رواية نادرة قلبي الفصل التاسع والثلاثون 39 بقلم دعاء أحمد
رواية نادرة قلبي الجزء التاسع والثلاثون
رواية نادرة قلبي البارت التاسع والثلاثون
رواية نادرة قلبي الحلقة التاسعة والثلاثون
بعد مرور ثلاث سنوات” في معرض الصياد”
في صباح يوم جديد… في آخر أيام شهر رمضان الكريم
نادرة دخلت المعرض مع ياسين و بحر في طريقهم لمكتب حسن، قابلت عامر واقف مع سليمان و هم بيتكلموا في الشغل.
نادرة من وراهم:ازيك يا عامر… سليمان
سليمان :اهلا يا مدام نادرة نورتي المكان
نادرة:تسلم…
عامر بابتسامة:حسن في المكتب…
نادرة:اه ما انا طالعه له….. صحيح متنسوش الفطار بكرا عندنا
:ان شاء الله….
نادرة مسكت ايد ياسين و بحر و طلعت لمكتب حسن…. اللي كان قاعد على كرسيه و بيشتغل باحترافية على اللاب توب و باين عليه انه متغيرش كتير في ملامحه الهادية…
نادرة دخلت هي و الأولاد
ياسين بسرعة و سعادة و هو بيجري على حسن
:بابا…
حسن ابتسم بسعادة و قام من على المكتب و راح لهم
:حبيب قلبه…. وحشتوني
نادرة ابتسمت و هي شايفه بيحضن الاولاد بحب و سعادة
نادرة :امم من لقا احبابه نسي أصحابه…
حسن بصلها و ابتسم :
و الله؟! ايه اللي جابكم…. و بعدين جيتك ازاي
نادرة:بتاكسي و بعدين هو أنت مكنتش عايزنا نيجي و لا ايه؟
حسن مسك ايدها بحب :
اكيد مقصدش كدا… انا اقصد انتي خرجتي انتي و الولاد من غير ما تكلميني كان ممكن تتصلي و انا ابعتلك حد يجيبك…. و بعدين دي احلى مفاجأة
بحر بابتسامة:بابا…..هاخد ياسين و نلعب تحت
حسن :ماشي يا حبيبي بس متخرجوش برا
ياسين :حاضر يا بابا…
مسك ايد بحر و خرجوا….
حسن ابتسم بحب و هو بيقرب نادرة منه و ببحاوط خصرها بسعادة:
:وحشتيني اوي….
نادرة بابتسامة و هي بتظبط له باقة قميصه:
أنت كمان وحشتني يا حسن ….
حسن بابتسامة:قوليلي بقا سر الزيارة دي
نادرة؛ كنت عايزاه فلوس الصراحة…. هنعمل كحك للعيد أنا و جليلة و والدتك و مرجانة هنتجمع كلنا في البيت كمان شوية عند جليلة و هنعمل
حسن :و ليه تتعبوا نفسكم ما أنا ممكن اجيبلكم جاهز و بعدين هو أنتي ناسية أنك حامل و مش ناقصين فرهده…. و بعدين أنا سايبلك الكريدت كارت في البيت
نادرة بحماس
:أولا دا مش تعب لان جليلة متعوده تعمل في البيت و احنا كنا ناوين نعمل لماما دعاء بس هي قالت إنها هتيجي و تعمل معانا و نتجمع…. و الولاد مبسوطين و عايزين ينقشوا الكحك…. فاضل ست أيام على العيد..
ثانيا بذمتك دا شكل واحدة حامل يا حسن أنا دلوقتي في السادس و اللي يشوفني يفتكر اني عندي انتفاخ
و اقولك سر أنا من وقت ما عرفنا اني حامل في بنت و أنا الفرحة مش سيعاني يا حسن و متقلقش عليا جليلة مش هتخليني اعمل حاجة صعبة…
ثالثا بقا الصراحه الصراحة انا بتلكك علشان اجيلك قولت اطب عليك كدا اقفشك احسن تكون بتلعب بديلك كدا و لا كدا
حسن بابتسامة:طب بذمتك أنا ممكن اعمل حاجة كدا و لا كدا و انا معايا واحدة زي القمر كدا
نادرة بابتسامة :ماشي هصدقك هات بقا فلوس
حسن :ماشي يا ستي…. اتفضلي
نادرة اخدت الفلوس و حطيتهم في الشنطة
؛ حسن بقولك ممكن تجيب فطار معاك النهاردة و أنت جاي علشان ممكن نقضي معظم اليوم عند جليلة و مش هلحق اعمل حاجة
حسن :حاضر يا ستي… عايزين تفطروا ايه؟
نادرة:أنت نفسك في ايه؟
حسن :بصراحة أنا نفسي في حاجة بس من ايدك انتي…. نفسي في ورق عنب من اللي انتي بتعملي و مكرونة بالبشاميل و طاجن بامية خارج من الفرن بتعملي اكل حلو اوي
نادرة بحزن :
و الله هكون مشغولة معاهم مش هلحق اروح و أعمل
حسن بسرعة :انتي هتزعلي و لا ايه يا حبيبتي اهدي مش كل حاجة توترك كدا و بعدين عادي هجيب اكل وانا جاي معايا
نادرة بشهية مفتوحة
:عايزاه كريب…. عايزاه اتنين ليا لوحدي و خليه يحط جبنه كتيررر و أربعة شاورما و طومية و مخلل
و هات لياسين بيتزا سي فود و بانية
ولبحر برجر بس متنساش ميحطش فلفل اسود فيه خالص بحر عندها حساسيه
حسن:طب بقولك ما انا عندي حل تاني
انا ممكن اسيب الشغل بدري و اروح اعملكم فراخ و ملوخية خضراء و شوربة لسان العصفور و اعمل انا لبحر البرجر و كمان البيتزا لياسين…
نادرة بنظرة مخيفة:
حسن أنت كل دا بتعمل أنك موافق انك هتجيب اكل من برا و بتسايرني بس كأني عيلة صغيرة هتضحك عليها و تروح تعمل اكل بيتي…و مشكلتك مش مع بحر و ياسين بدليل انك عايز تعمل اللي هم عايزينه
حسن؛ بمختصر المفيد كدا اه
نادرة الدكتورة قالت إن اكل المحلات مش كويس ليكي حتى لو متأكدين من نضافته لكن انا مش هرتاح يا نادرة و بعدين خلينا نتطمن
و نعدي فترة الحمل دي و الصيام و بعدها هعملك كل اللي انتي عايزاه ما هو مش كل يوم تاكلي من برا صدقيني غلط علي صحتك
نادرة؛ طب أنت هتسيب الشغل فعلا
جسن:ياستي مفيش مشكلة همشي بدري ساعتين و كل حاجة موجودة في التلاجة هروح اظبط كل حاجة و لو خلصت هاجي اخدك انتي و الولاد….
نادرة بابتسامة حنونة؛ ماشي يا أبوعلي…. ربنا يحميك لينا يا حسن
حسن ابتسم بحب و باس رأسها :
ياله علشان اوصلكم و اللحق ارجع اكمل اللي ورايا…
نادرة بسرعة :يا حسن مش لازم تتعب نفسك كل ام اجيلك توصلنا و تسيب الشغل
حسن:اعمل ايه متجوز قردة…
نادرة ضحكت و هو اخد مفاتيح العربية بتاعته و خرج معها…. وصلها لبيت الحج موسى هي و الأولاد و سلم عليهم و رجع المعرض تاني
بعد ساعة تقريباً بعد أذان الضهر
نادرة خرجت من اوضتها بعد ما صلت، كانت جليلة و دعاء بيتكلموا عن واحدة جارتهم، مرجانه
جايه من المطبخ و هي شايلة حلة فيها سمنه سخنة للكحك
نادرة قعدت جاانبهم بحماس و هي سامعهم بيتكلموا
و بدأت تتكلم معاهم في الموضوع و هم بيعجنوا الكحك و بحر و ياسين و مالك ابن مرجانة قاعدين بيلعبوا
و بينقشوا الكحك و هم بيضحكوا رغم انهم مش بيعرفوا لكن كانوا فرحانين
في المعرض
حسن وصل المعرض ركن عربيته و دخل… كان فيه بنت من اللي شغالين في المبيعات بتبصله و هي واقفه جانب صحبتها
منار:بقولك يا ندى انتي تعرفي ايه عن استاذ حسن صاحب المعرض…
ندى بجدية و استغراب؛ بتسألي ليه؟
منار بابتسامة خبيثة:
أصله بصراحة عجبني اوي… شاب ناجح و وسيم و غني
ندى بحدة؛ أنتي بتقولي ايه يا منار؟ هو احنا جايين المعرض نشتغل و لا نعاكس
ركزي في شغلك و اهدي على نفسك دا راجل متجوز و عنده اولاد و كل الموظفين بيقولوا انه بيحب مراته فاهدي احنا مصدقنا لقينا مكان نشتغل فيه و بمرتبة محترم و مع شخص بيراعي ربنا في تعامله مع الناس و انا مش عايزاه اخسر شغلي ….
منار:و أنا عملت ايه يعني يا ندى و بعدين بلاش دماغك تروح بعيد انا قصدي خير لينا… و بعدين أنا بس بسألك عادي
ندى :مش واضح انه عادي بس انا هريحك علشان تعرفي ان اللي انتي بتفكري فيه دا مينفعش
استاذ حسن كان بيشتغل ميكانيكي بسيط جدا قبل حوالي سبع سنين اللي سمعته انه اتجوز مراته مدام نادرة و هو لسه ميمكلش غير ورشة ميكانيكة صغيرة
اتحبس ظلم في قضية مخد”رات و بعد مدة طلع براءة و كمان استاذ سليمان مدير الحسابات دا بقا دماغه عوقر ذكي جدا و اتصحبوا في السجن…. كان عنده مشاكل في أول حياته بس مع الوقت قدر يفتح معرض لقطع غيار السيارات هو و استاذ عامر و بعد مدة فتح معرض العربيات دا و عنده دلوقتي فرعين كمان بيديرهم هو و مستر عامر و غير انه ناوي يفتح مصنع لصناعة السيارات اللي فهمته انه شخص طموح و بدا من الصفر
و لسه لحد دلوقتي عايش هو و مراته و اولاده في شقتهم في الانفوشي في ناس قالوا انه بخيل و محبش يشتري شقة علشان يوفر
بس اظن ان الكلام دا غلط جدا
لأن هو كريم جدا مع كل الموظفين و بيدي علاوات للي بيشتغلوا بضمير و لو بصيتي لمراته و اولاده تقريباً مش محتاجين حاجة
منار:اومال ليه مشتراش بيت تاني
ندى :الله اعلم بس ممكن يكون مرتبط بشقته في ناس كدا بتحب يفضلوا في المكان الدافي اللي بيجمعهم بذكريات عمرهم…
ثانيا بقا كل الكلام اللي انا قلته دا معناه ان بيحب مراته و أنها استحملت معه من اول ما بدا من الصفر لحد ما بقا اسم الصياد ليه هيبه في السوق و لسه بيكبر
و معناه كمان ان استاذ حسن مش هيفكر يبص لأي واحدة
منار بخبث:طب بذمتك انتي عارفة عنه كل المعلومات دي ليه و لا انتي كمان فكرتي فيه
ندى بحدة:احترمي نفسك يا منار انا متربية و بعدين الكلام دا كله انا عرفته و انا بدور علي شغل لان بابا عمره ما يرضى يخليني اشتغل في مكان مديره شخص مش كويس
و بعدين ياريت تعدلي لان أنا حقيقي بدأت ازهق من الاسلوب دا و ياريت تهتمي بشغلك لان انا مش هعمل شغلي و شغلك
انا عاملة حساب أنك بنت خالي بس لحد كدا و استوب
منار بضيق:انتى بتعيرني علشان خلصتي ليا كم حاجة كنت مكسلة اخلصهم
ندى؛ لا مش بعايرك يا منار بس مش عايزاك تخسري الوظيفة دي على العموم ربنا يهديكي انا هروح اسلم الملف دا لمستر أسلام
منار لنفسها :مستر اسلام ماشي ياختي خليكي في خيبتك إنما أنا مش هتهدا الا لما أوقعه و ساعتها مش هحتاج الوظيفة دي
ندى خبطت على مكتب اسلام
“اسلام دخل معهد تجاري و ساب شغل النقاشة من وقت طويل جدا بعد ما حسن فتح معرض قطع الغيار و طلب منه يكمل تعليمه و يشتغل معاهم و فتح كان بيشتغل و قت دراسته في المعهد لكن في مكان بسيط و بعد ما خلص حسن كلفه بمهام اكبر و مع الوقت اسلام اثبت كفائته و انه ذكي في إدارة الشغل…..
ندى بحرج:مستر اسلام الملف اللي حضرتك طلبت مني اخلصه….
اسلام بابتسامة:بالسرعة دي يا أستاذة ندى و الله مكنتش متخيل
ندى بحماس؛ أنا بحب اخلص شغلي على طول علشان ميحصلش اي تأخير من ناحيتي….
اسلام باعجاب:انتي انسانة ملتزمة و ناحجة و أنا حاسس أنك قريب ان شاء الله هتكوني في المكان اللي تستحقيه… ربنا يوفقك يا ندى
ندى :شكرا بعد اذن حضرتك…..
خرجت من المكتب و هو ابتسم بسعادة و كمل شغله و هو بيفكر في موضوع الارتباط… سكت و رجع بالزمن حوالي سبع سنين اول مرة شاف حسن فيها
قبل خطوبة حسن و نادرة و بالتحديد يوم خطوبة نغم صاحبة نادرة
وقتها اسلام كان بيختلس النظر للبنات اللي بيغنوا و يرقصوا
و يومها حسن مسكه…. يمكن من اليوم دا حياته اتغيرت لقى شغل و بدا حياته
وقفته مع حسن وهو في السجن خلت حسن يثق فيه و يعرف انه شاب جدع يعتمد عليه و علشان كدا قرر ياخده يشتغل معه و اسلام حياته بالكامل اتغير من شاب صايع مش لقى شغل و مش عارف هو هيعمل ايه
لشخص بدا يحدد مستقبله هو بس كان محتاج حد يمسك بايده و يساعده و حسن ساعده بدون مقابل……. لاننا مش عايشين في الحياة لوحدنا… لأننا عايشين وسط ناس كتير لازم نساعدهم و هم بيساعدونا و بيمسكوا ايدنا لبر الأمان…..
فاق من شروده، اخد الملف بسرعة و قام خرج راح لمكتب حسن
حسن:ادخل
اسلام بسرعة:محتاج اتكلم معاك
حسن ابتسم ساعات بيحس ان اسلام ابنه رغم ان فرق السن بينهم حوالي عشر او تسع سنين
:ادخل يا ابني ما انا خلفتكم و نسيتكم
اسلام بسعادة:دا انت الخير و البركة يا كبر بقولك ايه… انا عايز اتجوز
حسن :افندم و انا مالي ما تروح تخطب و بعدين دا مكان شغل
اسلام :حسن انا كنت عايزاك تيجي معايا أنت عارف انا والدي توفي و معنديش خلفية بالحاجات دي…. انا الحمد لله قربت اشطب شقتي و الحمد لله عندي مدير قمر بيقبض مرتب كويس يعني انت فاهم بقا عايز اكمل نص ديني
حسن :فيه حد في دماغك و لا جاي تقولي الفكرة العبقرية دي كدا من الباب للطق اللي هو ادورلك انا على عروسة حد قالك اني خاطبة
اسلام بسرعة:لا و الله انا خلاص قررت و عارف مين صاحبة النصيب بس يارب هي توافق بص هي الصراحة كدا ندى اللي معانا
حسن :البنت اللي اشتغلت هنا هي و بنت خالها من سبع شهور تقريباً
اسلام :ذاكرتك الله اكبر
حسن:قل أعوذ برب الفلق….
اسلام:مش بحسدك و الله بس ايه رايك فيها
حسن :رأي فيها ايه هو انا اعرفها بس ندى بنت مجتهدة و بتحب الشغل و واضح انها محترمة و في حالها…
اسلام:حلو اوي يعني انت موافق؟
حسن بغيظ؛ يا ابني متجلطنيش هو انا اللي هتجوزها و لا انت و بعدين خد رقم ابوها و لو أنا رايد الحلال فأنا معاك و الجواز قسمة و نصيب…
اسلام بسعادة :تسلم يا حسن اللهي يارب يحققلك اللي بتتمناه و يفرحك باولادك يارب و تيجي القمر الصغيرة على خير يارب…
حسن بود:يارب…. ياله روح على مكتبك
اسلام :لا دا انا اصلا جايلك في شغل… دا الملف بتاع توكيل العربيات….
حسن :ايوة كدا هات وريني….
يدوا يتكلموا في الشغل و حسن بيقوله يعمل ايه….
حسن وصل البيت على بعد صلاة العصر
كان ساب المعرض و امر الموظفين يمشوا بدري النهاردة…..
دخل غير هدومه كان البيت هادي دخل المطبخ و بدا يعمل الفطار بيطلع الخضار يغسله و الفراخ من الفليزر و بدأ يجهز الاكل رغم انه تعبان من الشغل…..
كان ناوي يخرج و يروح يجيب نادرة لكن لقى الباب بيتفتح و هي داخله مع الاولاد و الحج موسى
حسن كان لابس مريلة المطبخ، موسى بصله و ضحك
حسن بسرعة و مرح:بنتك اعمل ايه بقا..
موسى بابتسامة :المشكلة انها بنتي و انا عارفها…. ياله اسيبكم انا بقا و الحق امشي قبل الاذان
حسن :استنى بس يا حج تمشي فين انت هتفطر معانا…. ما تقولي حاجة لابوك يا نادرة و بعدين دا انا اللي عمل الاكل لازم تدوق و تحكم
موسى بود:معليش يا ابني انا بحب افطر في البيت على فكرة والدتك و اختك انا وصلتهم لحد البيت و ادي مراتك كانت هترن عليك تيجي تأخذها بس أنا اصريت اوصلها علشان اطمن عليها…..
حسن بمرح و هو بيبوس بحر من خدها و بيشيل ياسين
:يعني هو انت مش مطمن عليها معايا؟
موسى :بطل تلاعبني بالكلام يا إبن الصياد…
حسن:صحيح يا حج ايراد المعارض جاهز ما تخليك نفطر سوا و اقعد معك اوريك الكشوفات و نراجع الحسابات سوا و تاخد ايراد الشهر…
موسى بثقة :أنا ماليش دماغ للحسابات و بعدين انا واثق فيك و سبحان الله من ساعة ما مسكت الشغل و الايراد زاد الطاق اتنين غير المشروع اللي عملته لتجهيز العرايس ربنا هيبركلك يا حسن لأنك بتعمل حساب الغلابة عارف لما عديت على المعرض امبارح بالصدفة لقيت واحدة اول ما شفتني فضلت تدعيلي و قالت إنها قدرت تجهز بنتها بسبب تخفيض الأسعار اللي بتعمله ليهم
حسن ابتسم بود:
في أهالي بتجهز عيالها و في شباب هم اللي يجهزوا نفسهم بنفسهم يبقى لازم نساعدهم و طبعاً لولا انك سمحت ليا اعمل كدا مكنش هيبقى ليا حق التصرف
موسى ابتسم و هو بيربت على كتفه بحب و كأنه ابنه مش جوز بنته… قرب من نادرة و بأس رأسها
:خالي بالك على نفسك
نادرة:متقلقش عليا يا حبيبي…
موسى ابتسم و هو مطمن عليها و مشي
ياسين بحماس:بابا انا نقشت معاهم الكحك
بحر :و أنا كمان عملته على شكل ورقة شجر
ياسين :يا ماما ورى بابا اللي احنا عملناه
نادرة دموعها نزلت بدون سبب… حسن حضنها و هو عارف انها تقلبات مزاجية بسبب الحمل….
:خلاص فكي بقا هعملك اللي انتي عايزاه..
نادرة :انا مش عارفه انا بعيط ليه؟
حسن بمرح:فاهم يا ستي و متضغطيش نفسك ياله اقعدي و انا هحط الاكل على السفرة….
نادرة سابت العلبة اللي كانت شايلها فيها الكحك و حسن اخدها و فتحها
:ريحته حلوه اوي….
ياسين بابتسامه :انا عملت دي
حسن:جميل كله يا حبايبي بس ياله ورانا شغل تعالوا ساعدوني
بحر و ياسين دخلوا وراه المطبخ و بدوا يساعدوه
بعد الصلاة
نادرة عملت الشاي و طلعت لهم كان حسن بيعمل الواجب مع بحر اللي امتحانها بعد العيد و بيتابع ياسين اللي بيكتب و هو مبسوط ان ابنه بيعرف يكتب قبل ما يدخل المدرسة لسه…. ياسين خمس سنين و نص
نادرة:الشاي و الكحك… دوق بقا و قولي رأيك؟
حسن:بصراحة ريحته تجنن…..
نادرة:حلو دوق بقا….
حسن قعد معاهم لحد ما سمع العشاء بتاذن…
حسن:ياله يا ياسين نصلي التراويح
ياسين:حاضر يا بابا….
حسن ابتسم و اخده على كتفه و خرج من البيت و نادرة قامت اتوصت هي و بحر علشان يصلوا.
بعد الصلاة
بحر كانت بتغسل المواعين… اطباق قليلة هي اللي أصرت تغسلهم علشان نادرة ترتاح
عملت لها مشروب دافي و شغلت لها التلفزيون
نادرة كانت مندهش من تصرفات بحر اللي تعتبر نسخة من حسن في حنيته، رغم أنها عندها حوالي 12سنه الا أنها واخدة منهم حاجات كتير و اهمها انها تاخد حقها و تعتمد على نفسها
حسن طلع من المسجد و راح لوالدته و فضل قاعد معها حوالي ساعة و نص
كان بيحاول يقنعها تيجي معه و تعيش معاهم لكن هي مكنتش عايزاه تسيب البيت و انه كذا كدا بيروح لها كل يوم يبقى مفيش داعي انها تنتقل للعيش معاهم…
رجع البيت بعد مدة
لقى بحر بتتفرج على مسرحية بأس رأسها و ساب ياسين يتفرج معها و هم بيتخانقوا هيتفرجوا على اي….
دخل اوضته و هو هلكان… نادرة كانت حاطة صندوق الذكريات على السرير و بتكتب حاجة في مذاكرتها…. ابتسمت و هي شايفه داخل
حسن:اخبار الجميل بتاعي اي؟
نادرة بحب:بخير الحمد لله…
حسن:هاتي لي اللاب توب بالله عليكي عايز اخلص شوية شغل
نادرة بحزم :لا و ممكن تنام على بطنك
حسن بشك:اشمعني؟
نادرة:هعملك مساج اكيد تعبت النهاردة…
حسن عمل زي ما هي بتقوله و بدأت تعمله مساج و غصب عنه نام من التعب… نادرة بصتله و ابتسمت غطته كويس
و خرجت تطمن على الولاد…
نادرة:معاد النوم…
بحر :شوية كمان يا ماما ارجوكي
ياسين:ايوه شوية صغيرين الحلقة قربت تخلص…
نادرة:لا و ياله علشان السهر غلط عليكم
ياسين ببراءة :يا ماما شوية صغيرين بس…
نادرة :ماشي بتتفرجوا على اي
بحر :بيتر بأن….
نادرة :هتفرج معاكم و يخلص ننام ماشي
قعد معاهم يتفرجوا عدي وقت طويل و نادرة هي اللي بتتفرج على الكرتون معاهم
يتبع…
لقراءة الفصل التالي : اضغط هنا
لقراءة الرواية كاملة اضغط على : (رواية نادرة قلبي)