رواية حكاية قدر الفصل الحادي عشر 11 بقلم نور شريف
رواية حكاية قدر الجزء الحادي عشر
رواية حكاية قدر البارت الحادي عشر
رواية حكاية قدر الحلقة الحادية عشر
مالك يا يونس مش علي بعضك لم جيت من بيت سلوي، هو في حاجة جسدك سخن وقلقان..
يونس بلع ريقه: سلوي بتعمل اعمال ياما، و في رجالة و حريم في البلد كتير صورهم متعلقة عندها في الاوضة..
السيدة بصدمة: و متعرفش يا ولدي يمكن تكون عملالك عمل؟
يونس بحزن: دي مجرد صور مكتوبة، لكن يا تري مدفن فين يا اما، يا تري معمول لي مين في البلد، البلد مقلوبة “
السيدة بحزن خير ان شاء الله يا ولدي اطلع لي مراتك فوق ”
قدر كانت متزينة لي يونس، رشت معطر في اوضة النوم، فينك يا ولد الغلابة..يونس دخل عليها الاوضة وقفل الباب بلمفتاح وقرب منها حضنها، سلوي كانت بتعمل اعمال يا قدر..
قدر بصدمة: انت عرفت ازي يا يونس، صح انت روحت لي شيخ مثلا وقالك..
يونس لا يا قدر، روحت الدر عشان اعرف سبب موتها ممكن اتصال رسالة كتابتها اي حاجه، بعيد عن الحادثة، لاقيت خريطة زي بتاعت العالم، وشموع ومفيش مصحف ولا سجادة صلاة، وركن في الاوضه ريحتها وحش قوي، لم دخلت الاوضة قلبي انقبض من المنظر، في عظ*ام، وفي شع*ر و حاجات خاصه..
قدر بخوف: خير يا يونس متقلقش ممكن صور عادي، و متوصلتش مع شيخ سف*لي..
يونس قرب منها وحضنها و تسكت شهرزاد بقاا ع، ي، ب الاه..
في المستشفي ”
الحالة الي دخلت النهاردة، تقريبا ملهاش حد لو فاقت خرجها بره المستشفي يا دكتوره هاجر ”
هاجر سندتها، وهي بتخرف في الكلام، بتي، اعمال، اهلي شوفيهم..
هاجر بستغراب امشي من هنا وهتلاقيهم ”
ام سلوي مشيت في الشارع وقعدت علي الرصيف:
بتي ماتت يا حاج، راحت مني، وبدأت تولول في الكلام، جعانة.
درة صحيت من النوم مش طايقة نفسها، مش عارفه مالي حسه ان متغيرة، فجاة جالها صداع جامد في دماغها.. صرخت بوجع دماغيي،..!
يامن فتح الباب من صوت صرخها: مالك يا درة فيكي اي..
درة فتحت عنيها بصدمة: بعدد عني انت شكلك وحش قوي..
يامن بستغراب: كيف مانا واقف قدامك اهو بخير و وشي زي ماهو اكيد صار ليكي حاجة تعالي ننزل لي امي..
درة بدأت في الصراخ: انا عايزة يامن انا بحب يامن مش بحبك، انا عايزة زوجي، يا يامن، انت بتقرب ليه..
درة وقعت في مكانها: يامن بصوت عالي..
ياماا درة اغمي عليها، هاتي مياه وليمون من عندك؟
السيدة جابت مياة و فوقت درة.. مالك يا درة فيكي اي..
درة فتحت عنيها بتعب: شوفت راجل وحش قوي يا اما وبيحاول يقرب مني مش عارفه انا مش كويسة..انا عايزه امشي من البيت ده..
يامن قرب منها بصلها بغموض:
لو بتمثلي وبتعملي الجنان ده وفاكره ان ليكي حق تبقي غلطانه يا درة اتظبطي يا غالية ”
درة غمضت عنيها بتعب واستسلمت لي النوم ”
بعد مرور يوم ”
قدر صحيت من النوم لاقت يونس نايم جمبها وبيبصلها بحب،
هو في حد بيصحاا بيبقي قمر اكده.. قمرين دول ولا عنيك’
قدر ابتسمت وفجاة قامت تجري علي الحمام، ريحتك يا يونس مش حلوة خالص، وجعت بطني قوم ادخل الحمام..
يونس بشك مالك يا قدر..؟
قدر: لاء حسه ان ضغطي واطي تقريبا لازم اكشف..
يونس اخد دش، وخرج لبس الجلبية، يلا يا مراتي ام اشوف الموضوع ده..
في المستشفي ”
اعراضك اي يا مدام يونس: محتاجين تحليل د”م..
قدر بوجع: حسه ان دايخة وبطني ومش طايقة اي روايح..
الدكتورة ابتسمت بحب: اطلعي علي السرير ده اكشف علي بط”نك..
قدر طلعت والدكتورة كشفت علي بطنها بحب: مبروك في نونو صغنن جاي في الطريق، حامل بقالك شهر..
يونس بفرحة بجد: قدر حامل حضنها بحب الف مبروك يا ام مالك؟
قدر بفرحة: الف مبروك يا حبيبي..
يتبع…
لقراءة الفصل التالي : اضغط هنا
لقراءة الرواية كاملة اضغط على : (رواية حكاية قدر)