رواية رحيل فجر الفصل الخامس 5 بقلم نور شريف
رواية رحيل فجر البارت الخامس
رواية رحيل فجر الجزء الخامس
رواية رحيل فجر الحلقة الخامسة
قوم يا محسن ابنك نزل مرجعش البيت من ساعة ما نزل الساعه دلوقت 12 ازي نمت وابنك مرجعش البيت ”
محسن قام بفزع بص في ساعه وصرخ بعصبية:
ابنك يا هانم مش في دماغه هنزل هتلاقي في اي مكان كده ولا كده..
محسن نزل الشارع وراح عند صاحب اسر وخبط الباب بقلق..
فتح خالد بنعاس وركز في وش محسن بتوتر وقفل الباب بسرعة اكيد هيسأل علي اسر هقوله فين دلوقت..
خالد بلع ريقه بتوتر وفتح الباب: قبل ما تقول حاجة انا هقولك فين و هقولك الي حصل.. الصراحة يا عمي كنت انا و اسر وشويه من صحابنا عند محطة القطر قاعدين هناك وفجاة لقينا عربية سوداء فخمة نزل منها اتنين رفعوا علينا السلاح ونا هربت و اسر راح معاهم.!!
محسن بدأت اديه ترتعش بخوف علي ابنه.. اي الفيلم الهندي ده يا خالد اوعاا كده هتلاقيه شارب ونايم عندك صح؟
.. والله يا عمي زي ما بقولك ريح اعصابك متخفش ابنك راجل و هيرجعلك روح نام والصبح يحلها ربنا..
نزلت من عنده ونا تايهه يارب انت بتعقبني عشان طردت ولاد اخويا حرمتني من الي ليا انا راضي بي كل شىٔ بس اسر يرجعلي، هقول اي لي سوسن هقولها ابنك اتخ”طف مش هتصدق.. `
في القاهرة (قصر السيوفي)
حمزه فتح عنيه بضعف لاقي ممرضة قاعدة علي الكرسي والاكل علي السرير، شاف اسر نايم علي السرير التاني..
هو انا فين وبعمل اي هنا اي الورقة دي..؟
فتحت الورقة كلها تعليمات وعقاب و تنفيذ ومواعيد؟
مكتوب اسر و حمزه ”
في السادسة صباحاً، رياضة و اللبن هيكون جاهز تحت علي السفرة، هتروح المدرسة وهترجع لي سيلين.. طبعا هتسأل مين دي؟.. بص علي الكرسي هي دي سيلين هتعلمك ازي تلعب رياضه وق”تل وصيد وابعد عن المشاكل معاه،
السيوفي..
حمزه بصلها بتوتر: سيلين صح؟
ايوة بظبط اولاً صباح الخير، ثانيا هتاخد شور وتلبس اللبس الي في الحمام وكل حاجه موجوده هنا.. هتخرج استناا هنا عشان تنزل معايا تحت تشرب اللبن وندخل اوضة الرياضة..
سيلين قربت من جاسر وشغلت زر انذار، وفي ثانية رمت في وشه جردل مياة ساقع كله ثلج ”
اسر وقف علي السرير بخضه: في اي يا ماما حد يصحي حد كده ، بص علي الي واقفه قدامه وباين عليها القوة وبلع ريقه بخوف..
سيلين بهدوء: اقرأ الورقه دي وتعالي اقف قدامي..
اسر قرأ المكتوب وفتح عنيه بصدمة: السادسة صباحاً اي ده، انا مش بشرب لبن انا.. ومدرسة اي مش هروح، رياضة ممكن بس لم اصحاا من نومي..
سيلين ضربته في بطنه بقوة: دي تعليمات و عقاب و تنفيذ و مواعيد زي ما مكتوب بي الحرف انت هتتعبني معاك بس كل ما دماغك تقولك ان انا بنت وضعيفة افتكر البوكس ده؟
اسر بوجع: اه يا بنت الامبوبة، انتي ولا البيج رامي..
سيلين بصتله بقرف: اجهز عشان الوقت قدامك خمس دقايق و تكون في اوضة الرياضة تحت، حمامك لبسك كل ده هتلحق في خمس دقايق..
اسر نزل من علي السرير بسرعة و دخل حمام تاني بخوف..
سيلين بضحك: اي التعب ده، ناس مبتجيش غير بي العين الحمرا..
اسر من ورا الباب.. ممكن اجي بي عيونك عادي..
حمزه خرج من الحمام بنشاط وابتسم ليها بعفوية ممكن تقولي اعمل اي تاني؟
سيلين لم استاذ اسر يخرج من الحمام يصغنن..
حمزه ممكن سؤال صغنون انتي كام سنة؟
سيلين:20سنة..
حمزه بص في ملامحها شعرها البني الطويل وعنيها لونها بني غامق وبشرتها البيضاء ووجها الذي يحيط بيه النمش ويظهر عليها القوة الشديدة..
سيلين:اي يا استاذ اسر هتتطلع امته.؟
اسر خرج من الحمام و هو بيغني: سمعتك ونتي بتقولي عندك عشرين علفكرة انا اكبر منك بي سنة بس انا الي ساقط و مش بذاكر..
سيلين اخدت اسر و حمزه علي السفرة تحت وقعدت ”
حمزه بص لي اللبن وبيشرب لاقي طعمه مر و من غير سكر..
اسر زق اللبن و بصلها بعصبية: هو في لبن طعمه كده انا مش هشرب اللبن كده كل يوم؟
سيلين قامت من مكانها و ضربته بي القلم..
لازم تكلم اي حد سواء كبير او صغير بحترام وكده انت عصيت الاوامر وليك العقاب تنزل عشرين ضغط قدامي حالا..
حمزه بخوف شرب اللبن كله من غير ما يحس..
فاطمة بحنان: زياد، اسيل يلا يا حبيبي عشان المدرسة؟
اسيل بنعاس… بكره يا ماما عايزه انام..
زياد ابتسم بحب: صباح الخير يا امي..
فاطمة طبطبت عليه بحنان: يلا روح المدرسة عشان تبقي ظابط قد الدنيا..
زياد بخوف.. لاقي الباب بيتهزز بعصبية..
فاطمة قفلت باب الاوضة برعب اهدي يا زياد متخفش انا جمبك..
فجاة الباب اتفتح عليهم، خبط فاطمه علي دماغها واخد زياد و و فجر واسيل..
يتبع….
لقراءة الفصل التالي : اضغط هنا
لقراءة الرواية كاملة اضغط على : (رواية رحيل فجر)