روايات

رواية أزمة زواج الفصل الثالث 3 بقلم آية محمد

رواية أزمة زواج الفصل الثالث 3 بقلم آية محمد

رواية أزمة زواج الجزء الثالث

رواية أزمة زواج البارت الثالث

رواية أزمة زواج الحلقة الثالثة

الظابط: أنا جاي أبلغك أن إحنا لقينا شنطة مخدر’ات في العربية…
ضحي بصدمه: مخدر’ات!!!
الظـابط: أنتي المشتبـه بيه الرابـع، بعد التلات شبـاب، إن الشنطـة تكون بتاعتك، خاصـة إن العربيـة بإسمك أنتي.. في الحقيقة أنا جاي أقبض عليـكي..
ضحي: أنا!! بس، هو معـني إنهـا في العربيـة انها بتاعت حد، ممكن يكـون حد حطها معاهم بعد الحـادثه..
الظـابط: بصي أنا عـارف أنها مش بتاعتك و كـل الإجـراءات دي روتينيـه، كمان العربيـة بإسمك أيوا بس بتاعت جـوزك.. انا عـاوزك في التحقيق..
ضحـي بتوتر: تحقيق.. طب ممكن أتطمن عليهم الأول..
الظـابط: الزيـارة ممنوعـه ليهم، وجودك هنا ملوش داعي، حضرتك مطلوبه في تحقيق رسمي، ويا ريت تتعـاوني معانا.. مظنش أنك هتحبي تركبي بوكس..
ضحي بقلق: حاضر..
في مـركز الشرطـه…
الظابط: يعني أنتي مصممه أن جـوزك و إسلام ملهومش شغل سابق في المخد’رات..

 

 

ضحي: أيوا..
الظابط: ممكن أعرف طبيعة العلاقة بينكم و إبتدت إزاي.. أنتم التلاته تعرفوا بعض من إمتي؟
ضحي: من عشرين سـنه.. إحنا ملناش أهل، إسـلام و مراد هما اللي لقوني و ربوني في وسطهم.. لحد ما بقوا يشتغـلوا و أنا و مـراد اتجـوزنا من تلات سنين..
الظابط: وشغل إيه اللي يجيب عـربيـة و شقتيـن مره واحده..
ضحي: شغـالين في مصـنع كبير و بياخدوا مرتب عالي..
الظابط: أنتي مقتنعـه بالكلام دا!
ضحي: هو دا اللي أعـرفه يا سعادة الباشا..
الظابط: تمام يا ضحـي..
ضحي: أقدر أمشي؟
الظابط: طبعا بعد ما تمضي علي أقوالك..
ضحي رجـعت للمستشفـي و فضـلت قاعده برا مع ليلي اللي حققوا معاها و اتصدمت ان أدهم ليه علاقه بالمخد’رات…
ليلي بتعب: مفيش تحسـن؟
ضحي: لا.. مراد تعبان أوي و إسلام لسه مفاقش.. أدهم عامل إيه؟
ليلي بتعب: الدكـتور قالي أنه فاق بس واخد منوم عشان الألم اللي عنده..
ضحي: ان شاء الله خير..
ليلي: ضحي أنتي كنتي عـارفه حاجه عن موضوع المخد’رات دا؟
ضحي بشرود: لا..
سندت ضحـي راسهـا علي الحيطـه و هي بتفتـكر حياتهم القديمه…
فـلاش…
مراد: إحنا متفقين علي 500 للكيس..

 

 

_ بس الكيس دا صغير، دا يدوب هيخلص في مره واحده..
مراد: مليش فيـه، مش عاجبك السعر خلاص غيرك ياخده..
_ لا لا خلاص أنا في عرضك، عاوز أربعه..
مراد: هات ألفين جنيـه الأول..
_أتفضل..
………………………
ضحي: منين الفلوس دي يا مراد؟
مراد: هتكون منين يعني!!
ضحي: حرام عليك، حرام عليك…. قوم يا إسلام، إصحي شـوف صاحبك..
إسلام بنوم: يعني هناكل ونشرب منين يا ضحي..
ضحي: نموت من الجـوع أحسن..
مراد: كلام الأفلام دا مش هينفعك و انتي جعانه بجد يا ضحي..
ضحي: تمام… انا رايـحه أوضتي و مش عاوزة اشوف وش حد فيكم تاني..
خـرجت ضحي من اوضتهـم اللي كانت علي سطح عماره عاليـه وراحت لأوضتها اللي علي الجهه التانيه من السطح…
قفلت البـاب وقعدت تعيـط…
…………………………..
مراد: وانت بقي بتشتغل إيه وشوفتها فين؟
_أنا اخويا بيدرس معاها، أولي جامعه السنادي زيها، وشوفتها كذا مره لما بعدي اخده نروح سوا..
مراد: اه..
_انا بس عاوز اسأل هو والدها أو والدتها فين؟
مراد: وانت مسألتش عنها قبل ما تشرفنا في الزيارة؟ يمكن كنت عـرفت انها يتيمه..
_اه انا أسف مكنتش أعرف، أنا مسألتش من كتر ثقتي في أخلاقها…
مراد: لا حصل خير..
إسلام: حضرتك مقولتش بتشتغل إيـه؟

 

 

_ شغال في شركه إستثمارات معروفه..هو حضراتكم اخواتها و لا ولاد عمها، لاني الحقيقه مش عـارف..
مراد: حضرتك لازم تبقي عارف ان ضحي اهلها مش موجـودين لاننا منعرفش هما مين، زيي انا وإسلام، إحنا التلاته اتربينا سوا من زمان.. احنا لا اخواتها ولا ولاد عمها…
_نعم!! يعني ايه!!
مراد: ايه اللي مش مفهوم؟
_ يعني انتوا غرب، يعني هي عايشه مع رجـاله ميقربولهاش..
إسلام: لا لا، أنت فاهم غلط… هي عايشه في اوضة تانيه..
_أوضـة تانيه.. طيب مع السلامه اتشرفت بيكم..
إسلام: أنت غبي يا أبني!!
مراد: لازم يبقي عـارف كل حاجه عنها..
إسلام: ايوا بس مش بالطريقه دي..
مراد: الحقيقه كدا مش هنجمل فيها يا اسلام..
اسلام: طيب هنقول لضحي ايه!! دا رابع عريس يهرب بعد ما يعرف..
مراد: مش هنقولها.. انا كدا كدا واخد قرار…. انا وضحي هنتجـوز…
بـااك…
ضحي اتعدلت من علي استندات المستشفي و هي بتفتكـر اسلام و هو بيحكيلها كل دا…
راحت لأوضـته و دخـلت..
الممرضه: لو سمحتي ممنوع..
ضحي: دقيقـة وهخرج، هو حالته ايه دلوقتي!!
الممرضه: حالته مستقرة، بس الدكتور بيقول أنه عنده صدمه كبيـرة هي اللي مخلياه ميفوقش..
ضحي: صدمه.. يا رب عديها علي خير..
ضحي دخلت وقعدت جمب إسـلام لدقايق وخـرجت تاني..طلعت للعنـاية المركزة..
ضحي: أرجوكي هشوفه لثانيه واحده حتي..
الممرضه: أنا مقدرة والله اللي أنتي فيه، بس هو حاليا معاه تلات دكـاترة بيشوفوا حالته وجودك صعب.. ارجوكي افهمي الحاله مش سهله..
ضحي بحزن: حاضر.. بس ابقي طمنيني عليه ارجوكي لو حصل حاجه قوليلي، اعتبريني زي اختك..
الممرضه: حاضر، ربنا يقومهولك بالسلامه..
ضحي: يـا رب..
مـر يوم كـامل وضحي في المستشفي، عرفت أن أهل أدهم عملوا كل اللي يقدروا عليه عشـان يثبتـوا ان الشنطـة بتاعت مراد علي أمل أنه هيمـوت بسبب حـاله الخطيـرة..

 

 

ضحي كانت عـارفه ان معـارف أهل أدهم ممكن بسهوله يثبتـوا التهمه علي مراد..
و هي كانت عـارفه ان الشنطـه بتاعت مراد او إسـلام…
الممرضه: يا مدام.. الاستاذ اسلام فاق..
ضحي نـزلت بسرعه لأوضـة إسلام ولقته فـاق و بيتألم بسبب الكسور اللي عنده…
ضحي: الحمد لله علي سلامتك..
اسلام بألم: اااااه.. الوجع فظيـع.. اااه.. أنتي.. أنتي مين!!
ضحي بصدمه: أيه!!
إسلام مكـانش فاكـر بسبب الصدمـه اللي حصلتله، و الطبيب النفسي اكد ان دت بسبب رفض عقله للي حصـل معاه فعمل مسح مؤقت لذاكرته..
قعدت ضحي بقلة حيـلة علي الاستند و فضلت تفكـر..
مـر يوم تـاني و حالة مراد زي ما هي.. اسلام مش فاكر حاجه ومش عـارف ضحي و أدهم متكلمش في حـاجه بسبب حالته الصحيه…
الظابط: يا تري في أقوال حـابه تضيفيها يا مدام ضحي..
ضحي: أنا عـاوزة أغير أقوالي يا فندم..
الظابط: اتفضلي..
ضحي: الشنطه بتاعتي يا حضـرة الظابـط.. كانت موجوده في العربية و مكنتش أعرف أن مراد هياخدها..
الظابط: حمايتك لجوزك هتضرك مش هتنفعك يا ضحي..
ضحي: حمايه!! مراد بيمـوت.. انا مش عاوزاه يموت والناس بتقول عليه مجرم بسببي… عشان كدا انا بعترف لحضرتك انها بتاعتي..
الظـابط: وإشمعنا مراد اللي هيتقال عنه كدا؟ ليه أجزمتي ان مراد هو المتهم…
مع إن أنا تحليلي للقضيـه هو ان في عمليه بيع وشراء كانت بتحصل بين أدهم و بين اسلام ومراد، و بالتالي التلاته هيشيلوا القضـيه.. ليه تضيعي نفسك عشانهم..
ضحي: مبضيعش نفسي عشانهم، انا مش عاوزة حد يدفع تمن جريمتي..
الظابط: مش منطقي..
ضحي: ممكن يا فندم الحقيقـة تكون مش منطقيه، مش لازم كل حاجه تكـون ليها تفسيـر..
الظابط: كل حاجه عندنا لازم يكـون ليها تفسيـر، يعني مثـلا تقدري تقوليلي اي نوع المخد’رات اللي كانت موجوده في الشنطـه!!
ضحي: بس أنا…
الحـارس: منير بيه بـرا يا فندم وعاوز يقابلك ضروري..
الظابط: دخله…
خـرج الحـارس و ضحي سكـتت و دخـل الظابط التاني…
منيـر: في تطـور مهم في القضيه و وصلت لصاحب الشنطه يا خـالد..
خالد بإبتسامه: امم.. صاحب الشنطه و يا تري بقي واحد ولا واحده…
منيـر: احنا تتبعنا العربيـة من أول ما خرج بيهـا مراد و اسلام من تحت العماره بتاعتهم…

 

 

منيـر قعد قدام مكـتب خالد و فتح اللابتوب بتـاعه…مقدرناش نرصد اللي حصل في الشارع دا لأني جانبي و فيه عدد قليل من الكـاميرات، بس في كاميرا منزليـه… اهوه بيظهر فيها الواد دا و هو بيحط الشنطـه من الشباك اللي ورا.. هو استغل ان اسلام سايق بسرعه بطيئـه عشـان الشارع ضيق و بعد شوية ظهر عناصر من البوليس بيجروا وراه…
خالد: يعني الشنطه مش بتاعتهم أصلا…
ضحي بقلق: طيب أنا همشي أنا بس..
خالد: لحظه يا مدام ضحي.. تمام يا منير اتفضل انت و شوية وهجيلك مكتبك..
منير بإستغـراب: تمام….
منيـر خرج و ضحي قعدت تاني و هي بتبص لخالد بتوتر و حرج…
خالد: الحب شئ جميل ولكن التستر علي مجرم جريمه تانيه.. ممكن اعرف انتي ليه كنتي متأكده كدا ان جوزك هو صاحب الشنطه…
ضحي بكـذب: انا مكنتش متأكده، بس علشان كان فيه مشاكل ماديه وهو كان دايما متضايق و تصرفاته غريبـه و كـان شارب كحول من يومين…
خـالد: أنتي شكلك بتحبيـه بس لازم تبقي واثقه فيه عن كدا، كدا القضية اتقفلت وان شـاء الله ربنا يقومهولك بالسلامه…
ضحـي خـرجت من مركز الشرطـه ورجـعت تاني للمستشفي…
تسنيم: أدهم فـاق و ليلي دخلتله.. هتروحي؟
ضحي: أيـوا..
راحـوا الاتنين لأوضـة أدهم و سمحوا ليهم يدخـلوا…
ضحي: الحمد لله علي السلامه يا دكتور أدهم…
أدهم: الله يسلمك… الشنطه مش بتاعتنا ياضحي..
ضحـي: عرفت.. خلاص القضيه هتتقفل علي كدا..
ليلي بسعاده: بجد..
ضحي: أيوا… الحمد لله.. بعد أذنكم…
خـرجت ضحـي راحت لأوضة إسلام وقعدت معـاه شويـة….
ضحي: احنا صحـاب.. انت زي أخويا..
إسلام بتعب: ليه محدش من اهلي موجود؟ مفيش غيرك أنتي والبنت التانيه اللي بتيجي!!
ضحي: أنا وأنت أيتام.. ملناش حد.. ملكش غيري دلوقتي بالفعل.. ارتاح ومتفكرش كتير..
إسلام: انا دخلت كام عمليه؟
ضحي: بقـالك يومين هنا و عملت عمليتين..
إسلام: رجلي هعرف امشي عليها طبيعي؟؟
ضحي: أيوا متقلقش الدكتور طمني..
إسلام: تمام..
خـرجت ضحي من أوضة إسلام وطـلعت قدام العنايـه……
ضحي: أرجـوكي سيبيني أشوفه ولو مره واحده..

 

 

الممرضه: طيب هتدخـلي دقيقتين بالكتير و تخرجي..
ضحي: ماشي…
ضحـي دخـلت للعنايـة اللي كانت في أخر ممر.. هدوء تـام فيها دخلت ضحي لأوضة مراد ورا الممرضه و وقفت مكـانها لما عنيها وقعت عليه…
حـواليه أجهزة كبيره و أنابيب كتير خـارجه من جسمه و من فمه…
قربت منه في هدوء و لمست إيده و هي بتبكي بضعف وقلة حيله…
الممرضه: يلا يا مدام…
ضحي ببكـاء: حاضر.. حاضر ثانيه واحده…
ضحـي بصتـله بحـزن و باست إيده و أتحـرت لبرا مع الممـرضه…
قضت بـاقي اليـوم قدام العنايـه و جـابت أكل لإسلام و رجعت تـاني لمـراد لحد بليل..
تسنيم: ضحي قومي روحي و غيري هدومك و ارتاحي شوية…
ضحي: لما اتطمن علي مراد هروح..
تسنيم: طيب كـلي الساندوتش دا..
ضحي: مش جـعانه.. حطيه و شويـة لو جوعت هاكل..
تسنيـم: هيبقي كـويس متقلقيش..
ضحي: ربنا يعديها علي خير…. قومي أنتي روحي قبل ما الوقت يتـأخر…
مـر إسبـوع و حـالة مراد مفيش تقدم أو تدهـور، لسه محطـوط تحت الملاحـظه…
إسـلام رجـع لشقـته و جاب ممرض يقـعد معاه و عاملة منـزل و رفض أن ضحـي تسـاعده بأي حـاجه…
ضحي: بقاله اسبـوع يا دكـتور وحالته زي ما هي…
الدكـتور: انا بعتلك علشـان أوضحلك الحاله بالتفصيل عشان تقرري هتعملي إيه بعد كـدا..
ضحي: تمام يا دكـتور اتفضل..
الدكـتور: أولا انا عـاوزك تتطمني الخطـر اتشال من عليـه.. بس للأسف الأستاذ مراد دخـل في غيبـوبه.. هو بالفعل عقله بيقـاوم الغيبوبه دي ولكـن الجسم مستسلم تماما ليـها..علشان كدا أستنيـت شويـة قبل ما أقولك بشكل رسمي انه دخـل غيبـوبه وربنا العالم هيفوق منهـا إمتي..
ضحي بحزن: غيبوبه!
ضحـي خـرجت بـرا و راحـت لأوضـة مـراد وقعـدت جمبـه وهي بتعيـط…
ضحي بحـزن: هعمل إيـه دلوقتي…
……………………………………………
بعـد مرور 10 شهـور…
الممرضه: أيه دا!! الأستاذ مراد صحي..
مراد بـتعب: أنا فيـن!!
الممرضه: الحمد لله علي السـلامة.. ايه الغيبـه الطويـلة دي بس..
مـراد: غيبـه…… ااااه أنا عملت حادثـه.. إسلام كويس.
الممرضه: من زمـان..
مراد: زمـان إيـه!!

 

 

الممـرضه: لا ثـواني بقي أنادي للدكتـور..
خـرجت الممرضـه ورجـعت بعد دقايق ومعـاها الدكـتور…
الدكتـور: الحمد لله علي السـلامه يا بطـل… أنت نجـاتك دي معجـزة حقيقيه..
مراد: الله يسلمك يا دكتـور..
الدكـتور: طيب يا مراد.. انا دكـتور أحمد المشرف علي حالتك.. هسألك بس سؤالين نتطمن عليك بيهم..
مراد: تمام..
الدكـتور: ممكـن تقولي احنا في شهر إيه؟
مراد: في شهـر سته..
الدكـتور: سنة كام؟
مراد: 2022…
الدكـتور: طيب عرفني بنفسك كدا.. اسمك و سنك و متجوز ولا لا!!!
مراد بتعجب: إسمي مراد وعندي 29 سنه و اه متجـوز من ثلاث سنين..
الدكـتور: طيب كـويس جدا.. أنت تمام يا مراد.. أنا بس كنت خايف ليكـون حاصلك فقـدان في الذاكره.. زي ما حصل مع إسلام..
مراد بصدمه: إسلام فقد الذاكره؟
الدكـتور: أيوا.. أنا بس عـاوز أوضحلك شئ..
مراد: إيه هـو؟
الدكـتور: إحنا في شهـر 3 مش سته و في سنة 2023… حضرتك في غيبوبـه بقالك عشر شهـور..
مراد بصدمه: نعم!!!
الدكـتور: بس أنت كويس و ربنا يعوضك خير في السنين الجايه.. احمد ربنا انت حالتك كانت صعبه جدا..
مراد: طيب مراتي فين؟ ضحي!!
الدكـتور: أنا هتصـل بيها أبلغهـا تيجي..
مراد: لا يا دكـتور.. خليني أعملها مفاجأه..
الدكـتور: بس انت مش هتخـرج النهارده..
مراد: لا لا مش هقعد تاني.. كفايـه كدا..
الدكـتور: طيب.. حمد لله علي السلامه..
مراد: الله يسلمك..
مـراد خـرج من المستشفـي بمسـاعدة الممرضيـن و ركب تـاكسي..
أول مـا وصـل الشقـة دق علي البـاب بهدوء و بعد عن العيـن السـحريـة.. ولكـن مفيش رد..
فضل واقف قـدام البـاب حوالي عشـر دقايق ولكـن مفيش رد..
مش معاه مفتـاح أو موبـايـل.. فضـل قاعد علي السلم مستنيـها تـرجع لحد ما لقي تسنيـم طالعه علي السلم..
اتصدمت لما شافته وبصتله بذهول كأنها مش متأكده أن هو…
تسنيم بصدمه: مراد!! أنت فوقت إمتي؟
مراد: ازيك يا تسنيم.. انا فوقت النهـارده الصبـح..
تسنيـم: الحمد لله علي السلامه..
مراد: الله يسلمك… هي ضحي متعرفيش فين..

 

 

تسنيـم بحزن: ضحي.. معرفش مكـانها بقالي 8 شهـور.. اختفت و سابت البيت.. محدش يعرف هي فين…
مراد بصدمه: سـابت البيت!!!
تسنيـم: ايوا.. ان شاء الله هتلاقيها يا مراد و ترجعها البيت..
مراد بحـزن: يا رب…
تسنيم: هي قبل ما تمشي سابت نسخه من مفتاح الشقه تحت سجـادة شقتـي و انا خليتها معايا..
مراد: طيب هاتيهـا بالله عليكي..
تسنيم: حـاضر.. ثواني..
مـراد وسع لهـا الطريق علشان تطـلع فوق ولكـنه اتفاجأ بيهـا بتفتح بـاب شقة إسلام اللي قصاد شقتـه..
مراد: هو أنتوا نقلتوا هنا؟
تسنيـم: لا.. انا بس.. أنا وإسلام اتجوزنا من شهرين..
مراد: بجد!! ألف مبروك.. هو لسه ناسي ولا افتكر..
تسنيم: لا.. لسه مش فاكر حاجه..
مـراد: طيب هو فيـن دلوقتي؟
تسنيم: في الشغـل..بيجي بليل..
مراد: خلاص بليل أجيله يمكن يفتكرني ولا حاجه..
تسنيـم: اه يا ريت.. لحظه هجيبلك المفتاح…
مراد أخد المفتـاح ودخـل شقتـه وقـعد محـتار وبيفكـر هي راحت فين ومشيـت ليـه؟؟
فضـل قـاعد بالسـاعات يفكـر لحد ما جـرس الباب رن.. مراد فتح البـاب و اتفاجئ براجل غريب قدامه..
مراد: نعم!
خالد: انا الرائد خـالد عبد العزيز.. ممكن كلمتين!!
مراد بتوتر: اتفضـل…
خـالد دخـل جـوا وقعد ومراد قعد قدامه و بيبصله بتوتر…
خالد: أنا عـارف مكان زوجتك..
مراد: بـجد! هي فيـن؟
خالد: هوديـك ليهـا.. بص أنا الظابط اللي كان مسئول عن قضية الحـادثه بتاعتك..
كان في شنطـة مخد’رات في العربيه وقت الحادثه.. لكن قدرنا نوصل لصاحبهـا و لكن كان لازم تفضلوا تحت المراقبه.. وضحي كمان كانت تحت المراقبه.. واستغربت انها سابت الشقه..و بصراحه لما انت فوقت النهارده انا فكرت فيك وفي موقفك لما متلاقيهاش انا هوصلك ليها…
مراد: يا ريت يا فندم…
خـرج مـراد ورا الظـابط وهو بيـدعي ان ضحي تكـون بخير وانها متكـونش زعـلانه منـه.. وبيحمد ربنا ان ضحي معرفتش انه كان لسه شغال في الشغل القديم وقرر انها يقفل القديم ويفتح صفحه جديده..
وصـل بيه خـالد لعمـاره كبيرة و طـلع بيـه لأخر دور.. خرجـوا من الاسانسيـر علي السطـح..
خالد: هي اللي عايشه في الأوضة دي… هسيبكم انا بقي..
مراد: انا متشكـر جدا لحضرتك.. متشكر..

 

 

نـزل خـالد وسـابه فـوق.. مـراد أتقدم لبـاب الأوضـه و دق البـاب…
ضحي بصـوت عالي: ميـن!! أنا خلصتلك الأكل يا مدام سلوي وال……
سكـتت ضحـي لما شافت مراد قدام عينيهـا و ملامحها اتحـولت من الصدمه للغبطـه و السـعاده و الدهشه…
ضحي بسعادة: مراد!!
مراد: وحشتيني..
ضحـي قربت منه وهي بتضحـك و حضنتـه و اتحـولت ضحكتها لبكـاء و دموع فـرحه…
ضحي بسعادة: يا ربي الحمد لله… الحمد لله يا رب.. أنت كـويس صح.. تعبان و لا كويس.. انت سيبت المستشفي ليه انت لسه تعبان..
مراد: أنا كـويس.. دا أنا بقـالي عشر شهور مرتاح..
ضحـي: انا كنت لسـه هاجـي عشان أشوفك..
مـراد: انا قولت أعملهالك مفاجأه.. لما روحت الشقة وملقتكيش كنت مرعـوب تكوني سيبتيني.. أنتي ليه مشيتي!!!
ضحي بسعادة: تعـالا أدخل وأنا أقولك..
مسكـته من إيده وسحبتـه لجـوا..
ضحي بسعادة: أقعد و غمض عينيك..
مراد: حاضر…
مـراد فضـل قاعد مغمض عينيه لحـد ما حس بثقل علي رجـله و ضحي بتسحب إيده…
ضحي: فتح عينيك..
مراد فتح عينيه لقي نفسـه ماسك طفـل صغير بين إيديه…
مراد بصدمه: مين دا!!!
ضحي بضحك: قصدك مين دي… دي يا سيدي ملك.. ملك مراد..
مراد بصدمه: مراد مين؟ مراد أنا!!
ضحي بتوتر: أنت.. ناسي قبل الحادثه..
مراد: لا لا مش ناسي.. أنا أسف اني شربت بس أنا مصدوم بس.. دي بنتي!! بنتي أنا!!
ضحي: أيـوا..
مراد: يا أبويا.. بنتي أنا.. اللهم صلي علي النبي.. بنتي أنا…
ضحي بضحك: هيجرالك حاجه من الصدمه..
مراد: طب هي نايمه ليه!! صحيها.. شوفي يا بت أبوكي.. هي عندها قد ايه يا ضحي؟
ضحي: عندها أربعين يـوم..
مراد: ايوا.. صغيرة أوي.. طب صحيها هي نايمه ليه؟
ضحي: يعم ابعد هات البت.. قال صحيها قال.. حرام عليك دا انا منمتش من ساعه الولادة..
مراد: هو انتي كنتي لوحدك وقتها!!
ضحي: لا لا.. انا ولدت الساعه 4 العصر و الجيران كلهم كـانوا حـواليا..
مراد: ممكن اعرف بقي انتي بتعملي ايه هنا!!
ضحي: بص يا مراد.. الشقة احنا اشتريناها بفلوس حرام.. وانا مكنتش عـاوزة لبنتي تعيش فيها.. و انت لو ناوي ترجع تاني للشغل دا مش هكمل معاك حتي لو بعدي عنك هيموتني…

 

 

بنتي لا يا مراد.. انا لقيت الأوضة دي و بقيت أعمل وجبات لأصحاب العمـارة.. بعمل هنا و بنزلوا ليهم مبدخلش بيت حد.. اهم حاجه ان الأربعين يوم اللي بنتي شافت فيهم الشمس أكلت فيهم بالحـلال..
مراد: أوعدك أني عمري ما هعمل حاجة غلط.. عمري ما همسك في ايدي جنيه واحد مش من تعبي.. و مش هنرجع الشقه.. هفضل هنا معاكي وهتعب و اشتغل لحد ما أجيبلك الشقة اللي بتتمنيهـا..
ضحي: انت مش متخيـل سعادتي.. ولا متخيـل كمان خوفي عليك كان عامل إزاي يا مراد.. انا تعبت اوي في الشهور اللي فاتت دي.. وراحتي معاك وبس..
مراد: أنا اللي راحتي معـاكي.. أنا بحبك أوي علفكرا من زمـان أوي.. انا كنت عاوزك ليا من زمان بس كنت بحسك كتير عليا و اني بظلمك..
ضحي: أنت عـارف أنا نفسي في ايه دلوقتي؟
مراد: ايه؟
ضحي: تاخد ملك و تقعـدوا في جمب كدا في الأوضة و تعوضني عن سهر الليالي بقي..
هنام وصحيني بعد عشر شهور اعوض فيهم…
مراد بضحك: انا اكيد هسهر معاها و هسيبك تنامي يا ستي.. بس انا جعان وريحـة الأكل دي مجنناني..
ضحي: لا لا.. الأكل دا بتـاع مدام سلوي.. انا هعملك دلوقتي….
مراد: لا انتي مش هتعمـلي.. احنا لازم نروح لإسلام!
ضحي: سيبـه لحد ما يفتكر.. الدكتور قال الضغط غلط عليـه…

 

 

مـراد: تمـام..عاوز ابقي اروح للدكـتور اشوف وضعه ايه بالظبط…
ضحي: تروح فين!!! لا يا مراد انت لازم ترتاح.. الدكـتور قايلي انك لما هتفوق مش هتكون بصحتك.. مش معني انك نايم يبقي مرتاح.. انت لازم تتغذي كويس انت كنت عايش علي المحاليل…
مراد: حاضر حـاضر..طب بصي انا هاخد البت الحلوة دي و انام علي ما تحضري أكل بإيديكي.. مع اني مش فاهم ازاي الناس حابه اكلك..
ضحي: لا دا انا بقيت شيف و اعجبك..
مراد: انتي بتعجبيني في كل وقت علفكرا..
صحـيت البنت الصغيـرة وفضـلت تعيط ومراد باصصلها بسعادة كبيرة…
مراد: الله دي بتغير.. شوفتي بتحبني علفكرا..
ضحي: و انا بحبك..
مراد: وانا بموت فيـكم يا ضحي..
تمت…

لقراءة الرواية كاملة اضغط على : (رواية أزمة زواج)

اترك تعليقاً

لن يتم نشر عنوان بريدك الإلكتروني. الحقول الإلزامية مشار إليها بـ *

زر الذهاب إلى الأعلى