رواية ابن زوجي الفصل الثاني 2 بقلم نور الشامي
رواية ابن زوجي الجزء الثاني
رواية ابن زوجي البارت الثاني
رواية ابن زوجي الحلقة الثانية
في غرفه عزت وقف الجميع بخوف حتي انتهي الطبيب من الفحص فتحدث امير بلهفه مردفا: هو كويس يا حكيم.. اي ال حوصله
الطبيب: الضغط ارتفع عنده هو بس محتاج راحه وهدوء وهيبقي كويس متقلقوش وياخد العلاج في ميعاده
امير: شكرا
اشار امير لاحدي الحراس ان يقوم بتوصيل الطبيب للخارج فجاءت نغم لتدخل الي الغرفه ولكن وقف امير امامها وتحدث بحده مردفا: علي فين ان شاء الله
نوال بضيق: سيبها تدخل تطمن علي جوزها يا امير
امير بحده: وهي تدخل ليه عااد هي ملهاش علاقه بيه احنا ال هندخل الاول وهي هتفضل واجفه اهنيه ومش هتتحرك
نظرت نغم بحزن وتوتر اليه ثم تراجعت للخلف فدخل امير ونوال وفي الغرفه اقترب من والده ومسك يده وتحدث مردفا: الف سلامه عليك يا حج اكده تخوفنا عليك
عزت بتعب: انت ال بتتعبني دي اخرتها يا امير رايح تتجوز من ورانا وواحده من الشارع
امير بضيق: هي مش من الشارع ياحج ومش ذنبها ان ملهاش اهل وصدجني لو اتعاملت معاها هتحبها
تنهد عزت بتعب ثم تحدث مردفا: ماشي يا ابني اي حاجه تخليك مبسوط انا موافج عليها خليها تدخل وفين نغم
جاءت نوال لتتحدث ولكن قاطعها امير وهو يتحدث مردفا: بتفطر يا حج جولتلها تعالي شوفي ابوي بس جالت هفطر واجي انا خلاص اسف عارف اني كنت غلطان ودا حقك انت تتجوز وانت معملتش حاجه غلط
نظرت نوال اليه بصدمه ثم تحدثت مردفه: انت بتجول اي يا امير طيب بتكدب علي ابوك ليه وتجوله امها بتفطر
امير بخبث: علشان هخليها تفطر يا عمتي وهعتذرلها كمان
ابتسم عزت بتعب وتحدث مردفا: ربنا يخليك ليا يا ابني يارب وميحرمنيش منك
قبل امير يد والده ثم خرج ونزل الي الاسفل فوجد نغم جالسه وامامها رقيه والصمت يعم علي المكان فأشار لاحدي الخادمات ان تحضر الفطور ثم وضعه امام نغم وتحدث مردفا: لازم تفطري الاول وبعدين اطلعي لأبوي براحتك انا اسف عارف امي كنت غلطان معاكي واتعديت حدودي
نظرت نغم اليه بصدمه وايضا الخادمه التي كانت تنظر بذهول فمن المستحيل ان يتغير امير هكذا هي تعلم جيدا انه من الممكن ان يعتذر لأي شخص مهما حدث اما عن رقيه فكانت تنظر بقلق هي تعلم ان امير يخطط لشئ كبير بالتأكيد وهذه خطه منه فأخذت نغم الطعام وتحدثت بتوتر مردفه: شكرا
ابتسم امير بخبث وهو ينظر بزاويه عينه الي الاعلي حيث كان والده يقف وهو يستند علي نوال بابتسامه فتحدث مردفا: ربنا يهديه يارب والله امير طيب بس هو عصبي شويه… شوفت يا حج لما تعبت هو خاف عليك ازاي ووافج علي نغم
عزت بابتسامه: الحمد لله… ربنا يخليه ليا يارب ويهديه
انتبهت نوال الي رقيه التي تجلس في الاسفل تنظر الي امير فتحدثت مردفه: تفتكر البنت دي كويسه ولا لع
عزت بضيق: مش عارف والله يا نوال بس انا عارف امير زين او هي مش كويسه او مش عايزها مستحيل يكمل معاها احنا اهم حاجه عندنا يكون مبسوط وخلاص
اما في المساء كان الجميع علي مائده الطعام يتحدثون عادا رقيه ونغم فتحدث عزت مردفا: جوليلي يا رقيه امير عامل اي معاكي لو عملك اي حاجه عرفيني وانا هتصرف معاه
رقيه بتوتر وابتسامه: ياريت الكل يبجي زيه والله انا مش هلاقي حد احن منه في الدنيا
ابتسم امير ثم تحدث مردفا: عرفت اني زوج مثالي
ضحك عزت ونوال علي كلامه فتحدثت نغم مردفه: هو انتوا اتجوزتوا امتي
نظر امير الي نغم بحده وجاء ليتحدث ولكنه تمالك اعصابه وتحدث بابتسامه مردفا: من حوالي ست شهور اكده
نغم بارتباك: ربنا يسعدكم يارب
نهض امير من علي مائده الطعام واخبر والده ان لديه عمل هام وسيذهب وبعد مرور ساعتين كانت نغم تقف في احدي الغرف المخصصه للضيوف وفجأه شعرت بيد احد علي فمها ثم قيد قدميها ووضع لاصق علي فمها ووضع شئ مثل الزجاجه وذهب بدون ان تراه واغلق الباب خلفه فنظرت هي بصدمه ووجدت هذه الزجاجه يخرج منها دخان كثيف فحاولت ان تسحب اللاصق ولكن لم تستطع بسبب يديها المقيده ايضا وفي غرفه امير دخل الي الغرفه ووجد رقيه جالسه تنتظره كعادتها فأقترب منها وقبلها علي رأسها وتحدث بابتسامه مردفا: الوجت اتأخر منمتيش ليه
رقيه بابتسامه: مينفعش انام من غير ما اطمن انك موجود
ابتسم امير ثم تحدث مردفا: هنزل اجيب عصير واجي
القي امير كلماته ثم ذهب اما عند نغم كانت في غرفتها تشعر بالاختناق الشديد وهذا الدخان ينتشر في كل مكان حاولت ان تصل الي الباب ولكن لم تستطع بسبب قدميها المقيده بالاحبال وايضا لم تستطع الصراخ بسبب هذا اللاصق علي فمها فأغمضت عيونها بدموع وهي تدعي الله ان يحررها احد حتي فتح باب الغرفه وظهر امير وهو يقف يبتسم اليها بسخريه وسحب اللاصق من علي فمها فتحدثت بتعب مردفه: انت بتعمل فيا اكده لييه حرام عليك والله انا عملتلك اي لكل دا
امير بسخريه: مش هسيبك غير لما اخليكي تلعني الساعه ال اتجوزتي ابوي فيها هتطلجي منه غصب عنك
نظرت هي اليه ببكاء فتحدثت مردفه: طلعني من اهنيه بااله عليك مش عارفه اتنفس
أمير بسخريه: ابجي خلي جوزك ينقذك
القي امير كلماته وجاء ليخرج من الغرفه ولكن فجأه تلقي صفعه قويه علي وجهه فنظر بصدمه ولكنه اكتشف انه يتخيل ان والده هو من صفعه فألتفتت اليها مره اخري واقترب منها ثم حررها فركضت بسرعه وهي تقسم له انها ستخبر والده فأبتسم امير بسخريه وتحدث مردفا: ال عندك اعمليه اما في غرفه عزت كان ممدد علي الفراش في ثبات عنيق غارقا في نومه حتي دخلت نغم وتحدثت بانهيار مردفه: جوووم يا حج
انفزع عزت من نومه وانصدم عندما وجد ملابسها وشعرها مبعثر هكذا فتحدث مردفا: اي ال حوصل
قصت له نغم كل ما حدث بالتفصيل وعندنا انتهت تحدث عزت بحده مردفا: مستحيل ابني يعمل اكده هو اعتذرلك وصالحك وبعدين هو مكانش في البيت اصلا
نغم ببكاء: والله العظيم هو صدجني هو انا يعني هكدب ليه وجالي انه مش هيسكت غير لما انت تطلجني
عزت بحده: جولتلك مستحيل يعمل اكده مهما حوصل انا متأكد وعارف ابني زين
نغم ببكاء: طيب جووم وانا هخليك تتأكد وتشوف الاوضه وتتأكد من ابنك كمان
نهض عزت معها ودخل الي الغرفه التي كانت ها ولكن كل شئ كان في محله والغرفه نظيفه ولم يوجد بها اي شئ غريب فتحدثت بصدمه: والله العظيم كانت مليانه دخان من شويه صدجني… طيب تعالي اسأل ابنك
ذهب عزت مع نغم وطرقوا باب غرفه امير ففتح لهم وهو عاري الصدر وعندما وجد نغم سحب قميصه ووضعه علي جسده وتحدث مردفا: اتفضل يا حج ادخل… في اي انت تعبان
عزت بضيق: لع يا حبيبي انا كويس الحمد لله… جولي هتروح تاني الشغل انهارده
رقيه بمزاح: انا والله ما شوفته طول الليل خليه بجا ينام ويرتاح انهارده علشان لسه جاي من بره وبكره يكمل شغل بعد اذنك طبعا يا حج
عزت بابتسامه: خليه طبعا يرتاح براحته
نغم بعصبيه: انتي بتكدبي ليييه بذمتك هو مكانش اهنيه طول الليل
رقيه باستغراب: لع والله ما كان اهنيه انا هكدب ليه
نغم بغضب: هتكدبي علشان تحمي جوزك
امير بحده: تحميني من اي هو انا محتاج حمايه اصلا
نغم بغضب: صحيح ما انت مفيش حد هامك اهنيه… والله العظيم يا حج هو ال عمل فيا كل ال جولته صدجني وابنك دا كداب
خرجت نوال علي صوتهم وتحدثت رقيه بضيق مردفه: نغم مينفعش تجولي اكده عليه هو مش كداب امير معملش حاجه وانا مش فاهمه اي ال حوصل بالظبط
نغم بغضب: ال حوصل ان جوزك كان عايز يجتلني وحبسني في الاوضه وكنت همووت
نظرت رقيه ابي امير ثم تحدثت نوال بحده مردفه: انتي اي ال بتجوليه دا يا نغم امير مستحيل يعمل اكده
امير بضيق: انا طول الليل كنت بره ومش محتاج ابررلك موقفي هو معني اني اعتذرتلك خلاص هتسوقي فيها وكل يوم هتخترعيلي حاجه شكل
تذكرت نغم ما حدث معها فأخذت كوب العصير وكسرته واقتربت من امير بغضب وسط نظرات وصدمه الجميع فمسك امير يديها ولكنه نظر الي عزت ونوال وهم يصرخون بخوف وبحركه سريعه اصاب امير نفسه بجرح كبير بالزجاج المكسور وهو في يد نغم حتي يتوقع الجميع ان نغم هي من فعلتها فوجدوا الدماء تغرق يد امير فأنصدم عزت واقترب من امير وتحدث بصدمه مردفا: امير… ابني
انتبه امير الي نغم التي تنظر بخوف ولكن فجأه شعر امير بدوار شديد في راسه وفقد وعيه فصرخت رقيه ونوال ووووو
يتبع…
لقراءة الفصل التالي : اضغط هنا
لقراءة الرواية كاملة اضغط على : (رواية ابن زوجي)