رواية عالم تاني الفصل الثالث والعشرون 23 بقلم آلاء
رواية عالم تاني البارت الثالث والعشرون
رواية عالم تاني الجزء الثالث والعشرون
رواية عالم تاني الحلقة الثالثة والعشرون
احمد…وعد
وعد بص في الارض…
احمد مد ايديه بالخاتم قصادها…
وعد بصت للخاتم… مش بتاعي
احمد ضم حواجبه بستغراب… تقصدي ايه
وعد… مش بتاعي ميخصنيش
احمد بعصبيه وبصوت شبه زعيق…. ايه الهبل دا يعني ايه هو ايه اللي ميخصكيش احنا فضلنا شهر ونتجوز واقل من شهر كمان
وعد بعصبيه ونرفزه… بس بقا كفايه انا غلطانه اني اساس حبيتك مكانش ينفع اصلا اني احب حد ومشيت وراحت لي انس وقفلت وراها الباب
انس كان بيتكلم في الفون قفل وراح ليها… في ايه مالك
وعد … تيتا نامت واخدت العلاج الحمد الله يلا
انس. يلا ايه
وعد بصتله… بيت جدو
انس اخدها وقاعدها.. طيب افاهم متعصبه ليه دلوقتي
وعد… انا وسكتت
انس…كملي وهفاهمك
وعد…دلوقتي كل واحد متاكد ان مافيش حاجه ناقصه مش هستنا تحصل حاجه وتهم فيها انا لا هستحمل ادخل سجن مع ناس وحشين ولا اتكسر تاني
انس … ايه الهبل اللي بتقولي دا
وعد عيونه دمعو … انس انا حياتي عباره عن بهدله وذل عايزه اعيش شويه من غير اي اتهام او بهدله كفايه بقا دا ربنا بيرحم عباده بس عباده مبيرحموش
انس اخدها في حضنها وفضل يهديها.. اللي انتي عايزه تحت امرك
وعد بعياط…شكرا
انس… لاما انا هعيش معاكي مش هقدر تبعدي عني
وعد.. ياريت
انس.. طيب يلا نجهز هدومنا
جهزو شنط ونزلين
عزة… ايه دا
جميله… انتي مش قولتي خلاص
انس… وعد مش زعلانه من حد بس حبه تعيش في بيت ماما
عز بصله بعتاب. ايه اللي انت بتقول دا
وعد… مافيش حاجه
عزه.. طيب مادام كده في ايه
وعد… مافيش بس كده احسن واعتبروني زي الاول ميته
جميله… بعد الشر طب وتيتا
وعد… هبقا اجي وبصت لي انس يلا ومشيت وانس وراها
عزة بصت لي عز… ينفع دا
عز بصله… انتم كسرتو وعد يا عمتي انتم وقفت تتفرجوا
ــــــــــــــــ
عند احمد كان ماشي بالعربيه باقصى سرعه وكلام وعد عمال يتردد
احمد…غبي غبي كنت اتكلمت قصادها اكيد حقهامتصدقش ووقف بالعربيه مره واحد وفضل يأنب نفسه
ـــــــــــ
انس… يلاغيري عقبال ما احضر الاكل وناكل سوي
وعد بتعب…انا جعانه نوم
انس… ناكل الاول
وعد… بس
انس بصلها انها تسمع الكلام وعد دخلت وهو عمل الاكل واكلو وراحت نامت وهي بتاكل
انس ابتسم وشاله ادخلها اوضه مامتو … عمري ما كنت هسامح حد فيهم لو كان جرالك حاجه رغم ان عارف روحهم فيكي وتيتا ندمانه بس هسيبك علي راحتك وراح نام جمبها
ــــــــــ
تسريع الاحداث
احمد رجع متاخر معرفش ان وعد مش في القصر هي وانس تاني يوم قاعدين كلهم بيفطرو واحمد نزل
فاطمه بصت علي كرسي وعد وانس …هما فين
عز وجميله بصو لي بعض وساكتين
احمد لسه هيقاعد
عزة بحزن… مشيت بعد اما اطمنت عليكي هي وانس وراحت بيت جدها
احمد بص لي عزة…وعد
عزة هزت راسها ب اها…
فاطمه فضلت بص علي كرسي بتاعها بندم كفيل يوجع قلبها… كنت عارفه وابتسمت بزعل ربنا يحفظهم لي بعض
احمد قام بنرفزه وطلع برا القصر
ــــــــــــــ
انس… يلا يا ست البنات افطري
وعد بصتله بحب… انت عملي فطار ليا
انس بصله بتص عين… انا لا جو تاكلي اكلي ظا هجبلك عز
وعد ضحكت… مقصدش
انس … تقصدي متقصديش اديكي عرفتي
وعد … طفس
لقو الباب بيخبط
وعد … ايه دا
انس… مش عارف وقام يفتح لقه احمد
انس…احمد
وعد كانت طلع اول نا عرفت رجعت استخبت تاني في المطبخ بتسمعهم
احمد… ايه الهبل دا
انس حاول ميتعصبش… هنا في جيران يتلموا علينا اهدا لو سمحت
احمد… فين وعد
انس.. نايمه
احمد لسه هيدخل
انس واقف قصاده … احمد وعد امبارح كانت هتروح مني ورغم كده جت لي تيتا معايا لو سمحت امشي
احمد … عايز اطمن عليها
انس…بخير سبها ترتاح ارجوك انت اخويا الكبير متخلهش اننا هنقف لي بعض لو بتحبها وبتعتبرني اخوك
احمد بندم… خالي بالك عليها ومشي
انس دخل لقه واقفه تعيط… كنتي عايزه تطلعي
وعد حضنته..لا انا واحمد خلاص مننفعش لي بعض
انس طبطب عليها… خلاص طيب بتعيطي ليه ولا شكلك زعلانه عشان هاكل معاكي اها ياطفسه
وعد ضحكت ومسحت دموعه…ابدا
انس.. طب يلا
ـــــــــــــــ
تسريع الاحداث
انس نزل شغلوا واكد عليها مهما حصل متفتحش الباب او تنزل وجبلها حاجات حلوه تسلي نفسها اما وعد طلعت حزنها في تنضيف الشقه
امافاطمه كانت ندمانه علي اللي حصل وجميله وعزة وعز بيحاوله يهونه عليها
اما احمد كان حاسس روحه رايحه منه وبيحاول يطلع غضبه في شغل بس مش عارف وعد كانت واخده كل تفكيره
ــــــــــــ
جني بغصب… اخيرا رديت
انس… ايه دا في ايه
جني….في اني بكلمك من امبارح ومش عارفه اوصلك
انس.. لو تعرفي مش هتبقي كده وهصعب عليكي مش بعيد تعيطي عليا
جني بستهزء…ليه كانو بيج*لدوك .تلاقيك كنت واخد راحتك مع البنت سهير المسهوكه في شركه
انس ضحك…. ساخبر الله كل شيء ياظلمه
جني.. كنت فين يا انس
انس حكلها اللي حصل… بس ياستي ودلوقتي انا وهي عند جدو
جني بسرحان…دي تيتا طلعت بث بث انا الثعبان
انس بغضب و حده… جني في ايه
جني فاقة… مقصدش بس يعني بصراحه حقها وعد دي امي طلعت ارحم
انس.. اقفلي يا جني
جني …. خلاص خلاص واللهي
انس… تمام
جني…خلاص بقا طيب تيتا ووعد عاملين ايه
انس… الحمد الله
جني… هتيجي بكره توديني شغل
انس… لا
جني….تمام
انس…مافيش شغل اصلا كده تمام فضل شهر علي جوازنا
جني… نعم لا سوري انا واحد سيده اعمال امراه عامله
انس…بتاخد اجازات عشان غسل سجاد اتوكسي دا انتي نص مرتبك رايح بسبب السجاد بتكم يا جني دا انا شكيت انكم بش*خو عليها كل شويه تغسلوا ده زمانه باش
جني …شطب يور ماوس يادلعدي لا بقولك ايه احنا ناس نضيفه
انس… لا تعلق مافيش شغل كده حلو وعلي مرتبك اللي اصلا ضايع ياستي انا دا مصروفك عليا كل شهر من غير خصومات
جني…لا الا لا انا احب اكسب من شقايه
انس باغراء… تصحي براحتك بقا وتعملي اللي انتي عايزه وتغيظي اخوكي التنح دا هو بيشتغل وانتي لا وليكي مرتب وهتجوزي وهو سنجل يا هبله
جني بتفكير….ومش هلاقي اجتماع كل فتره مفاجاء
انس… تنامي وانتي حطه رجل علي رجل
جني…واغيط التنح اللي جوا دا
انس… اديقي القبض قدامه
جني بنتصر… موافقه
ـــــــــــــــ
وعد قاعده قصاد التليفزيون انس دخل ونبهر بنظافه الشقه
انس.. الله الله اختي طلع عظمه
وعد جريت عليه وحضنته… اتاخرت اووي
انس باس راسها… معلش كنت بعمل اورق مهما
وعد …ولا يهمك وراحو قاعدو
انس… اتفضلي العقده دا ياستي
وعد بستغراب… دا ايه دا
انس… الشقه دي كانت ماما ورث امي الله يرحمه وانا بعدها وانا كتبتهالك ب اسمك
وعد تنحت…ايه بس بس
انس.. مابسش ومسك ايديها وباسها وحط في ايدها مفتاح لو انا عايش او ميت ليكي مكان
وعد بصله ومصدومه… بس دا حقق انت
انس… الغباء بسم الله ماشاء الله عليكي يا حببتي دي ورثي وورثك وان اتنزلت عنه وبقا بيتك انتي وياستي اعتبري انا قاعد عندك وبصله ولا هتتطلعي زي مسلسل الاخوات الاعداء وتكرشيي
وعدعيونه دمعو ومش قاده تستوعب… ابدا
انس بيحاول يخليه متعيطش بسهوك وصوت بنت…. ولو عملتيها اقول حطتيلي حاجه صفره في العصير وخلتيني امضي بدون وعي عادشي واطشي واعمله
وعد ضحكت ومسحت دموعه بطفوله..واطي فعلا
انس رفع حاجبه وبدلع….حكم تبدا بالنداله وتقول غدرته ليه حساله
وعد ضحكت جامد ….
انس ضحك واخدها في حضنه…ربنا ميحرمنيش منك
يتبع….
لقراءة الفصل التالي : اضغط هنا
لقراءة الرواية كاملة اضغط على : (رواية عالم تاني)