رواية حب مشروع الفصل الحادي عشر 11 بقلم الشيماء محمد
رواية حب مشروع الجزء الحادي عشر
رواية حب مشروع البارت الحادي عشر
رواية حب مشروع الحلقة الحادية عشر
ايمن اخد ابنه باسه واذنله في ودنه ونطقله الشهاده وعطاه لاحمد
ايمن: عمر وحبيبه امانه بين ايديك هتربي عمر زي ابنك واهو مش هيكون غريب هيبقي ابن اخت مراتك اوعي تبخل عليه باي حاجه؟ فاهم؟
احمد: انت بتقول ايه؟ ايمن انت هتربي ابنك…. ايمن… ايمن… فتح عنيك شوف ابنك… ايمن
اخيرا سرينات الاسعاف وصلت واصحاب ايمن وصلوا وصوت تكبيرات العيد بدأت
اصوات كتيره متداخله مع بعض ايمن بيسمعها
احمد عطي البيبي للاسعاف واخدوا حبيبه ومشيوا وهو فضل مع ايمن بيحاولو يخرجوا والمشكله انهم كل ما بيحاولو يفتحوا الباب بينزف زياده ولو خرجوه بالنزيف ده مش هيوصل المستشفي
احمد: مش هينفع كده؟ هنعمل ايه؟
دكتور الاسعاف: لو خرجتوه هينزف وهيموت قبل ما نوصل المستشفي المسافه بعيده
احمد: انا عندي فكره
دكتور: قول
احمد: نقرب المسافه للمستشفي
دكتور: قصدك ايه؟
احمد: قصدي ان احنا ما نخرجوش هنا احنا ناخد العربيه بحالها المستشفي وهناك نخرجه ويبقي كله مستعد والعمليات مستعده بحيث تخرجوه وخلال دقيقه يبقي في العمليات
دكتور: لو تقدر تنقله للمستشفي انا اجهز الباقي
احمد: اقدر اتحرك
احمد استخدم العربيه اللي بتقطر العربيات علشان تسحب العربيه للمستشفي وفعلا بدأوا يتحركوا
الدكتور اتصل بالمستشفي وقالهم علي اللي هيحصل وهما كمان بدؤا يجهزوا العمليات وفريق من الدكاتره بدأ يجهز ويستعد لاستقبال ايمن
احمد ركب جنب ايمن: ما تخافش كله هيبقي مظبوط
ايمن: سامحني يا احمد اني كنت غبي معاك
احمد: هششش مش وقته خالص لما تقوم بالسلامه نكمل خناقنا
ايمن: انت عارف انك زي اخويا واكتر وعلشان كده زعلت منك قوي
احمد: ايمن عارف وعلشان كده محبتش اضغط عليك انت كنت محتاج وقت تسامحني وانا بصراحه كانت فكرتي متخلفه انت اللي سامحني ودلوقتي اسكت وارتاح وحاول تفكر في حاجات كويسه تخليك تتمسك بالحياه… ابنك وحبيبه محتاجينلك
#####_______#######_______#######
فاطمه نايمه وقامت مره واحده مفزوعه علي كابوس
واول ما قامت سمعت تكبيرات العيد
قلبها مقبوض مش عارفه ليه؟ بتحاول تتصل بايمن او حبيبه ومحدش بيرد فيهم
بتدعي من كل قلبها ينجي ابنها ومراته وحفيدها
بس جواها قلق غريب مش عارفه مصدره
اتصلت باهل حبيبه تعيد عليهم
فاطمه: كل سنه وانتو طيبين والسنه الجايه تبقوا هنا مكاني ان شاءالله
زينب: ان شاءالله يا حبيبتي
فاطمه: ايمن وحبيبه عندك ولا لسه مجوش؟
زينب: لا قلتلهم يجوا يباتوا بس ما رضيوش وقالوا هيجوا الصبح زمانهم علي وصول اهوه اول ما يوصلوا هخليهم يعيدوا عليكي ما تقلقيش انتي
قامت فاطمه وراحت ترمي اول جمره وتدعي ربها يحفظ ابنها اللي ملهاش غيره وطلعت علي الحرم تصلي وتدعي وهيا مش عارفه ليه خايفه قوي كده علي ابنها!!!!
######_______#######______######
ايمن اول ما وصل دخلوه اوضه العمليات علي طول
حبيبه في اوضتها بعد ما اسعفوها والبيبي كمان بقي في سريره وحبيبه مستغربه ايمن اتأخر ليه؟
حبيبه طلبت الدكتورة بتاعتها وجاتلها
الدكتورة: حاسه بإيه مالك؟
كشفت عليها واتطمنت انها كويسه
حبيبه: انا كويسه انا بس عايزه اتطمن علي جوزي هو فين واتأخر ليه؟
الدكتورة: هتطمن عليه وابلغك ما تقلقيش
حبيبه: اه ارجوكي تطمننيني
خرجت الدكتوره من عندها وقابلها احمد
احمد: حالتها ايه وعامله ايه والبيبي حالته ايه؟
الدكتورة: اهدي كلهم كويسين البيبي كويس وحبيبه كويسه… مش اي حد يقدر يعمل اللي انت عملته
احمد: انا مش عارف اصلا انا كنت بعمل ايه ده ربنا اللي سهلها المهم دلوقتي جوزها يقوم بالسلامه
الدكتورة: طيب هيا بتسأل عليه هتقولها ايه؟
احمد: مش عارف اعمل ايه واهلها اقولهم ايه؟ انا هدخلها اتطمن عليها وهقولها ان ايمن بس اتعور في رجله لانه قالها الدركسيون زنق رجله واطمنها عليه لحد بس ما نعرف حالته ايه؟ ويخرج بإذن الله من العمليات
الدكتورة: خلاص ماشي…
احمد خبط واستني لحد ما قالتله يدخل
احمد: حمدلله علي سلامتك وقعتي قلبي…. انا مالي انا ومال الولاده هاه؟ بقي كده تعملوها فيا؟
حبيبه: معلش بقي المهم ايمن فين طمني عليه ارجوك محدش عايز يقولي حاجه؟
احمد: هو كويس ما تقلقيش بس انتي عارفه ان رجله اتزنقت في دركسيون العربيه فحاليا هيخدوه يعملوله اشعه وفيها جرح بسيط هيتخيط ويجيلك علي طول
وبعدين هو كمان كان هيتجنن ويجيلك ومش هماه رجله لولا الدكاتره منعوه وقالو انها لو مكسوره او مشروخه فحالتها هتبقي اسوأ
حبيبه: رجله بس؟ يعني هو كويس يا احمد؟
احمد: اه يا بنتي الحمد لله كويس
حبيبه: طيب الحمد لله… ينفع انا اروح اشوفه يا احمد؟
احمد: بقولك هيطلع الاشعه اول ما يخلص لفته دي هجيبهولك هنا او هاخدك ليه خلاص؟
حبيبه: وعد؟
احمد: وعد…. المهم دلوقتي هنعمل ايه في عيلتك وسميه بتتصل بيا من بدري ومش عارف ارد عليها؟
حبيبه: لا اوعي تقولهم حاجه هيلغوا العيد والدبح وهيجوا سيبهم يدبحوا الاول وبعدها نقولهم
احمد: وانتي متخيله انهم مش هيقلقوا واحنا كلنا مش موجودين وهيدبحوا عادي كده؟ دول هيطلعوا يدوروا عليكم في الشوارع
حبيبه: طيب اطلبلي ماما انا هكلمها
احمد: هتقوليلها ايه؟ وبعدين انتي صوتك تعبان وطالع بالعافيه اصلا اول ما تسمع صوتك هتقلق
حبيبه: هات بس هات
احمد طلب امها وعيد عليها وعطاها حبيبه اللي حاولت علي قد ما تقدر انها تتكلم عادي
حبيبه: كل سنه وانتو طيبين
زينب: انتي مع احمد ليه وايمن فين؟ في ايه؟
حبيبه: احنا كلنا تمام ومفيش حاجه انا حابسه ايمن وهحبس احمد اهوه معاه ومش هخليهم يخرجوا غير لما يتصالحوا يعني ممكن نتأخر شويه ادبحوا انتو واحنا اول ما يتصالحوا هنجي خلينا نعيد بنفس بقي
زينب للي جنبها: البت حبيبه حبست احمد وايمن ومش هتفتحلهم غير لما يتصالحوا
عم سعيد بصوت عالي: ربنا يعينك عليهم لو عايزاني ابعتلك قوات امن قولي
حبيبه ابتسمت: تسلملي يا حبيبي كل سنه كلكم وانتو طيبين ماما
زينب: ايوه حبيبتي اديني سميه
سميه جت تكلمها فعطتها احمد وقالتله يقوله ويخليها ما تعرفش حد غير بعد ما يخلصوا
احمد فعلا طلب من سميه تطلع اوضتها علشان يعرف يكلمها وحكالها اللي حصل وحكالها ان حاله ايمن صعبه وحرجه وان حبيبه ما تعرفش وطلب منها اول ما يخلصوا يجولهم بسرعه
سميه عيطت لوحدها واتماسكت ونزلت وفضلت ساكته طول ساعتين لحد ما كانوا بيخلصوا وبيهزروا
عم سعيد: بت يا سميه مالك هو يعني علشان خطيبك مش موجود ما تعبيريناش كده ولا ايه؟ وبعدين هما اتأخروا ليه؟ اتصلوا بيهم لاحسن واحد فيهم يموت التاني كلميهم يجوا بقي
سميه :_____
عم سعيد: سميه كلمي اختك يالا
سميه :مش هيجوا محدش فيهم جاي
الكل سكت وكل واحد ساب اللي في ايده وبصولها
زينب: اختك ولدت صح؟ وعلشان كده كان صوتها تعبان؟ انطقي
سميه عيطت: حبيبه كانت هتولد وايمن نزل بيها قبل الفجر علي المستشفي وعملوا حادثه
زينب صوتت والكل وقف وعم سعيد فضل يقول لاحول ولا قوة الا بالله ومعتز كان قلقان عليهم
زينب: اختك جرالها حاجه؟ وجوزها عامل ايه؟ والعيل؟
سميه: اختي كويسه والعيل كويس ولدت بالسلامه
عم سعيد: وايمن؟؟ ايمن ماله؟؟
سميه: حالته متأخره قوي وصعبه وفي اوضه العمليات وحبيبه ما تعرفش ان جوزها تعبان احمد قالها انه متعور في رجله بس وهيا بتسأل عليه
عم سعيد: مقولتيش ليه بس؟؟ اختك لوحدها وجوزها ربنا يلطف بيه؟ يا بنتي حرام كده يالا بينا كلنا يالا
وصلوا المستشفي واحمد لسه مخرجش برضه من العمليات واحمد وصاهم وفهمهم يقولو ايه لحبيبه ودخلو يطمنوا عليها
زينب بتعيط جامد بس قالت ان صعبان عليها بنتها تولد وهيا مش جنبها
جت الدكتوره واتدخلت وخرجت الكل بره بحجه انها المفروض ترتاح وطلبت من حبيبه تحاول ترتاح
عم سعيد. زينب، سميه، معتز، احمد كلهم واقفين مستين اي خبر عن ايمن
اخيرا حد خرج وكلهم جريو عليه
الدكتور :: مين هنا من عيله ايمن؟
احمد: دول حماه وحماته وانا صاحبه
الدكتور: لا حد من العيله ابوه امه اخوه؟؟ حد من العيله
احمد: يا دكتور طيب طمنا مراته هنا بس يدوب ولدت هيا بس الموجوده تعتبر من عيلته ولسه ما تعرفش حاجه عنه
الدكتور: لازم تعرف لاننا محتاجين موافقتها،
احمد: موافقتها علي ايه بالظبط؟ يا دكتور لو سمحت وضحلنا
الدكتور: الحديده اللي دخلت في جنبه اذت الكليه الشمال جدا وحاولنا ننقذها بس للاسف صعب فهنضطر نستأصلها خالص كمان جزء من الكبد اضر واستأصلناه بس علشان نستأصل الكليه لازم موافقه الاهل علشان موضوع سرقه الاعضاء
احمد: بس مراته ما تعرفش انه متصاب اصلا؟
الدكتور: مسيرها هتعرف وحاليا الوقت ده محسوب من عمر جوزها.. كل دقيقه بتعدي ليها تأثيرها السلبي علي جوزها
الدكتور دخل لحبيبه وهيا اول ما شافته عرفت ان في حاجه غلط لان قلبها مش مطمن
حبيبه: ايمن ماله؟ قول علي طول من غير مقدمات لو سمحت ما تخبيش عليا حاجه؟
الدكتور: هدخل في الموضوع علي طول… جوز حضرتك اصابته جامده وللاسف الكليه اضررت جدا ومحتاجين موافقتك علي استأصالها
حبيبه: وهيعيش ازاي من غير كليه؟؟؟
الدكتور: التانيه سليمه وان شاءالله تقوم بالوظيفه كامله
حبيبه: انا موافقه علي اي حاجه المهم انه يقوملي بالسلامه… هو فيه ايه تاني؟ ايه اللي حصله غير الكليه؟؟ ورجله عامله ايه؟ قولي حالته كلها
الدكتور: الاصابه جامده في الجنب الشمال بس لولا ستر ربنا كانت جت في قلبه لانها من جوه كان بينها وبين قلبه اقل من نص سنتيمتر فكأن حد فاداله قلبه
استأصلنا جزء من الكبد وجزء بسيط من الامعاء وزي ما قولتلك هنستأصل الكليه الشمال وربنا يسهل وما يحصلش اي مضاعفات… اما رجله فدي مجرد جرح بسيط فيها وكدمات مش اكتر
شدي حيلك بقي وان شاءالله يقوم لك انتي وابنك بالسلامه… بعد اذنكم
حبيبه: دكتور؟ انا عايزه اشوفه
الدكتور: اول ما يخرج من العمليات بإذن الله تشوفيه
الدكتور سابهم وخرج
حبيبه: احمد
احمد: ايوه يا حبيبه
حبيبه: ايمن شاف عمر صح؟
زينب: هيشوفه ازاي بس يا بنتي ماهما جابوه علي العمليات علي طول وانتي دخلتي ولدتي
احمد: لا يا ست الكل اطمني يا حبيبه ايمن شاف عمر واذنله كمان وقالي انه عمر
زينب: شافه امتي؟؟؟
احمد: حبيبه ولدت في عربيتي قبل الاسعاف ما يجوا
زينب: ومين كان معاها؟؟؟
حبيبه: احمد كان معايا… ابني اتولد علي اديه وايمن كان محبوس جوه العربيه متصاب وبينزف ومقاليش بس قالي ان رجله مزنوقه ضحك عليا
احمد: انتي كانت حالتك ايه ساعتها يا حبيبه؟ الحمدلله انها جت علي قد كده وان شاءالله هتخرجوا كلكم بالسلامه
حبيبه: متشكره يا احمد علي وقفتك جنبنا لولا ان انت جيتلنا بسرعه الله اعلم كان حصلنا ايه؟
احمد: انا عمري ما اتأخر علي ايمن ابدا احنا اكتر من الاخوات
عم سعيد: ونعم الصاحب والاخ
حبيبه نامت علي جنبها وعطتهم ضهرها وبتعيط في صمت وتدعي ان جوزها يقوم بالسلامه
عم سعيد: وبعدين يا حبيبه؟ ادعيله يا بنتي يقوم بالسلامه مش تعيطي… هتفضلي لامتي تعيطي بصمت كده وفاكرانا مش واخدين بالنا؟؟؟ ابنك محتاجلك وجوزك هيحتاجلك فلازم تبقي قويه علشانهم
حبيبه: مقاليش انه تعبان وانا محستش بيه كنت مشغوله بوجعي ونفسي وبس… ما اخدتش بالي انه بينزف… ازاي ما شفتوش؟؟؟ كنت بقوله الحقني واقوله اعمل اي حاجه؟ انا جيت عليه قوي
عم سعيد: يابنتي ما تلوميش نفسك وبعدين ربنا قال ان اصعب وجع في الدنيا هو طلق الولاده فماتستهونيش بوجعك وايمن عارف ده كويس…. ايمن عارف كويس فما تلوميش نفسك
ايمن خرج اخيرا من العمليات ودخلوه العنايه المركزه ومنعوا عنه الزياره لحد ما حالته تستقر
حبيبه مصره تروحله وبيحاولوا يمنعوها بس محدش قدر عليها قامت وماشيه بتتسند علي الحيطه وسألت عليه فين؟ ومحدش عايز يقولها مكانه
احمد صعبت عليه فوصلها ليه
احمد: اهو شفتي وصدقتي انهم مانعين عنه الزياره… يالا بقي ارجعك اوضتك
احمد جه يشد حبيبه فزقته بعيد وراحت تخبط علي الباب علشان يفتحولها
الممرضه: ممنوع الزياره عنه وبعدين انتي تعبانه روحي اوضتك ارتاحي
حبيبه: انا لازم ادخله… انا لازم اشوفه… حرام عليكم اوعوا سيبوني لازم ادخله لازم
حبيبه بتتكلم وهيا بتعيط امها واختها بيعيطو كمان
الدكتور خرجلها ودخلها لانها صعبت عليه
الدكتور: ادخلي بس لو سمحتي ما تعمليش اي دوشه وخمس دقايق وهخرجك اتفقنا؟
حبيبه: اه اتفقنا
دخلت حبيبه ودموعها مش عارفه توقفها نهائي
اول مره تشوف حبيبها كده
جهاز تنفس… جهاز رسم قلب… محاليل حاجات كتيره هيا مش عارفاها
باسته: ارجوك اوعي تفكر تسيبني او تتخلي عني؟ انا محتجالك قوي…
الممرضه للدكتور بصوت واطي: مش ده اجهاد ليه؟؟
الدكتور: بالعكس ده مشجع ليه انه يقوم لحبيبته ده اذا كانت حبيبته وهو بيحبها زي ما هيا بتحبه كده؟
حبيبه: ايمن فتح عنيك وكلمني… قوم يالا شيل ابنك.
عيطت حبيبه علي كتفه فالدكتور قرب منها
الدكتور: يالا بقي كفايه كده؟ انتي محتاجه ترتاحي علشان لما يفوق تجيله
حبيبه: طيب خلوني جنبه؟
الدكتور :لا مش هينفع اتفضلي
حبيبه مشيت خطوتين ووقعت من طولها واغمي عليها
شالوها وودوها اوضتها
عدي اول يوم وجه تاني يوم العيد
فاطمه هتجنن من القلق والخوف المبهم ده وبتتصل بابنها ومراته ومحدش بيرد فاتصلت بزينب
فاطمه: امنتك باغلي ما عندك لتقوليلي ايه اللي حصل؟؟؟ ابني عمره ابدا ما اتأخر في الاتصال بيا او انه يرد عليا؟؟ حبيبه عامله ايه؟ ولدت؟
زينب: ايوه يا حبيبتي ولدت
فاطمه: البيبي جراله حاجه وعلشان كده ما بيكلمونيش؟؟
زينب: لا ابدا عمر كويس والحمد لله
فاطمه عيطت: ايمن ماله؟ حصله ايه؟ بقالي ليلتين بحلم بيه وبقوم مفزوعه وادعي ربنا يسترها معاه
زينب: ما تشغليش انتي بس بالك خلصي حجتك وارجعيلنا بالسلامه
فاطمه: زينب انتي ام وعارفه احساسي ايه دلوقتي طمنيني بالله عليكي ابني ماله؟ انا محيلتيش غيره في الدنيا دي؟؟ طيب خليني اكلمه قوليلي حصله ايه؟
زينب :عملوا حادثه وهما جايين المستشفي وهو اتعور بس في جنبه واهو الحمدلله بقي كويس
فاطمه عياطها بيزيد: طيب خليني اكلمه
زينب مش عارفه تقولها ايه؟
فاطمه: زينب اديله التليفون خليني اكلمه
زينب: اصله نايم اول ما يصحي ان شاءالله
فاطمه: ما فاقش صح؟ مش نايم؟ لطفك بيا يا رحيم
انا هاخد اول طياره واجيله
زينب: وهتعملي ايه لما تيجي؟؟
عم سعيد اخد التليفون من مراته
عم سعيد: شوفي يا ام ايمن انتي في مكان طاهر ومقدس وخارجه من حج وبكره ان شاءالله اخر جمره ترميها بقي في حد يبقي جنب الكعبه ويسيبها ويجي هنا؟؟؟ ابنك محتاجك هناك توقفي بين ايدين ربنا وتدعي يقومهولنا بالسلامه؟؟ توقفي في جوار سيدنا النبي في الروضه الشريفه وتدعي ربنا يلطف بينا في حكمه ويرد قضاؤه ويقومه لمراته وابنه… لكن هتيجي هنا تعملي ايه؟ توقفي تعيطي بره اوضته؟؟ هيفيده بإيه عياطك.؟؟؟ انتي في مكان الدعوه فيه مستجابه تسيبيه وتيجي؟؟؟ ده انهي عقل يقول كده؟
فاطمه: بس لازم اكون جنبه
عم سعيد: كلنا جنبه انتي بس ادعيله عندك خلصي الجمرات بكره واطلعي علي المدينه زوري الروضه وابقي تعالي علي هنا بعدها خلاص
عم سعيد اقنع فاطمه بس برضه قلبها مش مطاوعها تسيب ابنها كده
ايمن اخر النهار بدأ يفوق واول كلمه نطقها
الدكتور: ايه اخيرا قررت ترجعلنا؟؟ فوق كده بقي؟ هتجنن الناس بره
ايمن: حبيبه؟ حبيبه فين؟
الدكتور: حبيبه دي مراتك؟ صح؟
ايمن: حبيبه كانت بتولد في العربيه وجابت عمر هيا فين وصحتها ايه؟
الدكتور: الظاهر انك بتحبها قوي.. {بيبص للممرضه}
طلع الحب متبادل اهو
ايمن: عايز اروحلها
حاول يقوم بس صرخ ومقدرش
الدكتور: تروح فين اقعد واهدي كده؟ جنبك مفتوح وجسمك متأذي جامد وتقولي اقوم… انسي انك تقوم خالص دلوقتي انسي تماما!! انتو شكلكم انتو الاتنين جوز مجانين… مراتك في اوضتها وتقريبا كده هنكتفكوا انتو الاتنين لانها برضه اصرت تيجي وتدخلك واغمي عليها من التعب والاجهاد ايه بقي الدور عليك انت النهارده توقع من طولك اهدي
ايمن: ماهو لازم اشوفها
الدكتور: روحي يا بنتي شوفيها لو فايقه هاتيها هنا
الممرضه: حاضر يا دكتور
الدكتور: هجبهالك لحد هنا
ايمن: هو احمد هنا؟
الدكتور: احمد ده اللي هو صاحبك ولازق بره وما اتحركش نهائي من قدام الباب!!! اه بره
ايمن: ينفع يدخل؟
الدكتور: هدخله بس دقيقتين وهخرجه
احمد دخله
ايمن: سامحني يا صاحبي
احمد: اسامحك علي ايه بس المهم تقول بالسلامه
ايمن: كنت متخلف قوي وزعلت الكل مني… انت وسميه وابوك وحمايا وحماتي كلكم زعلتكم
احمد: لا ياسيدي بس لو مصر تصالحني يبقي تقوم بسرعه وتخرج من هنا علشان انا اتجوز بقي
ايمن ابتسم: ان شاءالله
حبيبه دخلوها بالكرسي لحد عنده واول ما شافته قامت وقفت ومسكت ايد جوزها وباستها
هو مسكها وشدها ليه
ايمن :حمدلله علي سلامتك يا قمر
حبيبه: حمدلله علي سلامتك انتي يا حبيبي ربنا ما يحرمني منك ابدا ابدا يا ايمن
كلهم سابوهم وخرجوا
الممرضه: يا دكتور احنا هنسيبها هنا
الدكتور: هيا احسن علاج ليه حاليا سيبيهم
ايمن: عامله ايه وحاسه بايه دلوقتي وابننا عامل ايه؟
حبيبه: انا وعمر كويسين المهم انت تقوملنا بالسلامه.. ايمن انا مقدرش اعيش من غيرك ابدا ابدا..
ايمن: ان شاءالله نفضل علي طول مع بعض… عايز اشوف عمر وانتي جايه تاني هاتيه معاكي…
حبيبه: انا عايزه افضل معاك هنا؟
ايمن: انتي محتاجه ترتاحي ما تتعبيش نفسك معايا
حبيبه: مامتك هتتجنن عليك صح كلمها طمنها كانت هتيجي بس بابا اقنعها تفضل واحتمال تيجي بكره او بعده بالكتير
ايمن: طيب معاكي تليفون؟؟
حبيبه: لا مش معايا تليفوني سيبته في البيت اصلا
اول ما اخرج هبعتلك احمد بالتليفون
ايمن كلم مامته وطمنها عليه واقنعها انها تفضل تكمل حجها للاخر وما تجيش علشانه
حبيبه طلبت من احمد ياخد عمر ويوديه لايمن
احمد: ممكن ادخل؟بس معايا ضيف
ايمن: ادخل انت وضيفك
احمد دخل وكان شايل عمر اللي اول ما ايمن شافه كان عايز يقوم بس احمد منعه
احمد: لا لا خليك مرتاح هو هيجي لحد عندك
احمد رفع السرير لايمن اللي كل ما السرير يترفع يتعب بس بيجي علي نفسه لانه عايز يشيل ابنه
شاله وباسه: بسم الله ما شاءالله تبارك الخلاق…
احمد: هو هيبجيبه من بره؟؟ ابوه وامه زي القمر وجدوده كمان؟ وخصوصا بقي خالته
ايمن جه يضحك بس ما قدرش: يا واطي مش قادر اضحك…
احمد: سوري المهم زمايلك كلهم عايزين يجوا يشوفوك انت وابنك ومراتك
ايمن: انا وابني اه مراتي لأ
احمد: ههه ماشي مراتك دي اضافه من عندي كنت عايز اشوف هتقول ايه؟
ايمن كان بيتحرك بالعافيه وحبيبه كانت بتتحسن بسرعه
احمد وسميه والكل معاهم وامه كمان كانت رجعت
ايمن حبيبه مسنداه لحد ما قعد
احمد: سبحان الله له في ذلك حكم
ايمن: من امتي الايمان ده؟ مالك؟
احمد: اصل ديما يا اخي بعد ما الست تولد جوزها يسندها ويقومها اول مره بقي اشوف الوضع معكوس هيا ولدت وانت اللي بتتسند
الكل ضحك وايمن مش قادر يضحك فكان جنبه ازازه ميه خبطها في وش احمد وطرده بره
قضوا اسبوع في المستشفي وجه وقت الخروج من المستشفي
زينب: تيجوا عندنا البيت مع حبيبه
ايمن: حبيبه؟؟؟
زينب: مش والده؟؟ يبقي تيجي تربعن في بيت ابوها
ولا انت معترض يا ايمن؟؟
ايمن: وانا من امتي بعترض علي حبيبه انها تيجي عندكم؟؟؟ هقول زي كل مره براحتها
حبيبه: ماما معلش انا هروح بيتي انتي شايفه الظروف انا مقدرش اسيب جوزي في حالته دي؟
زينب: بس انتي لسه والده
حبيبه: معلش بقي
عم سعيد: سيبي البنت مع جوزها يا زينب
ايمن بيتحسن شويه شويه وطبعا اخد اجازه طويله من شغله وده خلي ابنه يتعلق بيه اكتر واكتر وما بيسكتش غير مع ابوه
حبيبه: الولد اتعلق بيك قوي
ايمن: خليه يتعلق… المهم هنجيب اللي بعده امتي؟
حبيبه: انت عايز عيال تاني؟
ايمن: نعم يا اختي؟؟؟ هو انتي لسه جبتي؟؟؟ امال فين اللي وعدتيني بيها؟؟
حبيبه: وعدتك بإيه؟ انا ما وعدتكش بحاجه
ايمن: وعدتيني في الحلم ببنوته زي القمر شبهك كده ولا نسيتي؟
حبيبه: حلمك انت… انا مالي انا بقي؟؟
ايمن: وانتي مالك ازاي بقي؟ امال البنوته دي فين؟ لو مش هتجيبها قولي نشوف حد يجيبها
حبيبه خبطته: شوف غيري يالا وريني
جت تقوم فايمن شدها
ايمن: استني بس هو انا اقدر استغني برضه؟؟ ده انت قمري.. وروحي وحياتي ومراتي وام عيالي؟؟ انا مقدرش استغني عنك ابدا يا قمر
باقي الحلقه الاخيره
الكل اشتكي ان القصه منزلتش كامله
وان حتي الكومنتات ما ظهرتش
ده الباقي
احمد حدد معاد فرحه هو وسميه وعملوا فرح اسلامي
حجزوا قاعتين واحده للرجاله وواحده للحريم
حبيبه في الكوافير عملت نيولوك جديد… قصت شعرها وظبطته وصبغته درجه من درجات الاحمر وازدادت جمال علي جمالها
كانت لابسه فستان من غير حمالات وضيق وواسع من تحت طويل
سميه كانت بدر منور… الاخوات كلهم كانوا قمرات
جه معاد تقطيع التورته
فطلبوا من البنات المنتقبه تلبس علشان العريس هيدخل والرجاله المقربه هتدخل
حبيبه لبست بوليرو وطرحه لفتها وكانت قمر برضه
دخل احمد وابوه واعمام وخيلان البنات وبس
قطعوا التورته واتصوروا
حبيبه: بت يا سميه
سميه: ايه ياقلبي
حبيبه: البسي اي حاجه كده خليني ادخل ايمن بقي اخص عليكي
سميه: عنيا يا قمر
راحت حبيبه تنادي علي جوزها
حبيبه: ايمن
ايمن: ايه يا جميل
حبيبه: بقولك
ايمن: انت حلوه كده ليه الاول؟؟؟ ارحميني شويه هتجننيني
حبيبه: انا عايزه اجننك
ايمن: اهون عليكي ده انا ابو ابنك برضه
حبيبه: المهم بص انا عازمه كل زمايلي في الكليه وسميه برضه وفي بنات كتير قوي جوه مقتنعه ان المنقبه دي ملهاش حق تفرح او تتبسط وان اجوازهم بيلبسوا الجلايب القصيره وبدقون وما بيدلعوش مراتاتهم واخدين فكره غلط قوي عننا
ايمن: امم والمطلوب؟؟
حبيبه: تصلح الفكره دي اا
ايمن: انا؟؟ واعمل ايه بقي اديهم درس يعني ولا ايه؟
حبيبه: لا طبعا
ايمن فاهم بس بيستعبط: امال عايزه ايه؟
حبيبه بدلع: تديهم درس عملي مش نظري
ايمن: ايوه اعمل ايه يعني؟
حبيبه: تدلع مراتك قدامهم!! توريهم ان احنا مش عقد!!ترقص معايا سلو!!! انا اللي هقولك برضه يا ايمن؟؟
ايمن: انتي عايزاني ادلعك قدام اصحابك واعمامك وابوكي وخيلانك؟؟؟
حبيبه: اه اه عندك مانع
ايمن باسها: لا معنديش
حبيبه مسكت ايده: طيب يالا
ايمن: حد خالع راسه ولا حاجه؟
حبيبه: لا محدش تعال
سميه لبست برضه بوليرو وطرحه وايمن دخل بارك للعرسان
وراح لحبيبه حبيبت قلبه
ايمن: جميله الجميلات
حبيبه: عيوني
ايمن: تسمحيلي بالرقصه دي
ايمن وطي بطريقه مسرحيه ومد ايده لمراته فمسكت ايده وهو باس ايدها وبص لبتوع الديجي
ايمن بصوت عالي: لو تتكرموا عايز اغنيه hero لو ينفع وحياه ابوكي
وبص لاحمد: هترقص ولا هتتفرج؟؟
احمد: شغال معاك طبعا
احمد بيرقص مع سميه وايمن بيرقص مع حبيبه
طبعا احمد وسميه بيرقصوا بس بكسوف شويه لكن ايمن مراته في حضنه ومنتهي الدلع والاثاره لدرجه ضايقت عم سعيد
الرقصه اول ما خلصت ايمن اخدها ونزل من الاستيج
عم سعيد جاي ناحيته
ايمن: عجبك كده ابوكي جاي الظاهر ان احنا زودناها حبتين؟؟
حبيبه: طيب عمر بيعيط اروح اشوفه
ايمن: زي كل مره بتبيعيني وقتي ماشي يا حبيبه
عم سعيد وصله: يعني اي ده هاه ؟
ايمن: معلش يا عم سعيد حقك عليا
عم سعيد: انت متخيل كميه الذنوب اللي اخدتها!!
ايمن: ليه؟ دي مراتي
عم سعيد: حركت مشاعر كام واحده؟؟؟ كام واحده تخيلتك معاها او تخليت واحد معجبه بيه ولا بتحبه؟؟؟ كام واحده هتفضل تفكر في شكلكم وتفضل طول الليل تتخيل ومش بعيد تغلط بسبب انها عايزه تجرب طالما انتو بينتوا قد ايه الموضوع حلو قوي كده؟ راعي يا ايمن مشاعر الناس هو انا اللي هقولك برضه
ايمن: عارف يا عمي الكلام ده بس احنا كنا متعمدين ده
حكي ايمن لعم سعيد الحوار اللي حبيبه قالته
عم سعيد: برضه يا ايمن انت زودتها قوي قوي
ايمن: طيب خلاص حقك عليا
خلاص خلص الفرح وسميه دخلت تلبس النقاب وحبيبه معاها علشان تساعدها
سميه كانت متوتره جدا وخايفه وكان باين عليها قوي
حبيبه: مالك يا بنتي في ايه؟
سميه: مالي؟؟ متوتره؟ خايفه؟ قلقانه؟ بس
حبيبه ابتسمت: وكل ده ليه؟ خايفه من ايه؟
سميه: هو انتي معديتيش علي الليله دي قبل كده ولا ايه؟
حبيبه: عديت وعلشان عديت مستغربه انتي خايفه ليه؟
سميه: مستغربه؟؟ هو انتي مخفتيش في اول ليله مع ايمن؟؟؟
حبيبه: ايمن حبيته من اول مره شفته فيها وحبيته اكتر بعد ما بقي جوزي وعمري ابدا ما خفت منه بالعكس كان هو ديما الامان بالنسبالي
انتي بتحبي احمد؟؟
سميه: طبعا بحبه
حبيبه: طيب خلاص طالما بتحبوا بعض هتبقي دي ليله حب…. ليله بيتقابل فيها اتنين مشتاقين لبعض عايزه ايه تاني اكتر من كده؟
سميه: يا فلسفتك وغتاتك
حبيبه: ولا فلسفه ولا غتاته انا عايزاكي تعيشي ليلتك انتي وبس… انتي وهو تكتبوا سطورها من غير تأثير من حد او ضغط مش اكتر
ابقي احكيلي عن ليلتك مع احمد
سميه: ده انتي ولا حرف هقولهولك انا هقاطعك اصلا من النهارده
حبيبه: ماشي يا ستي براحتك يالا بقي نطلعلهم
في نفس الوقت كان ايمن واحمد بره مستنين مراتاتهم تطلع
احمد: تصدق انت صاحب ولا ليك اي لازمه؟
ايمن: انا؟؟؟ انا اللي طالع عين اهلي معاك في فرش وتوضيب وشرا اجهزه وعفش وتحضير للفرح والنهارده اهوه هشتغل لسيادتك سواق وبرضه في الاخر ولا ليا لازمه؟ ؟ ماهو دي اخرتها
احمد: يا عمي مش قصدي علي كل ده
ايمن: امال تقصد ايه؟
احمد: هو انا المفروض اعمل ايه النهارده؟
ايمن اول ما سمع سؤاله انفجر بالضحك بصوته كله واحمد حط ايده في وسطه ومستنيه يخلص
ايمن: سوري سوري يا احمد
احمد: عجبتك قوي؟؟؟ قولت نكته انا؟؟
ايمن لسه بيضحك: انت بتسأل بجد ولا بتهزر؟؟؟
احمد: اصل ده وقت هزار ده
ايمن: انت بتتكلم بجد؟؟ وعاملي فيها دنجوان
احمد: ولا عامل ولا مش عامل انا اول مره اتجوز وبعدين سميه غير الهلس اللي كنت بعرفهم… فعلشان كده بسألك اعمل ايه؟
ايمن: انت عايزني اقولك تعمل ايه مع مراتك في ليله دخلتك؟؟؟
احمد: مش بالمعني بس انت عملت ايه مع اختها؟؟
ايمن: نعم يا اخويا؟؟ وانت مال اهلك قال عملت ايه قال
احمد: يووه يا ايمن مش قصدي بص هيا متوقعه مني ايه ده سؤالي
ايمن: هو انا خطيبها ولا انت؟؟؟ المفروض انت تكون عارف هيا متوقعه ايه منك؟؟؟ متوقعه منك تحبها
احمد: هو انت غبي النهارده ولا بتستغبي؟؟ انت اكيد فاهم انا قصدي علي ايه انت ليه عامل نفسك من بنها؟؟ قصدي ان مراتك اكيد حكتلها عن ليلتها الاولي فهي هتبقي متوقعه مني ايه؟
ايمن: لا طبعا مراتي محكتش لحد حاجه.. احمد الموضوع ده خاص جدا وما ينفعش يتحكي ولو ده اللي قلقك فاطمن حبيبه ما حكتش اي حاجه
وبعدين لو عايز نصيحتي النهارده بالذات حبها اكتر ما بتحب نفسك… كحسسها الاول بالامان…. انت لازم تكون الامان بتاعها وتبقي عارفه ومتأكده ان انت الشخص اللي ديما هتجري تستخبي فيه… لازم تطمنلك الاول…
ده اللي اقدر اقولهولك وبس…. تعمل ده ازاي بقي دي حاجه ترجعلك انت…
احمد: طيب افرضنا
ايمن: ما تفرضش تعامل بالحب اللي جواك معاها وكل حاجه هتبقي سلسه وبعدين اهم جايين يالا روح خد مراتك يالا وانا اخد القمر بتاعي
راحو اخدوهم حبيبه قعدت جنب جوزها قدام واحمد وسميه وري بيتكلموا
وصلوهم وروحوا بيتهم
اخر الليل حبيبه في حضن ايمن
حبيبه: سميه كانت جميله قوي النهارده وكانت فرحانه باحمد قوي
ايمن: المهم سيبك منهم… هو انا قلتلك النهارده انتي قد ايه جميله؟ جميله لدرجه مش عارف ابعد عنيا عنك او اغمضهم حتي
حبيبه: النيولوك عجبك؟ يستاهل الفلوس اللي فركشتها النهارده؟
ايمن: انتي جميله اصلا من غير حاجه بس النهارده اجمل واجمل… وبعدين فداكي فلوس الدنيا كلها وبعدين هيا الفلوس لازمتها ايه غير انها تدلعنا؟؟ حلو شعرك كده قوي لونه! ملمسه! شكله! ريحته! من الاخر كلك علي بعضك حلو
حبيبه: انا حلوه بحبك انت…. كل ما بتحبني اكتر كل ما بحلو اكتر
ايمن: اوبا يبقي كده لازم ابطل احبك شويه لو احلوتي اكتر من كده هتجنن انا
حبيبه: انا بحبك مجنون
….#####.،،،،،،#####………########…،،
سميه كانت في قمه سعادتها وفهمت ليه اختها مرضيتش تكلمها
قضوا شهر عسل ما احلي ما يكون ورجعوا وطبعا ايمن وحبيبه زاروهم
البنات مع بعض والرجاله مع بعض
ايمن: اتبسط ولا؟
احمد: انا ممكن اعيش عمري كله مع سميه ومش هزهق ابدا
ايمن: ههههه عارف انا الاحساس ده مجربه قبل كده
احمد: المهم
ايمن: ايه المهم قول؟
احمد: ابويا كان لوحده طول الشهر اللي فات وده حسسني بالذنب الاول كنا مع بعض لكن دلوقتي بعد ما اتجوزت وسميه بقت في حضني ده اكدلي ان تفكيري صح وقراري صح؟
ايمن: بتتكلم عن ايه وتقصد ايه؟
احمد: ابويا يتجوز امك وقبل ما تتكلم… مفكرتش وانت بتتمتع في حضن مراتك ومتمرمغ في احضانها امك بتقضي الليل ده ازاي؟ وخصوصا لو بتهزروا او صوتكم عالي شويه؟؟؟ ما بتفكرش لما تخرج تتعشي بره مع حبيبتك هيا بتتعشي ازاي؟؟ ما فكرتش لما بتسافر انت وحبيبه هيا بتقضي الوقت ازاي؟ ما تبقاش اناني يا ايمن
ايمن: انا مش اناني بس هيا عمرها ما فكرت في الموضوع ده
احمد: مين قالك سألتها؟؟
ايمن: فتحنا الموضوع قبل كده بس اخدته هزار
احمد: وانت كنت عايزها تقولك ايه؟ لا والنبي جوزني
ايمن: بقولك ايه اخرج من دماغي
قام وقف ونادي علي مراته واخدها وروح بس فعلا بيفكر في الموضوع جامد قوي لدرجه حبيبه لاحظت انه مشغول عنها
سالته وما جاوبهاش!!!!
عدت فتره كام شهر وايمن بيراقب والدته وحس قد ايه فعلا هيا وحيده وخصوصا اخر الليل بعد ما بيدخل لحضن مراته
تاني يوم راح لحماه وقعد معاه لوحدهم
ايمن: كنت عايز اخد رأيك في حاجه كده؟
عم سعيد: قول علي طول خير؟
ايمن: هو ينفع يعني؟ قصدي صح انه؟؟
ايمن مش عارف يفتح الموضوع ازاي؟
عم سعيد: ما تتكلم علي طول
ايمن: هو ينفع امي تتجوز في السن ده؟
عم سعيد: ينفع وليه لأ؟ عيب ولا حرام؟ الشرع حلله وبعدين مش احسن من الفتنه او الوحده اللي ما بترحمش حد
ايمن: يعني انت شايف انه عادي تتجوز؟؟؟ وهيا في السن ده؟ دي بقت جده؟؟
عم سعيد: ايه المشكله ما انت اهو شحط طويل عريض فاتح بيتك وعندك عيل مسؤل منك معدتش صغير محتاجها…. لو في حد كويس وتثق فيه عايزها ما تحرمهاش من ده او علي الاقل سيبلها هيا حريه الاختيار
ايمن: احمد عمال يقنعني ان ابوه يتجوز امي لحد ما جننيني
عم سعيد: والله واد بيفهم انا نفسي كنت هقترح ده؟ انتو اتجوزتو واستقريتو سيبوهم بقي يتنفسوا
ايمن مشي والكلام بيلف ويدور وطلع علي بيت احمد خبط وفتحله عم معتز الباب
معتز: اهلا يا ايمن اتفضل بس احمد وسميه مش هنا
ايمن: كويس لاني جاي لحضرتك مش ليهم
دخل وقعد وفتح معاه الموضوع دغري
ايمن: انت عايز تتجوز امي؟؟
معتز كح وشرق ومكنش عارف ينطق بايه؟
ايمن: اعتبر سكوتك ده رفض ولا ايه؟
معتز: لا لا رفض ايه؟ بس انت مين قالك ده؟
ايمن: عم معتز جاوبني؟
معتز: انا عمري ما فكرت في الجواز بعد المرحومه
ايمن وقف: يعني بترفض طيب سلام
معتز: يا ابني انا بتكلم!!! في ايه؟ اترزع بقي؟ انت مين قالك اني عايز اتجوز والدتك؟؟
ايمن: ابنك طبعا عمال يزن من فتره
معتز: وانت ايه رأيك،؟؟
ايمن: علي فكره انا جاي اسألك مش انت تسألني؟؟ لازم ابقي عارف رأيك انت قبل ما افتح الموضوع مع امي
معتز: ايمن انا يشرفني اني اتجوز والدتك انت ما تتخيلش
قاطعه ايمن: ومش عايز اتخيل انا حلو قوي كده اني موافق تتجوزها انما اتخيل لأ؟ بعد اذنك
معتز: هتقولها؟؟
ايمن: اه هقولها
روح البيت ولقي امه لوحدها لانه مراته خرجت مع اخواتها ولاحظ فعلا وهيا قاعده قدام التليفزيون انها وحيده
ايمن: الجميل لوحده ليه؟
فاطمه: يعني هعمل ايه تعال اقعد
ايمن: بقولك سبق وفتحت معاكي موضوع الجواز وانت قلبتيها هزار
فاطمه: جواز ايه بس يا ايمن وانا في السن ده؟
ايمن: سن ايه؟ انتي لسه جميله ومش كبيره ليه تعيشي لوحدك
فاطمه: انت معايا
ايمن: لا يا امي انا يا اما في شغلي يا مع مراتي وانتي اغلب الاوقات لوحدك…
فاطمه: عادي اتعودت
ايمن: طيب وليه طالما في حد ممكن يشاركك وحدتك دي ويبقي طول الوقت معاكي حد تاخدي بالك منه وياخد باله منك فايه المشكله؟
فاطمه: ومعتز الحد ده؟
ايمن: ايوه هوه ايه رأيك؟
فاطمه: انت بجد يا ايمن مش فارق معاك اني اتجوز بعد ابوك؟؟
ايمن: ابويا ميت وانتي فضلتي كتير لوحدك كفايه بقي كده عيشيلك يومين افرحي وحبي واتبسطي
فاطمه: مش هتقول اني خنت عشره ابوك؟؟؟
ايمن: خنتيها ازاي بس؟؟ انتي حافظتي عليها كتير قوي بس كفايه كده لو معتز عاجبك وهيسعدك انا هكون اسعد راجل في الدنيا لان اكتر اتنين بحبهم في الدنيا مبسوطين مراتي وهيا في حضني وانتي في،.. انتي مع معتز
امه ضحكت: انت اكتر حد انا بحبه في الدنيا دي
ايمن: اكتر من عمر؟؟؟
فاطمه :اه لا عمر اكتر معلش اعز من الولد بقي
ايمن: ربنا يسعدك يا قمر
اتعمل فرح هادي بسيط حضره العيلتين
حبيبه وعيلتها وايمن واحمد وابوه وبيت كبير مليان فرح وحب وايمان بالله وبقضاؤه ان ممكن حاجه وحشه يبقي وراها حاجات كتير حلوه
ايمن وحبيبه واقفين في بلكونه حبيبه في بيتها وبيبصوا تحت علي الكل متجمع
ايمن: فاكره اول يوم دخلت هنا؟ كان نفس الزينه والفرح بس ناس كتير
حبيبه: وقبضت علي ابويا وبصيت عليك من هنا واستغربت ليه قلبي دق لواحد جاي يقبض علي ابويا
ايمن: كنت بكره اليوم ده قوي ومستغرب ليه ربنا خلاني سبب لفضيحه راجل زي ابوكي ده لحد يوم فرحنا واكتشفت اني كسبت اغلي واجمل هديه من ربنا وهيا انتي…. انتي كنتي الحور العين اللي حلمت بيها وقالتلي انها ملكي
حبيبه: انا فين والحور العين فين؟
ايمن: الزوجه في الجنه بتبقي اجمل مليون مره من الحور العين وانا محظوظ لان زوجتي في الدنيا برضه اجمل من الحور العين
حبيبه: انا عندي هديه ليك علشان ابقي وفيت بوعدي
ايمن: ايه هيا؟
حبيبه: انا حامل يا ايمن؟
ايمن معرفش يعبر عن سعادته دي بايه غير انه يسجد للي رزقه الحب الحلال والحياه الجميله
حبيبه جابت بنوته قمر وبكده اتحقق حلم ايمن وربنا وهبه الذريه الصالحه والحياه الجميله
وتوته توته خلصت الحدوته
ربنا يرزق كل واد وبنوته الحب الحلال الطاهر
وخليكم ديما فاكرين ان في الحلال احلي
استنوني في روايه جديده قريب جدا
لقراءة الرواية كاملة اضغط على : (رواية حب مشروع)