روايات

رواية وعد الفصل السادس والعشرون 26 بقلم عزة العربي

رواية وعد الفصل السادس والعشرون 26 بقلم عزة العربي

رواية وعد الجزء السادس والعشرون

رواية وعد البارت السادس والعشرون

رواية وعد الحلقة السادسة والعشرون

وعد ورحيل حاطين ايدهم علي عينيهم وقمر بتبص عليهم وبتضرب كف بكف
قمر بزعيق : شيلي ايدك انتي وهي وخلصوني انا تعبت معاكم والله
وعد رفعت صابع واحد من علي عيونها: استحاله ابص توء توء توء انتي عوزاني ألبس الحاجات دي استحاله عيب يا قمر
قمر بتقلدها: عيب يا قمر دانتي هتموتي وتلبسيه يا بت انا كل يوم ببعدكم عن بعض بالعافيه
وعد: الله بقي مش جوزي يا قمر متحرجنيش
رحيل: عيب والله يا قمر ترضي لبنتك تقلع هدومها وتلبس الحاجات اللي مفيهاش قماش دي لواحد غريب يا لهوووي علي امهات اخر زمن
رحيل : واحد غريب ؟! الغريب دا يبقي جوزك منك ليها صبرني يا رب
تعالوا تعالوا اقعدوا الله يهديكم
وعد ورحيل قعدوا جنب قمر عالسرير في اوضتها
بصوا يا حبايبي انتي وهي انتم عارفين أن غلاوتكم عندي واحده صح
رحيل بضحك: لا انا بنتك المفروض تحبيني اكتر من البت وعد دي

 

 

قمر: لا يا حبيبتي انتم الاتنين غلاوتكم في قلبي واحده ربنا يشهد عشان كده جبتكم انتم الاتنين عشان اعرفكم هتعملوا ايه في حياتكم الجديده
وعد: قولي يا قمر احنا سامعينك
قمر : بصوا يا حبايبي انتم دلوقتي كل واحده فيكم هتكون مسئوله عن بيت يخصها هي وزوج هتكمل معاه بقيت حياتها بالموده والرحمه اللي ربنا سبحانه وتعالى قال عليهم كل واحده فيكم هتسيب بيت اهلها اللي عاشت كل حياتها فيه وهتروح لراجل متعرفهوش لو كنتي ليه ام هيكون ليكي عبد
لازم تسمعي كلامه وتطيعيه
عينه متقعش علي حاجه وحشه ابدا في بيتك ولا فيكي
وميشمش منك غير اطيب ريحه
دايما تكوني في اجمل صوره ليكي
بيتك لازم يكون هادي دايما لازم يرجع بعد يوم طويل يلاقي صدر حنين مستنيه مش يلاقي صداع وازعاج واسئله ملهاش لازمه وكلام كتير عالفاضي
يرجع يلاقي بيته نظيف اكله جاهز هدومه مغسوله ومتعلقه في دولابه
لازم تحافظي علي بيته وماله في وجوده وغيابه
متعصيش ليه أمر ولا تفتشي ليه سر
اوعوا اوعوا اوعوا يكون هو زعلان وانتي فرحانه
كل ما تديله حبك كل ما هيكرمك ويحافظ عليكي
لازم ترضيه عشان يرضيكي فاهمه يا حبيبتي انتي وهي
وعد ورحيل هزوا رأسهم بالموافقه

 

 

بعد اسبوع
وعد بنرفزه: بس انا قلتلك مليون مره انا عاوزه اعيش معاهم في الڤيلا انت اللي صممت
يحيي بنفاذ صبر: وانا كمان قلتلك مليون مره هنعيش معاهم بس مش دلوقتي
وعد بزعيق : لا دلوقت يا ديب
يحيى بحزم: وعد صوتك ميعلاش فاهمه
وعد اخدت نفس عميق: يا ديب انت عارف اني بحب قمر ونفسي اكون معاها علي طول واتعلم منها كل حاجه
يحيي شدها لحضنه وقعدها علي رجله : وانا بحبك وعاوز اكون معاكي لوحدنا في بيت مقفول علينا انا وانتي وحبنا وبس ودا ميمنعش اني هحرمك من قمر لا ابدا كل شهر هوديكي يوم حلو كده
وعد متوتره من قعدتها علي رجله بتحاول تبعد بس هو مكلبش فيها: لا مش حلو طبعا أنت جيت علي نفسك اوي يوم واحد
يحيي: ممكن الجميل يهدي شويه وعد بصي في عيني انا مش بحبك وانتي بصه في الأرض كده لو انك وانتي مكسوفه بتكوني قمر
وعد باحراج: لا مش هبص وسيبني بقي اقوم بدل ما حد يدخل علينا زي كل مره
يحيي: انتي مراتي وكلها كام يوم واعمل اللي انا عاوزه في أي مكان وأي وقت
وعد: يا رب قمر تدخل علينا وانت حاضني كده عشان تحرم
يحيي: محدش يقدر يبعدك عني يا وعدي ابدا
ضمها اكتر لحضنه وهو مقرب من رقبتها بحب ؛ مش هقدر نقعد هنا يا دودو انا عاوزك لوحدك عاوز افضل في حضنك ومحدش يزعجنا عاوز اعوضك عن كل حاجه حصلتلك قبلي ومتنسيش أن هنا ماما وبابا وزين كمان يعني مش هاخد راحتي أنا جهزت جناح لينا فوق في أي وقت هنيجي إنما شقتنا هتكون اساسيه موجوده في أي وقت ماشي يا حبيبتي
وعد : ماشي بس اكتر الوقت هنكون هنا
يحيى: والله انا واثق انك مش هتقدري تبعدي عني يوم واحد بعد اللي هعمله فيكي وقرب منها وكان هيبوسها
الباب اتفتح وقمر دخلت ووعد انتفضت من علي رجل يحيي وبعدت عنه
قمر بعصبيه : مفيش فايده فيكم ابدا أمسكوا نفسكم شويه ابعدكم ايه اكتر من كده وانت مش قلتلك طول ما وعد هنا اقعد في شقتك

 

 

يحيي بمكر: مش انتي اللي جبتيها هنا واديتيلها اوضتي كمان وقلتي لازم تجهيزها انا بعوز حاجات من اوضتي وباجي اخدها هي اللي بتكون هنا وانا مليش ذنب
وعد : يا سلام
يحيي برق لوعد عشان تسكت
وشد قمر قعدها علي رجله
قمر بضحكه: لا انت عاوز اي حد يقعد على رجلك بقي ما لك يا بني الله يهديك
يحيي باسها من خدها وهو بيبص علي وعد : ايوه ادعيلي يا قمر ربنا يهديني ويعدي الكام يوم دول بقي عشان ابنك متبهدل وقلبه واجعه عالاخر
قمر: لا سلامه قلبك يا ضنايا اوعي كده ابعد عني الله يهديك
رحيل بتجري: قمررررر يا قمرررررررررر
قمر قامت وقفت: في ايه يا رحيل مالك يا حبيبتي
رحيل: احمد احمد تحت انا خارجه
يحيي قام وقف: ودا عاوز ايه دا
رحيل: أبيه حضرتك هنا
وعد: اه موال كل يوم
قمر : ايوه صح انا نسيت أنه جاي ياخدك عشان تشوفوا الفستان
رحيل: طيب انا هنزل بقي عشان متأخرش عليه
يحيى: لا مفيش نزول معاه لوحدكم
انتي مجنونه ولا ايه

 

 

رحيل: ليه بس يا أبيه احمد انسان محترم وعمره ما هيأذيني ابدا
قمر حطت أيدها علي بوقها: انت مفكره زيك مش عاتق البت
يحيي سمعها وابتسم بقلبه بس قال بحزم: لا مفيش نزول لوحدهم يلا كلنا هننزل معاهم وانتي كمان يا قمر
وعد: وانا هنزل ليه بقي انت مش راضي تخليني اختار فستان فرحي ومصمم أن انت اللي تجيبه علي زوقك
يحيي قرب منها: ايوه مصمم انا حجزت الفستان خلاص وفي بنت هتجيبه وتلبسهولك في السنتر بس تعالي نختار سوا الجزمه حلو كده
رحيل بنرفزه : يلا بقي احمد مستنيني في العربيه من بدري انا هنزل
يحيى: لا انتي هتركبي معانا في عربيتنا
بعد شويه
احمد بخنقه بص لقمر: يعني عاجبك كده
قمر بضحكه: لا والله ما عاجبني معلش يا بني حقك عليا
احمد بيسوق وهو متعصب: اخد اختي غصب عني في بيته وكمان اخد مراتي في عربيته انا مش فاهم هو عاوز ايه
قمر بتكتم الضحكه: دا حب يا حبيبي هو بيحبك عشان كده بيغيظك
احمد بيدوس كلاكسات : دا بيحبني دا وربنا لهوريله ماشي يا بن الديب
وصلوا مول كبير جدا ورحيل دخلت اتيليه كبير تختار منه فستان ومعاها احمد اللي من خنقته من يحيي متعصب ومعترض علي كل فستان بتقيسه
ومعاهم قمر
يحيي مسك ايد وعد وضغط عليها عشان يغيظ احمد اكتر : خليهم يختاروا هما واحنا نشوف باقي الحاجات يلا يا قلبي
وعد بتكتم الضحكه: حرام عليك والله
احمد بغيظ: لا اختي هتفضل هنا معايا
يحيي: وريني هتوقفني ازاي
رحيل اتدخلت واتكلمت بدلع: احمد ممكن تشوف الفستان دا
احمد اول مره يسمع نبره صوت رحيل كده وتلقائي راحلها
يحيى مشي وسابهم ووعد معاه راحوا يختاروا الجزمه وعد مصممه تجيب جزمه بكعب عالي عشان فرق الطول ويحيي مصمم إنها مش هتلبس كعب عالي
يحيى: انا قلت لا مش هتمشي تطرقعي وانا ماشي جمبك كده استحاله يا وعد
وعد : عشان خاطري يا يحيي دا يوم واحد بس
يحيي : انا قلت لا وخلاص قفلي عالموضوع دا بقي
وعد خبطت برجلها عالارض بزعل ومشيت
وهو مهانتش عليه وصالحها وحلفها بحياته أنه مش هينفع وهي اقتنعت أنه بيغير جدا
وبعدها راحوا اشتروا حاجات كتير جدا ووعد اقنعته أنه يسيب احمد ورحيل براحتهم شويه وان قمر موجوده معاهم وميقلقش
رحيل بعد تعب اختارت فستان وأحمد اخيرا وافق عليه ولفوا شويه في المول واشتروا حاجات كتيره وروحها في اخر اليوم
ونقول يوم الفرح .

 

 

وعد متوتره جدا ومخنوقه وخايفه يحيي وصل عشان يوصلها سنتر التجميل وشافها متوتره وقعد يهزر معاها لحد ما نسيت توترها تماما
وكان ماسك ايديها جامد وهو بيسوق وكل شويه يبوس عليها
وصلوا السنتر قبل رحيل ودخلها لحد جوا ونبه عليهم مفيش اي راجل يدخل المكان دا وأنهم ميحطوش غير ميكب خفيف جدا وراح عشان يلبس ويضبط نفسه هو كمان
رحيل من ساعه كتب الكتاب وهي وأحمد علاقتهم رسميه جدا مش مجنونه زي يحيي ووعد وأحمد كان بيصبر نفسه إنها مش اخده عليه وعلاقتهم لسه في أولها مش زي يحيي ووعد دايما رحيل كانت بتبعد عن أحمد وأحمد كان بيفسر دا بأنها مكسوفه ومتوتره من تجهيزات الفرح وتوضيب البيت الجديد بس في نفس الوقت كان فرحان من خجلها وكسوفها وتوترها الدايم
اخدها وراحوا سنتر التجميل وهو بيحاول يفكها شويه ورحيل متوتره وشويه وكانت هتعيط
احمد اتنرفز من سكوتها وفرمل العربيه ووقف: ممكن اعرف مالك
رحيل عيطت وهي ساكته
احمد مسك أيدها وهي شدتها بسرعه
احمد اخد نفس عميق وهدا نفسه : رحيل لو انتي مش مستعده وغيرتي رأيك انا مستعد نأجل شويه ومتخافيش من حاجه
رحيل ابتسمت : لا انا متوتره بس

 

 

احمد مسك أيدها بحب وباس كف أيدها: انا بحبك ومش هغصبك علي حاجه عاوزك بس تكوني هاديه عشان تبقي قمر ماشي
رحيل هزت راسها: ماشي

يتبع…

لقراءة الفصل التالي : اضغط هنا

لقراءة الرواية كاملة اضغط على : (رواية وعد)

اترك تعليقاً

لن يتم نشر عنوان بريدك الإلكتروني. الحقول الإلزامية مشار إليها بـ *

زر الذهاب إلى الأعلى