمنالكم حياه سعيده..
اتكلمت بابتسامه : الله يبارك فيك.. اعبالك.
ياسر : شكرا.. وسابها ونزل..
________
يوم الفرح..
اتكلمت بغيظ..
واي جابك هنا كمان.. ما هو مش معقول تكون صاحب القاعه كمان.
يتبع….
لقراءة الفصل التالي : اضغط هنا
لقراءة الرواية كاملة اضغط على : (رواية حب غير مقصود)