رواية عالم الوحوش الفصل الثاني 2 بقلم ليل مراد
رواية عالم الوحوش الجزء الثاني
رواية عالم الوحوش البارت الثاني
رواية عالم الوحوش الحلقة الثانية
جاك .. يلا اصحي ياليل
تنهض ليل وتتحدث وهي مغمضه العينين .. سبيني يانور انام خمس دقائق انت متعرفيش انا حلمت ان انا كنت في مكان غير كده اسمه عالم الوحوش و كان في هناك ولد مز كده كان تقريبا اسمه جاك وجاك ده كان مستذاب
جاك وهو يضحك .. شكراً علي المجاملة اللطيفة بس ده ماكنش حلم ويلا اصحي بسرعة
فتحت ليل عينها لتنظر الي جاك .. طب كنت اضحك عليا وقولي ان انا بحلم
جاك وهو عند الباب كان يضحك علي ليل ..انت هتنزلي كده
ليل في نفسها .. هو بيضحك علي ايه
،،كانت توجد مرئية صغيرة نظرت ليل فيها فوجد شعرها يشبه زعافة المنزل فعرفت علي ماذا يضحك جاك وجدت فرشاة فعدلت شعرها ثم نزلت فوجدت خمسة أشخاص ينظرون لها فشعرت بتوتر ،،
جاك .. دي ليل الي كلمتكم عنها هتفضل معانا لحد ما ترجع لي العالم بتاعها تاني
ليل بخوف هي تقترب من جاك بهمس .. مين دول
جاك ببسمة عريضه قال وهو يشير علي كل واحد منهم .. اخواتي . ده ليو اصغر واحد فينا شفتي امبارح وبعدين انا وبعدين ماكس و بعدين ماثيو وبعدين راين
راين بغضب وهو ينظر لي ليل نظرة قاتلة .. وهي ليه انسانة حقيرة زيها تعيش معنا
كان جاك سيتحدث ولكن ردت ليل عليه وهي تتجه نحوه وتمسكه من اذنه .. انت تعرفني من اين علشان تقول عليا حقيرة استني علي انا هربيك
،،ضغط راين علي اسنانه وتحول الي ذائب بني كبير وضخم جدا وأخذ وضع الهجوم وكانت ليل واقفة امامه لا تستطيع الحركة من الخوف ،،
ليل في نفسها .. انا لو اعرف ان ده كله هيحصل كنت قعدت في بيتي احسن من لله الي كان السبب اخرتها اموت علي ايد قصدي سنان مستذائب
تدخل جاك و وقف بين راين و ليل .. اهدي يا راين
ذهب راين وترك الغرفة فتحدثت ليل ببلاه .. هو انا لسه عايشه
،،ضحك جميع من كان في الغرفة بسبب تصرف ليل المتهور،،
جاك وهو يضحك .. ايوه بس اوعي تفكري تعملي كده مع حد تاني لانك ممكن سعتها متلقيش راسك مكنها
ريم بصدمه .. لا تاني ولا تالت انا راسي غالية عليا اوي و احبها تفضل مكنها
ليو بستفزاز .. طب لما انت بتخافي عملتي كده ليه
ليل في نفسها .. استني عليا شواية وانا هويك علي الرعب الي انت عملتوهولي امبارح
ليو ببسمة .. مش هتعرفي تعملي حاجة
ليل .. بس انت عرفت ازاي انا بفكر في ايه هو انتم بتقراو الافكار
ليو .. لا انا بس لان دي قوتي الخاصة
ليل .. ياخسارة انا كده مش هعرف انتقم منك بس في مثل بيقول ان لم تستطيع التغلب عليهم ف انضم لهم . ايه رايك لو (اكملت ليل باقي الكلام في نفسها) .. نعمل انا وانت فيهم مقالب وخصوصا الي اسمه راين
ليو بخبث .. انا موافق
جاك .. انا عرفت انت جيتي هنا ازاي
ليل بفرحة .. بجد يعني ممكن ارجع تاني
جاك وهو يشير علي ماكس .. انا مش عارف اذا كان ممكن ولا لاء بس ماكس هيقولك علي كل حاجة
فتح ماكس بوابة .. ليل تعالي معيا
،،دخلت ليل البوابة فوجدت نفسها عند بحيرة و اشجار،،
ليل .. هو احنا ليه جينا هنا
ماكس .. انت عارفة ايه كان السبب في فتح البوابة الي انت جيتي منها . ده كان الخاتم الي انت لابسه لانه بيفتح بوابات زي قدرتي بس القوة الي في اكبر من قوتي بمعني اوضح انت الوحيدة الي تقدري ترجي نفسك العالم بتاعك مش حد تاني و بما ان دي نفس قوتي ف انا هدربك لحد ما تعرفي تستخدمي
ليل .. طب بما انك شاطر كده خد استخدمه انت وافتح البوابة و ارجع انا العالم بتاعي وخلاص
ماكس ..ده مش اي خاتم حولي كده تخلعي
حولت ليل بكل قوتها نزع الخاتم ولكنها لم تستطع
ليل .. خلاص فهمت ممكن ندخل في الدرس الاول
ماكس ..لازم علشان تفتحي اي بوابة تبقي عارفة انت عايزة تروحي فين ومحددة المكان الي هتفتحي فيه البوابة علشان كده انا جبتك هنا مكان هدي علشان تعرفي تركزي . انا مش عايزك تفتحي بوابة في مكان بعيد عايزك تفتحي بوابة في نصف البحيرة دي
ليل .. طب قولي انا لازم اعمل ايه دلوقتي
ماكس .. ركزي علي شكل البحيره و بعدين غمضي عينك و ارسمي شكل البحيرة في دماغك زي كده
،،فتحت بوابه امام وماكس و اخري في البحيرة،،
ليل .. اه انا فهمت انت عايزني انا اعمل كده . انا علي كده مش هعرف ارجع العالم بتاعي ولا بعد مائة سنة
ماكس ..انت ماجربتيش علشان تعرفي اذا كنتي هتنجحي ولا لاء . اهدي وركزي وانت هتعرفي بس حولي
نظرت ليل الي البحيرة جيدا ثم اخدت نفسا عميقا
و تخيل شكل البحيرة وتمكنت من فتح بوابة ولكنها لم تكن مثل بوابة ماكس ابدا عندما نظر ماكس الي البوابة التي فتحتها ليل ظل يضحك بالشكل هستيري لان ليل فتحت بوابة في مثل حجم الخاتم الذي ترتديه
ليل وهي تنظر الي الخاتم .. ده بجد ولا انت بتهزر معيا
ماكس وهو يحاول التوقف عن الضحك .. علي الاقل عرفتي تفتحيها من اول محاولة
ظلت ليل تحاول اكثر من مرة فتح البوابة بشكل اكبر لكنها لم تستطيع الي ان تملكها الياس كان الظلام علي وشك ان يحل شعر ماكس ب احباط ليل فاراد ان يرفع من روحها المعنوية
ماكس ببسمة .. بصي كده علي البحيرة
ليل وهي تنظر بتركيز .. مش شايفة حاجة
ماكس .. استني شوية . امممم دلوقتي
فتح مكس بوابة عن الشجيرات وادخل يده ليهز تلك الشجيرات فتخرج منها تلك اليارعات المضيئه وتنعكس علي البحيرة مع الاشجار مما يزيد المكان جملا . نظرت ليل الي هذا المنظر الجميل
ماكس .. ايه رائيك
ليل وعينها تلمع من جمال المكان .. جميل جدا
ماكس .. ده هو مكاني المفضل
ليل ..طبعا اي حد هشوف المكان ده اكيد هكون ماكنه المفضل
ماكس ببسمة .. كويس انه عاجبك لاننا هنتضرب هنا كل يوم .مش هارفض لو حبيتي تجي معيا في يوم خارج التدريب
ليل بخجل .. تمم الوقت اتاخر لازم نمشي
ماكس وهو يحاول مضيقتها .. ما تفتحي انت البوابة وتروحينا
شعرت ليل بالغضب من ماكس فنظر لها ماكس و ابتسم ثم فتح بوابة وعادو الي المنزل
الشخصيات
ليو .. مصاص دماء .. بيقراء الأفكار .. اصغر واحد فيهم
جاك .. مستذائب .. بيتحكم في النيران .. اكبر من ليو
ماكس .. مصاص دماء .. فتح البوابات .. اكبر من جاك و ليو
ماثيو .. شيطان .. الانتقال السريع .. اكبر من ماكس
راين .. مستذائب .. بتحكم في الكهرباء .. اكبر واحد فيهم
يتبع…
لقراءة الفصل التالي : اضغط هنا
لقراءة الرواية كاملة اضغط على : (رواية عالم الوحوش)