روايات

رواية المبرمجة الشقية الفصل الثاني 2 بقلم نشوة عادل

رواية المبرمجة الشقية الفصل الثاني 2 بقلم نشوة عادل

رواية المبرمجة الشقية الجزء الثاني

رواية المبرمجة الشقية البارت الثاني

رواية المبرمجة الشقية الحلقة الثانية

-فجأة يونس طلع وشدها عليه وهى حست بايده ع ضهرها كانت هتنفعل لحد ما حست بالسوستة بتتقفل كانت متوترة جدا ومحرجة
يونس: برافو يا باش مهندسة حقيقى احنا كلنا فخورين بيكى وبنرحب بوجودك معانا هنا بالشركة
بسنت باحراج: شكرا لحضرتك ممكن استأذن انا اروح
يونس: اكيد بس ثوانى من فضلك … بص للموظفين وقال: اتفضلوا انتم كمان روحوا … بعد الكل ما خرج قرب عليها يونس وميل ع اذنها وقال: مش قولتلك 100 مرة بلاش تلبسى حاجات قصيرة وضيقة!
بسنت بتوتر من قربه: يونس ابعد ممكن حد يدخل فجأة
جذبها من وسطها وطبع قب.. لة طويلة وشغوفة وقال: انتى مراتى يا هانم ولا انتى نسيتى بقى جاية هنا ع شركتى تتحدانى وتنزلى كلامى فى انك مش هتشتغلى ماشى يا بسنت
بسنت بخوف: انت بتهددنى ولا ايه ع فكرة جو سى السيد وامينة ده خلص من زمان ع فكرة
يونس بابتسامة: يا شيخة اومال مالك كشة فى بعضك عاملة زى الكتكوت المبلول كده ليه😂

 

 

بسنت بقوة: لا مش خايفة ع فكرة وانت كنت بتستقل بيا وبذكائى وادينى اثبتلك اهو انى استحق اكون فى شركتك
يونس بخبث: موافقتش اوى يعنى
بسنت: نعم! يعنى ايه؟!
يونس: يعنى ايه المقابل يا زوجتى العزيزة😉
بسنت بتوتر بعد ما فهمته: انت قليل الادب ع فكرة
يونس: بس بعشقك موت على فكرة … يالا بقى ننزل نروح ع بيتنا قبل ما اعمل حاجات هتهور واعملها هنا بالمكتب
طلعت تجرى قصاده وهو ضحك ع منظرها … يعدى الوقت والشهور وبسنت تثبت اد ايه هى ناجحة وذكية بشغلها وده بيخلى يونس يحس انه كان ظالمها لما منعها من الشغل فى البداية وبسببها عملوا صفقة شراكة مع اكبر شركات البرمجة فى تركيا ونجحت الصفقة والشركة كبرت بفضلها
يونس وقف فى ساحة الشركة وقال: شباب النهاردة ان شاء الله هنعمل حفلة كبيرة بمناسبة نجاح الشراكة مع الشركة التركية وهيبقى فيه مفاجأت للجميع
الموظفين: هيييييييه يحيا يونس ملك البرمجة
واحدة من الموظفين: طيب الحفلة هتكون فين؟!
يونس: انا حجزت نادى (……) هنعمله هناك
فى الليل بالتحديد فى شقة يونس وبسنت كان قاعد مستنيها لحد ما تخلص عشان يروحوا سوى
بسنت: يالا يا حبيبى انا جاهزة
يونس بعد الابتسامة ما اختفت: ايه اللبس ده وربنا ما انتى نازلة من البيت بالمنظر ده
بسنت بغضب: يوووووه بقى هو انت مش بيعجبك حاجة ابدا وبعدين ده لبس يليق بالحفلة

 

 

يونس: تولع الحفلة بصاحبها انتى مفكرانى ايه انزل بيكى ملكان عرض واقول للناس شوفوا المزة اللى متجوزها
بسنت بضحك: فصلتنى
يونس وهو بيجز ع اسنانه: بسنت متستفزنيش دلوقتى حالا وبدون نقاش تدخلى تغيرى المسخرة دى والا قسما بالله ما هاخدك معايا انا بقولك اهو
بسنت وهى بتدبدب ع الارض: هووووووف
خرجت بسنت بعد ما لبست فستان بكم طويل ومحتشم ورفعت شعرها بطريقة كلاسيكية اول ما شافها يونس صفر وقال: وربنا كده احلى بكتير
اخدها ووصلوا ع النادى وسط نظرات الموظفين اللى مستغربين ازاى جايين مع بعض طلع يونس ع الاستيدج واتكلم
يونس: طبعا اللى انا فيه دلوقتى بعد فضل ربنا سبحانه وتعالى وتوفيقه وبفضل مجهودكم انتم كمان الشركة دى اتعاملت من الصفر بمجهودنا كلنا حاربنا واتحاربنا لحد ما ربنا يسر لينا امورنا وبقينا رقم واحد فى مصر والوطن العربى عشان كده انا قررت انى ارقى كل شخص للرتبة الاعلى مع رفع الاجر ل ٥٠ فى الميه
وهنا تعالت الاصوات بالتصفيق والصراخ بالفرحة ثم اكمل يونس: طبعا استاذة بسنت عبدالسلام بالرغم من صغر سنها اثبتت هى اد ايه جديرة بالثقة ودى بشهادة الجميع واللى قدرت تحققه ع ارض الواقع وزى ما بيقولوا وراء كل رجل عظيم امرأة عظيمة

 

 

هنا الكل استغرب ومبقاش فاهم وبقوا يتهامسوا لحد ما قال: مدام بسنت تبقى زوجتى …. وهنا ارتسمت علامات الدهشة ع وشوشهم جميعا بالصدمة فاكمل: الكل عارف انى متجوز بس مين محدش كان يعرف بسنت لما جات ع الشركة اتفقنا انها متقولش انها مراتى عشان محدش يفكر انها واخدة احقية بزيادة باعتبار انها مرات صاحب الشركة وبما انها اثبتت كفائتها للجميع يبقى لازم نظهر حقيقة علاقتنا ليكم فى النور
صقف الجميع ونزل يونس وهو بيقبل ايدها وحضنها بحب ورقصوا سوى وقضوا يوم لطيف
( الست مش كمالة عدد ولا تنقص من العقل المهنى شئ بالعكس والدليل ان منهن من وصلت لاعلى مراتب كرئيسة دولة ووزيرة وعالمة وقاضية وغيرهم)

لقراءة الرواية كاملة اضغط على : (رواية المبرمجة الشقية)

اترك تعليقاً

لن يتم نشر عنوان بريدك الإلكتروني. الحقول الإلزامية مشار إليها بـ *

زر الذهاب إلى الأعلى