روايات

رواية بنت العدو الفصل الرابع 4 بقلم ندا علي

رواية بنت العدو الفصل الرابع 4 بقلم ندا علي

رواية بنت العدو الجزء الرابع

رواية بنت العدو البارت الرابع

رواية بنت العدو الحلقة الرابعة

ليلي :بتقول ايه يا مصطفي نهرب احنا بنتحدي الكل علشان نكون مع بعض في الحلال وانت تقولي نهرب ؟!
مصطفي :احنا فعلا بنتحدي الكل بس محدش مقدر كدا الكل شايف ان وجودنا مع بعض حرام علشان عيلتي وعيلتك اعداء انتي عوزاني اعمل ايه انا بحاول علي اخر جهدي ان اكون معاكي
ليلي دموعها بتنزل لوحدها :تكون معايا بالحلال وقدام الناس كلها مش في السر ولو انت بتتحدي بلد انا بتحدي مدينه يا مصطفي
مصطفي مسح دموعها بإيده : قوليلي يا ليلي هتيجي معايا ولا مش هتيجي ؟
ليلي غمضت عينها بوجع : مقدرش اهرب حتي لو اهلي دول بيموتو فيا ليل نهار مقدرش اسيبهم واهرب يا مصطفي دول اهلي مهما كان
مصطفي :ليلي لو مشيت متستنيش ارجع تاني ؟
ليلي فتحت عيونها ببتسامه ساخره :متقلقش مش هستني الدنيا كلها ضدنا مين احنا علشان نحب ونتمني نكون مع بعض احنا حاولنا وفشلنا

 

 

مصطفي :هتنسيني يا ليلي ؟!
ليلي من غير ما تبص في عيونه : انساك ؟ دا سؤال ولا امر يا مصطفي لو بتسأل هقولك ايوا هنساك بس اعرف ان كدابه لكن لو امر انا متعودتش منك علي انك تأمرني ان انساك او ابعد عنك
مصطفي بص ليها : تعالي معايا يا ليلي صدقيني هنعيش زي ما بنتمني انا مش مستعد ابعد عنك
ليلي :اتعودت منك علي الجنون بس لازم حد فينا يكون عاقل انا مقدرش اعيد اللي حصل من تاني يا مصطفي اسفه
” غالب حدف طوله لشباك ليلي علي اساس مصطفي ينزل ”
“مصطفي لسه هيتكلم سمع ترباس الباب بتاع ليلي بيتفتح ليلي اتخضت علي مصطفي ”
ليلي بتزقه علي الشباك :يلاااا يلاااا انزل بسرعه قبل ما حد يشوفك
مصطفي وقف بعند :انا مش ماشي يا ليلي خلي اللي يدخل يدخل يشوفونا وتبقي فضيحه ” وقال بمرح ” واتجوزك علشان العااار ياولد العدوو
ليلي بصت لشباك لقت غالب : نادي علي اخوك جمال داخل الاوضه وهو مش راضي ينزل هيموتو بعض علشان خاطري
مصطفي راح علي الباب وقفله من جوا عليهم شد ليلي من دراعها بصلها بغضب :جمال داخل يعمل ايه عندك ياروح امك ؟
ليلي بصتله بغيظ :انت بتقفل الباب ليييه هيفكرني هربت ” ولسه راحه افتحه شدها ”
مصطفي بغضب :الواد دا داخل قوضتك يعمل ايه يا ليلي ؟

 

 

ليلي :انت مش واخد بالك ان محبوسه يا مصطفي “وقالت بعند ” وانت ايه اللي معصبك مش انت خلاص هتسبني وانا هتجوز جمال دي قرارات العيله وبسببك انت
مصطفي بغضب : هتجوزي مين عرفيني بس لان صراحه مسمعتش او مش عاوز اسمع
ليلي بخوف :صراحه بقول تروح علشان معنديش استعداد اخسرك
” غالب حدف طوبه تانيه خبطت ضهر مصطفي ”
مصطفي بوجع :ضهري يابن الجزمه
جمال بغضب من ورا الباب : قفله علي نفسك لييه يابت انتي
ليلي بتوتر :في ايه بغير هدومي ” وقالت بهمس لمصطفي ” امشي والنبي امشي يا مصطفي
مصطفي :همشي المره دي بس اوعدك المره الجايا هعملك مفاجأه تبسطك علي الاخر ” ونزل من الشباك وهي بتبص عليه اول ما نزل مسك غالب من قفاه ”
مصطفي :بتحدف طوب ليه يا اغبي اخواتك رزعتها في ضهري كنت هتكسره
غالب :وسياتك دخلت في الساعه فوق بتعمل ايه كل دا هاا ” وبيغمز “

 

 

مصطفي بغضب :بعمل اييه انا قولي بنت الحبايبه هتعمل معاها ايه ولا مين اللي يعرف يعمل اصلا
ليلي بهمس من فوق : امشووو بقااا ايه اللي موقفكم تحت حد هيشوفكم
مصطفي بصلها :طب ادخلي انتي جوا علشان حسابك تقل معايا اووي
“ليلي قفلت الشباك وفتحت الباب من عندها وراحت نامت علي السرير تمثل النوم لان هي عرفه نفسها بعد ما بتشوف مصطفي عيونها بتفضحها ”
الباب اتفتح ودخلت اسراء وقفلته وراها تاني : ليلي قومي بسرعه اصحي
ليلي قامت بخضه:بسم الله في ايه ؟
اسراء :مصطفي كان هنا صح؟
ليلي بتوتر : وهو هيجي هنا ازاي يا اسراء يعني
اسراء :علشان انا شوفت غالب تحت واكيد مش غالب بس اللي كان هنا اكيد حبيب القلب كان هنا في قوضتك كمان
ليلي بتنهيده :هو فعلا كان هنا بس انا مبقتش عرفه اعمل ايه يا اسراء قالي تعالي نهرب بس رفضت لان عرفه لو هربت مصيرنا هيبقي زي عمتي سهير وعمه

 

 

اسراء :كملي لما رفضتي قالك ايه ؟
ليلي:قالي هتنسيني وقتها معرفتش دا سؤال ولا امر بس انا مقدرش انسي قلبي في مكان وامشي يا اسراء
اسراء :يبقي تفوقي لنفسك وتسيبي كل حاجه علي ربنا يمكن القدر يتغير وبدل ما الكل ضدكم يبقي الكل معاكم
ليلي :لو ربنا مش كتبنا لبعض ليه اتقابلنا وعشقته ليه حط حبه في قلبي انا مقدرش اعيش من غيره يا اسراء
اسراء : زي مابقولك سبيها علي ربنا متعرفيش مخبي ايه انا هطلع دلوقتي علشان محدش ياخد باله ان كنت عندك
ليلي :يعني انتي جايا تقوليلي مصطفي كان هنا وبس ؟
اسراء بضحك :لاء كنت جايا اعرف اتكلمتو في ايه بس
ليلي بضحك : بصي رغم اللي احنا فيه دا بس روحي روحي روحي
اسراء :انتي اللي بيتعمل فيكي مش من قليل والله ” وطلعت برا الاوضة ”
ليلي كانت لسه مبتسمه وهي نايمه علي ضهرها وباصه لسقف اول ما افتكرت حكايتها مع مصطفي دموعها نزلت لوحدها :يارب انت اللي عالم بحبي ليه مفيش غيرك يساعدني يارب
………………………..
” في منزل غالي الجبراني ”
“غالي قاعد في المندره بتاعت البيت وخالد وفؤاد وغالب ومصطفي وغفران وجمال وسالم مجمعين وعمدة البلد ”
العمده :هاا يا حج غالي انت والحج غفران مش ناوين علي الصلح ؟
غفران :انت مجمعنا النهارده علشان تصالحنا ياحضرت العمده ؟
غالي :انت عارف اللي يزعلك ايه يا حضرت العمده اننا لينا عندهم تار وهما اللي مش عوزين يتصالحو واحنا جهزين لصلح
غفران :جاهز لصلح ولا مش عاوز تطلع نفسك غلطان يا غالي محدش يعرفك قدي وزي ما حرقت فلبي علي بنتي هحرق قلبك علي عيلتك كلها
خالد :حرقنا قلبك ازاي يا حج غفران هو احنا اللي قتلناها انت اللي قتلتها وقتلت اخويا انت سببك المشاكل وسبب سيل الدم اللي مش عاوزه ينقطع مبسوط انت واحنا بنقتل في بعض
غفران :ولما اخوك يضحك علي بنتي ويتجوزها في السر دا كان الصح يا ولد غالي اخوك زي ابنك بالظبط بيحوم علي بت ابني وعاوز يعمل نفس عمه ما العيال بتقلد الكبار بقا

 

 

مصطفي :اسمع يا حج غفران انت في دارنا وليك احترامك علشان دا اللي اتعلمته من الكبار زي ما بتقول وانا طلبت بت ابنك بالحلال وقولتلك رايدها وانت رافض بس تحط في علمك ليلي ليا انا وخاف علي اللي يفكر فيها ” وبص لجمال ”
غفران : وانا هجوزها ازاي ليك وهيا مخطوبه لين عمها جري ايه يا خالد ماتعلم ابنك علي الاقل الاصول
العمده بستغراب: بت ابنك مين اللي مخطوبه لجمال يا غفران ؟
غفران : ليلي ولد الغالي محمود الله يرحمه مخطوبه لجمال ولد سالم ابني ؟
مصطفي بغضب :لو حسين نفسكم رجاله بحق عاوزك تفكر فيها يا جمال وابقي اترحم علي ولد ابن يا حج غفران ” وقام وقف ”
العمده :يصح تسيب قعدة الرجاله وتمشي يا مصطفي ؟
مصطفي :لما اكون مش حابب وجود حد بمشي منعا للمشاكل يا حضرت العمده وقبل ما امشي ليلي مش لحد غيري سواء الحبايبه او الجبرانيه موافقين ولا لاء نورت يا حضرت العمده ” ومشي ”
العمده :خطبت ليلي لجمال امتي يا غفران البلد كلها عرفه ان ليلي لمصطفي الجبراني رافض مصطفي ليه فيه ايه وحش وانت ردك ايه يا غالي علي الكلام دا
غالي :الله الامر من قبل ومن بعد دي حياته مليش ادخل انا لو عليا مدخلش بت اعدائي وقتلين ابني بيتي بس هو رايدها ومصطفي كلامه من كلامي ميتكسرش واحنا رضين بحكمك يا حضرت العمده

 

 

العمده :يبقي نسمي الله ونقول بسم الله الرحمان الرحيم انا عمدة البلد والعمده لازم يكون حاكم في حكمه وكلمته اللي فات اندفن ويرحمهم الله انا شايف ان مصطفي راجل وقد كلمته ومش شايفه وحش وعارف ومتأكد انه هيحافظ علي بت ابنك يا غفران يبقي علشان نوقف المشاكل نتناسب مصطفي ياخد ليلي وانتهي الكلام
غفران بهدوء :………

يتبع..

لقراءة الفصل التالي : اضغط هنا

لقراءة الرواية كاملة اضغط على : (رواية بنت العدو)

اترك تعليقاً

لن يتم نشر عنوان بريدك الإلكتروني. الحقول الإلزامية مشار إليها بـ *

زر الذهاب إلى الأعلى