رواية قلب عيالي حجر الفصل الثالث 3 بقلم هويدا زغلول
رواية قلب عيالي حجر البارت الثالث
رواية قلب عيالي حجر الجزء الثالث
رواية قلب عيالي حجر الحلقة الثالثة
رانيا
احنا هنجيب عقد بيع الارض ولا قدر الله بعد عمر طويل ربنا يخلي لنا ماما طبعا لو حصل لها حاجه هتقول ان مامتك باعتلك الارض دي بيع وشرا
احمد
ايه كلامك ده يا رانيا لا طبعا انا لا يمكن اعمل في اخواتي كده
رانيا
اسمعي يا احمد كل واحد بياخد حقه بايده الا انت علشان بتحب مامتك اوي فبعد عمر طويل لمامتك بقى خذ
احمد
طيب افرضي ان انا عملت كده ما انتي عارفه ان عماد محامي ممكن يعرف ان الورق ده مزور
رانيا
مزور ايه يا حبيبي بس ما انت شايف اهو ختم مامتك معانا وسهل أننا نبصمه برضه
احمد
لا لا انا لا يمكن اعمل كده رجعي الخاتم لماما دي لو عرفت ان هو مش موجود هتعرف ان حد فينا اللي خدته
رانيا
ما هو علشان كده يا حبيبي بقولك نعمل الموضوع ده بسرعه علشان اعرف ارجع الخاتم تاني شقه مامتك واحنا بنزل العفش شقتها اللي في اول دور
احمد _ماشي موافق بس الورق ده مش هيبقى هنا
رانيا
اخص عليك يا احمد هو انت فاكر ان انا ممكن اعمل حاجه بالورق عالعموم برحتك بقي
وفي شقه الفت كانت قاعده هي وعماد
عماد
مش عارف انا حاسس ان ماما متضايقه علشان خاطر احنا هناخد شقتها
الفت
امال عايز ايه يا حبيبي عايز تفتح المكتب في اول دور بقى محامي قد الدنيا يكون قاعد تحت بير السلم
عماد
انت عارفه ان ماما بتحب شقه بابا جدا
الفت
خلاص بقى يا عماد احنا مصدقه ان اقنعنا مامتك بكده واخواتك سكته
عماد
على العموم ابقي انزلي بكره علشان خاطر تشوفي محتاجه توظيب ايه واعملي ليها
الفت
هو انا عايزه اسال سؤال هو احنا هنوضب شقه مامتك اللي في اول دور ولا هنوضب الشقه اللي هنفتحها مكتب هو انت ناسي برده ان انت محتاج مكتب ومحتاج مكتب للسكرتيره ومحتاج موال كبير
عماد
طيب ما انتي سمعتي احمد قال ايه قال لازم نوضبلها الشقه
الفت
ايوه ما احنا هنوضبها هنمسحها ونشيل الكراكيب منها وننزل العفش مامتك فيها لان انا مش هعمل فيها اي حاجه ثانيه ولا هبيضها ولا اعمل فيها حاجه
عماد
بقولك ايه انا مش فاضي للكلام ده انا رايح اشوف انا هعمل ايه واتفضلي شوفي هتتصرفي ازاي
الفت
ايوه كده خليك انت في شغلك ومالكش دعوه باي حاجه وبعدها نزلت الفت عندي واقعدت
ساكته
الحما
مالك يا الفت قاعده كده ليه هو حصل حاجه بينك وبين عماد ولا ايه
الفت
والله يا ماما هو مانعني ان انا اقولك بس انا عارفه ان انت قلبك كبير وهتقدري تشيلي معانا برده
الحما
مش فاهمه كلامك يا حبيبتي وضحي اكتر في ايه
قولي
الفت
الظروف مزنقه معنا جدا وهو لسه هيجيب مكتب وهيجيب حاجات وبجد الفلوس قربت تخلص ده حتى صرف نظر عن موضوع ان هو يبقى ليه مكتب لوحده ده
الحما
والله يا بنتي وانتي عارفه الظروف اللي معايا جواز يوسف اخد فلوس كتير وطبعا خد فلوس علشان خاطر يطلع شهر عسل هو ومراته
الفت
هو انا عايزه اسالك سؤال يا ماما هو عماد مش بيصعب عليكي هي كل حاجه بتروح لاحمد وتروح ليوسف وعماد الوحيد اللي لا
الحما
شكلك بتنسي يا مرات ابني هي العربيه اللي جوزك راكبها دي راكبها منين مش انا برده كنت هطلع احج واول لما عرفت ان جوزك عايز عربيه جديده ومش معاه قولت لا يبقى زيه زي اخواته
واخد مني فلوس الحج
الفت
يعني هو انتي برده مش عايزه تقفي مع ابنك وكل اللي انا عايزاه منك بس ان انا هروقلك الشقه وهمسحهالك بس مش هنعمل فيها حاجه ثانيه يعني مش هنصرف عليها جنيه
الام
اعملي يا بنتي اللي انتي عايزاه وانا مش هقول لك لا على حاجه
الفت
والله يا ماما كنت عارفه ان حنيه الدنيا فيكي ربنا يخليك لينا وما يحرمنا منك ابدا يارب وفعلا
نزلت والشقه كانت محتاجه توضيب وبعدها
جم عيالي عندي وأحمد قال
احمد
وهو ده برده اللي احنا اتفقنا عليه يا عماد مش انا قولتلك هتبيض الشقه لماما
الام
هو قال يا حبيبي بس انا قلت له لا انا عايزاها كده اصل كنت حابه انزل انا وابوك في الشقه هنا فماكنتش عايزه اتحرم من كل حاجه فيها ريحه ابوك
احمد
بطلي بقى يا ماما اللي انتي بتعمليه ده انا عارف كويس اوي ان هو اللي قالك مش عايز يبيض الشقه
عماد
وهو انت مالك اصلا اه انا اللي قولتلها وهي موافقه حاجه بيني وبين امي انت مالك بيها
احمد
والله يا ماما حرام عليكي نفسك انتي بتيجي عليها كثير
الام
ما خلاص بقى يا احمد انا مش قادره اقول اي كلام يلا اتفضلوا كل واحد يطلع على شقته عشان انا محتاج ارتاح شويه
احمد
طيب هو المطبخ لسه ما ترصش انتي هتاكلي ازاي
الام
سيبها على الله يا حبيبي واطلع شقتك انت بس
أنا مش جعانه وبعدها طلعوا وأحمد دخل
المطبخ ورانيا دخلت ورا وقالت
رانيا
ايه ده يا حبيبي هو انت جعان ولا ايه اول مره تدخل المطبخ يعني
احمد
لا مش جعان بشوفك عامله اكل ايه علشان عايزه انزل لماما تاكل
رانيا
نعم يا حبيبي هو انت بتقول ايه انا مش عامله اكل بكفايه مقلتش ليه كنت عملت حسابها معانا ما انت عارف ان ماما واختي جايين يتغدوا معايا
احمد
والله المفروض ان حضرتك يكون عندك نظر وتشوفي ان الست كانت شقتها كلها مكركبه هتعمل اكل ازاي
رانيا
طيب اصبر هجيب لها اكل وبعدها راحت على التلاجه وطلعت عيش وجبنه وقالت
خد كده كده مامتك مش بتاكل كثير اديها عيش وجبنه خليها تاكل
وبعدها حصل
يتبع….
لقراءة الفصل التالي : اضغط هنا
لقراءة الرواية كاملة اضغط على : (رواية قلب عيالي حجر)