رواية بنت بالايجار الفصل الخامس 5 بقلم هويدا زغلول
رواية بنت بالايجار البارت الخامس
رواية بنت بالايجار الجزء الخامس
رواية بنت بالايجار الحلقة الخامسة
وانا اول لما شوفته قومت وقفت وقولت
سهير _لا لا اكيد ده عقاب ربنا مش معقول
اللي بيحصل فيا ده كل مكان اروح فيه يحصل كده
فاطمه _هو فيه اي بالظبط أنا مش فاهمه
اي حاجه هو انتي تعرفي سيد منين
سيد _لا لا أنا معرفهاش امشي يا بت اطلعي
برا مش عايز اشوف وشك هنا تاني
سهير. _خارجه بس بعد ما اقول لمراتك علي
اللي انت عملته فيا جوزك اخدني بالغصب
بس العيب مش عليه العيب
علي امي ، وفي الوقت ده لقيتها
اتعصبت وقالت
فاطمه _مش امك ناديه مش امك وانت
يا حيوان ازاي تعمل فيها كده
ده انا هبلغ عنك
سيد _اوعي تسمعي كلامها دي جايه علشان
توقع بيني وبينك يا فاطمه
سهير _انت كداب والله العظيم انا ما بكدب
عليكي ودي الحقيقه ، وهي راحت جنبه
وقالت
فاطمه _طلقني مش عايزه اعيش
معاك تاني يلا بينا يا سهير
وبعدها مشينا في الشارع وقولت ليها
سهير _هو انتي عملتي كده علشان خاطري ولا
علشان خاطر جوزك خانك
فاطمه_اسمعني يا سهير انا عندي كلام
كتير اوي لازم تعرفي بس مش هينفع
نتكلم في اي حاجه دلوقتي عايزين
نشوف بس هنروح فين
سهير _انا هجيب لينا مكان نقعد فيه وبعدها
رنيت علي مراد وجه قابلني
مراد _خير يا سهير عايزه مني اي
تاني أنا جيت بس علشان حلفتني ان لازم
اجي
سهير _انا عايزك تقف جمبي بس تجيب
ليا مكان اعيش فيه وهيبقي ايجار هشتغل
وهدفع الايجار
مراد _وامك فين معقول سابتك تمشي
كده
سهير _خلاص من هنا ورايح مش هقول
عليها امي تاني المهم عايزك تشوف لينا مكان
نعيش فيه بس
مراد _نعيش مين اللي يعيش مش قولتي
انك خلاص سبتي بيت امك
سهير _هبقي افهمك كل حاجه بعدين بس
شوف هتعمل اي دلوقتي
مراد _لازم اقف جمبك تعالي معايا وكانت
فاطمه وافقه علي جنب وبعدين جت قربت
وروحنا شقته
سهير _الله الشقه الجميله دي هتكون بتاعتنا ربنا يخليك يا مراد وانا هدفعلك
الايجار كل اول شهر
مراد_هو انتي فاكره ان انا مستني الايجار انا بس كل اللي عايزه ان ناديه ما تعرفش ان انا اللي جايب الشقه دي
سهير _اطمن هي كده كده مش هتعرف عني اي حاجه من هنا ورايح
مراد _اتمني ذلك هتعوزي حاجه اجبها ليكي
سهير_لا شكرا ، وبعدها مشي وجت فاطمه
_وفقت جمبي وقال
فاطمه _ممكن اعرف تعرفيه منين وجايبك شقه مقابل ايه
سهير _انا ما كنتش عايزه اقولك على حاجه علشان خاطر مش عايزه اخسرك انتي كمان انتي الوحيده اللي يعتبر معايا دلوقتي
فاطمه _انا لازم اعرف عنك كل حاجه في ايه بالظبط كان بيحصل
سهير _بصراحه ناديه كان بتاجرني بالليله هو انا ما كنتش بقدر اقولها لا ومراد ده كان واحد منهم بس كان عايز يتجوزني وهي رفضت
فاطمه _انتي اكيد بتهزري معقول هي عملت كده والله ما هتعرفي انا هعمل فيكي ايه يا ناديه
سهير. _هو انا ممكن افهم ايه الحب اللي انا شايفه فيه عينيكي ده انتي بتعملي معايا اللي هي ما عملتهوش
فاطمه _والله يا بنتي انا مش عارفه اقولك ايه مش عارفه مين فينا المفروض دي سماح التاني بس انا عايزاكي تسامحيني
سهير _وانتي مالك اساسا اسامحك على ايه هو ايه الموضوع بالظبط
فاطمه _اقعدي يا بنتي انا
هقولك على كل حاجه ،. بدأت تقولي
علي كل حاجه وفي شقه ناديه الباب خبط
وفتحت وكان سيد
ناديه _جاي ليه يا اخويا البنت خلاص مشيت وما اعرفش راحت فين
سيد _جاي اقولك منك لله على اللي انتي عملتيه بنتك طلعت تعرف فاطمه وراحتلها وقالت لها على كل حاجه
ناديه _اه تمام وبعدين يعني
سيد _انتي لازم تصالحيني على فاطمه ما اعرفش ازاي تعملي كده بس هي لازم ترجع بيتها تاني
وعايزك كمان تعرفيها ان انا ممكن اكتبلها البنت اسمها بس بترجع بيتها
ناديه _اه تمام واللي يرجعلك فاطمه بقى من غير ما انت ما تتحايل ولا تكتب بيه تعمله ايه
سيد _مش فاهم كلامك تقصدي ايه بالظبط
ناديه _سهير مش بنتي انا ما بخلفش سهير بنت فاطمه مراتك وجايباها ف غلطه
سيد _الكلام ده لا يمكن يكون حقيقي انا عارف فاطمه كويس قوي دي لا يمكن تعمل كده
ناديه _وهي عملت يا اخويا روح واسالها
سيد _فعلا واحنا بنتخانق قالتهاناديه مش امك
معقول الكلام ده انا هشرب من دمها
ناديه _اهدى بس كده اقعد الاول لازم نعرف هنعمل ايه علشان تعرف تاخد حقك منها
سيد _طب قوليلي هتصرف ازاي ويا ترى همت راحوا فين دلوقتي ، وفي بيت مراد
دخل البيت وكانت قمر قاعده في الصاله وقالت ليه
قمر _انت لسه جاي يا سعاده البيه دلوقتي الباشا كان فين بقى
مراد _ايه طريقه الكلام اللي انت بتتكلمي بيها دي مالك يا قمر في ايه
قمر _ممكن اعرف انت كنت فين ومع مين النهارده
مراد _عادي يعني كنت مع اصحابي ايه المشكله
قمر _انت كذاب انت كنت مع سهير وجبت لها شقه كمان انا عرفت كل حاجه من الراجل اللي انا مخليه يمشي وراك
مراد _مخليه واحد يمشي ورايا مخليه حد يراقبني يا قمر انتي اتجننتي
قمر _من يوم ما ناديه جت هنا وانا كنت عارفه ان في حاجه غلط اني بسمع كلام كثير وحشه على البنت اللي اسمها سهير دي بس عمري ما كنت اتخيل ان في حاجه تكون بينك وبينها طب ازاي انا مستحمله وساكته وما بتكلمش
مراد _والله يا قمر ما فيش اي حاجه بيني وبينها دلوقتي وربنا يعلم والبنت دي مش وحشه امها اللي كانت مخلياها وحشه
قمر _وانا مالي يا حبيبي امها ولا ايه طلقني واطلع بره يا مراد مش عايز اشوف وشك هنا تاني
مراد _ارجوكي يا قمر اسمعيني انا بحبك والله مش عايزه ازعلك مني ولو كنت بساعدها ساعدتها لوجه الله مش عشان عايز حاجه منها
قمر _هههه بتحبني حلو قوي دي بتحبني ولا بتحبي فلوسي انت عايز كل حاجه وهمتني ان انت مريض ومالكش في الجواز علشان خاطر تعيش حياتك بره
مراد _ليكي حق تقولي اكتر من كده بس والله العظيم ما هي دي الحقيقه انا فعلا كنت تعبان
قمر _هتطلقني يعني هتطلقني انا مش عايزه اعيش معاك تاني وامشي اطلع بره الفيلا دي بتاعتي روحيش مع السنيوره في الشقه اللي انت جبتهلها
مراد _اللي تشوفيه يا قمر انا هعمله عايزه تطلقي حاضر انتي طالق ، قالها كده وبعدين
سابها ومشي وجه الشقه عندي
وكنت رايحه افتح فاطمه قالت ليا
فاطمه _ادخلي جوه انا اللي هفتح يا سهير
وبعدها دخلت وهي فتحت
مراد _انا اسف اني جيت في وقت زي ده بس كنت محتاج اتكلم معاه سهير شويه لو سمحت
فاطمه _وحضرتك شايف الساعه كام وده وقت مناسب علشان تيجي تتكلم معايا فيه
مراد _انا اسف والله عارف ان الوقت متاخر بس بجد انا كنت محتاج اتكلم معاها
فاطمه _تقدر تقولي كلام اللي انت عايز تقوله لها وانا هوصله انما مش هينفع تقبلها في وقت ازاي ده
مراد _ده بمناسبه ايه ان شاء الله ان انتي تتكلمي بالطريقه دي وانتي مين اصلا
فاطمه _انا ام سهير
مراد _لا لا فيه حاجه غلط اكيد انا بحلم
ازاي يعني امال ناديه دي تبقي مين
فاطمه _اظن ده شيء ما يخصش حضرتك احنا اكلنا شقه وانا هدفعلك الايجار بتاعها لو عايزنا نمشي ما عنديش مشكله انا ممكن امشي عادي
مراد _والله طيب تمام ماشي خليكي في شقه حضرتك انا مش عايزه امشيكي منها وبعدها مشي وانا خرجت وقولت
سهير._انتي ازاي تعملي معايا كده وانا اصلا كنت سامحتك على الكلام اللي انتي عملتيه ده ولا انك سبتيني لوحده ثانيه تربيني
فاطمه _انا غلطت زمان المفروض عليا دلوقتي اصلح الغلط اللي انا عملته
سهير _طيب ارجوكي بلاش تبعديني يا مراد ما تعرفيش انا اتعلقت بيه ازاي
فاطمه _الكلام الصح ان هو لو عايزك هيجيلك لحد بيتك وهيتقدملك انما الكلام ده ما يعجبش حد
سهير _هو انتي فاكره ان واحد زي ده ممكن يتجوز واحده زي كده بسهوله
فاطمه _انا عارفه ان انتي كنتي بتعمليه كان غصب عنك مكنش بمزاجك المهم يلا ادخلي
جوا ، وعدا يومين وبعدها روحت ل ناديه
وفتحت ليا ودخلت اقعدت علي الكرسي وقالت
ناديه _معقول انتي اللي جايه رجلك لحد هنا عايزه ايه ثاني مش خلاص عرفتي امك
سهير _وعلشان انا مش بنتي كنت بتعملي فيا اللي بتعمليه ده كنتي كل يوم بتخليني مع راجل شكل
ناديه _كنت بتجيبي مصاريفك يا عينيا والفلوس اللي دفعتها عليكي لحد ما خليتك انسه كبيره
سهير_قلبك مكنش بيوجعك لما بتعملي فيا كده ده انت اللي مربياني يعني المفروض انتي امي مش هي الأم اللي ربت مش اللي خلفت
ناديه _انا مش بحب الكلام الكتير هتقعدي في البيت هنا هتشتغلي الشغلانه دي مش عايزه تاكلي على الله يا حبيبتي وهعرف اجيبك يا سهير تاني ازاي ، وبعدها دخل الظابط وقال
الظابط _حلو الكلام ده كنت مشغله قاصر بقى في الشغل ممنوع اتفضلي امشي قدامنا
ناديه _معقول بتبلغي عني والله ما تعرفي انا هعمل فيكي ايه يا سهير واتقبض عليها
وروحت البيت لقيت فاطمه واقعه قدام باب
الشقه وحد كان عامل فيها حاجه وديتها المستشفي وبلغت البوليس
فاطمه _سيد جوزي هو اللي عمل فيا كده
بعد ما سبت البيت ليه ومشيت
الظابط _تم القبض عليه بيته وهياخد جزاء وفي اللي هو عمله معاكي
فاطمه _متشكره قوي لحضرتك وبعدها مشي وانا قربت منها وقلت
سهير _الف مليون سلامه عليكي يا ماما ربنا يطمني عليك يا رب انا عملت نفس الكلام اللي انتي قولتيه عليه بالظبط وناديه كمان اتقبض عليها
فاطمه _وعايزك سامحيني يا بنتي على اللي انا عملته فيكي انا برده ليا الذنب الكبير في اللي حصلك ده كله
سهير _انا عايزاكي بس تقومي بالسلامه وتقفي على رجليكي وبعدها روحنا بينتنا وانا اشتلغت
شغلانه حلال وفي يوم قابلت مراد في الشارع
مراد _بقالي اسبوع بحاول اتكلم معاكي مش عارف مع مامتك خالص كل ما اجي تمشيني من البيت انا عايزه اتكلم معاكي شويه
سهير _ما ينفعش الوقفه دي يا مراد لو ماما عرفت ان انا وقفت معاك في الشارع مش هتسكتلي
مراد _طيب انا عايزه اعرف هو انتي لسه بتحبيني ولا لا
سهير _حبنا ما ينفعش انت ينفع تتجوزني يا رسمي وماما مش موافقه باي جواز غير رسمي وانا كمان شايفه ان كلامها صح
مراد _انا ما بقاش ليا حد في الدنيا دي كلها إلا انتي يا سهير انا هاجي لمامتك واتقدم ليها
سهير _معقول بجد والله العظيم ما تعرفش هتكبر في نظري ازاي لو انت عملت كده
وفعلا بعدها جه واتقدم لماما وهي وافقت
واتجوزت مراد وندمت علي حياتي اللي فاتت
وبدأنا حياه جديده مع امي وجوزي حبيبي
وبكده تكون خلصت قصتنا
لقراءة الرواية كاملة اضغط على : (رواية بنت بالايجار)