روايات

رواية جدايل حكيمة الجبايل الفصل الثالث والعشرون 23 بقلم إيمان صالح

رواية جدايل حكيمة الجبايل الفصل الثالث والعشرون 23 بقلم إيمان صالح

رواية جدايل حكيمة الجبايل البارت الثالث والعشرون

رواية جدايل حكيمة الجبايل الجزء الثالث والعشرون

رواية جدايل حكيمة الجبايل
رواية جدايل حكيمة الجبايل

رواية جدايل حكيمة الجبايل الحلقة الثالثة والعشرون

في ارض زراعيه،، بعييدااا عن المنزل،، سيدة تهرول في الارض بثياب مقطعه وشعر مقطع،، وتلقي بروحها تحت جرار حرث وهي تصرخ وتهلوس بالحديث ولا أحد يفهمها،، رأتها الخلائق من بعيد فأتو ناحيتها وهي مازالت تصرخ حتي بعد دهس الجرار لبعض جسدها،،راها البعض حتي قال،، ياساتر يارب !! دي البت سراء مرت عبباري وبت الشيخ رشيد
إيه الحاله هيا فيها دياتي؟! مالها البت كات زينه،،،
إقترب الناس عليها ثم أمسكو بها،،
إسراء ••سيبوني،، سيبوني ياخلج عاوزة انزف لما امووت،،
أحد الوقفين ••فيه إيه يابتي كنتي زينه عااد؟!!
إسراء••عاوزة اموت عااوزة،،،، امووو، ثم فقدت وعيها،،
خبط المارة بكفوفهم بشفقه عليها وبدأو يتحدثون،، إيه اللي چرا لبيت الحج رشيد بعد العمر دة كلاته ؟؟ الكبيرة طالها اللي طالها،، والصغيرة طالها اللي طالها،، يلاياود عمي أنتا وا ننجلوها عالمشتشفي راخرة،، يلااا،، ونقلو الفتاه علي المشفي وهمو بإخبار أمها،،

 

في بيت رشيد،، تهاني تصرخ بعلو صوتها،،
تهاني ••يامري !! بتي إيه اللي صابها،، يابتي،، ياحبة الجلب،، وسحبت طرحه ثم طارت للخارج دون الملس حتي،،
في المستشفى،، الفتاة محجوزة في غرفه والأطباء عندها طيبي يخرج آخر يدخل في حالة هرج ومرج،، كل منهم لايعرف تماما مابالحاله،،
وصلت تهاني للمشفي وسألت حتي وصلت لغرفه للفتاه،
تهاني ••آني امها ياباشا وبدي اطمن عليها دخلوني بس عااد،،
الدكتور••ممنوع ياحچه بتك لسه واصله وعتدخل عمليات كنها،، ودراعها مكسور برچلها،، هيا بتاخد حاچه للإنهيار ؟؟ عنديها حاله نفسيه؟؟
تهاني ••بتي كيف الجردة،، مالها فيها إيه !! طمنوني ياخلج الله يستركم،، بكت،،
تركها الدكتور وخرج آخر قاائلااا،،
ماتجلجيش ياحچه بتك هتبجي زينه
تهاني••ياني عالنصايب اللي عما تلاحجني ياربي،ابااي!
بعد ساعه من الفحص،،

 

الدكتور••ماتجلجيش ياحچه بتك إتعملها غسيل معده وإتچبست،، بس عنديها حالة إكتئاب هيا اللي خلتها تجبل علي الإنتحار، وبعد تمام الشفاء هتدخل علي علاچ نفسي لااااازم وضروري، ولحد الحاله دي ماتنتهي هتبجي تحت تأثير الادويه المهدئه مهتبجاش متنبهه كتير،،
تهاني ••اااه ياجلبي،، اااه،، بكت وعددت،، يامرك ياتهاني يامرك ياتهاني !!
من ورائها خطوات لوجه نحيل وجسد هزيل،، هتبجي زينه ماتجلجيش،، جولي يارب،، تلفتت تهاني بإستغراب وطرف طرحتها في فمها والدموع تغرق وجهها،، يووة !! إنتي بردك مارحمتيشي روحك وچيتي يابت الناس !! عما تغلبيني بزوجك حتي وإنتي فمرضك الواعر؟؟
چدايل••مش عشانك،، دة عشان البت سراء غاليه علي جلبي جووي،، وعشان آني كماني بتمني من ربنا الشفا،، ولازمن ازور مريض ياستي باخد أچر الزيارة،، فيها مشكله عنديكي !!
تهاني ••مسحت دموعها من علي وجهها ثم طأطات علي ظهرها قليلااا،، تعالي،، تعالي ياخيتي جعمزى لازمانك ماجدراشي،،
چدايل ••أنا بجيت زينه عن الأول، المهم البنته تبجي مليحه،
تهاني ••وفينها ربي ماچتش معاكي ليه !!
چدايل ••ربي في الدار،، كتر خيرها هيا اللي مخليه بالها من عيالي وعيال ولدها،،
تهاني ••ربنا يجويها وجومي روحي الدار إرتاحي،،
چدايل ••شوي إكده،، ماتجلجيش إني أصلي مش لحالي،، آني معايا الدكتور وچدي چاي يطمن عالعينه،،
تهاني ••اااه !! الدكتور وياكي يعني،، ماشي ياخيتي، في نفس اللحظه أتي الطبيب المدعو وجدي ممسكاا في يده عدة تقارير مبتسماا قليلااا،،

 

وجدي••سلام عليكم ياست تهاني،، انا عملت اللاازم مع بنت حضرتك ووصيت الكل عليها فامتقلقيش هتبقي زي الفل،وإنتي ياأستاذة،، أديني نفذتلك رغبت واطمنتي عليها ممكن تيلا بقي علشان تروحي؟؟ إنتي محتاجه لراحه علي فكرة !!
چدايل ••حاضر بس كمني النتيچه إييه ؟؟ زينه ولا عفشه !!
وجدي••إييي نص نص،، يلا عشان أبص عالمدام تاني قبل مانمشي ونروح،،
تهاني ••ربنا يكرمك يادكتور إن شاالله ، يخليك ياخوي يارب، جومي ياخيتي روحي،، البت ماهتطلعشي دلوك لسه ياما جومي إرتاحي،،
قامت چدايل تمشي خطوات بالعافيه فسندها الدكتور ونزلت معه،،
وجدي ••يااه !! أخيراا ياجدايل سندتي عليا ؟؟ مش مصدق تخيلي !!
چدايل ••مضطرة ياخوي والله تصدج ؟؟ جولي النتيچه طلعت زينه ولا عفشه ؟؟
وجدي ••والله ياست هانم إنتي مش قبل ماتوعديني باللني نفسي فيه،
چدايل ••أبااي !! ضحكت،، إنت فإيه ولا فإيه !! آني رچل برة ورچل چوة ويمكن اودع عادي ؛ مواخدش بالك ؟
وجدي ••بس أنا بحبك أكتر من نفسي وطلبتك من ربنا وعشان كدة ربنا نفذ دعيا وإستجاب ليا تصدقي بقي ؟؟
وقفت مكانها ثم نظرت له، بشكل فرح ووجه مبتسم،
چدايل ••صح والله !! خفيت يابو عمو !! جول أة صح بالله عليك !!
وجدي ••جوليلي ياوچدي لول وانا اطمنك،،
چدايل ••بتكشيرة،، يووة ياوچدي !! أباي عااد ! خلص ياراچل عما أطمن هسافر ميته !!
وجدي ••هتسافري علي بيتك،، بس بعد تمام الشفاء ياقلبي،، المرض إنحصر من جسمك بنسبة تسعه وتسعين في الميه،، ولسه فاضل واحد في الميه، يعني بالحفاظ ينتهي، بالإهمال والعياذ بالله يرجع ينتشر تاني،،
چدايل ••لااه والنبي خليه يروح لحاله بجي عااد، عاوزة أرچع أعاود أدخل بيوت الغلابه اللي محتاچين مساعدتي،،
وجدي ••لأ إحنا متفقناش علي كده،، إحنا اتفقنا إنك هتروحي بعد شفاكي علي بيتي انا وإنتي مراتي،،
چدايل •• أباااي!! وجته دة ؟؟ وجته؟؟ لما نشفو حكايتنا لول عاتخلص علي ايه !!

 

وجدي •• نظر لها بإمعان،، هتخلص بشفاكي، هتخلص بشفاكي ياچدايل، وهتبقي معايا في كل الاوقات،،
چدايل ••طيب يلا بينا بجي نروحو !! سرحت چدايل خارج شباك السيارة وأخذت تتذكر يوم ماحدث مع إبراهيم،، يوم المشكله،،
عند السياره، قبل الستة أشهر،،
ربي••ابوس يدكم إنتم التنين،، الحديت دة هيوجف جلبي،، يلا يابتي ولينا دار نتحدتو فيه،،
چدايل ••خلي إبنك يبعد عني يارُبي،، حد الله غالي ياستي،،
ربي••أبني خاب بيكي من سنين،، واني هعزله في بيت تاني هوا ومرته،،
إبراهيم ••الله وكيل لو فتحتي الحديت دة تاني لاكون سايب البلد كلاتها وماتعرفيلنا مكان واصل،،
چدايل ••طب يمين علي يمينك لاكون آني اللي سيبالك الدنيا وغايرة،، مشت قليلااا،، آني هرحل ياربي ولدك معاوزش يلايمها واني هاخد ولادي وامشي،،
ربي••تعالي يابتي نركبو ونحلو حكاوينا هناكه،
بعد قليل،، وصلو للمنزل،، ودبت المشكله تتجدد،،
چدايل تنادي بأعلي صوتها،،
چدايل ••يلا ياولااادي،، ياالا حبابي رايحين عند ستكم،،
إبراهيم••ماتعمليش إكدة ياچدايل،، ماتحسسنيش اني غبي،،
چدايل ••مانتا غبي فعلااا،، معارفشي حدود اللي خلجك،، يبجي اني هاخد بعضي واروح بدال مانجع في غلطه كبيرة مش جدها،،
تجمع الجميع علي اصواتهم المتعاليه، فيه إيه ياچماعه !! فيه إيه ؟؟
إبراهيم ••فيه إن الهانم عاوزة تمشي عشان تبجي علي حل شعرها بكيفها،، تدور بعيد بمزاچها،،
ربي••إندفعت ناحيته بسرعه ثم دفعته،، إتلم ياغبي يابن الغبيه،، دي عرض مرة،، إتلم،،
چميله ••وااة،، فيه ايه الغارة دياتي ؟؟
چدايل ••ماتجولها فيه ايه ! رد علي مرتك وفهمها، جولها الحجيجه، لو راجل احكي الصدج !!

 

إبراهيم ••مفكراني خايف ياچدايل !! مفكراني هكتم علي مشاعري اكتر من إكدة؟؟ لااه،، ياچميله آني بحب چدايل من وآني عيل وهيا رفضاني، بويا ضيعها عليا واني عيل وطول حياتي،، بس عحبها وحبها معايروحش من جلبي،،
نظرت له چميله وكانت الدموع قد تجمعت في عينيها، الي ان إنسكبت كأنها كأسا من ماء،، مسحت وجهها،،
چميله••آني كنت حاسه يابراهيم بس بكدب روحي،، وچدايل ماذنبهاش حاچه وانت السبب،، تحركت خطوتان، ورجتي توصلي ياهيمه،،
چدايل ••جرت عليها لتحدثها إستني يابتي دة عبيط أرچوكي ماتچعلونيش سبب في خراب بيتكم،، ياناس إعجلو،، داخت ثم امسكت رأسها،،
چميله ••ماعدش ينفع واصل،، آني لازمن أمشي،،
چدايل ••آني اللي همشي ،، أه‍،، آﻧــــﻲ، وقعت چدايل مغشيااا عليها،،
بعد قليل الإسعاف يحملها الي المشفي، چدايل تنظر للجميع الذين تراهم كأنهم أشباح، لاتستوعب مايحدث، كأنها تائهه
چدايل ••بتوهان ودوخه، آه،، راسي،، ياخلج،، چتتي وچعاني وضعفانه،،
ربي••إهدي ياچدايل،، إهدي يابتي،، هتبجي زينه،،
بعد عدة فحوصات،،
الدكتور ••حالة ضعف يامدام،، ضعف عام،، إنتي وزنك بينزل جد إيه !!
چدايل ••ماعرفاشي والله ماعرف،، اني مهبطه جوي، وحاسه إني تعبانه جوي يادكتور،
الدكتور ••شوية مجويات وتبجي زي الفل، إهتمي بوكلك وأتغذي كويس وبلاش تتعرضي لأي إنفعال،
ربي••ماشي يادكتور،آآني هظبطها وأدللها،
چدايل ••روحيني أني معحبش رجدت المستشفي عاد،،
ربي••حاضر،، حاضر،،
ذهبو للبيت،، علي هاتف إبراهيم الذي يعقد نيته للذهاب، رقم مروة يدق عليه
إبراهيم ••أيوة سلام عليكم،، خير يامروة،، أهي ايوة بس بعد إكدة خليها تچيبلها خط،، آني بعد إكده مهعرفش أوصلكم ببعض،،

 

ربي••بضغطه علي أسنانها،، ودة وجته ياهتيير!! هات ياأخي هاات،، إيوة يابتي،، خير فيه إيه !!
مروة•• بصوت حزين باكي،، مش خير خاالص ياست ربي، بعدي عن چدايل وإحكي،
ربي••وااه !! خير يابتي جلجتيني،،
مروة••تحاليل چدايل اللي كات عملاها من عشيه طلعت، ونتيچتها مش زينه،، بكاء،،
ربي••كيف يعني؟؟ فيها ايه يابتي عاد ؟؟
مروة••عنديها اورام خبيثه في الجولون،،
ربي••وه !! يعني الضعف اللي هيا فيه دواتي وي اللي كانت من فترة جليله مكانتشي لاناسور ولا بواسير كيف ماجالت !! ياجلبي يابتي،، اااة ياجلبي،، أسقطت الهاتف من يدها ودخلت تبكي شاردة وهي لا تدري ماتقوم بعمله،،
إبراهيم ••فيه إيه يماا!! إيه اللي چرا ؟؟ وإلتقط الهاتف واخذ يحدث مروة ثم تساقطت دموعه يضااا، وأقفل الهاتف،،
بعد أسبوع من وهن جسد چدايل ولا تعرف السبب،، كانت تظنه بسبب سوء التغذيه،، ربي بجوارها دائمااا،، لا تريد اخبارها، الكل حزين ولا يعلم كيف يجب ان تعرف بعلتها،،
چدايل •• تعبت ياربي،، وزني وايح وبجيت كيف الصفارة، وكل وباكل زين ! وجفه مجدراشي اجف، تعبت بحج، اعمل ايه عاد؟؟
ربي••كله راح يهون ياجلبي، هتعدي..
دخلت عليهم تهاني بحماقتها التي كانت منقذااا لجدايل من خطر السكوت قائله،،
تهاني ••كلااته من الزفت اللي عنديكي، هتفضلو مخبيين !! ماينفعش معاه سكوت دواتي ! لازمن تعرف..
چدايل ••اللي هوا ايه ياحچه؟

 

تهاني ••چدايل ؟ انتي عنديكي الخبيث، وسكوتك وسكوتهم ماهيداويكيش، المفروض تسافري مصر للدكتور الي هناكه وهما رافضين يسفروكي هة، بس..
چدايل ••نظرت لهن ودمعت عيونها، يعني ايه ؟ يعني الي انا فيه دواتي عيا مش ضعف وخلاص؟ طيب دنا، دنا مافيش حاچه كلكعت في چتتي ولا حصلي حاچه غي. إني تعبانه وهبطانه تملي، هوا أنا عندي علي ايه ولا فين؟
تهاني ••جولون يابتي، بيجولو..
چدايل ••يعني ايه ؟ الدماء اللي كانت عما تنزل مني دياتي بسبب أكده ؟ الحمدلله، إنا لله وإنة إليه راچعون..
زاد بكاءها ثم صعدت لحجرة رشيد لأول مرة منذ مدة،
ربي••تنهر تهاني، إنتي إيه ؟ ايه ياشيخه؟ مدبه؟متلصمه البنته، منك لله ياشيخه..
تركتها وسارت لتلحق بچدايل لتصبرها وتعينها قليلااا وتركو تهاني تتمتم..
تهاني ••وآني عملت إيه ؟ مش لازمن تعرف لچل تتعالچ؟ خيرن تعمل شرن تلجي..
في نفس اللحظه، دخلت عليها إبنتها إسراء تهرول بالبكاء في أنهيار تخبط علي الابواب،
إسراء••يمااا، إفتحي يما، افتحي، بكاء،
تهاني ••فتحت الباب، مالك يابتي فيه ايه ؟
إسراء••فين چدايل، الحجوني ياخلج بجا انا تعبت..

 

تهاني ••ايه يابتي مالك مسروعه ليه عاد ؟
إسراء••بج ميه الله يخليكي،، مجدراشي،، اة ياني ياجلبي،
كادت الفتاه ان تقع من طولها خافت الأم وجرت لتأتي بالماء..
شربت الفتاة ودخلت لتحكي مع أمها،،
أنا مابخلفش يما،، بطلت خلف،، بكاء وانهيار..
تهاني ••واه؟؟ إيه الحكي الماسخ دواتي؟؟ بتعكي عاد؟؟
إسراء ••لااه يماا، آني بجيت كيف العاجر، والوليه ذلاني ذلة الكلبه، معأن ولدها السبب في اللي اني فيه بسبب العلجه إياها، ذالني ياخلج معوزاشي ابجي هناكه، آني مبجتش نافعه،
تهاني ••إحكيلي اللي حصل عاد، أفهم براحه يابا فهميني..
إسراء••من يامين وبعد ذل كتير اتحايلت عليه اروح أكشف بدال ماأمه جاعده تجوله في وشي عاوزة أشيل ولادك،، نفسي أشوفلك خلفه،، لدرچه في الآخر جالتله جدامي تعالي اجوزك ياولدي وكنه هزار، ولمن زعلت واتحولت عليه جالي روحي للدكتور ومارضيش ياچي معايا،، ورحت وكانت مفاچأه سودة علي راسي،تعبت يماا الدكتور جالي أن الضرب الي خدته أثر علي الرحم، وبجي فرص الحمل ضعيفه وخصوصااا إني حملي كان لو نچح في الاول كنت هبجي راحه تامه حمل عزيز، راح الحمل العزيز وراحت الفرص الكبيرة،،
تهاني ••هوا عرف؟
إسراء••خففت دموعها،لاه مايعرفشي، ليه؟؟
تهاني ••خلاص يبجي تروحي وكأنك مفكيش حاچه واصل،لا من شاف ولا من دري يابتي واللي يكلمك جوليله خلوه يكشف هوا،

 

إسراء ••ووجت مايعرفو الي عنديا؟
تهاني ••يبجي ربنا خلج في جضاة رحمه، لمهم بيتك مايتخربشي علي راسك،
إسراء ••تفتكري إكدة؟؟
تهاني ••هوا دة الحل، بيتك تتبتي فيه بيدك وسنانك، ماعندناشي طلاج..
إسراء ••نظرت لأمها، يعني ايه يما؟ يعني أجبل بچوزاة عليا و ألا أبجي مرمطونه ؟
تهاني ••او تستنيلك شهرين تلاته وتجولي انك حبلي وتروحي دلوك علي إنك مفكيش غلطه ووجتها هنتصرفوا ماتجلجيش،
إسراء ••كيف يعني؟
تهاني ••جرب شهور الولاده تبجي رچلك زحطت ووجعتي وسجطتي،
إسراء ••الافلام العربي هتودينا اني فداهيه، بطلي فرچه عليهم، آني هروح وكيف ماتاچي تاچي..
بعد شهرين،، إسراء بدأت تتصنع اعراض الحمل ونجحت في ذلك، تلك الاعراض الوهميّة مثل تصنع التقيئ وتصنع كره الطعام،، حتي الغثيان نجحت ببراعه ان تقنعهم وتوحي لهم بأنها حامل،، وفي يوم وقت الجلوس علي الطعام،، اسراء تمثل تمثيليتها بدورها بنجاح،، قامت تجري الي الحمام وتتقن ماتفعله وأول من نطقت وخدعت بذلك هي حماتها، التي قالت لإبنها،،
بخيته••كنه حصل ياولدي تاني وربنا عوض عليكم، البنته حبلي واضحه جوي جوي،
عبد الباري••بلمعة زين وبريق، صح يما؟ بحج حصل؟
بخيته••واضحه الأعراض كيف عين السمش،،
عبد الباري••خلاص يكرة عالمستوصف ونعرفوا، قاطعته الام،،
بخيته ••وليه؟ اصبر ياولدي شويه زينه، اتوكد بس،
عبد الباري ••تمام يما،، تمام،

 

بعد قرابة شهر،، مازلت تمثل الدور بإتقان الي ان قررت بخيته أن تأتي بطبيبه او تأخذها للمشفي، حتي هرولت إسراء لتطلب من امها النجدة،،
إسراء••إلحجيني يما هيكشفوني،،
ربع ساعه ودق الباب بتهاني وتلك الشخصية المزيفه التي دخلت عليهم وأخذت تهاني تحملهم ويلات إهمالهم بإبنتها،،
تهاني ••خشي يادكتورة إكشفي علي بتي لمن نشوف ايه چرالها !! نظرت لبخيته بتوعد،ياويلك لوبتي فيه حاچه عفشه، ياويلك،،
بعد دقائق،، خرجت تلك المرأه، مبروك، المدام حبلي بس ضعفانه وبها وكل زين وراحه،، دي حملها عزيز،،
تهاني ••لولولولي،، لولولي، الف الف مبرووك ربنا چبرك يابتي بدال البهدله، الحمد لله الحمد لله، فرح الجميع وهرعو للداخل وخرجت تهاني مع المرأه، لو الحديت إتنطور اهنه ولا اهنه هتاويكي بيدي،
المرأة ••عيب يام سراء بس يدك عالحلاوة،، حلاوة النونه يامرا انتي واه ؟؟
تهاني ••إمسكي،، زغدتها بعنف، خدي ويلا مع السلامة، اخذت المال ثم إنصرفت وإنشغل الجميع بتلك الفرحه الوهميّة،،
بعد ثلاثه أشهر أو أزيد تماماً، بدأت إمرأة اخي عبد ااباري بكشف أمر إسراء،،
زوجه اخيه لإسراء، إلا ياسراء ماعاد باينلك حبل من غيره؟؟ ولا بطن جبت ولا ترچيعه تاني ولا نايمه وچتتك إمخلعه ولا حاچه ! لعل حملك يكون زين ياخيتي، ضاغطته علي بطنك ولا كز فيها عيل ليه؟؟ مش تخافي عاللي فبطنك؟ دة لو فيها حاچه صح !
تركت إ سراء مابيدها من قطع غسيل كانت قد وضعتهم وتغسلهم يدوياا،،
إسراء••يعني ايه يعني؟؟ جصدك اني بتبلي ولا بتصنع؟

 

سلفتها ••لاه ماجصديش بس اجصد خافي عاللي فبطنك يعني !
إسراء••وانتي مالك إنتي هتخافي علي عيلي اكتر مني؟؟
سلفتها••ركزتك غلط، ماني بطني جدامي اهو وجربت خاصل عشان اكدة بنصحك لي بالك، ألاهوا ! بت ولا واد ؟ يوة؟ دانتي حتي نسيتي تروحي تتابعي مع حكيمه صح بردك ؟
إسراء••أباي! لاه بجي دانتي جاصدة تضايجيني ونص، لسه ماعرفاشي،
سلفتها••طيب ماتاچي معايا النوبه الچايه، اهم منها تسليني ومنها تعرفي اللي فبطنك ايه،
إسراء••بروح مع امي،
سلفتها ••وليه مش إمعايه؟
إسراء••بعصبيه،، إنتي عاوزة ايه،، إرتفع صوتها،، اتت حماتها،،
فيه ايه صواتكم عاليه ليه ياحلوه انتي وهيا !!
السلفه ••يما سراء متضايجه اني عجولها تاچي تطمن معايه عالنونه وعتجولي وانتي مالك، كنها معوزاشي تطمننا، هوا حرام نعرفو النوع اللي فبطنها؟؟ دي كنها عامله عمله ومخبياها يابوي،
بخيته ••عمله؟؟ كيف يعنى؟؟
السلفه ••ببلاهه وإدعاء للغلب،، معرفاشي،،
أبتلعت إسراء ريقها المر،ثم اصدرت بخيته قراراتها الوقتيه،،
بخيته ••إچهزي ياسراء عشان نطمنو علي فبطنكم انتم التنين، يلا، في حيرة لاتعرف كيف تتصرف، كيف لها ان تهرب اصلاا،، وقف تفكيرها واستلمت، عندالطبيبه،، بعد الكشف علي الكنه الكبرى، ولطمئنان عليها،،
الطبيبه لإسراء،، مين جالك انك حبلي اصلاا يابتي؟؟ أنا فيه جدامي كنها خياطه حديثه في الرحم،، وكماني فيه جدامي،، تؤ بجولك ايه إنتي بتاچيكي دورة؟؟ إنتي حاصلك حادثه او حاچه اثرت عالرحم؟
إسراء••لااه بتعرق،اني الدورة رايحه من شهور، من وجت الحادثه، ومن وجتها وچبت دكتورة وجالت إني حبلي،،
الدكتورة••طب معلشي اعمليلي اشعه بالصبغه علي المكان دواتي، اني شكه فحاچه تكون السبب في عدم مرور البويضات أصلاا وبالتالي عدم حدوث الحيض وعدم الخلفه أساسي،،
بخيته ••شاكه فإيه ياطبيبه؟

 

الدكتورة••بعد الاشاعه نعرفو ياحچه،،
بعد القيام بالإشاعه بخيته تسخر من الفتاه والفتاه شاردة وتمشي خطاها بدون درايه لمايحدث حولها من امور،
وصدي كلمات الطبيبه يرن في أذنها، يابتي انتي ماينفعش تحبلي أصلاا بدون إچراء چراحه تانيه غاليه،، العمليه الاولي الدكتور الغبي سدلك قنوات البويضات وجفلها وهوا بيخيط مكان التهتك،، دةعمل كنه بيخيط خرجه مش رحم بنيآدم، وارد العلاچ، بس دة بيتم فمصر بمصاريف باهظه وغير إكدة هتتنك اكدة، لازم ياحچه من الچراحه دياتي لأن كنه سدلها صرف الدم الفاسد في چسدها ، ضرر عليها السكوت، وضرر علي صحتها، إهتمي،
بدلاا من الاهتمام بها وكأنهم وجدوا حچه لذلها ومسكو عليها مذله لإهانتها،،
بخيته ••في الآخر تطلع ارض بور ياولاد ؟ ههههه،

يتبع….

لقراءة الفصل التالي : اضغط هنا

لقراءة الرواية كاملة اضغط على : (رواية جدايل حكيمة الجبايل)

اترك تعليقاً

لن يتم نشر عنوان بريدك الإلكتروني. الحقول الإلزامية مشار إليها بـ *

زر الذهاب إلى الأعلى