روايات

رواية حب على متن سفينة الفصل الثالث والأربعون 43 بقلم صفاء حسني

رواية حب على متن سفينة الفصل الثالث والأربعون 43 بقلم صفاء حسني

رواية حب على متن سفينة البارت الثالث والأربعون

رواية حب على متن سفينة الجزء الثالث والأربعون

رواية حب على متن سفينة
رواية حب على متن سفينة

رواية حب على متن سفينة الحلقة الثالثة والأربعون

بسم الله الرحمن الرحيم وبه نستعين
🔺اللّهمَّ أَنْتَ رَبِّي لا إلهَ إلاّ أَنْتَ، خَلَقْتَنـي وَأَنا عَبْـدُك، وَأَنا عَلـى عَهْـدِكَ وَوَعْـــدِكَ ما اسْتَـــطَعْت، أَعــــوذُ بِكَ مِنْ شَـــرِّ ما صَنَعْت، أَبــــوءُ لَـكَ بِنِعْـمَتِــــــــكَ عَلَـيَّ وَأَبـوءُ بِذَنْـبي فَاغْفـِرْ لي فَإِنَّـهُ لا يَغْـفِرُ الذُّنـوبَ إِلاّ أَنْتَ. 💜
**************
بعد أن سحبت نور ادهم إلى الخارج وقالت
انا كنت شكى فى حاجة تخص لميس
قطع حديثه ادهم وهو غاضب :
انطقى يا نور ايه اللي سمعته عن اختى
ووضع يده على وجهه بالم
انا مش مصدق نفسي اختى تعمل كدة
اتنهدت نور وكانت تفكره ب احداث قديم:
فاكر ايهاب لم كشفنا انا وانت ،وانا عاملة نفسي ولد.
هز رأسه ادهم بوجع :
اه بس ايه دخل ده ب اختى
امل :ما انا جايه في الكلام اهوه في مرة سمعته وهو بيتكلم ما حد،….. وحاول يبلف الكلام ويغيره وبعد كدة طلع صورة بنت ،…

 

 

وقال انها بنت سهلة ومقضياها مع كل اصحاب اخوها .
ومادم انت صاحب زين هتقضيها …..
أنصدم ادهم ومش مستوعب وواضح :
ممكن بيقصد البنات إلا كانت بتيجى علي السفينة
…..
هزت راسها نور بالنفي :
ممكن لكن وقتها محدش كان عارف الموضوع بتاع البنات
كان يستمع ادهم وهو فى داخله نار وسأل :
طيب ايه إللي حصل
اتنهدت نور وحكيت الا حصل :
سالته انت تقصد ايه واخت مين دي قال اخت صاحبك زين ،في الوقت ده مكنتش عارفة اتصرف ازاى، وقلت اكيد هو قال كدة علشان، يعمل لي مشكلة لو روحت وفتحت سيرة أختك وقتها كان زين مكنش مصدقنى ،وبعد كدة موت ابويا وانتوا كشفتوا أن بنت ، مقدرتش اتصرف وانا مش متأكدة..
أنصدم ادهم وهو يعاتبها :
طيب ليه مقلتيش ليه
قطعت تالا حديثهم وهى تذكر نور بالطيارة :
مش وقته الطيارة هتطلع
رفض ادهم وقال :
مفيش سفر مفهوم وهتجي معايا يا نور نواجه بهاء
……

 

 

انصدمت تالا واتكلمت معه بطريقة مختلفة:
انت بتتكلم بجد و هي مالها بمشاكلكم ،روحي يا نور وسافري وهما يحلوا مشاكلهم
غضب ادهم ونظر لها بعصبية تخاف منها تالا ويمسك ايد نور :
مش هتسافرى إلا لما اعرف كل حاجة تخص اختى مفهوم …
تقف تالا أمام ادهم بعند :
طيب الشغل إللي جالها وبالعافية اعتذرت منهم يعطيوه مهلة ، وقالت ظروف موت ابوها ،وعطلتوها ونفذت العقد وجاءت علي السفينة عندكم شهرين ،و بسبب أخوك واتخطفت وجاي انت بعد كل ده تجبره وتقول مفيش سفر لا طبعا
غضب ادهم ورفع صوته :
يتحرق الشغل وكل حاجة المهم اختى ، وأقسم بالله العظيم لو مرجعتيش التذاكر وطلبت تأجيل هبلغ عنك يا نور انك سرقتي وهخليهم يمنعوكي من السفر ….
انصدمت نور وهى تسمع حديثهم دون أن تتكلم
تغيرت ملامح تالا وغضبت ونظرت لها وهى تعاتبها
ساكت ليه يا نور ده عايز يسجننك ،مش ده ادهم إلا اقعدة تقولى فى قصائد ، اتغير فضلت تقنعيني بيه وقلتي أنه أطيب من أخوه ،شوفتي بيعمل ايه ،وعايز يضيع مستقبلك انطقي قولي اي حاجه ..
نظر ادهم بنظرة عتاب ل تالا :
وانا كمان اتخدعت فيكي وفي وشك البرئي ، كنت فاكر هتخافي زيى علي اختى ،وتقفي معايا وتقنعيها مش تسافر ،بس بالعكس بتحريضيها أنها ترمي كل حاجه وراء دهرها ….
كانت تالا مصممى على رأيها وقالت:
علشان هي مش ذنبها تفضل في دوامة المشاكل دي، وانا مقلتس مش هقف معاك ،بالعكس انا حبيت لميس جدا من بعد ما اتقابلنا ونفكر نعمل ايه لكن
قطع ادهم حديثها ورفع يده أنها تصمت :
كفاية لو سمحتى
وبعد كده انتبه أنها عندها خلفي فسالها
هو انتى كنت عارفة بالموضوع ،ومش قلتيلي اتقابلتى معاها امتى ….
نظرت تالا له وهى تصفق يد على يد :
انت نسيت والله انت غريب النهارده ، مش انا قلت ليك أنها طلبت تقابلني وأنت فرحت وقلت ماشي قابليها دلوقتي عايز تتهمنى ….

 

 

قطعت نور صمتها وحديثهم وقالت :
كفاية بقي خناق انا جاية معاك يا ادهم مش خوف من تهديدك ،بس علشان زين ميتهورش ويعمل حاجة ل لميس والازم إلا عمل كدة هو عايز زين يوصل
لمرحلة القتل وواضح انت كمان هتقع في نفس الفخ
نظرت تالا لها وهى رافض وسألتها ‘:
وفرصة عمرك وحياتك إللي رتبتيها
هزت نور رأسها بتافهم :
اكيد هرجع ليها يوم او يومين تاخير مش هيقصر كتير وانا هعمل اتصالات واغير ميعاد الحجز بعد يومين
هزت راسها تالا بعدم اقتناع :
تمام إللي تشوفيه
نظر ادهم لها ب عرفان الجميل :
مش عارف أشكرك ازاي واسف جدا انتى عارفه المفاجأة وانتى الشاهدة الوحيدة على حديث ايهاب
ابتسمت نور بهدوء :
مفيش شكر بس روح دلوقتي وخلي رجلك علي رجل زين ،وانا اقابل بهاء واعرف كل حاجة منه
طلب ادهم منهم :
بلاش لوحدك لازم أكون معاكى
رفضت نور وقالت :
لا لازم تكون انت مع زين ،اكيد إللي وصل زين للمرحلة دى بسبب الناس إللي بتهدده ، وممكن يتهور
هز رأسه ادهم :
تمام انا اوصلكم وارجع ليكي
رفضت نور وقالت :
انت روح عنده دلوقتي انت وتالا ووصل تالا وكون معه
وانا هرجع البيت لوحدى عايزة حد يعرف انى مسافرتش …
استغربت تالا وهى رفضه:
ليه انتى خايفة من ايه
فهم ادهم ما يدور في عقلها وقال ‘:
انا موافق يالا يا تالا
هزت تالا راسها بالرفض :
لا مش هروح معاك
نظر ادهم لها بغضب :
متعصبنيش ويالا

 

 

نظرت له تالا بعناد :
اتفلق ما احنا خلاص شطبنا، وقفلنا الباب بالمفتاح وانا مش همشي مع حد غريب
أنصدم ادهم من تغيره :
تمام وانا مش اقرب من الباب تانى، مع السلامة ويتجه نحو ادهم بعد ما سمعوا صوت الطائرة واعتقدها أنها سافرت
وقفت تالا بدموع:
شايفه ردوده الرخمة
ابتسمت نور وقالت:
بزمتك ردوده هو الرخمة
انصدمت تالا من اتهام نور
بقي كدة يا نور
اتنهدت نور وقالت
انتى السبب على فكرة انتى شايفة الموقف،
صعب وأنتي بتتكلمي في مصلحتي من امتى
انتى عارفه إن احنا كدة طول عمرنا ، انا وانتى بنقف مع الناس ايه إللي حصل معاكى والا بتتحجج عشان تنهى الموضوع قبل ما يبدتى
اتنهدت تالا للفارغ :
يعنى غلطت اه انا خايفة المفروض كنت احكيله الا حصل معانا لكن متردد ومش ينفع ادخل فى حياة جديدة وانا مش واثقة من النتيجة وكمان تجربيتك القديمة ولم اعترفت شوفت كان رده فعل ايه خايفة ادهم يعمل كدة
تغير ملامح وجه نور :
اقفلي على القديم مش وقته وانتى مختلفة عنى
اتنهدت تالا وهى تنفخ :
لكن الماضي هو إللي خلنا نهرب وهو الا خلكى تهربي واختارتي تشتغلي علي السفينه ،علي انك ولد ورفضتي تعترفي بحبك ل زين ولسه مصممة عشان خايفة أن التجربة تتقرار

 

 

اتنهدت نور :
مادم عارفة كدة ليه مصممه تضايقي ادهم ،وتجادلي كتير ،يالا روحي عند ادهم وسبيني إخلص أموري كلها سلام .
وفي نفس الوقت كان ادهم بيتكلم مع زين وهو جالس في أرض المطار
تتجه نور الي مكتب استعلامات المطار ،وتسمع حديث زين وتنزل دموع من عنيها وقالت
حبك وحبي مكتوب عليه بالإعدام ،لانى استحالة أصدق ولد في يوم حتى لو بموت فيه ،وتخلص كل الاجراءت وتروح .
وكل منهم يذهب من طريق
تتجه نور إلى قسم الشرطة عند النقيب ايهاب
وطلبت من الصول مقابلة ايهاب
ممكن حضرتك اقابل النقيب ايهاب
هز الصول رأسه وقال
نقوله مين يا فندم
بلغته ب اسمها
نور رافت
دخل الصول وبلغه
مصدقش نفسه ايهاب وخرج لها
مش معقول المهندسة نور
ابتسمت نور وقالت
تحياتي يا حضرة النقيب ايهاب واسفة جدا يا فندم على الازعاج لكن محتاجه منك خدمتين
ابتسم ايهاب وطلب منها :
اكيد انتى اؤمري انا تحت امرك اتفضل الاول
وطلب من الصول هات حاجه صاقعة مشبرة بسرعة
دخلت نور وجلست ثم طلبت منه
ممكن حضرتك متبلغش بشمهندس زين بمجى ليك بعد اذنك
هز رأسه ايهاب وقالها :
اكيد لكن قلقتينى

 

 

وبعد كده ضحك بمرح
اوعى تكوني عايزة تدخليه في مصيبة
هزت راسها نور ابتسامة :
لا طبعا بس شخص تانى
سألها ايهاب
مين وعمل ايه
هزت راسها وبدأت تحكى :
انا عايزه الشخص ده يعترف بحاجة عاملها مقابل تهمه تانيه كبيرة مثلا تجارة مخدرات
أنصدم عامر وانعدل وسألها :
واضح عامل مصيبة ء كبير اوى
هزت راسها نور :
اكيد سوء سمعت بنت وكل التفاصيل هنعرفه منه
اتنهدت ايهاب ب استرخاء:
لا كل الا ده انا جاهز يالا بينا
طلبت منه الموضوع التانى انا مش مستعجله عليه لكن بليز نفس اعرف وصلت ليه اعتقد اللواء منصور كان اطلعك عليه
اتنهدت ايهاب وهو يهز راسها
تقصد الشباب الا اتعرضوا ليكم فى الرحلة وانتم فى الثانوية صح
هزت راسها نور بالتاكيد وقالت
انا وقتها كنت خايفة على بابا أن يعرف بالموضوع ورفض اقدم أفئدة وزعل منى عمى منصور جدا لكن دلوقتى انا مستعدد اوصف ملامح الشباب
سألها ايهاب بلهفة
انتى شفوتهم
هزت نور راسها بالنفي
بعد الملامح البسيطة انا هاخد على المكان واحكى كل الا حصل لكن اخلص موضوع ده لو مش هعطلك حضرتك
هز رأسه ايهاب بالنفى :
مفيش عطلة ورديتي خلصت دلوقتي
تركب معه نور ويتجه نحو منزل بهاء بسيارة الشرطة الخاصة ب بهاء
ويبدأ يدق الباب افتح بوليس

 

 

أنصدم بهاء ووجه كان يوجد عليه الخوف لكن رسم القوة والثقة وفتح الباب وهو بيقول
ليه انا عملت
ينصدم لم يشوف نور
شورات نور عليه
هو ده يا حضرة الظابط أقبض عليه
كان بهاء يحول الهروب لكن مسكه ايهاب وبعد ما تم ربطه :
انا معملتش حاجة انا بري
اخرج الظابط كيس ووضعه أمامه :
انت متهم ب اتجار المخدرات والحكم عليك من 20 :25 سنه وممكن إعدام
أنصدم بهاء وهو مرعوب :
مخدرات ايه لا والله ونظر إلى نور
انتى عايزه تاذينى ليه، مش وعدتينى انك خلاص سامحتينى
رفضت نور وهزت راسها:
اسامح واحد حرامي ،وتاجر مخدرت انت من النهاردة مستقبلك ضاع
مسك يده ووضع الكلابش
صرخ بهاء وبصوت عالي :
انا برئ معملتش حاجة
استغلت نور ضعفه :
والبنت الغلبانه إللي بوظت سمعتها وعملت معاها علاقة
أنصدم بهاء من كلامها وقال:
بنت مين ده تهمة تانى
ابتسمت نور وفتحت التليفون وسمعته كلامه عن لميس
ايه افتكرت مين
بدأ يستوعب بهاء وقال
انا مقربتش من حد المهندس عمر هو
انا هقولكم علي كل حاجة
استمعت له نور :
اتفضل قول
علي قدوم ادهم وكان عايز يضرب بهاء منعه
ومسكه وقال
هو يعترف بكل حاجه
بدأ يوضح بهاء

 

 

:أنا كنت شغال مع الوزير السابق وهو إللي طلب اراقب بنت مهدى بيه ،وابلغهم فورا بتروح فين و بتيجي منين ،لكن هي مكانتش بتخرج كتير لكن في يوم خرجت عيد ميلاد واحدة صاحبته
وبلغته علي المكان ووضع خطه فوجئت لكن مع التحريت فوجئت أنه عيد ميلاد أخت عمر
وقالي ايه المطلوب، انه هيبعت سيارة نقل كبيره وكانت قاصداهم بس مش تقتلهم، ولكن يتصابوا وفي نفس المكان إللي متحدد انا أظهر انا وإيمان نجهز كل الا اتطلب مننا
ترجع نور للوقع هى وادهم ،وعمر بيحكى نفس الكلام إلا قاله ايهاب، لبهاء لكن بدون التفاصيل
اكمل عمر
انا مكنتش في وعي ،ومش عارف ازاى عاملت كدة صحيت لقيتها قدام عيني، وكانت منهارة
وبعد كدة لبست هدومها وقالت
فلاش باك ٢
قامت لميس من أمامه بغضب :
انت انسان معدوم الضمير وانا هبلغ البوليس عنك
حلف عمر أنه ليس له علاقة:
صدقينى انا معرفش ايه الا حصل انا مكنتش في وعيي
رفضت لميس تستمع له وهى تحتقره:
انت إللي دبرت كل ده وهوديك في داهية
طلب عمر منها تهدى ومسك ايديها:
بلاش تهور انتى إللي هتخسري سمعتك وكل أهلك هتجبيلهم العار
ضربته لميس بالقلم :
انت كنت عايز كدة صح
عذرها عمر وهو مكسور
لا والله وانا مستعدة نتجوز دلوقتي
نظرت لميس له بلهفة :
انتى بتتكلم بجد
هز رأسه عمر بالتاكيد :اكيد
قطع ادهم حديثه:
يعنى كتبت كتابك عليها
برار عمر موقفه :
اكيد انا عندى أخت ،ومارضاش يحصل معها كدة وبعدها لميس فضلت متجاهلاني ،وحزينه وحاولت كتير اثبتلها أني برئ
لكن مصدقتنيش لحد ،ما شافت البنت إللي كانت مع بهاء في مكتب ابوها ،في الوقت ده عملت نفسها أنهم أصحاب علشان تجيب دليل ،انى متهم لكن بعد شهر ،عرفت إللي حصل من إيمان، لأن ضميرها صحي وخافت علي نفسها فاعترفت بكل اللي حصل ليا أنا ولميس

 

 

وجه ادهم بتكشيرة وضيق وسأله :
ليه مجيتش بلغتنى بكل ده؟؟؟
هز عمر رأسه بالاسف :
الفترة ده كنت انت وزين نزلتو
انا فضلت شهر علي السفينة مع أستاذة نور لما انتم وبعد كدة هي رجعت وطلبت منى استلم مكانكم وانتظرت كل المشاكل تنتهى وابلغكم
لم يقتنع ادهم :
مش مبررا كنت جيت ،وطلبت ايدها منى او زين
هز عمر رأسه:
هي رفضت اطلب ايدها غير من ابوها وهو كان مسافر الفترة دي، ولما رجع حصلت مشكلة السفينة وخطف الآنسة نور
قام ادهم وضرب عمر بالقلم
انصدمت نور وسألته :
ليه كدة مش مصدقه ولا ايه
وقبل ما ينطق ياتيه اتصال من البيت
كانت سحر تبكى وتسأله :
انت فين
استغرب ادهم :
انا في شغل يا أمى مش فاضي

 

 

رفعت سحر صوته :
شغل ايه ،أختك اغمى عليها ،ومش عارفة ايه السبب
أنصدم ادهم :
نعم وهي مالها ايه الا حصل
نكمل الحلقة الجديدة
يا ترى رد فعل العائلة كلها بمعرفة زواج لميس؟؟؟؟؟
وايه السر إللي في حياة امل ؟؟؟؟

يتبع…

لقراءة الفصل التالي : اضغط هنا

لقراءة الرواية كاملة اضغط على : (رواية حب على متن سفينة)

اترك تعليقاً

لن يتم نشر عنوان بريدك الإلكتروني. الحقول الإلزامية مشار إليها بـ *

زر الذهاب إلى الأعلى