روايات

رواية عشقي الجزء الثاني الفصل الثاني عشر 12 بقلم ياسمين مصطفى

 رواية عشقي الجزء الثاني الفصل الثاني عشر 12 بقلم ياسمين مصطفى

رواية عشقي الجزء الثاني الفصل الثاني عشر 12 بقلم ياسمين مصطفى

رواية عشقي الجزء الثاني الفصل الثاني عشر 12 بقلم ياسمين مصطفى

عند ادم ونور….
كان ادم قاعد جنب نور وكانت جنب نور مي…
دخل الدكتور بتاعهم….
……..: السلام عليكم.. انا دكتور جمال… اتمني اننا نكون كويسين مع بعض.. انا مبحبش الكلام وانا بشرح…اي نقطه مش مفهمومه اتمني انكوا تقولولي عليها.. بتمني اننا نكون حلوين مع بعض….
نور: اي جو ابتدائي دا…
مي: ههه عندك حق… بس مز اووي علي فكرا…
نور: احم…وبصت علي ادم..
ادم: ركزي يانور وسيبك منها…
مي بغيظ: اي سيبك منها دي ياكابتن…
ادم: هو انتي شيفاني لابس شورت وفنله عشان تقوليلي كابتن…
نور بصوت عالي شويه: ما خلاص بقا…
لف الدكتور علي صوتها…
جمال: انتي يا انسه اتفضلي برا…
نور: اسفه والله يادوك اخر مره..
جمال بصوت عالي: انتي سمعتي انا قولت اي برااا….
وقف ادم بشموخ وقال: احنا اسفين يادوكتور اخر مره مش هتتكلم تاني…
جمال: وانت يا حبيب قلبها محموق اووي كدا ليه…
ادم: انا مسمحلكش انك تتكلم عننا ب الطريقه دي..
جمال: والله انا الدكتور واقول اللي يعجبني واللي علي مزاجي….
ادم بعظمه: واحنا ولاد قا…..
نور ضغطت علي ايده وبصتله انه ميتكلمش ويقول هما ولاد مين….
جمال بسخريه: كمل… ل تكون ابن وزير التربيه والتعليم ولا بن وزير الداخليه….
مي: خلاص يادوك.. احنا اسفين…
جمال: اقعدي يا انسه مكانك عشان مدخلكيش معاهم…. دول هتمنعوا من دخول محضراتي بعد كدا…
ادم مسك ايد نور: انت اللي خسران يالا يانور…
جمال: استنوا…
ادم فكر انه هيعتزر منهم… لفله بشموخ وغرور لكن اتصدم لما لقاه بيقول..
جمال: كارنيهاتكوا…
نور بصت ل ادم بدموع: ادم…وبصت لجمال بترجي…. دكتور اخر مره والله…
جمال قلبه وجعه من دموعها لكن ش وقال: يا انسه احنا متفقين من الاول ان محدش يتكلم وانا بشرح… لان دي تعتبر اهانه ليا…..
كان كل دا تحت نظر واحد…بيراقبهم…. وفجأه دخل رئيس الجامعه وقال….
رئيس الجامعه: دكتور جمال…ممكن افهم في اي…
جمال اتصدم ان ازاي الخبر وصل لرئيس الكليه ب السرعه دي….
جمال: احم مشكله بسيطه…
رئيس الجامعه: المشكله دي تتحل وفورا… مش عايز مشاكل يا دكتور…
جمال: حاضر… متقلقش مفيش مشاكل
رئيس الجامعه:اتمني فعلا يكون كدا…
وخرج وسابهم….
جمال بص لنور وقال:اتفضلي يا انسه…اتفضل يا استاذ…اخر مره تتكلموا وانا بتكلم…لان دي اهانه ليا…وانا اكتر حاجه بكرها ف حياتي الاهانه وقله…الزوق…قال كدا وهو بيبص ل ادم…..
ادم كان هيتكلم بس نور ضغطت علي ايده واترجيته بعنيها انه ميتكملش عشان هي مش عايزه مشاكل…وكمان من اول يوم….وفعلا استجاب ادم لرغبه توأمه وقعدوا…وجمال عاد شرحه من تاني….
استووووب….
ادم قاسم الجوهري:شاب ف ال20 من عمره مرح شويه…بيحب اخته جدا…نور..مبيحبش حد يهينها او يزعلها…طيب جدا…شبه عشق حتي ان صوته حلوو جدا زيها….طويل…وعريض..عينه سودا..شعره اسود…وحلوو جدا يعني
نور قاسم الجوهري:التوأم الغير متشابهه ل ادم…طيبه جدا واحيانا بتوصل للسذاجه…دموعها قريبه جدا…حساسه…شعرها طويل جدا بس مخبياه تحت الحجاب…عنيها مزيح بين الاخضر الفاتح والغامق…العود متوسط…
مي:بنت عندها 19 سنه…من الصعيد..طيبه جدا وجدعه جدا…طلبت من اهلها انها تروح عند خالها اسكندريه عشان تدخل جامعه اسكندريه…وفعلا اهلها وافقوا بعد تعب طوييل لانهم خايفين عليهها من البعد…. ملامحها جميله جدا…بس متمرده…
جمال:جمال دكتور جديد…طويل وعريض شعره اصفر غامق وعنيه اخضر غامق…جميل جدا وطيب جدا….بس مش بيبين جمال من اسره غنيه جدا جدا بس بيعمل زي نور،مبيبينش لا اصله وفصله.
*************************.
اما بقا ف شركه الجوهري….
قاسم: روضه ابعتيلي استاذ يزن…
روضه: تحت امرك يافندم…
خرجت روضه من مكتبها لمكتب يزن… لقت الباب مفتوح حبه صغيرين وهناك سكرتيره الملزقه اللي اسمها سهام… كانت بتحاول انها تقرب منه…
سهام بمياعه  وهي بتحاول تمسك ايده: يزن بيه…
يزن بحده: اتفضلي برا… ومتتعديش حدودك تاني..
دخلت روضه المكتب ومسكت ايد سهام وقامت تنياها وهي بتقولها ف ودنها..
روضه:هما اهلك مقلولكيش ان اللي يمد ايده علي حاجه مش بتاعته يبقي قليل الادب…اتفضلي برا من سكات عشان متزعليش مني…
خرجت سهام بخوف من روضه….لكن كان يزن مبسوط جدا…
يزن بضحكه رجوليه:ههه…اي الشراسه دي ياروضه…بتغيري
روضه بخجل:احمم..لا بغير اي بس يا استاذ يزن…دي.دي كانت بتحاول تضايق مديري وانا مسمحش بكرا ابدا…
قرب يزن منها وهو بيقول…
يزن:قولي انك بتحبيني زي ما انا بحبك..وبتغيري عليا زي ما انا بغير عليكي..بغير عليكي من اي حد بيحاول انه يكلمك حتي بغير عليكي من بابا نفسه.. انا بحبك يا روضه ونفسي اكمل بقيت حياتي معاكي…..
روضه بصدمه:اييييه وزقته وطلعت تجري من المكتب لبرا الشركه كلها…..
يزن ب استغراب:هو انا قولت اي غلط…ل احسن يكون حد ف دماغها…كمل بغيره دا انا اقتله واقتلها لو فكرت انها تبعد عني..
استوووب…
يزن قاسم الجوهري،:يزن عنده 25 سنه…بيشتغل مع ابوه في شركه الجوهري…يزن بيحب روضه سكرتيره ابوه وبيحس بغيره لما حد من العملاء بيحاول يكلمها…طويل عينه فيروزي…حاد الطباع عصبي جدا…
روضه:عندها 23 سنه جميل جدا عود متوسط من عيله متوسطه الحال…قلبها طيب جدا وبتحب يزن لكن متعرفش انه بيحبها…واتصدمت جدا لما عرفت انه بيحبها…بس ياتري هتوافق انهم يرتبطوا…
____________________
فاق يزن علي صوت ليفون المكتب وكان ابوه…
يزن:نعم يافندم…
قاسم:انت يا استاذ يالا عشان نروح…
يزن:حاضر يابابا…..انا خلصت اللي ورايا وهنزل حالا…
قاسم:مشوفتش روضه انا بعتهالك من شويه ولسه مرجعتش…
يزن:مش عارف يابابا…
قاسم:خلاص ماشي ماشي…
*****************
مساءا في بيت عائله الجوهري….كان كل واحد روح…
عد ما يزن كلم ابوه نزل وروح هو وقاسم ونور وادم روحوا بعد مانور اخدت رقم مي..وجاسر بعد ما خلص شغله….
كانت رسيل وعشق بيرصوا الاكل ع الترابيزه…وخلصوا وقعد كل واحد ف مكانه…
كان قاسم ع الكرسي اللي قصاد عدي…وكان جنبه عشق…وجاسر جنبه فرح مراته…وعدي وجنبه رسيل…وادم ونور…وكان مراد فاضل يبصلهم…
مراد:اي دا كل واحد معاه واحده وانا معييش…
قاسم بحده:كل يامراد..
مراد بخوف مصتنع:شبعت ياوالدي…استاذن انا عشان عندي مذاكره..
عدي بضحكه:يبني هو لسه حد اكل…هو احنا بنستني مين ياقاسم….
الجرس ضرب وقام قاسم وعشق يفتوحوا الباب….
ميار بضحكه:هاااي…
عشق حضنتها جامد:حبيبتي مبسوطه انكوا قبلتوا العزومه….
ميار:هو انا اقدر مجيش بعد ما انتي عزمتيني….
حسام ببسمه:قاسم باشا…
قاسم حضنه وهو بيقول:مش قولتلك بلاش شا دي….انت اخويا…
حسام:حبيبي تسلم وبص لعشق ببسمه اخويه وهي كمان بصتله بنفس البسمه وافتكروا اول لقاء بينهم…
فلاش باك…
رسيل:ههه كفايه بقا يا ارنبه….توأم…
عشق:ياختي خمسه عليا…
رسيل:ههه…ماشي يختي..هتروحي فين دلوقتي..
عشق:طبعا عند قاسم..عشان اقوله الخبر دا..
رسيل:ماشي ياحبيبتي عقبال مايجوا ب السلامه..
عشق:انتي هتيجي معايا….
رسيل:لا انا هروح اعمل صفره حلوه كدا لعدي…عشان مجاش من امبارح…
عشق:ماشي ياحبيبي…سلام…
رسيل:سلام…
ركبت عشق العربيه مع عم محمد..
عشق:وديني لشركه قاسم ياعم محمد لوسمحت…
عم محمد:حاضر يابنتي
*****************
ف شركه قاسم و بالتحديد ف مكتب قاسم…
ملك:مستر قاسم في واحد اسمه حسام احمد عايز يشوف حضرتك…
قاسم:عندنا اجتماعات النهارده..
ملك:لا حضرتك مفيش غير كام فايل كدا محتاجين امضتك..
قاسم:خلاص خليه يدخل…
ملك خرجت وقالت:اتقضل يت بشمهندس…
دخل حسام لمتكب قاسم.. وقال..
حسام:ازي حضرتك ياقاسم باشا..
قاسم:الحمد لله اتفضل استريح…تشرب ايه..
قعد حسام وقال:لا شكرا مش عايز حاجه…انا المهندس حسام احمد..مهندس جديد..اخدت الشهاده من جانعه ****ب امريكا…
قاسم وهو بيشوف ورقه:امممم كويس جدا جدا…
وفضلوا يتكلموا عن الشغل وعجب قاسم جدا تقديراته وكلامه عن الشغل والجامعه اللي هو اخد منها الشهاده دا موظف مترفضش….
قاسم:مدام ملك عايز ورق للعقود…***
مللك:حاضر يافندم…
وفعلا جابت العقود عشان حسام يبقي موظف رسمي،…
ومضوا العقود…
حسام:شكرا جدا ع القهوه ياقاسم بيه انا يشرفني ان انا اشتغل ف شركه الجوهري…
قاسم:الشرف ليا
حسام:هوووف….معلش ياقاسم بيه وقعت مني غصب عني…
قاسم:دلق القهوه خير…ولا يهمك…اتفضل الحمام من هنا….عشان تظبط هدومك…
حسام:شكرا…
ودخل حسام الحمام
خبطت ملك ع الباب مره تانيه
ملك:احم قاسم بيه مدام عشق عايزه تدخل لحضرتك…
قاسم:مش قولت قبل كدا مليون مره يامدام ملك عشق هانم تدخل ف الوقت اللي تحبه…
ملك:اسفه  ولله..وخرجت اتفضلي يامدام عشق….
عشق ببسمه:شكرا ليكي….سلميلي ع الصغيره…
ملك ببسمه:الله يسلمك…
قاسم قام من علي مكتبه وباس راسها…
قاسم:ايه اللي جابك ياعشقي…
عشق:ان مش عايزني اجي…
قاسم:لا مش قصدي…قصدي انك بتيجي ف حالتين…يا اما حاجه غيظاكي…يا اما…
عشق بفرحه:يا اما ايه….
قاسم:حامل…
عشق بفرحه:اه بحبك اوووي وحضنته…وهو حضنها جاامد..وقال…
قاسم:اخيرا ياعشق…حلمي بيتحقق قدام عيني…اخيرا…
عشق:والمفجأه التانيه…لما تعرف انهم توأم….
قاسم بفرحه:الحمد لله يارب…انك محرمتنيش من حاجتين…لا المال…ولا البنون….
خرج حسام من الحمام….وهو بيقول…
حسام:اسف جدا ياقاسم بيه ع البهدله…اللي…عششق…
عشق بصدمه:حساام
قاسم بغيره وغضب خفي:انتوا تعرفوا بعض…
عشق:ااه دا حسام بن عمي احمد….
حسام وهو بيقرب من عشق:عشق…انتي هنا ازاي…
قاسم بصوت عالي:كلامك معايا انا…متوجهش كلام لمراتي….
حسام بصدمه:مراتك وفضل يبص لعشق كتير…قاسم اتجنن وفضل يضرب فيه ب البوكس…
عشق بخوف من تهور قاسم:قااسم…خلاص…خلاص يا قاسم كفايه…
قاسم بغضب:اي خايفه علي حب الطفوله ل يموت…..قولي انك لسه بتحبيه….بس انسي ياهانم انتي دلوقتي ست متجوزه…
عشق بدموع وصدمه:اي اللي بتقولوا دا….
حسام بوجع:اااه ياقاسم سيبني…انا راجل متجوز وبحب مراتي وعندي عيال….عشق كانت اختي بس مش اكتر…
قاسم:وانا ايه اللي يضمن لي انك متبصلهاش بصه كدا ولا كدا…
حسام بعشق لميار:اكبر دليل علي كدا اني بحب مراتي جدا زمش مستعد اخونها ولا اعمل اي حاجه تهين كرامتها…..وغير كدا اني اب وعندي ولد….
التمس قاسم صدق حديثه…وقال
قاسم:حسام….انا كنت عارف انك كنت بتحب مراتي من سنين فاتوا…
خسام:اديك قولت كنت…كنت بها وكنت فاكر الحب دا غلط لاننا كنا مراهقين….لكن دلوقتي انا حبيت او عشقت ومفكرتش ف عشق تاني بعد ما اتجوزت…
قااسم:هحااول اصدقك….عشق انا…..اي دا هي راحت فين…..
وخرج يجري وخرج وراه حسام…
قاسم:مدام ملك مشوفتيش عشق…
ملك:نزلت تجري من هنا حضرتك وهي بتعيط….نزل قاسم بسرعه وهو بيقول…
قاسم:انا غبي…ازاي مقدرتش اسيطر علي نفسي
……ونزل بسرعه من ع السلم وخرج برا الشركه وشاف عشق وهي ماشيه ع الطريق ومش اخده بالها من العربيه الكبيره اللي معديه…
قاسم واقف زي الصنم مش قادر يتحرك….لكنه جري بسرعه وشدها من قدام العربيه……
قاسم بصوت عالي،:انتيي غبيييه…..كنتي هتموتي….
عشق ببكاء:لما اموت احسن من ان جوزي يشك ف حبي لييه…او حتي يشك اني لسه بفكر ف حد غيره…ات طلعت وحش ياقاسم….بعد دا كله تقولي اني مبحبكش واني لسه بحب حسام….اول يوم قابلتك فيه حكيتلك علي كل حاجه عني…كل حاجه وقولتلك انه مجرد اعجااب بس وانه كمان ف سن المراهقه….وكنت معرفاك كل حاجه من البدايه…لكن دلوقتي بتقولي اني بحب غيرك بتشك فيا….خلاص ياقاسم اكتفيت مني….كفايه كدا عيشه الموت احسن بقا…..
قااسم بغضب:انتي انانيه ياعشق انانيه….مفكرتيش ف جاسر…ولا حتي ف يزن….مفكرتيش فيا ان ازاي انا هعيش من غيرك…..انا مقدرتش اسيطر علي نفسي من الغيره…لما انتوا الاتنين عرفتوا بعض وانا واقف زي قرطاس الجوافه قوليلي اي شعورك لما انا اقف مع واحده وانتي معايا….ونطلع عارفين بعض وكان فيه بينا اعجاب زمان….
ايه هي رده فعلك…
عشق بشراسه:هقتلكوا انتوا الاتنين….
قاسم:شوفتي….اهو انا بقا مسمحش لحد انه يبصلك…انا بحبك ياعشق….
حضنته…
عشق:طب ما انا كمان بحبك ياقاسم…
قاسم:عارف اني قسيت….بس معلش لازم تقدري موقفي…
حسام قربمنهم وهو بيقول…
حسام:انا اسف والله…انا مكنش قصدي اني اعمل مشاكل بينكوا انا حقيقي من وقت ما اتجوزت وانا بحب مراتي ومفكرتش ف مراتك خااالص والله العظيم…وحيااه ابني فاارس م فكرت فيها….
قاسم
:خلاص ياحسام انا مصدقك والايام هتثبت….
حسام:ان شاء الله….
عشق:قااسم عايزه اروح اطمن ع البيبي….
حسام بفرحه حقيقه:انتي حاامل…..مبروووك…..
عشق:الله يبارك فيك….
حسام:عندكوا اولاد تانيه…
قاسم:اه عندنا جاسر ويزن…
حسام:ماشاء الله ربنا يبارك…..وانا عندي فارس
قاسم:ربنا يديمهولك….
حسام:ياارب…..استأذن انا….
قاسم:خلاص بقا ياعشق متبقيش قفوشه بقا
عشق بدوخه:قاسم..واغمي عليها..
قاسم:عشق….عشق….واشتالها وراح ع المستشفي مع عم محمد ب العربيه….
ف المستشفي….
قاسم:اي دكتوره نسا تيجي بسرعه……
ميار جت تجري وهي بتقول:مدام عشق….اي اللي حصل ياقاسم بيه……..
قاسم:كنا بنتكلم واغمي عليها…..
ميار كشفت عليها…وقالت…
ميار:لا دي حاجه عاديه جدا….
قاسم:طيب الحمد لله.   هتفوق امتي
ميار:حالا….
وفعلا مفيش،دقيقه الا وفاقت عشق….
قاسم:عشقي انتي كويسه ياحبيبي  …
عشق:ااه ااه كويسه عايزه اطمن ع البيبي…
وفعلا عملوا السونار وطلع البيبي كويس…وكتبت ميار لعشق شويه ادويه….
عشق:ابنك دا يا دكتوره…
مياار:ااه فارس ابني….جبته معايا لان باباه راح يقدم علي وظيفه يارب يتقبل…
قاسم بحذر:جوزك اسمه…اي….
اتفتح الباب ودخل منه حسام بمرح وهو بيقول…
حسام:قطتي….
عشق وقاسم:حساام…
ميار:اقدملكوا حسام جوزي…
ودي كانت مقابله بينهم…..اول مقابله يعني….اتعددت المقابلات والزيارات واللي منها اتأكد م ان حسام خلاص مش بيفكر ف مراته….والعيلتين بقوا صحاب جدا….
بااااااك….
حسام:ازيك يامدام عشق…
عشق:انا بخيرالحمدلله اتفضلوا..اي دا فين فارس…..
حسام:بيقول انه ع الطريق….
قاسم:تمام اتفضلوا….
ودخل حسام وميار…..وسلموا ع الكل…..
جاسر:اتفضلوا ياجماعه….
قاسم:لسه فارس يبني هناكل من غيره…
جاسر:وفيها اي يعني اللي مبيحترمش مواعيده ملوش اننا نستناه…
جرس الباب رن….
فرح:هقوم افتح…كانت هتقوم لكن جاسر مسك ايديها بغضب وهو بيقول بهمس ف ودنها….
جاسر بهمس،:حسك عينك تقومي من مكانك يافرح او تفتحي موضوع معاه فااهمه…
فرح:طيب بس سيب ايدي….
مراد ل ادم ونور:شكلها هتولع ياحماده…
ادم:شكلك فااهم يانصه…
فرح:ابغي اقول اني ما ربيتكوا بس استحي والله…
جاسر ساب اديها وقام فتح لدكتور فارس…
جاسر ببسمه صفرا:اهلا وسهلا…
فارس ببسمه:ازي حضرتك…
ودخل فارس وسلم ع الكل ومد ايده لفرح وهو بيقول…
فارس:ازيك ياانسه فرح..
حط جاسر ايده مكان اديها وهو بيقول…
جاسر:مدام فرح…وبعدين حريمنا مبتسلمش علي رجاله….بتسلم علي ستات بس….
مراد بهمس:اووو هات التوكتوك عشان يزمر…1
ادم:علي فكرا اسمها هات الدكتور عشان يخيط…
مراد:هي كدا ياعم…
وقعدوا اكلوا وبعد ما تكلوا عملوا الشاي والقهوه…
استوووب…
فارس حسام احمد:شاب في اواخر العشرينات….جميل جدا….دكتور..محترم…طويل القامه وعريض المنكبين….
جاسر:فرح…تعالي عايزك ف البلكونه…
فرح:حااضر..
جاسر:الابن الاكبر لقاسم الجوهري….طويل زي ابوه وعريض….بيعشق فرح بس مش مبين انه بيحبها ببغير عليها جدا…ضابط ف الشرطه….بيحب اخواته ومبيحبش حد يمس اخواته بسووء…..
فرح:الابنه الكبري والوحيده لعدي…ورسيل…جميله جدا محجبه عيونها فيروزي وشعرها طويل…بتحب جاسر جدا جدا…بس مبتبينش دا….
يزن:تعالي يادكتور لارس نقعد ف الجنينه شويه…
فارس:اتفضل….
قاسم:طبعا انتوا معزومين عندي النهارده ع العشا كمان…اتفضلوا علي اوضه المكتب نشوف شغلنا…..
عدي وحسام:تمام
مراد:ههه…استاذ ادم…نور هاانم تعالو ورايا…
نور:لييه…
مراد:انتوا مفكريني نسيت انا لسه فااكر مش هرحمكوا النهارده….
وطلع وطلع وراه ادم ونور….
ادم:انا هيجيلي تلوث سمعي…
مراد:اقعدوا بقا…احم احم احم…ايوا…بسم الله…
ادم:خلص يابني انت ف الاذاعه…
مراد:هههههه حلوه…خلاص بقا هبدأ بيقولك مركان جايب شعره علي جنب…لييه..ها ليه…
ادم:ليه يا اينشتاين عصرك…
مراد:عشان عايزه ف موضوع هههههه…بيقولك مره واحده اسمها ساندي دخلت كليه الهندسه بقا اسمها ساندي متر مربع…..هههههههه
نور:يخربيت تقل دمك…دمك سم….
مراد:طيب بصي بيقولك مره واحده اسمها نور غسلت وشها اتكهربت…
ادم:مين اللي بيقولي…امشي من وشي…بص روح قول ل ابوك….
مراد قاسم الجوهري:في بدايه الشباب 16 سنه….دمه خفيف جدا جدا…بيحب اخواته اووي وب الاخص ادم ونور…بيبحب يهزر معاهم…وكدا يعني…اخر واحد ف العيله…اخر العنقود…
يتبع …..
لقراءة الفصل الثالث عشر : اضغط هنا

‫26 تعليقات

اترك تعليقاً

لن يتم نشر عنوان بريدك الإلكتروني. الحقول الإلزامية مشار إليها بـ *

زر الذهاب إلى الأعلى