روايات

رواية معلمة من الصعيد الفصل التاسع والثلاثون 39 بقلم مريم شعبان

رواية معلمة من الصعيد الفصل التاسع والثلاثون 39 بقلم مريم شعبان

رواية معلمة من الصعيد الجزء التاسع والثلاثون

رواية معلمة من الصعيد البارت التاسع والثلاثون

رواية معلمة من الصعيد الحلقة التاسعة والثلاثون

في المستشفي كلهم قاعدين قدام غرف العمليات و يخرج الدكتور
سليم: طمنني يا دكتور
:الحمدلله جاد و موسى كويسين حاجات بسيطة بس مدام بيري تعبانة شوية لاني الجرح كبير و قعدت كتير لحد ما جات ازاي تسيبوها كده يا سليم باشا
سليم: يا دكتور احنا منعرفيش هي حصلها اي كان كانت مع عريسها في الفندق
‘اه تمام هي حد خبطها خبطة جامدة في دماغها
كاظم: طيب هي كويسة دلوقتي
:الحمدلله
اسماء: ينفع ادخل اشوفها
:تقدري اه بس ثواني هتروح اوضة عادي و بعد كده تقدروا تشوفهم براحتكم
نبيل: تمام يا دكتور تسلم و يمشي الدكتور
كاظم: انتوا قاعدين كده ليه مش المفروض تروحوا تشوفوا فين غيث يلا

 

عز: قولنا نطمن الاول علي بيري و الشباب
كاظم: بيري كويسة يلا روحوا شوفوا غيث فين
حاتم: نروح الفندق اكيد في كاميرات مراقبه
ماهر: اه تمام يلا بينا
سهام: خلي بالكم من نفسكم
ماهر: حاضر يا حبيبتي
عز: موده تعالي عايزك
موده: نعم و تروح
عز: هتقعدي ولا اروحك البيت
موده: لا هقعد لحد ما اشوف بيري و بعد كده اروخ
عز: متروحيش لوحدك و احسن حاجة تروحي تقعدي عند عمو أو تقعدي في الجناح بتاعنا انهاردة بس بالله عليكي خلينا نشوف بيحصل اي
موده: تمام حاضر خير باذن الله
عز: باذن الله عايزة حاجة
موده: عايزة سلامتك خلي بالك من نفسك
عز: حاضر يا حبيبتي يلا يا شباب
حاتم: يلا بينا
***
:اانا مش قولتلك ملكش دعوة باي بنت فيهم
:ما هي اللي وقفت قدامنا
:مش عارف تبعدها و تجروا لازم تضربها علي رأسها انت متخلف

 

:اعمل اي كانت هتصوت و تلم علينا الناس في اتصرفت و بعدين هي كويسة دلوقتي في المستشفى
:تمام ادخل شوف الزفت اللي عامل دوشة ده جوا
:تمام و يدخل
غيث: اهلا و سهلا هل دي معاملة الضيوف ما في شاي ولا ربع فرخة كده حتي العشاء بتاع الفرح ملحقتيش اخد منه اي حاجة و حياة امك يا شيخ هات اي حاجة اكلها هموت من الجوع
:اي اي اهمد شوية
غيث: جعان بالله عليك اللهي يارب تروح الحج و تتوب يا شيخ
:بس يا بني أقعد ساكت هي ناقصة
غيث: طيب هات سندوتش جبنه
:ما تقعد ساكت اي الهم ده
:في أي
:الزفت ده يا باشا شاغل كلام ولا كانه جاي الملاهي
غيث: زفت في عينك دي معاملة الضيف يا باشا عيب و الله عيب في حقك أنا بقوله عايز اكل جعان
:هاتله اي حاجة خلينا نخلص من ام الصداع ده
:نعم

 

:اخلص ده أمر الكبير هو اللي قال اي حاجة يكون عايزها تجي و كفاية مصائب بقي ده حالف ليك عشان ضربت بيري
غيث: نعم ضربت مين
:مراتك
غيث: اقسم بالله هموتك انهاردة و يروح يمسكه
:الحقني يا باشا
:لا حقه الصراحة ضربت مراته هيعملك اي يعني
غيث: بتفهم والله يا باشا
:خلاص يا غيث سيبه مراتك كويسة
غيث: عشان خاطرك بس اعمل حاجة بس و يضربه
غيث: ده جزء بسيط من حق مراتي و لسه اخلصوا عشان جعان و يخرجوا
:انت ازاي سيبه يكلمنا كده و يضربني
:ما الكبير قال محدش يكلمه اعمل اي
:تمام ماشي لما نشوف اخرتها اجبله اكل اي
:اي حاجة خلينا نخلص من الصداع ده
****
في المستشفي
اسماء: الف سلامة عليك يا حبيبتي
بيري: الله يسلمك فين غيث
اسماء: غيث
بيري: في أي يا ماما و فين الباقي
كاظم: الباقي عند جاد و موسي

 

بيري: ثواني ماله جاد و موسى
موده:بيري انتي تعبانة دلوقتي
بيري: أنا عايزة اعرف جوزي فين و انا بعمل اي هنا أنا فاكرة اخر حاجة اني اني صح في ناس دخلت اخدت غيث و مشوا و انا ضربوني و فاكرة أنهم ضربوا غيث: عشان يقدروا ياخده غيث غيث فين
كاظم: اهدي يا حبيبتي الشباب عرفوا مكانه و راحوا يجبوا
اسماء: اه صح صح
كاظم: تعالي يا اسماء نشوف الولاد و سيبها مع موده براحتهم
اسماء: تمام موده خلي بالك منها
موده: حاضر يا طنط اتفضلوا و يخرجوا
اسماء: ليه قولتلها كده
كاظم: ما اقول اقولها محدش عارف مكان جوزك من الصبح
اسماء: ربنا يستر تعال نشوف الولاد
كاظم: يلا
عند الشباب في الفندق
حاتم :يعني ازاي محدش ظاهر في الفيديو
:يا فندم مفيش حد غير عمال الفندق اللي ظاهرين
حاتم: بس عمال الفندق يبقي هم العصابة

 

عز: صح و موبايله يرن
عز: رقم غريب
ماهر: طيب رد خير باذن الله افتح الصوت
عز: باذن الله و يرد
:غيث في بيته و دي حاجة بسيطة لو عارفنا انكم لسه بتدوروا ورانا هيكون العقاب كبير و خصوص موده خليها تتلم و يقفل
عز: غيث في البيت
ماهر: مين ده
حاتم: الصوت ده انا عارفه
عز: طيب نشوف بعدين يلا عشان نشوف غيث
ماهر: تمام يلا بينا
حاتم: شكرا لحضرتكم بس هنجي تاني عشان نكمل تحقيق
:تنور في أي وقت يا حاتم باشا
****
فيلا سليم
زهراء: انت كويس يا غيث
غيث: اه الحمدلله فين بيري
رحاب: بيري في المستشفى انت كنت فين
غيث: بالله ما عارف مستشفي اي عشان اروح
زهراء: هم كلموني و قالوا جاين في الطريق
غيث: طيب تمام هو حصل اي
حكت زهراء كل حاجة لغيث

 

غيث: عايزين مننا اي
رحاب: مش عايزين ندور عليهم شكلهم
عز: غيث
غيث: اهلا اهلا
ماهر: انت كويس
غيث: الحمدلله يا شباب
حاتم: قدرت تشوفهم يا غيث
غيث: اه ما كنت باكل معهم
زهراء: بتاكل معهم
غيث: اه كنت جعان و خليتهم يجيبوا ليا أكل و عصير بس للاسف لقيتهم روحوني قبل الحلويات
حاتم: انت بارد يا زفت احنا من الصبح بندور عليك
غيث: اعمل اي كنت جعان المهم بيري عاملة اي
ماهر: الحمدلله جاين في الطريق خلاص
غيث: الحمدلله حد باصص في ام الجوازة دي
عز: قدر الله وماشاء فعل الحمدلله انكم كويسين
الحمدلله
ماهر: اطلعي انتي يا رحاب ارتاحي
رحاب: لا هشوف بيري و الشباب و بعد كده اطلع
ماهر: تمام يا حبيبي فين العيال
رحاب: فوق نايمين

 

ماهر: تمام
حاتم: ليه حاسس اني فيك حاجة غلط
غيث: م/ضر/وب بس/كي/نة في جنبي
ماهر :نعم انت كويس
غيث: اه هم قاموا بالواجب ولاد …
حاتم: طيب انت لازم ترتاح
غيث: اطمن علي بيري و بعد كده نشوف هنعمل اي ولاد الناس الطيبين خلوني اخد الدواء معايا عشان مش اجيب تاني من برة
حاتم: ليه محسسني أنهم اهلك
غيث: بقالي يومين عندهن بقينا صحاب اهلي صح فين امي و ابي
ماهر: معهم في المستشفى جاين و الباب يتفتح
غيث :بيري و يحاول يقوم
عز: خليك يا ابني اهمد
يمني: ابني انت كويس
غيث الحمدلله يا حبيبتي
اسلام: الحمدلله انك كويس
غيث: رينا يحفظكم ليا
بيري بتعب: غيث عامل اي
غيث: كويس يا حبيبي مالك بس
بيري: ضربوني انت كويس صح أنا شوفتهم بيضربوك
غيث: اه مضروب في جنبي
يمني: يا حبيبي يا بني
سليم: انتوا لازم تقعدوا هنا
اسلام: أنا هاخد ابني و بيري يقعدوا عندنا
اسماء: تسلم يا استاذ اسلام بس بنتي هتقعد جنبي
يمني: واحد يا حبيبتي
سليم: محدش هيمشي نهائي ولا انت يا اسلام و المدام في خطر علينا كلنا كلنا هنقعد هنا
صابر: أنا بيتي جنبكم

 

سليم: محدش هيخرج من هنا البيت كبير اللهم بارك سهام خدي يمني و اسلام للاوضة و حسناء و هيام في اوضة موده و اوضة بيري اطلع انتي و جوزك و اوضة عز اطلع انت يا صابر و اوضة ماهر اطلع انت يا موسي و حاتم الغرف كتير اوي و يارا روحي مع زهراء
هيام: ليه بس كده يا جماعة
سليم: اسمعوا الكلام بالله عليكم في خطر خليكم كلكم حواليا
عز: تمام يا جدو يلا بينا و الجناح بتاعنا يا جماعة واسع تعالوا عادي عندنا
ماهر: و انا بردو الجناح واسع براحتكم البيت بيتكم
حاتم تسلموا يا شباب
سليم: يلا اطلعوا عشان ترتاحوا
****
في اوضة بيري قاعدة هي و غيث علي السرير
غيث: مكنيش يومك يا غيث
بيري: اه يا بيري
غيث: يحصل فينا كده من اول يوم جواز طيب لما نكمل الاربعين هيحصل اي
بيري: أربعين في عينك
غيث: طيب احنا الاتنين متكسرين مين يساعد مين

 

موده: السلام عليكم
:وعليكم السلام
بيري: تعالي يا حبيبتي
موده: الاخ ده عامل دوشة ليه
غيث: تعبان يا اخت موده
موده: الدكتور جاي في الطريق عشان يشوفك عشان مش ضامننا دول عاملوا فيك اي
غيث: اصلية يا ام محمود
عز :السلام عليكم
غيث: وعليكم السلام ابو محمود اهو
عز: محمود مين
بيري: سيبك منه يا عز الواد اتجنن اكتر
عز: بيري هتقدري تتطلع فوق عندنا في الجناح انتي و غيث عشان تكونوا جنبنا و كمان الدكتور جاي دلوقتي يشوف غيث في اطلعي مع موده
بيري: تمام
موده: تعالي يا حبيبتي نطلع
****
في جناح رحاب و ماهر

 

رحاب: ماهر ماهر
ماهر: وربنا واقف جنبك مش بعيد يعني
رحاب: خلي بالك من العيال أنا نازلة اشوف ماما و عمتو
ماهر: هو انت ممكن تهمدي في مكان انتي حامل
رحاب أنا مش مسافرة يعني أنا نازلة الدور التاني
ماهر: بردو اهمدي شوية
رحاب: هنزل اشوف عمتو و ماما و اطلع علي طول
ماهر: علي طول
رحاب: اه و الله
ماهر: تمام يا حبيبي خلي بالك من نفسك
رحاب: من عيوني و تنزل و ماهر راح فاتح التلفزيون و تحي لين
لين: بابا
ماهر: صباح الفل علي عيوني
لين: فين ماما
ماهر: تحت عند تيته حسناء و تيته هيام
لين: هم هنا
ماهر: هم هيقعدوا هنا فترة
لين: بجد

 

ماهر: اه يا حبيبي تعالي اقعدي جنبي لحد ما ماما تطلع
لين: حاضر تروح تقعد في حضن ماهر
ماهر: تحبي نجيب اي
لين: كرتون
ماهر: تمام يا حبيبتي
****
في جناح عز و موده
موده: تحبي اعملك حاجة
بيري: لا يا حبيبتي أنا كويسة
زهراء: الحمدلله
يارا: هو احنا هنقعد هنا علي طول
موده: مش عارفة حقيقي أنا لازم ارجع البيت سايبة حاجتي هناك و الباب كان مفتوح خائفة اوي
زهراء: خير باذن الله احكلنا يا اخت بيري حصل اي
بيري: أنا كنت قاعدة بصلي أنا و غيث و بعد كده كنا هنقوم ناكل سمعت صوت خبط برة قولتله اطلع شوف في أي و انا كنت خائفة في روحت معه لقيت ٤ شبابا واقفين قدامنا و عايزين ياخدوا غيث في حاولوا كتير في الاخر ضربوا غيث أنا كنت هصوت لقيت حد ضربني و بس صحيت لقيت نفسي في المستشفي
زهراء: الحمدلله انك بخير يا حبيبتي باذن الله نعرف مين دول
يارا: اكيد لازم

 

بيري: اكيد تبع تجار المخدرات
موده: اكيد بس هو مين احنا مس عملنا حاجة لحد دلوقتي احنا قاعدين ساكتين بندور بس
بيري: متخيلة بندور بس و بيعملوا كده طيب لما نبدا خطتنا هيعملوا اي
موده: خير باذن الله احنا مش هنقف بردو هنكمل
علي خير باذن الله و تجي رحاب و معها ساندويتش
رحاب: سلام عليكم
زهراء: يا اهلا انتي ماشية بالاكل كده ليه
رحاب: جعانة اوي
بيري: حامل تاكل براحتها
رحاب: حبيبتي عاملة اي دلوقتي
بيري: الحمدلله بخير
رحاب: ربنا يكمل شيفيكي علي خير
:يارب
*****
في مكتب سليم
سليم: هتعمل العملية امت
نبيل: بعد كتب كتاب زهراء و حاتم
صابر: هتكملوا عادي
نبيل: اه عادي كتب الكتاب بعد اسبوع زي ما اتفقنا كلنا مفيش اي تغير
صابر: علي خير باذن الله
****
عند الشباب البنات عندهم

 

موده: الف سلامة عليكم
جاد: الله يسلمك
رحاب: ربنا يكمل شيفيكم علي خير
موسى: اللهم امين عرفتوا مين
زهراء: لسه بس هنعرف باذن الله
جاد: احنا هنفضل قاعدين كده كتير
زهراء: استحمل انهاردة يا جاد
جاد: تمام واحدة فيكم تجيبلي اكل
رحاب: عايز تاكل اي
جاد: اي حاجة
رحاب: هعمل لكم لسان عصفور و فراخ
موده: اقعدي انتي أنا هروح اعمل
رحاب: ليه يا بنتي بس
زهراء: انتي عايزة ماهر يموتنا
موده: بظبط هروح أنا طنط اساسا بتكون مجهزة كل حاجة
زهراء: اه لو عايزة حاجة كلمني
موده: تمام يا حبيبتي و تمشي
جاد: مفيش الف سلامة عليك يا يارا
موسى: أنا ااقعد احترام نفسك
جاد: الله أنا قولت حاجة
رحاب: بس يا واد و اقعدوا ساكتين لحد ما يجي الاكل
****
في المطبخ موده كانت واقفة بتعمل الأكل
عز: يا سيدي علي الجمال
موده: بسم الله خضتني
عز: اسم الله عليكي
موده: اخلص عايز اي
عز: بتعملي اي

 

موده: بعمل اكل بعمل اي يعني في المطبخ
عز: ردك يقفل الواحد
موده: ما انت اللي بتسال أسئلة متخلفة
عز: شكرا يا محترمة المهم بقي
موده: نعم
عز: وحشتني
موده: برة يا عز
عز: يا موده بقي الناس عامل يحصلهم مصايب مش خايفة عليا تعالي نرجع بقي
موده: عايزة اخلص الاكل
عز: انتي خلصتي علي فكرة
موده: طيب زي الشاطر خد صينة لجاد و موسي و انا هطلع دي لغيث و بيري
عز: احنا بنتكلم دلوقتي
موده: الاكل هيبرد
عز: موده نفسي اتكلم معكي مرة
موده: انتي بتزعق ليا
عز: أنا زعقت فين انتي عايزة اي حاجة عشان تتخانقي
موده: لو سمحت يا عز بلاش كلام دلوقتي عشان شكلك متعصب
عز: أنا تعبت يا موده أنا غلطان و اقسم بالله انا غلطان كلمني عادي بس انا اتعودت عليكي حرام عليكي بجد
موده: مكنيش حرام عليك لما كسرت فرحتي مكنيش حرام عليك لما خلتني انام بالفستان معيطة لو سمحت يا عز اطلع برة
عز: مش هطلع يا موده قولتلك أنا غلطان كفاية بقي كفاية ردي عليا و يمسك أيدها
موده: سيبني في حالي و سيب ايدي و تكمل بعيط عشان اقسم بالله انا تعبت و مش قادرة بجد
عز حضنها: طيب اهدي
موده: ابعد عني أنا تعبت بجد حرام عليك انت ليه بتعمل فيا انت اللي غلطان و بتزعق ليا كمان بجد حرام
عز: حقك عليا
موده: لو سمحتي خد الاكل يلا
عز: نكمل كلامنا في الجناح بتاعنا يلا
*****

 

في جناح رحاب و ماهر
رحاب: سلام عليكم خلي الفرحة بأيديكم و حد يمسكها من هدومها
ماهر: هي دي ربع ساعة اطلع بقالك ساعتين تحت
رحاب: الله مش كنت بلف في البيت
ماهر: تلفي أنا مس قولت تشوفي طنط حسناء و طنط هيام و تجي علي طول
رحاب: اه روحت شوفت البنات و بعد كده نزلنا عند الشباب
ماهر: سيبتني هنا و بتلفي
رحاب: طيب سيبني عشان منظري العيال نايمين
ماهر: اه بس لين صحيت و قاعدة بتتفرج جوا
رحاب: طيب تمام سيبني بقي
ماهر: نفسي اضربك يعني أنا خائفة عليكي و عايزك تنامي
رحاب: لا انام اي أنا جيت اشوف العيال و نازلة اكمل الفشار و أقعد مع البنات
ماهر: فشار فشار يا بنتي اتلمي الدكتور قتلتك تقعدي و بلاش الحركة الكتير
رحاب: الحركة بركة
ماهر: لا دي لما تكون قاعدة مع خالتك أن فاروق علي باب بيتكم
رحاب: طيب سيبني عشان بجد مش قادرة
ماهر: مالك انتي كويسة
رحاب: الحمدلله بس تعبانة شوية
ماهر: طيب اعملك ا ي
رحاب: ولا اي حاجة أنا هروح أنام شوية عشان تعبت بجد
ماهر: تمام يا حبيبي روحي انتي و انا هقعد مع لين لحد ما تنام
رحاب: تمام
****

 

تاني يوم
حاتم: بقالنا اسبوع بندور مفيش اي دليل
:الدليل عندكم في المدرسة
حاتم: طيب ما جدو قالكم تعالوا المدرسة براحتكم
:عايزين نروح يوم محدش يكون عارف ولا حتي جدكنروح فجأة عشان محدش يعمل حاسبه
حاتم: صح يا فندم تمام المدرسة مفتوحة لكم
:تمام وصلت لاول الخيط
حاتم: اول الخيط في المدرسة ولازم نروح
:في اقرب وقت دلوقتي يا حاتم لازم نحافظ علي أهل بيتك انتوا دلوقتي تحت الخطر و هم عايزينكم في أي وقت خلي بالك من نفسك و من اهلك
حاتم: الحمدلله ربنا يعديها علي خير
:يارب سمعت اني كتب الكتاب الخميس الجاي
حاتم: اه باذن الله تنورنا يا باشا
:ربنا يكملك علي خير نصيحة مني اعمل كتب الكتاب علي الضيق الأهل و الأصدقاء فقط نصيحة
حاتم: اشوف العروسة يا فندم
:تمام لو مش عايزه علي الصيف كلمني ابعتلك حرس من هنا
حاتم: بارك الله فيك تسلم
:سلمك الله
حاتم: بعد اذنك
:اتفضل
*****
فيلا سليم عندنا الشباب صحابهم عندهم و تدخل موده بالعصير
موده: منورين يا شباب
يوسف: بنورك والله
موده: اهلا بالفاشلين
مروان: شكرا شكرا
موده: شوفتوا ربنا عامل فيك اي يا جاد أنا تضحكوا عليا
تيا: احم نضحك عليكي في أي
موده: لينا كلام كتير في الموضوع ده بي ليه عملتوا كده ليه بجد ده انا عايزكم تمشوا صح علي فكرة أنا تعبت تعبت معكم بحد

 

يوسف: تقدري تمشي يا موده موده احنا بنحبك حدا بنحبك كااخت لينا بس مش عايزينك كا ميس لينا ابعدي بالله عليك
موده: مش هبعد يا يوسف و هكمل لازم تكون ناس تانية و كفاية كدب و قرف بقي تعبت منكم بي بردو الاستسلام مش الحل الصح هنكمل و انتوا غصب عنكم هتتغيروا تمام و تخرج
مروان: اي الهم ده
موسي: بس يا بني بس
مروان :اختك دي غريبة اوي
موسى: ما انتوا لو تكبروا شوية مش هتعمل معكم حاجة
يوسف: هي اوفر بس
موسى: موده عايزة مصلحتكم صلحوا من نفسكم
****
في جناح موده و عز طلعت موده متعصبة و دخلت اوضتها الفون بتاعها يرن و يدل على باني في رسالة وصلت تشوفها
:تجار المخدرات انتي عارفه كويس اوي واحدة حاولكم علي طول مستحملني العصيبة بتاعته عشان خاطر حد
موده: اي ده في اي أنا مش فاهمة ولا كلمة يارب استرها اللعبة كبرت منك يا موده شكلها كبرت لوي اوي يارب سترك …..

يتبع…

لقراءة الفصل التالي : اضغط هنا

لقراءة الرواية كاملة اضغط على : (رواية معلمة من الصعيد)

اترك تعليقاً

لن يتم نشر عنوان بريدك الإلكتروني. الحقول الإلزامية مشار إليها بـ *

زر الذهاب إلى الأعلى