رواية أحببت ملتزمة الفصل السابع 7 بقلم ملك أحمد
رواية أحببت ملتزمة البارت السابع
رواية أحببت ملتزمة الجزء السابع
رواية أحببت ملتزمة الجزء السابعة
رضوى بتضحك على منظرها- لا مسمعنيش بس بالذمة مش بتحبيه؟
اميرة ابتسمت- لا واتلهي بقى
رضوى ضحكت- طب عيني في عينيك كده؟
أميرة-منكرش اني معجبة بيه بس خايفة احبه واقع في علاقة محرمة
رضوى-ليه هو الحب حرام؟
اميرة- مين قال كده؟ مين قال ان الاسلام بيحرم الحب؟؟ بالعكس تماماً ده اللي الكلام لازم يعرفه ان الاسلام دين الحب ..بس الحب الحلال حلال .. والحب الحرام حرام!
رضوى بتعجب- هو فيه حب حلال وحب حرام؟؟؟؟
اميرة- آه طبعاً .. فيه حب حلال وحب حرام.. الحب الحلال زي أعظم حب في الوجود حب الله ، ربنا حبيبنا اللي خلقنا وأنعم علينا بنعم ملهاش عدد ولا حصر وكذلك حب النبي صلى الله عليه وسلم.. اللي ربنا أرسله رحمة لينا علشان ينقذنا من النار ويكون شفيعنا يوم الدين.. وكمان حب الزوج لزوجته ، وحب الزوجة لزوجها ، وحب الابن لأمه وأبوه
،وحب المسلم لأخوه المسلم، والمسلمة لأختها المسلمة ، وحب الصالحين والأخيار.. كل ده حب حلال.. والانسان لو طبقة وأخد فيه النيه ؛هياخد عليه ثواب كبير جداااا بأذن الله.. بل منزلة الحب في الاسلام وصلت لدرجة ان النبي صلى الله عليه وسلم قال اننا مش هندخل الجنة غير لما نحب بعض ..
قال صلى الله عليه وسلم: (والذي نفسي بيده لا تدخلوا الجنة حتى تؤمنوا ولا تؤمنوا حتى تحابوا) رواه المسلم
رضوى-ده إيه العظمة دي كلها!! سبحان الله.. الحب الحلال في الاسلام حاجة فوق الوصف بجد!♥️
اميرة-اما بالنسبه للحب الحرام؟
فــ هو الحب القائم على علاقات غير شرعية زي الحب اللي بنشوفه دلوقتي بين الشباب والبنات في المدارس والجامعات وعلى النت، بدون أي علاقة شرعية! وتخرج معاه ويتكلموا في الفون بالساعات واول ما يدخل حد من اهلها تخبي التلفون طيب وربنا عليكي رقيب؟؟ مش خايفة من ربنا وخايفة من اهلك ؟! كما وصف ربي في كتابه{ يَسْتَخْفُونَ مِنَ النَّاسِ وَلَا يَسْتَخْفُونَ مِنَ اللهِ وَهُوَ مَعَهُمْ إِذْ يُبَيِّتُونَ مَا لَا يَرْضَى مِنَ الْقَوْلِ وَكَانَ اللهُ بِمَا يَعْمَلُونَ مُحِيطًا}
من سورة النساء- آية (108)
واي شاب عنده مروءة ونخوة ميرضهاش لاخته ‘ وحتى لو اتجوزك وربي ما هيحترمك عارفة يا رضوى؟
رضوى-اي؟
اميرة-زميلتي في الجامعة حكيتلي موقف حصل لاختها
بتقولي”اختها كانت في جامعة بقالها ٤سنين بتحب شاب وبتخرج معاه من الجامعة معاها المهم انه اتجوزها فعلا ؛؛ بعد خمس سنين جواز الشاب ده عرف ان اخته بتكلم واحد زميلها من الجامعة وبتعمل نفس اللي كانوا بيعملوه الشاب ده حبس اخته ومنعها من النزول فـ كان عايز يضربها ف مراته ادخلت وقالتله خلاص وفيها اي يعني ما احنا كنا كده قالها كده بالحرف “انا اختي مش شمال زيك” بعد جواز خمس سنين”! عرفتي ان محدش هيحافظ عليكي غير اللي يدخل البيت من بابه ♥️
رضزى-فعلا معاكي حق عارفة انا كان نفسي البس الخمار زيك بس ماما منعتني وقالتلي هيكبرك…ومش هتتجوزي!
اميرة- يا بنتي ما الجواز ده رزق اللي مكتوبلك قبل الخمار او النقاب هو هو نفس الشخص اللي مكتوبلك بعد ماتلبسي الخمار او النقاب ده رزق من عند ربنا وما عند الله لا ينال الا بطاعته خدي خطوة واتوكلي على الله♥️
رضوى-بأذن الله انا حبيتك اوي♥️
اميرة ابتسمت-احبتك الجنة وخالقها وعباد خالقها يحفيدة عائشة♥️
رضوى-انتي كلامك جميل اوي♥️
اميرة-انتي اجمل منه♥️
رضوى-عارفة هتقولي حشريه بس بالنسبه لزين؟
اميرة-ماله زين؟
رضوى-قصدي يعني لو هو بيحبك؛
اميرة-الحب مش جريمة هقوله بيت والدي مفتوح في اي وقت حابب تطلبني منه انا جاهزة وهشيلك فوق راسي في مقولة
بتقولك ” ان الحب لمن اعز مقامنا ودخل البيوت من ابوابها”♥️
انتي عارفة يا رضوى انا خطوبتي كانت المفروض الاسبوع اللي فات من شخص بكره المحه حتى بس أتاجلت بسبب الحادثة لشهرين يعني الحادثة دي كانت طوق نجاة ليا
رضوى-فعلا لعله خير
اميرة-مش لعلَّه خير لا ما يختاره اللَّه هو كل الخير فنقول الحمدللَّه دايما لأنّي واللَّه مش هلاقي أجمل من إختيارات اللَّه لحياتي لان كلها في صالحي وأنا مش ببقى عارفة وكل الخير في تدابير اللَّه فنقول دايما بقلبٍ راضٍ رضيت يارب فربُّ الخير لا يأتي إلَّا بالخير ..♥️✨”
___________✨♥️
‘في منزل اميرة احمد’
بسمة بحزن-يا حظك القليل يا بنتي يا بختك المايل كانت خطوبتك الاسبوع اللي فات واتاجلت لشهرين
احمد-قولي الحمدلله ان اميرة رجعتلنا سليمة وجات على قد كده
بسمة- الحمد لله ،صحيح هو زين لسه بيروحلها
احمد-اه كثر خيره بيتعب معانا اوي
بسمة-كثر خيره بس يعني الناس هتتكلم عننا وكده انا بقول يعني نقوله ميجيش تاني
احمد- ميجيش تاني !؟ انتي نسيتي ان هو اللي بيدفع لنا الفلوس للمستشفى اللي مش هعؤف اسدهاله لو بعت اللي حيلتي كله الشاب ابن ناس ومحترم ومتنسيش ان بنتك متربية احسن تربية
بسمة- ما انا عارفة بس الناس هتتكلم
ملك اتدخلت-سيبي اللي يتكلم يتكلم اهو ندخل الفردوس بسبب كلامهم لان هما كدا بيغتابونا ويوم القيامة هناخد من حسناتهم ،، اميرة وحشتني اوي انا هروح معاك بكرا اشوفها
احمد-حاضر
_______________♥️✨
“في المستشفى عند اميرة”
‘زين بقاله اكثر من ٥ايام بيهتم بيها وبيدفع لها المصاريف وبيحبلها اللي تطلبه رغم ضغط الشغل الا انه بيفضي نفسه عشانه لو ساعة في اليوم’
الباب خبط
اميرة-ادخلل
زين- ادخلك الله جنة الفردوس
اميرة ابتسمت-امين♥️
‘زين مد لها ايده بشنطة هدايا’
اميرة ابتسمت وشدتها منه وفتحتها كان موجود فيها رواية اسمها “ايكادولي” وشوكلا
زين طلع بوكية ورد احمر
زين-الورد للورد يجميل
اميرة ابتسمت وخدتها منه
زين-خفت اكتب مرسال يحصل فيا زي المره اللي فاتت
اميرة ضحكت-انا اسفة جدا ليك مكنش قصدي افتكرتك بتستغلني و…
زين- قاطعها خلاص مش مهم عجبتك؟
اميرة-جدا ,
رجعت بصت للرواية وقرأت اسمها وبصت لزين باستغراب
اميرة-إيكادولي؟
زين-بحبك
اميرة بصدمة-نعم؟؟؟؟؟
زين انتبه لكلامه -قصدي ايكادولي كلمة نوبية معناها احبك
اميرة بتفهم- اه فهمت انت قرأتها؟
زين- اه قرأتها
اميرة-وعلى كده حلوة؟
زين-زي حلاوتك بالظبط
اميرة بضحك-ياااه دي على كده حلوة اوي
زين-انتي احلى منها
اميرة بعصبية-الله الله يا استاذ زين كلامك بقى فيه تجاوزات اوي
زين حاول يتهرب- اخرجك الجنينية بتاعت المستشفى؟
اميرة-ياريت
زين-من عينيا♥️
‘زين نادى على رضوى وساعدته يحطها على الكرسي العجل لان اميرة مش قابله يشيلها’
اميرة-عارف يا زين انت بتهتم بيا اكثر من اهلي
زين-ودي حاجة حلوة ولا وحشة؟
اميرة- حلوة بس مزهقتش؟
زين-انا عمري ما ازهق منك✨♥️
اميرة ابتسمت- عارف يا زين ببقى هاين عليا ادي عيوني للناس اللي بتقف جنبي في المشاكل والمواقف بالافعال مش بالكلام وحقيقي اللحظات دي عمرها ما بتتنسي♥️
زين ابتسم -اقف هنا؟
اميرة-لا لا هناك عند الورد الاحمر
زين-حاضر,, بصي المنظر هنا يجنن
اميرة- اللهم لا عيش الا عيش الاخرة
زين باستغرب-نعمم؟
اميرة ابتسمت- من السنن المهجورة لما تشوف حاجة في الدنيا تعجبك اوي تقول (اللهم لا عيش الا عيش الاخرة) تفكر نفسك ان ده كله زائل عشان متتعلقش بالدنيا
زين-انتي كل مرة بتبهريني بطريقة تفكيرك
‘اميرة اكتفت بابتسامةوسكتت’
_______________♥️✨
‘في منزل زين محمد’
هدى-زين ابنك مش عاجبني حاله
محمد-ولا انا بصراحةةهو اتغير من ساعة ما اميرة دخلت حياته بقى مهتم بيها اوي ودلوقتي بيدفعلها مبالغ كبيرة عشان يهتموا بيها وهي ما الا سكرتيرته الخاصة يعني مش من باقية اهلنا
هدى- وضعه مش عاجبني انا هتكلم معاه في الموضوع ده لازم
‘قطع كلامهم صوت خبط جامد ‘على الباب’
اسمهان بتجري عشان تفتح باب الفيلا وفتحته’
زين-اتفضلي ابنك يا هانم لحد امتى هلمه من البارات لحد امتى هلمه من حضن العاهرات هاا لحد امتى
”وبكل قوته رمى يوسف على الارض”
هدى بدموع- خلاص سيبيه عشان خاطري اسمهان نادي على عم سعيد يجي يطلع يوسف فوق هو مش في وعيه
يوسف بتوهان-لا في وعي اللي مش في وعيه ابنك اللي داير ورا سكرتيره الخاصة وكل يوم بيدفعلها مبالغ الله واعلم كانت بتعنل معاه اي عشان بيديها المبالغ دي كلها
‘زين جري بكل عصبيه ولكمه لكمه كانت كفيلة توقعه على الارض”
زين- متجبيش سيرة اميرة على لسانك اميرة دي اشرف منك ومسمحلكش تجيب سيرتها بحاجة وحشة بجد انت انسان قذرر ومتربتش
محمد بعصبية- زززين انت ازاي تكلم اخوك بالطريقة دي ؟؟ عشان بنت انت اتجننت
زين- انا اسف يا والدي بس انت شايف كلامه عامل ازاي؟!
محمد- انا شايف ان كلامه صح فعلا بتدفع لها المبالغ دي كلها ليه؟هي من باقية اهلنا مفيش حاجة تخليك تتضطر تدفعلها كل ده الا لو كنت غلطان معاها انتي شكلك اتهوست بيها
‘زين مصدوم من اللي سامعه’
زين اتكلم بكل جرأة- لا انا متهوستش الحمدلله لسه عندي عقل اللي معندوش عقل ابنك اللي داير يلف ورا البنات في الكابريهات ومتنساش ان انا اللي عملت نفسي الشركات بتاعتي والبيت اللي انتوا قاعدين فيه ده انا اللي عامله كله بتعبي لا انت ولا ابنك ساعدتوني في حاجة انا من زمان اوي ساكت وشايف اهتمامكم بيوسف اكثر مني انا تقريبا موجود هنا عشان ال many لكن زين زعل متعرفوش زين محتاج حاجة متعرفوش محدش يعرف عني حاجة انا عشت السنين دي كلها وحيد وجودكم زي عدمه فمحدش يحاسبني على فلوس انا بعد كده اللي همشي البيت ده بنظام واي جنية دخل او طلع هيتحسب وكل واحد من النهارده هيبقى ليه مصروف شهري
يوسف باستهزاء-هو ده اللي ناقص
زين بعصبية- اه انا كملت اللي ناقص ولو مش عاجبك يشملول روح اشتغل وابقى راجل شيل مسؤلية اه ومن بكرا هنزلك مستشفى تشتغل انت مش خريج طب وقلة بناقص قعادك في البيت ده
وبص لوالده وكمل
زين-وانت يا والدي اميرة اللي بتتكلم عليها دي البنت المحترمة اللي اقابلها في حياتي واول واحدة فعلا متكونش عايزة فلوسي بتهتم فعلا بيا عشان هي واحدة عينيها مليانة كانت بتسمعني دايما وتطيب بخاطري عملت اللي معملهوش اهلي وعارف لو تكلب البيت والشركات بأسمها مش هفكر لحظة واحدة قبل ما اكتبهم باسمها انا بقالي ٢٧سنه ساكت بس خلاص طفح الكيل زهقتت خلاص انتوا اي مبتحسوش
‘ينهي زين كلامه ويتجه لغرفته ‘
‘يمسك هاتفه ويتصل بأميرة’
اميرة-الو السلام عليكم
زين ببكاء-وعليكم السلام
اميرة بصدمة-زين مالك؟؟
زين بصوت مهزوز- ا انــا محـتاجـك يـا امـيرة انامحتاج لوجوكك جنبي
اميرة اتنهدت- انت مش محتاجلي انت محتاج ربنا وربنا عايز يسمع صوتك بقالك اد اي مبتصليش بقالك اد اي مرفعتش ايدك وقولتله يارب صدقني انت محتاج ربنا مش محتاجني {ومن أَعْرَضَ عَنْ ذِكْرِي فَإِنَّ لَهُ مَعِيشَةً ضَنْكًا}
من سورة طه- آية (124)
زين ببكاء- ب بس انا مش قادر استحمل الحمل تقيل على قلبي
اميرة- أكتر حاجة هتساعدك فـِ إنك تتخطى مرحلة معينة فـِ حياتك هي إنك تفكر نفسك إن ربنا عايز كده، وأكيد له الحكمة فـِ أنه يخليك تمر بالظروف دي، وإنه سبحانه وتعالى
لَا يُكَلِّفُ اللهُ نَفْسًا إِلَّا وُسْعَهَا}
من سورة البقرة- آية (286)
{ لَا يُكَلِّفُ اللهُ نَفْسًا إِلَّا مَا آَتَاهَا سَيَجْعَلُ اللهُ بَعْدَ عُسْرٍ يُسْرًا}
من سورة الطلاق- آية (7)
زين-يعني ربنا عالم باللي في قلبي؟
اميرة-, اكيد طبعا ربنا سبحانه وتعالى عليم حكيم شوف سيدنا ابراهيم بيقول اي ؟{رَبَّنَا إِنَّكَ تَعْلَـمُ مَا نُخْفِي وَمَا نُعْلِنُ وَمَا يَخْفَى عَلَى اللهِ مِنْ شَيْءٍ فِي الْأَرْضِ وَلَا فِي السَّمَاءِ
الْحَمْدُ للهِ الَّذِي وَهَبَ لِي عَلَى الْكِبَرِ إِسْمَاعِيلَ وَإِسْحَاقَ “””إِنَّ رَبِّي لَسَمِيعُ الدُّعَاءِ “”
من سورة إبراهيم- آية (38_39)
ده ابتلاء من ربنا وهتؤجر على ده الرسول صلى الله عليه وسلم يقول حتى الشوكة التي تشاكها تؤجر عليها”” ارضى ولو مقدرتش ترضى اصبر “” { يَا أَيُّهَا الَّذِينَ آَمَنُوا اسْتَعِينُوا بِالصَّبْرِ وَالصَّلَاةِ إِنَّ اللهَ مَعَ الصَّابِرِينَ }
من سورة البقرة- آية (153)
{ يَا أَيُّهَا الَّذِينَ آَمَنُوا اصْبِرُوا وَصَابِرُوا}
من سورة آل عمران آية200
زين-انا صابر وبعد الصبر
اميرة- {سَلَامٌ عَلَيْكُمْ بِمَا صَبَرْتُمْ فَنِعْمَ عُقْبَى الدَّارِ }
من سورة الرعد- آية (24)
{ إِنَّهُ مَنْ يَتَّقِ وَيَصْبِرْ فَإِنَّ اللهَ لَا يُضِيعُ أَجْرَ الْـمُحْسِنِينَ}
من سورة يوسف- آية (90)
{ مَا عِنْدَكُمْ يَنْفَدُ وَمَا عِنْدَ اللهِ بَاقٍ وَلَنَجْزِيَنَّ الَّذِينَ صَبَرُوا أَجْرَهُمْ بِأَحْسَنِ مَا كَانُوا يَعْمَلُونَ }
من سورة النحل- آية (96)
{وَاصْبِرْ وَمَا صَبْرُكَ إِلَّا بِاللهِ وَلَا تَحْزَنْ عَلَيْهِمْ وَلَا تَكُ فِي ضَيْقٍ مِمَّا يَمْكُرُونَ}
من سورة النحل- آية (127)
{ وَلَئِنْ صَبَرْتُمْ لَهُوَ خَيْرٌ لِلصَّابِرِينَ}
من سورة النحل- آية (126)
{ أُولَئِكَ يُجْزَوْنَ الْغُرْفَةَ بِمَا صَبَرُوا وَيُلَقَّوْنَ فِيهَا تَحِيَّةً وَسَلَامًا }
من سورة الفرقان- آية (75)
{ إِنِّي جَزَيْتُهُمُ الْيَوْمَ بِمَا صَبَرُوا أَنَّهُمْ هُمُ الْفَائِزُونَ }
من سورة المؤمنون- آية (111)
{ وَاصْبِرْ عَلَى مَا أَصَابَكَ إِنَّ ذَلِكَ مِنْ عَزْمِ الْأُمُورِ}
من سورة لقمان- آية (17)
دي في باب من ابوب الجنة للصابرين
{ وَمَا يُلَقَّاهَا إِلَّا الَّذِينَ صَبَرُوا وَمَا يُلَقَّاهَا إِلَّا ذُو حَظٍّ عَظِيمٍ}
من سورة فصلت- آية (35)
{ وَجَزَاهُمْ بِمَا صَبَرُوا جَنَّةً وَحَرِيرًا }
من سورة الإنسان- آية (12)
وفي الاخر يا زين اوعى الدنيا تفضل لهياك عن الاخرة كده
قال تعالى
{وَاصْبِرْ نَفْسَكَ مَعَ الَّذِينَ يَدْعُونَ رَبَّهُمْ بِالْغَدَاةِ وَالْعَشِيِّ يُرِيدُونَ وَجْهَهُ وَلَا تَعْدُ عَيْنَاكَ عَنْهُمْ تُرِيدُ زِينَةَ الْحَيَاةِ الدُّنْيَا وَلَا تُطِعْ مَنْ أَغْفَلْنَا قَلْبَهُ عَنْ ذِكْرِنَا وَاتَّبَعَ هَوَاهُ وَكَانَ
@أَمْرُهُ فُرُطًا}ض١
من سورة الكهف- آية (28)اميرة- {سَلَامٌ عَلَيْكُمْ بِمَا صَبَرْتُمْ فَنِعْمَ عُقْبَى الدَّارِ }
من سورة الرعد- آية (24)
{ إِنَّهُ مَنْ يَتَّقِ وَيَصْبِرْ فَإِنَّ اللهَ لَا يُضِيعُ أَجْرَ الْـمُحْسِنِينَ}
من سورة يوسف- آية (90)
{ مَا عِنْدَكُمْ يَنْفَدُ وَمَا عِنْدَ اللهِ بَاقٍ وَلَنَجْزِيَنَّ الَّذِينَ صَبَرُوا أَجْرَهُمْ بِأَحْسَنِ مَا كَانُوا يَعْمَلُونَ }
من سورة النحل- آية (96)
{وَاصْبِرْ وَمَا صَبْرُكَ إِلَّا بِاللهِ وَلَا تَحْزَنْ عَلَيْهِمْ وَلَا تَكُ فِي ضَيْقٍ مِمَّا يَمْكُرُونَ}
من سورة النحل- آية (127)
{ وَلَئِنْ صَبَرْتُمْ لَهُوَ خَيْرٌ لِلصَّابِرِينَ}
من سورة النحل- آية (126)
{ أُولَئِكَ يُجْزَوْنَ الْغُرْفَةَ بِمَا صَبَرُوا وَيُلَقَّوْنَ فِيهَا تَحِيَّةً وَسَلَامًا }
من سورة الفرقان- آية (75)
{ إِنِّي جَزَيْتُهُمُ الْيَوْمَ بِمَا صَبَرُوا أَنَّهُمْ هُمُ الْفَائِزُونَ }
من سورة المؤمنون- آية (111)
{ وَاصْبِرْ عَلَى مَا أَصَابَكَ إِنَّ ذَلِكَ مِنْ عَزْمِ الْأُمُورِ}
من سورة لقمان- آية (17)
دي في باب من ابوب الجنة للصابرين
{ وَمَا يُلَقَّاهَا إِلَّا الَّذِينَ صَبَرُوا وَمَا يُلَقَّاهَا إِلَّا ذُو حَظٍّ عَظِيمٍ}
من سورة فصلت- آية (35)
{ وَجَزَاهُمْ بِمَا صَبَرُوا جَنَّةً وَحَرِيرًا }
من سورة الإنسان- آية (12)
وفي الاخر يا زين اوعى الدنيا تفضل لهياك عن الاخرة كده
قال تعالى
{وَاصْبِرْ نَفْسَكَ مَعَ الَّذِينَ يَدْعُونَ رَبَّهُمْ بِالْغَدَاةِ وَالْعَشِيِّ يُرِيدُونَ وَجْهَهُ وَلَا تَعْدُ عَيْنَاكَ عَنْهُمْ تُرِيدُ زِينَةَ الْحَيَاةِ الدُّنْيَا وَلَا تُطِعْ مَنْ أَغْفَلْنَا قَلْبَهُ عَنْ ذِكْرِنَا وَاتَّبَعَ هَوَاهُ وَكَانَ أَمْرُهُ فُرُطًا}
من سورة الكهف- آية (28)
‘زين اتنهد وحس براحة كبيرة بعد كلامها وكأن الايات ربطت على قلبه وصوتها العذب في التلآوة القرآنية’
زين-شكرا اوي على كلامك
اميرة-الشكر لله وحده قولي جزاك الله خير افضل ✓ يلا قوم صلي ركعتين قيام ليل وادعي لربنا كده واحكيله همك
زين-بس انا معرفش يعني اي صلاة قيام الليل؟
اميرة- قيام الليل بيتصلى
ركعتين ، ركعتين ، ركعتين ، ركعتين ركعتين شفع ، وركعة وِتر (هذا ما كان يصليه النبي ، ولك أن تزيد او تقلل )
بتقرآ فيهم ما تيسر لك من القرآن ، مش حافظ امسك المصحف واقرا منه عادي
زين-انا لسه ف الاول ومش هقدر اصلي غير ركعتين بس
اميرة- عادي جدا وهتاخد ثواب قيام الليل كامل ان شاء الله
ولكن لما تصلي اكتر بيبقي في ميزان حسناتك وكمان الركعات دي بتعوض صلواتك اللي فاتتك يوم القيامة ،،ميعادها من بعد صلاة العشاء إلى صلاة الفجر
ولكن أفضل اوقاتها هو الثلث الاخير من الليل
فسبْحانه وتعالى يتنزل الى السماء الدنيا فى الثلث الاخير وينادى ، هل من سائل يُعطى ؟
هل من داعٍ يُستجاب له ؟
هل من مستغفر يُغفر له ؟
القيام مش بيُحسب بعدد الركعات إنما بعدد الآيات ، يعني ممكن تصلي ركعتين بس ، ويكونوا بعشر آيات او بميت آيه او بألف ايه او اي عدد عموماً
في حديث بيقول ” من قام الليل بعشر آيات لم يكتب من الغافلين ومن قام الليل بمآئة آيه كتب من القانتين ومن قام الليل بألف آيه كتب من المقنطرين ”
الراحه النفسيه كلها ف ركعتين قيام الليل
قيام الليل لو انت إتعاملت معاه كأنه فرض سادس اقسم بالله ربنا هيعاملك بالمُعجزات
زين-جزاك الله كل خير يا اميرة
اميرة-جزيت الحنة♥️
زين ابتسم-امين♥️
يتبع….
لقراءة الفصل التالي : اضغط هنا
لقراءة الرواية كاملة اضغط على : (رواية أحببت ملتزمة)