روايات

رواية حكايا الفصل التاسع 9 بقلم إيمان

رواية حكايا الفصل التاسع 9 بقلم إيمان

رواية حكايا البارت التاسع

رواية حكايا الجزء التاسع

رواية حكايا
رواية حكايا

رواية حكايا الحلقة التاسعة

يلا ياسلمى تعالى يا نجلاء عشان نبدء البروفات على الاستيدج كل اللى كنا بنعمله الوقت اللى فات فى البيت عوزاكم تنفذوه دلوقتى ادامنا احنا حنقعد حوالين الاستيدج كأننا الجمهور وانتوا بقه واحدة واحدة تطلع وتتمشى زى ما علمتهلكم انهارده حتبدءوا من غير اللبس اللى احنا محضرينه اما من بكرة حنعمل العرض بكل الفساتين واللبس كله وكأننا يوم العرض بالظبط هااا يا بنات مين حتبدء

سلمى وهى تخفى نفسها خلف نجلاء : يلا يلا يا نجلاء انتى الاول

بعد قليل من التردد صعدت نجلاء وأخذت تتذكر كل ما تعلمته من شاهى وتقوم بتنفيذه بحذافيره فأخذت شاهى تصفق لها بفرح فتبعها الجميع مما شجع سلمى على الصعود هى الاخرى ومقابلتها بخطوات ثابته ورشيقة وهى عائدة من حيث بدئت لتستلم سلمى الاستيدج وينبهر الجميع ويتعالى التصفيق أكثر وأكثر كلما اختفت احداهما وظهرت الاخرى الى ان انهيا العرض معا فصعدت شاهى على الفور اليهم تحتضنهما معا

شاهى : برافوا يا بنات انا مكنتش الحقيق متصورة انكم استوعبتوا كل كلمه وحركه علمتهلكم بالبراعة دى انتوا بجد ابهرتونى وعشان كده انا عزماكم كلكم على العشا يلا بيينا

كان الجميع فى حالة من الفرح اثناء تناولهم العشاء الا ان شاهى كانت شاردة تماما

ورد : مالك يا شاهى سرحانه فايه ومش بتاكلى

شاهى : بفكر فى الحاجات اللى ناقصة عشان نكمل الديفليه ويطلع بالصورة اللى بحلم بيها

سلمى : هو ايه اللى ناقص تانى

شاهى : المنظمين يا سلمى

نجلاء : منظمين يعنى ايه

شاهى : يعنى الناس اللى حتعمل الديكور للمكان والناس اللى حتستقبل المدعويين وتقعدهم فى اماكنهم والناس اللى حتقدمكم انتى وسلمى وتوصف وتشرح اللبس اللى انتوا حتظهروا بيه فكل مرة والموسيقى اللى حتصاحب العرض

اروى : كل دى حاجات بسيطة وكيد عندك الناس اللى بتستعينى بيها دايما

شاهى : دا صحيح بس انا عوزة المره دى مختلفه مختلفة عن اى مرة قبلها فكل شىء فهمنى

سلمى : يعنى ايه يا شااهى انتى عوزة ايه بالظبط

شاهى بغيظ : ماهو انا لو عرفه انا عوزة ايه كانت تبقه بسيطة لكن انا عوزة حاجة جديدة ومختلفة بس مش عرفه تتم ازاى دا غير انى برضو مش عوزة حد غريب يدخل وسطنا عوزة كل شىء يبقه مفاجأة مزهله مزلزلة لكل الناس وعشان كده اخدت القاعة دى اللى بعيد جدا عن اختياراتى والاماكن المتعارف انى بعمل فيها الديفليهات بتاعتى

ورد بتفكير : انا لاقتها

فانتبه الجميع لها قائلين : هى ايه اللى لاقتيها

بصوا سلمى ونجلاء طبعا هما اللى حيعرضوا الفساتين وانا واروى نقوم بشرح الموديلات اللى حيظهروا بيها بعد طبعا ما شاهى تدربنا على ده اما مامت سلمى ومامت اروى يستقبلوا المدعوين ويقعدوهم فاماكنهم وشاهى طبعا حتابع ان كل شىء بيتم زى ما هى عوزة اما بالنسبة الديكور فانا اعرف بنتين من فنون جميلة قسم ديكور وشوفت ليهم مشريع للكلية حلوة اوى ونفسهم انهم يخدوا فرصة ويصمموا ديكور فى الواقع اما حكاية الموسيقى بقه انتى اتصرفى فيها

شاهى بفرحه عارمه : برافوا عليكى يا ورد قسمتى الشغل كله صحيح كانت تايه عنى فين احنا فريق متفاهم ومش حلاقى احسن منكم يتمم معايا الموضوع للاخر بس بالنسبة لحكاية الديكور انا عوزاكى الاول تعرفينى بالبنات واعرف هما ممكن يعملوا ايه انتى عرفه انا بحب شغلى مظبوط

ورد : خلاص تماما انا اجبهملك بكرة وانتى تتكلمى معاهم

شااهى : طبعا محدش فيكم عنده مانع يقوم بالمهمه اللى عليه

كلهم معا : لا طبعا معندناش مانع

ام سلمى : بس ازاى حتبقه مفاجأة وانتى حتعزمى الناس قبلها

لاااااا ماهو انا مش حوجه دعوات لاى حد الا قبلها بيوم واحد بس

انتقل الجميع يوميا لمكان العرض وبدء اعداد الديكورات بجانب البروفات لسلمى ونجلاء وباقى الفريق كلا فى المهمه الموكله اليه مع بعض الزيارات المشجعة وامحفزة للجميع من سارة الى ان جاء اليوم الموعود

سارة : ماشاء الله يا بنات زى القمر فى الفساتين بتاعتكم ايه ده دا صوت ورد العرض حيبدء خلاص

فاجئتهم نجلاء قائلة : انا مش حطلع

سلمى برعب : انتى بتقولى ايه دا انتى اللى بتشجعينى طول الوقت يا نجلاء

نجلاء برعب وخوف واضح : مش حطلع لالا مش حقدر اطلع

فى الخارج ظهرت ورظ بفستان زهرى اللون مشغول بالفضى كانت قد احضرته شاهى لها لترتديه كما اختارت أخر باللون الوردى لاروى وكانت الفتاتان فى غايه الاناقة وهما يقومان بالتقديم للعرض وجميع الحضور معلقة أعينهم عليهما من شدة حسنهم وتألقهما

انت مبرق كده ليه يابنى هما اه حلوين بس مش للدرجة دى يعنى

بس يا أمجد استنى كده واخرج شىء من جيب بدلته ونظر اليه ثم اعاد النظر مرة اخرى للفتاتان وهو يقول أخيرا لاقيتك يا بنت اللذينه دا انتى ليلتك س*ودة

هى مين دى مجد الاى ليلتها س*ودة

خد بص للصورة دى وبص للبنتين اللى على الاستيدج

فتناول امجد الصورة ونظر اليها ثم اعاد النظر للفتاتان قائلا يانهار ابيض دى هى فعلا البنت اللى لطشت المحفظة

ايوة اخيرا وقعت فايدى

وحتعمل ايه دلوقت

مش حقدر اعمل حاجة دلوقت عشان مبوظش الليلة

لشاهى بعدين حتصرف

امجد : ايه يا راجى مركز هناك انت كمان ليه انت كمان اتنشل منك محفظة ولا ايه

راجى : هه بتقول حاجة يا امجد

امجد : دا انت ضايع خااالص فى ايه يابنى مالك

لالا مفيش حاجة

شاهى بغضب : يعنى ايه يا نجلاء مش حتطلعى احنا بنهزر

سارة مهدءه الموقف : ابدئى انتى يا سلمى وانتى يا شاهى اطلعى وسط المدعوين بتوعك وسبونى مع نجلاء

سلمى بتوتر : سارة انا كمان خايفة . خايفة اوى

نهضت سارة من مكانها وأمسكت بيد سلمى لتقف سلمى دون شعور ثم سارت بها دون كلمه الى المكان التى ستبدء منه وفتحت لها الستار وهى تقول بقوة وثقه ادخلى ياسلمى النجاح مستنيكى بمجرد ما تدوسى اول خطوة على الاستيدج ده يلا ادخلى ثم تركت يدها وانصرفت عائدة لنجلاء

لم تدرى سلمى بشىء وكأنها مسحورة بكلمات سارة فسارت حيث اشارت لها وما ان ظهرت بفستانها على الاستيدج حتى استقبلها الجمهور بالتصفيق والصفير مما اثار حماسها وازال توترها واخذت تقوم بكل ما تدربت عليه من خطوات بكل مهارة ورشاقة وانسجام

ما ان سمعت نجلاء بالداخل التصفيق لسلمى حتى تيقنت انها نجحت فى اداء دورها وبعد ما بثته سارة بها من تحفيز زالت رهبتها وخرجت هى الاخرى لتقوم بدورها لتفاجأ سلمى بصعودها لمقابلتها على الاستيدج ليزيد التصفيق بنضمامها لسلمى مع تبادل ورد وأروى لوصف ما ترتديه كلا منهما بكل دقة واحترافية مبهرة للجميع حتى شاهى نفسها لاتقان الجميع لاداء ادوارهم

ايه يا شاهى مالك بتترعشى كده ليه

بصى يا سارة مين هناك

ايع ده انتى عزمتى فريد

لا

امال ايه اللى جابه وبعدين مالك اثبتى دا انتى لازم تبقى فخورة بنفسك بعد نجاحك المدهش ده يا بنتى دا تقريبا كل الفساتين اتحجزت

اول مرة اشوفه من وقت ما تم الانفصال وماكنتش متوقعه اشوفه الحقينى دا بيقرب مننا

اثبتى انتى شاهى سليم القوية اللى لا يمكن تبان ضعيفة قصاد اى حد

فريد : مساء الخير يا شاهى

شاهى وهى تتصنع القوة : اهلا فريد

مبروك يا شاهى الديفليه مدهش وجديد من نوعه

الله يبارك فيك

فى هذه اللحظة جاءت ام اروى قائلة : يلا يا شاهى البنات خلصو والمفروض تختمى اناى بقه

وجدتها شاهى فرصة لتنهى الحديث مع فريد : طب بعد اذنك يلا يا سارة تعالى معايا

صعدت شاهى وهى تقول

سيداتى سادتى اشكركم جميعا لتلبية دعوتى كما اشكر جميع من ساهم معى فى خروج هذا العرض على اكمل وجه وهم عائلتى الصغيرة وفريق عملى الجميلاتان سلمى ونجلاء نجمتا الحفل واشارت لهما ليقتربا منها فاحتضنتهما بحب فصفق الجميع ومقدمات الحفل ورد واروى واللى مش حتصدقوا طبعا لما اقولكم ان الاتنين المحترفين دول فى التقدم لاول مرة يقوموا بحاجة زى دى فأعاظ الجمهور التصفيق وطبعا مقدرش انسى تعب مامت سلمى ومامت اروى اجمل واجدع ستات قبلتهم فحياتى واللى قاموا بتفصيل الفساتين الحلوة اوى دى معايا فصفق الجميع مرة اخرى واخيرا مقدرش انسى اهم شخص كان ورى كل النجاح دة وصاحب الفكرة وهى الدكتورة سارة اعز واجمل صديقة ليا وأشارة لها لتصعد اليهم فتفاجأت سارة ولكنها لبت طلبها وصعدت اليها فاحتضنتها والدموع تنساب من عينيها فصفق الجميع وهذة المرة شارك كل الموجودين على الاستيدج

بت يا سلمى قومى اصحى الضهر أذن من بدرى ايه انتى موتى ولا ايه دا مش نوم ابدا

سبينى يا نجلاء سبينى اكمل الحلم بقه

يتبع…

لقراءة الفصل التالي : اضغط هنا

لقراءة الرواية كاملة اضغط على : (رواية حكايا

اترك تعليقاً

لن يتم نشر عنوان بريدك الإلكتروني. الحقول الإلزامية مشار إليها بـ *

زر الذهاب إلى الأعلى