روايات

رواية بنت العدو الفصل الثالث 3 بقلم ندا علي

رواية بنت العدو الفصل الثالث 3 بقلم ندا علي

رواية بنت العدو الجزء الثالث

رواية بنت العدو البارت الثالث

رواية بنت العدو الحلقة الثالثة

غالب بص لمصطفي بصرامه : مالك ومال بت الحبايبه يا مصطفي مالك ومال قتا’لين عمك يا مصطفي انت عارف ان نسو’انهم خطفين الرجاله يبقي مالك مال بنتهم ؟
مصطفي بص ليه : جدي ليلي مش زيهم والله ؟
غالب : نفس الكلام اللي قاله المرحوم سمير مش زيهم واتحر’ق قلبي عليه يا مصطفي وانا مش ناوي يتحر’ق قلبي مره كمان يا ولد ولدي ” واداله ضهره ومشي ”
مصطفي بضيق : انا بحبها ؟!
غالب وقف عند الجمله : كلام ملوش لازمه حب ايه وكلام فارغ ايه احنا مش بتوع حب احنا لسه مجبناش حق عمك اللي ادفن في التراب وانت رايح تحب بنتهم !عقل ابنك يا خالد
مصطفي بعند :انا مش محتاج حد يعقلني يا جدي انا عاقل بما فيه الكفايه بس اللي اعرفه ان مش هتنازل عن حبي لبت الحبايبه وانتهي الكلام ؟!
خالد راح وقف قدامه بغضب : عاقل بما فيه الكفايه ؟ فين العقل يا مصطفي في كلامك رايح تحب بنت اكبر عدو لينا رايح تحب من نسل خطاف وق’تال قت’له

 

 

مصطفي بعند :انا مليش دعوه باللي حصل زمان يابا افهمنوني انا بحبها ودا غصب عني كنت بسمع ان لما يكون في تار ومشاكل بيترد ان واحد يتجوز واحده من عيلة العدو وينتهي سلسال الد’م قدامكم الفرصه اهي ليه متعملوش بيها ؟
غالب : طلع حكايات الف ليله وليله من دماغك مفيش كلام من دا بدل ما تجيب حق عمك رايح تحب بنتهم !
مصطفي راح وقف قدامه بغضب : حق عمي اللي هو ايه اللي راح اتجوز بنتهم في السر اللي ضحك عليها بمسمي الحب ليه مش عوزينا نعيش مع بعض بحب ليه تزرعو جوانا التار والغضب والحقد ليه ؟” سكوت تام نزل علي الكل مصطفي علي صوته ” اسمعو كلكم ليلي هتبقي ليا ومش هتبقي لغيري ياريت محدش يدخل في حياتي
اميمه بصويت :ولدي بضيع مني يما فاطمه بت الحبايبه سحراله يمااا زي ما عملت عمتها للمرحوم سمير بتعمل لولدي يمااا
فاطمه وهي الجده :اعقلي يا اميمه المفروض نفرح انه اخيرا حب والحب دخل قلبه مش نندب ونعيط ؟
اميمه بعياط :افرح ان ابني حب من الحبايبه يماا انتي اللي بتقولي الكلام دا مصدقهاش منك ابدا
غالب بصوت: انا مش عاوز اسمع كلام وعياط كتير والكلمتين اللي هقولهم دول يتحطو في بال كل واحد بت الحبايبه علي جثتي ان دخلت بيتي ولو حكاية حب انسااه دول عالم مش زينا احنا اتربينا علي مبادئ هما لسه بيتعلموها خلص الكلام يلا كل واحد يشوف مصالحه واعقل يا مصطفي كنت بقول عليك كبير وفاهم ” ومشي ”
” خالد بص لمصطفي بلوم ومشي ”
فؤاد بصله : عارف انا مش ضدك علشان انت زي غالب ابني واكتر بس انا وقفت الوقفه دي قبل كدا وبنفس الاحداث وكله بس كان فات الاوان واتجوز عمك سمير دماغه كانت انشف منك وضيعنا وضيع نفسه بس احنا لازم نلحقك يا ولدي وفكر واحسبها هتلاقي ان الكل بيقول علي بت الحبايبه لاء ” ومشي علي المزرعه ورا ابواه ”
مصطفي بص لغالب : قول كلمه وخد بعضك وروح وراهم يلا يا غالب ؟
غالب : وانت عارف ان مش هعملها انا معاك لاخر نفس فيا وقولي ناوي علي ايه يا مصطفي
مصطفي بضيق : مش عارف هعمل ايه بس لازم اشوف ليلي لأن الاكيد ولاد ** عملولها حاجه ” وراح ركب عربيته ”
غالب راح وراه : اهدي وفهمني هتروح ازاي بالعربيه وانت معروف في البلد كلها ؟
مصطفي بصله بعدم فهم :امال هروح مشي ؟
غالب ابتسم: ومن علي الاراضي كمان يا اخويااا يلاا علشان نلحق
” مصطفي ابتسم ليه ونزل من العربيه وراحو سوا من علي الارضي لبيت الحبايبه ”
………………………

 

 

” في شقة فؤاد في الدور التالت من المنزل وخصوصا اوضة كنزي وزينب ولاده واخوات غالب ”
كنزي قعده بتعيط علي رجل اختها زينب الاصغر منها : طلع بيحبها يا زينب شكي طلع صح ؟
زينب بحزن علي اختها : معلش يا كنز انسيه علشان القلب ملوش سلطان والحبايبه دول نسو’انهم دي ما يكون بيسحرو للواحد عملو كدا مع عمك سمير وبيعيدو نفس الحاجه مع مصطفي
كنزي بعياط : مش حاسس بحبي ليه يا زينب انا بخاف عليه من الهوي وهو رايح للمو’ت بإيده مبرضاش انام بليل غير لما اطمن انه رجع وانام وهو قلبه وعقله مع حد تاني
زينب :واحنا اتعلمنا ان مفيش حاجه اسمها حب يا كنز انتي مش قد بحره ولو غرقتي مش هتقدري تطلعي منه
كنزي : غرقت وانتهي الامر يا زينب غرقت ومحدش هيعرف يطلعني ياريت لو مكنش في قلب بيحس وبيحب كنا عشنا مرتاحين صح ؟
انصاف امهم دخلت عليهم : جري ايه منك ليها بتعيطي ليه يا كنز ؟
زينب بتوتر : اصل كنز سخنه يماا جسمها قايد نار وبتعيط من الوجع
انصاف راحت حطة ايدها علي جبينها بستغراب : جسمك دافي مش سخن قومي افطري معانا تحت وانتي هتبقي زي الحصان قومي نشفتي من النوم انتي وهيا
زينب :حاضر يما احنا جين وراكي اهو هنغير هدومنا بس
انصاف :تلبسو هدوم واسعه وتغطو شعركم مش عوزين غالب يكسر عضمكم المره دي
زينب :حاضر يما هنلبس الاسدال وجاين وراكي علطول
انصاف طلعت برا الاوضه وقفلت بابها وقالت بحزن : ازاي معرفش اللي فيكي يابت بطني ازاي لو اعرف اشيل حبه من قلبك مش هتردد ثانيه وحده
……………………………….
” في بيت الحبايبه ”
احلام طلعت من المطبخ ومعاها صنية اكل راحت وقفت قدام غفران اللي قاعد علي القعده الارضيه اللي في الصاله :لو سمحت يا يبا تجيب مفتاح قوضة ليلي علشان تاكل لقمه مكالتش حاجه النهارده خالص ؟
سالم اللي قاعد جنبه بيشرب شيشيه :والله العظيم الأكل في البت دي حرام سبوها كدا لحد ما تمو’ت ونخلص من وسا’ختها
غفران طلع المفتاح من جيب عبايته :المفتاح اهو تدخلي الاكل وتطلعي متتكلميش كتير يا مرات الغالي
” احلام اخدت المفتاح وراحت علي الاوضة فتحتها ووراها اسراء كانت ليلي قعدة علي الارض زي ما هي ”
اسراء راحت عليها وحضنتها بدموع :ليلي قومي يا حبيبتي ايه اللي مقعدك علي الارض ” وبتمسح في عيون ليلي ”
ليلي بدموع : قت’لوه صح ؟
اسراء بصت لامها علشان مش عرفين عملو فيه ايه :قومي بس كلي اللقمه دي الاول ؟

 

 

ليلي غمضت عيونها بوجع : مات مصطفي صح قتلو قلبي وجاين قعدين ببرود برا يماا ” وصرخت ” ودينييي لو كان حد لمس شعره منه لكون مخلصه عليهم واحد واحد مبقااش حياة تهمني
احلام كتمت بوقها :اسكتي خاالص صوتك مش عوزه اسمعه راحه تحبي ميين يا ليلي ابن الجبرااني اللي ضحكو علي عمتك سهير عوزه تموتي زيها يا ليلي مفكرتيش ان ممكن يكون بيلعب بيكي علشان يرد تار عمه يا ليلي
ليلي هزت راسها بدموع :مصطفي مش كدا يماا مصطفي بيحبني بجد والله انا مش صغيره علشان اكون عبيطه يما هو بيحبني وانت كمان بحبه ” وباست ايدها ” علشان خاطري طمنيني عنه عملو فيه ايه ” وعيطت اوي ” انا مش عوزه انجوز جمال يما موتوني والا ان اتجوزه يما
غفران : اطلعي يلاا يا احلااام
احلام بصت ليها بدموع :كلي الاكل اللي جبته يا ليلي وانسي علشان متوجعيش نفسك علي الفاضي ” وشدت اسراء وطلعت وقفلت الباب وليلي عيطت تاني بوجع وقهر وقلق علي حبيبها ”
” تحت الاوضة بالظبط واقف مصطفي وغالب ”
غالب :هتطلع ازاي ؟
مصطفي بتفكير : بص هي في الدور الاول والدور مش عالي انا هطلع علي الشباك وهخليها تفتح وانت حاول تشتت اي حد جي هنا ” وفعلا فضل يطلع علي الشباك ”
غالب :اوعي تقع يلاا مش ناقصين ؟
مصطفي :متقلقش طلعت هنا كتير انا بقولك شتت الناس انها متجيش هنا مش تجيبهم بصوتك هنا يا حماار
غالب بعد شويه يشوف في حد ولا لاء :صدق اللي قال الصديق وقت الضيق بجد ؟
” مصطفي اخيرا وصل لشباك ليلي وكان الشباك مقفول خبط خبطة عليه محدش رد خبط تاني كانت ليلي اخدت بالها وجريت تفتح اول ما شافت مصطفي كانت هتصوت من الفرحه فتحت الشباك ودخل مصطفي اول ما شافته حضنته بقوه ”
ليلي ببتسامه ودموع :حبيبي انت كويس ” وبعدت وفضلت تشوف شكله ” حد عملك حاجه حد قربلك
مصطفي مسك وشها ومسح دموعها : هش هش اهدي انا كويس وبخير وزي القرد قدامك اهو ” وبص علي خدها الاحمر اووي بسبب الضر’ب ” مين اللي ضربك كدا ؟
ليلي غمضت عيونها بدموع : انا كنت هموت عليك من كتر القلق المهم عندي ان اشوفك كويس وبخير
مصطفي بحنان :محدش يقدر يقربلي يابت انتي مفكره ايه المهم علشان مفيش وقت جهزي نفسك وغطي شعرك وتعالي علشان نمشي يلا

 

 

ليلي بعدم فهم : نمشي نروح فين يا مصطفي ؟
مصطفي : عمري ما حولت ان اهرب من الواقع بس فكره لما قولتلك الدنيا دي مش لكل الناس واحنا منهم ايه رأيك نخليها لينا كمان ونهرب يا ليلي ؟
ليلي بعدت عنه بدموع : نهرب نهرب ليه يا مصطفي علشان نتجوز في السر ونتق’تل زي عمك وعمتي وفعلا يبقي كلامهم صح اللي حصل بيتعاد تاني ؟
مصطفي :مفيش قدامي خيار تاني يا ليلي انا عوزك وانتي عوزاني يا نهرب يا كل واخد هيروح لحاله وتنسي انك عرفتيني ؟
ليلي بدموع :انسي ان عرفتك يعني نبعد عن بعض يعني بتجبرني علي الهرب ؟
مصطفي :ردي هتيجي ولا مش هتيجي يا ليلي ؟
ليلي :……….

يتبع..

لقراءة الفصل التالي : اضغط هنا

لقراءة الرواية كاملة اضغط على : (رواية بنت العدو)

اترك تعليقاً

لن يتم نشر عنوان بريدك الإلكتروني. الحقول الإلزامية مشار إليها بـ *

زر الذهاب إلى الأعلى