روايات

رواية ملك القاسي الفصل العشرون 20 بقلم شيماء شاكر

رواية ملك القاسي الفصل العشرون 20 بقلم شيماء شاكر

رواية ملك القاسي البارت العشرون

رواية ملك القاسي الجزء العشرون

رواية ملك القاسي
رواية ملك القاسي

رواية ملك القاسي الحلقة العشرون

وعد بصدمه : خالي كامل…طيب لي…
قاسم وهو باصص في اللاب : مفكرك طمعانه في الورث….
قاسم بسخريه : مفكر أن شوية الملاليم دول فلوس….
وعد بصتله شوية بستغراب : يعنى لو خطفني انا كده مش هورث…
قاسم وهو مركز في اللاب : كان هيهددك شويه…وكان متأكد أنك هتخافي من تهديده
وعد أستغربت أكتر : وعرفت الكلام ده كله منين…
قاسم بصلها….وبعدها بص على اللاب : تفتكري مطر أبرر…
وعد كشرت وبصت الناحيه التانيه…وبتقول في نفسها : أكيد كداب…
قاسم وقف…وبصلها بتردد : أحم…في أكل على الكمودينو اللى جنبك…أحم…لو عايزه تاكلي…
قاسم خرج من الاوضه…
وعد بصت على أثره بستغراب…وبعدها بصت على الكمودينو…. فعلآ لقت أكل…
وعد بصت على الاكل بجوع….خدت الصينيه..وبقت تاكل بجوع…

 

قاسم أعد في الصاله…فتح اللاب…. وبقا يبص على وعد من الكاميرا اللى في الاوضه….وأبتسامه خفيفه وصافيه ظهرت على شفايفه….
قاسم أبتسامته أختفت…قفل اللاب….مسك تلفونه ورن على محمود…
محمود رد : ___________________
قاسم بجمود : في صافقه كبير..داخل فيها كامل الشرقاوي…لازم يخسرها…
محمود : ____________________
قاسم قفل
قاسم بضيق : وده جازات اللى يحاول يأذي حاجه تخصني…
وعد خلصت على الأكل اللى كان في الصينيه كله…
قاسم دخل الاوضه…وبصلها..وبص على الصينيه….
وعد عضت لسانها بأحراج : أصل…انا…
قاسم بص الناحيه التانيه وهو بيحاول يخفي بسمته….
قرب من دولابه…خد لبس وخرج…
وعد بغيظ : زمانه دلوقتي بيقول عليا مفجوعه…

 

وعد قامت وبقت تمشي بخطوات بطيئه..وهى بتبص حوليها : انا لازم أمشي من هنا…يارب قاسم يسبني في حالي…
وعد فتحت باب الاوضه بهدوء….خرجت رسها من الباب…ملقتهوش….
خرجت الصاله…وبردو ملوش أثر…
وعد خافت جدآ…ليكون سبها هنا لوحدها…بلعت رقها بخوف وهى بتبص حوليها….
لقت باب أوضه مفتوح حاجه بسيطه…يعنى موارب كده….
قربت من الاوضه….وبتبص جواها…
لقت قاسم واقف….ضهره ليها…. قلع قميصه….وبقا مش لابس حاجه من فوق….
وعد حطت أديها على بؤها بخوف…لما شافت أثار ضرب على ضهر قاسم…..خطوت طويله وعريضه…معلمه جامد أووي…وحمرا جدآ…أكنه لسه مضروب دلوقتي…
وعد رجعت كام خطوه لورا….ولسه هتدخل الاوضه اللى كانت فيها بسرعه…..
فاجئه النور قطع….
وعد صرخت بخضه…من الضلمه الحالكه اللى بقت فيها….وجريت على الاوضه اللى فيها قاسم….
وعد بصريخ : قااسم…..قاااسم..
قاسم بسرعه رحلها…ومسك أديها…: أهدي….انا معاكي

 

وعد مسكت أيده جامد بخوف… وعيونها لمعو بدموع : ال…النور قطع….انا…انا بخاف من…الضلمه…
قاسم بيفتكر تلفونه فين : تلفوني بره في الصاله…تعالي…
قاسم مسك أيد وعد وخرج الصاله…وراح لتلفونه..لقاه خلصان شحن
قاسم بضيق : خلص شحن…
وعد ضغطت على أيده بخوف وبدموع : والعمل…
قاسم بهدوء : متخفيش وانا معاكي….
قاسم خد وعد وراح فتح البلكونه…والشبابيك….يادوب نور القمر منور الشقه حاجه بسيطه خالص…
قاسم أعد وعد على الانتريه….ولسه هيسبها ويمشي….
وعد مسكت أيده بخوف : متسبنيش…
قاسم بهدوء : متقلقيش جايلك تاني..
وعد سابت أيد قاسم بصعوبه وبخوف…
ثواني وقاسم رحلها تاني…وفي أيده كوباية مايه : أشربي وأهدي…
وعد خدت منه المايه وشربت نصها…
قاسم لسه هيتحرك…
وعد بسرعه مسكت أيده : أرجوك متسبنيش…
قاسم أعد جنبها : قولتلك متخفيش وانا معاكي…

 

وعد بصتله… وهزت رسها… وبلعت رقها….
قاسم بصلها….
الأضائه خافته جدآ…يادوب شيفين بعض بصعوبه….
قاسم باصص على ملامحها…وبيرسم بقيت ملامحها اللى مش واضحه في خياله…
وعد بصه في عيونه الزرقه…قد أي عيونه بتسحبها لدوامة البحر اللى أتركزت في عيونه…
قاسم رفع أيده..وبقا يملس على ملامحها.. وبشرتها….قد أي بشرتها ناعمه…
وعد غمضت عيونها…وقلبها دق جامد…من لمست أيده اللى بتمشي على ملامحها…وبتملس على خدودها…
قاسم مسك خدودها بأيد واحده…وقرب منها جامد…وبقا يتنفس نفسها…
وعد قلبها بيدق بعنف…ومستسلمه ليه جدآ….وسندت أديها على أكتافه..
بس للأسف أديها جت على ضهره..مكان أثر الضرب…
قاسم فتح عيونه…والغضب سيطر عليه…والشر لمع في عيونه
بعد عن وعد بعنف…
وعد بصتله بخوف وقلق
قاسم قومها بعنف ومسك درعها جامد…تحت صريخها… وبزعيق : خلااص….مبقتش صغير….مش هسمحلك تأذيني تاني…..خلاص زمن الضعف راح…مش هسمح لحد يأذي قاسم تااني

 

وعد بألم وصريخ بعياط : انا معملتش حاجه….ااااااه دراعي…..ياقااسم أرحمني
قاسم ضربها حتت قلم…
وعد صرخت بألم…ووقعت على الارض من أثره…وجنب شفايفها نزف دم…
قاسم قومها تاني بعنف….وذقها على الارض في أوضة النوم بعنف…وقفل عليها بلمفتاح…
وعد جريت على الباب وبتصرخ بعياط : قاااسم…أرجوك….انا بخاف من الضلمه….أرجوك….قاااسم….قاااااسم.
…………………………….
كامل بزعيق : مأنا قولتلك…البنت دي هتهرب في الاخر…..هتعمل زي أمها…..هتعلقك بيها وتمشي..
الجده بدموع : أنت بتقول أي…..وعد مستحيل تسبني…أكيد جرلها حاجه…أكيد حصلها حاجه….انا عايزه حافدتي….انا عايزه بنت فيروز ياكامل…
كامل بضيق : وانا هجبهالك منين…شوفيها بقا هربت مع مين…
الجده قامت بعياط…ولسه هتخرج من الاوضه…
كامل مسكها بسرعه : راحه فين بس ياماما…
الجده بضيق شدت أديها بعنف : راحه أدور على بنت فيروز…لازم ألاقي وعد…مش هسمح تضيع منى تاني…
كامل بخنقه : طيب ممكن تهدي ياماما..انا هتصرف…هقلب الدنيا عليها…

 

كامل ساب الجده وخرج بضيق…وتفكيره كله…مين اللى خطف وعد من رجالته…كان هيجبرها ترجع أسكندريه تاني…وتبعد عن وشه…ويكون الورث كله لأدهم وسندس…
لاكن في واحد خطفها وضرب رجاتله
الجده أعدت جنب أدهم..وبتملس على شعره بدموع : يلا يا أدهم…فوق…أنت الوحيد اللى هتعرف تجبلي وعد….يلا فوق…مش انت طلبت أديها منى….رجعهالي وانا هجوزهالك….انا وفقت يا أدهم على طلبك….هجوزهالك خلاص…بس أشوفها وأطمئن عليها…
…………………………
عاصم وحازم أعدين قدام الزعيم….
الزعيم بضيق : قاسم فين..
عاصم : نزلت القاهره مخصوص عشان المهمه الجديده…بس هو مرضيش…وقال مش فاضي…وقال شهر او شهرين ويفضالك..
الزعيم بغضب : هو بمزاجه…لازم قاسم يكون في المهمه دي..
حازم بهدوء : قاسم مش بييجي بلعند…وانت عارف الكلام ده..ولو ملوش مزاج للمهمه الجديده…محدش هيقدر يجبره…
الزعيم بغضب : يعني أي…هضيع عليا الشحنه عشان مزاجه…
عاصم بأبتسامه خبيثه : لاء…انا وحازم موجدين…ودي فرصتنا….. نثبت اننا زي قاسم…ويمكن أحسن…
حازم بص لعاصم بضيق : انا ماشوفتش نتانه زي كده….في ضهره تتكلم برحتك…قدامه تقلب كتكوت…
عاصم بغضب : حااازم….
الزعيم بزهق : بس بقا….
كمل بضيق : تمام….هطر أثق فيكم المره دي….ياريت تكونو قد الثقه…
حازم وعاصم هزو رسهم…

 

الزعيم : الشحنه دي تجارة أعضاء…
الزعيم بص لحازم : جمعت قد أي…
حازم : أكتر من ١٥٠٠ طفل….
الزعيم أبتسم برضا : تمام أووي….كل طفل عليه ٧٠ ألف….الشحنه دي كبيره أووي…والغلطه بفوره…ركزو معايا…وسجلو كل حاجه على تلفونتكم…..ومش هوصيكم ان تلفونتكم أهم منكم شخصيآ…
……………………….
سمرا رنت على حازم..
حازم بص على تلفونه لقا سمرا بترن…
حازم وقف وبص للزعيم : متقلقش يازعيم…انا وعاصم قدها….وهيكون كل تركيزي في الشحنه دي..
الزعيم أتنهد بضيق : هطر أثق فيكم…
حازم هز راسه : تمام….انا ماشي…
حازم ركب عربيته ورن على سمرا….
سمرا ردت : قولت أسأل أنا..
حازم أتنهد بأبتسامه : وحشتيني…..
سمرا بخجل : أحم….مردتش لي…
حازم أبتسم : شغل…
سمرا : شغل أي ده الساعه ٨ بليل…

 

حازم بجمود : حولي ياسمرا متتدخليش في شغلي…أحسن للكل….خلاص..
سمرا بضيق حولت تدريه : انا بتكلم عادي…
حازم بأبتسامه : معلش…أتكلمي برحتك بعيد عن شغلي…
سمرا بترقب : لي….. أنت شغال أي….
حازم بضيق : سمراا…انا قولت أي…
سمرا : خلاص خلاص…انا اسفه..
حازم أبتسم : هشوفك أمتى…
سمرا بأبتسامه : في أي وقت..
حازم أبتسم : هتقبلي عزومتي بكرا على العشا…
سمرا أبتسمت : أكيد…
حازم فضل يتكلم مع سمرا شويه…وبعدها قفل..
سمرا بضيق : شكله هيتعبني عبل معرف منه المعلومه….بس اللى متأكده منه…..أنه كان عند الزعيم….وأكيد بيتفقو على الشحنه الجديده…
سمرا بضيق : يلا ياسمرا..فرصتك بكرا….لازم أعرف كل حاجه بكرا
……………………………….

 

الشمس فردت ضوئها….
وعد فتحت عيونها واحده واحده بنعاس…
قامت بفزع لما أفتكرت أمبارح…بتبص حوليها….لقت نفسها نايمه جنب الباب…وعد قامت بدموع…وبتخبط على الباب…لقت الباب مفتوح…
أستغربت بخوف….بلعت رقها وخرجت برا الاوضه…بس مفيش أي أثر لقاسم…
وعد ماشيه على طرطيف صوابعها..وبصت في أوضة النوم..بردو مفيش أي أثر ليه….هنا أتأكدت ان قاسم مش في الشقه…
راحت جهة باب الشقه بيأس…وهى متأكده أنه قفله بلمفتاح…
وعد بتجرب تفتح الباب..وهي متأكده انه مقفول بلمفتاح…
بس أتصدمت لما لقت الباب أتفتح…
وعد بصت حوليها بخوف ونزلت بسرعه على السلالم…لغايط موصلت للشارع…فضلت تجري..تجري بدموع وهي بتفتكر كل اللى حصل أمبارح…هو حنين ولا قاسي…هو طيب ولا شرير…
…………………………….
قاسم أعد على مكتبه في الشركه…وقدامه اللابتوب….كان بيشوف وعد من اول ما صحيت..لغايط مانزلت من الشقه…
قاسم قفل اللاب بضيق…وهو بيفكر في وعد…
………………………………..

 

وعد وقفت قدام بيت جدتها…مسحت دموعها ولسه هتخبط…
لقت عربيه وقفت قدام البيت…وخالها كامل نزل أدهم وبيسنده…
الجده نزلت وشافت وعد قدام البيت…
الجده بفرحه : وووعد..
وعد بصت لجدتها بدموع…وجريت في حضنها : جدتي…
الجده حضنت وعد جامد ودموعها نزلو..تحت انظار أدهم اللى مستغرب عياطهم..وانظار كامل اللى مخنوق من ظهور وعد تاني…
الجده بدموع..باست وعد من كل حته في وشها : كنتى فين ياوعد…كنتى فين ياحببتي…
سندس : جدتي…أحنا في الشارع…والناس أتلمت حولينا…
الجده خدت وعد ودخلو البيت…
وكامل وأدهم وسندس وراهم…..
الجده حضنت وعد جامد : كنتى فين ياوعد…
وعد بعدت عن جدتها بتوتر…وبصت لخالها كامل…معقول كان عايز يخطفها زي ما قاسم قال…
ده كان تفكير وعد..
وعد بتوتر : انا…انا شوفتك أمبارح في المستشفي…بتعيطي جامد…خوفت عليكي..و…وقولت أنزل أجبلك عصير…..نزلت وجبتلك عصير…وانا راجعه تاني للمستشفي…توهت…ومبقتش عارفه أرجع أزاي…و….ورحت نمت عند صاحبتي هدير …صحيت وجيت على هنا…

 

الجده حضنت وعد بدموع : قلقت عليكي جامد…انا مقدرش أعيش من غيرك ياحببتي…
كامل باصص لوعد بضيق….هو عارف أنها كدابه….رجالته خطفوها وهى قريبه من شركة المنياوي….بس ميقدرش يكدبها…عشان ميدخلش في س و ج من الجده..
أدهم بضيق : ومقولتليش لي ياجدتي أمبارح ان وعد مختفيه…كنت هتصرف..
الجده : خوفت عليك…قولت مش هقولك حاجه لغايط بكره…لو كانت مجتش كنت هقولك أكيد…
وعد بصت لأدهم : حمدلله على السلامه يا أدهم…
أدهم أبتسم : الله يسلمك…
الجده بأبتسامه : كنت معهده نفسي…أول ماتيجي بسلامه…هوافق على طلب أدهم…..
وعد بصت للجده بستغراب : طلب أي…
الجده بأبتسامه : أدهم طلب أيدك ياوعد…وانا وفقت…ولو وافقتي…كتب كتابكو الخميس اللى جي
وعد بصت للجده بصدمه : أي!!!!

يتبع….

لقراءة الفصل التالي : اضغط هنا

لقراءة الرواية كاملة اضغط على : (رواية ملك القاسي)

اترك تعليقاً

لن يتم نشر عنوان بريدك الإلكتروني. الحقول الإلزامية مشار إليها بـ *

زر الذهاب إلى الأعلى