روايات

رواية زين الصعيد الفصل الخامس والخمسون 55 بقلم دودي

رواية زين الصعيد الفصل الخامس والخمسون 55 بقلم دودي

رواية زين الصعيد الجزء الخامس والخمسون

رواية زين الصعيد البارت الخامس والخمسون

رواية زين الصعيد
رواية زين الصعيد

رواية زين الصعيد الحلقة الخامسة والخمسون

جنة بتاخد نفس عميق اووي …وبتفتح باب الأوضة علي جميلة …فجأة جميلة بتتوتر اول م بتشوف جنة …وبتشيل الفون من ع ودانهااا …جنة لاحظت أنه كدا بقا في حاجة وكمان شايفة جميلة متوترة وزي م يكون عاملة حاجة …
جميلة ب توتر :خير ي جنة ف حاجة
جنة :لا مفيش …جيت اشوفك ي ماما …لتكوني عايزة حاجة
جميلة ب توتر :لا مش عايزة حاجة ي حبيتي …روحي انتي نامي …
جنة :انتي كنتي بتتكلمي حد ف الفون
جميلة ب توتر :هاااا…بكلم حد …لا …اشمعنا
جنة :اصل زي م يكون سمعتك بتكلمي حد ف الفون …انا بطمن عليكي …انتي كويسة
جميلة :بيتهيأ ليكي …متقلقيش انا كويسة …
جنة :ايوه فعلا يمكن بتهيأ …تحبي اقعد معاكي شوية
جميلة ب توتر :لا يحبيبتي …روحي انتي نامي …وانا كمان هطفي النور وهنام …
جنة :ماشي …تصبحي ع خير …

 

 

جميلة :وانتي من أهله …
جنة خرجت وجميلة ف الأوضة وحاطة ايديهااا ع قلبهاا وبتاخد نفسهااا…يااااه الحمد لله …يارب ما تكون سمعت حاجة …انا لازم اوقف الحيوان ده عند حده بقا … انا مش حمل رد فعل جنة لما تعرف المستخبي …
جنة بعد م خرجت من عند جميلة بتروح ل اوضتها …وبتقعد ع سريرها …وبتنهيدة …ي تري ي ماما مدارية ايه عليااا … وايه اللي مش عايزاني اعرفه …طاب اعمل ايه ياربي … انا دمغي هتنفجر وعاملة تودي وتجيب …
وبيجي ع بالها ملك …
جنة …حتي ملك هي كمان معرفش عنها أي حاجة …والغريبة انها مش اتصلت بيااا … ولا حتي جات عزتني ف بابا …ي تري في ايه …انا خايفة يكون حصلها حاجة …طاب اتصل بيهااا …م انا ببعتلها ع الواتس برضوا مبتردش …طاب هي مخاصمني …انا فاكرة أننا آخر مرة كنا كويسين مع بعض …ومكناش في اي حاجة خالص …اومال ف ايه بقا …انا مش عايزة اظلمهاا …لأن عدم ردهات عليااا ده مش مطمني …
**جنة مكنتش بتفكر غير ف حاجة واحدة بس هي أن ملك ممكن تكون ف مشكلة…أو حصل حاجة مخلهاش ترد عليها ولا ع الأقل تتصل بيهاا تعزيها…وجنة كل م بتفكر تقوم تبرر عدم ردهات وعدم اتصال ملك بيهااا …
جنة بتنهيدة:انا هبعتلها تاني ع الواتس وهشوف هترد ولا لا …اكيد الوقت اتأخر دلوقتي بكرا الصبح لما أصحاا هتصل عليهااا قبل م اسافر ع الشغل …
جنة بتفتح شات ملك وبتكتب … ملك طمنيني عليكي طيب …انتي وحشتيني والله اووي …معرفش عدم ردك علياا ايه …بس مهما كان حصل ايه انا عايزة اكلمك …انا فاكرة آخر مرة كنا كويسين يعني مفيش حاجة حصلت م بينااا …بس سيبك من كل ده المهم انتي …انا قلقانة عليكي والله وعايزة اطمن …اتمنااا لما تشوفي المسج بتاعتي تردي عليااا وتطمنيني عليكي …تصبحي ع خير …وبتطلع جنة من الشااات …وبتقفل فونها وبتنام …
………………………………………………………

 

 

زين بينزل إجازة …
قمر كانت محبوسة ع ذمة القضية لحين البث في القضية من تاني وكانت بتنام في أوضة الضابط لما بيطلع نبطشية مثلا وكدا كدا مش بيكون موجود كتير ف الضابط حازم خاف عليها من الحبس مع المجرمين
رحيم اتصل بمودة جات ع طول زين اول م وصل طلع ع القسم وكان موجود هناك رحيم ومودة
زين بيدخل للضابط حازم …
حازم :اهلا زين باشا … منور الدنيا عندنا …
زين :اذيك ي حازم بيه…والله واحشني
حازم :لو وحشتك بصحيح … كنت ع الأقل سالت عليااا انت يعم من ساعة م روحت القاهرة واتنقلت هناك وانت مطنشنا ع الآخر …الله يسهله بقا …
زين :هو انا اقدر برضوا انت عارف الشغل بقا بيلهي الواحد وانت سيد العارفين وبيضحك …بس قولي حصل ايه قمر بنت عمي موجودة هنا …ايه الموضوع …
حازم: أيوه …للاسف ي زين بنت عمك متهمة في جريمة قتل حامد ابو الحاج عتمان
زين :ازي …مش ممكن …مستحيل قمر تعمل كدا …انا اللي اعرفه انه حامد مات من فترة والقضية بتاعته اتقفلت
حازم :كلامك صح …بس تقرير الطب الشرعي ظهر …وعرفنااا ان قمر بنت عنك هي اللي عملت كدا …ده غير اثار الدم وظوافرها اللي كانت معلمة ع جسم حامد …
زين :طاب وهي فين دلوقتي …وايه العمل ي حازم علشان نتصرف …
حازم :هي حالياً في مكتب ضابط تباعنا انا مرضتش احطهاا ف الحجز وسط المجرمين علشان عارف برضوا أنها تابعك وتخصك ف الاخر… ونصيحة بقا تقوملها محامي …
زين :مودة اختي برا …هي محامية …ممكن تنادي ع العسكري يدخلها…
حازم :اه طبعا …وبيأمر حازم العسكري أنه يدخل مودة …وبتيجي مودة تدخل …ورحيم بيكون برا
رحيم بقلق :مودة …ادخل معاكي …
مودة :لا ي رحيم خليك انت هنا …متقلقش كل حاجة هتبقا كويسة وقمر هتخرج متخافش …
وبتدخل مودة

 

 

مودة :السلام عليكم
حازم : وعليكم السلام…اتفضلي ي أستاذة مودة …
مودة :لو سمحت …انا المحامية بتاعت قمر …وكنت عايزة اطلع ع ملف القضية …
حازم :اه طبعا …وبيديهااا حازم الملف…وبتبص مودة فيه …
مودة :علي حسب الادلة دي …انا مش شايفة اي حاجة تدين قمر …ليه سلطتوا الضوء ع أنها مهتمة في جريمة القتل …وسبتوا حامد وأنه اعتدي عليها …وهو السبب من البداية …
حازم :احنا مش هنروح نحاسب واحد خلاص مات ي أستاذة …ايوه هو غلطان …بس هي كمان السبب ف موته …ومش قدامي غيرها في القضية دلوقتي…
زين :بس دي كانت بتدافع عن نفسهااا ي حازم …ايه لقت واخد زبالة زي حامد بيتعدي عليها تسيبوه يعني ولا ايه …هي غلطانة في ايه لا ي حازم كلامك ده كله هو اللي غلط…
قمر مظلومة ف القضية …
حازم :ي زين انا اعمل ايه …انا قدامي قضية وقدامي فيها أن قمر هي المتهمة وادلة واثباتات كل حاجة ضدها …
مودة :انا بجد مش فاهمة يعني ايه كل حاجة ضدهااا …!!!
اظن ي حضرة الضابط لو حد تباعك مكنتش هتتتصرف كدا انا ليه ملاحظة انك بتتكلم بكل برود …جامد كدا ولا همك اي حاجة …وواخد الموضوع ببساطه…
زين :مودة …استني انتي بس مش كدا …مودة :استنا ايه ي زين …مش شايف التصرف السلبي ده …
حازم :انا مقدر زعلك وانفعالك …بس ي أستاذة مودة انا مش واخد الموضوع ببرود ولا حاجة ابدا ي م بتقولي كدا …انا بنفذ الأوامر وبس … وبحاول اشوف اي حل علشان زين صحبي وهو عارف كدا كويس وموضوعه يهمني ويمكن اكتر كمان …وانا عارف كل كلامك ده ورائي الشخصي انها فعلا مظلومة …
مودة :ايوه مظلومة …طبعا واحد كان بيحاول يعتدي عليهااا ….وشبه بيغتصبهاا …فمكنش قدامها حل غير أنها تعمل كدا علشان تلحق وتحافظ ع نفسها …ومواقفهااا انا شايفة أنه كويس اووي وسليم ميه ف الميه…
حازم :فعلا …لو قدرنا نثبت ده وان شاء الله موقفها هيبقا كويس وانا واثق من كدا … لانها ف الاول والاخر بتدافع ع شرفها وانا معاكم …متقلقوش …

 

 

وبعد شوية من كلامهم …حازم قتلوهم أنه هيتم البث في القضية …
**تسريع الأحداث**انا بحاول ع اد م اقدر اختصر الأحداث علشان اخلص الرواية وأبدا ف رواية جديدة يلا بقا عايزة دعم وتشجيع قمر كدا زيكم بحبكم اووي **
بعد كام يوم ولما المحكمة خدت الحكم م بينهم وقمر خرجت من القضية …لانه بدافع مودة وأثبت أنه حامد اتهجم عليها وكان بيحاول يغتصبهااا …ف بالتالي بدفاع عن نفسها وده دفاع عن النفس …فده ساعدها اكتر ف القضية …ولاقوا كمان الكدمات اللي كانت في رقبة قمر واللي مش يعرف بكدا أو شافها غير ازهار وبس …
خرجت قمر من القسم وكلهم متجمعين في الدوار وبعد ترحيب بقمر وبرجوعهاا…
زين :خلاص بقا دلوقتي كل حاجة بقت كويسة …وقمر رجعت لينا ب السلامة وبمناسبة أن الكل هنا متجمعين…فأنا عايز اتفق ع فرح مودة ورحيم …هيكون الاسبوع الجاي هااا قولت ايه يعم صالح …
صالح :اللي تشوفه ي زين ي ولدي …
زين:قولت ايه ي رحيم …
رحيم بضحك :وانا موافق ي زين …والله احسن حاجة عملتهااا اخيرا بقا هتجوز…
زين بضحك :الله الله مالك ياض في ايه
رحيم بضحك:اسكت …ي زين الواحد مشتاق اووي وانا مستني كلامك ده وتحديد الفرح خليني اخلص …وبيبص ل مودة وبيغمز لها …
زين بضحك ع شكله …راعي أن احنا هنا وانا واخد بالي منك كويس اووي …هاااا قولتي ايه ي مودة …الواد ناقص يتجوز ع نفسه …
مودة بكسوف :يوووه بقا ي زين …اللي تشوفه …
زين بضحك :انتي مكسوفة يختي …خلاص يبقا ع خير الله الاسبوع الجاي الفرح …وعقبال م نفرح ب ازهار وقمر …هم كمان …
صالح:بقولك ايه ي زين ي ولدي …
زين :خير يعم صالح …
صالح :مش واجب برضوا …تيجي تشوف الشغل ماشي ازي وتعرف مصالحك …
زين :مصالح ايه بس يعم صالح …م أأنت موجود اهااا .. وانت الخير والبركة بتاعتنا
صالح :ي ولدي علشان تطمن برضوا وده حقك …
زين :انت مكان ابويييي الله يرحمه …وانا مأمنك ع كل حاجة …ربما يديك الصحة والعافية و يخليك لينا …
صالح بحب :ويخليك ي ولدي ي رب …
راضية :يلا بقا علشان نأكل سوا …الوكل جواه ع النار
صالح :لا ي ام زين …يدوب نمشي بجاااا…

 

 

راضية :تمشي فين ي صالح …انا مجهزة الوكل …يلا يلا ي تفيدة ندخل المطبخ قومي …وانتي ي مودة هاتي قمر وازهار ويلا…
مودة :حاضر يمااا…
ازهار و قمر :جايين ي مرات عمي …
رحيم :انا مش عايز اكل …انا عايز اتجوز …
كلهم بيضحكوا ع رحيم وكلامه …
بعد شوية لما خلصوا اكل ومشيوا …
زين طلع ع اوضته …وجاه ع باله يتصل ب جنة …
جنة :الو مين …
زين :انا العاشق الولهان …
جنة بضحك:وعايز ايه بقا ي عاشق ي ولهان …
زين :اصل لقيت القمر مش في السمااا … قولت اتصل عليه
جنة بضحك :يسلام…كدا بقا المفروض اتثبت
زين بضحك :هو المفروض
جنة بضحك :لا انا مش بتثبت اصلا …زين اخلص عايز ايه
زين :انا مش زين …
جنة :اومال ايه ابو رجل مسلوخة وبتضحك
زين :كدا بقا انتي ظريفة صح
جنة بضحك : المفروض… قال يعني مش عارفة صوتك … عاوز ايه ولا انت فاضي بقا
زين :بصراحة جيتي ع بالي … اعمل ايه بس تفكيري أنني محاوطه من كل جهة
جنة :اه يربي بقاا …يبني م قولنا مش بتثبت …هااا اللي بعده
زين :طاب بحبك طاه …
جنة :طاب يسيدي شكرا طاه
زين :لا العفو ع ايه ي باردة…
جنة بنرفزة :انا باردة … طاب سلام بقا
زين :لا لا استني خلاص …

 

 

جنة :زين بتتصل ليه
زين :بصراحة كدا وحشتيني …وعايز اكلمك …انت فين
جنة :انا نزلت الشغل …انت جاي امتااا
زين :كام ورايا كام حاجة كدا هنا وجاي بعد يومين …جنة
جنة :نعم ي زين
زين :انا عايز ناخد خطوة في موضوعنا بقا …واتقدم ل مامتك واطلب ايديها منك …هااا قولتي ايه
جنة بكسوف :اللي تشوفه ي زين
زين بضحك :سبحان الله …الكسوف واخدك اووي ما شاء الله
جنة :تقصد ايه هاااا تقصد ايه …
زين :لا ولا حاجة بهزر بهزر … اول م انزل واخلص بس من اللي ورايا ده اعملي حسابك هجاي وعايز اخطبك بقا …بصراحة انا زهقت من الانتظار ومش قادر استناا اكتر من كدا ي جنة …كفاية بقا نضيع اوقات ولحظات كل واحد فينا بعيد عن التاني …جنة انا بحبك وعايزاك والله العظيم عايزاك …رغم كل حاجة حصلت م بينااا … انتي نصيبي وانا عمري م هلاقي نصيب ولا ونس للعمر احسن منك …
“”الحب لا يضيع…إنما ينمو مثل زهور برية …ع ضفاف نهر لا يمسهااا بشر…خلق الله الحب ف قلب كل انسان “❤️‍🩹
جنة بحب :بجد ي زين انت جميل اووي وانا كمان مبسوطة أن بعد كل ده هيكون لينا نصيب مع بعض
زين بحب ولطف:يااارب ي جنة قلبي وحياتي
جنة :احم احم. …عيب ي زين باشا …يلا بقا علشان عندي شغل …
زين بضحك :ماشي ي كسوفة …سلام …
وبيعدي اليومين وبيرجع زين القطاع وبيروح مكتب العقيد نادر هو وعاصم وبيتفقوا ع العملية اللي هم طلعنها
…………………………………………………
ف القطاع
زين :يلا ي عاصم جاهز
عاصم :ايوه ي زين …تفتكر العملية هتنجح
زين :بإذن الله قول ي رب …يلا بسرعة انت خد قوة وروح من الناحية التانية في الشرق …وانا واللي معايا هنقتحم من قدام علشان نحصرهم من الاتجاهين …
عاصم :ماشي ي زين …خلي بالك ع نفسك
زين :متقلقش كله ع الله … ربنا معانا …يلا ي رجالة اتوكلنا ع الله …
بيتحرك عاصم هو والعساكر اللي معاه من جهة الشرق من ناحية البيت اللي فيه العنا**صر الإ**رهابية … وزين بيتحرك قدام البيت …

 

 

زين :يلا ي رجالة جاهزين …عايزين نرجع والعملية ناجحة …
العساكر :أن شاء الله ي فندم …
زين بيتحرك هو والعساكر ناحية البيت …بيأمر كل واحد فيهم أنه ياخد موقعه ويقف فيه …
زين بيكون هيقتحم ع البيت من قدام وبيتم الهجو**م ع البيت …
العنا**صر الإرها**بية بتحاس بالا**قتحام عليهم وكل واحد فيهم بيجيب سلا**ح وبيحصل بينهم وبين العساكر اقتحم وضر*ب نا*ر …
زين بياخد ساتر وبيحمي نفسه …وبيكون ف مقابله عيسي … زين بيكلمه …عيسي كفاية ضر*ب …واحسلك سلم نفسك
عيسي بسخرية :ياااه اهلا ب حضرة الضابط زين … مش هسلم نفسي …عايز مني ايه …
زين:عايز ترجع عن اللي ف دماغك ده بقا …واعرف انك خلاص وقعت …ومفيش اي محاولة للهر**وب …شوف نفسك كنت ايه …وبقيت ايه دلوقتي ي عيسي …انت ضعت ي عيسي ضعت ….بس لسه في وقت انك ترجع عن اللي ف دماغك ده …
عيسي بسخرية:لا ي زين خلاص الوقت عد وفات …ومبقاش فيه رجوع انا مشيت ف طريق ومينفعش ارجع منه تاني …مش هتعرف تقبض عليااا ي زين …بدل م تنصحني انصح نفسك …وشوف انت مع مين وبتحا*رب مين …انت مع الطو**اغيت ي زين …ولاد ال*كلب…
زين بغضب :انا مجنون …فوق بقا ل نفسك فوق …وكفاية جهل لحد كدا …لآخر مرة بحذرك ي عيسي سلم نفسك وأبا انت عارف انا ممكن اعمل ايه
عيسي :اللي عندك اعمله …وبيحصل بينهم اشتباك ضر*ب …نا*ر …

 

 

عاصم بيكون داخل في البيت من الناحية التانية اللي فيه الاشتبا**ك بين زين وعيسي …
عاصم بغضب :عيسي كفاية …سلم نفسك …
عيسي ب سخرية :ياااه اهلا اهي كملت عاصم باشا كمان هنا …منور والله ي باشا …والله ليكم وحشة …
وبيضر*ب عيسي نا*ر …وبقا زين وعاصم في مواجهة معاه … وبيكون ف الجهة المقابلة الشيخ ابو عبدالله…وأبو اليزيد …
وفجأة زين بيبص ل الشيخ ابو عبدالله وبيتحرك ناحيته وعيسي بيضر*ب نا*ر ع زين والصدمة هنا لما…

يتبع…

لقراءة الفصل التالي : اضغط هنا

لقراءة الرواية كاملة اضغط على : (رواية زين الصعيد)

اترك تعليقاً

لن يتم نشر عنوان بريدك الإلكتروني. الحقول الإلزامية مشار إليها بـ *

زر الذهاب إلى الأعلى