رواية معلمة من الصعيد الفصل الثلاثون 30 بقلم مريم شعبان
رواية معلمة من الصعيد الجزء الثلاثون
رواية معلمة من الصعيد البارت الثلاثون
رواية معلمة من الصعيد الحلقة الثلاثون
سليم: الوصية كانت لعبة مني
موده: نعم و تبص وراها بعد ما سمعت صوت كسر و كان عز كان جايب ليها المياه
عز: نعم يا جدو
سليم: اقعد و افهم
موده: معلش ثواني أنا سمعت صح يعني انت يا جدو اللي عملت ده كله عشان اتجوز أنا و عز بس
سليم: كانت كانت يا هبلة
موده: مش فاهمة
سليم: اقولك يمكن ما عرفت انك جاية كنت عايزة اعمل اي حاجة عشان تقعدي معايا و بس الصراحة الاول قررت اني هعمل نفسي تعبان و اطلب منك انك تقعدي معايا و كنت متأكد انك هتوافق بس لما طلعت اوضتك مامتك الله يرحمها و قعدت اليوم ده فيها لقيت ورق كتير اوي موجود و صندوق بتاعتها حاطة فيه كل حاجة بتاعتها بعد وفاتها صابر جبلي الصندوق ده و قالي الصندوق ده وصية من زهراء لكي بتقولك افتحه لما موده تكبر و ساعتها مكنتيش عايز اخد الصندوق عشان كنت زعلان منها في سهام اخدته و طلعته اوضتها المهم بقي لما كنت نائمة في اوضتها لقيتها كاتبة جوابات كتير بتعتذر أنها سيبتني و أنها بتحبني و اني اسامحها لقيت جواب من الجوابات بيقول بالنص كده
ابي الحبيب ابنتي موده وحيدة و أراد أنا احفظ عليها أنا لا اعلم ما سيحدث في المستقبل لكن امنيتي اني موده تتجوز واحد من ابن سهام و نبيل و بالتحديد عز استغربت اوي ليه كتبت كده بس لما قرات بقي الجواب
أنا عارفة يا بابا انك هتعمل المستحيل عشان تخليها تقعد جنبك بلاش تخليها تقعد غصب عنها خليها تتجوز عز و تعيش في سعادة معه ساعتها عز اساسا كان عنده عشر سنين لما توفت و هي كانت بتشوفه علي طول عشان سهام كانت بتروح تشوفها برة المهم بقي لما قرات الجواب و عرفت انها وصية بنتي قولت لازم انفذها بس فكرت اني نبيل عمره ما يوافق غير لما يعرف انها خطة مني عشان خليكي تقعدي معايا في قررت أقوله كده بعد خناق كتير خليته يوافق و يقنع سهام أنها فكرتي المهم بقي انتي عارفة الأحداث لما جيتي بس و الله يا بنتي هي ولا خطة مني ولا اي حاجة أنا قولت اقولك عشان مش ضامن اي يحصل و حد يجي يقولك دي خطة من جدك والدتك كانت كاتبة كده و ظاهر أنها كانت بتحب عز اوي اوي عشان كان طيب عليها و حنين في حبيت تكوني مراته و انا نفذت وصية بنتي اطمن متكنيش زعلانة مني ولا زعلانة من والدتك
عز: ده كله يحصل طيب ليه يا جدو ليه تستحمل الوجع ده كله لوحدك
سليم: مش مهم أنا يا بني موده انتي عندك دلوقتي حرية الاختيار لو عايزة تكملي مع عز أو لا لا متزعليش مني يا بنتي و الطلاق يتم في اقرب وقت
عز: حرية اختيار اي موده انتي موافقة علي الكلام ده
سليم: ملكيش دعوة بيها و سيبها براحتها يارب متكونيش زعلانة مني
عز: موده ردي عليا انتي مستحيل تسيبني صح
موده بدموع: ازعل ازعل ليه حد يزعل يا جدو و ربنا رزقه بشخص زي عز يعني أنا لو قعدت سنين عمري كلها ادور علي واحد زي عز مش هيكون موجود ماما كان عندها حق لما قررت تخلني اتجوز عز ده هي كانت شايفه هو و صغير ما دلوقتي عامل اي صدقني يا جدو أنا مش زعلانة أنا بحمد ربنا كل يوم أنه جمعني أنا و عز و كلها اسابيع و هيكون في بيته و حياتنا بقيت حياة واحدة ربنا يحفظك لينا مش زعلانة و باست أيده
عز: ايوه بقي كده كنت هموتك لو قولتي طلاق
سليم: بتحبي الكائن ده اوي كده
موده حضنت سليم: أنا الاول كنت بقوله بحبك كده يعني كلمة بقولها و حاسة اني فرحانة إنما دلوقتي أنا بحبه اوي اوي اوي اوي يا جدو أنا بحب كلامه و خوفه عليا لما يتخانق معايا و يجي في نفس الدقيقة عشان يكلمني و يقولي متزعليش مني مواقف كتير اوي يا جدو تخلني احب عز ربنا يحفظنا لبعض
سليم: يارب و يحضنها
عز: ما تبعد يا حاج احضن المدام عشان ده موقف حساس
سليم: بس يا حيوان
موده: بحبك اوي يا جدو
سليم: و انا كمان يا قلب جدو
عز: خيانة
سليم بخضة: في أي يا ابن المجنون انت
عز: حاضن المدام كده ليه لا خيانة الشرف ولا العار لا لا
سليم: في أي يا هبل يا ابن الهبل
عز: سوري اندمجت شوية
موده بضحك: و الله مجنون
عز: عشان بحبك
سليم: طيب يلا يا رومانسي من هنا
عز: اخد مراتي و امشي الموضوع محتاج حضن اقسم بالله
موده: لا أنا قاعدة مع جدو
عز: والله
موده: اه و يلا من هنا عشان عايزة اتكلم مع جدو براحتي
سليم: اه يلا
عز: ماشي يا سليم اخدت المدام ماشي ماشي و يمشي
سليم بضحك: مجنون و الله
***
عند عز كان مبسوط اوي اني موده بتحبه زي ما هو بيحبها (ربنا يجمع بين اي قلبين بيحبوا بعض و يجعلهم زوجين صالحين)
عز: أنا اروح اشوف العيال دول خلصوا ولا لسه و يروح كان كل واحد نايم على كنبة
عز: يا شباب يا كاد يا يوسف
جاد: نعم
عز: نايمين كده ليه
يوسف: هم ساعتين شاي و كوباية جد
عز: بسم الله مالهم دول
سهام: سيبهم يا عز خليهم يناموا شوية
عز: طيب خليهم يطلعوا فوق
سهام: سيبهم طالما ناموا هغطهم و هقول لبسملة اني يوسف: نام عندنا و لما يقوم يبقي يروح
عز: تمام دي موده عملتهم الاداب
*****
تاني يوم في المدرسة في فصل جاد
جاد: مبتدأ منصوب
موسى: انت بتقول اي
جاد: بس يا بني انت فاهم حاجة
يارا: جاد احنا عندنا علم نفس مش عربي
يوسف: اسكت فضحتنا
جاد:أنا مش مركز و حاسس اني مش فاهم حاجة
مروان: ما طبعا يا جدعان بنذاكر كل حاجة في يوم عايزين تفهموا يعني
تيا: اسكت يا مروان بالله عليكي
مروان: اسكتوا انتوا خلوا الكلمتين في دماغي يا جدعان دول اللي بيذاكروا قاعدين خايف اسكتوا اسكتوا
مروان: خايفين عشان امتحانات موده صعبة جدا
رويدا نعم
يارا: عارفين امتحانات الوزاره و أنها امتحانات بتكون صعبة
جاد؛ اكيد
موسي: امتحانات موده بقي اصعب
يوسف: ربنا يبشرك بالخير أقعد ساكت أقعد
موده :السلام عليكم
:وعليكم السلام
موده: فين اهلكم يا شباب
تيا: جاين شوية و الله
موده: أنا مش قولت مفيش دخول امتحان من غير اهلكم
مروان: و ربنا جاين شوية و بالله عليكي مش تقولي علي موضوع الجواب
موده: اتفضلوا اقعدوا مكانكم يلا عشان نبدا الامتحان
يوسف :ما خلاص بقي يا موده احنا غلطانين بس انتي قلبك كبير بالله خلاص بقي
موده: ميس موده و كل واحد في مكانه يلا و توزع الورق
موده: الامتحان ساعة محدش يبص جنبه ولا وراه ركز في ورقتك و بس
جاد: اي ده
يوسف: أنا مس فاهم حاجة
موسى: مش قولتلكم صعب
موده: أنا مش عايزة كلام كتير يلا
*****
فيلا سليم في الجنينة قاعد حاتم و زهراء و سهام و هيام
سهام: منور يا حبيبي
حاتم: بنورك يا طنط معلش بقي بقالي فترة مشغول في الشغل عشان كده مش بيجي و كمان عشان كده جيت الصبح دلوقتي عشان بيكون عندي شغل بليل
سهام: الله يعينك يا حبيبي بيتك يا بني تجي في أي وقت
حاتم& تسلمي يا طنط زهراء
زهراء: نعم
حاتم: تشوفي الشقة امت
سهام: بص يا بني شوف المناسب لك و هاته
حاتم: باذن الله العمارة اللي احنا ساكنين فيها حلوة
سهام: اكيد يا بني
هيام: لما نشوف راي العروسة يا سهام
سهام: اكيد موافقة
زهراء: اي مكان يا طنط مش مشكلة فين
هيام: ربنا يحفظك يا بنتي خلاص يومين كده و تجي تشوفي اني شقة عجبكي و اختارها
زهراء: ممكن الشقة اللي قدام بيري عشان نكون جنب بعض
هيام: فكرة بردو
حاتم: خلاص علي خير باذن الله
سهام: ربنا يكملكم علي خير
هيام: يارب اسماء ده كله عند اهلها
سهام: اه من ساعة كتب كتاب رحاب و ماهر و هي هناك انا مستغربة هي سافرت ليه
هيام: خليها تروح تشوف أهلها براحتها يا ستي
سهام: ربنا يحفظها ليهم
هيام: يارب
حاتم: عاملة اي
زهراء: الحمدلله
حاتم: اخبارك في الدراسة
زهراء: ماشية اهو
حاتم: دي اخر سنة في الكلية صح
زهراء: اه باذن الله
حاتم: علي خير باذن الله حابة تكملي بعدها
زهراء: اكمل اي
حاتم: تكملي دراسة يعني
زهراء: اه فهمتك مش عارفة حقيقي
حاتم: انتي عايزة اي
زهراء: هو أنا كان نفسي اوصل لحد ما اخد الماجستير و الدكتوراه بس عايزة ليهم وقت طويل و انا هكون اتجوزت ساعتها
حاتم: هو أنا منعتك تكملي
زهراء: يعني اي
حاتم: يعني أنا قولتك مش هتكملي تعليم
زهراء: لا
حاتم: يبقي تكملي و توصلي لهدفك هتاخدي الماجستير والدكتوراه كمان في بيتنا عادي
زهراء: هيكون صعب اوي أنا هكون مسئولة عن بيت
حاتم: احنا الاتنين مسؤولين و انا هساعدك يا ستي لحد ما تخلصي تعليم و تقولي خلاص زهقت إنما تقفي و انتي عايزة تكملي ليه يعني
زهراء: أنا بس عشانك قولت هترفض
حاتم: اكيد لا كملي يا زهراء الله يعينك هو اللي ممكن ارفضه لو الحاج قال الجواز يكون بعد ما تخلصي
زهراء: ما هو الفرح بعد ما اخلص السنة دي
حاتم: لا طبعا في نص السنة
زهراء: نص السنة اي يا بني اللي بعد ٣ شهور هو أنا فاضية
حاتم: نتخانق لما نكتب الكتاب
زهراء: ماشي هتجيب بدلة لونها اي
حاتم: انتي عايزة بدلة لونها
زهراء: أنا هلبس في كتب الكتاب فستان ارزق
حاتم: تمام هجيب بدلة بيضة
زهراء: تمام
حاتم: يلا بعد اذنكم عشان الشغل عايزين حاجة
سهام: تسلم يا بني
*****
في المدرسة في مكتب ماهر
ماهر: لا يا رحاب
رحاب:بالله عليك
ماهر: قولت لا يعني لا
رحاب: عشان خاطري يا ماهر
ماهر: يا رحاب لون شعرك حلو ليه عايزة تغيره
رحاب: تجديد يعني عشانك مش عشاني
ماهر: و انا عجبني شكلك كده مش عايزة تغيري في شكلك عشاني أنا بحبك كده يا ستي
رحاب: طيب اعمله عشاني
ماهر: قولي كده مش عشاني انتي نفسك تعمله من زمان
رحاب: اه جدا بس ماما مكنتيش بتوافق
ماهر: ما هو ازرق بردو مش معقول
رحاب: هيكون جميل اوي ازرق و اخضر كده
ماهر: ليه بس يا بنتي ما شعرك اسود و حلو ليه ازرق و احمر عندها حق طنط و الله
رحاب: أنا قولت اخضر مش احمر يا ماهر بقي
ماهر: طيب انتي شايفة اني ده مكان مناسب عشان نتكلم
رحاب: ياربي بقالي اسبوع بقولك
ماهر: يلا من هنا يا رحاب
رحاب: هعمله يا ماهر هعمله و تنزل النقاب و تخرج
ماهر بضحك: مجنونة و الله
****
في فصل جاد كان كلهم قاعدين ظاهر عليهم الزعل و الضيق
موده: الوقت خلص
جاد: أنا لسه مخلصتيش
موده: الوقت خلص هات الورقة
جاد: اصبري بس
موده: اخلص و تاخد الورق
جاد: فاضل كذا سوال
موده: مليش دعوة و تاخد منهم الورق غصب
مروان: لسه لسه
موده: الوقت خلص
موسى: بس ده مش عدل يا موده ساعة مش كفاية علي الامتحان كله
موده: كنت ذاكرت يا حبيبي
امجد: ذاكرنا ذاكرنا بس الامتحان صعب اوي
موده: مليش دعوة نخلص كده
يوسف: اوف بقي ده ظلم دي مش اخلاق معلمة و الله
موده بصوت عالي: انت اتجننت ازاي تكلمني كده هتعملي الاخلاق ولا اي و لا عشان كنت بهزر معكم هتاخد عليا
يوسف: في أي يا موده ما احنا بنهزر علي طول كده
موده: و انا مش عايزة الهزار ده و اقسم بالله اللي فيكم هيعدي حدوده معايا مش هيحصله طيب فاهمين و تمشي
جاد: لا دي اتجنتت بجد
يارا: نقرأ الفاتحة علينا يا شباب
****
في مكتب غيث
بيري: طلقني
غيث: حاضر بكرة أن شاء الله
بيري: مش بهزر
غيث: و انا مش بهزر اطلقك بعد ما نخرج خروجة الاسبوع بتاعنا
بيري: طيب ما ممكن و احنا خارجين تجيبلي اللي قولتلك عليه و بلاش طلاق
غيث: مش هجيب حاجة يا بيري و مفيش طلاق و مش علي اي حاجة تقولي طلاق و اهمدي شوية
بيري: يا غيث الفستان حلو اوي
غيث: و يا حبيبتي ضيق جدا
بيري: قولتلك هلبسه في حنة موده
غيث: بردو مينفعش تقعدي بيه قدام بنات بس ضيق و و افهمي يا زفتة بقي
بيري: ياربي علي فكرة أنا غلطانة اني جات قولتلك هجيب اي أنا كنت روحت جبته من دماغي
غيث: عشان كنت موتك بذمتك ده فستان ده فستان حتي لو حفلة بنات بس مينفعش يا حبيبتي تعالي نروح بكرة و اجبلك احلي فستان من المول بس مش ده
بيري: مش عايزة أنا كان عجبني ده اوي
غيث: في حاجات احلي بكتير مش عشان وعدت بفستان هتصدعني كده انتي من الصبح قاعدة تخلني اشوف الفستانين عشان اجبلك واحد
بيري: عشان فرحانة انك هتجبلي فستان تعتبر أول هدية بعد كتب الكتاب
غيث: يا كدابة أنا جبتلك حاجات كتير بعد كتب الكتاب
بيري: مش قصدي بعد كتب الكتاب يعني بظبط
غيث: مش فاهم
بيري: قصدي من يوم ما قولتلك هنكمل مع بعض
غيث: اه لا احنا كده نجيب الفستان
بيري: احلف
غيث: و نحطه في الحاجة الجواز بتاعتك
بيري: بتحلم
غيث بضحك: بس صوتك احنا في الشغل عارفة أنا صابر عليكي ليه
بيري: ليه
غيث: عشان بحبك
بيري بصدمة: نعم
غيث: بحبك يا بيري يا مجنونتي
بيري: مش هينفع يا غيث
غيث: مش هينفع اي احنا مش اتفقنا أننا هنكمل مع بعض
بيري: لحد ما ماهر حياته تستقر و يعيش هو مراته في سعادة و احنا ساعتها نتطلق و كمان عشان فرحنا في قولنا نصبر فترة إنما حب و الكلام ده مش هينفع يا غيث احنا مش مناسبين لبعض
غيث: مش مناسبين لبعض
بيري: اه عشان انا عمري ما احب واحد انا عرضت عليه الجواز عشان متأكدة هيفضل طول عمره فاكر الحاجة دي حتي لو بيحبني و أول خناقة هيقولي انتي اللي عرضتي عليا الجواز عشان الحقك من جدك صح ولا لا
غيث: انتي شايفني كده
بيري: أنا متأكدة انك هتعمل كده و فترة و نخلص من الهم ده
غيث؛ انتي انجننتي أنا مستحيل اعمل كده اي للدرجة دي شايفني مش راجل قدامك محسسني اني لعبة في ايدك شوية تقولي نكمل و شوية تقول لا مش عايزة اكمل اي عيل معكي أنا ولا اي حصل سوء تفهم بينا عادي نبدا حياتنا إنما كل شوية احنا بينا اتفاق بينا زفت في أي أنا ناست اساسا الاتفاق اللي انتي شاغلة بالك بيه اوي بس انتي عندك حق لازم الطلاق و هيكون في اقرب وقت هكمل معكي بس عشان كلام الناس
بيري: و انا مش بحط في دماغي كلام ناس طلقني دلوقتي خلينا نخلص
غيث: بس انا بحط في دماغي يا بيري و عمري ما احب حد يجيب سيرتك حتي لو بكلمة واحدة بس بعد ٤ شهور من الجواز هيتم الطلاق تمام
****
يمر يومين الإجازة
غيث و بيري مش بيتكلموا غيث بيكلمها يطمن عليها و يقفل معها من غير اي هزار
ماهر و رحاب عايشين في سعادة و شوية جنان من رحاب هو و أطفالها
عز و موده مشغولين في باقي التجهيزات
موده مش بتكلم الشباب ولا البنات و هم قاعدين خايفين من النتيجة يوم الاحد
****
فيلا سليم في اوضة بيري
بيري بعيط: أنا مش عارفة قولت كده ازاي
رحاب: الصراحة يا بيري انتي غلطانة الراجل مش عامل حاجة لكي
زهراء: رحاب عندها حق هو عمره ما اتكلم عن الاتفاق نهائي يا بيري مش كل كلامك يكون علي الاتفاق و أنه بيضحك عليكي
بيري بعيط: أنا خايفة اوي أنا مكنتيش مصدقة نفسي و هو بيقول أنا بحبك كنت حاسة أنه بيضحك عليا و خلاص اهو كل حاجة بتروح مني اتفاقنا علي الطلاق يتم بعد ٤ شهور من الجواز
موده: لا يا بيري مفيش حاجة راحت هو لو مش لسه عايزك مش هيكلمك كل يوم و يطمن عليكي
بيري: بس بيكلمني بطريقة مش حلوة ده مش غيث مش عارفة اعمل اي
يارا: اعتذاري
بيري: بس يا يارا بالله
يارا: قولت حاجة غريبة اعتذاري و اي كل شوية جوا اتفاق اتفاقنا أننا مجوز عشان جدو لا اتفاقنا أننا نطلق هو اي ده انا عارفة اني الاتفاق في الحاجات الحلوة المشتركة بينكم مش كده يا بيري دي مش حياة كده غيث عايز يكمل إنما انتي خائفة هو لو بيضحك عليكي يتحمل ده كله ليه سامحني يا بيري مفيش راجل هيستحمل ده كله غير انه بيحبك فوقي كده و هو جاي انهاردة هنا أنا سمعت عز بيقول كده قومي كده البسي فستان شيك و خمار حلو و اقعدوا مع بعض براحتكم و اتكلموا
رحاب: الكائن الصغير ده عنده حق جبتها الصغيرة بتاعتنا
موده: يارا عندها حق يلا قومي كده و صل علي النبي
زهراء: يلا يا حبيبتي كفاية عياط و قومي ربنا يهديكم علي بعض
: يارب
****
في المساء تحت في الصالون
سليم: مش بتجي يعني يا غيث
غيث: مشغول يا حاج شوية
سليم: مشغول في أي يا بني ده انتي في مدرستنا و علي طول فاضي
غيث: الله مشغول في تجهيزات الجواز لا اي ده انا وحشتك يا جدو ولا اي
سليم: لا ابدا البيت كان منور و انت مش بتجي
غيث: شكرا شكرا
بيري: السلام عليكم
:وعليكم السلام
كاظم: تعالي يا حبيبتي
بيري: عامل اي
غيث: الحمدلله بخير و تقعد بيري جنب كاظم
سليم باستغراب: في أي
كاظم: في حاجة غريبة مالكم يا ولاد انتوا زعلانين من بعض
غيث: يا عمي مفيش حاجة بتقول كده ليه
سليم: ما هي راحت قعدت جنب كاظم ليه
بيري: عادي يا جدو بابا أنا كلمت ماما و قالت إنها جاية بكرة
كاظم: تمام يا حبيبتي خدي غيث و اطلعوا اقعدوا برة شوية
بيري: تمام اتفضل
غيث: تمام بعد اذنكم و يمشوا
سليم: فيه حاجة و الله
كاظم: ربنا يهديهم علي بعض
سليم: يارب
****
في جناح ماهر و رحاب
ماهر: رحاب فين التيشيرت الجديد بتاعي يا رحاب ياربي شكلها في المطبخ و يروح يفتح الدولاب و يقعد يدور علي التيشيرت لحد ما يقع حاجة و ينزل يجيبها و بعد كده يبص باستغراب و بعد كده يبص بصدمة
ماهر بصوت عالي: رحاب رحاب
رحاب جات جري: في أي يا ماهر بتزعيق كده ليه
ماهر: اي ده
رحاب بخوف و صدمة: ده ده
ماهر: برشام منع الحمل بيعمل عندك اي يا رحاب
رحاب: أنا أنا
ماهر: انطقي
رحاب: هقولك بالله بس اهد عشان الولاد
ماهر: انطقي
رحاب بعيط: أنا خايفة يا ماهر خائفة من المسؤولية
أنا مش قادرة علي ٣ اطفال جايب تاني
ماهر: انتي لو كنتي قولتلي كنا اتكلمنا بهدوء إنما تاخدي حاجة من ورايا مش ده غلط
رحاب: اه
ماهر: طيب اهدي بس و يحضنها
رحاب: أنا اسفة و الله أنا بس كنت خائفة المسؤولية كبيرة اوي عليا يا ماهر و انت عايز اطفال بس انا مش قادرة
ماهر: بس اهدي أنا اه عايز اطفال بس اكيد مش هيكون غصب عنك بس بردو مينفعش تاخد الزفت ده صح ولا لا
رحاب: صح
ماهر: بعدين يا ستي فيها أي لما يكون عندنا اطفال كتير و نعمل صداع أنا و هم مش قولتلك أنا و انتي واحد
رحاب: لا أنا اللي بتعب اكتر
ماهر: ده اكيد انتي بتشيلي جزء منك جواكي و بيكبر جواكي انتوا لكم الجنة بجد بس بردو مش شعور حلو لما يجي طفل من شخص بتحبه و انا حقيقي مش مستعجل نهائي علي الاطفال براحتك بس انا زعلت من الموقف لو كنت قولتلي كنا اتكلمنا براحة كده و اتفقنا نعمل اي
رحاب: اسفة متزعليش مني
ماهر باس راسها: مش زعلان يا حبيبتي ربنا يحفظك ليا و اسف اني كلمتك بصوت عالي و مسكت ايديك جامد حقك عليا
رحاب حضنته: أنا بحبك اوي
ماهر: و انا بعشقك اوي اوي اوي
****
في الجنينة الخلفية قاعد غيث و بيري
غيث: عاملة اي
بيري: الحمدلله
غيث: ادام الله حمدك
بيري: مش بتجي ليه
غيث: مشغول
بيري: ربنا يعينك و يسكتوا شوية و بعد كده تعيط
بيري: أنا اسفة حقك عليا متزعليش مني
غيث: طيب بطلي عياط
بيري: و الله مش قصدي اقول كده كان غصب عني حقيقي
غيث: طيب اهدي كده و نتكلم براحة ممكن
بيري: حاضر
غيث: ليه شايفني كده
بيري: أنا مس شايفك كده انا شايفة نفسي اني رخيصة عشان عملنا كده من الاول
غيث: قدر ربنا عشان نتجوز يا بيري و نكون لبعض نحمد ربنا أننا بقينا لبعض مش نقول كلام زي ده
بيري: أنا اسفة
غيث: خلاص محصلش حاجة بس بلاش الكلام الهبل ده تاني تمام
بيري :تمام متزعليش مني
غيث: مش زعلانة يا حبيبتي و يحضنها
بيري: لا مش للدرجة
غيث: بس يا حبيبتي
بيري: غيث
غيث: نعم
بيري: شكرا انك في حياتي
غيث: و انا قولت هتقول حاجة تاني
بيري: هقولها بس مش دلوقتي
غيث: ما امت
بيري: مش لازم دلوقتي لما احس اني عايزة اقولها هقولها
غيث: ماشي يا ستي براحتك باسها من خدها
بيري: لا كده كتير ابعد يا حبيبي
غيث: بس صوتك
بيري: أنا اه جاية أصلحك بس مش للدرجة
غيث: يخربيتك أنا جوزك اهدي
بيري: جوزي تبوسني و شرفي يا استاذ
غيث: بس بس لحظ يسمعك
بيري: ابعد كده و تمشي
غيث: انتي يا بت تدخل عندهم
كاظم: بسم الله في أي
بيري: شوف الكائن ده
سليم: في أي يا بنتي
غيث: مفيش يا جدو
بيري: لا فيه
غيث: طيب قولي كده فيه اي
بيري …
غيث: ما تقولي
سليم: لا أنا مش ناقص للصداع ده ما كنتوا قاعدين ساكتين
غيث: قولها يا جدو أنا مش عملت حاجة
سليم: اي يا واد الدلع ده
غيث بضحك: في ناس هتموت مني يا جدو
بيري: انت رخم اوي و تمشي
غيث بضحك: اصبري بس و كان خارج وراها بس يسمعوا صوت صراخ
يتبع…
لقراءة الفصل التالي : اضغط هنا
لقراءة الرواية كاملة اضغط على : (رواية معلمة من الصعيد)