روايات

رواية شذى الفصل الرابع 4 بقلم مريم سرور

رواية شذى الفصل الرابع 4 بقلم مريم سرور

رواية شذى البارت الرابع

رواية شذى الجزء الرابع

رواية شذى
رواية شذى

رواية شذى الحلقة الرابعة

معرفش ايه اللي حصل كل اللي فكراه اني اغمي عليا صحيت لقتني نايمه علي الكنبه وماما جنبي بتعيط ..وتقريبا مخدتش بالها اني فوقت وسمعتها وهي بتكلم ساره
_صعبانه عليا أختك اللي مش عارفه تعيش دي …
_ي ماما انتي عارفه انها بتدوخ من الزحمة ووو
قومت وبصيت ليهم وضحكت مش عايزه اقلقهم …وقولت وانا بضحك
_خوفتو عليا صح ؟! متخافيش ي ماما انا بس دوخت من الزحمه والدوشه ومشيت والدوا بتاعي ملقتهوش فاغمي عليا انا كويسه
بصتلي بشك وقلبها مش مطمن ما قلب الام بيحس هنقول ايه ؟!
ماما اجبرتني اقعد ف البيت وف السرير اربع ايام …الصراحه الحوار فرحني اهو اعيش اللحظه مع نفسي ..محدش فيهم جاب سيرة الخطوبة ..عشان عارفين ان ممكن ادوخ لو تخيلت الزحمه تاني ..
كنت قاعده بقرا في رواية…حاولت اشغل وقتي معرفتش …حتي بطل الرواية اسمه زياد….يعني بيفكرني بيفكرني…اشتم يعني …يوه ..
كنت حابسه نفسي بفكر بعمق .انا لازم اتغير لازم ابقي اقوي مش كل حاجه تاثر فيا تخليني اعيط او اغمي عليا بصيت ف المرايا..
_هييجي يوم واعيش لوحدي ومحدش يلحقني
سرحت بذكرياتي ..من يوم ما اتولدت لحد دلوقتي…مش يمكن بابا لو كان هنا كان حاجات كتير محصلتش !!
حسيت بملل وقررت انزل اتمشي .
وقفت علي السور اللي بيطل علي النيل فعلا مصر جميلة بنيلها
_شذى؟!!
ليه ؟!!ليه اسمع صوته …بقيت بتخيل …وصلت لتلك الدرجه ؟!
لفيت له وشي كان بياخد نفسه بالعافيه … كان…زي ما هو
بصيت له ببرود
_خير؟!!
اتكلم بلهفه
_كنتي فين ؟!!بقالك فتره مختفيه …حاولت اسال عليكي بس …بصفتي ايه ؟!
اتعصبت ازاي خاطب ….ازاي بيمثل كده …واخد اوسكار ف التمثيل بجد
_خير ؟!!….انا المفروض اعرفك كنت فين وليه ؟!!انت مين اصلا ؟!
_طيب مجتيش الخطوبه ليه؟!!
_ي بني انت بجح ….متكلمنيش تاني ولا توقفني …كفايه بقى ايه مش بتحس ؟!!!…
_انا عملت ايه طيب !!
_عملت ايه والله ضحكتني …بص ي ابن الناس انت لو وقفتني تاني انا هفضحك واقول لخطيبتك انك بتوقفني ف الشارع
مستنتش يتكلم عشان انا خلاص فاض بيا
،_ ي شذى استني بس ….
روحت البيت وانا بعيط طلعت السطح مش عايزه ماما تشوفني وانا بعيط …
جالي اتصال من رقم غريب مش عايزه ارد بس ده عمال يرن مش ساكت
_الو مين معايا ؟!
_انا زيدان …صدقيني لازم نتكلم انتي مش فاهمه حاجه
_مش فاهمه ايه ..؟!ي بني حس شويه ومتكلمنيش انا فيا اللي مكفيني
_بس انا بحبك
قفلت ف وشه هو لو فاكر اني معنديش كرامه …او فاكر اني ممكن اقبل الحب من واحد رابط واحده تانيه بيه يبقي غبي .
فضل يتصل بيا كتير بس خلاص فات الاوان …. انا اه بحبه بس . …بس هو خاين خاطب وكمان عايز …يحبني انما قليل الذوق
فضلت اسبوع مش بنزل الشارع مش عايزه اشوفه …عايزه انساه
الساعه ١٢بليل لقيت رقمه بيتصل…اول مره يتصل ف وقت زي ده …غريبه …حسيت قلبي مش مرتاح ..رديت وانا ايدي بترتعش
_الو …زيدان؟!
_الو ازي حضرتك ي مدام تقريبا جوز حضرتك عمل حادثه ونقلناه علي المستشفي ..
قلبي وقع حسيت ان الارض مش شيلاني ….هو يقصد زيدان ؟!
_حضرتك تقصد استاذ زيدان ؟!!!!!!
_ايوه انا اسف انا افتكرتك مراته اصلك اخر رقم متصل بيه …
_المستشفي فين بسرعه؟؟
صحيت ماما ونزلت اجري علي المستشفي وانا بعيط. …في الاخر انا بحبه .
وصلت المستشفي وطلعت له كان قلبي بيدق حتي لو مش ليا مش عايزه اشوفه ميت ….
دخلت لقيت ايده ورجله متجبسين وكمان راسه …
قعدت جمبه وانا بعيط ….ليه ي زيدان ؟!!
سمعت صوت اخوه من ورايا بيكلمني
_علي فكره هو كمان بيحبك
مسحت دموعي وقولت
_ولما هو بيحبني …خطب ليه ؟!!
رد عليا بكل صدمه
_مين ده اللي خطب ؟!!
بصيت له بدموع
_زيدان
حط ايده علي دماغه …وقال
_انا معتدش فاهم حاجه …انتي جبتي منين انه خطب ؟!.
اتعصبت ايه العيله اللي فهمها بطئ دي
_والله اومال الخطوبه اللي فاتت دي خطوبه مين…والله انتو بتلعبو بيا!!!
برق لي وهو مش مصدق
_بجد انتي معتقده أن الخطوبه دي كانت خطوبة زيدان ….ههههه ..بصي الدكتور عايزني برا زيدان لما يصحي يفهمك بقا ..
انا معتدش فاهمه حاجه …هو ايه اللي بيحصل مين اللي غلط …ومين اللي صح…انا مش فاهمه !!
دموعي كانت عماله تنزل زي الشلال … مش قادره اتحكم فيها …
بصيت له لقيته فاتح عينه وبيبص لي
قومت وقفت وانا بعيط …
_انت صحيت؟؟انت كويس ؟!
وقعدت اعيط جامد ودموعي مغرقاني
_ بس بس … اهدي مش كده
…انا كويس حادثه بسيطه خالص .
قعدت وانا بحاول اهدي …بصيت له تاني
_انا كمت هموت من الرعب
‘عليا؟!!
_في غيرك هنا!
_بس مش انتي بتكرهيني !
_عشان تعرف انك عبيط …كل ده ومخدتش بالك ؟!!!
بصيت لبعيد وانا مش عايزه ابين ضعفي
قولت وانا بلقلق
_اومال مين …مين اللي كانت معاك ف ….
ابتسم لي وقال بهدوء شديد
_قصدك اللي كانت لابسه بينك ف الخطوبه ؟
_اه دي مين ؟
_دي اخت ابراهيم
كشرت عشان مش فاهمه
_اخت ابراهيم ؟!!يعني اختك ؟!
_يعتبر هي رضعت مع ابراهيم من ماما فهي اخته وتعتبر اختي برده .
_مش فاهمه حاجه …يعني اختك متجوزه اخوك ولا ايه؟!
ضحك جامد لدرجة ان عنيه دمعت
_اه …ياني احنا مش كفرة ي حجه لا كانت خطوبة ابن خالتي علي اخت ابراهيم …بس عشان ماما بتحب ابن اختها اوووي فدايما بتقول عليه ابنها ..
بصيت له
_وفضلت تبوس وتحضن فيها ليه ….انا افتكرت انك خطبتها ؟
بص لي بحنيه
_مقدرش …اموت ولا اني اعمل كده …دي اختي وكنت فرحان لها… تعرفي فضلت طول اليوم تيجي بس مجتيش
_مقدرتش استحمل …
_ولا يهمك عارف شعورك يوم ما جيت وافتكرتك عروسة اخويا …بس مش مسامحك عشان زعقتيلي وكلمتيني وحش
_انا آسفه حقك عليا انا كنت غلطانه …بس انا افتكرت انك خطبتها بعد ما خلتني احبك …حسيت بالم انت مش متخيله ….
وعيطت تاني انا اصلا استحق الشنق .
_خلاص اهدي اهدي مش كده انا برده بضعف
_هعمل اي حاجه عشان اعبر عن اعتذاري
_اي حاجه ..اي حاجه؟!!
_اه اي حاجه
_تتجوزيني ونبقي خالصين وتبقي تصالحيني بعد ما نتجوز
وراح غمز لي
عبيط مش عارف اني بتكسف يوه
خدودي احمرت ….واتوترت
_هو محدش جه يشوفك بعد ما فوقت ليه ؟
_عشان محدش لسه عرف اني فوقت …
_اه صح …هتطلع انادي لهم
مامته واخوه دخلو والبنت اللي هي المفروض اخته ….حتي لو اخته ….انا بغير
زيدان بصلي وقال
_سما اعرفك شذى …شذيى سما اختي
_اهلا ي سما الف مبروك
_انتي شذى بقا اللي قرفنا بيها
زيدان بصلها بعصبيه
_اتكلمي بأدب معاها ي بت
_حاضر ي ابيه زيدان
ضحكت جوا نفسي احسن …احسن المفروض كان ياكلها قلمين أو حاجه
خرجت عشان حسيت ان مليش موقع من الاعراب
روحت نمت اخيرا بهدوء …زعلت من نفسي اني فهمت غلط ….
عدي اربع ايام …. عايزه ارتاح شويه انا بقالي فتره منهاره …او بالاصح بفكر هلبس ايه وهو بيتقدم لي
اه انا مقولتش اني موافقه بس ….نعتبر اني قولت
اتصل بيا
_السلام عليكم
_وعليكم السلام ي شذى …مشيتي ليه يومها ؟!
_انتو عيلة وكده …محبتش اقف مليش لازمة
_متقوليش كده انتي هتبقي عيلتي كلها
_……
_خلاص عرفنا انك بتكسف ي صغنن
_……
_طب هاجي امتي عشان نتصالح ؟
قفلت ف وشه …وشي سخن واحمر ما هو مش للدرجة دي
اتصلت بيه تاني
_تعالي في اي وقت مستنياك
وقفلت تاني مهي مش سايبه هي
طلعت قولت لماما وانا كلي فرحة وابتسامه ….
_ماما زيدان هييجي يتقدم لي
_وانا مش موافقه
صدمة تانيه ليه كده ي ربي
_ليه؟!
_انتي تستاهلي حد احسن
عيطت
_لا ماله ده …انا عيزاه هو ….
خدت نفسي بالعافيه …
_خلاص خلاص …اهدي خليه ييجي ونبقي نشوف
خوفت ماما ترفضه في وشه وقتها اكيد مش هيكلمني تاني
جه اليوم المنتظر …كان لابس قميص اسود وبنطلون اسود وف ايده بوكيه ورد احمر وعلبة شوكولاته مكنش في داعي للشوكولاته …كفايه هو
خرجت وانا لابسه فستان نبيتي علي طرحه بيج ….و في ايدي الحاجه الساقعه .
بصيت ليه لقيته بيضحك وبيغمز لي … اتوترت ووقعت الحاجخ الساقعه عليه.
قومني وقال وهو بيغمز.
_انا هجيب الماذون عشان غلطاتك كترت والخطوبه مش كفايه عشان اسامح
اتوترت اكتر وماما فضلت مبرقه لي
_معلش ي جماعه هي كده دايما كسفانا
اتكسفت اكتر ليه تقول كده
_لا ي طنط عادي زي اي بنت بتكسف …وبعدين اي حاجه منها حلوه انا راضي
قعدت في كرسي جمب مامتي ومامتي وعيني ف الارض وفضلت طول القاعده وشي جايب الوان والضحكه العبيطه علي وشي
_طيب انا كنت حابب اخلي كتب الكتاب علي طول لام مفيش داعي للخطوبه كلنا عارفين بعض وانا جاهز ان شاء الله
ماما ردت برضا
_والله انا معنديش مانع الراي راي شذى في الاخر
اتكسفت ارد قدامهم كلهم بس ساره حست بقا
_موافقه ايه….دي اتصلت بالماذون خلاص
بصيت لساره بكسوف …
_كده ي سارة؟!!
ضحك زيدان وقال
_والله خطيبة اخويا مغلطتش ف. حاجه
ابتسمت وقولت
_وانا كمان موافقه
_لولولولولولولولولولولي
البيت اتملي زغاريط وهنا اقدر اقول اخيرا بدات افرح واخيرا انا وزيدو هنعيش سوا
وجه يوم كتب الكتاب نزلت السلم بالفستان الابيض ….زيدان كان مستنيني تحت ولابس البدله اللي واكله منه الف حته دي …وف ايده بوكيه ابيض
بصلي باعجاب كان باين علي وشه
اعطاني البوكيه خدته وأنا باصه ف الارض مش قادره ابصله
_يلا بينا ….
ركبناا وروحنا للماذون ..فضل طول الوقت بيبص لي وبيضحك
واخيرا
(بارك الله لكما وبارك عليكما وجمع بينكما في خير)
لولولولولولولوي
خدني ف حضنه حضنته جامد اعترف ان دي اجمل لحظه ف حياتي كلها
بص لي وضحك
_هتصالحيني بقا
_الاه مش اتجوزنا خلاص عايز ايه تاني ؟
شاور علي خده وقال
_هنا
عبيط ده ولا ايه فاكر اني سهله هو يعني عشان بقي جوزي …هههه ….انا حته عبيط
مسكت وشه بايدي وقولت
_غمض عينك ي حب
غمضها بكل ثقه …مش بقولكو عبيط
قربت من ودنه وقولت
_اما انك حتة عبيط
وطلعت اجري
لقيته بيقول
_عشان حبيتك ي جاتوهايتي
وجري ورايا(الناس اللي هتقول جرو فين وازاي وقدام الناس …سيبونا نعيش اللحظه ونسيب المنطق علي جمب)
خدني لمحل الحلويات بتاعه بعد ما فضاه من العمال …مش مطمنه له…عايزني لوحدي لي الراجل ده ؟!!
قعدني علي ترابيزه….متزينه ومسك ايدي
_تعرفي وقعت في حبك من اول وهلة وقعت عيني فيها عليكي
_انا كمان بحبك ي زيدو
_ ياه اخيرا سمعتها منك
جاب لي جاتوه بالشوكولاته مكتوب عليها .. (الي احلي جاتوهاية في حياتي)
_والله ؟؟!!معني كده ان في جاتوه غيري بس انا احلاهم !!!
_اه ولادنا ان شاء الله
اه ابن الايه عرف ياكل بعقلي حلاوه
ضحكت بكسوف وقلت
_مقبوله منك ي روحي
مسك ايدي للمره الالف وباسها
_ربنا يبارك لي فيكي ي حبي ويرزقنا ولاد حلوين زيك كده
ضحكت له
_لا حلوين زيك انت ي اسمراني انت
_بحبك للابد ي جاتوهايتي
(يلا حلاوة البدايات وكده

تمت

لقراءة الرواية كاملة اضغط على : (رواية شذى)

اترك تعليقاً

لن يتم نشر عنوان بريدك الإلكتروني. الحقول الإلزامية مشار إليها بـ *

زر الذهاب إلى الأعلى