رواية محمود ومريم الفصل الأول 1 بقلم آية محمد
رواية محمود ومريم الجزء الأول
رواية محمود ومريم البارت الأول
رواية محمود ومريم الحلقة الأولى
عندي استعداد آجي اتقدملك بس مش تكلمي ولاد غيري
الكلمة وجعتني اوي بس رديت ب : انا مش بكلم حد غيرك ي محمود انت الوحيد والله
محمود بصدق: مريم انا مصدقك بس بأكد عليكي عشان م اشوفش منك حاجة تزعلنا من بعض بعدين، والا مأكدلي انك محترمة انك رفضتي تقابليني او نتكلم فيديو كول حتي
مريم بحزن: انت عندك حق انا إلا غلطت من الاول مكانش ينفع اكلمك، دايما هبقي محطوطة ف موضع شك منك لان الا تكلم شاب تكلم اتنين، بس انا مش كده والله انا انجذبتلك غصب عني، بشوف استوريهاتك غصب عني، انا بحبك بجد وعمري م افكر في غيرك
محمود: انا آسف ي مريم انا والله حبيتك بجد، وبثق فيكي،
انا مش لسه عارفك انا اعرفك من ٣ سنين صحيح من ع الانستا بس انا واثق انك مش متصنعة وانك ف الحقيقة زي ما علي الانستا
مريم بفرحة: ربنا يخليك ليا ي محمود، م قلتش هتيجى تتقدملي امتى؟!
محمود: ابعتي رقم باباكي آخد ميعاد منه
مريم بتوتر: اتفضل **********010
محمود: هكلمه بكرة ان شاء الله، هقفل ي حبيبتي عشان خارج مع اصحابي وأما ارجع هكلمك
مريم: ماشي ي محمود
،،،،،،،،،،،،،،،،،
تاني يوم محمود بيكلم والد مريم
محمود: السلام عليكم
مصطفى: وعليكم السلام
محمود: ازاي حضرتك؟!
مصطفى: الحمدلله مين؟!
محمود: انا اسمي محمود عبد العزيز، عندي ٢٥ سنة، ظابط، وبكلم حضرتك عشان آخد ميعاد أتقدم فيه ل مريم بنت حضرتك
مصطفى: تنورنا ي ابني، بعد يومين كويس؟!
محمود بفرحة: كويس ي عمي، ان شاء الله هاجي في الميعاد
مصطفى: ان شاء الله، والا فيه الخير يقدمه ربنا
محمود: تمام سلام ي عمي
مصطفي: بالسلامة ي ابني
مروة (والدة مريم): مين ي مصطفى؟!
مصطفى: دا عريس ل بنتك ي ام مريم
مروة بفضول: هو مين وبيشتغل اي كبير ولا صغير و….
مصطفى: حيلك ي ام مريم، الراجل لسه بياخد ميعاد نقابله فيه ونشوفه بس، وما تقلقيش ي ستي هو اسمه محمود وظابط وعنده ٢٥ سنة
مروة بفرحة: ي صلاة النبي ظابط لولولولولي
مصطفى: في اي ي ام مريم الله، الراجل مجاش لسه اهدي كده
مروة: حاضر ي اخويا فرحانة للبت الله
مصطفى: يعني هي شافته ولا عرفت اصلا
مروة: هناديها وتقولها ي مريم
مريم: ايوا ي ماما، بتزغرطي ليه؟!
مصطفي: تعالي ي حبيبتي
مريم: نعم ي بابا
مصطفى: في عريس متقدملك
مريم بفرحة: عريس مين هوا؟!
مصطفى: اسمه محمود وهو ظابط انا قلتله تعالي بعد يومين اقعدي معاه ولو معجبكيش يب..
مريم بسرعة: لا ي بابا ان شاء الله هيعجبني
مصطفى باستغراب: ماشي ي مريم
،،،،،،،،،،،،،،،،،،
جه محمود وهو متشوق يشوف مريم لأول مرة، استقبل مصطفى ومروة محمود وأهله وبعد الترحيب بهم وطلب ايد مريم طلبو يشوفوها، دخلت الصالون وقدمت المشروب بكسوف خفيف مع فرحة محمود الا مش مصدق انه شايفها قدامه وبالفعل وافقو عليه واتجوزو بعد سنة من الخطوبة وبعد اربع سنين من حبهم وعاشو أجمل أيام حياتهم ف فترة الخطوبة واول شهرين جواز لكن تأتي الرياح بما لا تشتهي السفن ايه الا حصل هنعرف مع بعض..
،،،،،،،،،،،،،،،،،
ف يوم محمود كان ف شغله جاله ماسيدج على تطبيق ماسنجر ان مراته بتخونة وكمان شات بين مراته وراجل تاني وظاهر قدامه الاكونت بإسم مراته ونفس صورة الاكونت بتاعها، فكر ان ده فيك اكونت وحد بيلعب بيه عشان يوقعهم ف بعض، الفضول خده ودخل ع الاكونت لقى ان الاكونت هوا فعلا اكونت مريم لانه صديق عندها ونفس بوستاتها، الدم غلي ف عروقه ووشه احمر مش مصدق ان مريم تعمل كده
محمود: بس ليه م تعملهاش م هي كلمتني من ورا أهلها عادي تكلم من ورا جوزها خرج بسرعة من قسم الشرطة وطلع بعربيته على البيت.
يتبع….
لقراءة الفصل التالي : اضغط هنا
لقراءة الرواية كاملة اضغط على : (رواية محمود ومريم)