روايات

رواية وعد الفصل الثاني والعشرون 22 بقلم عزة العربي

رواية وعد الفصل الثاني والعشرون 22 بقلم عزة العربي

رواية وعد الجزء الثاني والعشرون

رواية وعد البارت الثاني والعشرون

رواية وعد الحلقة الثانية والعشرون

زين: وبعدين هنسيبهم كده
قمر بدموع: قلبي بيتقطع عليهم قلتلكم الاتنين بيعشقوا بعض
رحيل بدموع: عندك حق يا قمر بس الاتنين بيكابروا
يوسف: بس كدا الوضع غلط هما نسوا نفسهم بقاللهم اكتر من ربع ساعة واقفين نفس الوقفه البنت امانه عندنا وميصحش كده
قمر: بالله عليك سيبهم يعوضوا اللي راح منهم
يوسف بحزم: هي دلوقت مش مراته كانت بين ايديه وسابها لغيره وكده حرام وعيب في حقنا واحنا واقفين نتفرج كده
وعلي صوته وهو ماشي ببطء: يا قمر يا رحيل يلا العصير
وعد حست بالوضع اللي هما فيه ووشها بقي جمره نار مصدقت بعد طول الغياب تترمي في الحضن اللي محتاجاه واللي مفيش اي حد قادر يعوضها عنه للاسف قضت معاه ايام تتعد علي الايد بس كانوا بالنسبه لها بحياتها كلها بعدت عنه وعيونها بتقولله متسيبنيش يا ديب
وهو لعن نفسه للمره المليون أنه اذاها بالشكل دا نفسه تفضل في حضنه كمان ملحقش يشبع منها بس للاسف مضطر خرجها من حضنه وهو بينهار من جواه
الاتنين عيونهم متعلقه ببعض وكأن مفيش غيرهم في المكان
قمر: حمد الله على سلامتك يا حبيبي

 

 

يحيى قرب منها وعينه لسه متعلقه بوعد: الله يسلمك يا حبيبتي وسلم على والده
وجاب البوكس كان لازم احتفل معاكي النهارده كل سنه وانتي طيبه
قمر بحب؛ وانت طيب يا حبيب قلبي
وعد جابت شنطتها: انا لازم اروح بقي تصبحوا علي خير
قمر: لسه بدري يا وعد
يوسف: خليكي شويه يا بنتي
وعد: معلش مره تانيه أن شاء الله
يوسف: يحيي وصل وعد
وعد: لا شكرا معايا عربيتي
يحيى بحزم: الوقت متأخر سيبي عربيتك وانا هوصلك وبكره هبعتهالك
وعد: ملوش لزمه انا عشر دقايق واكون وصلت
يوسف: خلاص يحيي ورحيل يوصلوكي
ويبقوا يرجعوا مع بعض
يحيى بخنقه : ماشي
رحيل كانت عوزاهم يتكلموا مع بعض جريت فتحت الباب اللي ورا
وعد: رحيل اركبي قدام

 

 

رحيل: لا انا كده مرتاحه عندي كام حاجه هعملهم عالتاب يلا اركبي ومتكلمنيش عشان هشغل الهاند فري وغمزلتها
وعد: خلاص هركب جنبك عادي
يحيي بحزم: وعد بلاش لعب العيال دا يلا اطلعي
رحيل شغلت الهاند فري وعاشت في دنيا تانيه عشان تخليهم براحتهم
يحيي: هتروحي علي طول
وعد: اكيد
يحيي: طب نتمشي شويه أو نقعد في مكان هادي
وعد: لا شكرا
يحيى بغيظ لسه هيتكلم تليفون وعد رن وطبعا كان ياسين
وعد اتوترت ووشها احمر يمكن الكام دقيقه اللي عاشتهم مع يحيي من شويه نسوها ياسين ونسوها حياتها ونسوها كمان أنها مخطوبه
يحيي رفع حاجبه: ردي
وعد: مش عاوزه
يحيى: ليه ردي وقوليله انك معايا
وعد: بصفتك ايه بقي أن شاء الله
يحيي بغضب : جوزك

 

 

 

وعد بثقه: كنت …..كنت جوزي يا ريت متنساش
يحيي بغضب فرمل العربية: وعد كفايه كده انا معدتش قادر انا اسف يا ستي لو كنت فهمتك غلط صدقيني اللي عملتيه مش ممكن يتفهم غير زي ما انا فهمت عموما حقك عليا
وعد بصمود: يحيي انا دلوقتي مخطوبه وكده ابقي بخون خطيبي وانا انجرحت ومش هرضاله أنه يعيش نفس الشعور اللي حسيته
يحيي اتنرفز وخبط الدريكسيون بايده: بتخونيه انتي بتخونيني انا بتخونيني انا يا وعد انا كنت لسه جوزك وانتي في حضنه ولا نسيتي
وعد بصتله والدموع في عيونها: مش هتتغير ابدا اناني ومتهور لو سمحت روحني
يحيي ساق بأقصي سرعه ووقف تحت بيتها وعد بصت علي رحيل وشدت السماعه منها : أنا نازله
رحيل: ماشي يا قلبي تصبحي علي خير
فتحت الباب ورزعته وراها:وانتي من اهل الخير باي
يحيي متابعها ونده عليها : وعد
وعد قلبها دق وحست أنه هيعتزر وقفت مكانها
ووووووعد
لفت ليه: نعم
يحيى:هاتي مفتاح عربيتك
وعد طلعته من الشنطه ورميتهوله وطلعت تجري
يحيي وصل رحيل واخد المفتاح وقعد في عربيه وعد

 

 

شم ريحتها ماليه العربيه عاتب نفسه عالكلام اللي قالله: انا مش عارف معاكي بكون غبي ليه مش عارف اوريكي حنيتي عليكي ليه مش عارف اقدملك اي حاجه من اللي عندي انا غبي
أيده بتمشي علي كل مكان في العربيه بيلمس كل مكان لمسته بحب فتح الدرج اللي قدامه لقي اچنده فتحها وقلب فيها كانت مزكرات لوعد فتح اول صفحه كان مكتوب فيها
الي الشخص الذي أحبه والذي لا يعرف كم احبه
وكم الوجع المتواجد في قلبي بدونه اريدك بالقرب مني واريدك بجانبي دائما فأنا لا أريد الحياه بدونك يا حبيب الروحyahia
وصفحه تانيه
مفيش أسوأ من انك تبقي في حاله ملهاش وصف ، مش عارف انت عايز ايه ومش عارف مالك ، مش عارف انت زعلان من ايه كل اللي حاسس بيه حزن وانطفاء وبس مجرد انك عايز ترتاح وتفوق من التوهه اللي حاسس بيها ، اعتقد أن مفيش أسوأ من حالة التوهان دي اعتقد مفيش اصعب من فقدان يحيي
وصفحه تالته ورابعه وخامسه وووو.كلهم معناهم أنها بتعشق يحيي وان قلبها اتكسر علي ايده وأنها اتغيرت بسببه
قفل المزكره بزعل وطلع تليفونه واتصل بيها
وعد دخلت البيت وهي بتعيط غيرت هدومها ولبست قميص قطيفه قصير ولكلوك لزوم السقعه اللي احنا فيها دي وقعدت تعيط
تليفونها رن وكان يحيي ومردتش عليه وعملته silent ورميت التليفون بعيد

 

 

يحيي اتضايق وفضل يتصل وساق عربيتها وراح لها البيت وهو لسه بيتصل وهي مش بترد رن الجرس مره واتنين وعشره
وعد سامعه بس مش عاوزه تفتح واخر لما زهقت قامت وعيونها وارمه من الدموع فتحت الباب وشهقت لما لقيته يحيي كان آخر حد ممكن ييجي في بالها
يحيي بص علي وشها وهدومها
وعد سابت الباب مفتوح ودخلت واتكلمت : عاوز ايه تاني يا ديب في حاجه تانيه نسيت تجرحني بيها
يحيى دخل واتكلم بغيره: انتي بتفتحي الباب لأي حد بلبسك اللي من غير هدوم دا
وعد رفعت حاجبها وبصت عليه : وانت مالك
يحيي قرب منها: انتي مالي فعلا و كلك ملكي وانا استحاله حاجه ملكي حد يلمحها بطرف عينه
وعد: ههههههههههه ضحكتني انت مفكر نفسك خطيبي ولا ابويا ولا اخويا دا حتي محدش فيهم عمره كلمني على لبسي
يحيي قرب منها واتكلم بحنان: متقوليش خطيبي عشان متزعليش مني فاهمه
شد الروب من عالكنبه ومسك أيدها ولبسهولها وطبعا وعد قلبها هيقف مع كل لمسه
وعد انا بحبك وكفايه اللي ضاع مننا بقي انا بعترفلك اني غبي معاكي بس عاوزك تثقي اني بحبك وقرب اكتر و واخدها في حضنه وعد انا اسف بجد اسف عن كل اذي سببتهولك اسف على اللي ضاع من عمرنا بغبائي لو كنت فهمتك صح كان زمانك مراتي ويمكن كمان معانا عيال انا اسف بجد

 

 

وعد مع كل كلمه بتدوب في حضنه وهمسه في ودنها نساها اي زعل سببهولها هي عندها كلام كتير بس مش عارفه تقول منه حاجه عاوزه تعاتبه بس هي بتعشقه وخايفه يضيع تاني اتصدمت من كلامه وغيرته عليها وأسلوبه الجديد معاها
يحيى: بحبك ولو فضلتي في حضني اكتر من كده وسمعت صوت قلبك اكتر من كده اوعدك مش هسيبك غير وانتي مراتي قولا وفعلا ومسك أيدها وبحركه بسيطه طلع الدبله من صابعها ورماها عالتربيزه وباس كف أيدها
وعد بعدت بصدمه من كلام يحيي واتحرجت جدا ووشها كان عباره عن طماطم حمرا
يحيي بمكر : بعدتي ليه خليكي
وعد باحراج: امشي بقي مينفعش كده انت ازاي اصلا تدخل بيتي كده يا ابن الديب
يحيي ضحك من قلبه: طب يلا قدامك خمس دقايق وتلبسي حاجه محترمه وانزليلي تحت مفهوم
وعد لسه هتعترض يحيي قفل الباب ونزل
وعد ابتسمت بهيام وبعدين ضربت نفسها علي دماغها: غبيه اوي بكلمتين كده ضحك عليكي وسابك ونزل طب يلا بسرعه يا وعد لحسن يزعل منك ويمشي
وعد لبست فستان اوف وايت ضيق من فوق وواسع من تحت وكانت قمر فيه ونزلت
يحيي اول لما شافها حط أيده علي عينه واتكلم بنرفزه : انتي حلوه اوي وانا مراتي مينفعش حد يشوفها كده انا همشي اقتل في الناس بسببك

 

 

 

وعد ابتسمت من كلامه : انا طول عمري حلوه يا بن الديب
يحيى: انا واثق أن مفيش واحده في حلاوتك يا بنت السيوفي
وعد: هتعمل فيا ايه اكتر من كده
يحيي: هحبك واحبك واحبك
وعد: وبعد الحب
يحيى: هفتح قلبي واخبيكي جواه من عيون الناس كلهم
وعد: وايه كمان
يحيى: وهتجوزك ونجيب دسته عيال
وعد: وايه كمان
يحيى: اسكتي بدل ما اطلع عالمأذون
وعد: ههههههههههه يلا
يحيى: انتي قد كلامك دا يا بت السيوفي
وعد: يااااااالهووووي علي بت السيوفي
يحيى: كنتي بتقولي عاوزه تقوليلي حاجات كتير
وعد: مين قالك كده
يحيى: قلبي قاللي
وعد: بحبك يا ديب

يتبع…

لقراءة الفصل التالي : اضغط هنا

لقراءة الرواية كاملة اضغط على : (رواية وعد)

اترك تعليقاً

لن يتم نشر عنوان بريدك الإلكتروني. الحقول الإلزامية مشار إليها بـ *

زر الذهاب إلى الأعلى