رواية عالم تاني الفصل العاشر 10 بقلم آلاء
رواية عالم تاني البارت العاشر
رواية عالم تاني الجزء العاشر
رواية عالم تاني الحلقة العاشرة
احمد رفع حاجبه…مالها بنت المجنونه دي وابتسم ونزل
بعد وقت كان فطرو ووتحركو
احمد…فين بقا
وعد.. امشي بس طوالي كده
احمد بضيق وجز علي اسنانه …وعد انا مش بحب امشي علي عمايه
وعد … معلش .كمل كده طوالي
احمد ضرب علي دركسيون العربيه وكمل مشي…
بعد وقت. وعد. بتحاول تفتكر.. بص امشي كده الشارع اللي جاي ولا افولك اللي بعدو
احمد بصله واتنهد… علي فكره انا مش فاهم انتي عايزه ايه متقولي وبعدين انتي عرفتي منين الاماكن دي.
وعد…هتعرف شويه بس طول بالك معايا وبتبص وبتحاول تفتكر
وفضلو يدخلو من شارع لي شارع لحد ماوعد لقت نفسها متلغبط
وعد… ايه دا هو المكان اختفا ولا هي شوارع شبه بعضها
احمد واقف العربيه وبغضب وعصبيه … نعم انتي بعد كل دا مشيه بالتشابه
وعد وبطفوله. .. ما انا معرفش اسم المكان
احمد اتكلم وهو ضغط علي سنانه.. كنتي قولتي معرفش وبعدين انتي عمرك ما طلعتي مكان ايه دا اللي عايزه تروحي
وعد عيونه دمعو…
احمد بزعيق .. انا عملت ايه دلوقتي بتعيطي ليه
وعد. انت بتزعق
احمد اتنهد وحاول يهدا. مكان ايه ياوعد
وعد… عند بابا وماما
احمد ضم حواجبه…ايه
وعد… مقابر بابا وماما وحشوني كنت مفكره حفظت مكانهم
احمد…وانتي تعرفي ازاي
وعد.. انس اخدني مرتين وانا بقيت ابص عشان اجي لواحدي بعد كده بس شكله كل المكان شبه بعض عندكم
احمد عض علي شفته وبصله ودير وشه ولف ورجع بالعربيه
وعد بزعل.. هنروح
احمد… اتمنا مسمعش صوتك لحد منوصل
وعد كشرت ربعت ايديها وبصت للشباك وفضلت تتكلم بهمس…متفنعر وبوشين شويه كويس وشويه وحش
احمد مكانش فاهم بتقول ايه… بلاش برطمه
وعد بصتله وبطفوله…انت بارد وديرت وشها تاني وبصت للشباك
وفضلو ساكتين ووعد بتبص لقت بتشوف مكان اللي انس بيعدي من ناحيه وهما رايحين لي باباها ومامتك فضلت تتاكد وكل ماده تلاقي مكان هي معلمه لحد مالقته واقف قصاد مكان المقابر
وعد بصتله.. دا بجد
احمد… انزلي
وعد ضحكت بفرحه وقربت منه وباسته من خده…ربنا ميحرمنيش منك يارب ونزلت جري
احمد حط ايدو علي خدو وستغربها لان محدش بيتعامل معا كده ونزل ..
وعد كانت واقفه عند باباها ومامتها.. السلام عليكم ورحمه الله وبركاته عاملين ايه وحشتوني اووي اووي
احمد واقف جمبها وسلم عليهم بس في سره وساكت…
وعد بصتله…سلم عليهم
احمد…سلمت
وعد بصت للقبر…بابا دا احمد ابن وبصتله هو عمي زهران صح
احمد.. اقراءي الفاتحه احسن
وعد بصتله… حاضر وقراته الفاتحه وهو كمان
وعد ابتسمت… شوفت مش قولتلك يابابا ان هحاول اخلي احمد يبقا صاحبي هو اللي جابني النهارده صحيح تيتا قالت انه كنت بتحبه اووي عشان شبهك اووي في تصرفاتك وانتي كمان ياماما كنتي بتبقي مطمن علي انس لما كان بيبقا مع احمد انا بستحملو علي حبكم في اصلو وبهمس متفنعر اووي
احمد بصلها بطرف عينه…علي اساس كده مش هسمعك وبعدين قولتك مليون مره اسمها متقنعر مافيش حاجه اسمها متقنعر بال ق مش بال ف
وعد ابتسمت بطفوله… بما انك سمعت بقا زود لسانك وحش اووي بس طيب
احمد…وايه لزمتها طيب بعد كل دا
وعد…اجمالك يعني واكدب وبعدين مابحبش الكدب .بيدخل النار وانا مش عايزه ادخل النار عايزه الجنه عشان اشوف بابا وماما
احمد بصله ومكانش متوقع كلامها
وعد بصت لي مامتها وباباها…صحيح ياماما انا شوفتك انتي وبابا مرتين الاسبوع اللي فات وكل ما اقرب ليكم تبعدو انتم زعلانين مني عشان مجتش انا اسفه والله بس كنت تعبانه اووي
احمد بستغراب..شوفتيهم فين
وعد…عندي في الاوضه
احمد بتفكير وساكت..
وعد فضلت تتكلم معاهم وانس واقف ساكت وبعد وقت
احمد… كفايه كده عشان لو صحيو ميقلقوش عليكي
وعد…استنا وراحت تجيب مياه ورشتها علي الزهور اللي حاوليهم وقراءت قران بصوتها وكان صوتها جميل جدا واحمد فضل متنحه ان كل شويه بيكتشف حاجات غريبه عنها
وعد ابتسمت وقربت من قبرهم وباستها … هجالكم تاني باذن الله هتوحشوني وبصت لي احمد يلا
احمد هز راسه وهي مشيت قدام وهو وراها
ــــــــــــــ
في القصر
عزه… يالهوي راحت فين وراحت تشوفها عند انس مالقتهاش ولقته نايم
سترك يارب راحت لي فاطمه كانت طلع من الاوضه بتاعتها
فاطمه..صباح الخير يا عزه صحيتي وعد وجميله
عزة… مش لقيها
فاطمه…مين
عزة…وعد ولا عند انس
فاطمه بكف ايديها علي صد”رها..يالهوي اومال فين شوفتيها تحت
عزة…لا لسه ونزلوا هما الاتنين يدوروا عليها
فاطمه…طيب دورتي عليها في اوضة جميله يمكن معاها
عزة.. صحتها اول واحده وبعدها مالقتش وعد
جميله نزله …صباح الخير ياتيتا .انتم واقفين كده ليه
عزة..مش لاقيين وعد
جميله بدهشه.. ازاي هي مش وعد مش بتخرج بسبب العلاج
عزة..يالهوي روحتي فين احيه لو واقعت في ايد العصابه
فاطمه بخوف وقلق…كفايه يا عزة متوجعيش قلبي اكتر
ـــــــــــ
في طريقه عند وعد واحمد
وعد … شكرا جدا
احمد من غير ما يبصله… كده كده كنت هروح لهم مافيش شكر
وعد بصتله بقرف… متكبر بشكل
احمد واقف العربيه وبصلها… انا عدتلك كلمة مستحمله عشان حبكم في وكلامك اللي قولتي هناك ودلوقتي لحد هنا وكفايه عديدي حدودك معايا بمافي الكفايه حطي في دماغك اني الكبير انا لو ياشاطره
قطعته
وعد بالامبالاه… لو كنت اتجوزت صغير كنت جبت قدك احمد انت اكبر مني ب10سنين بس مش 20 بلاش هبد
احمد بضم حواجبه ومستغرب طريقت كلامها مكانتش كده… هبد انتي مين علمك الكلام دا
وعد.. الفيس
احمد ..مش اي زفت تسمعي تقولي
وعد بضيق.. تتعصب عليا وترجع تصالحني انت طيب عيبك مش بتحب حد ينتقدك
احمد…لا تعليق ومش بالعربيه
وعد ضحكت… خلاص متزعلش قربت منه وباسته من خدو اسفه
احمد بصلها .. انت مش طبعيه بجد
وعد ابتسمت… مش عايزك تزعلي مني انا عارفه اني صريحه اودبش بس انت برضو متفنعر
احمد هز راسه ب انها مافيش فايده فيها….
وعد.. لسه زعلان
احمد…لا فون بيرن الو يا تيتا
فاطمه بصوت مرعوب…وعد معاك
احمد…اها
فاطمه بارتياح… الحمد الله هي كويسه صح
احمد…اها
فاطمه بغضب… لما ترجعو ليكم حساب معايا انتم فين
احمد …خلاص قصاد القصر اهو
فاطمه… كويس وقفلت في وشه
احمد … تيتا بتتواعد لينا
وعد… ب ايه
احمد ابتسم… يعني هتزعق ويمكن تضرب
وعد بخوف…ليه
احمد رفع حاجبه ونزله… مش عارف يلا ونزل وهي كمان ودخلو
وعد مستخبي في احمد
فاطمه كانت واقفه في قمه هيبتها وبحده وبصلهم … مالكمش كبير يحكم القصر دا
احمد عيونه بتضحك ومسك نفسه مكانش عارف بيضحك ليه… وعد هي السبب
وعدضمت حواجبه بعدم فاهم وبهمس… انا عملت ايه
فاطمه بحده… لو متعرفيش قواعد البيت دا يبقا من نهارده تعرفي
وعد مدت راسها بخوف وصوتها مرعوب من ورا احمد…انا معملتش حاجه والله
فاطنه لقت وشها اصفر قلقت وقلبها حن … مالك ياوعد وراحت ليها
وعد استخبي في احمد اكتر …لا لا واللهي ماعملت حاجه
احمد ابتسم…
فاطمه بستغراب…اهدي مالك
وعد وهي مستخبي في احمد …بلاش ضرب بالله عليكي واسفه بس انا معملتش حاجه صدقيني انا مش كدابه
فاطمه…استحاله امدايدي عليكي اهدي
وعد بصتلها …احلفي
فاطمه… واللهي
وعد راحت ليها وحضنتها.. انا معملتش حاجه
فاطمه طبطبت عليها بحنيه… مش عيب تنزلي من غير ما تقولي انا قلبي كان هيقف من الخوف عليكم
وعد بصتلها وابتسمت بفرحه.. انا رواحت اشوف بابا وماما انا واحمد واتكلمت معاهم كتير وكان يوم حلو اووي ياتيتا
فاطمه ابتسمت وبصت لي احمد بفرحه… يعني مبسوطه
وعد…جدا
فاطمه رجعت ملامحه للغضب…بس اكيد ما اكلتيش
وعد …لا لا احمد فطرني وادني العلاج وروحنا
فاطمه بستغراب ورفعت راسها وبصتله…بجد
احمد …احم انا هروح المكتب في شويه شغل
فاطمه ضحكت.. طيب اطلعي يلا خدي دوش عقبال ما نعمل الفطار
وعد…بس انا فطرت
فاطمه…اكيد جوعتي والاه هزعل
وعد…لا لا خلاص طلعه
ــــــــــــــــ
احمد مع نفسه….شكلي وحش اووي قدام تيتا مكانش مفروض اروح معاها كنت اعتذارت وخلاص
لقه باب بيخبط
احمد بضيق ومن جوه…اكيد تيتا احم اتفضلي
فاطمه .. جريت انت وهربت زاي الاطفال
احمد… انا لا وليه
فاطمه ضحكت.. مش هتعرف احكيلي
احمد بصلها… حاسس اني كنت سبب في تعبها
فاطمه ..ازاي
احمد حكلها لما وعد دخلت المكتب وحكلها اللي حصل معاهم النهارده … بس ولما حصل الي حصلها مكنتش لقي وقت مناسب اعتذار ليها والنهارده كلمتها وطلبت مني كده بس
فاطمه طبطبت علي كتافه.. ربنا يحنن قلبك دايما عليها ياحبيبي
احمد…انتي زعلانه مني عشان انا سبب صح
فاطمه… بصراحه لو مكنتش شوفتهابتتحمي فيك مني وفرحتها وهي بتحكيلي وروح ردت فيها كده كنت زعلت بس دلوقتي لا بالعكس ربنا يحميكم بقولك علطول وهقولها تاني وعد مشافتش حنيه ولا عيله وتعبت كتير مفروض نعوضها مش نجي عليها
احمد ….حاضر
فاطمه ابتسمت… يلا خد دوش وتعال ناكل
احمد ابتسم…حاضر
فاطمه قامت
احمد …تيتا صحيح
فاطمه ..خير
احمد… هو لو حد شاف اهلو وهما اساس متوفيين وهو صاحي شافهم قصاده و بيقرب عشان يمسك ايدهم
فاطمه قاعدت تاني وملامح وشها اتغيرت…شوفت مين
احمد..مش انا
فاطمه بلعت ريقها…مين
احمد …وعد
فاطمه نفسها بقا عالي….امتا
احمد…مش عارف بس وهي تعبانه اخر فتره دي.
فاطمه.. مسكت ايديهم
احمد… لا بتقول كل متقرب بيبعدو عنها وشفتهم مرتين
فاطمه بخوف وبتجز علي اسنانه… في ايه ياوعد سترك يارب وبصتله انت عرفت ازاي
احمد… هي حكتلهم لما كنا بنزورهم النهارده وتفكيرها جبها انهم زعلانين منها هي كده هتموت
فاطمه بدفع… بعد الشر لا مش بتقول رفضوا ياخدوها
احمد…علي كلامها اها
فاطمه… يبقا لا وياسبته وقامت وطلعت ليها لقتها طلع من الحمام
وعد بستغراب…في حاجه ياتيتا
فاطمه حضنته… انتي كويسه صح
وعد بعدم فاهم… اهالحمد الله
فاطمه… الحمد الله وطلعتها من حضنها اوعي تكوني حسه بوجع وسكته
وعد… ابدا واللهي بالعكس مرتاحه لما روحت لي بابا وماما علي فكره ياتيتا انتي عندك حق احمد طيب اووي زي انس
فاطمه بصله بحب …وزيك
وعد ابتسمت بطفوله…
فاطمه…شوفتي باباكي ومامتك
وعد… اكيد مش روحتلهم صحيح يا تيتا صحيح يا تينا وحكتله عن انها شفتهم
فاطمه.. قربتي منهم في الاخر او لمستيهم
وعد…ابدا ابتسموا ليا ومشوا وانا نمت في ساعتها
فاطمه بارتياح… بيقوله كده انهم بيطمنو عليكي وانك غالي عليهم
وعد بفرحه.. بابا وماما بيحبوني زي ما بحبهم
فاطمه ابتسمت… واكتر كمان
ـــــــــــــــ
جميله لقت عز نزل … صباح الخير
عز…
جميله…لا بقا ما لو دا هيفضل طريقتكم معايا هرجع تاني
عز بصلها بغضب.. براحتك بس منك لي احمد مش هقف قصاد حد تاني عشانك
جميله…انا اتاسفتلك ياما ونزلت عشانك
عز… لو كان جرلك حاجه كنت هبقا ازاي قوليلي انتي بتفكري في نفسك بس
جميله…رجوعي ليك بفكر في نفسي
عز….
جميله…ماشي يا عز ربنا يوفقك وقلعت الدبله وبتدهالوا
عز بص علي دبله وبصلها وجز علي اسنانه وهو بيتكلم وبغضب وعروق وشه برزت ..قسمن برب لو متلبست لا هوريكي يوم تتمني تنسي
جميله لبستها…علي فكره مش خايفه
عز بصصلها وساكت
جميله بزعل طفولي…طيب لما انت عايزني منتصالح بقا
عز…
جميله بصتله بعصبيه…براحتك ان شالله ما عنك اترضيت خاليك كده قلب وشك وجايه تمشي رجعتله وعلي فكر انا اللي زعلانه منك
عز مسك دراعه… واللهي انتي اللي زعلانه
جميله…سيب ايدي
عز…حلو قلب الطربيزه دا
جميله….
عز…ردي
جميله…اقولك ايه اتاسفت كذه مره وبدل ما تخرجني وتفرح اني جيت قلب وشك دا غير احمد اللي مش بيرد السلام عليا
عز… من عمايلك
جميله…علي فكره هعيط وانت عارف اللي فيها.
عز… بيبقا يوم اسود وزنك مش بيخلص
جميله قربت منه وبحب… يبقا المسامح كريم بقا وحشتني عبوشكلك
عز ضحك… وايه لزمت وحشتني بقا
جميله…اسفه
عز ضحك ولعب في شعرها… وحشتيني يا للي مطلع عيني
ــــــــــــــ
وعد نزلت ولقت انس نزل وراها رجعتله
وعد… انوس
انس … صباح النور ياقلبي
وعد .. صباح الخير عايزه احكيلك عن حاجات يامه
انس بصله… ايه دا الدكتور .قال متطليش من اوضك
وعد… بقيت كويسه بس نفطر واحكيلك
انس … ربنا يستر ماشي
ـــــــــ
تسريع الاحداث
قاعد كلهم فطرو وبعدهاوعد حكت لي انس اللي حصل بس حكتله انا جه اطمن عليها وهي طلبت منه ماقالتش انهم كانه متعركين اساس عشان ميحصلش مشكله انس كان مستغرب احمد وبعدها كله راح لي شغلو و وعزة وفاطمه راحو يشترو حاجات للبيت ووعد وجميله فاضلو قاعدين
مع بعض بيتكلمو لقو احمد دخل
جميله بصت لي وعد بهمس… حاولي تصالحينا علي بعض
وعد … في حاجه
احمد بصلها وتجاهل جميله… لا خلصت شغل بدري
وعد بصتله وشاورت علي جميله انه يصالحه بس من غير ما جميله تاخد بالها … طب الحمد الله ها الحمد الله
احمد ابتسم علي طريقتها… بعدين
وعد قامت وقربت لي وبهمس… من الصبح عماله تقول مكانش عايز ارجع مش حابب وجودي وبتفكر تجيب شقه تعيش لواحده وو قطعها
احمد وشه احمر وبغضب …نعم تجيب ايه
وعد بتوتر…اهدا
احمد بيبعدها ..اهدا ايه دي طحت ورايح ليها
وعد مسكته … بكذب محصلش
احمد بصله…نعم
وعد… مقالتش شقه ايجار قالت انها حسه مش حبب وجودها وانا حطيته موضوع شقه من عندي عشان تخاف علي بعدها وقلبك يحن
احمد جز علي اسنان.. انتي بكلامك دا كان ممكن مديت ايدي عليها
وعد…لا بقا انا لحقتك ومتبصليش كده وانا عايزه اصالحكم وبعدين هتفضلو كده لحد امتا خلاص بقا
احمد…شي ميخصكيش
وعد بصتله.. عندك حق وجايه تمشي مسكها من دراعها اها اهاا.ا دراعي
احمد…هتستهبلي .المفروض يتفك النهارده
وعد ضحكت ببلاهه…اطيب خلاص بقا قلبك ابيض
احمد بتنهدا… هي اللي تتاسف.
وعد… بسبب طريقتك الناشفه معاها خايفه منك
احمد بص لقها كل ما يبصلها تدير وشها وخايفه راح ليها…اياكي تكراريها
جميله جريت عليه وحضنته وفضلت تعيط… انا اسفه
احمدضمها لي…وحشتيني يا جزمه
جميله ضحكت…انت اكتر
فضلو في حضن بعض ويتكلموووعد مستغربه ان قد ايه كانت وحشه وهو بيكابر بس كانت فرحانه ليهم وعده الوقت وكلهم قاعدين يتفرجو علي تليفزيون
وعد كانت قاعده مابين عز وانس
عز… بس بقا ياوعد
وعد بتاكل والاكل بوقها وبتتكلم…بس ايه انت عمال تحش يامه
عز…انا دا بوقك انتي مش مالينا دا متلغم
انس.. الله اكبر وبص علي وعد لقها بوقها فعلا ماليان ضحك بس مش كده
احمد بص وابتسم
جميله ضحكت… احيه ايه دا براحه يا دودي
وعدبتتكلم والاكل في بوقها…بحب كده
انس .. خلصي اكل طيب ونتكلم
وعد…ماشي
عز.. يبقا مش هتتكلم
وعد بصتله وبتبلع…مين بيتكلم عز انت مخلص نص طبق بس عشان بوقك كبيؤ مش باين
عز رفع حاجبه…لا لا دا انتي اخدي عليا اووي
وعد.. اها في حاجه
عز …الا بسال بس
وعد بصتله وغمزة بطفوله..بحسب
عز ضحك.. وشد الطبق . هاتي بقا
وعد بصتله.. ايه دا بقا وبصت لي انس …ينفع كده دا طبقي
انس …قولتلك متحطيش انتي وهو الفشار علي بعضو انتي مسمعتيش
وعد بصت لي عز لقته خلص الطبق وبيضحك… مش قولت بوقك كبير اووي
عز بدلع…الله اكبر يا حببتش
انس…بالك يا عزة.
عز…هقوم اضربك وبعدين مالك قرش مالحتي ليه كده
انس… صحيح اللي اختشو ماتو واكل اكل اختشي وعايزني اطبطب
عز… ودلع يعنيه
انس… دلع مين يا عجله
عز بص لي وعد…همد ايدي علي الرجل العره دا وجع بص لي انس انا عجل يا نخله من غير زرع
كانت وعد وجميله بيضحك جامد من قلبهم واحمد بصتت ليهم وساكت
انس… برميت طرشي بيتكلم
عز.. مالقوش في زيزو عيب
انس.. لا وانتي صدقها يا حببتي مالقوش فيكي ميزه
عز… حقد هيقتلك كده اهدي يا خببتي لتولع من النار اللي جواكي متلافيش اللي طفيها
انس… ابقا اجيبك اخدك بالحضن عشان تولعي معايا
عز… يالهوي بتغيري مني موت
وعد مره واحده صرخت جامد من كتر الضحك… مش قادره وفضلت تضحك وكانت ضحكت تاخد العقل بطفولتها
احمد ابتسم علي طريقتها
فاطمه طلعت من المطبخ علي صوتها ومستغربه مين بيضحك كده هو وعزة
عزة بضحك…مين بيضحك كده
فاطمه ابتسمت … دي وعد
انس بضحك… اغير منك ايه دا ابت لو غسلتي وشك بيفكرو النهارده الوقفه
عز… ناااعم
وعد .. انس الحقني وبتضحك هعملها
انس بصدمه … يا خربيت شكلك قومي.
وعد بضحك.. مش عارفه
انس شلها…اوعي تعمليها وطلع
فاطمه ضحكت علبهم وبصت لي احمد بستغرااب …احمد عايزك
احمد …حاضر اخدته ودخلو مكتب خير يتيتا
فاطمه…
يتبع….
لقراءة الفصل التالي : اضغط هنا
لقراءة الرواية كاملة اضغط على : (رواية عالم تاني)