رواية نوارة حارتنا الفصل الرابع 4 بقلم دودي مودي
رواية نوارة حارتنا البارت الرابع
رواية نوارة حارتنا الجزء الرابع
رواية نوارة حارتنا الحلقة الرابعة
فوجيء الكل من رَفض نوّارة لطلب مراد وأميرة عيونها دمّعت وبصّت في الأرض
مراد باستغراب وحز.ن: طيب ممكن أفهم ليه حضرتِك رافضة الموضوع يا آنسة نوّارة؟
نور بحزم: الأسطى نور نوّارة ما.تت من سنين ما.تت عشان اخواتي يعيشوا عشان يكبروا ويتعلّموا ويبقوا أحسن الناس فاهم يا دكتور
مراد: أنا عارف كل ده يا أسطى نور وانتِ تستحقي كل تقدير واحترام على تربيتك لاخواتك واهتمامك بيهم وتربيتك دي اللي خلّتني أعجبت بأنسة أميرة وشوفتها الإنسانة اللي تنفع وتستحق أكمّل معاها حياتي وتكون أم لأولادي
أميرة وشها احمّر وفضلت ساكتة وهي بتسمع كلام مراد واعترافه انه جواه مشاعر ليها وانه عاوزها في حلال ربنا
نور بد.موع بتخفيها ورا العص.ببة لانها متعوّدتش حد يشوفها تع.يّط أبداً: وأنا مش هسمح لحد يقلّل من أختي أبداً يا دكتور أو يج.رحها في يوم بكلمة أو فعل بعد اذنكم
وسحبت إيد أميرة ومشيت بسرعة
مراد مبقاش فاهم حاجة وحز.ين من رفض نور طلبه اترفز جامد من رفضها المباشر ومش فاهم معنى لكلامها
هدى بمواساة: اهدى يا مراد ويلا على البيت دلوقتي نفكّر بهدوء
مراد بنرفزة: أنا مش فاهم حاجة بتعمل كده ليه؟
هدى: نور انسانة جدعة ومحترمة وعمرها ما ردّت حد ولا جر.حته أو قلّت منّه على حسب حكاوي أميرة، أكيد عندها أسباب يا مراد وأنا هحاول أكلم أميرة وأفهم منها كل شيء بهدوء النهاردة ان شاء الله
روّح مراد هدى وطلع على صاحبه يقعد معاه
في مكان جديد يجلس بهيبته المعروفة وجديّته وصرامته على مكتبه الفخم في أحد شركاته
(أدهم أحمد الزيّات ابن عم مراد وهدى محمود الزيّات طويل القامة شعر أسود ناعم عيون بنية حادة بشرة قمحية)
اتفتح الباب ودخل مراد وهو بينفخ وقعد على الكرسي وهو ساكت
نسينا مراد وهدى( مراد الزيّات طويل القامة بشرة قمحية عيون عسلي شعر بني ناعم ٣٠ سنة
هدى الزيّات متوسطة الطول بشرة بيضاء عيون زيتونية جميلة مختمرة ٢٠ سنة)
أدهم بسخرية: محدش علّم جنابك وانتَ صغير انك تخبّط على الباب قبل ما تدخل
مراد بضيق: أدهممم اطلع من دماغي أبو.س إيدك أنا مش طايق نفسي
أدهم بانتباه: مالك يا ابني فيك إيه؟ المزّ.ة مزعّلاك ولا إيه؟
مراد بنرفزة: وبعدين بقــــى
أدهم بابتسامة: يبقى كلامي جه على الجر.ح يا معلم
ابتسم مراد وهو بيفتكر أميرة وسكِت
أدهم بابتسامة: شكلنا وقعنا يا مراد بيه، احكيلي بسرعة يلا هي مين ومن عائلة مين
حكى مراد لأدهم عن أميرة
أدهم بصدمة وعص.بية: نعم!!! انتَ بتهرّج ولا بتستهبل يا مراد، عاوز تتجوز واحدة ساكنة في حارة وأبوها وأخوها بيشتغلوا ميكانيكية
مراد بحزم: وماله يا أدهم بحبها وانسانة على خلُق ومتعلمة ومحترمة وهي اللي شايفها تصلُح تبقى أم لأولادي
وبعدين مش معنى إننا اغنياء وعندنا شركات إننا نقلّل من الناس كلنا سواسية قدام ربنا كأسنان المشط يا أدهم بيه
أدهم بعص.بية: أنا عمري ما قلّلت من حد يا مراد وانتَ عارف بس احنا عائلة كبيرة ولينا سمعتنا في المجتمع الراقي ولازم نختار نَسَبنا كويس
أدهم بسخرية: وخدنا إيه من نَسَب ولاد الأكابر يا أدهم بيه ولا نسيت؟
أدهم بع.صبية: مراااد بلاش كلام في الموضوع ده لو سمحت، عامةً شوف اللي يريّحك واعمله أنا بس خا.يف عليك مش أكتر
مراد بحب: انتَ اخويا يا أدهم وانا عمري ما ازعل منّك وآسف لو فكّرتك بالموضوع إيّاه، قولي أخبار الكلية إيه يا حضرة المعيد؟
أدهم: أهو بروح على محاضراتي وأرجع على الشركة
مراد بحب:
ربنا يعينك يارب ياحبيبي انا عارف إننا متقّلين عليك بس انتَ عارف أنا مليش في شغل الشركات أنا بس بحضر الاجتماعات والصفقات عشان الترجمة وإني ليّا نصيب في الشركة أنا وهدى والباقي كله عليك
أدهم بضحك: ما طول عمري شايل همّكم أعمل إيه
وقعدوا سوا شوية وبعد كده كل واحد روّح على ڤيلته
في بيت الأسطى محمد..
قاعدة أميرة في أوضتها بتع.يّط من ساعت ما رجعوا البيت
ونور قفلت الورشة
وطلعت على البيت
خبّطت على باب أوضة إخواتها ودخلت
نور: شيفاني غلطانة صح؟
سكتت أميرة ومردّتش
كمّلت نور: افهميني يا أميرة أنا أكتر حد في الدنيا دي كلها نفسه يشوفك مبسوطة انتِ وأمير بس أنا عندي أسبابي يا أميرة
أميرة بد.موع: وإيه أسبابك لرفضه يا نور طالما طالبني في الحلال؟
اتنهّدت نور: فرق المستوى يا أميرة، مراد مش عايش في الدنيا لوحده يا حبيبتي ليه عائلة ومعارف وأصحاب وأنا مش عاوزة أي حد يجر.حك يوم بكلمة أو يشوفك قليلة، عاوزاكِ تعيشي مع شريك حياتك مرتاحة ومتطمّنة ومبسوطة
أميرة: المواضيع مباقتش زي زمان يا نور، موضوع غني وفقير ده مبقاش مشكلة في الحب والجواز، الإنسان دلوقتي بخُلُقه وعِلمه مش بفلوسه ومكان معيشته
نور: مش كل الناس بتفكّر زيّك يا أميرة وأنا لازم أبقى متطمنة عليكِ في حياتك ياقلبي، صلّي واستخيري ربنا ياحبيبتي واطلبي منّه يقرّبلك الخير
أميرة: إن شاء الله ياحبيبتي
نور..
لفّت نور ليها: أنا بحبك أوي
نور بحب: وأنا بموووو.ت فيكِ يا بنت يا قمر انتِ
كلّمت هدى أميرة وعرفت منها اللي دار بينها وبين نور وبلّغت مراد باللي حصل وهو قرر يعمل حاجة
جت امتحانات أمير وأميرة وطلعت النتيجة والاتنين راحوا جَري على نور يفرّحوها
نور كانت في الورشة لقِت اللي داخلين يجروا عليها
يا أسطى نووووووور
سابت اللي في إيديها وهي مخضوضة: مالكم في إيه انتوا كويّسين؟
أمير بفرحة: ٩٥% يا نونووووو صيدلة وأنا حاطط رجل على رجللللل
أميرة بفرحة: وأنا جبت امتياااز زي كل سنة يا نونووووو
نطّت نور وهي باضحك وتع.يّط وبتاخدهم في حضنها: يا حبايبي يا حبايبي ربنا يفرّح قلوبكم زي ما فرّحتم قلبي
الاتنين وطّوا على إيديها يبوسوها سحبت إيديها بسرعة وهي بتضحك بدم.وع مخفية زي عادتها
أمير وأميرة: انتِ السبب في كل اللي وصلناله يا نور، انتِ سنَدنا وضهرِنا
نور: ربنا يديمكم ليّا يا حبايبي
أميرة بحب: عندي ليكِ مفاجأة ومفيش مجال للاعتراض فاهمة
نور: في إيه يا ميرو؟
اميرة: أنا خدت ورقِك وقدّمته في الكلية عشان تكمّلي دراستك آخر سنة يا نوّارة والورق اتقبل وهتكمّلي السنة الأخيرة مع بداية الترم ان شاء الله عسان نتخرّج أنا وانتِ سوا
نور بعتاب: ليه عملتِ كده يا أميرة؟ أنا مينفعش أكمّل دلوقتي
أمير: كفاية كده يا نور انتِ جيتِ على نفسِك كتير أوي، ١٠ سنين وانتِ موقّفة حياتك عشانّا، كان زمانِك متجوّزة ومخلّصة تعليمك وانتِ نسيتِ نفسك وأنوثتك وحياتك كلها عشانّا، بس خلاص أنا هدخل ان شاء الله صيدلة زي ما اتمنّيت وأميرة آخر سنة ليها في الكلية وتخلّص وتشتغل أو تتجوّز فلازم بقى تكمّلي تعليمك ولو على الورشة أنا ممكن أسا..
قاطعته نور بحزم: اوعى تكمّلها يا أمر، محدش هيشتغل في الورشة دي غيري، عاوز تشتغل بقى اشتغل في صيدلية في مجالك فاهم
وكمّلت: أنا مش هزعّلكم هكمّل آخر سنة مع الورشة وان شاء الله خير
حضنوها بفرحة: حبيبتنا يا نونوووووو
نور بفرحة: فتحييييي
فتحي: اؤمر يا أسطى نور
نور: وزّع حاجة ساقعة على الكل على حسابي حلاوة نجاح أمير وأميرة يا ولا
فتحي: من عنيا يا أسطى
وجري بسرعة
رن فون نور
نور: السلام عليكم
أيوة أنا الاسطى نور
تمام بكرة ان شاء الله
يتبع….
لقراءة الفصل التالي : اضغط هنا
لقراءة الرواية كاملة اضغط على : (رواية نوارة حارتنا)