رواية صغيرة الأدهم الفصل السابع 7 بقلم نوران أحمد
رواية صغيرة الأدهم البارت السابع
رواية صغيرة الأدهم الجزء السابع
رواية صغيرة الأدهم الحلقة السابعة
يلا نبدا حلقتنا بالصلاه على النبي
🔴🔴🔴🔴🔴🔴🔴🔴🔴🔵
نور : اي القصر اللي مفيهوش حد نتكلم معاه ده
وازاي البت دي متقوليش انها ساكنه في قصر لما اشوفها بس
حور بهدوء : اهدي يا بنتي صوتك سمع الجيران
نور بهمس : مين الواد الحليوه اللي جاي هناك ده
خبطتها حور وقالت : اسكتي شويه
مازن : اهلا بيكم انتم صحاب ميرا
نور بابتسامه : ايوه وانت
قرصتها حور فصرخت نور ووضعت يديها علي مكان القرصه وقالت : اي
ابتسم مازن وقال : انا اخو ميرا الكبير اتفضلو معايا حضرتكم هتستنوها هنا شويه وهي جايه علي طول عن اذنكم ومشي
خبط علي مكتب ادهم وسمح له بالدخول
مازن : بقولك اي اظبط نفسك مع ميرا كدا
ادهم : اي الدخله دي هي اشتكتلك
مازن : لا بس المفروض تحببها فيك متزودش في عقابك وقسوتك عليها حاول تصاحبها
ادهم : مش مهتم
مازن : واضح اوي حبك ليها
ادهم : لا ابدا مبفكرش في الكلام ده
مازن : تمام حلو في واحد جاي يتقدم ليها كمان يومين
ادهم والغضب تملك منه وخبط المكتب بايده بعصبيه : مين ده و شافها فين
مازن ببرود : واضح جدا انك مش مهتم بيها ومش بتحبها حاول تقرب وتبقا علي الاقل صديق
ادهم متجاهلا كلامه : مين البنت الي فوق دي
حكي مازن كل شي لادهم
ادهم : حالها صعب الله يصبرها
مازن : بقولك اي ميرا صحابها تحت بقالهم ساعه هخليها تنزلهم
ادهم بتفكير : تمام وفي ناس جايين عندي عشان صفقه مهمه مش عايز اي غلط ولا اي صوت نبه عليها
مازن : تمام عندي عمليه في المستشفى سلام بالمناسبه ممكن اتاخر النهار ده
نزلت ميرا بسرعه لصديقاتها وحضنتهم جامد
ميرا : وحشتوني اوي يا جزم
حور : انتي بخير حصل اي وليه مبترديش
نور : روحت ادتلك البت اللزقه ام صرم دي كف محترم
ميرا : يخربيتك ازاي
حور : اتفصلت من الجامعه يومين بسبب العامله دي
نور : ليه أن شاء الله وهي تخلي صاحبتي تعيط بالشكل ده واسكتلها
حضنتها ميرا بحب وقالت : ربنا يخليكي ليا
حور : حاسه في حاجه شاغله بالك
ميرا بحزن : شهد زعلانه اوي مش عارفه ليه عايزه أخرجها من كل ده
نور : مين دي
ميرا : امممم ممكن نقول قريبتي من بعيد زي اختي بردو
حور : هي فين
ميرا : فوق
نور : طيب يلا نطلعلها
طلعوا البنات لغرفه شهد وخبطو كتير لحد ما أذنت ليهم بالدخول
نور بمرح : القمر بتاعتنا زعلانه كدا ليه اعترفي والا هضرب البنت دي وشاورت علي حور
اختبأت حور خلف ميرا وقالت : البت دي مجنونه واتوقع منها كل شي
شهد بابتسامه خفيفه : انا اسفه بس انا عايزه ارتاح عن اذنكم
نور : لا بقولك اي احنا لازقين هنا احكي مالك يا حبيبتي
حست ميرا انها مضغوطه ومش قادره تتكلم فحضنتها وفضلت تطبطب عليها فانفجرت شهد في البكاء وحضنت ميرا بقوه
حور جابت كبايه ميه وادتها لنور نور : خدي اشربي شويه كدا وهدي هترتاحي لو خرجتي اللي في قلبك
بدأت شهد ترتاح وكانت حاسه انها فعلا محتاجه تتكلم وحكت ليهم كل شي و كل ما تتكلم بتزيد دموعها
وعندما أنهت قصتها
كانت حور وميرا بيعيطو عليها
نور : قومي انتي وهي قدامي نتوضي علشان صلاه العصر وبعدها نتكلم
قامت الفتيات وصلو وبعد الصلاه نور قالت : حاسه بايه دلوقتي
شهد : براحه احسن من الاول
نور : طيب جه دورك يا ميرا حصلك اي
حكت ميرا ما حدث
نور : طيب يا شهد احمدي ربنا ده بيحبك اوي أنه عندك ام واب وأنك شبعتي من حنيتهم غيرك متلطم ومتبهدل من وهو صغير من غيرهم اهلك وقفوكي علي رجلك وكبروكي وعلموكي تكوني قويه علشان تواجهي الحياه صح وربوكي علي التدين وانتي ما شاء الله عليكي جميله ومتدينه علشان وقت زي ده تقولي أن لله وان اليه راجعون خليهم يعيشو في مكان يكونو مبسوطين فيه بعيدا عن الناس والبشاعه اللي بنشوفها منهم تفتكري هما كانو مرتاحين في الدنيا دي المفروض تكوني مبسوطه أنه بقا دلوقتي في مكان احسن من هنا بكتير وتكوني احسن واقوي لانه شايفك خليه يبقا سعيد ببنته القويه المؤمنه متعذبيهوش بعياطك عليه
دمعت عيون شهد وقالت : معاكي حق بس انا حاسه اني وحيده من غيره هو ماما انا مليش حد
ميرا : ازاي تقولي انك ملكيش حد امال احنا اي احنا اخواتك ومعاكي وفي ظهرك اوعي تقولي انك وحيده ابدا
حور وهي بتمسح دموعها : علشان خاطري متعيطيش تاني
ابتسمت شهد وهي بتمسح دموعها وقالت : حاضر وحضنتهم
نور بحده : اما انتي بقا تستاهلي ضرب الجزمه وقرصت ميرا
صرخت ميرا واستخبت وري شهد وقالت انا عملت اي أنا
نور : انا مش قولتلك مليش دعوه بالزفته دي ومتمشيش معاها مسمعتيش الكلام ليه وكمان كذبتي
ميرا : مكنتش اقصد اني اكذب وبعدين انا اتعاقبت عقاب وحش اوي كفايه أن ده اول يوم أخرج فيه من الأوضه بتاعتي وكمان ممنوعه من الفون مش هتبقي انتي والزمن والايام وادهم عليا
نور : تستاهلي بس يارب نتعلم بقا وتسمعي كلامي
ميرا بابتسامه : حاضر يا ماما نور اي حاجه تانيه
نور : يلا يا حلوه انتي وهي كل واحده فيكم تقرا جزء أو اتنين من القرآن علي روح بابا شهد شهد انتي وعدتيني مفيش عياط تاني لازم نكمل حياتنا ونلاقي نفسنا ونعمل الخير في الأرض علشان يفرحو اللي في السما
بعد انتهاء الفتيات من قراءه القران
ميرا : يلا نقعد في الجنينه يا عيال يلا يا شهد
وهما نازلين علي السلالم سمعو صوت عالي جدا من غرفه فارس وهي متعصب وبيقول : يا حيوووووان
حور بتوتر : اي ده
ميرا : اكيد اسر عمل مصيبه لفارس
نور : الا صحيح يا بت يا مرمر
ميرا : اول مره تدلعيني ودي غريبه اي
نور : هو كل اللي في البيت عندك كدا فراتيك
ميرا : اي فراتيك دي
نور : يا بت شوفتلك واحد ما شاء الله عليه فورتيكه يخربيت جما
ميرا : اسكتي اسكتي أدهم جاي
نور : اي واحد
كان ادهم جاي مع رجال أعمال وداخل بيهم المكتب وصلهم
ونادي ادهم ميرا : وقال الولد ده خليه معاكي لأننا في صفقه شغل مش هينفع يحضر معانا
ميرا : تمام ماشي ومشيت ميرا مع الولد للبنات
نور : هو ده ادهم بقا لا ما شاء الله عليه فورتيكه بردو
حور بكسوف من كلام نور : يخربيتك انتي ازاي كدا بس
نور : المهم اني اكتشفت أن الفورتيكه الاولاني طلع اخوكي طب اي وغمزت لميرا
لقت صوت من وراها بيقول : طب انا فورتيكه اكتر منه أي وغمز
نور بتلقائيه قالت : أحيه
واستخبت وري شهد
ابتسمت حور وشهد وهما بيحاولو يكتمو ضحكتهم
ضحك اسر بقوه
ميرا : الحق اهرب
اسر : اهرب ليه
ميرا : انت عملت اي لفارس مخليه متعصب كدا
اسر : معملتش حاجه احنا هنصيع هو انا فاضي اصلا
banner
وسكت شويه وكأنه افتكر حاجه وضحك
ميرا : ايوه كدا افتكرت عملت اي
ضحك اسر وقال : سجلتله وحطيت صورته على موقع جواز
ضحكت ميرا وقالت : يخربيتك ده دكتور في الجامعه شكله هيبقا وحش جدا
اسر : الحق عليا اني عايز استره بدل ما يعنس
ميرا : روح قوله بقا الكلام ده
اسر : لا مش ناقص إصابات انا هروح ابات بره سلام
مشي اسر ووصلو البنات للجنينه
حور : والله فرحانه فيكي تستاهلي علشان تتهدي شويه
الولد الصغير قال لميرا : هاي انا حمره في الصف الأول الإعدادي وانتي
نور مسكته وقالت : بص كدا يا زميلي البت دي تخصني وصحبتي انا بس ف ابعد عنها
حور لشهد : شايفه الطفوله المتاخره
ابتسمت شهد وقالت : قصدك تشرد مبكر
ميرا : اي يا بنتي ماسكه الولد كدا ليه ده كيدز يا نور
نور : كيدز طيب انت هقعد مع العيال دي ومليش دعوه بيكي
حمزه : يستحسن تخليكي في حالك بردو
نور : ياض هضربك ياض
تجاهلها حمزه وبص لميرا وقال : مقولتيش انتي مرتبطه
فتحت ميرا بقها بصدمه وبصت لنور اللي عماله تضحك علي شكلها وقالت : بتبصيلي ليه ده كيدز شيلي ونظرت لشهد وقالت هو ده بقا الحب من اول نظره اتفرجي علي المسلسل الجي ده هيعجبك اوي
ميرا بتوتر قالت : لا طبعا احنا لسه صغيرين
حمزه : في حد صغير وقمر كدا بردو
نور وهي شغاله معلقه علي اللي بيحصل وبتقول : جبتها في الجون يا واد
حور عماله تضحك علي اللي بيحصل : مش معقول
شهد بتبتسم في هدوء
نظر حمزه لنور بضيق وقال : خليكي في حالك احسن وبص لميرا وقال بتعرفي تغني
نور : ايوه ياض دي صوتها حلو
بصت ميرا لنور بضيق
قالت نور : اي ده كيدز
حمزه : غنيلي اغنيه عن الحب تسمعي عن قصص الحب بتاعه عنتر وعبله وقيس وليلي
نور وهي حاطه ايديها علي خدها بنسجام وبتقول : يا واد يا رومانسي
للحظه نسيت شهد كل حاجه و مقدرتش تمسك نفسها وهي وحور دمعو من الضحك
كمل حمزه وقال : تعالي نتكلم مع بعض ونفكر شويه تفتكري ليه الحب كان قاسي علي عنتر و عبله وليه الحب كان سبب في جنون قيس مع أنه الحب شعور جميل جدا تفتكري القصص دي كانت قصدها تحببنا في الحب ولا تكرهنا فيه
فتحت ميرا بقها بصدمه ومكنتش قادره تتكلم
نور بدهشه : الواد ده اكتشاف
غنت ميرا علشان تهرب من كل ده وقالت :
منتش أد الحب يا قلبي ولا أد حكاياته
ليه عايزني من دلوقتي احكي لك رواياته
مش كل كتاب يا قلبي ف الحب يتقرا
و قولت لك ميت مره انا قولت لك ميت مره
انا لسه انا لسه انا لسه صغيره انا لسه صغيره
اما انت عليك يا قلبي شوية اسئله
و كل سؤال بيخلق ف الفكر مشكله
عبله و عنتر عملو إيه علشان يقسا الحب عليهم
و حبيب ليلى اتجنن ليه و ليه الدنيا غدرت بيهم
ماتكنش بتسأل عنهم علشان تتعلم منهم
هو احنا أدهم ولا احنا زيهم
مش كل كتاب يا قلبي ف الحب يتقرا
و قولت لك ميت مره انا قولت لك ميت مره
انا لسه انا لسه انا لسه صغيره انا لسه صغيره
صفقت نور وصفرت ليها : حلو حلو كملي
ميرا : فهمت اي من الاغنيه دي يا حمزه مش المفروض نقرأ كتير عن الحب ولا نتكلم عن الحب دلوقتي احنا لسه صغيرين هييجي وقت هتكبر فيه ولما قلبك يدق يبقا ده الحب بس طول ما احنا صغيرين مينفعش نحب
مسك حمزه ايد ميرا وقال : عايز اتكلم معاكي علي انفراد
مشيت نور وراهم وصورت فيديو
حمزه مسك ايديها وحط أيده التانيه عليها وقال : انا عايز اقولك اني من اول ما شوفتك وانا حبيتك بجد
فتحت ميرا بقها مره تانيه بصدمه ووشها احمر ومكنتش عارفه ترد ولا تتكلم وقالت : ا. ا. ا اكيد تقصد زي اختك الكبيره
حمزه : ا اه اه طبعا
طلعت نور للبنات وورتهم الفيديو وهي هتموت من الضحك مش قادره
انتهي الاجتماع وخرج ادهم والناس اللي معاه
وجه حمزه يسلم علي ميرا قدام الكل مدت ايديها فشدها بقوه ليه وحضنها وباسها من خدها انصدمت ميرا واحمرت
نور حطت ايديها علي بقها بسرعه
حور فضلت تضحك وبتقول : هموت مش قادره
شهد بصت الناحيه التانيه وضحكت
ادهم كان متعصب جدا بس حاول يتمالك نفسه
حمزه لميرا : عايز رقمك علشان أبقا اكلمك
نور : اهو ده اللي كان ناقص
ميرا بتوتر : مش حافظه الرقم والفون مع ادهم
نور بهدوء للبنات : الواد ادهم الدخان بيطلع منه شكله هيولع
كانت البنات بتحاول تمسك نفسها
اقترب حمزه من ادهم وقال : عايز رقمها
نور بهدوء : هيكلو هيكلو
ادهم : مع السلامه يا حبيبي يلا وزقه علي ابوه
دخل ادهم يأمر بتحضير الطعام علي السفره
نور : بصي يا ميرا وفرجتها الفيديو وهو الولد بيقول ليها أنه بيحبها
فضلو البنات يضحكو
نور : يلا يا بتاعه الكيدز
ميرا بصدمه : لا بجد مش المفروض أنه طفل ازاي كدا
شهد : ده انتي طلعتي طفله خالص
ادهم : يلا الغدا جاهز
حور : لا انا بعتذر جدا من حضرتك انا لازم امشي حالا
ميرا : خليكي يا حور
حور : مش هقدر والله بابا بعت رساله لازم اروح حالا يلا يا نور
نور : لا انا جايه اكل اصلا مع نفسك يا حبيبتي مع السلامه وانا قلبي داعيلك
ابتسمت حور وقالت : طيب همشي انا بقا فرصه سعيده جدا يا شهد بجد مبسوطه جدا بمعرفتك هاخد رقمك من ميرا وهنتكلم كتير اكيد
شهد حضنت حور وقالت : اكيد يا قلبي
مشيت حور
وعلي السفره
نور بهمس : الفورتيكه جه
وصل مازن وقعد وقال : اسف علي التأخير قعد شويه وبص لشهد وقال : عامله اي النهار ده يا شهد
شهد : الحمدلله
نور : ده مسالش عني لالالا خلاص قلبي انقسم نصين من الوجع
ضحكت ميرا وحطت ايديها علي وشها بسرعه وخبطت نور
بص ليها ادهم بحده
ونور عملت انها بتاكل في هدوء
وبعد الاكل استأذنت نور أنها هتمشي مازن : استني اوصلك
رفضت نور بشده وقالت : لالا مش هينفع انا هروح لوحد
وانا شاطره في الدفاع عن النفس ميتقلقش علي
حاول مازن إقناعها ولاكنها رفضت بشده
خرجت نور وقتربت من بيتها خلاص وهي حاسه ان في حد ماشي وراها وبيراقبها كانت بتسرع في خطواتها
وعند نقطه معينه حد حط منديل علي وشها واغمي عليها
يتبع….
لقراءة الفصل التالي : اضغط هنا
لقراءة الرواية كاملة اضغط على : (رواية صغيرة الأدهم)