رواية نجمة في الصعيد الفصل السابع 7 بقلم ملك نصرالله
رواية نجمة في الصعيد البارت السابع
رواية نجمة في الصعيد الجزء السابع
رواية نجمة في الصعيد الحلقة السابعة
نجمه بصراخ: حماااصه عوووكل
حماصه وهو بيحضنها: نجمتي واحشتينى خالص
نجمه: وانت كتير ، عوكل واحشتنى يا جدع تعالي هات حضن
نجمه حضنت عوكل وحمزه كان واقف وشايف الفرحه علي وشها
نجمه: مين جابكم
حماصه بضيق: البتاع اللي اسمه حمزه دا
نجمه بعيون بتلمع: حمزه !!!! ، ازاى ؟
حماصه بضحك: عفكره هو واقف اسأليه
نجمه بتوتر: احم معلش مش اخدت بالي .. جبتهم ازاى ؟؟
حمزه بهدوء: روحت هناك عند البيت وسألت علي بيت حد اسمه يوسف وأنه طفل في رابعه ابتدائي وعرفت البيت
نجمه: ومامته صدقت انك قريبي ؟؟
حمزه: لا قعدت اقنع فيها .. قولتلها هيبات معانا انهارده وهرجعه بكره و وافقت بعد صعوبه
نجمه بامتنان: شكراً جدا
حمزه بهدوء: عفواً .. هسيبكم انا الحاج عايزني
نجمه: تمام خد راحتك
بعد ما حمزه مشي
نجمه: ليه قلت البتاع اللي اسمه حمزه
حماصه ببراءة: واحنا جايين في العربيه بيقولي بتحب نجمه قلتله بحبها جدا وهي كمان بتحبني وحكيتله لما كنتي مسافره وانك كنتي بتعيطي علشاني راح يقولي خلاص اسكت ايه وكان متعصب
نجمه باستغراب: وبيتعصب ليه ؟؟
حماصه: مش عارف المهم بقا
نجمه بتركيز: ها ايه المهم
حماصه: انا جعان
نجمه: تعالي ندخل المطبخ ونعمل بيتزا انا نفسي فيها
حماصه بفرحه: يسسس يلا وبعدين
نجمه: يلا يا عوكل تعالي
تحت عند حمزه كان الحوار بينهم ..
حمزه: حضرتك عايزني
الحاج رضوان: ايوه يا ولدي
حمزه: اتفضل يا بابا محتاجني في ايه
الحاج رضوان: كلمت عمك ابراهيم انهارده الصبح وقالي أنه هينزل مصر بليل هنروح نقابله انا وانت في المطار جهز نفسك هنروح الساعه 7
حمزه: مراد نازل معاهم ولا هيقعد هناك
الحاج رضوان: لا كلهم نازلين وإن شاء الله مهيسافروش تاني
حمزه بهدوء: حاضر يابابا علي 7 هجيلك نروح
الحاج رضوان: روح يا ولدي ربنا ينور طريقك
حمزه باس ايد باباها وخرج
(ملحوظه: ابراهيم يكون اخو رضوان التوأم وأخو الجده فريال ، الجده فريال هي الأكبر ، ابراهيم مراته اسمها هدي وعندهم اربعه اولاد ، ولد اسمه مراد مخلص هندسه ودا يعتبر اخو حمزه وبيحبوا بعض جدا ، وعز ودا في أولي كليه فنون جميله زي نجمه ، و بنتين (شيرين في رابعه كليه سياسه واقتصاد ، ميرنا لسه في تالته ثانوى) وكانوا عايشين في امريكا)
في الطبخ عند نجمه وحماصه
نجمه: هات يا حماصه الدقيق
حماصه اتعبل وقع والدقيق وقع عليه في اللحظه اللي حمزه عدا فيها من قدام الطبخ
نجمه بضحك: يخربيتك دلقت الدقيق قوم ياض قوم
حماصه بضحك وهو قايم: والله من غير قصدي
حماصه مسك شويه دقيق ورماهم علي نجمه راحت نجمه كمان عملت زيه كل دا وحمزه برا
حمزه طلع اوضته بضيق
حمزه لنفسه( اه مالك بقا ، مضايق ليه ، دا صاحبها ، صاحبها ايه ، ازاى اصلا يكون ليها صحاب ولاد ، بس دا طفل ، بس برضوا ، اووووف خلاص)
بعد وقت الباب خبط
حمزه: ايوا
سعديه: يلا يا حمزه علشان تتغدي وتروح تجيب عمك بيقولك الحاج رضوان
حمزه: حاضر
علي الغدا
نجمه بخفوت: كل يا حماصه ، بطل تلعب في الطبق
حماصه: مش بحب الرز
نجمه بحب: بتحب ايه طيب
حماصه بهمس: المكرونه
نجمه: هقوم اعملك وناكل سوا
الجده: رايحه فين يا نجمه
نجمه: هعمل مكرونه بسرعه علشان حماصه مش بيحب الرز
حمزه بضيق: طب ما ياكل الموجود وخلاص
نجمه بضيق: لا مش هأكله حاجه مش بيحبها
حمزه مش رد ونجمه راحت تعمل الاكل
الحاج رضوان بخبث: وانت ايه مضايقك يا حمزه
حمزه بتوتر: مضايق من ايه ، مش مضايق
فاطمه بضحك: سيبه في حاله يا رضوان
الجده بضحك: ورضوان عمل ايه
حمزه بضيق: انا طالع البس علشان نروح المطار
في المطبخ
نجمه كانت بتعمل المكرونه وبتقول (ماله دا ، مش طايق حماصه ، مع أن هو اللي راح جابه)
في المطار
الحاج رضوان: عمك وصل اهو يا ولدي
حمزه سلم عليهم بحب
حمزه بحب: حمدالله علي السلامه يا عمي
ابراهيم بحب: الله يسلمك يا حمزاوي
ميرنا بتزمر: عامل ايه يا اخويا مش بتسأل عليا خالص
حمزه بضحك: والله بكلمك وانتي اللي مش بتردي
ميرنا: لينا بيت يلمنا
حمزه بضحك: طيب ياختي
شيرين بحب: عامل ايه يا حمزه
حمزه بهدوء: الحمدالله ، ابويا انت وعمي ومرات عمي وشرين في عربيتك وانا هاخد عز و مراد وميرنا في عربيتي
شيرين بضيق: وليه مركبش معاكم
هدي: هي هي يلا يا شيرين اركبي
ركبوا ووصلوا البيت
الجده: ازيك يا ابراهيم ، ازيك يا هدي ، ازيكم يا ولاد واحشتوني كلكم والله
فاطمه بحب: ازيك يا هدي ، حمدالله على السلامه
نجمه: حمدالله على سلامتكم
عز بهمس: مين القمر دي يا حمزه
حمزه بضيق: بنت عمك محمد ابن عمتك فريال ، انت فاقد الذاكره ياض
عز بنفس الهمس: افتكرتها ، بس هي بقت قمر كده امتا
حمزه بضيق: في ايه يا عز ما تحترم نفسك
عز: خلاص يا عم ، متزوقش
بعد ما سلموا علي بعض
رضوان: اوضكم زي ما هي فوق اطلعوا ارتاحوا من السفر وهطلعلكم الاكل فوق
كلهم طلعوا ..
الحاج رضوان: سعديه يلا جهزي الاكل
نجمه: جدو ممكن اساعد سعديه علشان هتتعب
سعديه بحب: لا خليكي يا حبيبتى انا هعمل علي طول
نجمه: لا هساعدك يعني هساعدك
نجمه كانت بطلع الاكل وحمزه شافها
حمزه: مطلعه دا لمين
نجمه بهدوء: لعز
حمزه قرب منها…
يتبع….
لقراءة الفصل التالي : اضغط هنا
لقراءة الرواية كاملة اضغط على : (رواية نجمة في الصعيد)