روايات

رواية أحببتها من كلماتها الفصل الثالث عشر 13 بقلم هاجر محمد

رواية أحببتها من كلماتها الفصل الثالث عشر 13 بقلم هاجر محمد

رواية أحببتها من كلماتها الجزء الثالث عشر

رواية أحببتها من كلماتها البارت الثالث عشر

رواية أحببتها من كلماتها الحلقة الثالثة عشر

فاتت الايام وطبعًا مروان كل يوم يجي يتحايل على بابا وبابا يقوله لا معنديش بنات للجواز حتى سمعت من شيماء انه تحايل على اهله يحاولوا مع بابا قالوله لا مع نفسك غلطك تتحمله كان المفروض تتدخل البيت من بابه من الاول فات اسبوع من بعد اليوم اللي كان عندنا هو واهله وهو كل يوم يجي صبح وبالليل لدرجة ان بابا كان ساعات يطنش يفتح الباب لو عرف ان هو اللي بره كان ممكن يجيب شوكلت في مره وبابا يمشيه بيها او مروان يروح سايبها ويقولوا
( انا جايبها لقطتي ملكش دعوة)
ويجري على بره على طول بابا كان مبسوط بتمسكه بيا بس كان عايز يأدبه شويه لدرجة اني عرفت انوا كان بيروح يصلي في الجامع اللي بابا بيصلي فيه وكذا مرة طلب ايدي قدام المصليين في الجامع بس بابا برضوا موفقش والناس اللي في الجامع كانوا بيقولوا لبابا انوا يوافق بس هو قالهم انا محتاج اعرف الشخص اللي هياخد بنتي هيستحمل ولا لا وهما وافقوه في الكلام.
جينا اخر الاسبوع وطبعا دا يوم الشبكة بتاع شيماء بابا كان معترض في الاول اني اروح بس اتحاليت عليه وكمان شيماء وباباها قالوله ان مروان مش هيختلط بيا وبابا وافق بس بشرط اني هروح من المغرب وكمان مروان ميبقاش موجود في نفس المكان معايا وبالفعل روحت المغرب وهو كان مشغول بالتحضيرات والبنات قالولي انوا بيحاول يجي يشوفني بس باباه بيمنعه العشاء أذنت وصلينا وبعدها اهل العريس جم وطبعا اهلي كمان معزومين طلعنا بره والعريس ادي شيماء بكيه ورد وقعدوا
كنت واقفه جنب العروسه احنا والبنات بس انا بعيد شويه لقيت اللي واقف جنبي وبيقول
:ـ بذمتك مش البكيه بتاعي احلى

 

 

بصيتله وكنت مكسوفه انوا جه جنبي لقيته لابس بدلة لونها رصاصي ويا للحظ اني لابسة فستان رصاصي دقيقه اتنين تلاتة بحاول استوعب هو فعلا لابسين شبه بعض ولا بتخيل لقيته بيقول
:ـ بالله احلى كابلز اصلا ميجيش ابوكي يشوفنا دلوقتي هيطلع روحنا على طول
ضحك وانا اول مسمعت الكلمة دي روحت ماشية جري روحت عند شيماء وقفت معاها شوية والعريس ومروان قاموا يرقصوا والبنات مع شيماء في جنب بنرقص ولقيت البنات بيبصوا على الشباب وكل واحدة ليها قرة عينها قصدي بنبص على رقصهم عيب كدا وهوب هوب هوب الباشا رقصه حلو اعرف بقا بيرقص ليه لا وهو بسم الله مشاء الله فرحان بشعره وطبعا اللي موجودين بيبصوله ايه ده هو هيعمل ايه اوعا تقلع الجاكت اوعا هقتلك وللاسف البيه قلع الجاكت لا وبيكيدني اكتر وبيدهولي ببصله لقيته بيغمز وبيقول
:ـ معلش بقا يا زوجتي المستقبلية بس عايز ارقص
راح للشباب يكمل رقص وانا خلاص جبت اخري وخاصة من الهوانم اللي بيعكسوه لقيت واحده بتقول
:ـ بصي يابت شكله حلو ازاي وبقا احلى لما قلع الجاكت شكله حلو بعضلاته دي
لسه هبص وهرد لقيت إيمان بتشدني وبقولي
:ـ معلش معلش خليها عليكي دول تبع العريس ملناش دعوة بيهم شوية وهيمشوا
:ـ انتي مش شيفاهم بيعكسوه اذاي لا والبيه مشهيص على الاخر محسسني انوا فرح مش شبكة
لقيت شيماء بتضحك:ـ هههههههه معلش ياسما بس دي عادة في مروان اي فرح بيرقص

 

 

قطع كلامنا صوت بنت من اللي ورانا وهي بتقول
:ـ لا بصي اللي لابس قميص أبيض التاني ده احلى
بصيت مكان مهي بتبص ولقيتها بتقول على حازم بصيت ل إيمان ولقيتها هتمسكهم من شعرهم مسكتها وقولتلها
:ـ معلش معلش خليها عليكي هههههه مش انتي قولتيلي كده قابلي بقا دول جايبين شباب العيلة واحد واحد
:ـ عايزه اقتلها والبيه قايلاله يلبس الجاكت ماشي ياحازم ماشي اما الفرح يخلص بس
ضحكنا وبقت كل واحدة بتحب واحد عايزه تروح تقتل اللي بتعاكسه وطبعا شيماء بتهدي فينا وبتضحك علينا كلنا اه مهي مش غرمانه حاجه العريس من عندهم فضلنا حوالي نص ساعة والشباب بطلوا رقص والباشا جاي ياخد الجاكت وانا ولا هنا خالص مركزة بس في كلام البنات اول موصل مد ايده وانا استغربت بصيت اللي هو فيه ايه
ميل قدام نحيتي شوية وقال بغمزه
:ـ عايز الجاكت ياقطتي
اديته الجاكت على طول وبعدت وهو ضحك وراح عند بتاع الاغاني معرفش قاله ايه بس ثواني والاغاني سكتت وهو جه وقف قدام العريس والعروسه والكل قاعد قدامه كل واحد بالعيلة بتاعته على تربيزه الكل استغرب الاغاني سكتت ليه وهو مسك المايك واتكلم والكل سكت

 

 

:ـ اولا سلام عليكم طبعا بشكركوا كلكوا انكم شرفتونا في شبكة اختي وطبعا ببارك للعروسين مبارك ليكوا وعقبال التمام على خير ليكوا يارب وعقبال السناجل اللي هنا كلكوا هههه طبعا انا هعمل حاجه متهوره شوية وربنا يستر بس بجد ملقتش حل تاني غير ده انا عملت كل اللي اقدر عليه احم طبعا مش عارفين بتكلم عن ايه انا دلوقتي بتقدم لسما قدام الجميع وبقولك ياعمي ملكش حجه ترفض ارجوك وافق انا بقالي اسبوع متمرمط وراك وانا والله بحبها وصدقني كلمة هستحملها او هقدرها دي شوية انا بقالي 4سنين بحبها من غير حد مايعرف بس بجد مش هستحمل تكون بعيدة عني اكتر من كدا
طلع خاتم وجه وقف عند ونزل على ركبته وانا واقفه مصدومة ومكسوفه من كلامه واعترافه وكمان حراكته دي طلع الخاتم وقال
:ـ سما تقبلي تكوني مراتي تقبلب بيا زوج ليكي
وبعدين بص لبابا وقال دا بعد اذن عمؤ يعني بس انت شايف اني مقصرتش فى حاجه ودا كان الحل الوعيد انك توافق عليا ارجوك وافق
بصيت ليه ولبابا مش عارفه اعمل ايه فضلنا شوية وانا بصيت في عينه وبعدين بصيت في الارض شزفت نظرة عينيه حسيتها مكسورة كأن دا كان امله الوحيد ان بابا يوافق دموعي خلاص هتنزل لقيته بيقول من غير محد يسمعنا:ـ متعيطيش ياقطتي عشان خطري
‏صوته كان مرتعش شوية كنت هعيط بجد مش عشاني كدا كدا بابا هيوافق هو مبيحبش يكسر قلب حد مبالك بنته بس كنت هعيط عشانه هو قام ولسه هيمشي لقيت بابا حضني وبيقوله

 

 

:ـ طب مش اللى يتقدم ييجيب شابكة ولا انت بتضحك على البت وهتلبسها الخاتم وكدا اكنك جبت شابكة
بصيت لبابا بفرحة وهو لسه مش مستوعب تقريبا دقتين لحد مستوعب ولقيته نط حضن بابا على طول وانا بعدت شوية وبابا قاله
:ـ مقدرش اكسر بقلبك ولا بقلبها انا حبيت اعلمك بس واعرفك غلطك كان لازم تاخد الخطوة دي من زمان
:ـ عرفت والله يالا نعمل الخطوبة بقا
:ـ حيلك حيلك خطوبة ايه لما تيجي تتقدم الاول وتجبلها بوكيه تاني ههههه
الكل ضحك وانا من كتر الكسوف عايزه امشي بجد بصلي وقال:ـ اجمل بوكيه ورد لاحلى وردة في حياتي
:ـ طب احترم ابوها اللي واقف حتى
:ـ احم معلش بقا ياعمي من كتر الفرحة عايز اخدها دلوقتي ونتجوز

 

:ـ لا انا بقول اخد بنتي ونمشي هههه
:ـ لاااااا استنى بس والله مهبص بس خليك وقولي اجي بكره انا والعيلة نتفق
:ـ بكره ايه يابني على الاقل استنى ليوم الجمعة ذي بقيت الناس واكون قولت لعمامها
:ـ لا ماحنا هنيجي بكره نتفق وابقى اقول لاعمامها عادي
:ـ اممم شكلي هرجع في الكلام واقولك مفيش خالص
:ـ لا لا لا خلاص يوم الخميس هنيجي اهو اخر الاسبوع اهو والجمعة نجيب الدهب حلو حلو
ومش جري من قدام بابا قبل ميتكلم والكل فرح ان بابا وافق والحفلة خلصت والكل روح بيته……

يتبع…

لقراءة الفصل التالي : اضغط هنا

لقراءة الرواية كاملة اضغط على : (رواية أحببتها من كلماتها)

اترك تعليقاً

لن يتم نشر عنوان بريدك الإلكتروني. الحقول الإلزامية مشار إليها بـ *

زر الذهاب إلى الأعلى