روايات

رواية بنت العدو الفصل السابع والعشرون 27 بقلم ندا علي

رواية بنت العدو الفصل السابع والعشرون 27 بقلم ندا علي

رواية بنت العدو الجزء السابع والعشرون

رواية بنت العدو البارت السابع والعشرون

رواية بنت العدو الحلقة السابعة والعشرون

” اميمه لسه هتتكلم خالد زعق خرسها ”
خالد بزعيق : ولا حرف مش عاوز اسمع حرف واحد ؟
اميمه : ليه ولا حرف ليه خايف من ايه من اللي مكرهك فياا كدا ” وبصت لمصطفي ” مصطفي تعالي وديني عن ابويا انا ايه اللي مقعدني معاه يبيع ويشتري فياا
مصطفي : اهدي يما وفهميني في ايه ابويا بيزعقلك ليه وايه الكلام اللي بيتقال دا ؟
فاطمه : مفيش يا مصطفي مفيش حاجه خناقه زي اي خناقه بس اميمه بتحب تكبر المواضيع حبه
اميمه دموعها نزلت : انااا مين علشان تقفي معايا انا مجرد مرات ابنك وممكن تتخلي عني في اي لحظة لكن دا ابنك مش هتقفي في وشه وتقوليلو مراتك وام ابنك حافظ عليها بدل الوهم اللي انت فيه
ليلي بهدوء : معلش يا طنط والله بابا خالد طيب هو بس يمكن اتنرفز شويه ساعة شيطان وراحت لحالها ” وقالت بمرح ” وبعدين لما انتي تمشي مين هيكسر باب الشقه عليا علشان اصحي كل يوم

 

اميمه بصلتلها ودموعها نزلت : انا مبعملش حاجه ليه انا بتمني ليه الرضا يرضي وهو بيعاملني اسوء معامله انا عملت ايه لكل دا هو مبحبنيش اتجوزني من الاول ليه خلف مني من الاول ليه ؟
ليلي حضنتها وطبطبت علي ضهرها : مين قالك كدا دا ميت عليكي بس انتي مش واخده بالك بابا انت اما تزعل طنط كدا بتزعلني وبتزعل حفيدك ينفع يعني كدا
” اميمه استغربت ليه مرتاحه وهي حضنه ليلي مع ان امها سبب كل المشاكل ليه ابتسمت علي كلامها ليه حسه بحنيه من نحيتها ”
خالد ابتسم : وانا عيني لطنط وعيني ليكي انتي وحفيدي واميمه عرفه ان انا في الاخر ليها ومليش غيرها بس هي اللي هبله ومش عرفه تاخدني في صفها ؟
اميمه بصتله بغضب : اعمل ايه اكتر ما انا بعمل يا ابو مصطفي بطل تطلع نفسك صح وكل اللي حواليك غلط
مصطفي بضحك : حوار تعملي ايه علشان تخديه في صفك ليلي معاكي اهي وهي مذاكره الامور دي كويس اووي تعلمك ” وبص لأبوه ” اما انت يبا تعالي نتمشي ونروح نصلي الضهر في الجامع
” خالد مسك دراعه ومشي معاه ”
مصطفي : اتكلم يا ابو مصطفي قولي مزعل امي ليه ؟
” خالد مش عارف يقول لإبنه ايه اصل بحب حماتك علشان كدا مش عارف اعيش مع امك “

 

مصطفي : هو السكوت احيانا حلو بس مش في كل المواقف في مواقف لازم تقف وتتكلم حتي لو كلامك هيضر بس مش لازم تسكت
خالد : انا ساكت علشان مش عارف اقولك ايه ساكت علشان حزين علي الوضع اللي انا فيه انا وامك مش عارف امشي معاها ولا عارف اعيش معاها
مصطفي : انت عينك علي حد غير امي يبا ؟
خالد اتصدم من سؤاله : انت بتقول ايه يا مصطفي اعقل كلامك يا راجل
مصطفي : اعقل انت كلامك وتصرفاتك يبا امي مفيش زيها ولا في وحده هتصونك زيها وقفه للصغير قبل الكبير ووخده بالها مننا كلنا هي ايوا احيانا بتعمل حجات تضايق بس مفيش انسان كامل صدقني يبا لو خسرت امي تبقي خسرت النعمه اللي في حياتك ” واذان الضهر اذن ” يلا تعالي نصلي
” خالد دخل مع مصطفي الجامع وكلام مصطفي في دماغه مش قادر يطلعه قرر يرمي كل حاجه وجعاها وتعباه ورا ضهره ويتكلم ويشكي لربنا في الصلاة ”
…………………………….
” بعد صلاة الضهر راح غالب علي بيت الحبايبه علشان ياخد بسمله يشوفو القاعه اللي هيتعمل فيها الفرج وتشوف الكوافير والفستان وكل طلباتها ويجيبو الحجات اللي نقصاهم “

 

” نزل غالب من العربيه بتاعه ولابس نضارة شمس واخر شياكه صفوان وغفران كانو قعدين علي القهوه اول ما شافوه وقفو كلهم ”
صفوان :وانا بقول الحاره منوره ليه اتاري ابو نسب اللي منورنا
غالب حضنه : حبيب قلب ابو نسب منوره بنورك يا غالي ” وراح سلم علي غفران ”
غفران : ايه هتروحو بدري كدا ؟
غالب : الحجات اللي هنعملها كتير وهنلف كتير قولت نبدء اليوم من اوله وكدا
غفران : ربنا معاكم يارب المهم خلي بالكم من نفسكم ومتأخرش بسمله يا غالب الله لا يسيئك
غالب : لاء اطمن انشالله هجيبها بدري ” وقعد يشرب الشاي معاهم ويهزرو لحد ما بسمله طلعت وكانت لبسه بنطلون اسود واسع وبلوزة بكراميش من الكم وكوتش بيج وطرحه بيح ولبسه شنطة ضهر سودا وكانت عسوله ”
بسمله شافته وهي طلعه ليه بكامل اناقته وجماله اتسحر بيه اكتر ما هي مسحوره : هو في حلاوة كدا يولاد بقا الوتكة دا هيبقي جوزي
غالب بضحك : تعالي تعالي عارف انك مسحوره بيا تعالي
بسمله بغيظ : خف تواضع ياعم المتواضع شويه

 

غالب مسك ايده وركبها جنبه وركب ومشي وبص علي شكلها : ايه الشياكة والجمال والبنطلون القمر اللي لو شوفتك لبساه تاني قطعه ميت حته دا ؟
بسمله بتحاول تستوعب الكلام : الشياكه والجمال بعدها في شتيمه صح ؟؟
غالب : انا لسه قولت شتيمه انتي لو عوزه الشتيمه شاوري انتي من امتي وانتي بتلبسي بناطيل يماااا ابكلام دا مش عندي ؟
بسمله : البنطالون مش مفصل جسمي وانا نازله وريته لماما وقالت حلو ايه مشكلتك بقا ؟
غالب بغضب : ولا امك ولا ابوكي ولا اخوكي ليهم دعوه بيكي لبسك عبايات وهدوم واسعه مش عاوز شغل نسوان انا ؟
بسمله : غالب البنطالون مش مفصل جسمي مالك فيه ايه ؟
غالب : انا قولت ايه يا بسمله ؟؟؟
بسمله : قولت بلاش بناطيل
غالب : يبقي ليه اقرر كلامي خمستلاف مره انا الكلمه مره وحده يا قلبي علشان معنديش طاقه لنقاش والله
بسمله بستسلام : حاضر يا غالب عيوني يا حبيبي
غالب : تسلملي عيونك القمر دي المهم هنروح دلوقتي نشوف القاعه فل
بسمله : فل بعدين نروح نفطر علشان مفطرتش
غالب : نفطر الاول ونروح طيب

 

بسمله برفض : لاء لسه مش جعانه نروح الاول بعدين نفطر
غالب : خلاص ماشي يا قمر ” ومصطفي رن عليه ”
مصطفي : الوو ايه يا حبيبي فينك كدا سمعت انك خرجت مع العروسه اخص عليك وتسبني لوحدي كدا
غالب : احم معلش بقا كنت لازم اخرج علشان نجيب اللي ناقص
مصطفي : امممم ما هو من لاقي احبابه نسي اصحابه بقا
غالب : انشف في الكلام ولخص عاوز ايه ؟
مصطفي : يا قاسي يابن القاسيه عاوزني اقفل
غالب : نفسي تقفل والله امنية حياتي
مصطفي : ان مخلينها تشك فيك مبقاش انا اللي كنت بتعمله فيا هعمله فيك اتقل يا وسخ اتقل
” غالب قفل في وشه وقفل فونه خالص وبص علي بسمله اللي مركزه معاه اووي ”
غالب : بتبصيلي كدا ليه ؟
بسمله : كنت بتكلم مين ؟
غالب : مصطفي وربنا
بسمله : ومالك متوتر ليه ومش علي بعضك لما هو مصطفي
غالب في نفسه : عمل المقلب ابن الدايخه وسابتي في نص الحلبه لوحدي دا اللي غفران الحبيب عمله فيك مش قليل ؟
……………………………..

 

” في المندره في بيت غالي الجبراني ”
” ليلي جابت صينيه عليها اكل ليها هي ومصطفي وحطيتها علي الطربيزه قدامه ”
ليلي : يلا يا حبيبي افطر علي ما اجيب الشاي واجي
مصطفي مسك ايدها : اهدي افطري مش عاوز شاي دلوقتي وكُلي قشطه يا قشطه
ليلي : حاضر ” وبدأو يفطرو ” مصطفي انا عوزه اروح لدكتورة النسا والتوليد بتاعتي
مصطفي بستغراب : اشمعنا انتي لسه قدام 12 يوم علي معادك
ليلي : بحس بوجع في اخر بطني ووجع شديد عوزه اعرف دا من ايه ؟
مصطفي حط ايده علي بطنها : منين كدا ؟
ليلي اخدت ايده وحطيتها علي الوجع : من هنا كدا بس متصغطش علشان فعلا بتوجعني
مصطفي : دي املاح من المخلل اللي الكتير هاخدك ونروح نعنل تحليل ونشوف
ليلي نامت عاي كتفه : صاصا عارف انا عوزه ايه دلوقتي ؟
مصطفي ببتسامه : تشمي رقابتي ؟
ليلي ضحكت وعضيته بخفه في كتفه : بطل سفاله مش عوزه اشمها دلوقتي بس انا عوزه اروح ازور ماما في المقابر
مصطفي ابتسم بحزن : عيوني ليكي يا ست ليلي
ليلي : تسلملي عيونك يا صاصتي بس انا لسه مكملتش عوزه امشي في مكان خالي وفي هوا والهوي واقلع الطرحه وامشي حافيه واجري والهوي يرجع شعري افضل امشي لحد ما رجلي توجعني واتكلم في كل حاجه في حياتي
مصطفي بتركيز : هتتكلمي في ايه ؟
ليلي بصتله : هقول ان انا اسعد انسانه في الدنيا علشان حبيتك واتجوزتك يعني معرفش هل كل وحده بتبقي فرحانه ومبسوطه مع جوزها زي ما انا طايره كدا ولا لاء بس انت الحاجه الوحيده اللي تهمني في عمري كله ” واتنهدت ” هقول ان كل اللي فات من عمري حاجه وعمري اللي معاك حاجه تانيه
مصطفي ضمها لصدره ببتسامه وفرحه : شوفي في كل فرض في صلاة لازم اقول الحمدالله انها في حياتي هي النعمه الحقيقيه وفعلا انتي النعمه الحقيقيه يا بت العدوو ” وقرب منها علشان يبوسها من شفايفها دخلت فاطمه ”
فاطمه : احم احممم اتلم يا مصطفي انتو تحت يباااا
” ليلي من كسوفها مبقتش عرفه تتكلم هي وشها للارض بس ”
مصطفي بضحك : بقا مش عارف اتلم علي مراتي ساعه يولااد امي تيجي تصحينا من 7 الصبح وانتي تقطعي علينا يا بطوط
ليلي بإحراج واضح : احمم طب انا هطلع وجايا سلام ” وجريت علي فوق من قبل ما حد يرد ”
فاطمه بضحك وحنان : اطلع لمراتك يابن خالد اطلع وبعد كدا اتلم علشان لو غالب اللي كان شافك كان نزلت صفحه اولي في البلد
مصطفي ضحك اووي : لاء اطلع فين دا انا ورايا شغل كتير ولو طلعت مش ضامن نفسي هرضي انزل ولا لاء
فاطمه بضحك وهي بتضربه علي كتفه : طب روح شوف شغلك هي مش هطير يووواد
…………………………………

 

” في شقة ليلي ”
ليلي دخلت الشقة ومن كسوفها من الموقف عوزه تعيط : دي اخرة قلة الادب والدلع الزياده ما الراجل كان قاعد خيره كافي شره لازم هرمونات الرومانسيه تشتغل عندي يعني انا استاهل بس انا معذوره يعني جوزي قمر لازم اعاكسه ” وحطت ايدها علي بطنها ” انا مشتاقه اووي ان اعرف ولد ولا بنت عوزه اجيب ليك حجاات كتير اووي علي فكره ” وفونها رن وكانت بسمله”
ليلي : ايه يا عروسه عمله ايه ؟
بسمله : ايه يا ليلو عمله ايه والبيبي عامل ايه ؟
ليلي : اممم مدام الرقه دي يبقي انتي مع غالب او غالب عندكم
بسمله ضحكت : ايوااا انا اللي معاه بنجيب باقي الحجات اللي نقصانا وحجزنا القاعه المهم بقولك اجيب بجامات قد ايه وقمصان للبيت قد ايه وكدا ؟
ليلي : بصي بجامات هاتي 12 بحبث يكفوكي بعد كدا واعملي حسابك في هدوم واسعه سيكا علشان لو حملتي وهاتي 7 قمصان علشان تنزلي فيهم تحت وهاتي 3 اسدالات بس كدا وهدومك الخاصه بقا
بسمله : احم لاء دول هخدك معايا بكرا نجيبهم بس دلوقتي هجيب الحجات اللي قولتيلي عليهم
ليلي : خلاص ماشي وانا هشوف كدا لو عرفت اجي اعد معاكم النهارده هاجي واشوف حجاتك
بسمله : خلاص تمام ” وقفلت وكملت باقي حاجتها “

 

ليلي رنت بمصطفي : الوو ايوا يا حبيبي
مصطفي كان واقف مع رجاله بس رد : ايه في حاجه ولا ايه ؟
ليلي : لاء يا حبيبي مفيش كنت برن عليك علشان اقولك هروح عند بيت اهلي
مصطفي : اممم ايوا امتي يعني ؟
ليلي : انا عوزه اروح دلوقتي علشان عوزه اشوف جهاز بسمله
مصطفي اتنهد : هاجي اوديكي استني نصايه وجاي
ليلي : خلاص تمام هجهز نفسي عقبال ما توصل ” وقفلت وجرس البيت رن وراحت تفتح واتصدمت من اللي علي الباب ”
ليلي بصدمه وعدم استوعاب :……………..

يتبع..

لقراءة الفصل التالي : اضغط هنا

لقراءة الرواية كاملة اضغط على : (رواية بنت العدو)

اترك تعليقاً

لن يتم نشر عنوان بريدك الإلكتروني. الحقول الإلزامية مشار إليها بـ *

زر الذهاب إلى الأعلى