رواية معلمة من الصعيد الفصل الثالث والأربعون 43 بقلم مريم شعبان
رواية معلمة من الصعيد الجزء الثالث والأربعون
رواية معلمة من الصعيد البارت الثالث والأربعون
رواية معلمة من الصعيد الحلقة الثالثة والأربعون
في بيت والد سهام تيا و أشرف و موده و عز و سليم و فيروز و رويدا و يوسف و مروان و جاد قاعدين
سليم: انا عايز افهم دلوقتي في اي
أشرف: الهانم عملت الاعلان لشركة مضروبة كريم للبشرة الناس كلها راحت جبته علي طول و الغريب انه واصل في نفس اليوم و الغريب كمان اول ما حطوا علي وشهم وشهم بقي احمر و مش كله حبوب من اول مرة بس
تيا: والله ما عارفة ازاي انا عندي الكريم و استخدمته اسبوع و عجبني محصلش شي ازاي مش عارفة
أشرف: عشان قولت مليون مرة شغل السوشيال و الاعلانات بتكون نصب هنعمل اي دلوقتي
سليم: هتقعدي هنا يومين لحد ما نعرف هنعمل اي الحمدلله لولا أشرف كان زمانك في القسم انه جاي قال انك مطلوب القبض عليكي بس الحمدلله متخافيش يا بنتي خير بإذن الله هتقعدي هنا و عز و موده هيقعدوا معكي لحد ما نتصرف محدش يعرف مكانك هنا بإذن الله
موده: بإذن الله
سليم: يلا اسيبكم انا و امشي يلا يا ولاد عشان نمشي
رويدا: انا هقعد مع تيا
موده: سيبها يا جدو تقعد معنا
سليم: خلاص تمام اقعدي
جاد: و احنا هنقعد شوية و نمشي
سليم: و انتي يا فيروز
فيروز :هقعد شوية و أكلم بابا يجي ياخدني
سليم :تمام يا بنتي
عز: ما تخليك يا جدو قاعد
سليم: بكرة معاد الدكتور بتاع ابوك هروح و اجي علي طول بإذن الله
موده: خير بإذن الله
سليم: يلا خلي بالكم من نفسكم
عز: حاضر يا جدو
****
عند حاتم و زهراء خرجوا بعد كتب الكتاب
زهراء: احنا رايحين فين
حاتم: انتي سالتي السؤال ده لحد دلوقتي عشر مرات و كل مرة اقولك رايحين مطعم كذا هو انا هخطفك يا بنتي ولا اي
زهراء بتوتر: لا بس اول مرة نخرج مع بعض و ياريت نروح
حاتم: نروح انا ما صدقت اكتب عشان نخرج براحتنا وانتي خايفة كده ليه و يمسك ايديها
زهراء سحبت ايديها: لا مش هينفع
حاتم بضحك؛ ليه انا جوزك دلوقتي علي فكرة
زهراء: حاتم انا انا مش متعودة علي كده براحة واحدة واحدة مش كلام حلو و حضن و تمسك ايدي كمان لا لا مستحيل اي ده
حاتم بضحك:اهدي اهدي براحتك يا حبيبي
زهراء: بلاش كلام حلو
حاتم: هو انا قولت حاجة
زهراء: و اي حبيبي دي
حاتم: هو ده الكلام الحلو عندك
زهراء: ايوه مش تكون ساكت ساكت و تقولي مرة واحد حبيبي و تمسك ايدي
حاتم: عشان بقيتي حلالي اقدر اقول كل حاجة جوايا كنت صابر لحد ما تكوني مراتي عشان اقدر اقول كل حاجة هل ده غلط
زهراء: لا بس انا مش متعودة علي كده و متوترة
حاتم: طيب خلاص اهدي تحبي نروح
زهراء: اه ياريت
حاتم بضيق: تمام هنروح عند عز و موده عشان قولتلهم هنجي بعد ما نخرج
زهراء: تمام
****
في جناح رحاب و ماهر
رحاب: كلمت عز
ماهر: اه و طمني عليهم هيقعدوا هناك
رحاب: هي ليه مطلوب القبض عليها
ماهر: بسبب الاعلان بتاع شركة الكريمات دي شركة مضروبة
رحاب: اه ربنا يستر
ماهر: يارب فين الولاد
رحاب: بيلعبوا برة
ماهر: تمام بقولك اي
رحاب: نعم
ماهر: انا ملاحظ اني الشغل بقي متعب جدا لكي و تربية الولاد بردو صعبة ما تسيبي المدرسة و اقعدي لحد ما تولدي و بعد كده انزلي براحتك
رحاب: بس انا مش عايزة اسيب شغلي
ماهر: ده لمدة معينة لحد بعد الولادة
رحاب: اه و بعد الولادة تقولي بقي معكي اربعة اقعدي في البيت احسن و تخلني اسيب شغلي و حياتي عشان اقعد في البيت و تكون نفذت كلمتك صح
ماهر: في اي يا رحاب اي الطريقة اللي بتتكلمي بيها دي انتي عارفة كويسة أوي انك مش مسؤولية عن شغل انا اللي مسئول انما انا سيبك عشان بتعملي شي بتحبه
رحاب: طالما عارف اني بحبه عايزني اقعد ليه
ماهر: عشان انتي تعبانة و ملاحظ اني الشغل بقي كتير عليكي أوي
رحاب: لا انا مش تعبانة
ماهر: يارب يا حبيبي ملاحظ انك بقيت بتتحركي كتير الايام دي و تنزلي و تطلع و تاخدي بالك من الولاد انا بقولك مده معين اقعدي الفترة دي و بعد كده انزلي براحتك
رحاب: اسفة يا ماهر بس لا مش هسمع الكلام انا مستحيل اسيب شغلي و حياتي طالما مش مقصرة في البيت ولا انت عايزة تقعدني عشان الناس مش تقول مشغل مراته
ماهر: انتي عارفة كويسة أوي اني مش بيهمني كلام حد و مش هاخد علي كلامك عشان عارف انك متعصبة دلوقتي مش هرد عليكي دلوقتي
رحاب: لا رد رد بالله عايزة اعرف ردك عشان انا تعبت في شغلي و درست كتير في الاخر عايزني اقعد في البيت
ماهر: انا قولت لحد ما تولدي مش العمر كله
رحاب بصوت عالي: اه بتضحك عليا بس لحد ما اقعد و بعد كده هتقعدني العمر كله
ماهر يمسك ايديها: بس صوتك الولاد
رحاب :ملكيش دعوة بيهم بلاش تحط العيال حجتك طالما عايزني اقعد في البيت
ماهر: الصبر يارب انا ماشي
رحاب: اقف كلمني زي ما بكلمك بلاش تقفل الكلام بطريقة دي
ماهر: نقفل الموضوع دلوقتي عشان انتي متعصبة و انا متعصب مش عارف اي ممكن يحصل
رحاب: اي هتضربني اضربني ما خلاص بقيت متوقعة منك اي شي اضربني
ماهر بعصيبة: تصدقي انتي بجد عايزة الضرب و يروح عندها
رحاب بخوف: انت هتعمل اي و ترجع لورا
ماهر: هعمل اي غالبا المدام عندي عايزة تتعمل الاحترام من الاول
رحاب بخوف: انا محترمة علي فكرة انا خروج اشوف الولاد وكانت خارجة يمسك ايديها
ماهر بجمود: انا لسه مخلصتيش كلامي و يسبب ايديها و يروح يقفل الباب بالمفتاح
رحاب: ماهر انت متعصب دلوقتي سيبني اخرج و كانت رايحة تفتح الباب يمسك ايديها جامد
ماهر: انا قولت لسه مخلصتيش كلامي اتنلي اقعدي
رحاب بخوف: مالك يا ماهر قلبت كده ليه
ماهر: مش انا بضربك نشوف الضرب بجد بقي
رحاب بخوف: احم صل علي النبي
ماهر خلع الحزام و يلف علي ايديه
رحاب بخوف و دموع: انت هتعمل اي
ماهر: هضربك زي ما انتي عايزة
رحاب: انت مستحيل تعمل كده صح و قعدت تعيط جامد
رحاب: بالله لا انا كنت متعصبة بقول اي حاجة
ماهر راح عندها
رحاب: خلاص يا ماهر انا اسفة بس شيل ده
ماهر: لا لما تشوفي الضرب الاول
رحاب: الولاد برة يا ماهر هيخافوا بالله عليك لا
ماهر: ما الشغل اهم من الولاد
رحاب: انا مقولتيش كده
ماهر: كلامك يدل علي كده
رحاب: شغلي و ولادي مهمين
ماهر: و انا مش قولتلك سيبي شغلك نهائي انا بقولك لحد ما تولدي و بعد كده ترجعي براحتك
رحاب: و انا مش هقعد و مش هسمع الكلام و اضربني عادي
ماهر: يا بت هضربك بجد ما كنتي خايقة دلوقتي
رحاب: لا مش خايفة
ماهر رافع الحزام: اكيد
رحاب بتوتر: اه
ماهر: يعني لو ضربتك عادي
رحاب: اه مش خايفة
ماهر: يبقي تمام و يروح عندها
رحاب: انت هتعمل اي انا فكرتك بتهزر مش هتضربني
ماهر: مش انتي عايزة كده و يروح عندها بخطوات بطيئة
رحاب بدموع: انا اسفة والله اسفة حقك عليا بس بلاش ضرب انت مستحيل تعمل كده و تقعد علي الارض
رحاب: مكنيش قصدي والله بس بلاش ضرب
ماهر ينزل يقعد جنبها بسرعة يحضنها
ماهر: بطلي عياط انا كنت بهزر معكي يا حبيبي مش هضربك اكيد
رحاب بعيط: انا زعلانة منك
ماهر: حقك عليا بس شوفي انتي كلامك
رحاب بعيط؛ انت مكنتيش هتضربني بجد صح
ماهر: عمري ما أمد ايدي عليكي
رحاب: انت خلتني اخاف منك
ماهر: بس يا اوفر
رحاب: لا خوفت منك عشان انا بكره الحزام و الضرب بيه و وجعه وحش بذات و انت متعصب
ماهر بقلق: ليه اتضربتي قبل كده ولا اي
رحاب: لا ابدا
ماهر بضحك: ما عرفتي وجعه ازاي
رحاب: اكيد حزام لازم يوجع يعني و ابعد عشان زعلانة منك خوفتني منك يا ماهر
ماهر :حقك عليا المفروض تكوني عارفة اني مستحيل اضربك و بلاش كلامك ده هتضربني ما بقيت متوقعة كل حاجة منك لسه عملتك اي انا يا بت ده كله عشان بقولك اقعدي من الشغل لحد ما تولدي و كنت بقتراح عليكي
رحاب: ما هو انا انا
ماهر: خلاص حصل خير و يمسح دموعها اوعي تعيطي بسببي تاني
رحاب: قولت عشان اصعب عليك
ماهر: ما انتي صعبتي عليا بجد كنت هكمل و ارخم عليك بس اكيد مكنتيش هضربك
رحاب: تعرف عقابك اي يا ماهر
ماهر: خير يا قلب ماهر
رحاب: تغسل الاطباق
ماهر: سهلة هحطهم في غسالة الاطباق
رحاب: لا تغسلهم علي إيديك
ماهر: والله
رحاب: اه و يلا روح افتح الباب العيال زمانهم خايفين
ماهر: تمام يلا قومي يا حبيبي
*****
في بيت والد سهام قاعدين كلهم بيفكروا هيعملوا اي
أشرف: ظاهر انها لعبة عليكي انتي كنت متخانقة معهم
تيا: لا انا اول مرة اشتغل معهم اساسا
موده: و تنزلي حد اول مرة تشتغل معه ليه
تيا: ما انا جربت المنتج بتاعهم و كان حلو
رويدا: ما تيا كلنا عارفين اني حاجات الاعلانات غير حاجات الناس العادية
تيا: لا ليه
فيروز: عشان الاعلانات أهو انتي اللي في الوش دلوقتي و الباب يخبط
تيا بخوف: مين
جاد: اهدي هروح اشوف مين
أشرف: اقعدي بدل ما انتي واقفة كده
تيا: هم بابا و ماما عرفوا
أشرف: لا
تيا: الحمدلله
جاد: ده العريس و العروسة
عز: اهلا اهلا اي السرعة دي ده انت لسه مكلمني من ساعة قولت خرجنا أهو
حاتم: خرجنا يا بني بسرعة عشان نجي نشوف في اي في اي بقي
حكت موده كل حاجة
حاتم: اه بس كده دي قضية نصب كبير
تيا: و هيحصل اي
حاتم: لازم تروح القسم دلوقتي
اشرف: نعم مستحيل
حاتم: متخافيش مش هيحصلها حاجة هتكون في حمايتي
يوسف: حاتم مفيش طريقة تاني غير انها تروح القسم
حاتم: لا
موده: حاتم انا عارفه انه خطر عليك الموضوع ده ملكيش دعوة انت و احنا هنتصرف لاني لو حد تبعك عارف اني هتروح في داهية
حاتم: لا متخافيش خلاص خليه قاعدة هنا و هكلم اللوا دلوقتي و نشوف في اي و يطلع موبايله
حاتم: السلام عليكم
:وعليكم السلام يا عريس عامل اي
حاتم: الحمدلله يا فندم كنت عايز اسال حضرتك سوال
:اكيد أتفضل
حاتم: حضرتك هو في قضية نصب جديدة
:لا مفيش ليه
حاتم: حضرتك متأكد
:يا حاتم ما انت عارف اني اي قضية لازم تعدي عليا اي كانت هي اي بس مفيش حاجة دلوقتي
حاتم: طيب مفيش اي قضية اليوم باسم تيا راشد
:اه في بس دي كان بلاغ كاذب حد كلمني قال تيا راشد شاغلة علي تيك التوك بتعمل اعمال خادشة للحياء و امرا بالقبض عليها و في نفس الوقت كلمني الظابط تاني و بيقولي الخبر كاذب و اني اكونت البنت مفيش في اي شي غلط
حاتم: يعني مش قضية نصب علي ناس
:لا لا قضية أداب بش طلع بلاغ كاذب
حاتم: تمام يا باشا شكرا لحضرتك
:تمام يا حاتم بس في حاجة
حاتم: لا يا فندم تسلم مشاكل في العيلة بس و تيا صديقة اختي
:طيب اقدر اساعد لاني اللي قال البلاغ الكاذب ده اكيد قصده حاجة بس خلي بالك من تيا عشان هم مش ناوين علي خير و لو عايز اي حاجة كلمني
حاتم: تمام يا فندم تسلم و يقفل
أشرف: خادشة للحياء
يوسف: أداب أداب بنت انتي بتشتغلي اي بظبط
تيا: انا أداب و خادشة للحياء ده انا كنت بعمل اعلانات بس يا جدعان
مروان: اخص عليكي اخص
جاد: البت كانت بتعمل اعلانات اي خادشة للحياء دي مش عارفين اللهم استر حريمنا يارب
يوسف: اعترفي يا تيا الانكار مش مفيد لكي أداب اي أداب يا فضحنا انتوا
تيا: هو ده وقت هزار
رويدا: بلاش الجمع ده
جاد: بس انتي انتلي
عز: بس يا زفت انت و هو و هو
يوسف: اصبر يا عم دول عايزين حزام و ننزل فيهم ضرب في اي يا بت انتي و هي
عز: بس يا حيوان اصبر عايزين نفهم دلوقتي ازاي قضية أداب و ازاي قضية نصب
موده: انت ازاي عرفت يا اشرف اني مطلوب القبض عليها
أشرف يطلع موبايله: الرقم ده بعتلي و بعد كده عملي بلوك
حاتم: يبقي الحل في الرقم ده
تيا: ورني الرقم ده كده
أشرف: خدي و تأخد الموبايل
تيا بصدمة: كنت متأكدة
يوسف: متأكدة اي يا بتاعت الاداب
تيا: اتلم يا يوسف ده رقم البت ريم
موده: ريم مين
تيا: واحدة معايا علي التيك توك و بتكرهني عشان انا بجيب ليا اعلانات اكتر اكيد هي السبب في ده كله
رويدا: هي هبلة للدرجة دي بعتت من نفس رقمها
تيا: مش عارفة و موبايلها يرن
أشرف: مين
تيا: رقم غريب
حاتم: افتحي عشان نسمع وحد يسجل
يوسف: تمام هسجل
تيا: حاضر و ترد
:تيا هانم اي رايك في المفأجاة دي
تيا: ريم عايزة اي مني كنت متأكدة انه انتي
:كنتي متأكدة ازاي يعني
تيا: من رقمك لما بعتي لاشرف الرسالة
:تمام نتكلم في الجد انا رفعت قضية الاداب بس اقدر اروح ابلاغ قضية النصب بس انتي حبيبتي بردو مش هبلغ
تيا :المقابل
:٣ مليون جنية
تيا: نعم اجيبهم من فين دول
:مليش دعوة يكونوا عندي عشان أدفع للناس اللي خليتهم يعملوا الكريم المضروب و الناس اللي خليتهم يسلموا في نفس اليوم عشان القضية تكون من نصيبك اه صح الناس اللي اشتريت الكريم تبعي صح عشان بردو القضية تكون من نصيبك يا قمر ده ٣ مليون بسيطة والله ده في كذا حد عايز فلوس بس يلا حلوين عليكي موافقة تدفعي ولا اخلي الناس تبلغ عند اسيبك تفكري و أكلمك بليل و تقفل
تيا :اعمل اي دلوقتي
حاتم: سجلت يا يوسف
يوسف: اه
حاتم: لما تكلمك تقولي انك موافقة و المقابلة بعد يومين هنا و الباقي عليا شكلها نصابة كبيرة أوي هنقبض عليها و يمكن هي اللي بتعمل اعمال خادشة للحياء
موده: الحمدلله انها اتحلت بسرعة انتي تسيبي نهائي الشغل ده
تيا: اتحلت بس في مصيبة اكبر
اشرف: خير
تيا: انا عليا ست مليون لناس كانوا طالبين مني اعلانات
أشرف بصدمة: ست مليون ست مليون عملتي بيهم اي دول و ازاي ست مليون اساسا اي الرقم ده
يوسف: بت انتي بتشتغلي في خادشة للحياء بجدولا اي ده انا أقتلك هنا
موده: بس بقي مش عايزين هزار ست مليون ليه يا تيا
تيا: معرفيش دول شركات شركة بعتلي عشان اعملها اعلان عشان الناس تروح تشتغل عندها و طلبت منهم مبلغ بسيط لقيتهم بيقولوا ٢ مليون جنية استغربت الصراحة بس قولت حلو المبلغ و اني في السن الصغير ده يكون معايا المبلغ ده كله طمعت الصراحة و كلمتهم و قالت موافقة أخدت الفلوس كلها بس لسه معلمتيش الاعلان كنت متفقة معهم بعد فترة هعمل الاعلان عشان اكون أجازة و انزل براحتنا اصور و الشركة التانية كلمتني عشان اعملها اعلانات عن مكان ليها اتفتح جديد في مكان مش فاكرة اسمه بس عشان في سفر و كده طلبت منهم مبلغ كبير شوية قالوا اتنين مليون و نص وافقت مع العرضين أجمد من بعد و كنت مسافرة بعد اسبوعين
مروان في مليون و نص دول بتاعوا اي
تيا شركة عايزة بنات تشتغل عندهم و كل بنت فيهم هتاخد ١٠٠٠ جنية في اليوم بس معرفيش ليه وافقت بردو انتوا متخلين ٦ مليون كلهم ليا
أشرف: هو انتي هبلة يا بت شركة عايزة بنات و كل بنت ١٠٠٠ جنية في اليوم هتكون عايزهم ليا
تيا: ليه يا اشرف
يوسف: عشان يعملوا شاي معروفة
حاتم: علي فكرة كل الشركات دول ماشين في الغلط
تيا: ليه يعني
مروان: لا حد يضربها بدل ما اقوم اجيبها من شعرها
حاتم: طبيعي يا بنتي اي المبلغ ده و اي ١٠٠٠ كل يوم لكل بنت يبقي اكيد ماشين في الغلط صح ولا لا
تيا: اه والله عندك حق
جاد: ابعد يا يوسف ابعد اقوم اجييها من شعرها
عز: يا جماعة الفلوس ترجع و نعتذر ليهم
أشرف: اه
تيا: احم فلوس اي اللي ترجع
موده: اوعي تكوني صرفتهم
أشرف: صرفتهم في اي بس حتي لو صرفت منهم مش هتلحق تخلصهم
تيا: انا صرفتهم كلهم
موده: يالهوي
فيروز: صرفتهم كلهم في اي يا تيا
تيا: جبت بيهم حاجات ليا
رويدا: انتي هبلة يا بت هنصدق احنا الكلام ده جبتي بيهم اي دول لو قعدتي تصرفي فيهم من هنا لمدة طويلة مش هيخلصوا و بعدين انتي مش محتاجة حاجة عشان تصرفهم
تيا: دخلت بيهم في موقع علي النت و قالوا هياخدوا ٢ مليون يرجعوا ٥ فرحت بس المشكلة صاحب الموقع بقاله يومين مش بيرد عليا يمكن مش عنده شبكة
أشرف: لا خلاص مش قادر
مروان: مياة بسكر للرجل هيموت مننا
أشرف: انتي هبلة يا تيا يعني أخدت فلوس انت مش عارفة مصدرها و كمان روحت حطتها مع ناس بردو متعرفيش هم مين طمعتي يا تيا طمعتي طيب بس فين الباقي انتي دخلتي ٢مليون
تيا: لا انا دخلت ٤ مليون عشان اخد ١٠ مليون
عز: حد يصوت فيكم يا بنات
يوسف: ده انا هعمل منك بطاطس دلوقتي
موده: طيب ٢ مليون الباقي فين
تيا: روحت اشتريت شوية حاجات موبايل جديد و كام ساعة كده علي كام فستان و شنط و علي مكياج علي سلسلة دهب و خاتم دهب و بس فاضل ١٠٠ الف منها
مروان: طيب حلوين عشان نقدر نهرب بيهم صرفتي ده كله في حاجات فاضية
تيا: حاجات فاضية اي ده مكياج و هدومي انتي أهبل
أشرف: اقسم بالله نفسي اقوم اضربك قلم دلوقتي هنجيب الفلوس دي كلها من فين
تيا: انتوا مش بتقولوا نصبين يبقي خلاص الفلوس من نصيبي و حاتم يقبض عليهم
حاتم: الفلوس المفروض ترجع يا تيا
تيا: بس انا مضيت اني حتي لو حصل اي خلاف الفلوس ليا دن بند في العقد
أشرف: هتاخدي فلوس حرام فلوس حرام يا بنتي افهمي الفلوس لازم ترجع ده انا لو قالت لخالي هيجيب مننا الفلوس دي
موده: تيا الفلوس كلها حرام
تيا: طيب اعمل اي دلوقتي
حاتم: هاتي رقم الولد اللي ناصب عليكي
تيا: ناصب عليا اي هو قافل بس
حاتم: ماشي ماشي هاتي الرقم
تيا: أتفضل
حاتم: انا هجيب العيال دي محدش يخاف و هاخد الفلوس و ترجع الراجل و الاتنين مليون بإذن الله نقدر نجمعهم
تيا: ازاي
مروان: من خادشة للحياء
عز: بس يا حيوان عيب كده
يوسف: كلم اللوا يا حاتم قاله في خادشة للحياء بجد البت بتعمل اعلانات للناس شكلهم عايزين الاداب بجد
عز: طيب اي عيب كده البنات قاعدين
جاد: يا عم صل علي النبي دول بنات ده كل يوم مصيبة شكل طيب رويدا عارفنا نلم الموضوع و الهبلة دي هنعمل اي
تيا: متقوليش هبلة
يوسف: بس يابت بس
عز: بس كفاية كلام علي كده حاتم هعرف الناس دي و يجيبهم هتروحي تقابلي ريم دي بعدين يومين و بردو هنتصرف ساعتها بس خلصنا كلام علي كده يلا يا تيا علي فوق
تيا: لما اتعشا الاول
أشرف بيقلع جزمته: امشي من هنا يا وتيا جريت
أشرف: هنعمل اي
حاتم: متخفيش زي ما عز قال بظبط هعمل
أشرف: علي خير بإذن الله استذان انا بقي بالله خلي بالك منها يا عز
عز: ما تخليك في غرف كتير تقدر تنام فيها
أشرف: لا عشان مش اعمل ازعاج همشي و اجي بكرة الصبح
عز: تمام تنور في اي وقت
أشرف: تمام و يقوم عز يوصله
موده: مالك يا زهراء قاعدة ساكتة ليه
زهراء: هقول اي يعني
موده: طيب تعالي نعمل حاجة ناكلها كلنا
حاتم: لا اعملوا أنتوا عشان احنا هنمشي بقي
عز: تمشي فين
حاتم: كفاية كده اخرج انا و عروستي بقي
عز: تخرج فين الساعة بقيت ٨
حاتم: مراتي مراتي
عز: ٩ تكون في البيت
حاتم: ان شاء الله يلا يا زهراء
زهراء: يلا و تمشي معه
عز: اي انتوا منورين
رويدا: انا قاعدة
فيروز: و انا مستنية بابا
عز: مش قصدي عليكم
جاد: علينا احنا انا هبات هنا
عز: تمام
يوسف: هنقعد شوية و نمشي
عز: بدون مشاكل تمام تعااي يا موده عايزك
موده: تمام و تمشي
رويدا: تعالي نطلع نقعد مع تيا
فيروز: لا انا همشي شكل بابا مش جاي
يوسف: مروان وصلها
مروان بصله
فيروز: لا عادي هروح لوحدي
جاد: لا ازاي مروان اي هتسيب فيروز تروح لوحدها
مروان: لا طبعا ازاي أتفضل معايا هات مفتاح عربيتك يا جاد
جاد: خد بس بالله براحة عليها عشان الحاج حالف ليا اساسا اني خرجت بالعربية انهاردة
مروان: تمام أتفضلي يا فيورز
فيروز: هروح اسلم علي تيا و اجي و تقوم هي و رويدا و مروان استنهم يطلعوا و يرمي مخدة علي يوسف
مروان: انت غبي اشمعنا انا اروح
يوسف: عادي انا مش قادر اسوق
جاد: ولا انا
مروان: شغل اللعب ده مش عليا تمام
يوسف: احنا اتكلمنا
مروان: ماشي ماشي
*****
في شقة تامر قاعد هو و بنت
:انت هتسيبهم كده
تامر: اسيبهم ازاي يعني ده هيشوفه ايام يحلفوا بيها كلهم و خصوصا اللي اسمها موده دي
:اشمعنا دي اللي شايل أوي منها
تامر :هي اللي فتحت علينا القرف ده كله المدرسة كانت ماشية زي الفل شغلنا ماشي هي اللي فتحت علينا كل الابواب دي هي و اخوها اللي اسمه حاتم ده بردو هياخد في اللعبة
:هو حد عارف انك صاحب المخدرات في المدرسة
تامر: شاكك انهم عارفين بس ازاي ده الراس الكبيرة عندهم في البيت
:بردو مش عايز تقولي مين بردو
تامر: انا شخصيا مش عارف مين ده كل اللي اعرفه اني في حد منهم معنا المهم دلوقتي عايزك تروح الكلية عند زهراء و تقربي منها و تكوني صحبتها
:ليه
تامر: هتكون هي نقطة ضعف حاتم لازم اكسره
:تمام بس المخدرات فين دلوقتي
تامر: في المطعم خبيتهم لما عرفت انهم بيدور في المدرسة
:بس ازاي عرفت لما واصلوا المدرسة و الشخص الكبير بتاعكم مش قالكم ليه
تامر: محدش كان يعرف التفتيش كان فجأة
:اه قولتلي المهم دلوقتي هتعملي اي مع رويدا خلاص يا تامر البنت صغيرة بلاش اللي في دماغك
تامر: مش هعملها حاجة متخافيش بس هي اللي بقدر اجيبهم بيها
:ما كنت جيبها امبارح ليه
تامر: تهديد يا حبيبتي بس مكنتيش عارف انهم هيجوا كنت بلعب معها هي كنت عايزها تكون العين في البيت عندهم بس للاسف انقذوها مني
:يعني بحد مكنتيش هتعملها حاجة
تامر: اه يا حبيبتي اعملها اي دي بنت صغيرة يعني بردو لو القذرة بتاعتنا عالية مش معناها فيها حاجة يعني بس هي الحاجة الوحيدة اللي كنت اقدر أوصل بيها
:طيب تمام بس لازم المخدرات اللي في المدرسة تختفي
تامر: متخافيش في حماية المجهول بتاعهم ده
:يكونشي سليم باشا هو الكبير
تامر: لا لا مش هو سليم راجل محترم بردو لا مش هو هو شخص محدش فينا عارفه مش بيظهر اساسا صوت بس
:تمام يا خبر بفلوس بكرة يكون ببلاش
*****
في عربية جاد
فيروز: انت قاعد ساكت ليه
مروان: عادي هقول اي
فيروز: عادي اي حاجة
مروان: دماغي مصدعة
فيروز: عامل اي مع أيات
مروان: مش بكلمها مش موافقة تكلمني محترمة
فيروز: قصدك اي يعني
مروان: مش قصدي حاجة
فيورز: مكنتيش جيت وصلتني طالما نازل غصب عنك
مروان يوقف العربية :انتي عايزة اي بظبط
فيروز: مش عايزة حاجة و يلا عشان نمشي بدل ما احنا في المكان الغريب ده جد جاد كان ساكن بعيد أوي
مروان: ردي علي سوال عايزة اي مالك انت و مال ايات
فيروز: مالي بيها يعني انا بسأل عادي
مروان: تمام يا فيروز تمام شيلني من دماغك يا فيروز: انا مش بحبك زي ما انتي بتحبني
فيروز: انت جبت الكلام ده من فين
مروان: انا متأكد انك بتحبني سيبك مني بالله عليك انا منفعش لكي
فيروز: ليه بتقول كده انت مليون واحدة تتمني تكون مراتك
مروان: لما اروح اخطب مين هيجي معايا اخويا مش بيسأل عليا امي و ابي طيب دول بيتخانقوا علي طول هقعد عند مين لما اجي اروح اخطب يتخانقوا مين اللي يروح فوقي يا فيروز
فيروز: انت ملكيش دعوة يا مروان بالكلام ده ده كله غصب عنك و صدقني ربنا هيقف جنبك مش هسيبك
مروان: تمام شيلني من دماغك بقي
فيروز بابتسامة: لا عشان لما نخلص الكلية هنتجوز
مروان: هو غصب ولا اي
فيروز: لا بردو بس انت بتحبني
مروان بتوتر: مين قالك الكلام ده لا
فيروز بابتسامة: هنشوف يا مروان
مروان: يا بنتي خلي عندك كرامة بقولك انا مش بحبك ولا بفكر فيكي اساسا و اه نازل غصب عني فوقي يا فيروز و سيبني في حالي انا بحب أيات و عايزها هي مش انتي
فيروز بدموع: ربنا يسعدكم ممكن تروحني
مروان بضيق: تمام
*****
يوم جديد علي ابطالنا اللي بيعملوا مصايب فقط
فيلا سليم
في اوضة بيري
غيث: مش شايفة اننا بقالنا كتير هنا انا قولتلك بعد الفرح هنرجع شقتنا و انهاردة هنرجع
بيري: ما نقعد شوية
غيث: انا مش عارف انتي خايفة ترجعي ليه
بيري بتوتر: عادي يعني يا غيث مش عايزة ارجع
غيث: نرجع شقتنا عشان نقعد براحتنا يا حبيبي طيب بصي لو مش عايزة ترجعي الشقة انا عندي شقة في اسكندرية تجي نروح نقعد يومين هناك
بيري: لا الجو برد
غيث: خلاص هنرجع شقتنا
بيري بضيق: تمام يا غيث
غيث: طيب ممكن تعرفني انتي مش عايزة ترجعي ليه بيري انا سيبك براحتك في اننا نقعد هنا و كذا موضوع تاني و انتي فاهمة قصدي اي
بيري بتوتر: غيث انا بس موضوع الخطف و الضرب ماثر عليا بس
غيث: تمام و انا سيبك براحتك في تحسي علي دمك و نرجع شقتنا عشان كده كفاية عند أهلك تمام
بيري: تمام هقوم احضر شطنتي و تقوم
غيث: لما اشوف اخرتها معكي يا بيري
****
في بيت والد سهام قاعدين بيفطروا
تيا: هو مفيش عصير
موده: عز هينزل يجيب شوية
تيا: ياريت عشان بحب افطر و جنب الاكل عصير
رويدا: باردة باردة
تيا: في اي يا جماعة كمان مش افطر
عز: لا افطري يا ماما افطري
موده: تخلصي اكل و تكلمي ريم تقولها انها تجي عندنا بكرة عشان تأخد الفلوس و تتم الخطة
تيا: تمام طيب فين الفلوس
رويدا: ما بتقولك تتم الخطة يعني هينفذوا خطتهم
تيا: عايزة اعرف
عز: مستحيل انتي هبلة اساسا مش ناقصين تبوظي الدنيا
تيا :تمام هي تتوافق اساسا تجي
عز: تقولها انك مش هتقدر تخرجي تعالي في المكان كذا كذا ده مكان سري و مناسب
تيا: تمام علي خير
عز بهمس: موده
موده: نعم
عز: شكلك قمر أوي
موده: بس عيب البنات قاعدين
تيا: لا ولا كننا قاعدين بس ياريت الاستاذ ينزل يجببلي العصير
عز: اطفحي يا تيا و انتي ساكتة
****
فيلا سليم
سليم: بردو ماشين
غيث: احنا رايحين فين بس يا جدو ده احنا جنبكم
سليم: طيب يا ولاد ربنا يسعدكم
:يارب
سهام: انا جهزت
ماهر :و انا كمان
نبيل: رايحين فين
ماهر: جاين مع الدكتور
نبيل: تمام يلا بينا
غيث: اجي معكم
سليم: لا خليك هنروح احنا كفاية
غيث :تمام ربنا يطمنا عليك يا عمو
نبيل: يارب يا بني يلا بينا و يخرجوا كلهم
****
عند غيث و بيري دخلوا شقتهم
غيث: بسم الله نورتي شقتك
بيري: شكرا احلي حاجة الشقة نضيفة الحمدلله
غيث: اه الحمدلله انا جعان أوي
بيري: اطلب اكل من برة
غيث: و المدام مش هتطبخ
بيري: ما انت عارف مش بعرف
غيث: متعلمتيش ليه
بيري: بعرف اعمل اندومي في اكياس اندومي كتير جوا اروح اعمل
غيث: تعالي تعالي
بيري: اي
غيث: هتعملي اكل اي
بيري: اندومي و في بانية في التلاجة و اندومي و بانية و احمد ربنا
غيث: انا مش بحب الاندومي
بيري :انا بحبه
غيث: الصبر يارب انا هطلب اكل
بيري: ما كان من الاول لازم يعني
غيث: انا مش طايق نفسي في خلي اليوم يعدي
بيري: انا رايحة ادخل شنطتي جوا براحتك انت بقي
****
في بيت والد سهام
حاتم: فهمتوا يا جماعة هنعمل اي
تيا: اه فهمت
حاتم: انتي بذات بالله عليكي خلي اليوم يعدي علي خير بلاش مشاكل يا تيا زي ما قولنا بظبط
تيا: يا سيدي حاضر والله
حاتم: اي غلطة هتضيعي تعبنا كلنا
تيا: تمام
حاتم: اخلص من الكائن ده و نشوف موضوعك يا رويدا
رويدا: تمام بإذن الله
حاتم: هي فين موده يا عز
عز: في الاوضة فوق
حاتم: أيه انت مزعلها ولا اي
عز: لا نائمة
حاتم: تمام
****
في عيادة الدكتور
:نقدر نعمل العملية علي الاسبوع الجاي و لحد يوم العملية هتقعد هنا يا نبيل يا باشا لحد ما دكاترة مستشفي الكامل يجوا
نبيل: تمام علي خير
:هخليهم يجهزوا اوضة لحضرتك عشان تقعد فيها
سهام: ينفع حد يقعد معه
:اه
سليم: احجز جناح هنا عشان نقعد مع ابني براحتنا
:تمام يا سليم باشا المستشفي مفتوح لكم في اي وقت بعد اذنكم عشان ابلغهم
سليم: أتفضل و يخرج الدكتور
سهام: ماهر تروح البيت في شنطة هناك محطوط فيها هدوم ليا انا و ابوك هاته و تعال
ماهر: تمام يا امي
سليم: او انا كمان هبات
نبيل: ليه التعب بس يا بابا
سليم: بس يا نبيل
سهام: تروح اوضة جدك محطوط بردو شنطة هناك حضرت لك بردو يا بابا
سليم: ربنا يحفظك يا بنتي
نبيل: انا بقولكم أهو انا مش عايز دوشة هنا متخليش حد من اخواتك يجي فاهم ولا لا
ماهر: حاضر يا بابا
*****
في شقة غيث و بيري قاعدين بياكلوا
بيري: الحمدلله
غيث: اكلتي كده
بيري: اه الحمدلله انا هروح انام بقي
غيث’ تنامي
بيري: اه عايز حاجة
غيث: اه اقعدي عايز اتكلم معكي شوية
بيري: طيب
غيث مالك
بيري: مالي اي
غيث: متغيرة كده ليه مكنتيش عايزة ترجعي ليه مالك بقيتي غريبة أوي
بيري بتوتر: انا قولتلك تصبر عليا شوية
غيث: انا مش بتكلم علي كده متغيريش الموضوع مالك
بيري: خايفة يحصل زي اول يوم خايفة حد يضربني تاني و يخطفك
غيث’ طيب يا حبيبتي ده قدر ربنا و الحمدلله خلص علي خير و انتي الحمدلله كويسة أهو خايفة ليا
بيري: انا خايفة اقعد لوحدي
غيث: ما انا معكي أهو
بيري: اكيد هتنزل
غيث: لما انزل إبقي روحي اقعد مع البنات حلو كده
بيري: تمام
غيث: حلو كده
بيري: اه
غيث: اي بقي
بيري: انا رايحة انام و تجري
غيث بضيق :الصبر يارب و يروح وراها
بيري: انت جاي هنا ليه
غيث: هشرب شاي
بيري: بتهزر
غيث: بذمتك جاي هنا ليه هنام اكيد
بيري: اشمعنا هنا ما في مليون اوضة تانية انت عايز مني اي
غيث بعصيبة: لا جنان مش عايز اتخمدي
بيري بخوف: خلاص ماشي
غيث: أستغفر الله مالك يا حبيبتي
بيري: اقولك الصراحة و هتسمعني
غيث: تمام سامعك
بيري: انا خايفة منك
غيث: ليه يا حبيبي انا عملتك حاجة
بيري: انت عارف اننا اتجوزنا ازاي خايفة تخلني احبك و بعد كده تسيبني ممكن ساعتها يكون معنا طفل اعمل اي انا ساعتها
غيث: عشان كده مش
بيري هزت رأسها
غيث: طيب مش احنا اتكلمنا كتير في الموضوع ده و قولنا ننسا الموضوع ده و نبدأ حياتنا و ملنيش دعوة بالاتفاق صح
بيري بعيط: صح
غيث: طيب بتعيطي ليه
بيري: ممكن تسيبني فترة
غيث: طيب اهدي و متخافيش مني انا مش هعملك حاجة انا جوزك و حبييك اكيد مش هزقكي
بيري: حاضر هو انت هتسيبني بجد
غيث: اقسم بالله مش هسيبك اسيبك ليه بس بيري هو في حاجة تاني
بيري: هقولك بس بالله متزعقش
غيث: قولي
بيري: قبل ما نتجوز جتلي رسالة بتقولي انك فترة و هتسيبني و انك مش بتحبني و اني لعبة في إيديك لفترة معينة
غيث: اي الهبل ده و ازاي تصدقي حاجة زي كده
بيري: انا مش صدقت حاجة
غيث: واضح أوي ازاي تخبي عليا
بيري: انت قولتي مش هتزعق
غيث: طيب هات الرقم اللي بعتلك
بيري: لا
غيث: لا ليه
بيري: الموضوع خلص
غيث: لا مخلصيش مين عايز يوقع بينا
بيري: شوف بقي مين
غيث: قصدك اي
بيري: شوف نفسك كنت مرتبط بمين و عايز يوقع بينا
غيث: انتي بتقولي اي انا عمري ما كلمت حد
بيري: المفروض اني اصدق
غيث: بيري متخلنيش اتعصب عليك
بيري: اتعصب عادي هتعمل اي يعني
غيث: امشي من قدامي
بيري: قولي يا غيث كنت مرتبط بمين و لسه بتكلمها عارف لو كنت زمان بتكلم كنت هعدي الموضوع طالما اتغيرت بس لسه بتكلم
غيث بصدمة: انتي بتقولي اي مين قالك كده
بيري: ملكيش دعوة
غيث: انا هسيبلك البيت و امشي احسن
بيري بعيط: مش هتمشي غير لما ترد عليا ليه ليه يا غيث انا عملتك اي ده احنا لسه متجوزين من اسبوع عايز تنزل عشان تروحلها
غيث: هي مين اقسم بالله ما بكلم حد عمري ما عرفت حد عشان بخاف ربنا بصون اللي هتكون مراتي بس اللي بقيت مراتي جرحتني
بيري فتحت موبايلها :بص بص مين الرقم ده بعتلي قبل فرحنا باسبوع و كنت بحاول اكون عادي عشان خلاص مش هينفع نأجل الفرح بتخوني يا غيث ليه بتعمل فيا كده
غيث يمسك ايديها جامد: بخونك اي افهمي بقي اكيد حد عايز يوقع بينا
بيري: مين مين
غيث: مش عارف انا عمري ما اعمل كده انا بحبك يا بيري
بيري: طلقني يا غيث
غيث: انتي بتقولي اي
بيري: فترة و طلقني انا انا مستحيل اقعد مع واحد خائن انا صبرت عشان اهلي يفرحوا
غيث: انسي الطلاق نهائي انسي و يمشي
بيري: يارب يارب
*****
في بيت صابر
هيام :رايح فين يا صابر
صابر: رايح المستشفى لنبيل هيقعد هناك لحد العملية
هيام: طيب اصبر اجي معك
حسناء: و انا كمان
صابر: هتسيبوا العيال لوحدهم
حسناء: يارا و موسي رايحين عند موده مش قولتلك من شوية
صابر: اه صح نسيت طيب يلا عشان نروح و الباب يخبط
صابر: يلا البسوا لحد ما اشوف مين و يورخ يفتح مكنيش في حد بس كان في جواب
صابر باستغراب: اي ده و ياخده و يقرأه
صابر بصدمة: مستحيل
موسي: في اي يا بابا
صابر: اي مفيش يا حبيبي
يارا: مالك لا عمو واقف كده ليه
صابر: مفيش يا حبيبتي انا كويس الحمدلله يلا أنتوا نازلين
موسي: اه
صابر: خلي بالك من أختك
موسى: حاضر سلام و ينزلوا
صابر: في رعاية الله اعمل اي دلوقتي يارب اي ده يارب استرها مع عيالي يارب
*****
في الكلية عند زهراء كانت قاعدة في المسجد و تجي بنت تقعد جنيها (البنت اللي كانت مع تامر)
:السلام عليكم
زهراء: وعليكم السلام
:هي الحلقة امت
زهراء: بعد شوية بإذن الله
:تمام شكرا لكي
زهراء :العفو انتي جديدة هنا
:اه كنت في اسكندرية و نقلت هنا
زهراء :نورتي الكلية كلها انا زهراء تشرفت بكي يا
رباب
زهراء: اهلا بكي يا رباب نورتنا
رباب: بنورك و قعدوا يتكلموا كتير لحد ما بدات الحلقة و خلصت و يخرجوا
رباب: يا الله الوقت حلو أوي
زهراء: جدا اللهم بارك
رباب: هتروحي
زهراء: اه
رباب :طيب هتروحي ازاي طريقك ازاي
زهراء: لا انا جوزي جاي ياخدني
رباب: ماشاء الله متجوزة
زهراء: مكتوب كتابي كان لسه امبارح
رباب: مبارك يا جميلة امبارح و جاية انهاردة
زهراء: اه بعيد عنك مجتهدة او الصراحة عشان فرحي اقرب في بحاول اجي معظم الوقت عشان الجهاز و كده
رباب: ربنا يكلمك علي خير
زهراء: اللهم امين و أهو جوزي جاي طيب اتفضلي معايا اوصلك
رباب: لا تسلمي هركب و اروح عادي
زهراء: تمام تشرفت بيكي و تمشي تروح تركب
حاتم: مراتي حبيبتي
زهراء: عامل اي
حاتم: الحمدلله بخير مين دي اللي كنتي واقفة معها
زهراء: بنت اتعرفت عليها في المسجد
حاتم: تمام
زهراء: مختمرة و شكلها حلو أوي
حاتم: اللهم بارك عقبالك
زهراء: البسه
حاتم: ياريت انا نفسي الصراحة
زهراء: طيب اطلع بينا علي اقرب مول
حاتم: بجد
زهرا:ء يلا مفيش وقت
حاتم بفرحة: تمام اه صح ماهر كلمني و قال عمو نبيل هيقعد في المستشفي لحد العملية
زهراء: الحمدلله طيب نروح نشتري الخمار و بعد كده نروح و انا لبسه عشان بابا يفرح
حاتم: تمام يا حبيبتي
****
تاني يوم في بيت والد سهام كلهم قاعدين منتظرين ريم
حاتم: فهمتي هتعملي اي
تيا: قولت اه
أشرف: خايفين منك الصراحة
تيا: لا عيب عليكم الباب يخبط
تيا :يلا من هنا بقي
موده: ربنا يستر و كلهم يجروا يستخبوا و تروح تيا تفتح
تيا :اهلا اهلا ريم هانم ورانا
ريم: اهلا تيا والله وحشتني بجد فين الفلوس
تيا: مش تشربي حاجة بس
ريم: لا عشان متأخرة بس اي المكان ده
تيا :بيتنا القديم
ريم: اه بردو ما واحدة زيك هتكون كانت قاعدة فين قبل كده
تيا: شكرا يا محترمة تشربي اي
ريم: قولتلك مش عايزة عايزة الفلوس عشان امشي
تيا :ثواني اجبلك الفلوس بس بردو حركة حلوة منك قولي كده عملتها ازاي
ريم: زي ما قولتلك كل الناس تبع و أتفق مني و مش اول مرة اعملها اي حد يزعلني بعمل كده
تيا: بيقولوا انك لكي في اعمال غلط
ريم: ما انت كمان لكي ولا البنات اللي مطلوبين من الشركة دول عايزينهم اي
تيا: انتي تعرفي الشركة دي ولا اي
ريم: من الاعضاء يا بنتي
تيا: اه تمام يعني انتي معترفة بكده
ريم باستغراب: في اي يا بنتي هتجيبي الفلوس ولا ابلغ البوليس و يخرجوا كلهم
حاتم: لا البوليس كله جاي لحد عندك
ريم بصدمة: انتوا مين
حاتم: كل حاجة متسجلة
ريم :انا انا
حاتم: خدوها يلا تيا يلا معايا
أشرف: تروح معك فين
حاتم عشان التحقيق بس
عز: يا بني لو راحت مش هتخرج
حاتم: تصدق صح خليكي هنا و هكمل التحقيق لحد ما نقبض علي الباقي
أشرف: انا جاي معك
حاتم: تمام يلا و يخرجوا
موده: الحمدلله اول حاجة عدت علي خير ياريت نكون اتعلمنا يا تيا
تيا: الحمدلله خلصت
يوسف: فاضل ٣ مصايب يا زفتة
تيا: متقوليش زفتة
يوسف: هقوم اضربك والله
موده: بس أنتوا الاتنين الحمدلله خلصنا الاول علي خير بس بالله يا تيا بلاش مصايب تاني نشوف حاجة حاجة
تيا: حاضر انا عايزة شاورما حد يجيب معايا شوفت محل هنا
عز: اللي عايز يضربها يضربها
تيا: في اي يا جدعان جعانة
موده: اصبري و شوية كلنا هنرجع الفيلا و ناكل
تيا: اي ده نرجع بالسرعة دي
موده: ما خلاص خلصنا اول مشكلة شوية هنرجع و الباقي تشوفه هناك طالما مش مطلوب القبض عليكي
تيا: تمام شباب شكرا بجد
عز: احنا اخواتك و لازم نقف جنبك يلا روحوا اجهزوا عشان نمشي
تيا: تمام
*****
في شقة غيث و بيري
غيث مرجعيش من امبارح و بيري قاعدة في الصالة قلقانة عليه و الباب يتفتح و يدخل غيث
بيري: ممكن اعرف كنت فين من امبارح سيبها و داخل ألاوضة راحت وراه
بيري: انا بكلمك كنت فين
غيث: انتي مالك
بيري: معها صح ما صدقت اتخاق معك عشان تجري عندها
غيث: اه
بيري بعيط: يعني كنت معها يعني الرسالة صح
غيث: تصدقي رسالة و تكدبي جوزك اظن انا قولتلك امبارح اني عمري ما كلمت حد
بيري: و اللي باعت الرسالة ده هدفه اي
غيث: اكيد عايز يخرب بيتك يا هانم
بيري: او يكشف حقيقتك
غيث: تمام ماشي
بيري: اي البردو ده
غيث بعصيبة: خليني بارد بدل ما اقلب عليكي و اقسم بالله ساعتها تكرهي نفسك انا كل ده بقول هبلة لما تعرف الحقيقة هتندم و ساكت و صابر انما اقسم بالله انا علي اخري
بيري: طبعا لازم تزعيق خدوهم بالصوت
غيث بضحك: بت انتي جاية من كندا ازاي
بيري: ملكيش دعوة و شهر يا غيث و نتطلق
غيث: حاضر ان شاء الله اتفضلي عشان ننام
بيري: مش هنام هنا
غيث: طيب برة و أطفئ نور
بيري: بارد بارد و رحمه اي كمية البردو دي و كانت خارجة يمسكها غيث جامد
غيث بجمود: انا ساكت عشان عمري ما اقدر أمد ايدي علي مراتي بس عاملة تغلطي و كفاية كده بجد اقسم بالله لو نطقتي بكلمة تاني هتشوفي وش تاني فاهمة ولا لا
بيري بعدت عنه: لا مش فاهمة و شوف هتعمل اي كان رايح عندها بس هي جريت واقف يضحك عليها
غيث: يارب الصبر من عندك
****
في المستشفي في اوضة نبيل
سهام :لازم تاكل
نبيل: اكلت الحمدلله مش قادر تاني كفاية كده
سهام: طيب الحمدلله و يجي ماهر
ماهر :مستشفي الكامل هيوصلوا بكرة بإذن الله
سهام: طيب علي خير بس مش بردو يا حاج اجهز البيت عشان ينزلوا عندنا يعني جاين من اخر الدنيا عشان خاطرنا و في الاخر ينزلوا في اوتيل
سليم: عندك حق كلمي البنات يجهزوا البيت و يفتحوا الغرف الفاضية و يجهزوها هو مين جاي يا ماهر
ماهر: دكتور التخدير حور الرئيس و كذا طبيب معهم و جاي معهم مرام الرئيس و خلود الرئيس و كل واحدة فيهم جاي مع زوجها و معهم رسلان الرئيس هم جاين مع حور و نازلين يشتروا كام حاجة و اه صح كامل الرئيس جاي بنفسه عشان يطمن علي بابا
نبيل: ربنا يبارك فيهم لا حضروا البيت بقي يا جماعة هيقعدوا قد اي
ماهر: اسبوعين او ٣ اسابيع
سليم: يقعدوا عندنا اي كانت المدة دول كفاية انهم جاين عندنا مخصوص
ماهر: تمام يا جدو هروح اروح اقول لرحاي و أكلم البنات عشان يجوا و أجيب شوية طلبات بردو
سهام: متخليش مراتك تعمل حاجة و انا هكلم هيام و حسناء يجوا عشان انا عارفة دلع البنات عندنا
ماهر بضحك: تمام يا ماما
******
فيلا سليم
موده بضحك: كفاية دوشة اسكتوا شوية
يوسف: بس بالله كانت خايفة يا موده ولا لا
تيا :لا بطل كدب
عز: كدب اي كنت عاملة زي الفار الهربان والله
تيا: بس بقي
رحاب: خلاص يا جماعة عندها حق بردو
تيا: حبيبتي و يجي ماهر
ماهر: السلام عليكم
:وعليكم السلام
ماهر: اهلا منورين خلصتوا علي خير
عز: اه الحمدلله و حاتم بيخلص الموضوع في القسم
ماهر: طيب الحمدلله طيب يا جدعان عندنا ضيوف
رحاب باستغراب: مين
ماهر: الدكاترة و عيلة الرئيس
تيا: احلف عيلة الرئيس جاية عندكم
ماهر باستغراب: اه مالهم
تيا: انتوا عارفين دول اكبر عيلة في اسكندرية و غير كده رسلان الرئيس اصغر حفيد ولد عندهم اشهر واحد علي السوشيال ده انا لو اتصورت معه فيديو هيضرب الدنيا
عز: لا انا مش هوقف حد اللي عايز يضربها يضربها
تيا: في اي يا جماعة الفيديو هيكسر الدنيا
مروان: هضربها هضربها بجد بت احنا لسه خلصننا من مصيبة و لسه في تاني عايزة تعملي حاجة تانية
تيا: اعمل اي ده فيديو ماهر بالله هو جاي
ماهر: انا سمعت اسم رسلان ده انه جاي
تيا بفرحة: إيوه بقي
أشرف: و مالك فرحانة كده ما تتحترمي وجودي
تيا :انا مش قصدي انا فرحانة عشان الفيديو و الصور
أشرف: اعملي حسابك مفيش تصوير تاني
تيا: ليه
عز :بت انتي مش عندك دم عايزة ترجعي للهم ده تاتي
تيا: ليه يا جماعة عشان غلطة اسيب كل حاجة
يوسف: بذمتك غلطة غلطة
تيا :غلطات كده مش كتير أوي يعني
مروان: بس يا تيا بس يا ماما
تيا بفرحة :انا فرحانة أوي
رحاب: يا بنتي اهمدي خلينا نفهم هم جاين عندنا يا ماهر
ماهر: اه جدو طلب مننا نجهز البيت عشان يجوا عيب يكونوا جاين لينا مخصوص و يقعدوا في اوتيل
عز :جدو عنده حق يلا أيدينا في ايد بعض
تيا :الحمدلله اني قاعدة عندكم الفترة دي الحمدلله
أشرف: انتي تمشي معايا تروح تقعدي عندنا
عز: تصدقي احنا غلطانين انك قاعدة معنا قولنا بدل ما تقعدي لوحدك
تيا: تسلم والله انك خايف عليا
جاد: لا و الله هو خايف عليكي هو خايف تعملي مصيبة تانية
تيا: احم خلاص يلا نقوم نضيف البيت يا بنات يلا
عز: الواد غيث و بيري مختفين حد يكلمهم يخليهم يجوا
موده: هكلم بيري
عز: تمام يلا بينا
****
في شقة غيث و بيري
غيث كان قاعد قدام التلفزيون و تجي بيري
بيري: انا نازلة
غيث: رايحة فين
بيري: انت مالك
غيث: طيب مفيش نزول
بيري: رايحة الفيلا يا غيث
غيث: ما كان من الاول رايحة دلوقتي ليه
بيري :الدكاترة نازلين ضيوف عندنا
غيث: تمام ساعة و تكوني هنا
بيري: ساعة ليه ان شاء الله
غيث: لو مش عجبك مفيش نزول
بيري: علي فكرة انت اللي غلطان
غيث: انا كلمتك
بيري: بتخوني و كمان عايزني اقعد جنبك
غيث: انا مش طايقك اساسا
بيري: تمام شكرا انا نازلة
غيث: مفيش نزول و اتفضلي علي جوا
بيري: انا نازلة يا غيث مش هقعد هنا
غيث بصوت عالي: لو فتحتي الباب مش هيحصلك طيب و انتي لحد دلوقتي متعرفيش غيث لما يقلب علي جوا يا حبيبتي
بيري بصتله بدموع و دخلت الاوضة و موبايل غيث يرن
غيث: السلام عليكم
عز: وعليكم السلام فينكم يا بني
غيث: معلش يا غز احنا مش هنقدر ننزل انهاردة
عز: ليه مالكم
غيث: تعبان شوية و بيري قاعدة معايا
عز: الف سلامة يا صحبي طيب عايز حاجة
غيث: لا تسلم ممكن بليل كده انزل
عز: تمام منتظركم يلا سلام
غيث: سلام و يقفل
بيري: الكاذب بيروح النار
غيث يصلها و هي جريت علي الاوضة
غيث بضحك: طفلة والله ميرضينيش زعلك للاسف يا بيري و يقوم يروح عندها
بيري: جاي هنا ليه عايز اي مني اقسم بالله لو عملتي حاجة
غيث: انا جيت جنبك اساسا
بيري: ما جاي ليه غيث يروح عندها
بيري: اقسم بالله لو قربت مني
غيث باس رأسها: انا اسف اني زعلتلك برة يلا البسي عشان نروح نقعد معهم و يسيبها و يخرج
****
في فيلا سليم
حاتم: اه الحمدلله كل حاجة خلصت علي خير
تيا: متأكد
حاتم: ما بهزر معكي يعني
تيا ‘ما براحة يا حاج
حاتم: بس بس عشان مش قادر
تيا :طيب ريم حصلها اي
حاتم: لسه حبس لمدة ١٥ يوم لحد ما تروح النيابة
تيا: احسن احسن
مروان: باقي ٣ مصايب
حاتم: لا انا مش قادر انهاردة واحدة واحدة تمام
تيا: انا عايزة انزل أجيب كام حاجة جديدة
أشرف: تجيبي اي
تيا: انا رايحة انام
رويدا: احسن بردو
يارا: هي فيروز فين
رويدا: مشيت بدري أوي معرفيش ليه
يارا :متغيرة أوي الفترة دي
تيا: جدا زعلانة علي طول
يارا: غير الزعل تحسي وشها بينزل نزول غريب
رويدا: يمكن بتعمل دايت
تيا: هتقولنا اكيد و بعدين الدايت مش يعمل كده انتي شايفة وشها بقي عامل ازاي
رويدا: اه بقيت غريبه أوي
تيا: ربنا يريح قلبها حاسة انها مجروحة
يارا: ربنا يفرج كربها يارب بكرة نروح عندها البيت احسن
تيا: فكرة بردو
أشرف: هو أنتوا مش ٣ ثانوي انا مش شايفة حد بيذاكر ليه
تيا: تصدق انا نسيت
أشرف: طيب زي الشاطرة كده تروحي تذاكري
رويدا: يلا صح يا بنات نطلع نذاكر كلنا
يارا :اه ياريت يلا و يمشوا
أشرف: و انا اقوم امشي
جاد: ما انت اقعد
أشرف: لا كفاية خلوا بالكم من الزفتة تيا بدل ما تعمل مصيبة جديدة
جاد: متخفيش حاطط عليها مراقبة
أشرف: احسن حاجة يلا بعد إذنكم و يمشي
يوسف: مروان انت عملت اي لفيروز
مروان: عملتلها اي يعني
جاد: فيروز متغيرة عملتلها اي احنا اللي بنسالك
مروان: معلمتيش حاجة و سيبوني في حالي بقي و يقوم يمشي
يوسف: عامل حاجة ليها
جاد: شكلها كده
يوسف: ربنا يستر
يتبع…
لقراءة الفصل التالي : اضغط هنا
لقراءة الرواية كاملة اضغط على : (رواية معلمة من الصعيد)