روايات

رواية حكاية يوسف الفصل الرابع 4 بقلم سلسبيل أحمد

رواية حكاية يوسف الفصل الرابع 4 بقلم سلسبيل أحمد

رواية حكاية يوسف البارت الرابع

رواية حكاية يوسف الجزء الرابع

رواية حكاية يوسف
رواية حكاية يوسف

رواية حكاية يوسف الحلقة الرابعة

شوفت خيال حد عالسطح ولما قربت لاقيته هو!
– يويو!!! بتعمل اية هنا ؟؟
حط ايده على وشه بسرعه اوي ومسح عينه قربت وبصتله بصدمه: يوسف هو انت بتعيط!!؟؟؟
حاول يمسك نفسه قدامي وانا كنت مصدومه هو ده يوسف الظابط الى بيهب فيا ويزعق وعمره ما زعل حتي من حاجه هو بجد دموعه نزلت!!
قربت منه ولأول مره كنت اقرب كده ورفعت وشه ليا: يوسف في اية بتعيط ليه؟
– يوسف كلمني
= انزلي يا سهر وسبيني
– مش هنزل يا يوسف! انت مش قولتلي احنا اخوات؟؟ من حقي اكون جمبك واعرف مالك ومش هقول لحد احكيلي مالك ؟
اتنهد بتعب وكأنه مش قادر يوقف العياط ورفع الفون قدامي فا خدته منه كان مفتوح على صورة صاحبه ادهم الى اتوفي في مأموريه من سنتين ومكتوب تحتها السنه التانيه الى عدت من غير ادهم
كنت فاهمه شعوره الفقدان صعب ما انا فقدت امي و ابويا قبله!!
قربت وقعدت جمبه وطبطبت عليه وانا عارفه ان مفيش اي كلام هيهديه مكنتش متوقعه يتكلم وبالذات معايا انا لكن لاقيته بيقول:

 

– ادهم كان بيحبني اوي كان دايما يقولي امشي صح و كنا بنصلي سوا ولما كنت اتعب كان يقولي اجمد ولا فاكر لما تدلع هسيبك تفطر كنت بقوله عايز اجرب اشرب سجاير زعل مني اوي فا مرضتش اجرب حتي عشانه
” كنت متفاجئة من كم التفاصيل الى بيقولها على كدا هوا اتغير بعد موت ادهم يعني ده سبب الى هو فيه!”
= وليه بقيت كده!! تفتكر هو هيفرح بيك وانت بتشرب دلوقتي وبتفطر ومش بتصلي ، بص انا مش بلومك ومش قصدي اضايقك بس..
قاطعني: معاكي حق انا بعيط عشان افتكرت قد اي انا زعلته مني
دموعه كانت لسه بتنزل وانا مش قادره اعمل حاجه: يوسف طب انا هساعدك صدقني هبقي جمبك هنعدي كل ده وهتبقي احسن و ادهم هيبقي فخور بيك
– و ربنا ؟ ربنا ملوش حق عليا؟ انا عملت ذنوب من كترها بقيت مكسوف اطلب مغفرة ربنا بقيت حاسس اني غلط فكل حاجه ومش قادر حتي اصلح
= لا طبعا مدام بتحاول يبقي تقدر وانت لازم تحاول يا يوسف وبعدين ربنا بيحب الى بيرجع لي ويتوب وبيغفر اه غضب ربنا كبير وشديد لكن ربنا برضو رحيم و غفور
مسح دموعه واتنفس بهدوء: انا ادهم وحشني اوي يا سهر
– يبقي تعالي نقرأ لي الفاتحه يلا..

 

رفعت ايدي واستنيته يرفع عشان نقرأ الفاتحه فضل باصص للارض
حاولت افكه فا خبطته فكتفه: قول ورايا مدام ساكت وشكلك مش حافظ الفاتحه يا نوتي قول ورايا خليني اكسب فيك ثواب واحفظك
ابتسم وخبطني بلطف كأنه بيقولي اتلهي رفعنا ايدنا وقرينا الفاتحه لأدهم و فجأه سمعنا برق و رعد و انا اتخضيت ونطيت ورا يوسف: زلزلال!!!
– اهدي ده برق ورعد شكلها هتمط
يوسف مكملش الكلمه و لقيت السما بتمطر جامد فالصيف!!! وفي رمضان كمان!!
= دي بتمطر فالصيف يا يوسف فالصيف!!
– طب يلا ننزل بسرعه هتتغرقي!!
ابتسمت وفضلت اضحك: ننزل اية دي اشارة!! ابواب السما مفتوحه
رفعت ايدي و بصيت للسما: يارب اهدي يوسف ليك وارحم بابا و ماما و ادهم صاحب يوسف وخلي لينا هدهد يارب
كان متنح ليا معرفش ليه شاورت قدام وشه: مستني اية يلا ادعي واطلب من ربنا يسامحك يا يوسف!!
وفعلا فضلنا ندعي وبعدين خدني ونزلنا وكنا متغرقين خالص
هدي: يلهوي اتغرقتوا!!! ادخلوا يا مواكيس ادخلوا بسرعه
________________________
– أ الَّذِينَ آمَنُوا وَتَطْمَئِنُّ قُلُوبُهُم بِذِكْرِ اللَّهِ ۗ أَلَا بِذِكْرِ اللَّهِ تَطْمَئِنُّ الْقُلُوبُ .🩷🩷🦋🫶
” الصبح رابع يوم رمضان ”
– ءءءءء اتشييييي
= أتشيييييي
بصينا لبعض وضحكنا واحنا عمالين نعطس و خالتو داخله بطقم الينسون والكونجستال
هدي: حد يعمل كده؟ اية بتلعبوا تحت المطر ؟؟
– لا يخالتو ده

 

قاطعتها بسرعه قبل ما تفضحني: احممم اها طلعت لقيت الهانم بتلعب تحت المياه زي العيال
“فهمت انوه مش عايز يجيب سيرة الموضوع واعتبرت جوايا ان ده اول سر بيني وبين حبيب قلبي ”
– انا بقول اقوم احضر الفطار معاكي
= وانا اروح الشغل
هدي بقلق: بالبرد ده؟ طب اللبس تقيل
– وه طب اقوم اجيب الجاكيت الجلد بتاعك بقي كنت واخده
= اها يحراميه!!!
– ده كان سلف فخروجه والله والله
= ده انا هسقف على وشك بس ءءء ءء اتشييي
بضحك: يرحمكم الله يحبيبي لما تخف بس ابقي اتكلم
جري ورايا وانا جريت زي الفران
ضحك: عيله جبانه صحيح!
______________________
” صلي على النبي 🦋🩷 ”
مشيت على الشغل وانا فدماغي كل الى حصل امبارح بليل وجوايا مشاعر اتحركت ناحيه سهر ومبقتش فاهم نفسي بس تفكيري كان في كلامها وكأنها اشارة كان محمد قدامي وبيسأل
– انت مجتش بالسجاير يعني
رديت بثقه: تقريبا انا صايم
= بتهزر بجد خطوة يعني ابارك لك عليها طب يأخي يلا نصلي بسرعه بقي هيقموا الصلاة
– طب لما اتوضي
= هنتوضي هناك المياة مش قاطعه حظك حلو

 

فرحت بتشجيعه ليا وسربعته عشان اصلي معاه..
” صلينا الضهر واتكلمنا كتير وسألته عن حاجات كتير فالدين بما انه كان فالازهر وياما درس دين بره الازهر كمان وساعدني كتير اني اكمل فطريقي بعد ما كنت رافض اي حد يساعدني بعد ادهم صاحبي ”
– بس كدا ياعم وربنا هيتقبل منك ، خلي بالك ربنا بيحبك يا يوسف وصدقني عمره ما هييأس من عباده دايما بابه مفتوح وادعي كتير انوه يغفر لك ربنا قال
” بسم الله الرحمن الرحيم ”
( وَإِذَا سَأَلَكَ عِبَادِي عَنِّي فَإِنِّي قَرِيبٌ أُجِيبُ دَعْوَةَ الدَّاعِ إِذَا دَعَانِ فَلْيَسْتَجِيبُوا )
– يعني ربنا دايما قريب وبيستجيب للدعوة.
= حقيقي شكرا ليك يا محمد.
– علي اية صدقني انا فخور بيك اوي واتمني ليك الخير هستناك نصلي العصر سوا
= المدير كلمني وبيقول في عمليه على تجار منطقه ***
– اها شكلها كده هتطول العمليه دي
= ما انت عارف مفيش تاجر بيقع بسهوله واحنا عاوزين الراس الكبيرة يمعلم وانا شغال عالقضيه بقالي مده وبصراحه عايز انزل بنفسي بقا
– طبعا ربنا يستر شوف هنتحرك امته..
_______________________
– يابت مش هتبطلي حدف مشابك طنط هدي لو عرفت هتعلقك عالمشابك دي يا سهر
ضحكت: هاتي المشبك يابت
= قولي بس طلبتيني بالمشابك ليه؟
– اصل ء .. ءء اتشييي

 

= يخرابي هتجبلي فيروس يالهوي
– اهدي بقا يوه كله بسبب امبارح انا و يوسف اتكلمنا عالسطح وشربنا المطر وكمان بقي بينا سر مش هقولك طبعا عشان ده سر يويو
= ده انا هقطع وشك بس اصبري
– بجد يا ملك انا بحبه اوي
= طب يعني حسيتي ب اية اتكلمتوا عن اي
– حاجات مديقاه بس متعرفيش حد بس اتكلمت معاه شوية صغيرين بس حقيقي عندي بالدنيا.
– طب حاسه ب اية دلوقتي
– ولا حاجه بس عندي امل هو يحس بيا.!
= يارب يا سهر يارب واحضر فرحكوا واللبس فستان بترتر كتيشير
– ترتر يا ملك! ترتر قفلتيني
قعدنا نضحك وبعدين دخلنا كل واحده بتساعد فتجهيز الفطار كلمت يوسف اشوفه جاي أمته مردش
___________________

 

– ما ترد موبايلك عمال يرن اكيد عاوزينك عشان الفطار
= مش مهم خلينا نركز بس دلوقتي ونكمل مراقبه للواد ده اما نشوف اخرته
__________________
– عاجبك كدا يا هدي ابنك؟ مردش حتي!
= اكيد مشغول يعني هي دي اول مره
– كان لازم يعني يطلع ظابط ومكافحه مخدرات كمان!
= ربنا يحميه هو والى زيه يارب يابنتي
دعيت من قلبي ربنا يسترها معاه ويجي بسلامه
” قعدت كتير مستنيا طنط هدي نامت وقالتلي اصحيها قبل السحور الساعه بقت 12 وسمعت تكه المفتاح وعارفه ان دلوقتي هو بيدور وانا فالبلاكونه عامله مش مهتمه وانا معنديش كرامه. ”
– ازيك عاملين اية
= ازيك عاملين اية؟. هما مين الى عاملين
– عاملين اكل اي عايز اكل
“لا مش هحن لا واقوله فين الاكل واحضرله”
– معرفش
= يا حببتي بقي انا جعان انجزي
“لا ولو مش هتصعب عليا برضو ابقي مردتش براحتك”
قال بتعب: يا سهر جعان

 

” يخرابي على حلاوة اسمي ”
= ماشي هحضرلك
– لا خدي بس متقلبيش وشك كده.
لفيت لي وقولت بعتاب: انت مش بترد ليه!
= حقك عليا
” يوه بقي انا بضعف والله”
– طب هتاكل اي دلوقتي السحور بعد شوية!
= هاكل من الفطار وهتسحر برضو
– تعالي كلني يا يوسف
بصتلها قولت في نفسي: مش عايز احليِ دلوقتي للأسف
= حاضر هخلص الفطار و السحور واجي اكلك عنيا
فضلت اضحك بغيظ اما عيل دمه يلطش ويضحك بصحيح
بصلي وانا بضحك: سهر انا كنت عايز اقولك على حاجه.
______________________

يتبع….

لقراءة الفصل التالي : اضغط هنا

لقراءة الرواية كاملة اضغط على : (رواية حكاية يوسف)

اترك تعليقاً

لن يتم نشر عنوان بريدك الإلكتروني. الحقول الإلزامية مشار إليها بـ *

زر الذهاب إلى الأعلى