رواية زين الصعيد الفصل السابع والخمسون 57 بقلم دودي
رواية زين الصعيد الجزء السابع والخمسون
رواية زين الصعيد البارت السابع والخمسون
رواية زين الصعيد الحلقة السابعة والخمسون
جنة وزين في صدمة اول م سمعوا كلمة جميلة وأنها مش موافقة ع زين …جنة بتبص لأمها …وزين مبقاش عارف يقول ايه
جنة :ايه اللي بتقوليه ده ي ماما
ماما :زي م سمعتي ي جنة
زين بتنهيدة:ممكن اعرف حضرتك مش موافقة ليه …يعني أنا فيااا ايه علشان ترفضيني كدا
جميلة :مش فيك حاجة ي زين …بس انا مش موافقة ع ارتباطك ب جنة بنتي …اسفة
زين :م لازم يكون فيه سبب …انا حقيقي بحب جنة من كل قلبي …ومستحيل اسابها كدا بمجرد انك مش موافقة عليااا …طاب حتي اديني فرصة ونتكلم
جنة :ايوه ي ماما …انا بحب زين …وزين كمان بيحبني …انتي حتي مش سمعتي منه أي حاجة …
جميلة :انا قولت الا عندي …انا مقدرش اجوز بنتي لواحد شغله زيك كدا ي زين …ع طول ف الشغل يعني مش هتبقا قاعد معاها ع طول … وشغلك حاسس وبنتي مش هتحاس أنها متجوزة …انا عرفتك وعرفت طبعك وأسلوبك وحياتك ماشية زي لما انت بنفسك حكيت ليااا وقت م جنة كانت ف المستشفي …دلوقتي فكرت ايه اللي يغصبهااا انها تتجوز واحد في الجيش وشايل روحه ع كفنه طول الوقت …
زين :مش مبرر …اللي بتقوليه ده …صدقني لو كل الناس بتفكر ب الطريقة دي يبقا غلط …يعني ع كدا بقا بتوع الجيش لازم يفضلوا طول عمرهم من غير جواز ولا يتجوزوا ويكون عندهم أسرة وبيت وعيلة…احنا بنتعب علشان نحمي البلد ونسهر ليل نهار ونحارب علشان البلد دي تفضل واقفة وثابتة… مع احترامي ليكي ولكلامك بس انا مش شايف أنه رفضك ده منطقي بالمرة …انا زي م قولتلك انا بحب جنة وما صدقت لاقيتها ومستحيل اتخلي عنها مهما كان ايه …انا شاريهااا… ومتأكد أنه ربنا حطنا ف طريق بعض علشان نكمل حياتنا سوا …
جميلة:انت شاب كويس ومحترم ي زين وده باين عليك …بس كمان فيه مشكلة تانية انت عارف ان انا وجنة مالناش حد ف الدنيا بعد م ابوها م مات …وهي لو حصل نصيب م بينكم هتتجوز وخلاص كدا هتسبني لوحدي ومش هيكون لياا حد تاني …تقدر تقولي النقطة التانية وأنها ازي هتستحمل عيشة الصعيد عاداتك غير عاداتنا ي زين وكل بلد ليها أسلوبها وانت عارف العادات والتقاليد ليه عندكم وعندك …مش شبهنا …وكل ده يخوفني لقدام …
زين :انا شايف من كلامك انا ليه عاملة تفكري في بكرا وبتفكري ف قدام …وبعدنا انا عارف انكم غيرنا ف العادات والتقاليد بس ده مش يمنع أن بحب جنة ومفكرتش بقا هي علشان من القاهرة وانا من الصعيد يبقا مينفعش …
جنة :ماما انا هعارف اعيش في اي مكان وتعارف اتأقلم وزين كمان معايا …
زين :وإذا كان أن جنة هتتجوز وهتسيبك من قال إن أنا اصلا هسيب حضرتك انتي هتيجي تعيشي معاها في البيت …وامي هتحب حضرتك اووي …عاوزاك تعرفي انك مش لوحدك ولا انتي ولا جنة …وانا من النهاردة واللحظة دي ابنك …ولو عايزة اي حاجة انت تحت امرك …بس ارجوكي متشليش هم اي حاجة خالص …وسيبي كل حاجة تمشي زي ما هي واللي عايزاه ربنا هيكون …
جميلة بتنهيدة :والله م انا عارفة ي زين …انا خلتني مش عارفة ارد ع كلامك ده انت ولا جنة …
زين :مش عايز حاجة منك غير أنك توافقي ع ارتباطي ب جنة وبس وكل حاجة سهلة بعد كدا …وان انا ضهركم وسندكم في الدنيا بعد عمي زين الله يرحمه ي رب …وانا والله مش هخليكي تندمي ع انك وافقتي ابدا …وجنة دي هتبقي جنتي وكل حياتي ونصي التاني …وعمري م هفضل شغلي عليها ف يوم من الايام…وهعارف ازي اوافق م بين الشغل وما بينها …وزي م قولت شغلي يمكن يكون خطر شوية اه …بس كلنا في الاخر راجعين لله ومحدش عارف هيموت امتاا ولا ازي … حضرتك في مقام امي ب الضبط وانتوا في عنيا …
جميلة وقلبها محتار ومش عارفة ترد ع زين تقوله ايه وخايفة من الاختلاط بعادات وتقاليد الصعيد …جواها شعور مختلط وعاملة تفكر …
جنة :هااا ي ماما قولتي ايه ع كلام زين
جميلة وهي بتبص ل جنة اللي شايفة عيونها لامعة ومستنية منها إجابة وبتبص ل زين اللي ملهوف وفرحان وهو بيبص ل جنة وشايفه كمان في عيونه لامعة …
جميلة بتاخد نفس …موافقة ي زين …
زين بفرحة :بجد مش عارف اقولك ايه …حقيقي أنا فرحان اووي
جنة بفرحة عارمة وبتقوم وبتبوس جميلة …انا بحبك اووي ي ست الكل …ربنا يخليكي لياا ومش يتحرم منك ابدا …
زين :عايز بقا نقرأ الفاتحة …
جميلة :بالسرعة دي ي زين …ومش لما تقول لأهلك الاول ونشوفهم ي بني …
زين :دي قراية فاتحة حضرتك …لحد م تتم الخطوبة
جميلة :لا بلاش بقا حضرتك دي …مبحبش الكلمة دي انت خلاص هتاخد بنتي وحتة مني …
زين بحب :خلاص يبقا لو تسمحيلي اقولك ي امي …ولا انتي بقا مش معتبرني زي ابنك
جميلة بحب :ياااه هو انا اطول طبعا تقدر تقولي …وانت بقيت واحد مننا خلاص ي زين …ربنا يوفقك ويسعدك ي بني ي رب
زين بحب :وربنا يخليكي ليااا ي ست الكل …والله انا ربنا بيحبني علشان رزقني بأم تانية زيك كدا …يقمر انتي يقمر وبيضحك
جميلة بضحك :شكلك هتبقا بكش اووي ي زين
زين بضحك :انا ده انا غلبان والله …
جنة :لا واضح انك غلبان اووي وبتبصله وبترفع حواجبهاا … خلاص دلوقتي بقيتوا حلوين مع بعض …اومال من شوية كنت مرفوض وماما مش كانت موافقة …وانا ولا هنا لا وكمان بدفع عنك …ماشي ماشي
جميلة بضحك :بس بقا ي زين اهي اتقمصت اهي …الله يكون في عونك ي بني ده انت هتشوف ايام م يعلم بيها ربنا …بس اقولك احنا لسه ف أولها لو عايز تغير رأيك وبتضحك
زين بضحك :لا خلاص انا اتدبست وحبتها …وخطفت قلبي ومش بقيت عارف ارجع تاني
جنة :الله الله …انتوا الاتنين هتطلعوني ع المسرح بقا …وانت يعم زين انت كمان م دام اتدبست لا يحبيبي ولا اتدبست ولا حاجة واحنا فيها لو مش عجبك يلا مع السلامة …
زين بضحك ع منظرها :يخربيتك ايه بلعة واتفتحت …خلاص خلاص يلا ي حماتي بقرأ الفاتحة بسرعة قبل م تقلب عليااا انا مش ناقص …
جنة بتكبر :اصلا عاااديشششششششش
زين بضحك :والنبي مجنونة محدش صدقني …
وكلهم بيضحكوا …
وبيقرءوا الفاتحة وبجد زين وجنة بيكونوا مبسوطين اووي من كل قلبهم وزين كمان كان فرحان أنه عرف ازي يقنع ماما جنة وأنها توافق وان فعلا محدش ضامن عمره ومحدش فين عارف هيموت امتاا ولا ازي ولا فين … وكمان مش شرط علشان هو من بلد وهي من بلد يبقا خلاص كدا اتحكم عليهم أنهم مش يكونوا لبعض …ع كدا بقا لازم كل واحد يحب من بلده ولا ايه !!!اظن مش منطقي …بس جميلة كانت بتفكر أنها بس خايفة ع بنتها ومن بعدهااا عنها لأنها هتكون لوحدها وكمان ف بلد غريبة …بس كلام زين ع الأقل ريحها واد ايه شافت ف زين وفي كلامه الحب ل جنة بنتها …
بعد م قرءوا الفاتحة وفضلوا يتكلموا شوية وجميلة فضلت تتحايل ع زين وأصرت أنه لازم يكون الاكل بتاعها وفعلا زين مرضش يكسفها وقاعد وكلوا كلهم وبعد جنة وزين قاعدوا مع بعض شوية …
زين :انا بجد مهما اتكلمت وقولت …مش مصدق أنه خلاص ي جنة بقيتي ليااا وقرينا الفاتحة
جنة :دي فاتحة لسه ي زين …مش تستعجل كدا …
زين بحب :ايوه فعلا لسه فاتحة بس أنا فرحان وفرحان اووي كمان …انا دلوقتي هرجع الشغل تاني اخلص كمان حاجة كدا ونازل إجازة علشان فرح مودة اختي ع رحيم ابن عمي …وإن شاء الله اول م ارجع من الإجازة نتفق ع ميعاد الخطوبة ع طول …
جنة :الف مبروك لأختك ربنا يسعدها يارب …بس ي زين ع طول كدا هنعمل الشبكة مش نستنااا كمان شوية يعني …
زين :نستنااا ليه ي جنة …انا بحبك وانتي كمان بتحبيني ولا ايه
“لم أحبك كشخص فقط بل أحببتك كوطن لا أريد الانتماء لغيره”…
جنة :ايوه طبعا بحبك وبحبك اكتر م انت م بتحبني كمان …بس بقولك نتكلم مع بعض اكتر وكمان لسه بدري ده غير لسه معرفتش اهلك ولا اتعرفت عليهم …
زين :كل ده مقدور عليه …انا بس اخلص من حكاية الفرح دي وبعدنا افوق بقا …انا مش عايز اطول صدقيني كتر من الموضوع بيفضل يطول كدا بيرخم وانا مش عايز كدا وخلاص احنا عارفنا بعض واتكلمنا واتخانقنا وبيضحك
جنة بضحك :اه بالذات اتخانقنا دي …
زين :يلا انا همشي دلوقتي علشان الحق …عايزة حاجة
جنة بحب :عايزة سلامتك …مع السلامة
زين بحب :الله يسلم قلبك ي جنتي …هاااا بتقولي حاجة …
جنة بضحك :لا مش بقول يخويااا امشي بقا
زين بضحك :يلا سلام ي جميل … وبيمشي …
جنة في نفسها …الله حلوة جنتي دي …والنبي م حد خاطف قلبي غيره ي ناس …ربنا معاك ي زين ويحفظك من كل شر ي رب …
“بإختصاار هوا وصل في مگاان ف قلبي محدش يعرف يوصله”…
وبتعدي الايام…
وجنة بقت بتلاحظ ع جميلة أنها متغيرة بقت بتتكلم ف التليفون كتير وبتخرج كتير …وحتي لما جنة بتسألها كانت فين بتقولها اي حجة وخلاص …وجنة دماغها عاملة تودي وتجيب ومش عارفة تتصرف ازي …لدرجة دماغها بقت بتروح لبعيد اووي …وفكرت أنها تعرف واحد وماشية معاه …
……………………………………………………………
في القطاع في مكتب العقيد نادر …
العقيد نادر :ي راجل راجعين ب تلات تكفيرين كل واحد منهم اخطر من التاني والحمد لله رجع بالقوة كلها من غير ولا واحد فيهم يتخدش وعاصم بقا كويس والحمد لله وزعلان…
زين بتنهيدة:والله ي فندم كان نفسي اجيبه وامسكه…
العقيد نادر:متسبوش يأثر ع تفكيرك ي زين
زين :بحاول ي فندم …بس علشان اكون صريح مع سيادتك طول م عيسي حر انا مش ههدأ …ههدأ لما يتجاب ويتحاسب ع خيانته …
…………………………………………………..
في مكان ما
عيسي هرب وراح لابو سعد كان عارف مكانه واستقر هناك وبقا بيدرب التكفيريين اللي لسه منضمين لجماعة الإخوان جديد …وبيدربهم ع الأسلحة والمعدات وكل حاجة اتعلمهاا ف الجيش في الكلية الحربية وكمان عارفهم خطط الجيش … ومع الوقت كان بيطلع عمليات وبالذات كان بيستهدف عمليات قتل الضباط والعساكر ع طريق الواحات والإسماعيلية …
ابو سعد :بترك الله فيكم …بعت الفيديو للأخوة تبع لجنة الإعلام يجهز والاصدار مع الغنيمة …استريح اليوم فغداً يوم جهاد اخر …
عيسي :قصدك غزوة جديدة …مش كتير ي ابو سعد
ابو سعد :اللي أقصده …نوع تاني من الجهاد
عيسي :مش فاهم
ابو سعد :فيه مجموعة هتوصل اليوم دي إياك تضمهم مع المجموعة اللي بتدربهم …في منهم اللي له بعض الخبرة بالامور القتالية ومنهم اللي م إله خبرة …
عيسي :بإذن الله تعالي …ربنا يقدرنا ونخليهم مقاتلين محدش يقدر ع قتالهم
ابو سعد :بإذن الله …فين الطبنجة اللي اخذتها من الضابط
عيسي :اهي …بس انا بستأذنك عايز احتفظ بيهاتت لنفسي …
ابو سعد تقصد غنيمة …المرة هااادي بتعدي لكن م بتعود علي ده الغنائم إلهاا نظام ف توزيعهااا …
عيسي :السلام عليكم
ابو سعد :وعليكم الله ورحمة الله وبركاته …
………………………………………………………….
في القطاع
زين : اذيكم ي رجالة …انا مش هطول عليكم انا عارف انكم تعبانين …انا هسألكم سؤال واحد بس وبعدهاا هسبكم ترتاحوا …مين فيكم سال نفسه ي تري الناس اللي بنحاربهم دي ممكن تكون ع حق واحنا اللي ع باطل ممكن يكونوا بينفذوا كلام ربنا واحنا اللي المفروض نمشي وراهم مش نحاربهم…حد سأل نفسه …ع فكرة اللي مبيسألش ده اللي مش طبيعي لأن أنا سألت نفسي نفس الأسئلة بالضبط… علي فكرة السؤال مش جريمة الهروب منه هو اللي جريمة …
جريمة ممكن توديك في ستين داهية من غير م تحاس انا بقا اقولكم ع الإجابة اللي وصلتلهاا…
ربنا سبحان وتعالي قال “فمن اعتدي عليكم فأعتدوا عليه بمثل م اعتدي عليكم “وقال كمان
“إن الله لا يحب المعتدين ”
يعني الناس دي مكنتش قاعدة في مكانها واحنا اللي جانه حاربنهم وأذانهم …الناس دي اللي حاربت اهلك…حاربت اخواتك …واعتدت ع اراضك …واحنا جانه هنا نجيب حقهم علي فكرة مش عيب أن انت تسأل بس لازم تحط جواك أن انت ع حق …وان انت هنا علشان خاطر ربنا …وعلشان خاطر اهلك وأخواتك …وتحمي بلدك وبس …مش علشان حاجة تانية …
لكن الناس التانية دي هنا علشان يرضوا أسيادهم وبس لا يهمهم دين ربنا …ولا يهمهم ربنا …وبأعلي صوت …رجالة …
العساكر كلهم بصوت عالي :رجالة ي فندم
زين :وحوووووش …
العساكر : وحوش ي فندم …
زين :دور الطابور
_تمام ي فندم … كتيبه انتبه …
…………………………………………………………
في الصعيد
والنهاردة فرح رحيم ع مودة ….وبيت حسن الجبالي مليان ناس وكلهم فرحانين والفرح قدام الدوار وناس من كل مكان ومن كل شبر في كل المحافظات وعاصم كمان وعلي نجم وضباط كتير اووي من القطاع زين عزمهم …
وزغاريط وهيصة ورقص وفرح في كل قلب منهم …
زين بفرحة:مبروك ي رحيم
رحيم بحب :الله يبارك فيكي ي زين …عقبالك
زين :مبروك ي مودة وبيبوس رأسهاا وبياخدها بالحضن … ربنا يسعدك ي رب …والله عشت وشوفتك عروسة قدامي … واحلي العرايس كمان
مودة بفرحة:الله يبارك فيك ي زين
زين بحب :يلا انبسطوا وهيصوا …الليلة ليلتكم …
في ركن تاني …
سليم بخبث :الله الله ايه القمر ده ي ناس …قلبي مش قادر بيطير من القمر اللي قدامه ده
ازهار بكسوف :بس بقا ي سليم عيب كدا …
سليم بضحك : يختي مكسوفة ي ناس …لا بس احلي من العروسة كمان
ازهار بضحك:ي راجل …تحب اروح اقول لمودة كدا بقا وشوف انت هتعمل ايه بقا فيك …
سليم :لا وحياتك انا مش ناقص …دي مجنونة وهبلة
ازهار :بس قمر واحلي عروسة والله غلبانة بس انت اللي ظالمه …
سليم بضحك :ده انا اللي غلبان ومظلوم …ياااه امتاا بقا انا وانتي نتجوز … ده انا هعمل عمايل يلهوي … هكسر الدنيا وبيغمز لها
ازهار بخجل وكسوف :علي فكرة انت قليل الادب واسكت بقا متتكلمش تاني خالص
سليم بضحك :طاب م انا عارف اني قليل الادب بس قمر وبخبث …م تجيبي بوسة
ازهار بكسوف :أتصدق انك بارد ي سليم …انا غلطانة اني واقفة معاك اصلا انا ماشية …وبتروح ازهار ماشية
سليم بضحك :يخربيتك ي مجنونة …طيب ي ازهار مسيرك تيجي …
في ركن تاني …
زين :عقبالك ي قمر
قمر :الله يخليك ي زين …
زين :انتي حلوة اووي النهاردة
قمر بضحك :علي كدهااا بقا شايفني النهاردة حلوة بس وباقي الايام التانية كنت وحشة
زين بضحك :لا والله مش قصدي …قصدي انك طالعة زي القمر واسم ع مسمي …
قمر بضحك :طاب م انا عارف قصدك بس بنكشك …
زين :انا عايز اقولك ع حاجة … بس محدش يعرفها غيرك ابدا
قمر :حاجة ايه …
زين :انا قريت فتحتي
قمر بإستغراب :ايه ياريت فاتحتك …ازي … وعلي مين
زين :ايوه قريتهااا …بس محدش يعرف غيرك اصلا ولا اي حد …علي بنت من القاهرة ومستني بعد م اخلص من حكاية الفرح دي اكلم امي راضية ونروح كلنا علشان الخطوبة …
قمر :بس ي زين كنت عرفتهم دول برضوا اهلك… وخالتي راضية هتزعل وسليم انك مش عرفتهم …
زين بتنهيدة :والله هي جات كدا يقمر … م اكيد هيعرفوا بس ف وقته …المهم اوعكي تجيب سيرة لحد باللي قولتهولك ده …واعملي حسابك بعد خطوبتي هنفرح بيكي انتي كمان قمر بفرحة :بجد ي زين بتتكلم بجد …عبدالله عمل ايه
زين :ايوه يستي بجد … وعبدالله بقا جاهز من كل حاجة ورحيم كمان متخافيش منه وعارف كله حاجة ومرحب لعبدالله اووي كمان …واتأكدت أنه فعلا بيحبك …وانتي تستاهلي كل خير يقمر وربنا يجعلك كل خير معاه وتكملوا حياتكم سوا
قمر بحب :بجد ي زين انت احسن واحد في الدنيا دي كلها …
معرفش من غيرك كنت عملت ايه …ربنا يتمملك ع خير انت واللي بتحبها …هي اسمها ايه صحيح
زين :جنة …اسمها جنة …
قمر :اسمها حلو اووي … دي هتنور عيلة الجبالي كلها وانت كمان تستاهل كل حاجة حلوة ي زين… دايما واقف جمبي وبتساعدني وعمرك ك جيت عليااا ابدا مهما حصل …شكرا
زين :انتي هبلة انتي كمان وبعدنا ايه شكرا دي …انتي اختي قبل م تكوني بنت عمي … وعندي زي مودة بالضبط …
وبتنادي تفيدة ع قمر
قمر بحب :انا هروح ي زين اكلم امي …عايز حاجة
زين :لا عايز سلامتك
قمر :نعم يماااا
تفيدة :تعالي هنا …كنتي واقفة مع زين كان بيقولك ايه
قمر :عادي يمااا بنتكلم
تفيدة :ايوه بتتكلموا ف ايه يعني
قمر :بيقولي رأيه في الفستان …وعاجبه اووي
تفيدة :بس كدا
قمر :ايوه بس
تفيدة :يعني مش قالك ع حاجة تانية
قمر :لا يماااا مقالش …
تفيدة :ي بت ي هبلة لسه برضوا مش عايزة تجيبي رجله ولا توقعيه فيكي …
قمر :ايه اللي بتقوليه ده يمااا …أوقع مين واجيب رجل مين…انا وزين اخوات وبس ومفيش اي حاجة م بينااا …واظن انتي عارفة كل حاجة وعارفة هو بيحب واحدة تانية وانا متأكدة أنه سعيد معاها …وربنا يسعده ويجمعه بينااا ع خير
تفيدة بضيق :والنبي ايه …اخوات طيب يختي م انا عارفة مش هطاع منك بحق ولا بباطل …راسك ناشفة ولا عمرك هتتغيري ابدا … طالعة خايبة مش شاطرة كدا زي امك …
في ركن تاني …
رحيم بفرح:تعرفي ي مودة انا اسعد واحد في الدنيا دي كلها …ياااه اخيرا …اخيرا بقيت عريس وانتي عروستي وبقيتي ليااا كدا خلاص ….
مودة بحب :وانا كمان ي رحيم مبسوطة اووي وحاسة زي م يكون هيطير من الفرحة
رحيم :بس ايه الحلاوة دي …احلي عروسة دي ولا ايه
قمر بضحك :ي سلام بجد حلوة ي رحيم …
رحيم :وست الحلوين كمان …انت بس ماسك نفسي بالعافية …بقولك ايه تيجي نسيب الفرح ونطلع فوق وبيغمز لها
مودة بكسوف :بس بقا ي رحيم ع فكرة بقا انت قليل الادب …
رحيم بضحك :كل م انا عارف … وبعدنا أنتي اللي دماغك راحت لبعيد … طاب تعرفي كنا هنطلع فوق ليه
مودة :قولي انت بقا ليه
رحيم بخبث :علشان تعبان اووي ومحتاج ارتاح علي السرير
مودة بخجل وبتضربه ع كتفه :والله انت بارد وغلس وقليل الادب وعايز تتربي اصلا
رحيم بخبث :طاب م تربيتي ي جميل
مودة بكسوف:اسكت بقا
رحيم بضحك:اه شكلك جامد اوي …والواحد هيعمل مجهود كبير اووي الليلة دي …وبيغمز لها …
ومر الفرح ف سلام وخلاص كل حاجة تمت ع خير …
بعد الفرح بأسبوع زينة بيفتح راضية وسليم بالموضوع وطبعا سليم كان عارف أن زين بيحب واحدة لما كانوا بيتكلموا هو وزين مودة آخر مرة …
زين :بقولك ايه يمااا
راضية :خير ي زين
زين :انا نويت أخطب
راضية :بجد ي زين …خلاص رجعت لعقلك وهتخطب قمر
زين :قمر مين دي بس يماااا …احنا خلاص اتكلمنا ف الموضوع ده كتير وخلاص اتقفل …
راضية بإستغراب :اومال مين دي اللي ناوي تخطبها ومنين
زين :هخطب بنت زي القمر وهي من عايشة ف مصر
راضية :ايه مصر!! مصر ايه ي زين اللي هتخطب منها انت عارف بتقول ايه …ازي اصلا تفكر في كدهاا…بنات مصر غير سلوناا هنا في الصعيد …ومين دي اللي هتجي وتاخد ع طبعنا وتقاليدنا وهتستحمل من الأساس عيشة الصعيد
بنات مصر كلهم بنات مايعين ي ولدي
زين :مايعين ازي يمااا … انا حبيت من مصر واللي حبيتها دي عارفة كويس جوي انا منين وعايش فين ومش عندها مانع تيجي وتعيش هنا في الصعيد …ويعني ايه عاداتنا وتقاليدنا دي …
راضية :ايوه ي زين …ايه عايزاني افرح وازغرط وانت جاي تقولي هتتجوز واحد من مصر ما البنات مليانة البلد هنا شاور انت بس ع اي واحدة كدهااا وهي تبقا تحت رجلك علي طول ومين دي اللي تطول تتجوز زين ولد حسن الجبالي …
ولا بدل م تروح تجيب من برا م عندك قمر بت عمك صالح قمر وهي فعلا قمر زي فلقة القمر …ويبقا زيتنا في دقيقنااا…
زين :ياااادي قمر اللي كلكم ماسكنها ليااا طول الوقت… الموضوع ده خلاص كلنا عرفنا نهايته ايه …بس هقول تاني …انا وقمر مبنحبش بعض …انا خلاص حبييت واختارت اللي هكمل معاها حياتي وقمر كمان حبت واخترت اللي هتكمل معاه حياتها …
راضية :يعني ايه ي زين …
زين :يعني يمااا انا خطوبتي بعد بكرا وعايزكم كلكم تكونوا جاهزين علشان هنسافر مصر …
سليم :الف مبروك ي زين يخويااا…والله فرحان جوي بيك وبيحضنه
جميلة :الله شكلك انت كمان كنت عارف ي سليم وبتباركله اهااا كمان …
سليم :بصراحة يمااا ايوه …وزين صدقيني يمااا اكيد اختار صح وخلاص م دام اختار يبقا مينفعش تقفي قصده وتجبريه يخطب مين وميخطبش مين … سبيه يختار
راضية :يعني ايه ي سليم
سليم :يعني يمااا دي حياته هو وهو اللي هيعيش مع اللي بيحبهااا طول عمره …مينفعش انتي بقا تجي تفرضي أو تقولي له يخطب مين علشان مش هيبقا حاببها يمااا وهيظلم نفسه ويظلمها معاه …هو حر في حياته يتصرف فيهااا زي م هو عاوز …بلاش تقفي قدام سعادته وزين اختار وحاب
راضية بتنهيدة :طيب ي زين اعمل اللي تعمله براحتك خلاص انا مبقتش ليااا دعوة بيك تاني انت حر
زين بيقرب منها وبيبوس اديهااا وراسهاا:ازي ده انتي الخير والبركة …وصدقيني انا مش ممكن اعمل اي حاجة من غير م تكوني راضية عنهااا ولا موافقة …وانا بقولك اهو وقدام سليم كمان…لو مش موافقة ع خطوبتي …انا مستعد اسمع كلامك …بس هقولك ع حاجة صدقيني لو شوفتي جنة هتحبيهاا اووي وهتفرحي كمان اني هخاطبهااا …
راضية ف نفسها من خلاص مش عايزة تقف قدام سعادة زين وهي شايفاه فرحان وعيونه بتلمع نفس اللي حصل مع جميلة ب الضبط … وشايفاه قدامها ملهوف أنه يسمع منها كلمة أنها موافقة …
سليم:هااا قولتي ايه يمااا …
راضية بحب :قولت موافقة
زين بفرح :بجد يمااا موافقة
راضية:ايوه بجد …ربنا يسعدك ي بني واشوفك مبسوط كدا ع طول
زين :ربنا يخليكي لياا ي ست الكل …وانا واثق انك اول م هتشوفي جنة هتفرحي اني خطبتها اصلا
راضية :ياااه للدرجدي يولدي
زين :بعد بكرا هتشوفي
سليم بضحك :ايوه يعم الله يسهله …
وتفيدة بتكون عرفت لأن زين عرف صالح علشان يعرف مراته وازهار وقمر ويكونوا جاهزين برضوا …
واول م سمعت تفيدة أن زين هيخطب اتجننت ومش بقت عارفة تعمل ايه واضايقت اووي بس خلاص اتحطت قدام الأمر الواقع لعل وعسى تشيله بقا من تفكير وترضي باللي مكتوب وأنه فعلا زين مش لقمر …
وفي يوم الخطوبة …
زين كان دايما متابع جنة بالفون قبل كدا وجنة هي اللي جابت الفستان لنفسها وعملت المكياج برضوا لنفسها وكان سمبل اووي وهادي وزي القمر …
جميلة بحب :ايه القمر ده …الف مبروك يحبيتي ربنا يسعدك ي رب …جاه اليوم اللي شوفتك فيه عروسة …وعيونها بتدمع…
جنة :ايه بقا يماما بتعيطي ليه بقا دلوقتي …
راضية :كان نفسي عز يكون موجود اووي ويشوفك كدا وانتي عروسة …متعرفيش ي جنة هو كان بيحبك اد ايه
جنة بحزن :ربنا يرحمه ي رب …هو اكيد شايفني دلوقتي وهو في السمااا …وبتنهيدة … بس انا كمان … كان نفسي يبقا موجود …
جميلة :ربنا يرحمه…يلا يلا زمان زين وأهله جايين في السكة وعاوزاكي تبقي قمر كدا …
بعد شوية كان زين وصل وراضية وسليم ومودة ورحيم وتفيدة وازهار وقمر وصالح …
وجنة نزلت من فوق هي وجميلة …
وزين عارفهم ع أهله … واتعرفوا ع بعض …
زين :هااا ايه رايك بقا يمااا في عروستي
راضية :رايي ايه …دي بسم الله م شاء الله زي العسل وقمر
جنة بحب :ربنا يخليك لياا ي طنط
زين بضحك علشان تعرفي بس اني وقعت واقف…
راضية :لا بصراحة وقعت وقعت …زي القشطة تعالي ف حضني بقا …
جنة : بتفرح اووي ب راضية وبعيلة زين …
وعاصم كمان كان موجود …
عاصم بحب :الف مبروك ي زين …
زين بحب :الله يبارك فيك يعاصم عقبالك
عاصم بضحك :لا يعم انا عال اوي ومبسوط كدا …مبروك ي جنة
جنة بحب :الله يبارك فيك ي عاصم …
زين :بكرا تقع زي الشاطر وبيضحك …
عاصم بضحك :كفاية انت وقعت يعم …
وجاه تلبيس الشبكة …
وبيلبس زين جنة الشبكة وسط الزغاريط والفرحة والهيصة اللي بتعمل المكان مع وسطهم …
ولبس زين الشبكة ل جنة الي كان قلبها طائر من الفرحة وسعيدة اووي اوي وزين كمان
زين بحب :الف مبروك ع احلي جنة ف الدنيا …خلاص بقيتي خطيبتي وعقبال م تبقي مراتي
جنة بفرحة :الله يبارك فيك ي زين
زين بحب :انا بحبك اووي … ي كل حياتي ودنيتي ي اغلي الناس واغلي م ف الكون ع قلبي
جنة بحب :ربنا يخليك ليااا ي زين
زين :ويخليكي ليااا ي ست البنات …ي نور العين
وكلهم بيقوموا وبيرقصوا …
وسط رقصهم…بيجي شخص وبيقف قدام جنة وبيقولها الف مبروك ي عروسة …
جميلة شافته وكانت مصدومة وحطت اديهااا ع بوقها من الصدمة اول م شافته …
جنة :الله يبارك فيك …حضرتك مين
=انا ابوكي …
يتبع…
لقراءة الفصل التالي : اضغط هنا
لقراءة الرواية كاملة اضغط على : (رواية زين الصعيد)