روايات

رواية حطمت قواعده الفصل الأول 1 بقلم سارة محسن

رواية حطمت قواعده الفصل الأول 1 بقلم سارة محسن

رواية حطمت قواعده الجزء الأول

رواية حطمت قواعده البارت الأول

رواية حطمت قواعده الحلقة الأولى

بات قلبى صامتًا و للمرة الاولى، لقد أستسلم بعد إنهزامه فى جل الحروب، أخفق فى الحُكم على الكثير، و فى كل مرة ينكسر منهزمًا يائسًا باغضًا للبشر، و كأنه غادر هذا الجسد تاركًا الأمر لعقلى، بات يدق خيبه، و يفرغ مع الدم حزنًا لسائر جسدى، و لأول مره يتفق قلبى مع عقلى فى قرار صمته تاركًا الأمر له لعله ينقذنا
وبينما كانت تفكر تلك ال في كسرة قلبها التي اعتادت عليها من البشر منذ رحيل والديها وتركها بمفردها تواجه مصاعب الحياه دق باب غرفتها
ديانا وهي تمسح دموعها /ايوا مين
مرزوقه (الخادمه)/انا ياست هانم البيه باعتني عشان انادي لحضرتك علي الفطار
ديانا وهي تحاول ان يبدو صوتها طبيعي /انزلي انتي يا مرزوقه وانا شويه وهنزل
مرزوقه بطاعه /امرك يا ست هانم
نزلت مرزوقه واخبرت الجميع بذلك
عبد العزيز بضيق حاول ان يخفيه ولكنه فشل /يا بابا مش كل يوم هنستني الست ديانا لحد ما تحن علينا وتنزل
احلام /يا بابا عبد العزيز عنده حق مش كفايه انها مجنونه ومستحملينها

 

اصبح وجه فتحي شديد الإحمرار من كثره الغضب اللذي صاحبه وتحدث قائلا /انا قولت الف مره محدش يقول عليها مجنونه دي مريضه وبتتعالج ولو سمعت حد منكم قال عليها كلمه زي دي تاني او اتكلم عنها بطريقه ذي اللي لسا متكلمين بيها دي هيشوف وش مش هيعجبه مني اومال لو ماكانتش،بنت اخوكم كنتوا هتقولوا اي
نظر كل من عبد العزيز واحلام اللي بعضهما البعض واكتفوا بالصمت تجنباً لغضب ابيهم مره اخري
نزل لؤي بمرحه المعتاد قائلاً /انا جيت يت بشرر
نيره/يا ريتك ما
لؤي بتسليه/مطلبتش رأيك يا دبه
نيره بإنزعاج من كلماته فهو دائما ما يستفزها/شوفت يا خالو ابنك
عبد العزيز بتنهيده /ما انتي الي بدأتي يا نيره
لؤي بغرور مصتنع /اوباعدين انا مكذبتش ما انتي فعلاً دبه ولو مش مصدقه قومي بصي في المرايه
كادت ان ترد ولكن قاطعها صوت فتحي قائلاً بعصبيه /ما تقوموا تضربوا بعض قدامي احسن
نيره /يا جدو
قاطعها فتحي بحزم /خلاص اخرسي مسمعش صوتك انتي وهو
نزلت ديانا وكانت يبدو عليها التعب والإرهاق

 

ديانا بإبتسامه ترسمها لعلاها تداري الم قلبها /صباح الخير ،أجاب الجميع التحيه وشرعوا في الطعام
فتحي بلهفه/عامله اي ديلوقتي يا حبيبتي
ديانا بإبتسامه بسيطه /الحمد لله يا جدو احسن من الأول
فتحي /طيب الحمد لله يا حبيبتي
اكتفت ديانا بإبتسامه بسيطه
وبعد مرور خمس دقائق من الصمت قاطعه لؤي بمرح قائلاً /اي دي يا جماعه ما تتكلموا اي الملل اللي علي الصبح دي
نيره وهي تأكل /هو في حد بيتكلم علي الأكل غير الحيوانات اللي زيك
هز لؤي،كتفيه بلا مبلاه وهو يقول /انا اول مره اشوف حد بيوصف نفسه الصراحه،
ضحك الجميع ماعدا ديانا اكتفت بإبتسامه بسيطه فهي ليس لها اي شهيه للضحك او لأي شئ فهي تتمني الموت فقط
فتحي /عندك معاد النهارده عند الدكتور يا ديانا ماتنسيش
ديانا /حاضر يا جدو مش ناسيه
ديانا وهي تنهض من علي مقعدها /الحمد لله
فتحي /رايحه فين يا بنتي كملي اكلك
ديانا /الحمد لله شبعت يا جدو انا هتمشي شويه بالعربيه وبعدين هبقي اطلع علي الدكتور

 

فتحي بحنان/طيب مع السلامه يا بنتي خلي بالك من نفسك
بعد مغادره ديانا
لؤي بحزن/مسكينه ديانا اللي حصلاها مش شويه
نيره بخبث وفرحه مكتومه /يلا اهو النصيب
✨في مكان اخر✨
كان يجلس علي مكتبه بكل غرور وكبرياء لا تليق سوي بقي فلما لا فهو ادهم الحجار اكبر تاجر سلاح في الشرق الأوسط رغم ان سنه لا يتعدي الثلاثين عام الا انه استطاع ان ينافس اشهر تجار السلاح الذي يتعدي اعمارهم ال٧٠عام يكن عداوه كبيره لفتحي الزناتي ف فتحي الوحيد الذي استطاع ان يتحدي حفيد ابليس كما يلقبوه
ادهم وهو يرتشف من كأس الخمر الممسك بيه /عملت اي
شخص /كله تمام يا بُص
اشار له ادهم له فأنصرف علي الفور
ادهم بسخريه وهو يريح ظهره للخلف /وريني بقي هتعمل اي يا فتحي يا زناتي اما تلاقي امبراطوريتك اللي انت فرحان بيها بتنهدم قدام عنيك وانت واقف بتتفرج زي النسوان(قال جملته الاخيره بسخريه)

 

✨عند ديانا ✨
كانت تقود سيارتها وتنتقل بها في الشوارع وبعد مرور زمن توجهت الي الطبيب النفسي و وصلت ديانا الي العياده
الممرضه /الدكتور مستني حضرتك يا انسه ديانا
اتجهت ديانا الي مكتب الدكتور
الدكتور بترحيب /اهلا يا انسه ديانا عامله اي ديلوقتي
ديانا بتعب والدموع تترقرق في عيناها /تعبت
الدكتور /طيب اهدي واتفضلي علي الشازلونج
اتجهت ديانا الي الشازلونج وتمددت عليه كما طلب منها الطبيب
الدكتور وهو يرتدي نظاراته ُ الطبيه /احكي بقي اللي انتي عاوزاه انا سامعك
ديانا بعد محاولات عديده من الهدوء وبالفعل نجحت في ذلك / ماتوا وسابوني لواحدي بعداها جالي اكتأب واتدهورت اكتر من الأول قلب معايا بمرض الهستريا كان عندي ساعتها ١٦سنه اما جاتلي اول نوبه كان في عيد ميلادي فجأه ومن غير ما احس بنفسي ابتديت اعيط كيتر قوي واكسر في كل حاجه حواليا وانا مش فاهمه انا بعمل اي اصلاً ولا عارفه انا بعمل كيدا ليه
تنهدت ديانا وسط دموعها ثم اكملت /ساعتها زمايلي في المدرسه وصحابي بعدوا عني وقالو عني اني مجنونه واما كملت ١٧سنه اتصاحبت علي واحده ومرضتش اقولاها علي المرض اللي عندي خفت تبعد عني وفي يوم جات تقعد عندي في بيتي ساعتها بنت عمتو (نيره )قعدت تخوفها مني واللي زود خوفها مني اما جاتلي النوبه قدامها وكسرت كل قوضتي وجاتلي التشنجات اللي بتجيلي ساعتها بعدت عني وسابتني بعداها قررت اني افضل في البيت ومخرجش منه حتي مزاكرتي كانت اون لاين وبروح علي الامتحانات مع حرس كمان ومن سنه كيدا قررت اني اواجه مرضي خصوصاً بعد ما الدكتور اللي كنت بتابع معاه قبل حضرتك قالي اني قربت اخف وبالفعل خرجت من الكوخ اللي كنت عايشه فيه

 

ابتسمت ديانا ابتسامه كسره من بين دموعها ثم اكملت /قابلت جاسر وحبيته واتعلقت بيه وكالعاده خوفت اقوله علي مرضي وجيه خطبني وقبل فرحنا بكام ساعه عرف بموضوع مرضي مش عارفه مين اللي قاله بس المهم انه عرف وسافر في نفس اليوم وانا كنت ساعتها لابسه الفستان الأبيض ومستنياه وجالي الخبر ومن ساعتها وانا رجعت زي الأول وأسوأ كمان
الدكتور وهو يخلع نظاراته الطبيه/بصي يا ديانا حابب اقولك اطمني انتي هتخفي وكمان حابب اقولك ان الدنيا زي ما فيها ناس وحشه فيها ناس حلوه كتير قوي بس المهم انك تعرفي تختاري صح
ديانا وهي تمسح بعض الدموع من عيناها /طيب ممكن تقولي ممكن اخف بعد قد اي
الدكتور /دي يعتمد علي حالتك النفسيه بمعني انك لازم تشيلي الماضي من دماغك وتعيشي حياتك بطريقه طبيعيه ومرحه تستمتعي بيها وتواظبي علي الأدويه ولو عملتي كيدا انا اضمنلك انك تخفي في اقل من ٣شهور
ديانا وهي تزيل دموعها من علي خديها /يعني تفتكر اني هخف
الدكتور بإبتسامه /اكيد بس اهم حاجه حالتك النفسيه ،اومئت له ديانا فقط فكيف لشخص ان يستطيع أن يتحكم في حالته النفسيه فهذي الأشياء خارجه عن ارادة البشر
✨عند ادهم ✨
كان يستلقي علي الشازلونج الخاص به ينتظر لسماع خبر القضاء علي إمبراطورية فتحي الزناتي
دلف اليه مهاب ببإبتسامه قائلاً /تم
ابتسم ادهم ابتسامة نصر اعتاد عليها
مهاب بعدما جلس علي المقعد المقابل لأدهم /بس هموت واعرف ازاي عرفت تاخد كل املاكه وتبقي بإسمك انت
ادهم بثباته المعتاد /اللي ما يتسمي عامل توكيل للمحامي بتاعه اللي فاكر انه صاحب عمره وانا بقي خليت المحامي يبعلي كل املاكه وقبض التمن

 

مهاب بتصقيف/ماكذبوش اما سموك حفيد ابليس
ادهم بتفكير وهو ينظر لمهاب /بس فاضل حاجه تانيه ودي هتكون الضربه القاضيه علي فتحي الزناتي
مهاب بقلق /ما كفايه كيدا يا ادهم كفايه اللي عملتو في الراجل
ادهم بإبتسامه شر /كفايه اي بس دي انا مصدقت الاقي حد يتجرأ ويعاديني عشان اتسلي معاه تيجي تقولي كفايه
مهاب بقلق /قولي اي اللي فاضل
نزل ادهم من علي الشازلونج وتوجه الي الشرفه وتحدث قائلا /نقطه ضعفه
مهاب بتفكير /ودي هنعرفها ازاي
ادهم /عرفتاها خلاص
توجه مهاب الي الشرفه هو الاخر
مهاب /عرفتها ازاي
ادهم /عيب اما تسأل حفيد ابليس سؤال زي دي
مهاب /طيب اي هي
اتجه ادهم للبار الموجود في مكتبه و سكب كأس من الخمر وأبدأ يرتشفه واتبعه مهاب
ادهم /فتحي الزفت عنده ابن ميت وابنه دي عنده بنت فتحي بيحباها قوي لأنها مريضه بس انا مش عارف هي مريضه بإيه ومايهمنيش بس انا متأكد انها نقطه ضعفه
مهاب /والبت دي هتفيدنا بإيه
ادهم بعدما وضع الكأس علي البار /هتفيدنا كتير هنخطفها ونعلمه الأدب

 

مهاب بحماس /بس البت دي لو مزه تخصني
ادهم بجديته المعتاده /الشغل مالوش دعوه بالوساخة دي فاهم خلي الوساخه دي علب جنب
مهاب بحرج /اسف
ادهم بإقتضاب/يلا روح شوف شغلك
مهاب /تحت

يتبع….

لقراءة الفصل التالي : اضغط هنا

لقراءة الرواية كاملة اضغط على : (رواية حطمت قواعده)

اترك تعليقاً

لن يتم نشر عنوان بريدك الإلكتروني. الحقول الإلزامية مشار إليها بـ *

زر الذهاب إلى الأعلى