روايات

رواية زواج بالغصب الفصل الأول 1 بقلم الكاتبة الصغيرة نور

رواية زواج بالغصب الفصل الأول 1 بقلم الكاتبة الصغيرة نور

رواية زواج بالغصب البارت الأول

رواية زواج بالغصب الجزء الأول

رواية زواج بالغصب
رواية زواج بالغصب

رواية زواج بالغصب الحلقة الأولى

نتعرف بالشخصيات
(ابراهيم النجار: رجل أعمال حكيم ربنا رزقه ب أربع بنات متعلق ببناته بس اخواته عقارب وخايف ع بناته من بعده، بناته هم سالي، نور، داليا، ريناد)
(فاطمة النجار: زوجة ابراهيم النجار ومامت البنات بتخاف عليهم من اعمامهم وعماتهم وهي طيبه بس اللي شافته منهم مكنش شويه انها تكرهم)
( سالي إبراهيم النجار: البنت الكبيرة اختيارها كان غلط ف جوزها مما أثر ع اخواتها البنات عندها 25سنه متزوجه وعندها ابراهيم صغير ع اسم باباها)
(نور إبراهيم النجار: بنت ف تانية كلية علوم عندها 20سنه طيبه جداً وحساسة بس بتحاول دايماً تثبت انها قويه وانها زي الولد ومفيش فرق بين بنت وولد وهي الأقرب لباباها)
( داليا إبراهيم النجار: عندها 15 سنه ف تالته اعدادي مش فاهمة الدنيا كويس وباباها دايماً بيخاف عليها)
( ريناد إبراهيم النجار: طفله عندها 9 سنين ف تالته ابتدائي عسوله اوي)
(سماح النجار: عقربة كبيرة عمة البنات وكانت عاوزة تجوز سالي لإبنها عشان الورث بس سالي رفضت)
( فريدة النجار: العقربة رقم ٢ عاوزة تجوز نور لإبنها لنفس السبب)
(محمد المنشاوي: طالب ف 6 كلية طب عنده 24سنه يبقي ابن فريدة بيحب نور وعكس امه خالص)
الفصل الأول
نور بعياط: بابا عشان خاطري متعملش فيا كدا متحطنيش ادام الأمر الواقع
ابراهيم بتعب: نور انا مش هعيشلكم العمر كله ومحمد بيحبك صدقيني
نور بدموع: بس أنا مش بحبو ومش عاوزة اتجوز دلوقتي انا لسه ف تانيه كليه
ابراهيم بحزم: انا قولت كلمه والموضوع انتهى لو عاوزة تصغريني ادام الرجالة صغريني وتبقي لا بنتي ولا اعرفك والفرح بعد يومين جهزي نفسك
خرجت نور بدموع غزيرة إلى غرفتها ودخلت مامتها
فاطمة: يا إبراهيم حرام عليك البنت مش عاوزاه وبعدين دي لسه ف كليه وهو كمان يعني مش هيقدر يشيل مسؤليتها
ابراهيم بحزم: الكلام انتهى ف الموضوع دا جهزي بنتك الفرح بعد بكره والولد مفيهوش عيب ويعتمد عليه وبيشتغل ويدرس
فاطمه: بيشتغل ايه دا سكرتير مدرس يعني مش هيعرف يصرف ع نفسه ولا على بنتك
إبراهيم: محمد راجل وانا واثق فيه
فاطمه: انا معنديش مشكله معاه بس فريدة انت عارف كويس هي بتفكر ف ايه
إبراهيم بوجع: أنا عارف كل حاجة والموضوع انتهى بالنسبالي وخرج
ف أوضة نور
نور بدموع: أنا اموت نفسي اهون لي من اني اتجوزة
سالي بحزن ع حال اختها: نور ما تديله فرصه مش يمكن يكون كويس
نور بدموع: اه كويس شكل علي ما كلهم شكل بعض وبعدين انتي ناسيه عمتك وبنتها دا ناقص يموتونا عشان يورثونا أكيد هو شكلهم
سالي بدموع فهي السبب ف كره اختها للزواج بسبب هذا زوجها: نور مش كل الناس شكل علي انا اختارت غلط من الأول اما انتي محمد بيحبك
نور بدموع: حتى لو دا ابن فريده انتي فاهمه يعني ايه هعيش معاها ف نفس البيت وظلو يبكوا الاثنان ف حضن بعض فكل منهم من يبكي على حاله
وجاء اليوم الثاني بما لا تشتهي نور
ابراهيم ل نور: محمد جاي يخدك النهاردا تروحوا تختارو الفستان والكوافير عشان كتب الكتاب والفرح بكره
نور بدموع: حاضر ولبست ومحمد وصل
ابراهيم بترحيب: أهلاً يبني نور بتلبس بس وجايه اتفضل
محمد: حاضر يا خالي
نور خرجت كانت لابسه دريس وطرحه وعيناها متورمتان من كتر العياط
نور: أنا جاهزة
محمد وقد شعر بحزن نوره فهو السبب فلو تعلم حجم حبه لها ما بكيت قط: يلا بينا بعد اذنك يا خالي
ابراهيم: اتفضل
وخرجوا محمد ونور
محمد: نور انتي بتعيطي للدرجه دي مش عاوزاني
نور بدموع: عمري ما كنت اتوقع اوصل للحظه دي اني ف اليوم اللي بحلم بيه من وقت ما كبرت ابقا كرهاه ومش عاوزاه للدرجادي
محمد بحزن: نور صدقيني انا مش شكلهم
نور بدموع: طب ما علي كان بيقول مش شكلهم وكلو بيقول مش شكلهم بس الحقيقه ان كلكم هما انا كرهت نفسي بسببكم وظلت تبكي
محمد حضنها وحاول يهديها: نور عشان خاطري انتي غاليه عندي اوي انتي ودموعك دي
نور وقد انتبهت ع نفسها: أنا آسفه
محمد: أنا اللي آسف على كل اللي سببهولك بس عاوز اتفق معاكي ع اتفاق
نور: اتفضل
محمد: أنا عاوزك تفرحي بكرا من قلبك مش عاوز حد يشوف حزن ف عينيكي عشان خاطري عيشي اليوم دا هما عاوزين يشمتوا فيكي لو حتى ادامهم بس اكسريهم قبل ما يحاولوا يكسروا فرحتك
نور وقد مسحت دموعها: صح انت معاك حق والله لأكسرهم وخصوصاً خالتك سماح وبنتها اللي كانت عاوزة تجوزهالك دي ولا امك واختك العقارب
محمد بضحك: لاحظي انهم قرايبي
وذهبوا للبيوتي سنتر يحجزوا الفستان والميك اب وحجزوا وجاء اليوم الموعود
نور بدموع: لأ يا سالي مش قادره صدقيني
سالي بدموع: نور أنا عاوزاكي تجمدي النهاردا حاولي عشان كل العقارب جايين يشمتوا احرقي قلبهم
نور بضحك وسط دموعها: تصدقي هو قالي كدا امبارح
سالي: طب والله بيفهم ما تديلوا فرصه
نور: مستحيل دا ابن فريدة فاهمة يعني ايه
سالي بحزن: بس بيحبك
نور بدموع: طب ما علي كان بيقول بيحبك كلهم شكل بعض
سالي وهي تمسح دموعها : طب قومي يلا ع البيوتي سنتر قبل ما ابني يصحا مع امك
عند العقارب🦎🦎
سماح: دا هيبقا مسلسل النهاردا هنشمت ف بنته اللي رفعالنا مناخيرها ف السما دي
سمر بحقد: بس انتي عارفه اني كنت عاوزة اتجوز محمد
سماح: يا بت يا هبله الجوازة دي عمرها ما هتكمل سنه حتى وفريدة وابنها هيخلصوا والبت هتعوز تطلق وعشان تطلق
سمر بخبث: تتنازل عن الورث وضحكوا بخبث

يتبع….

لقراءة الفصل التالي : اضغط هنا

لقراءة الرواية كاملة اضغط على : (رواية زواج بالغصب)

اترك تعليقاً

لن يتم نشر عنوان بريدك الإلكتروني. الحقول الإلزامية مشار إليها بـ *

زر الذهاب إلى الأعلى