روايات

رواية حكاية يوسف الفصل السادس 6 بقلم سلسبيل أحمد

رواية حكاية يوسف الفصل السادس 6 بقلم سلسبيل أحمد

رواية حكاية يوسف البارت السادس

رواية حكاية يوسف الجزء السادس

رواية حكاية يوسف
رواية حكاية يوسف

رواية حكاية يوسف الحلقة السادسة

– سهران بتعمل اية؟

= بصي الصراحه يا سهر بفكر في واحده

“حسيت ان الجمله دخلت مخي جابتله ارتجاج”

خبيت عيوني بعيد عنه و اتكلمت بغل: واحده ازاي يعني

– نجمة

= نجمة فالسما؟

 

 

– اها و بعيده اوي عليا

= مش فهماك يا يوسف بس حاسه انك مدايق!

“كنت متفاجئ بأحساسها الصح لكني خبيت”

– لاء خالص يمكن هي حلم جميل هوصله في يوم

= اكيد.

________________________

” دخلت نمت وسبته عشان مقرفوش زي ما بيقول وقعدت افكر في علاء ابن عمي والشغل وانا فرحانه اني اخيرا هعمل الحاجه الى بحبها ونفسي تكمل “

” سادس يوم رمضان “

– اخيرا قعدت تفطر معانا

= هوا بمزاجي يعني يا ماما منتي عارفه

– ربنا معاك يحبيبي

= انا هنزل وهاجي عالفجر هتسحر بره بقا

 

 

قولت انكشه: يخساره كنت هقولك تجيب زبادي يلا مش مهم انزل انا

= مش عايز استعباط

– انا كلمتك دلوقت؟

= بصي يا ماما اخر دلعك بتستفزني قاصده خلي بالك

– انا هنزل بجد هشتري حاجه و

= لاء.

– انت اهبل ولا اية متخلنيش اهب عليك بقاااا

= انا لو وقفت لك بس هتعيطي وانا عيل غبي ابعدي عني وكني فحته يا سهر

 

 

هدي بزعيق: بس جرا اية !! واية القرف ده اية اهب و كني دي انت وهي مش اسلوب خالص بطلوا الالفاظ دي

اتكلمت سهر بخبث وطلعت لي لسانها: ابنك الى علمني الكلام ده انا يعني هجيبه منين

– منين؟ من مسلسل الاجهز الى بتتفرجي عليه

قعدت تضحك لدرجه عيونها دمعت: اسمه الاجهر! وبعدين انت غيران من درش انا عارفه

= انا نازل يا بومه اشبعي بيه

هدي: خد كمل فطار!

– كلت يا ماما يلا سلام

= ابنك قماص اوي!

” اول ما نزل شلت الاكل بسرعه وميلت على خالتو حكتلها على موضوع علاء ابن عمي و اني هنزل ساعه واحده وهرجع وطبعا وافقت روح قلبي. “

_______________________

 

 

– يخربيتك هتنزلي دلوقتي ومش هتقولي ليوسف؟ قلبك مات ولا اية

= يا ملك عاوزة افاجئه الله

– تفتكري هيفرح ولا هيعلقك

= اكيد هيفرح ليا طبعا

– طيب ربنا معاكي

= يلا هطير انا خشي واقفلي البلاكونه بدل ما تتعاكسي

ملك غمزت لها: الى هتتعاكس المزه الى نازله دلوقتي

سهر ضحكت وباستها عالهوا ونزلت لما علاء بعتلها مسدج انوه وصل تحت البيت

______________
صلي على محمد.🩷🦋

– اخيرا الواحد شافك يا سهر؟

= عامل اية لولا اني عبيطه وبخاف اسافر لوحدي كنت جيت البلد سلمت يعم

– وعلى اية نقلت هنا و خت بيت

 

 

= بتهزر وعاوزاني اعمله الديكور صح؟

– لا غلط اركبي العربية بقي هعزمك على حاجه كدا ونتكلم فالتفاصيل

= ماشي

__________________________

– ازيك يا محمد

= الحمد الله منور اقعد جيت فوقتك

– اية؟

= عرفنا مكان الواد باخد اذن نيابه وهننزل وكلمتهم فالداخليه عشان الراس الكبيره

– ده اية الاخبار التحفه دي

= بس اتحفني الاول وقولي صومت انهارده ولا

– ولا

قلب وشه عليا فا ضحكت: صومت ياعم وصليت و قريت قرآن والدنيا تمام يلا بينا بقا؟

= يلا يحبيب اخوك.

___________________

– بتهزر يا علاء كافيه كامل!!! هعمله الديكور

= انتي اشطر مهندسه ديكور اعرفها وهتقدري

 

 

– بجد مش عارفه اقولك اية عشان ثقتك دي بس كده هاخد وقت الا لو

= لو اية قولي

– جبت اتنين تلاته معايا كدا

= خلاص اعتبريهم موجودين بس اهم حاجه

– اية؟

= هتخدي كام فالعمليه

ضحكت: يبني احنا اخواطط عيب عليك

– لا بقولك اي يا حببتي اخوات ده عند ابن خالتك هناك

“اية ده هو عرف منين لدرجه دي سمعتي وحشه؟”

= يوسف! اشمعنه

– عشان متربين سوا زي الاخوات

= ونبي اتلهي سبني فوكستي

– بصي اعتبريني واحد عادي و احسبي كده الليلة ورسيني

= بقولك اية معرفش

 

 

– كلام مفيد ياه ، انتي عبيطه انا عارف هاتيلي حد كبير اكلمه يابنتي

= مكنوش اربع سنين دول الى انت اكبر مني بيهم يعني

– خلاص انا هسأل بره و هتمن

= لا بره حراميه انا هكرمك عشان زبوني

ضحك: طب حلو هتقولي يعني

= اها بس فالاخر اتفقنا؟

– حبيبت قلبي اتفقنا يلا عشان اروحك لحسن خالتك تاكلني

= لا اصبر يعم هاتلي ايس كريم خالتو مش راضيه تخليني اكله بتقولي الصيف لسه مجاش

ابتسم ليا بود: بس كدا انتي تؤمري عاوزة بالاية

= مانجا و شوكولاتة

– عنيا..

 

 

” راح يجيب وانا فضلت افكر كتير فحبي ليوسف هوا ليه مش بيعمل معايا كده! طب يعني علاء مش بيحبني بس بيعاملني كويس من واحنا صغيرين قبل موت ماما و بابا انما يوسف حتي مش بيعاملني حلو هوا اية الى انا فيه ده بس “

قاطعني دخول علاء وعلامات استغراب على وشه اول ما بصلي: سرحتي ف اية زعلك كده؟

حاولت اداري: يلهوي هو باين

= اها طبعا مين مزعلك؟؟

ابتسمت بيأس: نجم

– نجم ازاي؟

= نجم فالسما مش عارفه اوصل له

ملامحه اتغيرت شوية و قال بسرعه: اها واسمه يوسف

بصتله بصدمه وحسيت ان وشي كله احمر وسخنت: يوسف؟

– اهدي بس بصي انا اكيد مش قاصد ادخل بس حقيقي يا سهر انتي جميلة وقلبك ابيض ونضيفه من جوا تستاهلي حد يحاول عشانك فاهمه كلامي؟

قاطعته: هو عرفت منين

– بيبان صدقيني وانتي عشان سالكه بيبان عليكي بسرعه وعشان انتي بنت عمي وبحبك وبخاف عليكي لو هو سبب زعلك ده يبقي ميستهلش ابدا

“كنت رافضه كلامه بكل الطرق يوسف يستاهل! وبعدين هوا ماله ازاي يدخل اصلا”

= ماشي يا علاء

– خدي ايس كريمك بقي يختي عشان كده بقالنا ساعتين بره هروحك دلوقتي

= طيب يلا بينا..

” الطريق كان زحمه اوي والفون عمال يرن الساعه جت 11 ونص وانا لسه بره يعني بقالي ساعتين ونص وانا قايله لخالتو ساعه”

علاء بصلي: متقلقيش ردي عليها

 

 

– خايفه ، هتزعل اوي

= مانا معرفش الطريق ماله.. بصي متخافيش هطلع معاكي اسلم عليها واقولها الى حصل

“ابتسمت لموقفه البسيط بس فرق معايا”

– اهو اخيرا هنتحرك

= امشي بسرعه بقي

– بس لحسن تعيطي من سرعتي عشان غبيه

لاحظنا ان في حد*ثه علاء بص فالمرايا و بص عالشارع وفجأة لاقيت ايده على راسي وبيخبيني عن الطريق وقال بتحذير: متبصيش اصبري

كنت متوتره جدا واتفاجئت وبعدين بعدت عنه لما ساب ايده

– اسف بس كانت حد*ثه وحشه جدا ومنظر مش لطيف تشوفيه يعني وانتي بلمسه انا عارف

قولت بقلق: حد ما**ت ولا اية!

– مش عارف ربنا يسترهاا

= خلاص بقي امشي براحه لحسن نخبط حد

علاء ابتسم لبرائتها: حاضر متخافيش

______________________

صلي على محمد.🩷🦋

– يلا بقي انزل معايا يا علاء متجريش

ضحكت: طيب اتفضلي يا ياستي اطلعي قوللها اني وراكي

 

 

= ماشي

خبطت على الباب وفتحت بسرعه: اخص عليكي كل ده!!

– علاء.. علاء طالع ورااياا

= احممم

– تعالي يابني اتفضل

اول ما دخل وقعد خالتو راحت ناحيته

= كده تأخرها كل ده

رديت بسرعه عشان متحرجوش: خالتو كنا بنتكلم في شغل وبعدين هو وصلني

– انا كنت معاها مسبتهاش خالص وعمتا حقك عليا بس هي مهندسه شاطره بقي نعمل اي

هدي بلين: طيب يا حبيبي يعني الشغل ده بقي فين

= كافيه تبعي هتعمله الديكور ومتقلقيش برضو هتبقي تحت عيني

 

 

سهر: هو انا هفضل طول حياتي متراقبه من كل الناس

هدي: حوش البت بتعرف تروح وتيجي لوحدها دي بتوه فالشارع الى ورانا يا علاء يا حبيبي

ضحك جامد وسهر بصتلها بنص عين: حلو اوي تمام

“علاء قام واستأذن عشان يمشي ونزل بعد ما سلم عليهم مسافه ما ركب العربية و مشي كان يوسف شايفه ومستغرب من ده الى نازل من عندهم ولأول مره حس بغيره!”

___________________________

“بسم الله الرحمن الرحيم “

إِيلَٰفِ قُرَيۡشٍ (1) إِۦلَٰفِهِمۡ رِحۡلَةَ ٱلشِّتَآءِ وَٱلصَّيۡفِ (2) فَلۡيَعۡبُدُواْ رَبَّ هَٰذَا ٱلۡبَيۡتِ (3) ٱلَّذِيٓ أَطۡعَمَهُم مِّن جُوعٖ وَءَامَنَهُم مِّنۡ خَوۡفِۭ (4)

…..
– اية ده يوسف جيت بدري !! كويس عندي ليك حتت خب

قاطعها: هو مين الى نزل من بيتنا ده؟

– مين؟ ايه؟ فين؟

= بقولك اي انطقي في حد كان نازل من عندنا

– هقولك اهو اصبر بس ده..

زعق: لا وسعي كدا انتي هتقعدي تهتهي تاني وسعي من وشي

يتبع….

لقراءة الفصل التالي : اضغط هنا

لقراءة الرواية كاملة اضغط على : (رواية حكاية يوسف)

اترك تعليقاً

لن يتم نشر عنوان بريدك الإلكتروني. الحقول الإلزامية مشار إليها بـ *

زر الذهاب إلى الأعلى