روايات

رواية أحببت وصية رسول الله الفصل العشرون 20 بقلم نورهان محمد

رواية أحببت وصية رسول الله الفصل العشرون 20 بقلم نورهان محمد

رواية أحببت وصية رسول الله الجزء العشرون

رواية أحببت وصية رسول الله البارت العشرون

رواية أحببت وصية رسول الله الحلقة العشرون

وفي ذات يوم في الليل المعتم
عائشه وهي تتلملم بتعب آه آه
عمر انتفض من مكانه محاولا افاقتها ليهتف بقلق عائشه فوقي عائشه
عائشه بصراخ آه الم فظيع ياعمر مش قادره آآآآآآآه
وبدأت تتاوه وتتالم امامه
عمر بقلق استندها واجلسها امامه واحتضنها واخذ يملس علي علي بطنها ويقرأ لها بعض الآيات وهو يدعوا بأن تستريح وتشفي
لكن عائشه شعرت بأن الالم قل بعض الشئ ولكن رجع مره اخري وبدأت ان تتاوه بسبب الألم الذي تشعر به
عمر بقلق وهو يخرجها من احضانه ويملس علي وجهها مالك ياعائشه حاسه بايه بس فهميني
عائشه بدموع أشارت علي بطنها الم فظيع بطني مش قادره
عمر طيب الالم فين بالظبط
عائشه بتعب بطني كلها

 

 

عمر طيب اهدي بس ياحبيبتي انا معاك
ليكمل وقف وبعد دقائق اتي بشنطه خاصه به وبدأ في الكشف عليها وسئلها عدة اسئله
عمر بعد دقائق ابتسم بفرحه ليهتف انا شاكك في حاجه
عائشه بتعب ايه ياعمر
عمر انك حامل
ليكمل دا طبعا علي حسب تذكري قبل مااتخصص في مجال جراحه العظام
عائشه وبدأت ان تبتسم رغم المها لتهتف بفرحه بجد ياعمر
عمر ايوه بإذن الله
ليكمل استني نكلم ميار هي اللي في التخصص دا وهتفهم اكتر
عائشه تمام
عمر بعد عدة دقائق اتاه الرد
ميار بدهشان ممزوج بقلق عمر خير في حاجه كلكم كويسين
عمر ايوه الحمد لله بخير
ليكمل معلش صحيتك من النوم بس عايز اسئلك علي حاجه
ميار اتفضل ياعمر
عمر هو عائشه جالها الم في بطنها ومن خلال الاعراض شاكك انها حامل
ميار بابتسامه بجد مباارك ياعمر
لتكمل ايه الأعراض
عمر خدي كلمي عائشه
ميار تمام
عائشه بتعب عامله ايه ياميار
ميار بفرحه مبارك ياقلبي فرحتيني
عائشه الله يبارك فيك ياريت بس يكون في حمل
ميار ان شاء الله
لتكمل ميار وهي تسئلها بعض الاسئله أيضا التي اوضحت إليها الرؤيه ومن الواضح امامها انها حامل فلا
ميار بابتسامه الاعراض كلها بتقول كده

 

لتكمل ان شاء الله هنتأكد بكره من خلال تحليل الدم
عائشه بسعاده ان شاء الله
اغلقت معها عائشه ومازال الالم مستمر
عمر قالتلك ايه
عائشه بتأكد ان في حمل
عمر بسعاده عارفه لو حصل هيكون احساس لا يوصف انا مش قادر اوصفلك فرحتي
عائشه بابتسامه وانا كمان حاسه ان الدنيا كلها في اديا علي الرغم من تعبي بس حاسه انو هيزول بمجرد من اني اتأكد
عمر أن شاء الله ياحبيبتي ربنا هيكمل فرحتنا علي خير
ليكمل انتي حاسه بتعب طبعا
عائشه اه
عمر اتي اليها بالدواء
ليكمل ان شاء الله هتفوقي شويه لحد الصبح
عائشه ياارب
احتضنها عمر ونامت عائشه بين ايديه وهو ظل ينظر إليها بسعاده إلي ان غفي مكانه
♥︎♥︎♥︎♥︎♥︎♥︎♥︎♥︎♥︎♥︎♥︎♥︎♥︎♥︎♥︎♥︎♥︎♥︎♥︎
في الصباح
استيقظت عائشه علي صوت عمر
عمر بحب اصحي ياعائشه بقا ايه كل دا نوم
عائشه بدهشان ممزوج بتعب معلش ياعمر انا حاسه بتعب واجهاد
عمر تمام ياحبيبتي هنطمن دلوقتي وكل حاجه هتكون بخير
عائشه ياارب
عمر قومي اتوضي وصلي وانا هحضرلك الفطار
عائشه متتعبش نفسك انا هصلي واحضر الفطار
عمر لا صلي بس وانا هجهزلك الفطار فرحيه بقا بالبيبي الجديد
عائشه بابتسامه حاضر
بعد دقائق خرجت عائشه إلي الريسبشن
عمر بمرح شوفي بقا فطار جوزك حبيبك بالطريقه البريطانيا
عائشه ايه لا شغل وشكل حلو استني اذوق
ولم تكمل فطارها هرولت مسرعه إلي الحمام للاستفراغ
عمر هرول هو الآخر خوفا عليها ليجدها تستفرغ وتبكي بشده
عمر بحزن علي حالتها امسك شعرها وبدأ ان يساعدها ان تغسل وجهها
عائشه بتعب آه مش طايقه ريحه الاكل
عمر طيب ياحبيبتي تعالي اجهزي ونروح المستشفي وميار هتكون في انتظارنا وهتكشف علينا وتأكدلنا وبعدين نعرف هنعمل ايه

 

عائشه بتعب حاولت ان تستجمع نفسها وتبدأ ان تستعد بمساعده عمر
بعد دقائق استعدت عائشه وترجلوا سويا إلي الاسفل
في الداخل
صباح الخير ياولاد عاملين ايه
عمر الحمد لله ياامي
عائشه الحمد لله ياخالتو
فاطمه وهي تقترب منها مالك ياحبيبتي انتي هتخرجي وشكلك مالك كده باين عليك التعب
عائشه لا ياخالتو الحمد لله علي كل حال بس تعبت شويه ومن الاعراض عمر بيقول اني حامل
زينب وهي تخرج من الداخل مبااارك يابنتي ايه الاخبار الحلوه دي
فاطمه هي الاخري احتضنتها بفرحه لتهتف أخيرا هتجبولنا حفيد يملي علينا دنيتنا
عائشه الله يبارك فيك فرحتكم عندي بالدنيا بس لسه هنتأكد
زينب ان شاء الله هتفرحينا انا كنت حاسه لما لقيتك بقالك يومين تعبانه حتي قولت لفاطمه بس قولنا نستني لما نتأكد
فاطمه ايوه والله كنا لسه بنتكلم بليل
زينب الحمد لله واقتربت من عائشه واحتضنتها وايضا عمر في جو عائلي مبهج
عائشه قبل أن تخرج هتفت بتسائل خديجه فين
زينب عند عمي في الاوضه بتساعدوا
عائشه اه ماما مش هتروحي الجامعه
زينب لا واخده اجازه علشان رمضان كل سنه وانتو طيبين
عمر وانتي طيبه ياخالتو
بعد دقائق توجهت عائشه بصحبه عمر إلي المستشفي
في المستشفي
بعد وقت من الكشف وعمل الفحوصات
ميار بابتسامه مباارك ياعيوني ولا نقولك يامامي
عائشه بدموع بجد ياميار انا حامل
ميار بجد ياعيون ميار فرحتي بيك لا توصف
ساعدتها ميار في ان تعدل وضعيتها وان تنهض
وبمجرد أن نهضت احتضنت عمر بشده وبدأت ان تبكي ولكن هذه المره كان بكاء فرحه وسعاده وامل
عمر انا مش مصدق نفسي من الفرحه انا حاسس اني بملك الدنيا كلها
عائشه وانا كمان سعادتي لا توصف
ميار ايه يا شعب نحن هنا وبعدين انا عايزه اشاركم اللحظه لبعد كده ياعمر شويه
ابتعد عمر وهو يضحك
اقتربت ميار من عائشه واحتضنتها بحب
ميار مش قادره اوصفلك فرحتي بيك
عائشه عارفه والله ياميار وحاسه بفرحتك انتي اختي وفرحتك من فرحتي
بعد وقت من الحوار والاحضان

 

ميار بحرص لازم بقا تاخدي ادويتك وتخلي بالك من نفسك علشان الحمل في الاول بيكون خطر وانتي كمان حملك صعب شويه يبقا لازم تاخدي بالك من نفسك
عائشه حاضر ان شاء الله لحد ما ربنا يكملها علي خير
ميار ان شاء الله
عمر طيب انا هروح عائشه وهرجع علي المستشفي علشان عندي عمليه جراحيه انهارده
ميار تمام هبلغهم وكل حاجه هتكون جاهزه مع ميعاد وصولك
عمر تمام ان شاء الله
ترجلت عائشه معه متوجهين نحو الفيلا
♥︎♥︎♥︎♥︎♥︎♥︎♥︎♥︎♥︎♥︎♥︎♥︎♥︎♥︎♥︎♥︎♥︎♥︎♥︎♥︎
في الفيلا
عائشه دخلت وبمجرد أن رأت خديجه حضنتها بحب
عائشه بابتسامه هتبقي خالتو وعمتو ياخديجه
خديجه وهي تخرجها من أحضانها بجد لا انتي بتهزري
عائشه بجد والله
خديجه بمرح اخذت تفعل حركات جنونيه وهي تهتف هكون عمتو وخالتو الله لا انا مش مصدقه نفسي واحتضنت عائشه مره اخري
خرج علي صوتها الجد حامد وزينب وفاطمه
اقترب عمر وعائشه من جدهم وقبلوا ايديه ورأسه واخبروا
الجد حامد الله الله يااولاد هكون جد لاحفادي اخيرا ايه البشره الحلوه دي
ومن بعدها توجهوا نحو امهاتهم وقبلوا ايديهم ورأسهم أيضا
ومن بعدها اقترب عمر من خديجه واحتضنها بحب وسعاده
خديجه مبارك ياعمر
عمر الله يبارك فيك ياقلبي وعقبالك كده ان شاء الله
خديجه بكسوف ان شاء الله
لتكمل انا هروح افرح احمد دا مش هيصدق نفسو احمد المجنون هيكون خالو
عائشه اه وانت ياعمر بلغ عمي
عمر تمام هرحلوا الشركه ابلعوا وبعدين ارجع المستشفي
عائشه تمام
اقترب عمر منها وقبل رأسها هاتفا خلي بالك من نفسك ومتعمليش مجهود
عائشه حاضر
عمر مش هوصيكم عليها ميار أكدت أن حملها خطر عايزين نخلي بالنا منها
فاطمه متقلقش دي هتكون في عيونه
عمر عارف طبعا ياامي ربنا يديمنا لبعض
ليهتف وهو خارج السلام عليكم والقي نظره سريعه علي عائشه ممزوجه بحب وسعاده
زينب خلي بالك بقا ياعائشه مفيش مجهود ومن هنا ورايح اكلكم هيكون معانا واحنا خلاص بكره رمضان يعني هنبقا مع بعض يعني مش عايزينك تعملي أي مجهود الا لو هتذاكر بس اتفقنا
فاطمه ايوه هو دا الكلام سمعتي جوزك بيقول حملك صعب وانتي من هنا ورايح مسؤليتنا
عائشه حاضر بإذن الله هخلي بالي من نفسي ومن البيبي
خديجه ان شاء الله خير ياقلبي

 

 

♥︎♥︎♥︎♥︎♥︎♥︎♥︎♥︎♥︎♥︎♥︎♥︎♥︎♥︎♥︎♥︎♥︎♥︎♥︎
في الشركه
توجه عمر ليخبر ابيه بهذا الخبر الجميل
ترجل إلي الداخل وطرق عدة طرقات إلي ان اتاه الرد بالدخول
عمر السلام عليكم
محمد وعليكم السلام ورحمة الله وبركاته
ليكمل نورتنا والله ياعمر
عمر دي منوره بيك وبعمي حسن
ليكمل عامل ايه ياعمي مش بتيجي البيت ليه
حسن الحمد لله يابني
ليكمل معلش بقا ضغط الشغل ماانت عارف
عمر ربنا يقويكم
حسن ياارب
عمر بابتسامه عندي ليكم خبر حلو
محمد بابتسامه خير يابني
عمر خير ان شاء الله انا كنت عايزه ابلغكم أنكم كبرتوا وهتكونوا جدود قريب جدا
محمد بابتسامه وقف وتوجه نحوه ليحضنه بسعاده
محمد مبارك ياحبيبي مبارك ياابني ايه الاخبار الحلوه دي وكبرنا خلاص
حسن اكتفي بالمباركه ولكن علامات الفرحه لم تظهر علي وجه
لكن اقترب من عمر واحتضنه
عمر ربنا يباركلنا فيكم
ليكمل انا همشي بقا علشان هروح المستشفي
محمد استني العصير جاي
عمر لا همشي في أي وقت تاني انا جيت بس ابشركم بنفسي
محمد ابدأ والله لازم تشرب حاجه
وبعد عدة دقائق توجه عمر نحو المستشفي
♥︎♥︎♥︎♥︎♥︎♥︎♥︎♥︎♥︎♥︎♥︎♥︎♥︎♥︎♥︎♥︎♥︎♥︎♥︎♥︎♥︎
في المساء
اجتمعت العائله علي مائده الطعام
بعد دقائق من الانتهاء توجهوا إلي الريسبشن
أحمد بهزاره المعتاد انا تبقا خالو يا شعب
عمر بابتسامه شوفت بقا ربنا يستر عليها او عليه منك
احمد والله عندك حق انا ممكن عادي اتخانق معاه علي الشيبسي
خديجه طيب والله تطلع منك
لتكمل لا وكمان دي لو فيها شويبس ممكن تعمل حروب
أحمد لا لحد هنا واستوب الا دا وبعدين من الاول كده نتفق
عمر شوفتوا الخال اللي يجنن
أحمد اه داانا هطلعولكم فرفوش و حاجه كده نادره وهتشوفوا
بس سبهولي
عائشه ومالو بس كده
أحمد ايوه كده اتفقنا
ليكمل مره اخري بس انا لسه مش مصدق نفسي انا هكون خالو يااه يااحمد هيجيلك بيبي صغير يقولك خالو
انا من الفرحه حاسس اني هتجنن
فاطمه اكتر من كده
أحمد قصدك ايه ياحماتي
فاطمه لا يابني دا انا بشكر فيك
زينب بابتسامه أول رمضان لينا واحنا في استقبال حفيد
لتكمل وان شاء الله رمضان الجاي يكون مشرفنا ومكمل لمتنا
الجميع ان شاء الله
فاطمه يلا بقا نعلق الزينه زي كل سنه
الجد حامد عارفين الأجواء دي والفرحه اللي بشوفها في عيونكم بتفكرني بقوله تعالى: {ذَلِكَ وَمَنْ يُعَظِّمْ شَعَائِرَ اللَّهِ فَإِنَّهَا مِنْ تَقْوَى الْقُلُوبِ}
عارفين يااولاد
أدرك السلف الصالح من صحابة رسول اللَّه صلَّى اللَّه عليه وسلَّم والتابعين، الفضل العظيم لشهر رمضان عند اللَّه تعالى، الذي تُفتح فيه أبواب الجنة، وتُغلَّق فيه أبوب النيران
فكان ذلك سببًا في اجتهادهم في العبادة، والمسابقة في الخيرات والتعرض للنفحات،
وينبغي على كل مسلم منا أن يستشعر الفرح بدخول رمضان تعظيمًا لشعائر اللَّه عزَّ وجلّ
وفي احاديث أثبتت عن النبي صلَّى اللَّه عليه وسلَّم كان يُبشر أصحابه بقدوم شهر رمضان ويحثّهم على الاعتناء به
في حديث عن أبي هريرة رضي اللَّه عنه قال: لما حضر رمضان قال رسول اللَّه صلَّى اللَّه عليه وسلَّم: «أتاكم شهر رمضان، شهرٌ مبارك، فرض اللَّه عليكم صيامه، تفتح فيه أبواب الجنة، وتُغلق فيه أبواب الجحيم،
وتُغلُّ فيه مردة الشياطين، وفيه ليلةٌ هي خيرٌ من ألف شهرٍ، من حُرم خيرها فقد حُرم»
عائشه ايه الكلام الحلو دا دا ياجدي ربنا يديمك في حياتنا وينفع بيك الإسلام والمسلمين
زينب فعلا ياعمي تعظيم شعائر الله من تقوي القلوب وحقيقي فيها بهجه وسعاده
خديجه ايوه والله دي بتبقي أجواء جميله
عائشه ايوه انا بحب التحضيرات دي أوي
أحمد خلاص احنا نبدأ من هنا وبعدين نطلع نزين الجنينه
عمر تمام يلا بينا
وبدأت بالفعل التحضيرات في جو مرح وسعاده يفكر الجميع
عائشه كانت تقف تنظر إليهم فقط
عمر وهو يقف علي السلم هات يابني الفرع
احمد تعالي خدو
عمر هنزلك
أحمد وهو ينظر من علي السلم انزل ياحبيبي
عمر نزل هو الآخر وأخذ يجري خلفه
أحمد اهدي ياكبير متزعلش نفسك داانا هتكون اب
عمر ياراجل طيب قول لنفسك ياخالو
ليكمل وهو يمسك بازازه التلج ويجري خلفه
أحمد أخذ هو الآخر الازازه وبدأ هو الآخر في مطاردته
وتدخلت عائشه وخديجه ودار بينهم جو من البهجه
وسط نظرات الجد حامد ومحمد فاطمه وزينب
محمد بضحك عيال والله يعني المفروض بعد كام شهر هيكون مسؤولين عن أطفال ولسه بيلعبوا زي الاطفال
الجد حامد اه ربنا يسعدهم خليهم يلعبوا فرحتهم دي بالدنيا
محمد فعلا والله الواحد سعيد جدا بشكلهم دا
زينب ربنا يديم لمتنا
ليقفوا اخيرا ويعودوا مره اخري إلي التزيين ببهجه ومرح
احمد خد ياعم الفرع من سكات
عمر ايوه كده ناس مش بتيجي غير بالتلج
أحمد تاني يعني والله اجيلك
عمر ياراجل باماره الجروب إلي جريتوا
أحمد ايه دا لا مش فاكر
عمر انزل يلا انزل احسنلك
نزل احمد هو وعمر بعد الانتهاء وأخذ ينظران إلي الشكل بفرحه وسعاده
جوا الفيلا
في الجنينه مدخل الدور التاني
الجانب المفضل لديهم في الجنينه
عمر وهو يقف بجوار عائشه بقالي فتره معشتش الأجواء دي
عائشه ربنا يقدرني ويقدرهم ونعوضك ياحبيبي
عمر ربنا يباركلي فيك ياحبيبتي
ليكمل لسه تعبانه
عائشه لا الحمد لله التعب بقا بسيط
لتكمل وبعدين كلو يهون في سبيل ان البيبي يشرف بالسلامه
عمر أن شاء الله ياحبيبتي ربنا يقر عينا برويه طفل سليم معافي
ويتمهالك علي خير وتقوموا بالسلامه
عائشه اللهم آمين
ليقطع حديثهم دخول شخص ما
عائشه باستغراب …….
الطرف الآخر ……….
♥︎♥︎♥︎♥︎♥︎♥︎♥︎♥︎♥︎♥︎♥︎♥︎♥︎♥︎♥︎♥︎♥︎♥︎♥︎♥︎

يتبع…

لقراءة الفصل التالي : اضغط هنا

لقراءة الرواية كاملة اضغط على : (رواية أحببت وصية رسول الله)

‫3 تعليقات

اترك تعليقاً

لن يتم نشر عنوان بريدك الإلكتروني. الحقول الإلزامية مشار إليها بـ *

زر الذهاب إلى الأعلى