رواية حب الهلال الفصل الأول 1 بقلم سما الحملاوي
رواية حب الهلال البارت الأول
رواية حب الهلال الجزء الأول
رواية حب الهلال الحلقة الأولى
نجمه…لو سمحت فرع النور بكام
البياع…ب ٣٥ يا انسه
نجمه بصدمه….ايهههه ٣٥ لييييه
البياع…يا انسه هتشتري ولا هتفضلي مصدومه
نجمه بغيظ…هات هاااات
خدت الفرع ودفعت وبتلف وهي متعصبه خبطت في شخص بس طول بعرض…
نجمه ببلاها…انت حقيقي
هلال ببرود…وسعي يا انسه انا مش فاضيلك وابئي خدي بالك وانتي ماشيه
وسابها ومشي…
نجمه بغيظ…هو ايه دااا هو عشان حلو حبتين يعني يتغر علينا اففف استغفر الله يارب
»نجمه محمد المالكي عندها ٢٣سنه متخرجه من كلية فنون جميله مش طويله اوي عيونها زرقاء غامق وشعرها اسود قاطم لحد نص ضهرها ومحجبه وبشرتها بيضا عندها اخ واخت عصبيه بس عصبيتها مضحكه جريئه في التعامل واجتماعيه وطفوليه خالص»
»هلال احمد الخولي ٢٦سنه خريج كليه بيزنيس عندو محلات كبيره وليها اسمها في السوق لتجارة بكذا نوع طويل شعروا اسود مش قصير و مش طويل اوي ناعم عيونوا زرقا فاتح بشرتوا قمحاوي عندو غمازتين عندو عضلات عصبي وبارد في نفس الوقت مغرور والدو متوفي وعايش مع والدته وهو وحيد معندوش اخوات»
بعد ما نجمه روحت…
نجمه…ماماااا انا جبت فرع النور هدخل انام بئا عشان ورايا مشوار بدري الصبح
مامت نجمه نورهان…ماشي ياحبيبتي تصبحي على خير
༺༺༺༺༺༻༻༻༻༻
عند هلال…
هلال…ماما
مامت هلال هبه…ايوه ياحبيبي
هلال…انا رايح بكره دار الايتام الجديدة
هبه…ماشي ياحبيبي
هلال…تصبحي على خير ياحبيبتي
هبه بأبتسامه…وانت بخير
༺༺༺༺༺༻༻༻༻༻
تاني يوم عند نجمه…
نورسين…نجمههههه اصحااااي
نجمه بنووم…الصدااااع جت
نورسين بضحك…قومي يابت بكره رمضاااان
نجمه قامت من النوم حضنتها…كل سنه وانتي طيبه ياقلبي
نورسين بحب…وانتي طيبه ياحبيبتي يلا قومي عشان تروحي مشوارك
نجمه بحب…ماشي ياحبيبتي هلبس واجي وراكي
خرجت نورسين وقامت نجمه تبدل هدومها…
خرجت ليهم وكان اخوها نادر قاعد مع نورسين اختها…
نادر بحب…صباح الفل ياحبيبتي
نجمه بحب…صباح الجمال
»نورسين ٢٦سنه متجوزه وعندها بنوته عندها سنتين شبه نجمه بس عيونها خضرا«
»نادر ٢٥سنه خاطب عندو عضلات ونفس شكل نجمه بس عيونوا زي عيون نورسين وحنين اوي على اخواته البنات«
نجمه…ماما وبابا فين
نورسين…ماما نزلت هي وبابا وخدو معاهم ملاك عشان يجيبوا حاجه رمضان
نجمه بحب…طيب انا هنزل بئا سلام
نادر ونورسين…سلام ياحبيبتي
༺༺༺༺༺༻༻༻༻
عند هلال…
هبه…اصحى ياحبيبي عشان متتأخرش
هلال…حاضر ياحبيبتي
قام من النوم وهبه قالت…بكره رمضان كل سنه وانت طيب
هلال باس راسها…وانتي طيبه وبخير ياحبيبتي
قام يلبس ونزل ركب عربيته واتجه لدار الايتام…
༺༺༺༺༺༻༻༻༻༻
عند نجمه…
وصلت دار الايتام ودخلت الاطفال كلهم جريوا عليها…
نجمه بحب…حبايب قلبي والله انا جيت انهاردة وجايبه لكم هدايا حلوة
قعدوا كلهم حواليها وكان عددهم ١٥ وطلعت لكل وامد فيهم كتاب فيه قصص الانبياء وفانوس صغير بأسمائهم…
كلهم…الله الهدايا حلوة اوي
واحده منهم…نجومه هتحكي لنا انهاردة ايه
نجمه بأبتسامه…هحكي عن سيدنا ايوب
༺༺༺༺༺༻༻༻༻༻
وصل هلال دار الايتام..
دخل شاف الدار هادي ف فضل ماشي لحد ما وصل لمكان الاطفال وكانو متجمعين حوالين نجمه…
هلال لنفسه…مش دي البنت الي خبطت فيا امبارح ايووه هيا دي
نجمه بأبتسامه…سيدنا ايوب كان نبي رحيم وطيب القلب وكريم جدااا كان كل يوم بيعمل وليمه لأهل قريته وكلو بيجي ياكل ببلاش كان عندو حدائق اشبه بالجنه وعندو ١٠ابناء وزوجه شديدة الجمال كان لها شعراً يشبه بخيوط الذهب كانو كلهم بيمشوا في طاعه الله سيدنا ايوب كان على طول بيصلي لله ويشكروا على فضلوا..اهل القريه كانو بيجوا يتكلموا عنو وياكلوا من خيروا جه في يوم وذهم الشيطان وقال لهم ان اذا حدث شئ لسيدنا ايوب لن يعطيهم اي شئ وسوف يبخل عنهم جميعا..سمع منهم الله واتت صاعقه من السماء وحرقت جميع اراضي سيدنا ايوب وبعد ما اهل القرية عرفوا قالو بكره اولاده العشره هيعمروا الارض من جديد وعندما سمع الله كلامهم اتى يوم كبيس على سيدنا ايوب وزوجته وتوفى اولادهم العشره بيوماً واحد ولم يتوقف الناس عن الحديث وبيوم اصيب سيدنا ايوب بمرض شديد ف قالو اهل القريه انهم لازم يطلعوا من القريه غشان ممكن يكون المرض دا معدي حاولت زوجه سيدنا ايوب معهم ورفضوا جميعا ان يبقوا ف ذهبوا بعيد عن القريه وتركوا منزلهم…تمر الايام ويزداد مرض سيدنا ايوب وكل فلوسهم خلصت ف اضطرت زوجة سيدنا ايوب ان تنزل القرية وتستلف طعام من اهل القريه ف رفضوا جميعا لكن في مرأه من ضمنهم قالت لها هأخذ منكي ضفائرك الذهبيه مقابل الطعام ف باعت اول ضفيره من شعرها واخدت الطعام لسيدنا ايوب ف لما سألها قالت انها عملت واخذت مقابل عملها طعام..وعملت نفس الحاجه في اليوم التاني..وسيدنا ايوب شك في الامر ف قال لها ان تقترب منه وخلع الحجاب عن رأسها ورأى انها قصت ضفائرها ف اقسم ان عندما يشفى من مرضه سيجلدها مئه جلده…وتمر الايام ويحث الله سيدنا ايوب الى نهر اذا استحم به وشرب منه سيشفى من المرض تماماً وعمل كدا فعلا وشفى من مرضه فعلا ف تفاجأت زوجته به وسجدت شكر لله…ف قال الله لنبي الله ايوب ان ينفذ قسمه لكن يجلدها جلده واحده ب عود من اعواد القش وان يكون رحيماً..وعشان كدا ياحبايبي ديما نسمع كلمه يا صبر ايوب وانا بقولكم القصة دي عشان تتعلموا منها الصبر وازاي سيدنا ايوى صبر على دا كلو وازاي كان طيب القلب ورحيم على اهل قريته وبس كدا انا خلصت الحكاية
كلهم…حلوووة اوي احنا بنحبك اوي
نجمه بحب…وانا كمان ياحبايبي انا همشي بئا واجي لكم الاسبوع الجاي سلام ياحبايبي
نجمه مشيت وهلال مشي وراها ونسي انه المفروض هيقعد مع اطفال الدار…
نجمه فضلت تتمشى وهلال ماشي وراها…
نجمه وقفت فجأة بعصبيه وبصت لي…اسمع ياجدع انت انا شيفاك ماشي ورايا بقالك كتير يا تدخل دوغري وتقول في ايه يأما والله اعملك مشكلة هنا ساااامع
يتبع….
لقراءة الفصل التالي : اضغط هنا
لقراءة الرواية كاملة اضغط على : (رواية حب الهلال)