روايات

رواية ليته يعلم الفصل الأول 1 بقلم إيمان شلبي

رواية ليته يعلم الفصل الأول 1 بقلم إيمان شلبي

رواية ليته يعلم البارت الأول

رواية ليته يعلم الجزء الأول

رواية ليته يعلم
رواية ليته يعلم

رواية ليته يعلم الحلقة الأولى

-يابني انت اللي غلطان يعني انت اللي المفروض تعتذر!
بصلي وهو بيرفع حاجبه بكل غرور كالعاده :
-انا استحاله اعتذر
سندت ايدي علي السور وانا ببص تحت وبرد بغيظ:
-يبقي مش بتحبها
رد بلهفه :
-لا طبعا انا بحبها اوي
اتنهدت ورديت بضيق :
-يبقي تعتذر انت اللي مزعلها وانت اللي غلطان من ساسك لراسك
-انا عمري ما اعتذرت لحد
-علي فكره الاعتذار مش هيقلل منك
-بس….
-انت قلبك مش قاس*ي
وعلي فكره اللي بيقولوا أن الراجل مش بيعتذر مهما حصل ناس مش بتفهم
طول ما انت غلطان ميمنعش انك تعتذر لا هو عيب ولا هيقلل منك
بلاش العند ده
بلاش قس*وه قلب
الق*سوه عمرها ما كانت تعبير عن الرجوله
بالعكس دائما الحنيه هي اللي بتكسب
ابتسم بهدوء وهو بيبصلي بنظرات غريبه …
-في ايه ؟!
-مستغرب
-من ايه
-مستغرب أن انتي اللي بتقولي الكلام الكبير ده
انتي أتفه من انك تقولي كده
بصتله بغيظ وانا بجز علي اسناني :
-تصدق ؟
انا اصلا غلطانه اني واقفه بتكلم مع واحد زيك
اياكش تولع انت وحبيبتك
قولت كلامي بعصبيه وغيظ ودخلت وقفلت البلكونه بكل قوتي
بصراحه انا كنت بتلكك اصلا !
كنت حابه ادخل قبل ما اعيط وافضح نفسي ومشاعري
بني آدم غبي
مش بيفهم حقيقي ولا بيحس
بقالي سنين بحبه وهو ولا هنا
طول الوقت يقولي انتي اختي الصغيره
طول الوقت يرتبط ويجي ياخد رأي في البنت اللي مرتبط بيها
لو عايز يجيب هديه ياخدني معاه انا اللي اختارها علي ذوقي عشان ذوقي بيعجبه وبيعجب البنات اللي بيرتبط بيهم
اتنهدت وسندت راسي علي المخده وسحبت الغطا علي وشي وحاولت انام لكن مقدرتش
الفون بتاعي اتهز بماسدج فتحتها واول ما شوفت اللي مكتوب اتنفضت من مكاني بصدمه وذهول
“انا اسف ”
فركت عيني اكتر من مره بحاول أتأكد إن كان هو اللي باعت ولا انا بحلم ولا بتخيل ولا ايه اللي بيحصلي
ثواني واتبعتت ماسدج تانيه منه لكن المره دي كانت اطول
حقك على عيني يانور عيني
يارفيقة مشواري الدايمه
حقك يانجومي اللي بشوفها
يامراكبي اللي بحِسك عايمه
بتأسفلك وانتي لوحدك اللي انا ف الدنيا اتاسفله ”
قفلت عيني نص قفله بشك
-اكيد الكلام ده مش ليا
هو بعتها غلط ولا ايه
خرجت من ابلكيشن الرسائل ورنيت عليه وثواني ورد
-انت بتتأسفلي انا ليه
رد بغموض:
-لانك زعلانه مني
رفعت حاجبي:
-بس انا مش زعلانه!
-متأكده
-مانت عارف اني بعمل كده علي طول بس مش بزعل منك
اتنهد براحه ورد بهدوء :
-طب ممكن تقوليلي اعمل ايه
-تعمل ايه في ايه !
-انا عايز اعترفلها بمشاعري
قلبي اتنفض وعيوني لمعت بالدموع وانا برد بصوت مبحوح
-ا انت بتحبها
-اوي
اخدت نفس طويل وحاولت ارد بثبات :
-تمام ا اعترفلها
-انتي عارفه اني خايب ومش بعرف اعترف بمشاعري
-والمطلوب
-يعني بما انك بنت وفاهمه في الحاجات دي اكتر مني قوليلي ازاي اعترفلها بمشاعري ؟!
غمضت عيني وحطيت ايدي علي بوقي وانا بكتم صوت الفون وبشهق بكل قوتي
-الو إيمان انتي معايا
رديت بحزن :
-معاك
-انتي كويسه
-ا اه بس محتاجه انام عشان مصدعه
-طب مش هتقوليلي اعمل ايه
-بكره بكره هقولك كل حاجه باي
قفلت الفون وحطيت ايدي علي قلبي وانا بعيط بحرقه
كان هاين عليا اقوم اصر*خ بكل قوتي
احساس الحب من طرف واحد ابشع احساس ممكن يقابل اي شخص
والاصعب منه الانتظار !
شتان ما بين انتظار نهايته سعيده والتاني نهايته مفيش ابشع منها
انتظار أن شخص ما يكون بيبادلك نفس الشعور وهيجي يوم ويعترف وينتهي انتظارك ولهفه قلبك بنهايه سعيده
والتاني أنه يكون بيحبك اه لكن مجرد حب اخوي أو حب ارتياح
انتظار نهايته كس*ره قلب ليك
صحيت تاني يوم من النوم علي صوت المنبه
اصل في الحقيقه من كتر عياطي امبارح نمت من غير ما ا احس
كانت ابشع نومه نمتها في حياتي لكن انا راضيه ومؤمنه بقضاء ربنا
اكيد خير ليا
مفيش حاجه في حياتنا بتحصل إلا بترتيب منه وبحكمه منه
حتي لو مكانتش علي هوانا في وقتها لكن في النهايه هنفهم حكمته ونشكره أنه رحمنا من شيئ مكانش خير
شيئ كان هيتعبنا العمر كله وياخد من روحنا وطاقتنا ومشاعرنا
هو حب يختصر علينا الطريق من قبل ما نخطي فيه !
قومت لبست هدومي وجهزت نفسي عشان اروح الكليه ..
خرجت من اوضتي كانت ماما لسه نايمه وبابا في الشغل واختي في المدرسه
فتحت الباب ولسه هخرج رجلي خبطت في حاجه ..
بصيت عليها لقيت بوكس كبير وملفوف بشكل يخطف القلب والعقل !
نزلت اخدته من الارض باستغراب وذهول وانا بلفه يمين وشمال بحاول افهم ايه ده
فتحته واول ما شوفت اللي جواه قلبي اتنفض برعب وانا برميه علي الارض وبص*رخ
-عااااااااااااا يامامي عاااااااا
الباب اللي في وشنا اتفتح وكل الجيران اتلمت حوليا بفزع
-ايه يابنتي فيه ايه
شاورت علي القطه اللي كانت علي الارض بخوف
-قطه قطههه قطه
واحده من الجيران بسخريه:
-كل ده عشان قطه هه عجايب
قرب مني وهو بيرفع حاجبه وبيشاورلي علي البوكس اللي كانت جواه
-ايه ده؟
بلعت ريقي بتوتر :
-م معرفش ا انا فتحت الباب لقيته قدامي فتحته لقيت جواه القطه
في اللحظه دي الفون بتاعه رن
طلعه من جيبه ورد وهو بيدخل البيت مره تانيه
بصيت لآثره بحزن وبعدها بصيت للكل وانا بعتذرلهم عن اللي حصل ونزلت
وانا في العربيه الفون رن وللاسف كان هو
-الو
-انتي فين ؟
-نزلت الكليه
-امممم مقولتليش يعني
رديت بعصبيه :
-وانا محتاجه اخد الآذن من حضرتك !
-انتي بتتكلمي كده ليه
-مفيش يا يوسف
لو سمحت بعد اذنك انا مضطره اقفل عشان مشغوله
رد بحده :
-قسماً بالله لو قفلتي في وشي زي امبارح ليكون يوم مهبب
-انت عايز ايه يا يوسف
-عايز افهم مالك من امبارح ؟
-مفيش انا كويسه ياسيدي ارتحت كده ؟
-لا مرتحتش وأسلوبك ده انا هعدلهولك
-لا بقولك ايه انت ملكش حكم عليا من اساسه
لا انت اخويا ولا خطيبي ولا جوزي
انت مجرد جاري وبس فاهم
-لا حلو حلووو اوي الكلام ده
رديت ببرود :
-عارفه مش محتاج تقول
جز علي أسنانه بغيظ:
-طب اقفلي
شيلت الفون من علي ودني وانا برطن بعصبيه
-قال مالك قال غب*ي ح*ماااار مبيحسش
واحده قاعده جنبي بغيظ :
-عندك حق والله ما في حد فيهم بيحس شويه بني ادمين براس ك*لب
بصيت لها ورديت بعصبيه:
-بكره*ه ب*كره*ه هو والبنت اللي مرتبط بيها
شهقت بصدمه :
-كمان بيخونك يابجاحته
هزيت راسي بحزن :
-لا
-اومال ايه
-انا بحبه وهو بيحب واحده غيري يرضيكي ؟
-بصراحه لا ؟
بصيت يمين وشمال باستغراب :
-انتي بتقلدي صوته ازاي ؟
-بقلد صوت مين يابنتي
-صوته صوت البأف اللي بحبه
-كمان بأف
-الاه
-احم أعتقد أنك نسيتي تقفلي الفون يا انسه
قالها واحد من الرُكاب بأحراج …
برقت وبصيت في الفون وبكل أسف لقيته مفتوح والاسبيكر مفتوح
بلعت ريقي وانا بلطم علي خدي
-ياسوادك ياقرمط
غطيني وصوتي يامااااااا

يتبع….

لقراءة الفصل التالي : اضغط هنا

لقراءة الرواية كاملة اضغط على : (رواية ليته يعلم)

اترك تعليقاً

لن يتم نشر عنوان بريدك الإلكتروني. الحقول الإلزامية مشار إليها بـ *

زر الذهاب إلى الأعلى