روايات

رواية جعلني احبه الفصل الحادي والعشرون 21 بقلم سارة بكر

رواية جعلني احبه الفصل الحادي والعشرون 21 بقلم سارة بكر

رواية جعلني احبه الجزء الحادي والعشرون

رواية جعلني احبه البارت الحادي والعشرون

رواية جعلني احبه الحلقة الحادية والعشرون

في شقه علي
علي كان نايم و صحي علي صوت رن الجرس
علي: ايواا ايوااااااا الله جاي اهو… علي فتح الباب و اتصدم من الشافوا
_ انت انت هنا ازاي و بتعمل اي
يحيي: انا هنا زي الناس و بعدين المفتاح مش عاوز يفتح لي
_ عشان غيرت الكلاون .. المهم متغيرش الموضوع انت هنا لي جاي لي
= اي مش عجبك امشي
_ مقصدش.. و كمل بقي الكلام بترياق اصل انت عريس هو في عريس يسيب عروسته يوم الفرح برضو ولا تكون جاي تعزمني علي الفرح بس دلوقتي الساعه 12 اكيد الفرح خلص
= يحيي دخل و قفل الباب
_ انت دخلت و بتقفل الباب لي
= عشان لو مسكتك ضربتك محدش يسمعنا و اكون برحتي

 

 

_ علي بزعيق.. والله وانا بقي هسكتلك لما تضربني صح لا يا حبيبي
= يحيي بنرفزه.. علي اسمع بقي الكلمتين الجيبني عشان اتزفت و اقولهم و اغور من هنا انا من ساعت مدخلت وانت مبطلتش كلام يسم البدن اسمعني بقي
_ علي ببرود اتفضل قدامك نص ساعه اظن ممكن تقول 10 كلمات مش اتنين بس
= ابو برودك يا اخي… بعدها اخد نفس عميق و بدأ انه يتكلم
اسمع يا علي انا اه اتقدمت لرغد و رفضت و انا بعدها زعلت اوي عشان كنت بحبها بجد و بعدها سافرت و انا كنت تقريبا بموت لما عرفت الخبر دا عشان لو كانت هنا كان ممكن يكون في امل انها توافق عليا لكن دلوقتي بعدت خالص و مش رجعه تاني و ابويا زي منتا عارف عندو القلب و انا ديما كنت معرضه في كل حاجه و قبل كده اختار ليا نجلاء بنت التاجر سيد عبد الرازق عشان اتجوزها وانا رفضت و زعقت جامد معاه و لقيتوا بيقولي اني اتجوز ريم انا قولت هوافق عشان هو ميزعلش و كنت متاكد اني ريم هترفض عشان عمر بس استغربت موافقت ريم
_ علي قطع يحيي في الكلام.. عشان هي غبيه و بسبب العملتوا دا عمر سافر و مش راجع تاني انا مش فاهم هي لي عملت كده
= لا يا علي هي مش غبيه هي فكرت صح لما راحت لعمر كان متعصب و كمان انا و هو اتخنقنا ولما هي كلمتوا اتعصب عليها و طردها من بيتوا ولما رجعت كانت منهاره وانا دخلت و كلمتها
فلاش باااااااااااك
ريم رجعت من عند عمر و كانت منهاره بمعني الكلمه دخلت اوضتها و قعدت تعيط و قطعها عن العياط صوت خبط علي الباب.. مسحت دموعها بسرعه و اذنت للطارق يدخل
يحيي: مالك يا ريم
_ مفيش حاجه يا يحيي انا كويسه اهو

 

 

= متكدبيش عليا يا ريم انا كنت بره و راجع البيت شوفتك واقف و بتعيطي قدام الباب قوليلي اي الحصل
_ ريم بدموع عمر يا يحيي….. و قصت ريم ما دار بينها و بين عمر
= طيب بصي يا ريم انا عندي خطه و هي انك ترفضي الجوازه تماماً مهما حصل و انا هروح لعمر و اقوله الحقيقه
_ تمم بس لو عمر رفض انو يسمعك هنعمل اي
= في الحاله دي اي حاجه تانيه تحصل توفقي علي الجوازه وانا اوعدك انك هتفضلي اختي حتي لو اتجوزنا الف سنه انتي اختي وبس
_ طيب ولي نتجوز اصلا
= عشان انتي مش هترضي تجوزي حد غيرو و اكيد هيتقدملك حد تاني و ساعتها اهلك هيوفقوا و محدش يقدر يقول لا
_ ف احنا نتجوز فتره يعني و بعدين نطلاق
= ايوااااا
باااااااااااك
_ بس شوفت بقي
= خطه غبيه انت تضمن من اين اني عمر يرجع وان رجع ممكن يرجع متجوز
_ لا حب ريم ساكن فقلب عمر ريم واخده مكان و هيفضل المكان دا ليها هي وبس و حتي ان رجع متجوز هي هتقدم في الكليه و ممكن تحب حد و يحبها

 

 

= انا معاك في اي كلمه تمام بس برضو هتكون مطلقه يبني
_ لو عمر او غيرو انا هقعد و اتكلم معاهم و هيعرفوا انها لسه بنت
= ماشي يا يحيي
_ طب اي مش هترجع معايا عشان خاطر ابوك و امك حتي انت اهو عرفت الحقيقه ابوك زعلان ديمان و امك نفسها تشوفك
= خلاص يا زنان انت بتزن اكتر من ندي.. هاجي معاك بكره يلا قوم ادخل و انا كمان هدخل
_ ماشي يلا تصبح على خير
في امريكا
____________
كنان: رغد كفايا مذاكره بقي
رغد: لا يا كنان دي هي سنه الهتحدد مستقبلي
_ دا انتي رخمه اووي
رغد برفع حاجب.. نعم
_ لا لا يارغد مش انتي دي واحده بتنفسني علي السوشيل ميديا

 

 

= رغد رسامه برضو
_ اه بتنزل صور حاجات بترسمها و فيديوهات ليها وهي بترسم
= لا انا اجي اتفرج و اعرف مين البتنفسك كده
_ لا مش بتنزل صور ليها حتي الفيديوهات اديها بس بصي
= ما شاء الله رسمها حلو اوي هي اسمها اي
_ اسمها هاجر الديب من قنا تعرفيها
= هاجر.. و افتكرت رغد هاجر و ندي و طبعا ريم… خرجها من شرودها صوت كنان..
_ يبنتي روحتي فين
= معاك اهو بس انت مضايق منها لي
_ انتي مش شايفه كميت الكومنتات علي رسومتها
= طيب ربنا يوفقها انا هقوم اذاكر تاني
_ قومي قومي
______________________
في قنا
________
في بيت يحيي الأنصاري
صابرين: امينه هو احنا هنعمل فطار ليحيي و ريم وكده ولا اي
دياب: امااال مش عرسان ولا اي من الجصول اننا نعمل الوكل و يطلع لحد بابا الجوضه
صابرين: حااضر يا خويا هنعمل
صابرين و امينه دخلوا المطبخ يعملوا الاكل
في المطبخ
صابرين: هي ندي راحت المدرسه يا امينه

 

 

امينه: اه ربنا معاها يارب
صابرين: اه والله البت يعيني فحته نفسها الصبح في المدرسه و بليل في البيت هنا و ابنك دا معلش يعني معندوش دم
آمينه: فعلا معندوش دم عشان يبقي ابوه و امه و مراتوا و كل الفي البيت قلقنين عليه و هو ولا هنا
صابرين: معلش ان شاءالله هيرجع… طب نعملهم اي فطير و كده ولا اي
امينه: انتي مفكراهم عرسان بجد
صابرين: امال اي هما مش عرسان
امينه: ابنك خرج في نص الليل او بظبط بعد ما الفرح خلص خرج من الباب الهنا و ريم خرجت من الاوضه نامت في اوضتها
صابرين: يالهوي لو دياب او سليم عرفوا هيعملوا اي
امينه: ربنا يستر ياارب
_____________________
في الصاله بره
دياب: مالك يا خوي فيكي اي بس
سليم: في كتير يا اخوي والله في….
دياب: سكت لي
سليم: مهو اصل انا غبي المفروض مجولكش اصلا
دياب: لي يعني
سليم: عشان انت عندك الجلب لو جولتلك حاجه و طبيت ساكت فيها اعمل اي انا
دياب: يخربيت الزلط الفي لسانك انت وبني المهم جول في اي متخفش اخوك حديد
سليم: كل البهايم تعبانه و جبنا دكاترة كتيير بس متحسنوش الحيوان علي كان هو البيعرف يعلاجهم بس مش عاوز يرجع..
قطع علي سليم في الكلام … لا ما الحيوان علي رجع يا حاج
علي دخل و حضن ابوه و حضن عمه
علي: عاملين اي وحشني جدا وو ملحقش يكمل كلامه لان كف دياب كان اسبق منه…. .. ااه في اي يا عمي
دياب: مهما يحصل في البيت ميحجلقش انك تسيبوا ابداا دا بيتنا و لازم نفضل في مهما حصل
علي: ماشي يا عمي انا اسف مش هعمل كده تاني
سليم: وانت خرجت ميتا يا يحيي
يحيي: انا ااه خرجت
علي لحق يحيي.. دا خرج اصبح عشان جه يدوبك فطرنا و جينا علي طول
يحيي: كمل الكدب مع علي اه انا روحت قومته من علي السرير حتي اكلنا في الطريق
علي و يحيي بصو لبعض و ضخكوا و افتكرو زمان لما علي كان بيكدب و يحيي يكمل معاه الكدب من غير اي اتفاق بينهم
علي: واحد صفر ليك يا وحش انا لحقتك

 

 

يحيي: واحد صفر ليا انا يبني قول واحد الف واحد مليون حاجه كده يعني
في المطبخ
امينه: صابرين انا سمعه صوت علي
صابرين: اه تصدقي طب تعالي نخرج
خرجوا من المطبخ و اتفجاو بي علي و يحيي قعدين و بيتكلموا و يضحكوا
امينه: وحشتني اوي اوي يا علي
علي: وانتي كمان يا امي والله
صابرين: مدام علي جه يبقي نقعد كلنا و نفطر سوه
سليم: صوح حتي بجالنا كتير مش بناكل مع بعض
دياب: طب اطلع صحي مرتك يا يحيي
يحيي: اااااا
علي: تعالي يا يحيي وانا هطلع معاك و افجاها اني جيت
طلعوا الاتنين عشان يصحوا ريم
يحيي: ادخل انت يا علي صحيها هي في اوضتها عشان لو كانت بشعرها او حاجه وانا هدخل اغير هدومي دي
علي دخل اوضت ريم كانت نيما صحاها برحه و اول ماشفتوا حضنتوا… علي وحشتني متسبناش تاني هااا
علي: مش هسبكوا تاني بطلي عياط و يلا قومي عشان نفطر يلا
ريم نزلت تفطر معاهم وكانت القاعده حلوه اوي
ريم:طب يجماعه اسبكوا انا عشان اطلع اذاكر اخر الشهر الامتحانات و انا عوزه ادخل الكليه
سليم: كليه اي وكلام فارغ اي عوزه اي من العلام انتي اتجوزتي و في عصمت راجل
يحيي: بعد اذنك يا عمي انا وهي متفقين علي كده
دياب: خلاص يا خوي متوجعش راسك هما اجده او اجده متفجين مع بعض
سليم: ماشي انا هجوم اشوف شغلي هتيجي معايا يا اخوي
دياب: يلا سلام عليكم … متجيش المزرعه انهاردا يا علي خليك لبكره يا ولدي هاا
علي: حاضر يا عمي
قدام مدرسه التمريض
__________________
ندي خرجت من المدرسه لقت شاب واقف علي الباب و اتعودت علي نفس السوال البيسالوا ديما
امير: مدام ندي
ندي: نعم
امير: لسه متعرفيش رغد راحت فين
ندي: لاخر مره هقولها رغد سافرت سافرت و انا معرفش هتيجي امتا و لو سمحت وقفتك معايا كل يوم دي هتجبلي مشاكل انا واحده متجوزه و اعتقد قنا كلها عارفه انا متجوزه مين فايلريت دي تكون اخر مره توقفني تاني فاهم
امير:انا اسف بجد مكنتش اعرف اني هسببلك مشاكل كده

 

 

ندي: اصل احنا هنا مش في مصر حضرتك بعد اذنك بقي
امير: اتفضلي…. اوووف اي دا الله يكون في عونك يا علي
امير….. امير زميل عمر في الشغل من مصر بس ظروف شغله جابتوا قنا كان عند عمر مره و شاف رغد و اتقدملها بس هي رفضت ومن بعدها و هو حالف انو يحصل عليها باي طريقه
ندي كانت مشيا وكانت حسه بحاجه غريبه احساس غريب اول مره تحسوا كانت بتحسوا لما كان علي معاها بس دلوقتي هو مش موجود قعدت تذكر ربنا لحد موصلت البيت.
ريم كانت قاعده تذاكر في الجنينه بتاعت البيت وصل علي الفون بتعها رسلتين اول واحده زعلتها بس خوفتها اكتر
وكانت
(ريم انتي فاكره عشان اتجوزتي يحيي خلاص هربتي مني لا يا ريم انتي بتعتي انا انا بسببك بتعذب يعني لما عمر سافر قولت خلاص هتبقي ليا يجي يحيي و ياخدك بس انا بقولك اهو هتكوني بتعتي في يوم ولو مطلقتيش هتترملي )
مجنون ريم
كانت لسه هترمي الفون بس لقت رساله تانيه من رقم غريب مش مصري بس الرساله دي رجعت البهجه تاني علي قلبها
كانت
( ريم انا عارفه و متاكده انك اكيد عوزه تقتليني بس والله كان غصب عني اي حاجه حصلت عوزه اقولك اني خرجت من البلد غصب عني انا اه انا القولت اخرج بس حصل حاجه خلتني مقعدش فيها تاني و ااه مقولتلكيش عشان لو كنتي عيطي او قولتي كلمه كده او كده كنت بجد هموت زي منا بموت عشان بعيد عنك دلوقتي عارفه اكتشفت اني الحياه صعبه من غيرك يا هبله كنتي بتحلي الوقت دا رقمي و هكلمك عليه علي طول بس متقوليش لاي حد اني بكلمك لو سمحتيني يا حبيبتي ردي عليا بالقلب الابيض لو لسه زعلانه القلب الاسود )
…. رغد
ريم رجعت تضحك تاني و فرحت اوي اني رغد كلمتها و ردت عليها فوراً…..
ندي: اي الضحك دا كلو
ريم :ندي تصوري اي الحصل
ندي:هو علي جه
ريم:ايوااا جه و كمان رغد كلمتني انهاردا انا فرحانه اوي
ندي: بجد طب هي عامله اي سلميلي عليها
ريم: ماشي اطلعي غيري هدوك و تعالي تاني
ندي: ماشي.. ااه متقوليش لرغد علي موضوع امير انتي عارفه ممكن تزعل
ريم: ماشي متقلقيش
ندي: هطلع اغير و انزل احكيلك
طلعت ندي الاوضه و كان قلبها بيدق دخلت… كان علي قاعد علي السرير و اول مهي دخلت ضحك
ندي دخلت شافتوا ولا حتي رمت عليه السلام دخلت اخدت الهدوم و دخلت الحمام تغير
علي: اي دا هو انا شفاف ولا اي.. و قام وقف علي بابا الحمام
خرجت ندي اتخضت منه انو واقف علي الباب بس برضو مهتمتش و راحت تتسرح
علي: هو انتي مش شيفاني ولا بتستهبلي

 

 

ندي ببرووود.. لا شيفاك بس عادي يعني اعمل اي
علي: لما واحده جوزها يغيب عنها شهر او اكتر اول لما تشوفه تعمل اي
ندي: لا والله معرفش.. و رجعت تسرح شعرها تاني
علي: يعني المفروض تجري عليا تخديني بالحضن تبوسيني من هنا و من هنا اعملي اي منظر
ندي:لي هو احنا بنموت في بعض اوي كده دا انا عقاب ليكي وانت ذنب ليا
علي رفع حوجبه….. ذنب
ندي: اه ذنب… و ملحقتش تكمل كلامها بسبب حضن علي ليها..
ذنب بي ذنب بقي
ندي كانت فرحانه اوي
علي سبها.. اهو كده انتي شاطره يا عقابي.. و سبها و نزل
وهي غيرت و نزلت وراه
في امريكا
___________
سليمان: لا يا رغد الانتي عوزاه دا مستحيل فاهمه مستحيل مش هيحصل ابدا
رغد: لي يا عمي انا موافقه لي لا يعني

 

 

سليمان: هو انتي بتتكلمي و خلاص يا بنتي افهمي افهمي دي حياه مش ساهله فكري
رغد: انا فكرت جدااا و موافقه و كنان كمان موافق علي فكره
سليمان: ااه انتو اتفقتوا انتو الاتنين و جين عشان ننفذ و انت يا عم كنان انت ازاي موافق
كنان: اي اليخليني موافقش وهي صحبه الشأن موافقه علي فكره محدش غصبها
سليمان: رغد فكري دي هتكون حياه فاهمه حياه
رغد: انا فكرت و موافقه وافق انت عشان خاطري بقي والنبي
سليمان: خلااااااااااااص موافق

يتبع…

لقراءة الفصل التالي : اضغط هنا

لقراءة الرواية كاملة اضغط على : (رواية جعلني احبه)

اترك تعليقاً

لن يتم نشر عنوان بريدك الإلكتروني. الحقول الإلزامية مشار إليها بـ *

زر الذهاب إلى الأعلى