روايات

رواية عالم تاني الفصل الخامس عشر 15 بقلم آلاء

رواية عالم تاني الفصل الخامس عشر 15 بقلم آلاء

رواية عالم تاني البارت الخامس عشر

رواية عالم تاني الجزء الخامس عشر

رواية عالم تاني
رواية عالم تاني

رواية عالم تاني الحلقة الخامسة عشر

وعد بعدت عنه..انت مش بتتاسف بقت تتاسف دلوقتي
احمد… مش عارف حصل ايه
وعد ابتسمت.. سوال وتجاوب بامانه
احمد ضم حواجبه…ايه
وعد…انت كنت صحيح بتكسر كتير لما تتعصب ما بقت بحاول اخليك تهدا بطلت تكسر
احمد ..تيتا اللي قالت كده
وعد …بصراحه اها اصل بعد ما زعقتلي طلعت وبعديها بدات تكسر
احمد … ورايا شغل كتير ومشي
وعد بقمص… هربت من سوال براحتك ان شالله ما قولت
احمد رجع تاني ونزل لي مستوه طولها…بلاش طولت لسان معايا عشان موتي وسمي اللي يطول لسانه
وعد.رفعت حاجبه… وانا موتي وسمي اللي اسالو ويهرب من سوال
احمد…زودي عليه اللمضه والعند
وعد ضحكت بستهزء بس مكانتش عارف تعملها وكانت بينه انها طفله اووي …براحتك
احمد ضحك غصب عنه من منظرها… متحاوليش تعملي انك كبيره عشان هتفضلي طفله
وعد تنحت لي ضحكتو اللي بتغير ملامحه في ثانيه ولي كلامه اللي مفهمتهوش…ايه
احمد باس راسها وابتسم…اطلعي نامي انا هروح مشوار وجاي ومشي
وعد…حاضر وطلعت ونسيت اي كلام اتكلمت في من طريقتها وابتسمت وطلعت اوضتها
وعد مع نفسهابفرحه… اكيد حبني مقدرش يمشي من غير ما يصالحني وفضلت تطنطت ايه دا مردش علي سوالي وبعدها ابتسمت بس عدم ردو يبقا كلام تيتا صح اصل متفنعر اووي وضحكت بس طيب اووي وراحت في نوم وهي قاعده
ـــــــــ

 

 

عده الوقت وكلهم اتجمعوا علي الفطار جميله مكشر وعز هو كمان اما احمد قاعد كل فين وفين يبص لي وعد وستغرب نفسه ازاي صالحه ومحبش تزعل منه اماانس سرحانه في اللي حصل امبارح معا ووعد بتاكل ومش بصه لي حد عزة هي وفاطمه بيرقبه نظرت الكل
فون عز رن بص في ومردش
جميله.. ايه ست الهانم بترن قوم قوم رد
عز بصلها.. جميله بلاش هبل علي الصبح بقا
احمد بستغراب …في ايه
جميله حكتله … ودلوقي اكيد هي اللي بترن
احمد بصله ودير شه…
جميله .. ايه دا بدل ما تزعقلوا
وعد كانت بتضحك من غير صوت ومره واحده صوتها طلع ..
كلهم بصو ليها
انس فاق من سرحانه..في ايه وابتسم
وعد بضحك… اصل جميله طلعت هبله اووي
جميله ..شوفت وبصت لي وعد فعلا هبله
عز… في ايه ياوعد خاليكي محضر خير
وعد بضحك.. معملتش حاجه وبصت لي جميله هو اخدك وطلعتوا اخد رقمها امتا ياذكي انتي هبله
عز … لا لا قولي من هنا لي بكره اللي في دماغه مش هيتغير
جميله ..دفعي لي زي كل مره

 

 

وعدوهي بتاكل… ابدا والله
انس بص لي وعد .. وعد احنا قولنا ايه
وعد… حاضر وقفلت بوقها
جميله بصت ليهم…يعني كلكم معا اها ما عشان انا برا وانتم كنتم مع بعض
وانا ولا حاجه
احمد ..بلاش هبله وبعدين انا كنت رفض سافرك هو اللي فضل فوق نفوخي لحد ما وافقت ودايما يعملك اللي انتي عايزه
عز باس كتافه…اخويا حبيبي تنستر
جميله…دا مالهوش علاقه باللي حصل
احمد… يعني انتي مقتنع ب كلامك انه خاين
جميله.. اها
احمد…خلاص سيبي
عز بص لي احمد…اخويا حبيبي تنفضح تسيب ايه
احمد بص لي عز ورفع حاجبه.. مش بهزر اسكت وبص لي جميله سيبي مادام.خاين
انس…ايه يعم.بدل متعقله وبص لي فاطمه تيتا انتي ساكته ليه
فاطمه… كلامي من كلام احمد سكتي ليه يا جمبله
عزة…لا يا جماعه مش للدرجه متتكلمي ياوعد يابنتي وعقلي جميله
جميله وشه اتغير لي زعل ومش عارفه هي مكانتش عايزه كده هي عايزه يتاسف ووثقه انه مش خاين … احم ايه رايك يا وعد وبصت ليها وبتتمنا وعد تحل الموضوع مش تنهي زي احمد
وعد بصتلهم وبلعت ااكل لقت احمد بيحرك شفايفه وبيتكلم من غير صوت بمعنا ان تقول زي ما هو قال وعد ضحكت علي طريقته…

 

 

كلهم بصولها بستغراب معاد احمد عشان فاهم ضحكت عليه هز راسه بياس وابتسم
فاطمه…بتضحكي علي ايه
وعد بتضحك بطفوله…ابدا اصل موضوع يضحك
عز …ليه ان شاء الله
وعد…انت بتحبها وعمرك متخونها وهي مقتنع بكده وعارفه انك عمرك ما تعملها بس بتدلع وبصتله انا صريحه فا لو انتي بقاعايزه تخسري عز اللي بيحبك وستناكي تحققي حلمك وترجعي وتتجوزه بيخونك قبل الجواز اخلعي وسيبي ومظنش ان هيغلب هيلاقي بنات يامه انتي اللي مش هتلاقي حد يحبك قدو
فاطمه ضحكت علي طريقة وعد وباس راسها…عين العقل يابنتي يارتها زيك
احمد ابتسم وسكت وفضل بصص ليها
انس ضم وعد لي… طلع لي اخوها ياناس وباس من خدها
وعد ب همس لي انس وبصه لي احمد… هو احمد فعلا ممكن يسيبها عز
احمد.بص علي شفايفه وفاهم بتقول ايه …لا ياوعد
وعد بصتله وتنحت وضحكت بكسوف.. احم عرفت ازاي اني بقوله كده
انس ضحك..دا من اكفا الناس في الدوله وكان مفروض يشتغل في المخابرات بس هو رفض ومتنسيش انه رائد .عيب تسالي سوال دا
وعد …اهااا
جميله بزعل وخوف ان عز يسبها…ايوه انا دلوقتي ايه
وعد… دي عند عز بقا وعندك
عز بصله بعتاب… ونتي شايفني خاين او لو حد.قالك كده هتصدقي بعيد عن الهبل اللي حصل دا
جميله بكسوف وبص في الارض…لا

 

 

عز رفع راسها وابتسم…يبقا مالهوش لزوم كل دا ونحدد بقا الفرح وباس راسها وتكلم بهمس متبصيش في الارض تاني عادي دي هرموناتك الهبل اشتغلت بحبك.يا مجنونه
جميله ضحكت بكسوف… وانا كمان اووي
عزة ضحكت…وربنا انتم عيال اووي ربنا يتمملكم علي خير
عز… انا عايز احدد ميعاد بقا لي فرح
فاطمه… شوفه امتا معنديش مانع
احمد…مظنش انه مناسب دلوقتي وبصله انت عارف مش هينفع لا تسافر ولا نعمل حفله هتتجوزه علي الديق اشطا معنديش مشكله
جميله …لا انا عايزه فرح ماليش في
احمد…يابقا تصبرو
عز بضيق..لي حد امتا وبص لي جميله مانعملها علي ديق ووعد تخلص كل مشاكل دي هفسحك
جميله بزعل طفولي…لا دي مره في العمر ماليش في
عز بضيق… يبقا نستنا وقام.

 

 

جميله بصتلهم…هو انا كده غلطانه
فاطمه…لا ولا هو ربنا يعدي الايام دي علي خير
وعد بصت لي احمد.. متوافق واعملوا حرس كتير
احمد بصله…مينفعش يا وعد اساس سكوتهم دا بيخططو لي شئ الله اعلم
وعد… طيب يكتب والكتاب حتي وبعدها الفرح
احمد… معنديش مانع بس هتكون هنا و وعائليا بس وبص لي جميله واصدقاءك اللي انا اعرفهم غير كده لا مش مستعد اخسرك انتي او هو
وعد… اشطا وبصت لي جميله وافقي
جميله.. بس وبعدها هنعمل فرح وبصت لي احمد صح
احمد…صح
جميله قامت وحضنته… بحبك اوووي وباسته من خدو ربنا ميحرمنيش منك يارب وجريت هروح اقول لي عز
انس ضحك…مش كان خاين
وعد بضحك..بس عشان هتزعل وتعيط
انس رفع حاجبه…مين بيتكلم عيوطه طيب ياختي وباس راسها انا هروح الشركه في اجتماع مهم وراح باس راس فاطمه وعزة .ادعولي ومشي
عزة ابتسمت …بالمناسبه دي هقوم اعمل حاجه حلوه وقامت
فاطمه بصت لي احمد ووعد… اتصالحتو ازاي بقا
وعد ابتسمت بحراج… هو اللي صالحني كا لعاده لسانه طويل غلطو
احمد… وعد قولنا ايه
وعد ضحكت… ما دي الحقيقه

 

 

فاطمه ضحكت…طيب الكلام ليكم انتم الاتنين انا مقصدش اجبر حد فيكم علي تاني انتم اولادي ولما عرض عليك الجواز منها هي مكانتش تعرف بس انا متاكده انك هتحميها مهما حصل وعارفه انكم هتتفقوا بس لقيت هي شايفك اخوها وانت شايف اختك سكت ودلوقتي بقولكم ان عايزين تتعملوا مع بعض عادي براحتكم شايفين انكم مجبرين يبقا اتعملوا كل واحد مع نفسه وشوفه انتم عايزين ايه
وعد بصت لي احمد بخوف محروجه انه يبقا رفض وجودها هي اتعودت عليه واتكسفت اكتر لما لقته ساكت مردش بصت في الارض وبتفرك في ايدها
احمد لقه وشها اتغير وبين انها خايفه من رد فعله يخذلاها… انا ووعد اتصالحنا وفاهمتهاان ميقصدش وهي فاهمني وعارفه مقصدش اني عصبي وهي وعدتني هتستحمل طبعي صح ياوعد
وعد ملامحه اتغيرت 180درجه ب فرحه وبصتله…اها واللهي مش هزعلك وهسمع كلامك
احمد ابتسم…
فاطمه ابتسمت .. تمام ربنا يهديكم لي بعض هقوم اشوف عزة بتعمل ايه وبصت لي وعد اللبن دا يتشرب هاا جو انك تاكلي عشان تقولي معدتي اتملت مش هيجي معايا وقامت
وعد ضحكت بنرفز…يووه حاضر
فاطمه ابتسمت ومشيت
وعد بصت لقت مشيت واحمد بصص ليها وساكت ابتسمت وقامت وراحت لي
احمد .. ايه

 

 

وعد وقفت قصاده وهو قاعد كانت رسهم قصاد بعض لان هي قصيره ..شكرا اووي كتير راحت فتحت دراعتها وهوطت رقبته وباسته من خدو بحبك اووي اووي زي انس وعز وجميله وعمتو وتيتا كلهم كده بحبك قدهم وحضنته
احمدضحك ضحكه بسيطه وطبطب عليها وضما لي
وعد ضحكت وبعدت…صحيح انت بجد بتعرف اي حد كده يتكلم من شفايفه
احمدهز راسه وساكت بمعنا اها…
وعد ضحكت بطفوله… عايزه ابقا زيك علمني اعرف ازاي
احمد.. دي بتبقا تلقائيه منك بتحسي وتفاهمي اللي قصادك وانس كده هو وعز وجميله
وعد… قصدك انهم هما يعلموني
احمد …لا ياوعد قصدي اكيد هتبقا فيكي انتي كمان لاننا معظمنا زي بعض وجميله تعرف كده اساس كانت بتفتن علينا بسبب كده
وعد ضحكت…بجد
احمد ابتسم…اها اساس جميله سوسه علي فكره مش سهله
وعد …لا حرام دي جميله زاي اسمها
احمد… لو جيتي علي حاجه بتحبها هتشوفي
وعد بخوف…هي ممكن تاذيني.
احمد ابتسم…مش للدرجه عادي انا قصدي انها لسه فيها انها تفتن يعني مش تقوللها علي سر دا اللي اقصدو عشان لو زعلت منك هتروح تقوله
وعد…اهااا

 

 

عزة طلع من المطبخ لقت وعد وقفه قصاد احمد وهو لفف دراعته حوالين وسطها وبصين لي بعض بيتكلمو وهي دراعتها حوالين رقبته رجعت لي فاطمه بهمس… عمتو عمتو .بصي
فاطمه ستغراب.. في ايه يا عزة
عزة بهمس…تعالي بصي بس من غير صوت طلعت لقتهم كده
فاطمه اتنهدت… مش عارفه انتم دماغكم فيها ايه
عزة ابتسمت…ممكن يحبو بعض
فاطمه… وعد بتحبه علي فكره بس متعرفش
عزة…بجد
فاطمه…اها وهو بيحبها بس بيعاند نفسه عارفه زي ابو كان خايف يدخل حياته حد ليتاذي بسببه مع ان الاعمار بيد ربنا وابو وامه توفه كده قضاء وقدر المفروض اللي ياخاف انس مش هو
عزة…ربنا يجعلهم من نصيب بعض انا هزعل لو وعد راحت لحد غريب
فاطمه ضحكت وبعدت اكتر عنهم…وانتي فكرك احمد هيوافق هو وانس طيب انس ممكن يفضل ورا اللي هياخد وعد ويحقق عنه لحد ما يتاكد انه كويس بسبب خوف عليها عشان اخته اما احمد بيحبها مش بعيد يضربه وضحكت احمد بيغير اووي انتي مش بتلحظي بيضايق لو حد قرب منها
عزة…طيب لما هو كده ما يتخطبو حتي
فاطمه…ما انا قولتلك اللي فيها وعد مفكر ان دا طبيعي لانها كانت محتاجه عيله اما هو بيعاند
عزة…ربنا يقدملهم اللي في الخير
ـــــــ

 

 

عز…طب يابنت ناس مانعمل فرح احسن علي ديق
جميله… عز انا بحاول ارضيك كان ممكن اقول لا كتب كتاب ايه
عز …وعد دي فكرت وعد
جميله… طب عشان خاطري انا عايز افرح وياسيدي هكون ليك بكتب الكتاب اهو
عز بغضب..نعم ياختي ليه انتي كنتي ناويه تكوني لي غيري دا كان يبقا اخر يوم في عمرو وعمرك
جميله بضحك..عمرو مين
عز برفز…مش بضحك عمرو اللي هياخدك ياختي
جميله …طب بحبك
عز بصله ودير وشه…
جميله …خلاص بقا مش لزم كل حاجه نتعارك
عز…لا مين بيتكلم
جميله…طب لو بتحبني وافق
عز…بعد بكره كتب الكتاب عشان النهارده وبكره تعملي اللي انتي عايزه وبعدو الكتب الكتاب ومعنديش نقاش في الموضوع
جميله .. طب
عز…انا قولت مافيش نقاش
جميله ابتسمت.. كنت هقولك طب انا محتاج تيجي معايا علي فكره عشان نشتري الحاجات كتب الكتاب
ـــــــــــ

 

 

تس،يع الاحداث
عز وجميله قالولهم .وباركو ليهم واحمد اخد عز وفاهمه هياخد بالهم ازاي يزوده الحرس و منبه على فاطمه ان تعزم اللي وثقه فيهم وتعرفوا مين بالظبط قبل ماتعزم ووعد قالت انها عايزه تجيب حاجات هي كمان وان انس مش فاضي الفتره دي وطلبت من احمد انه هو يجي معاها لان مش عايزه تضايق عز وجميله وان الاحسن يكون مع بعض وطلبت ان هو اللي يجي معاهاووافق وعز اخد جميله وراحو يشترو حاجات لزوم كتب الكتاب اما احمد قال بكره لان هيروح يشوف الحرس ويرتب امور القصر وبكره ياخدهاوينزلو اما انس كان ملخوم في الاجتماع وخلصو بعد وقت طويل .
ــــــــــــ
انس بتعب … اخيرا الاجتماع دا خلص
مازن … تخيل بقا حضرتك لما تسبوني انا لواحدي وضحك وبذات ما جني دي دماغ
انس ابتسم.. بس بين انها شاطره جدا
مازن… مادا اللي مخليني استحمل مشاكلها هي ومامتها
انس ضحك…انت تعرفها
مازن..ايوه جني دي كانت صحبت اختي
انس…بجد يعني انتم معرفه
مازن…اها طبعا بس اختي قرارت تتجوز انا جني لا كانت حبه تشتغل وطلبت مني اشوف ليها شغل عرضتها علي عز واختبارها ونجحت ووفضلت تترقى لحد ما وصلت ان هي تمسك الحسابات
انس ابتسم… اه تستاهلها
مازن…جدا انت فاكر لما لواد اللي كان بيخنصر في الاتفاقات
انس…اها

 

 

مازن بضحك…هي اللي كشفته لقتها عندو وبتزعق ومسك في وبالعافيه بعدو عنها وفهمت انها بتضربه عشان حرامي وفرجت الشركه كلها عليه مجنونه وعمايلها غريبه بس ساكت عشان جدعه
انس ضحك..بتهزر
مازن…ابدا انا مسميها المجنونه الشركه
انس ضحك… فعلا
مازن قرب منه…شايف نظرت اعجاب (ملحوظه مازن صديق انس وعز واحمد بس القرب لي انس وعز)
انس ضحك.. مش اووي
مازن…انس بعيد عن اننا في شغل ومينفعش اشيل الالقاب بس انت دقيقه وهتروح تتقدم
انس بصله… الالقاب ايه بس انت تعرفها كويس يعني
مازن قطع كلامه … جني تربيته كويسه وجدعه ومحترمه انا لو مش بعتبرها زي اختي كنت اتقدمت ليها
انس زقه من كتافه…امشي روح نايها
مازن ضحك..اتقل ياعم شويه
انس…هكلمها في شغل يا غلس
مازن رفع حواجبه…علي بابا عموما ماشي
انس ضحك وتصل بي وعد وحكلها اللي حصل وهي حكتله اللي حصل مع عز وجميله… بجد الف مبروك
وعد…بقولك ما تعزمها اسمها جني صح
انس ابتسم.. اها
وعد…خلاص كلمها وعزمها .

 

 

انس لقها بتخبط… طيب اقفلي جت
وعد ضحكت…من لقي احبابه نسى اصحابه
انس ضحك..بس يا لمضه وبعدين انتي حببتي اساس وسكت ادخل
وعد بفرحه… بحبك
انس…وانا كمان ياروحي وبهمس هي هقولها علي الفرح اشطا
وعد…اشطا باي
انس بصله.. اتفضلي اقاعدي
جني قعدت.. في حاجه حضرتك
انس بجديه بس هو كان متوتر..ابدا كنت عايز بس اشكرك علي مجهودك النهارده
جني بصتله بضيق.. يعني حضرتك خليت معديتي تتقلب وفكرت يعني عملت مصيبه عشان تشكرني العفو حضرتك حاجه تاني
انس رفع حاجبه…لا مش عشان ابو رده اخدو وسكت عشان مامتك زي امي الله يرحمه هسمح تكلميني بطريقه دي .
جني بحزن…مامتك متوفيه
انس…الكل عارف علي فكره
جني.. وربنا ما اعرف ومدت ايدها البقاء لله
انس غصب عنه ضحك علي طريقتها.. البقاء الله واحده
جني بستغراب.. انت فرحانه انها ربنا رحمه هي كانت بتضربك ولا ايه
انس…جني لزمي حدودك شويه لا بضحك علي طريقتك.

 

 

جني كشرت..
انس لقهاطريقتها زي وعد.. احم طيب صرفت ليكي مكافاه عشان شغلك عجبني وشكلك جدعه
جني بفرحه… تنستر طيب مادام في مكافاه بلاش الخصم كل شهر من المرتب دا واللهي بتاخر بسبب ماما مش مني
انس ضحك.. المكافاء قد مرتب ياوعد قصدي يا جني ومرتبك بخصم زي ما هو دي قواعد
جني بفرح…اشطا حلو بس هي مين يعني وعد
انس..اختي اتلغبط
جني..ااهاا
انس…احم وكتب كتاب اختي بعد بكره اتمنا تيجي وتجيبي ولدتك بلاش اخوكي
جني …شوفت انت مش طيقو ازاي تخيل بقا انا 24ساعه قصادي متشوف لي شغلنا
انس …هو مش بيشتغل
جني…للاسف بيشتعل بس ينزل من5الفجر يرجع 4العصر ويفضل قاعد شوف شغل 24ساعه كده واللهي هدعيلك كل يوم
انس ضحك… هو معا شهاده ايه
جني… هودكتور تخصص اشاعات
انس …تمام لو تعرفي تجيبي اCv بتاعو واحنا لينا مستشفي خاصه اشوف لي مكان
جني…بجد حاضر شكرا جدا

 

 

انس… العفو علي ايه
جني..هو الفرح امتا
انس… بعدبكره وهتيجي نص يوم ومرتبك اليوم عادي مافهوش خصم علشان تلحقي لويعني عايزه تجهزي وهبعت عربيه تجيبك انتي ومامتك باذن الله
ـــــــــــــــــ
عده الوقت واخر اليوم كلهم قاعدين واحده دخلت بصريخ في القصر
… واووووووو وحشتوني بجد
كلهم بصوا عليها
انس…ياختاااي
عز بكف ايدو علي وشه..ليه كده يا تيتا
جميله…يابااااي اتح واحده شفتها عيني
احمد بصله بطرف عينه ورجع بص للفون…
فاطمه ابتسمت … نورتي القصر يا سلمي
عزة ابتسمت بضيق وبهمس…قصدك ضلمته
وعد بصت لي رد فعلهم وبصوت مسموع…مين دي اللي محدش طيقها
كلهم بصو لي وعدو بصدمه انس بسرعه حط ايدو علي بوق وعد
سلمي…

يتبع….

لقراءة الفصل التالي : اضغط هنا

لقراءة الرواية كاملة اضغط على : (رواية عالم تاني)

اترك تعليقاً

لن يتم نشر عنوان بريدك الإلكتروني. الحقول الإلزامية مشار إليها بـ *

زر الذهاب إلى الأعلى