روايات

رواية عالم تاني الفصل الثامن 8 بقلم آلاء

رواية عالم تاني الفصل الثامن 8 بقلم آلاء

رواية عالم تاني البارت الثامن

رواية عالم تاني الجزء الثامن

رواية عالم تاني
رواية عالم تاني

رواية عالم تاني الحلقة الثامنة

عزة بضحك … دا هو اللي كرشك يا هبله عين حمره ايه بس
فاطمه… انتي مشكله
وعد كشرت بضيق وبطفوله لفت وخبطت علي احمد
احمد فتح لقها هي جاي يقفل الباب
وعد حطت رجليها …عااا
احمد فتح بغضب.. انتي غبيه بقولك ايه لعب العيال دا مش بحبه
وعد… ما انت اللي مش عايز تسمعني
احمد بضيق.. عايزه ايه
وعد.. اخد الكتاب اللي كنت بقراء في
احمد . لا
وعد غمضت عنيها واتنهدت بضيق… لو سمحت عايزه الكتاب
احمد …قولت لا

 

وعد قربت منه وضيقت عنيها…ممكن اعيط وزن عليك واصرخ ونادي تيتا واقولها انك زعقت ومديت ايدك عليا وافتري عليك وهاخد الكتاب فا هات الكتاب ب ادب
احمد مسكها من ياقة هدومها..بنت انتي انا معنديش خلق
وعد بطفوله… ولا انا عشان خاطري هاتو القصه جميله اووي بالله عليك ووعد هخلص القصه وهرجعهولك
احمد بضيق وستغراب… في ايه الكتاب دا
وعد…البطله كان مهزقه زايك كده
احمد بحده ورفع حاجبه…افندم
وعد ضحكت ببلاهه … مقصدش المهم والبطله كانت قويه وهو كل ما يأذيها كانت تجيب كرامتو الارض لحد ما حبها
احمد… حبها عشان هزقتو ثانيه كده الكتاب المقرف دا عندي
وعد…اها والله المهم هو مقالهاش انه بيحبها هو حبها بس بيكابر وهي كمان
فا بقا عمها بيكرها وعارف ان البطل بيكرها قال يجوزها لي وينتقم منها بس في نفس الوقت هياخد فلوسها وبعدها
احمد بزعيق…بس بقا انا مالي بكل دا امشي

 

وعد…والكتاب
احمد بضيق…فين الزفت دا
وعد بتبص وبدور لقته شاورت عليه…اهو
احمد…خدي وامشي واياكي تدخلي هنا تاني
وعد اخدته…طيب عايزه واحد كمان عشان لما دا يخلص
احمد بضيق…برا
وعد … طب قطع كلامها
احمد بغضب..وعدد
وعد بزعل…ق علي فكره جميله احسن منك انت وحش ومغرور ومتفنعر
احمد…متقنعر قولتلك
وعد…اها صح ومتقنعر وجايه تمشي رجعت تاني بس شكرا علي كتاب وهدخل تاني من وراك انا قولتلك عشان تبقا عارف ومشيت
احمد تنح….ياربي ايه البلوه دي وقفل الباب استحاله تكون 20سنه دي ولا اكنها في حضانه
ـــــــــــــــــ
انس جي ينزل لقها عز متعصب وطلع … القمر مكشر ليه
عز بغضب.. انس مش وقتك
انس ضحك..مالك طيب
عز …ميخصكش ودخل اوضه
انس دخل ورا…في ايه يبني مالك
عز …جميله مناشفه راسها وعايزه تكمل دراستها كلها برا مش كفايه ماجستيرلا وايه كمان وتشتغل هناك وقال ايه تعال معايا
انس بعدم تصديق … بتتكلم جد
عز.. شوفت انا استغربت زيك ازاي المفروض هي اللي تبقا عايزه ترجع مش تقولي كده
انس… مش عارف اقولك ايه طيب انت ناوي علي ايه
عز…هو ايه اللي ناوي علي ايه يا قرارها يا انا وتقولي عندنا شريكات بس دي شغل كده وبصله اما اختصاصي انا رائد مش شريكات

 

انس.. انت قولتلها كده
عز… اها طبعا
انس…وردها
عز…طبعا مش عاجبها وقال ايه بحطها في موقف وحش
انس…طيب متقول لي احمد يمكن يميل تفكيرها
عز… مظنش وانت عارف احمد ممكن يضايقهاويزعق ما انت عارف كان رفض سفرها اساس وانا اللي واقفت قصادو
انس بصله بطرف عينه…يا حنين
عز …هقوم اطلع النار اللي جوايه عليك لم نفسك
انس ضحك…خلاص خلاص وبصله ومسك كتفه الحل وعد هي وجميله بقو صحاب والبنت وعد عليها زن واقنع تخليك تطلع من هدومك وتوافق
عز بصله.. تفتكر
انس … اكيد
عز …طب متناديها ونقولها يلا
انس ضحك.. وقع بشكل
عز…انس
انس… خلاص تعال نشوفها فين ونزلو لقوها قاعد ومقربه وشها من الكتاب
انس وعز بصو لي بعض

 

عز بهمس…هي دفسه وشها في كده ليه
انس…كذه مره اقولها ابعدي وشك من الكتاب .راح ليها وشدو ابعدي وشك
وعد صرخت.. بس بقا عايزه اخلصها
انس بحده…وعد
وعد كشرت…نعم
انس.. مش قولت تبطلي تصرخي
وعد..انس بالله عليك مش وقته هات الكتاب
عز ضحك… شكلك يضحك
وعد بصتله… جه امتا دا
عز غمز… عايزك في خدمه.
وعد …ايه
انس ادها الكتاب ومشي
وعد قامت جريت ورا وحضنته من ضهرو .. اسفه بس عايزها اعرف ايه اللي هيحصل في روايه
انس.. سبتهالك
وعد …قولت اسفه علي فكره ولفت وهي حضنه وبصتله .قلبك ابيض
انس ابتسم …انتي مسكني كده ليه
وعد.. عشان لو طلعت مش هعرف الحقك
انس. كام مره اقولك متقربيش وشك كده
وعد.. عشان اركز فيها
انس… غلط علي عينك
وعد.. مش هكرارها

 

عز بصص عليهم وابتسم
انس.. طيب هتصالح معاكي بشرط
وعد… ايه
انس… احم دا يخص عز
وعد بصت لي عز… في ايه
عز … تعالي اقاعدي وهفهمك
انس … تعالي وقاعدو الاتنين قصادها
عز حكلها .. وهي مقرار تعيش برا
وعد.. اها
انس.. عايزك انتي بقا تكلميها وتعرفيها ان ترجع عن قرارها
وعد…اهاا
عز… وتخليها تقرار ترجع تعيش هنا معانا ونتجوز بقا
وعد…اها
انس… دا كل اللي عايزو منك واكيد بزنك وطريقتك هتوافق
وعد…اها
عز بالامبالاه وشبه عصبيه.. هو ايه اللي اها اها اها
وعد … انتم غبياه اووي مفقوصه انا سيباكم تهرو زي ما انتم عايزين
عز بص لي انس لقه بيضحك… ايه دا انت كمان بتضحك
انس .. احم عيب كده
وعد… فككم انا هتصرف سبوني سيكا كده افكر واقولكم الحل
انس باسها من خدها… قلب اخوكي بقت صايع انتي جبتي كلام دا منين
وعد…الفيس
انس… اللهم بارك مشوفكيش عليه تاني
عز .. ربيها بعدين انا موضوعي ايه

 

قطع كلامهم رن فون وعد
وعد…دي جميله
عز…ردي
انس.. حاولي تغيري فكرتها
وعد…اسكتو وتبعدو عشان بتكلمني فيديو
وعد… جميله ازايك
جميله…هاي دودو ايه يابنتي برن عليكي امبارح مردتيش
وعد…كنت بقراءالقصه تحفه اللي قولتيلي عليها
جميله… اممم كنت عايزه اتكلم معاكي في موضوع محيرني وهيخلي دماغي تن*فجر
وعد… بعد الشر قولي
جميله…عز فين
وعد… فوق في اوضه (بس طبعا هو كان قاعد قصاده هو وانس)
جميله… طيب بصي انا حبه اكمل حياتي هنا
وعد …هنا في مصر ولا عندك
جميله .. لا ركزي عندي
وعد.. تمام وبعدين
جميله.. احنا لينا شريكات هنا بقوله يشتغل هنا ويسيب من شغلته دي اللي كلها خ”طر ويعيش هنا معايا وكمان انا مستقبلي هنا احسن
وعد… امم
جميله.. هو ايه اللي اممم
وعد… مستنياكي تخلصي كلامك
جميله.. مافيش رفض وقالي لا يا انا يا قرارك وبيحطني في موقف وحش
وعد… وبعدين
جميله.. وبعدين ايه مافيش
وعد قربت الفون منها…ايه دا انتي غيرتي لون شعرك
عز بيجز علي اسنانه وبيهمس لي انس.. اختك دي هخبطها بحاجه متتكلم معاها شعرها ايه اللي تغير اومال لو مش مكلمينها

 

انس…لو جدع اعملها عشان اقوم اك*سرك
جميله …شعري ايه يا وعد انتي شكلك مش معايا
وعد… واللهي ظهر عندي كده
عز مسك رجليها وقرصها
وعد صرخت.. ااهعاااا
عز بهمس.. وربنا هنطف شعرك كله اتكلمي في موضوع
جميله…في ايه مالك
انس عض عز …
عز زقو .. اوع
جميله…ايه دا انتي حد جمبك بتبصي علي ايه صوت مين دا
وعد بصتلها…لا لا مافيش بهز رجلي اتخبط
جميله…معلش المهم اعمل ايه بقا
وعد… رايي مش هيعجبك
جميله.. بالعكس انا برتاح معاكي بس متقوليش اسمع كلامه
وعد…يبقا متسمعيش رايي
جميله…يووه قولي
وعد… انتم من الاول قبل ما تسافري كنتم متفقين علي كده
جميله…لا بالعكس دا كان احمد رفض وعز هو واقف معايا واقنعو انه يوافق وشجعني اني اخلص ماجستير ورجع
وعد… لا ثانيه هو احمد عارف قرارك دا
جميله…لا طبعا دا لو عرف هيبعت حد ياخدني حالا دا لو مجاش بنفسه
وعد… اهاا طيب هقولك رايي من غير زعل

 

جميله…اكيد يا وعد
وعد…انتي عيله واطيه
انس ضحك وعز ضربها في رجليها
وعد بصتله وراحت رفعت رجليها وضربته في بطنه وقع لي ورا
جميله بصدمه…ايه
وعد بعدت الفون عنها وبصت لي عز وبهمس…احسن وربنا او مديت ايدك تاني هقنعها تفضل علي قرارهامهزق
وانس كاتم ضحكته
جميله… وعد رحتي فين
وعد بصتله… معلش اصل في نموس هزقه قرصتني المهم انك واطيه
جميله…يوووه بقا يوعد ليه كده
وعد… يعني راجل وقف في صفك تحققي حلمك وشجعك زاي ما قولتي تقومي تقوليلو تعيشي هناك وبعدين كلمك كله علي احسن ليك انا شايفه مستقبلي هنا احسن انا مرتاح هنا وقرارتي حياته هناك معاكي من غير ما تبصي هو هل هيرتاح هناك هيعرف يشتغل ويبقا مبسوط هناك احسن لي هو كمان انا شايفه انك شوفتي نفسك بس مشوفتهوش وشايفه كمان انه بيحطك في الامر صعب عليكي مع ان انتي اللي حطتيها مش هو هو كان متفق تحققي حلمك وترجعي هناوواقف قصاد اخوكي عشانك انتي انانيه يا جميله متزعليش مني عز حياته وشغله هنا وانتي عارف ان فرصتك هنا برضو مش هناك بس اما هو هنا بس

 

جميله بزعل…بس انا مش كده ومقصدش كده
وعد… انتي قولتيلو علي قرار عشان عارفه ان احمد لو رفض هو هخلي يوافق لانك عارفه عمرو هيوافق تكوني لي واحدك وهيكون لي تاني مره يقف قصاد اخوكي عشان فكرتي في نفسك بس
جميله…مش بالظبط
وعد…لا بالظبط متضحكيش علي نفسك وعلي فكره عز حطك في مقارنه دي عشان اكيد حس انك مش بتحبي هو انتي بطلتي تحبي
جميله بخوف وتسرع… لا لا واللهي بالعكس وتفتكير احيه ليكون فاهم كده
وعد… اكيد مافيش حد يحط نفسه في مقارنه الا لما يحس اللي قدامه بايع
جميله بخوف… طب اعمل ايه
وعد… مش عارفه وبصراحه البنات هنا بجحين البنت بترمي نفسها وانتي شايفه عز واحمد وانوس موزز
انس بعت لي وعد بوس وبهمس… قلب الموز
جميله… هو حصل ايه هي في واحده كلمت عز
وعد… لا لا انا بقولك يعني لو ادلعتي عليها هتلاقي اللي تاخدو منك دا غير بقا ان تلاقي يعني حاسس انك بايعه
جميله بتوتر.. طب قوليلي اعمل ايه انا بحبه اووي دا كل حاجه بالنسبالي

 

عز ابتسم بفرحه لان فعلا كان خايف تكون بطلت تحبه
وعد.. لو كنتي مكان عز كنتي هتزعلي وتقولي هو يتفق معايا علي حاجه وهو ناوي علي شي تاني
جميله… خلاص بقا يا وعد عرفت اني كنت انانيه قوليلي اصالحو ازاي واثبت لي اني بحبه اووي
وعد … تكلمي وتقوليلو انك مش عشان مقارنه اللي هو حطها لا عشان حطيت نفسي مكانك وغير كده انك دايما بتشجعني وان ليا مستقبل جمبك انت وان ابيع الدنيا واشتريك انت وتنحنحي شويه عليه هيسامحك اكيد وهيطمن انك لسه بتحبي
جميله… بانا فعلا روحي في وبحماس اشطا باي
وعد… ايه دا
جميله.. هصالحو خايفه يبعد باي بقا وقفلت
عز ضحك هو وانس…
عز.. وربنا انتي دماغك عسليه وجاي يحضنها
وعد كشت…انس بيزعق
انس بعدو وحضنها…ابعد عنها دي بتاعتي انا
وعد حضنته وضحكت
عز بصلهم ورفع حاجبه… واللهي شكك فيكم انتم اخوات فوقه

 

وعد … نضف نيتك دا حب اخوي
انس باس راسها… بالظبط
عز …عبو شكلكم تنحيني اووي جميله رنت عليه
عز بفرحه… بترن وسابهم ومشي
وعد ابتسمت .وبصت لي انس… هو ممكن حد يحبني كده ياانس او انا تحب كده
انس… اكيد ياروحي هو يطول اساس
وعد… انت مافيش وحده في حياتك ليه
انس… حبيت مره بس متفقناش كانت تفكيرها مختلف
وعد… طيب محبتش بعدها ليه
انس… مجتش بعدها حد يخلي قلبي يميل
وعد … طيب وال متفنعر دا
انس ضحك…احمد لا شيل الموضوع من دماغه
وعد…ايه دا يعني عمرو ما حب
انس…شغله بس بيحبه جدا
وعد… زي روايات كده
انس… اممم بالظبط انتي دماغك دي عسل
فاطمه … بتهببو ايه

 

وعد… مش بعمل حاجه
فاطمه… طيب خد الحاجات دي جبها انت ووعد
انس .. لا انا عايز انام مش قادر وقام
فاطمه…بصي االولد وبصت لي وعد عجبك كده
وعد… خلاص هاتي انا اجبها
فاطمه… لا اخاف تطلعي لي واحدك وبصتلها قولي لي احمد طيب وروح مع بعض
وعد… هيزعق ويرفض
فاطمه… لا استني وراحت لي واخدت وقت كتير
وعد مع نفسها.. اكيد بتقنعه وهيرفض مهزق اووي
احمد من ضهرها … شايفه طولت لسانها
وعد بصت وراها لقته هو
فاطمه ضحكت… عيب كده يا وعد يلا روحي مع احمد
بعد وقت من الخناق كانو في طريق
وعد… صحيح هو
احمد… مش عايز اسمع صوتك
وعد… ليه
احمد بصله… انتي لزيكا اووي
وعد بصتله بزعل…شكرا .وديرت وشها
احمد بضيق.. عايز ايه
وعد…خلاص انت مش حببني اساسا مالهوش لزوم

 

احمد بصله اتنهدا بضيق.. وبعد وقت وصلو
وعد كانت بتشوف الورقه جدتها عايزه ايه وبتجيب واحمد ماشي وراها لحد ما خلصو وحاسبو علي الحاجات
بنت واقفتهم . احمد مش معقول
احمد بصلها وابتسم… سهيله اخبارك ايه
سهيله.. تمام فينك مش باين
احمد… شغل بقا
سهيله… ربنا يقويك وبصت علي وعد مين دي
احمد… بنت عمي وعد
سهيله.. هاي ومدت ايديها
وعد سلمت عليه وابتسمت بس
سهيله.. انا سهيله ابقا صاحبت احمد
وعد هزت راسها
سهيله… طيب ايه مش هنتقابل بقا
احمد.. باذن الله
سهيله… اكيد
احمد … اكيد
سهيله بصت لي وعد.. ابقي تعالي معا باي
وعد ابتسمت
احمد بصلها وستغراب سكوتها … احم يلا وراحو ركبو
احمد… انا هشرب قهوة اجبلك ايه
وعد بصتله وهزت راسها بمعنا مش عايزه…
احمد بضيق.. انتي ساكته كده ليه متتكلمي
وعد… انت عايز كده
احمد… لا مش عايز
وعد…

 

احمد… في ايه بقا
وعد… في انك بتكرهني بدون سبب الاول كنت بتشك دلوقتي ايه بسببك مافيش حاجه واختك عرفت انك حنين عليها زي ما انس حنين عليا يعني انت مش غبي انت بتكرهني انا يمكن عشان مش زايكم بس مكنش ب ايدي علي فكره عموما مش هحاول تاني معاك عشان تحبني زي ما بحبك ومن نهارده مش هضايقك ولا هخلي تيتا تخليك تتعمل معايا ودا وعد مني ويلا روحني معلش
احمد بصله ومكنش عارف يقولها ايه ومشي بالعربيه لحد ما وصلو القصر
وعد نزلت وهو كمان بعد ما مشيت خطوطين رجعت بصتله.. متقولش لي تيتا حاجه عشان متتعمدش تخلينا نتعمل لو سمحت ومشيت
احمد بضيق.. غبيه
ودخلو القصر ومن حسن حظها مكانش حد قاعد طلعت اوضتها وقفلت علي نفسها
احمد دخل الحاجات المطبخ وبعدها طلع وعده من جم اوضتها سمع عياطها اضايق وراح خبط
وعد مسحت دموعها وراحت تفتح … نعم يا عمتو لقته هو سكتت
احمد…انا مش بكرهك بلاش غباء انا بس طبعي صعب شويه او كتير عموما اسف انتي زينا مافيش اختلاف ما بنا بلاش كلام اللي مالوش لزم دا تمام وبطلي عياط
وعد.. لو كنت فعلا بتحبني مكنتش هتعملني كده ودايما بتتجاهلني
احمد… قولت طبعي صعب ومش عايز اضايقك ممكن اتعامل معاكي مره كويس ومره لا ومش هتستحملي طريقتي
وعد… مالكش في هستحمل بس ما تحسسنيش اني غريبه
احمد.. هحاول
وعد …يعني انت مش بتكرهني
احمد… لا انتي بنت عمي هكرهك ليه وقولتلك طبعي صعب بس
وعد نطت في حضنه زي الاطفال… اتمنا تحبني زي ما بحبك
احمد بصله علي طريقتها كلها طفوله. وطبطب عليها..
وعد بصتله وهي حضنه… ينفع تديني كتاب تاني
احمد… تمام

 

وعد ابتسمت.. وربنا انا هدعيلك كتير وانا بصلي بس اوعدني انك تتعامل معايا عادي وانا مش،هزعل
احمد هز راسها بالموافقه
عده اليوم وكان وعد فرحانه ان احمد مش بيكرها تاني يوم صحيت كانه كلهم بيفطرو وقاعدت وبصت لي احمد
وعد… صباح الخير
احمد…صباح النور
فاطمه ابتسمت لانه حكلها اللي حصل
انس.. دا من امتا
وعد… اصل قطع كلامهم صوت ضرب نار برا وصريخ
انس مسك وعد…

يتبع….

لقراءة الفصل التالي : اضغط هنا

لقراءة الرواية كاملة اضغط على : (رواية عالم تاني)

اترك تعليقاً

لن يتم نشر عنوان بريدك الإلكتروني. الحقول الإلزامية مشار إليها بـ *

زر الذهاب إلى الأعلى