رواية عشقتها منذ نعومة أظافرها الفصل العاشر 10 بقلم مريم نصار
رواية عشقتها منذ نعومة أظافرها البارت العاشر
رواية عشقتها منذ نعومة أظافرها الجزء العاشر
رواية عشقتها منذ نعومة أظافرها الحلقة العاشرة
بسم الله نبدأ
مالك : اتصل على ساره .. واتكلم معاها كتير … وحاسس انه اتعلق بيها . واصبح كتاب مفتوح قدامها .. ومستعد ان يعترفلها باي حاجه هي تسال عليها .. وساره جواها متلخبط معقول حد بالطيبه دي ويكون جواه شر وجواها حست بمشاعر تجاه مالك .. لكن طردت الفكره بسرعه من جواها .. و كل ما تفتكر كلام سوزي تحس ان قلبها ولع نار من الكره والحقد .. وانها لازم تنتقم من جاسر في اسرع وقت … و كلها بس بكره وبعد كده تكون في مكتب جاسر .. وهتشوف مامتها مخططالها لايه علشان تنفذ كل كلام سوزي علشان ما تزعلهاش منها .. لأن طبعا سوزى صبح وليل تحكيلها حكايه عاصم المظلوم . الل مات علشان يحمى بنته الل لسه مطلعتش للنور .وساره وقفت وعينيها كلها شر . شر حقيقى . لأن ابوها اتقتل . وكمان جدها صلاح اتقتل . وجواها غل ونار هتولع ف الكل … وطبعا ف ٢ واقفين قدام الاوضه مراقبينها .. وفرحو جدا من نظرة الشر دى
ابتسام : بضحكه خبيثه : عارفه ياسوزى
سوزى : عارفه ايه
ابتسام : انك لو مكنتيش خليتى عاصم ابنى يمضى ع عقد الجواز . وانك متجوزاه رسمى . كنت قولت ع ساره دى بنت حرام . من نظرة الشر الل ف عينيها دى…
سوزى : هههههههه . وانا هبله علشان كنت اخلف من عاصم ف الحرام ومن غير إثبات ملكيه .ولما كنت هطلب حقها طبعا هتقولو عليها بنت غير شرعيه. وبصت لابتسام بغل . ابنك السبب في كل الل انا فيه ده . كنا عايشين كويس . لحد ما قابل الل اسمها مريم . ومكنش مكسوف من نفسه وهو ف حضنى ويحكيلى ويقولى انه بيحب مريم . وعايز يتجوزها بأى طريقه .ساعتها بس حسيت بالخطر . وان ف اى وقت عاصم هيستغنى عنى . كلمت ابن عمى وقولتله وكان عارف مأذون . وجهزلى كل الاوراق . وكانت واقفه ع أمضت عاصم . وبعدها جبتله اوراق من الشركه ف شقتنا وجهزت كل حاجه وحطيت عقد الجواز ف قلب الأوراق.. ولما اشتاقلى مضى من سكات . وبعدها بكام يوم جوزاى اتوثق . وبعد كدا حملت وكان نفسى ف ولد علشان ينتقم بقلب جامد . وبصت لسوزى . للاسف ياابتسام بنت ابنك بنت حلال مش حرام . وبعدين انتى مستغربه من نظرة الشر .. وفكرتى انها ممكن تكون بنت حرام .. ع أساس ابنك عاصم كانت نظرته ايييه!؟؟ عموما بنتى .وقريبا جدا هتاخد الل ابوها معرفش ياخدو
وتابعو ساره الل بتتكلم مع مالك
وسوزي وابتسام متابعينها ومراقبينها وبيبتسمو بخبث لان خطتهم هتبدا
———-
نور : محمد
محمد : مغمض . اممم
نور : انا بحبك
محمد : فتح عينيه ع الآخر ومش مستوعب . لكن كانت عينيه متركزه ع نور وبس …
نور : قلبها بيدق بسرعه …. لان الكلمه في حد ذاتها صعبه جدا وقت الاعتراف …. وبتحاول تنظم نفسها … نور بلعت ريقها بصعوبه ….
محمد : نور انتي قولتي ايه.!!!!!؟
نور : ا..احم .. قولت ….!!!.
محمد : قلبه ضرباته كلها متلخبطه .. فرحه .وصدمه . ودهشه . وحب . وعشق . وايديه ارتجفت من تاني ..
..نور اللي انا سمعته ده صح ….
نور :- نزلت وشها في الارض امممم
محمد : دقات قلبه وصلت ل نور ..
محمد : نور انتي قولتي بحبك .!!! ولا انا بتخيل!؟
نور : مكسوفه .. اا..ايوه . ي ..يا محمد .
محمد : وقف مره واحده ومش عارف يعمل ايه .. وايه كميه السعاده دي .!!! ايه الفرحه دي يا محمد..!!! قلبه بيرقص وبيغني من الل سمعه .والضحكه اترسمت على وشه …
..نور انتي بتحبيني .. انت بتحبيني انا …
نور : قامت . ببراأه . ايوه يا محمد انا بحبك انت.
محمد : اخيرا استوعب . وعيونه دمعت من الفرحه… اخيرا بعد صبر 21 سنه .. وكمان هي الل اعترفت .. يااااه .. محمد واقف متلخبط .. ومش عارف بجد يعمل ايه .. بيضحك وبيدمع مع بعض .. حط ايده على شعره .. ونزل بأيديه مسح وشه تاني .. وبعد كده مسك ايد نور من غير مقدمات .. نور ..! انتي بتحبيني انا … بتحبي محمد عزيز … تقصدي انا….!!؟
نور : صعب عليها محمد .. واتعلقت بيه اكتر .. لان الفرحه . والدموع . والدهشه . واضحين على وشه .. ولعنت نفسها ف سرها .. لانها بالغباء ده ..
..وقالت انا لازم اعوض محمد عن كل لحظه كان بيتعذب فيها بسببي .. واتشجعت اكتر .. واخدت نفس عميق .. واتنهدت .. ايوه يا محمد انا بحبك انت .. وصدقني انا اكتشفت اني بحبك من زمان .. لكن كنت مغيبه .. والكام موقف الل حصل الفتره اللي فاتت .. فتحو عينيه عن الحقيقه .. وكمان لما بعدت عني اسبوعين كاملين .. ساعتها حسيت اني هشه وضعيفه وضايعه من غيرك … نور ماينفعش تعيش .. ومحمد بعيد عنها … وعيونها دمعت انا اسفه يا محمد … ان كنت معميه ومش شايفه حبك ليا .. انا اخيرا حطيت كل النقط على الحروف .. وشوفت كل تصرفاتك .. ومواقفك ووقفتك جمبي من سن يوم .. لحد دلوقتى …
..محمد بجد انا بحبك .. وبحبك قوي كمان .
محمد : عينيه مفتوحه . وبتروح يمين وشمال .. ومش مصدق .. نور .!!!! نور ..!! اخيرا !..
نور وهي الل اعترفت .!؟ نور طلعت بتحبني انا .!!؟
نور : واقفه ومكسوفه : وسكتت ومنزله وشها في الارض .. ومره واحده .. محمد مسك وشها بايديه وقال . انا مش مصدق .. بجد يا نور.. مش مصدق ..انا خايف لا اكون بحلم .. ولو حلم مش عايز افوق منه … نور .!؟ حلم السنين انتى..
. انا فعلا مش مصدق ….!!!!!!
نور : حطت ايديها على ايديه .. لا. صدق يا محمد. انا بحبك … والله العظيم بحبك
محمد : اول ما سامع القسم … غمض عينيه .. اخيرااا . يا رب اخيرا .. واخد نفس طووويل .. وفتح عينيه .. ومن غير اي مقدمات .. اخد نور في حضنه .. تعبير عن فرحته الل ما تتوصفش … وكان عايز يشيلها ويلف بيها في المكتب … من كميه السعاده اللي هو فيها …
نور : ضربات قلبها بتزيد… ومغمضه عينيها بحرج … ومحمد حاضن نور حضن .. فرحه وامان وسعاده …
محمد : فعلا متلخبط . ودمعه نزلت من عينيه على كتف نور .. من السعاده .. وشكر ربنا .. انه اخيرا الحلم اتحقق ..
..محمد ساكت وحاضن نور .. وكل اللي بيعمله .. انه بيفكر في 21 سنه اللي عاشهم في صراع .. وانه خايف يخسر نورو . دموع نازله .. بعد الصبر ده جبر اخيرا .. الانسانه اللي اتمناها في صلاته ودعاءه … وصبر على حبه كل الوقت ده … وكان خايف يعترفلها انه بيحبها … تيجي هي وتعترف ياااه علي المكافآه الجميله دي … رفع عيونه لفوق وشكر ربنا.
نور : مغمضه عنيها في حضن محمد .. ومتوتره ومرتاحه.. ومشاعر كتير متلخبطه .. لكن لازم تكسر السكوت ده ..
نور : احم .. بصوت مبحوح ..محمد…
محمد : سمع اسمه .. ضربات قلبه كانت هتطلع من بره صدره .. خلاص نور سمعه ضربات قلبه .. ومش عارفه تعدها من سرعتها … وخافت على محمد… وخرجت من حضنه … وقالت. احم محمد ….
محمد : عيون محمد .. قلب محمد .. روح وعقل محمد… يا نور ..
نور : اتحرجت ونزلت وشها في الارض .
محمد : رفع وشها .. وقالها .. نور عزيز .. لا يمكن تنزل وشها في الارض ابدا .. عايزك على طول راسك مرفوع .. نور انا بشكرك بجد .. انتي ماتعرفيش انتي رديتي فيا الروح من تاني ازاي ..!؟
..انتي حلم … انا مش مصدق .. و خايف اكون بحلم بس حتى لو حلم .. انا عايز اشكرك علي شويه السعاده دي .. انا ما حستش الاحساس ده من قبل كده .. انتي خليتي قلبي يفرح .. نور لو كان ده حلم وانتي اعترفتي بحبك فيه … فانا عايزه اعترفلك واقولك .. اني بعشقك .. مش بحبك بس .. بعشقك من اول ساعه اتولدتي فيها .. عشقتك من نعومه ايديكي وهي على خدي .. عشقتك وحبيتك وادمنتك يا نور .. كبرتي على ايدي .. وكل يوم حبي ليكي يكبر عن اليوم اللي قبله .. عشقتك في كل لحظه مرت .. وكل ما تغيبي عني روحي بتبقى معاكي لحد ما اشوفك تاني .. نور انتي النفس اللي بتنفسه .. انتي دوله عشقي.. انت بجد حبيبتي وصديقتي وروحي وعقلي .. انتي الدم اللي ماشي في جسمي .. انتي شريان حياتي .. انا مش عارف اقول ايه في الاعتراف ده … بس كل اللي عارفه اني مش عايش من غيرك .. ومش هعرف اكمل حياتي غير جمبك .. انا روحي متوقفه على حبك يا نور .. انتي بانيتى قلب محمد وخلتيه عباره عن بيت من العشق .. كله حب وحنان وامان ليكى قلبي بيتك انتي يا نور .. وبنظره من عينيكى قلبي بيبدا بالنبض من تاني … نور انتي في مخيلتي .. انتي اجمل بنت في العالم كله … من بدايه الخلق لحد دلوقتى .. انتي وريدي يانور …
نور : بتسمع كل كلمه .. ومش مصدقه كميه العشق ده .. وان في حد بيعشقها كده … هو في اصلا حب كده ..!؟
نور : عينيها متعلقه ب محمد وهو بيحكي . في اللحظه دي نور هي الل اتمنت ان ده ما يكونش حلم … لان عمرها ما هتلاقي حد يحبها بالطريقه دي … وشافت في عيون محمد .. صدق كل كلمه وهو بيقولها .. هي كانت بتتمنى ان اللحظه دي ماتنتهيش ..
نور : عيونها دمعت .. من كميه العشق اللي محمد وصل ليها … وشافت ان جه دورها انها تعوضه عن كل العشق ده … وتريح قلبه اللي تعب في حبها .. ولازم ترد فيه الروح من تاني …
نور : ا.احم ..محمد …
محمد : سرحان ف عيونها .. عيونه.
نور : احم . انا بعشقك يا محمد
محمد : غمض عينيه .. وحاسس ان خلاص هيغمى عليه من الفرحه .. نور اتجرات وحطت كف ايديها على قلبه .. وقالت له اهدا يا محمد … وانت مش بتحلم .. انت على ارض الواقع .. وصدقني اللي جاي احلى ان شاء الله …
محمد حط ايده على ايد نور اللي على قلبه .. يعني بجد اللي حصل دلوقتى … ده حقيقه مش حلم
نور : بدموع هزت راسها بلا …
محمد : مبسوط جدا … وفعلا اول مره مش عارف يعمل ايه .. يشيل نور ويلف بيها في المكتب .. ولا يجري على آدم عشان يخطفها لعالمه الخاص .. ولا يروح يفرح ابوه وامه واخته اللي قلقانين عليه … ولا يروح لمريم يفرحها ويطمنها … محمد انا مش عارف اعمل ايه .. !!!؟ بجد مش عارف .
نور : احم . ما تعملش حاجه سيب كل حاجه على الايام .. وكل حاجه هتيجي بالترتيب .. وبترتيب من ربنا كمان
———بقلمى Mariem Nasar
رينو : واقفه جمب رودي .. اللي بتفوق من البنج …ولارين اصرت انها تكون جمبها لوحدها.. علشان عارفه ان رودي ممكن تعك الدنيا . وهي بتفوق من البنج .. وخافت . لابوها يسمع حاجه.
. وقد كان …
. ورودي بتفوق .. ااااااه . انتو عسل .. كلكم حلوين .. ااااه عايزه بوسه … هاتو بوووسه ..
رينو . امك حلوه .. ااااه يا نادر يا فرفور …
آدم حلو قوي . لا ده جامد تقولو ٣٠ سنه اااه
رينو : بتسمع رودي … وعينيها بتوسع منها .. ومن الكلام ..
رينو : علقت .. يخرب بيتك . انا امي حلوه . انت يابت مش عاتقه … وطلعت فونها وصورتها .
رودي : بابا اااه ماما ماتت يا بابا ..وحشتيني يا ماما..
رينو : عيونها دمعت لان دي تاني سنه على وفاة والدت رودي…
رودي : اه كلكم حلوين كده .. اتجوز عايزه اتجوز.. رينو ..انتي جامده اوى
رينو : رجعت اتصدمت تاني ايه البت دي !!؟ دى متخلفه رسمي …
رودي : رجلي بتمشي هههه . ايدي بتمشي لوحدها.. خدي رايحه فين يا رجلي .. هههههه …
ايه ده .. ايه ده .. الجمال عدي الكلام .. تضحكلي وتاخد كام .!؟ ههههه اه يابا جعانه كرشي جعان . اااه المدير ابن الجزمه … يالهوي عليا وعلى سنيني … ايه ده … ايه ده .مخى وقع على الارض هههههه ….
رينو : مش عارفه تعمل رياكشن معين .. من كلام رودي … لكن في الاخر …ضحكت علي صحبتها لانها عارفه انها … اطيب مما يكون .. هي بتتكلم وبس لكن ساعه الجد تقلب قطه شيرازي …
.رودي اخيرا فاقت وعادت الى ارض الواقع …
رودى : ..اااه .. انا فين .!؟
رينو : حمد لله على السلامه يا بطل .. اخيرا فوقتي من احلامك ..
رودي : رينو .. انا فين ..!؟
رينو : انتى في المستشفى يا حبيبتي ..
رودي : ف المستشفى ليه ..!؟ انا مااكلتش حاجه تاني من بره البيت .
رينو : لا يا قلبي انتي ما اكلتيش .. لكن عملتي عمليه صغيره ..
رودي : بدهشه ..ايه عمليه .!؟ عمليه ليه .!؟ اااه
وعمليه ايه ..!؟
رينو : الزايده . عملتى .عملية الزايده .
رودي : ايه … يعني انا دلوقتي همشي من غير زيدتي حبيبتي …
رينو : هههههه مجنونه والله فعلا .. فوقي كده بقى علشان باباكي بره . وعايز يشوفك من بدري .
رودي : بابي .. طيب هو فين مدخلش ليه .!؟
رينو : مدخلش ليه .!!؟ وانا هبله علشان اخليه يحضر التهيس اللي انتي فيه ده .. ده لو كان سمعك كان كمل عليكي وشال مخك من راسك ..
رودي : ليه كده بس يا رينو … ده انا طيبه والله .
رينو : اوووى طيبه اوى بإمارة ده ..وشغلت التسجيل وسمعتها شوفى واسمعى ياقلبى ..
رودي : شافت وسمعت ..يا دي النيله السودا… اعتراف رسمي مني اني منحرفه .. بس والله ده كلام وبس .. امسحي يا بت انتي التسجيل ده …
رينو : هههههه لا طبعاً .. ده انا هاسيبه دليل عليكى …وكمان لما احب اضحك هشغله ..
رودي : رينو امسحيه بقى . مش كفايه انهم خدو اعضائى ..
رينو : هههههه ماشي يا عم همسحو انا بهزر .. انتي عارفه !! انا سجلت علشان اعرفك اني انا انقذتك من باباكي لو كان حضر الاعتراف الصريح ده .. وامي جامده يا رودي هات !!؟
رودي : اوووي يارينو . امك حلوه اوي اوي ولا اخواتك اوووف ابطال
رينو : ضربت كف على كف . لا . لا انتي حالتك حرجه . جدااا..
الباب خبط .. وكان والد رودي .. واطمن عليها بخوف اب حقيقي …
.. ورينو استأذنت وخرجت بره .. وكان فارس قاعد وشاف رينو خارجه … راح عندها .. لارين ايه الاخبار !؟ صاحبتك عامله ايه دلوقتى.!؟
رينو : الحمد لله تمام . انا بجد مش عارفه اشكرك ازاي يا فارس ه الل انت عملته معايانا بجد ميرسي جدا ليك ..
فارس : بتشكريني على ايه .. انا ما عملتش حاجه وعموما انا مستني هنا . لما تحبي تروحي قوليلي علشان اوصلك ..
رينو : بحرج شكرا جدا .. لكن لو حضرتك مستعجل و حابب تروح اتفضل انت .. وانا هتصرف .
فارس : بغباء . لا اروح ايه . من غير ما اوصلك .. ده كان فهد قتلني فيها .
رينو : بعد فهم .. ليه فهد يعمل كده .!!!
فارس : ما عندوش خلفيه . ان رينو ماتعرفش ان فهد بيحبها .. فارس مفكر ان فهد ورينو بيحبوا بعض وعارفين .
فارس : يعمل كده ليه .!؟ انتي بتسالي . فهد لو عرف ان سبت البنت اللي بيحبها تروح لوحدها هايتعصب عليا .. ومش بعيد يقتلني فعلا .
رينو : بصدمه .. مالقيتش رد تقوله وسكتت..
فارس : انا هستناكي . وهقعد هنا لما تحبي تروحي قوليلي عن اذنك . والف سلامه على صحبتك .
رينو : هزت راسها واكتفت بده .. وراحت قعدت على الكرسي . وعيونها مفتوحه من المفاجآه دي .. فهد .!! فهد بيحبني انا !؟ احم . رينو . جواها بدأ يتلخبط ومش عارفه تعمل ايه !؟ لكن اللي هي فهمته وعرفته انها مبسوطه . لكن ليه مبسوطه . فهد.!؟ فهد بيحبني .!؟ وقاعده سرحانه وبتفكر في كل تصرفات فهد .. وانه قال انها خطيبته قدام الناس .. وفكرت كمان لما ضرب نادر .. واي حد يعاكسها يضربه … رينو مشاعرها اتلخبطت ومش عارفه تعمل ايه .. لكن اكتفت انها عرفت ان فهد بيحبها وخلاص .. وقررت انها تحاول تكون على طبيعتها معاه .. وفجاءه قالت . انا قلبي بيدق ليه !!؟
——- بقلمى Mariem Nasar
فهد روح البيت .. ورنا شافته ..حمد لله على السلامه يا فهد
فهد : الله يسلمك يا امي .. ورايح علشان يجيب فونه اللي نسيه وملقهوش مكانه .. ماما ..
رنا : نعم يا حبيبي ..
فهد : انا نسيت فوني على الشاحن هنا .. ومش لاقيه هو فين !؟
رنا : فونك. مع فارس اخوك ..
فهد : باستغراب . مع فارس ليه !!! وراح على اوضه فارس ..
رنا : حبيبي فارس خرج من بدري . ومعاه الفون بتاعك ..
فهد : بعدم فهم . معاه فوني انا طيب ليه يا ماما .
رنا : رينو . بنت خالتك اتصلت عليك اكتر من مره .. وفي الاخر فارس رد .. وبعد ما كلمها قالي ان صاحبتها تعبانه قوي .. وابو البنت دى مش عارفين يوصلوا ليه .وطلبت من فارس يعمل يساعدها ..وفارس اخوك اخد فونك . وراح ل رينو على المدرسه ..
واللي عرفته من فارس بعد كده لما اتصلت عليه اطمن .. قالي انه في مستشفى خالك محمد .. وكلهم منتظرين البنت في العمليات .. ويا حبيبتي . لما كلمت رينو . قالت ان البنت صاحبتها دي يتيمه الأم و مالهاش صحاب غير رينو بس . قولت ل فارس .. يستنى معاهم مش من الذوق يسيبهم ف الظروف دى..
فهد : اتدايق . ولعن نفسه . لانه نسى فونه ولو مكنش نسيه . كان دلوقت مع رينو .. وقال طيب يا ماما انا رايح المستشفى اشوفهم..
رنا : ليه ياحبيبي ما فارس اخوك هناك ..وكمان نور ومحمد ورينو …
فهد : انا رايح يا ماما و خلاص .. سلام وسابها وماشى متدايق
رنا : اتنهدت .. سلام . يا حبيبي وربنا يريح قلبك انت كمان .. ولارين تحبك زي ما انت بتحبها..
————-
زين في العربيه .. بيوصل ريتال .. وطول الطريق بيتكلم مع ريتال في امور عاديه .. والدراسه علشان شافها متوتره .. بعد فتره .
زين : تمام يا ريتال .. لو احتجتي اي حاجه في اي ماده اول لغه واقفه في طريقك .. كلميني على طول ومن غير تردد ماشي ..
ريتال : ح…حاضر .. وبتفرك في ايديها
زين : متابع ريتال .. وهي بتفرك في ايديها من بدري .. وكلمها وطمنها لكن لسه بتفرك في ايديها
زين : شايف ان كلامه معاها ماجبش نتيجه .. وانها لسه متوتره …
زين : فرمل العربيه . ووقف .. في مكان هادي .
زين : مالك يا ريتال .
ريتال : ها..اا.لا.اا. لا. ما فيش حاجه
زين : اتجرأ ومسك ايد ريتال .. وقال متوتره ليه بقى … ممكن تهدي .. وما تحسسنيش بالذنب …
ريتال : عايزه تشد ايديها .. لكن خايفه تعمل اي رد فعل .. لكن اتوترت اكتر … وصوتها مبحوح ومش طالع وبتنهج
زين : شاف كده مسك ايد ريتال وباسها بحب ..وقال روحي وحبيبتي .. انا عايزك تهدي خالص .. والله انا مش هأذيكي . انتي ليه متوتره كده .!!!! بصي انا هابقى صريح معاكي .. انا ليا نظره في البنت اللي قدامي ..وانتى مش اى بنت .انتى عشرة عمرى وكبرتى قدامى عينى . ومن كلامي معاكي حسيت انك معجبه بيا ..وانا كمان معجب بيكى وبحبك جدا…لكن مستنتش بصراحه .. انا خوفت تضيعي من ايدي .. لاني مش هتحمل بعدك عني .. وكمان برده في نفس الوقت .. قولت اعرفك مشاعري ناحيتك . علشان يعني لو كنت شاكك في اعجابك بيا ماكنتش بتعب نفسي .. وحبي ليكى يكون من طرف واحد .. فانا قولتلك علشان تكوني عارفه .. وانا كمان استريح .. لاني لما بشوفك بكون عايز اخطفك من كل الناس …
.. روتي انا بحبك بجد .. ويا ريت اعرف رايك
ريتال : جواها هتموت من التوتر …. وبتعد من واحد لعشره وساكته …ومردتش بكلمه واحده..
زين : شال ايده .. وقال وهو بيمثل الزعل .. اوكي يا انسه ريتال .. انا كده .. عرفت ردك عليا . وانك مش معجبه بيا .. ولا بتحبيني .. عموما انا اسف واوعدك اني……..
ريتال : خافت على زعل زين .. وان الفرصه اللي هي مستنياها من سنين .. تروح من ايديها وقالت … لااراديآ … لا يا زين انا بحبك . وبحبك قوي كمان ومن وانا صغيره وو………..وسكتت وفتحت عينيها ع الآخر وبلعت ريقها بصعوبه …
وزين : اخيرا .. نجح في اختبار ريتال .. واعترفت بحبها . من اول جوله .. وكان اسعد واحد في الدنيا…. ومسك ايديها بحب وباسها حبيبتي انتى … انا عايزك تبطلي تتوتري … واعرفي اني طول عمري هافضل جمبك … ريتال !؟ انا بحبك
ريتال : زين ممكن طلب ..
زين : طلب بس .. انتى تؤمرى ياروتى
ريتال : انا عايزه اروح .. روحنى يازين
———-بقلمى Mariem Nasar
يوسف بيوصل مريم على البيت …
ومريم شرحت ل يوسف كل حاجه .. وانها قالت ل هدى مامتها كل حاجه … وانها فرحت جدا لانها بتعتبر يوسف زي زياد ومريم بالضبط …
.ويوسف قالها أن دى احسن خطوه عملتها .. وبكده ضمن موافقه هدى .. وكمان حسام … وقال ل مريم ان قبل شهر رمضان هيكون متقدملها …
..ومريم قلبها دق وفرحت جدا جدا … وهتعد الايام لكن فرحتها ناقصه .. علشان زياد اخوها مش موجود جمبها … ويوسف طمنها وقالها .. ان اكيد اخوها هيرجع بالسلامه … ولو حتى ماجاش واتجوزت …اكيد هيكون مبسوط لاخته حبيبته … ومريم دعت في سرها . لاخوها زياد إن ربنا يريح قلبه .. ويرزقه. واحده بتحبه وتحترمه
—————
فهد وصل المستشفى بسرعه … ونزل جري .. وسأل واخيرا وصل .. وشاف رينو قاعده في الطرقه .. وسرحانه .. وراح عليها ملهوف .. رينو .. رينو انتي كويسه …
رينو : شافت فهد .. واول مره تتوتر كده … ولكن حاولت على قد ما تقدر تتماسك … انا كويسه انت ازيك يا فهد
فهد : انا كويس .. رينو انا اسف جدا .. لاني نسيت الفون في البيت .. صدقيني لو كنت اعرف كنت سبت الجامعه وجيتلك على طول ..
رينو : جواها فرحان . لكن هي شايفه انها لسه صغيره .. وفكرت في كلام آدم.. انه لسه بدري على الكلام ده … احم لا عادي .. حصل خير يا فهد .. انا اتصلت . واخوك فارس بجد كتر خيره .. لانه جه واهتم ب رودي .. ولحد دلوقتى قاعد معانا .
فهد : قعد جمبها .. ورينو اتوترت جدا ..
فهد : طيب صحبتك عامله ايه دلوقتى !؟
رينو : كويسه الحمد لله .
فهد : هي اكلت حاجه ملوثه تاني!؟
رينو : لا خالص … دي كانت تعبانه من الزايده … وعملت عمليه .. ودلوقتي هي احسن ..
فهد : تحبي ندخل انا وانتي نسلم عليها ..
رينو : لا اراديآ . اتدايقت .. لا طبعا وانت تدخل عندها ليه ان شاء الله . وبتاع ايه ..!؟
فهد : قلبه دق .. افهم ان دة غيره يارينو .!!؟
رينو : قامت من مكانها .. هاا انا . اغير وهاغير من ايه ..!!! وليه
فهد : عادي يا رينو . وقفتي ليه … ومش عيب انك بتغيري .. عليا مش انا ابن خالتك ولا ايه ..!!!
رينو : … ايوه انت ابن خالتي .. لكن مافيش غيره ولا حاجه ..
فهد : طيب يا ستي انا شكلى فهمتك غلط ..نقوم بقى نطمن على الانسه رودي لانها صعبانه عليا قوي … وجاي يقوم … رينو شدته من ايده وقعدته تاني ماتقعد بقى ..وقولت مش هتدخلها . الزياره ممنوعه .. وبصتله بشرز .لكن غصب عنها لان ده شعور لا ارادي …
فهد : من جوه عايز يدخل يحضن رودي اللي بسببها شاف غيره رينو اخيرا ….
.. والد رودي خرج اخيرا … وشكر فارس مره تانيه وشكر رينو .. ووالد رودي حكى ل رودي ان قريب رينو الأستاذ فارس … هو اللي لحقها وجابها على المستشفى في الوقت المناسب … ورودي صممت تشكره بنفسها …
والد رودي : استاذ فارس … بنتي عايزه تشكرك بنفسها ..
فارس : بتوتر تشكرني انا .. ؟ تشكرني ليه وعلى ايه !؟ انا ماعملتش حاجه .. انا عملت واجبي .. ولو اي حد مكاني كان عمل كده . انتو يجماعه مكبرين الموضوع .
رينو : ابدا . يا فارس انت انقذتها ف الوقت المناسب .و تعالى . وانا هاكون موجوده معاك انت تعبت معانا النهارده … ولازم اقل حاجه رودي تشكرك..
طبعا فهد : النار بدات تشتغل في جسمه ..
فارس : اتحرج . احم اوكي . لارين اتفضلي انتي .. وانا هادخل وراكي .. لارين داخله .
. فهد : انتي هتدخلى لوحدك يارينو …
رينو : ايوه طبعا . وفارس هيكون موجود معايا .
فهد : بغل ماشي يارينو …اتفضلي ..
رينو : ابتسمت .. لانها عرفت انه غيران عليها..
رينو دخلت وظبطت رودي .. ونبهت عليها ان فارس انسان ملتزم .. وما بيحبش البنات .. وفي حاله ..
رودي : كانت مفكره ان قريبها ده كبير في السن ..من كلام رينو عليه ..
رودي : ايه يا رينو اخصي عليكي .. انتى عارفه ان كل كلامي ده هزار … عادي يعني .. ومش معقول اتجوز اي حد كدا وخلاص .. لا . انا لازم اتجوز عن حب ويكون بيحبنى اووى كمان
رينو : عقله يا رودي .. عين العقل ياحبيبتي ..ثواني بقى هنادى على فارس …
رينو : فتحت الباب و ندهت على فارس .. ومش مهتمه باللي واقف شايط قدامها … ودخلت …وفارس اتحرك ودخل .. ولسه هايقفل الباب … شاف رجل حد ترست في الباب قبل مايقفل … وكان فهد و فتح الباب ودخل ورا اخوه… وفارس . ابتسم على غيرة اخوه .. وكمان رينو ابتسمت : بس اتغاظت في نفس الوقت ..
فارس : اتحرك وقرب من سرير رودي … احم سلامتك يا انسه …
رودي : بتفتح عينيها وتقفلها … ومعلقتش ولا ردت … كل اللي حصل .. ان قلبها دق وبس .. ودي كانت اول مره …
فارس : احم انسه رودي … حمد لله على سلامه حضرتك ….
رودي : الله يسلمك . حضرتك
رينو : استغربت تصرف رودي .. لان فارس جميل جدا .. استغربت انها متنحتش .. ولا عاكست فارس. رينو : احم . رودي . الاستاذ فارس . اللي جه وانقذك ف آخر لحظه . والحمد لله جه في وقته بالضبط
رودي : ااه .ا..ايوه انا متشكره اوي يا استاذ فارس
فارس : استغرب هدؤها .. وانها كانت بتصرخ وتقول كلام غريب .. وطرد الفكره .. وقال يمكن من الالم اللي كانت فيه .. ما تشكرنيش انا ما عملتش حاجه و حمد لله على السلامه مره تانيه .. وان شاء الله تقومي بالسلامه ..
رودي : هزت راسها .. متشكره لحضرتك.
وفارس : استاذن ومشي . بما ان فهد جه هو هيوصل رينو ..
. ورودي عينيها متعلقه مع فارس . وهو خارج لحد ما اختفى .. وماتعرفش ايه اللي حصلها .. مع انه حلو قوي .. لكن لسانها اتلجم .. وماتكلمتش .. قلبها هو اللي عمل رد فعل المره دي .. وسرحت في عينيه وشكله .. اللي اخد اسكرين على قلبها ..
رينو : شافت رودى سرحانه . ايه يا رودي حاسه بحاجه
رودي : ها ..! انا احسن الحمد لله .. مفيش حاجه.
فهد : حمد لله على سلامتك يا انسه رودي . قلقتني عليكي وبص ع رينو ..
رودي : هزت راسها . متشكره
رينو : بصتله بشرز . وتعابير وشها كلها غيظ
وفهد : كده اتاكد . وشاف انها بداية خير
والد رودي دخل عليهم : ايه يا حبيبتي احسن دلوقتى .!؟
رودي : الحمد لله يا بابي ..
والدها : طيب يا روح بابي .. انا سالت الدكتور دلوقتى . وقال انك هتخرجي بكره ان شاء الله ..
. فانا ها الغي كل حاجه ورايا في الشركه .. واقضي معاكي اليوم كله . لحد ما اطمن عليكي يا حبيبتي
رينو سامعه : وقالت بصوت مهموس .ل فهد
ى حرام … فهد مش المفروض اقول لعمو . انه يروح هو ..وانا استاذن من بابي . وابات مع رودي في المستشفى النهارده ..
فهد : وصل لقمه غيظه . هتباتي فين يا رينو .!؟
رينو : ابات .. هنا يا فهد مع رودي ..
فهد : بغضب ظاهر . والله ما يحصل … على جثتي انك تباتي بره البيت …. انتي دلوقتي تسلمي على صاحبتك دى . ويلا علشان اروحك ع البيت انتي معاها من الصبح .. ودلوقتي الساعه داخله على ٥ … تحمدي ربنا قوي … ويا ريت من غير شوشره تروحي تسلمي … وتمشي معايه من غير ولا كلمه .. ولو ماعملتيش الل قولتلك عليه ….انا هاروح ل رودي وابوها .. وهاقولهم اننا عملنا اللي علينا وهنمشي … ماشي يا رينو .!!!؟وكان اسلوبه ف الكلام مع رينو بطريقة تهديد …
رينو : خافت . احم .. حاضر.. خلاص هاسلم عليها واروح …
فهد : وهنروح … اسمها هااننروح يا رينو .. خدي بالك بعد كده من مخارج الحروف فاهمه …
رينو : حست بشعور جميل فاهمه يافهد .
رينو : سلمت على رودي .. وفعلا استأذنت ..
وفهد : ماشي متغاظ واخدها علشان يوصلها
———بقلمى Mariem Nasar
كل الوقت اللي عدى ده … محمد ماسك ايد نور وقاعد جمبها … وخايف لا يكون حلم وانه بيتخيل …
. ولكنه فاق اخيرا على صوت الباب اللي كان بيخبط.. وكان والد رودي … بيسال علي حالتها وانها هتقعد قد ايه …
محمد : فاق اخيرا وقاله انها هتخرج بكره ان شاء الله … وبعدها شكره وخرج ..
.. ونور كانت عايزه تمشي .. لكن محمد قالها تقعد وانهم هيتغدو مع بعض … محمد فعلا طلب بيتزا … لانه عارف انه نور بتحبها جدا … وعلى ما الاوردر يوصل … نور اتصلت على مامتها … وكمان باباها … وقالتلهم انها هتتأخر شويه … ومحمد كلمهم وقالهم انه هيوصل نور لحد باب الفيلا …. وقفلو .. نور قاعده متوتره … ورينو اتصلت عليها وقالتلها ان فهد هيوصلها ….واخيرا الاوردر جه ونور متوتره وحاسه انها مش جعانه من التوتر ..
ومحمد كان شايف توتر نور … لكن الابتسامه مافرقتش وشه … لانه اخيرا صدق واقتنع ان ماكانش بيحلم .. ورجع قعد جمبها …جمب بنته وحبيبته ….وشايف توترها ….
..محمد فتح الاوردر وقالها : انا طلبتلك البيتزا اللي انتي بتحبيها …
نور : مش عارفه يا محمد … بس حاسه اني مش جعانه ..
محمد : لا .. انتي لازم تاكلي .. اخد قطعه بيتزا .. بايده .. وشاف انه خلاص .. نور اعترفت وهو اعترف .. يبقى يقوم بدوره كحبيب … وقال نور انا ها أكلك بايدي ..
نور : اتوترت اكتر …
محمد : يلا افتحي بقك ….
نور : حاولت تكون على طبيعتها .. واكلت قطعه من ايده وبعدها .. احم طيب . كل انت . وانا هاكل لوحدي .
محمد : ابدا ..!!! طول ما انا موجود جمبك متحدش هاي آكلك غيري .. وفعلاا آكلها بايده لحد ما اكتفت … وقالها .. طيب انتي اكلتي … وانا بقى هاكل ازاي .!!!! انا ايدي متعوره ..
نور : فهمت .. احم امممم .. فعلا هتاكل ازاي بايدك المجروحه دي … حرام وانت يا دوبك لسه عامل بيها عمليه … وابتسموا الاتنين .. ونور حاولت تلم شتات اعصابها … واكلت محمد … ومن توترها وقعت قطعة بيتزا علي هدومه .. يا خبر .!!! سوري انا اسفه جدا يا محمد …
محمد : مهتمش …ومسك ايد نور . وا كل منها قطعه بيتزا ومبتسم ..
نور : متلخبطه . محمد انا وقعت على هدومك بيتزا.
محمد : وايه المشكله …
نور : البيتزا بهدلت هدومك ..
محمد : وايه المشكله ..
نور : محمد هتمشي بهدومك كده
محمد : وايه المشكله ..
نور : ايه المشكله .! دكتور محمد عزيز الجراح المشهور هيمشي كده ..!؟
محمد : وايه المشكله ..
نور : اتغاظت .. محمد بقى …
محمد : محمد بقى …!! طيب يا ستي انتي وقعتي البيتزا على هدومي . مش كدا !؟
نور : بالضبط .
محمد : وانا مبسوط انك وقعتي البيتزا على هدومي.
نور : بعدهم فين مبسوط ازاي ..!؟مبسوط
محمد : اي حاجه منك يا نور بتبسطني .. اي حاجه!!
نور : اتكسفت .. احم ظ. طيب انت مش هينفع تمشي كده .. انت معاك لبس غير ده .؟؟
محمد : اكيد معايا . بس في العربيه ..
نور : اوكي . هات المفاتيح .. وانا هاجيبلك طقم .. تكون انت كملت أكل . وبعدها تغير هدومك علشان توصلني .
محمد : اوكي اللي تشوفيه صح انا هاعمله . اتفضلي المفاتيح اهيي . وايديهم لمست ايد بعض .. وكل واحد قلبه دق … نور اخدت المفاتيح وخرجت محمد : قاعد وقال !!!!! هو انا فعلا مش باحلم.!؟
نور خرجت وراحت على العربيه .. وفتحتها وجابت الطقم .. وشافت ورقه على الكرسي جمبه .. وفتحتها لاتكون مهمه .. ووقعت من محمد …. شافت ان محمد كان كاتب اسمها بطريقه حلوه قوي ومزخرفه .. وجمب اسمها . راسم قلب . لكن مقسوم نصين … نور قعدت في العربيه .. وجابت قلم من العربيه …وعدلت رسمه القلب وخليته قلب مكتمل .
. وكتبت تحت القلب .. احببتك منذ البدايه….Noor
ونزلت وقفلت العربيه . وراحت على المكتب وكانت ماشيه مبسوطه جدا وهي شايله طقم حبيبها ع ايديها .. ولكن اتصدمت لما شافت ياسمين عند محمد ف المكتب . وكانت ياسمين مش قادره على بعد محمد اكتر من كده .. وكانت بتعترف ل محمد انها بتحبه .. وانها لما شافت اللي اسمها نور دي عنده .. وكمان خارجه مبسوطه حست انها غيرانه عليه .. واخيرا لازم تعترفله علشان يعرف قد ايه انها بتحب محمد .. وكمان ياسمين . ارتكبت غلطه كبيرن وانها قدمت نفسها لمحمد ..ووعدته انها هتتنازله عن اي حاجه .. قصاد انه يحبها ….
نور : اتجننت و كانت لسه هتدخل تجيب ياسمين من شعرها .. انتو طبعا عارفين نور من صغرها .. لما بتحب حد بتحبه بجد .. وكانت هتاكل اي حد يقرب من آدم .. ولكن نور وقفت لما سمعت كلام محمد …
. انسه ياسمين .. اولا ما اسمهاش اللي اسمها نور.!! هي اسمها الدكتوره نور العدوي … وقريب جدا هتكون الدكتوره نور عزيز .. واحب اقولك ان الحب طبعا مش بايدينا وبصلها … انا باتكلم على الحب النضيف … مش الحب اللي انك تتنازلي فيه عن كل حاجه …. !! ياسمين !! اوعي تكوني فاهمه او مفكره اني مش واخد بالي منك ومن تصرفاتك .. لا . تبقى غلطانه .. انا واخد بالي منك قوي… وعايز اقولك …
. كويس انك فتحتي الموضوع ده … لان عايز اوصلك معلومه مهمه اوى .. وهي انك لو عملتي ايه … انا مش هاشوف غير الانسانه اللي بحبها وبس… وهي …. نور …ويا ريت تشوفي حد يقدرك وتقدريه . وتقربي منه لقلبه مش لنفوزه …. او شكله … ويا ريت تقفلي البالطو ده وتلبسي لبس محترم .. لان مهما تعملي عمري ما هاشوفك .. اتفضلي حضرتك .. علشان خطيبتي زمانها على وصول .. اتفضلي ..
ياسمين : بغرور وجراأه . راحت قعدت جمبه على الكنبه .. وقربت منه قوي .. ومسكت قطعة بيتزا ..
. محمد . انا بحبك انت .. و مش هتنازل عنك .. و ضحكه مايصه باغراء … صدقني انا هاخد كل الل انا عيزاه وبس … ومش هاسيبك حتى لو طردتني من المستشفى دي …
. انا برده مش هاسيبك لاني بحبك بجد .. وانا بقدرك بجد ..
ومحمد لسه هيرد .. وكانت نور داخله زي البرق… اطلعي بره . وحطت الطقم ع الكرسي .
ياسمين : وقفت وما ردتش عليها .. وبصت ل محمد وبغمزه وتوعده .. انها هتنفذ اللي قالت عليه…
محمد : من جواه خاف لاتكون نور سمعت الل ياسمين قالته … بص ل نور اسمعينى لو سمحتي
نور : بصت لياسمين انا قولت اطلعي بره وانت مرفوده من المستشفى …
ياسمين : قربت من نور انت ترفديني انا ..!! بصفتك ايه بقى..!؟
نور : انتي اقل من اني ارد عليكي .. لكن معلش هاقولك بصفتي ايه … ونور اتحركت .. وراحت حطت ايديها في دراع محمد .. بصفتى خطيبة الدكتور محمد عزيز …
محمد : قلبه دق .. لان الاخبار الحلوه اللي بيحبها كلها جت في يوم واحد ….
ياسمين : والله .. خطيبته بجد …!؟ مش شايفه خاتم خطوبه .ف ايدك يعني ولا حتى دبله .
نور : بغيظ من برود ياسمين .. ولكن تصنعت البرود … الاسبوع اللي جاي خطوبتنا .
محمد : قلبه هيقف من الفرحه ..وعيونه بتطلع قلوب
نور : ودلوقتي اطلعي بره .. ووبصت ل محمد اللي ساكت خالص ..
محمد : احم ياسمين روحي دلوقتي. .
نور :بغيظ . مافيش روحي دلوقتى .. الانسانه دي تخرج من المستشفى وما ترجعش عليها تاني
ياسمين : انتي مالكيش انك تطرديني … وشاورت بايديها …مش حته عيله صغيره لسه بتدرس ..تطرد دكتورة جراحه ..
محمد : اتدايق من ياسمين … انسه ياسمين .!! اتفضلي .. ولمي كل حاجه تخصك واطلعي بره المستشفى حالا .. والدكتوره نور .. ليها الاولويه بانها تشغل اي حد .. وتمشي اي حد .. ودلوقتي بره لو سمحتي
ياسمين : اتغاظت جدا وسابتهم .. وماشيه وبتقسم انها مش هتسيب محمد .. الا لما تاخد منه الل هي عايزاه ..
محمد : نور والله هي دخلت عليا فجاءه و ..
نور : ما تقولش حاجه يا محمد انا واثقه فيك .. وكمان واثقه انها انسانه مش كويسه .. وبعدين انا واقفه من بدري
محمد : اتنهد .. اااه الحمد لله انا ماكنتش عايز علاقتنا تبدا كده .. بس الحمد لله .. وقرب منها بس عارفه ايه احسن حاجه حصلت ..!؟.
نور : بتوتر من قربه . احم . ايه!؟
محمد : احسن حاجه حصلت . اني شوفت الغيره في عينيكي .
نور : بغيظ . اي واحده تقرب منك يا محمد .. تقول على نفسها يا رحمن يا رحيم ..
محمد : قلبه دق من تانى من غيرت نور .. ولا مليون بنت يانور تملى عين محمد عزيز . هي نور ..نوور وبس
نور : اتحرجت .. اتفضل بقى الطقم عندك اهو .. وغير هدومك .. وانا هستناك بره علشان توصلني ..
.. وفعلا نور خرجت .. واستنت محمد بره …
. ومحمد غير هدومه .. وكان اسعد واحد في العالم واخد نور وخرج معاها … وفتحلها باب العربيه وركبت جمبه …
وساق . وشاف الورقه .. وابتسم .. وشغل اغنيه ….بعترف قدام عينيك ….
.وكان مبسوط هو ونور واخيرا .. وطول الطريق يتكلم مع نور ويهزر معاها . زى زمان . ونور جواها مبسوطه .. لان اهم مرحله وهي مرحلة الاعتراف .عدت ع خير .
محمد : وصل نور لحد باب الفيلا . ونزل معاها . وسلم ع كل الموجودين .. ونور سألت ع آدم . رينو قالت . إن بابى لسه ف الشركه .
محمد : استأذن . طيب يجماعه انا ماشى
نور : ماشى . طيب ليه . متقعد شويه
محمد : نفسه يقولها أنه عايز يقعد جمبها العمر كله وميفارقهاش ولا لحظه .. احم . معلش يانور . هعمل مشوار مهم وهروح . واشوفك بكره ان شاء الله .. عند جاسر . اوكى
نور . احم اوكى يا محمد
محمد : جواه : يلهوى انا ع محمد دى . بس الصبر
وعيونهم اتعلقت ببعض فتره .
رينو . نور .. ابيه محمد . نوور . ابيه محمد
اوووف . نووووووووووور.
نور . ومحمد . ها . احم . محمد . طيب ياجماعه بعد اذنكم . ومشى
نور . ايه يارينو . عيزا ايه ..
رينو . عيزا ايه .!؟ عايزه افهم . لالا الموضوع ميتسكتش عليه ابدااا . انا بقالى ساعه بنادى عليكو وانتو عيونكو ف عيون بعض .. وواقفين متنحين . في ايه بقى هااا …!!!!
نور . اتنهدت . ابدا . ابدا يارينو . مفيش حاجه . وسابتها وطلعت
رينو . مفيش حاجه . مفيش حاجه ازاى . اومال لو كان فيه . يلا وانا مالى . لما اطلع اتصل ع رودي اطمن عليها …..
———–
محمد . عمل مشوار مهم . ورواح ع فيلا عزيز . وكان طاير من الفرحه . وحكي ل مصطفى وشيرين .. لكن مش كل حاجه . وقالهم . إنه اخيرا .. عرف ان نور بتحبه . وانه ف اقرب وقت هيتقدملها .
شيرين : بدموع . وفرحه وقامت حضنت ابنها . وكمان مصطفى . الل قلبه استريح اخيرا وهيطمن ع ابنه الصغير . ومحمد قعد معاهم شويه . ونبه عليهم أن محدش يعرف خالص بالموضوع ده . واستاذن وروح وكان طاااااير حرفيا من الفرحه . ونام لاول مره وهو مبسوط . وبيعد الساعات علشان النهار يطلع … ويشوف نورو ……
يتبع….
لقراءة الفصل التالي : اضغط هنا
لقراءة الرواية كاملة اضغط على : (رواية عشقتها منذ نعومة أظافرها)
لقراءة الجزء الأول من الرواية اضغط على (رواية جريمة عشق)