رواية دحيحة الدفعة الجزء الثاني الفصل الرابع 4 بقلم يارا عبدالسلام
رواية دحيحة الدفعة الجزء الثاني الجزء الرابع
رواية دحيحة الدفعة الجزء الثاني البارت الرابع
رواية دحيحة الدفعة الجزء الثاني الحلقة الرابعة
_مين دا يا مليكه
معاذ ما استحملش أنه يقول اسمها قدامه قام ضر*به بالبو*نية وقعته على الأرض
معاذ بغضب :دي تبقى خطيبتى يا عسل ..
مليكه بعصبية:اي اللى انت عملته دا يا معاذ ولسه هتقرب من الولد :سامر معلش أنا اسفه
معاذ شد ايديها وبصلها بغضب:مين سي زفت اللي انتى ملهوفه عليه دا
مليكه:ملكش دعوة..
مالك وهوا بيراقب الكاميرات شاف اللي حصل خرج من الاوضه وراح ناحيتهم..
_معاذ في اي
معاذ:اسأل الهانم وشوف بتعمل اي مع البيه فاكرانى قرطاس لب ولا اي
مالك بص لمليكه اللي عيونها اتملت دموع:مين دا يا مليكه..
مليكه بدموع:دا اكبر مني بسنه وفي حاجات مكنتش فاهماها فكلمته وطلبت منه يفهمهالى .
معاذ:اه ومفيش بنت تقوم بالمهمة دي ملقتيش الا هوا..
مليكه:معاذ ملكش دعوة..
سامر قام وبص لمليكه:أنا آسف يا مليكه على اللي حصل بسببي عن اذنك أنا مضطر امشي وبص لمعاذ ومشي..
معاذ كان هيتحرك مالك وقفه ..
ومالك بص لمليكه اللى كانت متعصبه من معاذ جدا:يلا تعالى هوصلك..وكلامنا هيكون في البيت مش هنا ..
مليكه نفخت بضيق ومشيت قدامه..
معاذ:عاجبك كدا اللى اختك بتعمله دا
مالك:لا مش عاجبنى بس انا لسه ماسمعتش منها وانت لازم تسمعها الاول ..
معاذ بغيظ:انت مشوفتش حاجه دي كانت بتضحك معاه وبتكلمه كأنها تعرفه من زمان ..
_اهدى يا معاذ احنا لسه منعرفش حاجه..
_لما نشوف..
ومشيوا راحوا البيت ومعاهم مليكه اللي كانت متعصبه من معاذ جدا ومعاذ باصصلها من المرايا بغضب ..
وصلو البيت ودخلو ومليكه طلعت على اوضتها جري والكل كان قاعد
مريم:مالها دي في اي يا ولاد
مالك:مفيش يا مريم أنا هطلع اشوفها ..
مراد بص لمعاذ ولقاه متعصب وطلع على اوضته..
معاذ دخل أوضته ولقى مراد داخل وراه..
معاذ:عمى
مراد كان باصصله بغموض:سامعك اي حصل..
معاذ بعصبية:بنتك جايه دلوقتي تتكبر وتتمرد عليا مش عارف عملتلها اي لكل دا ولقيتها مع واحد النهارده وتقولى دا بيفهمني المنهج .انت عارف انى بحبها من زمان ولو مكنتش ليا مش هتكون لغيري ..
مراد من غير كلمه ضربه بالبونيه في وشه ..
معاذ بصله بصدمه
مراد:دي علشان متتعصبش وتتحكم في اعصابك اكتر وتاخد بالك من كلامك ..
معاذ:انت عاجبك اللي حصل يعنى
_لا مش عاجبنى ومين قالك انى مش هعاقبها بس انا هعاقبها علشان انا ابوها لكن انت لسه ملكش اي حكم عليها وقولتلك قبل كدا لو مليكه جت في يوم قالك مش موافقه فانا عمري ما هغصب عليها حاجه لانك اكتر واحد عارف انا يحترم حريتكوا ازاي وابوك سايبك معايا امانه وانا عمري ما خنت الامانه فمطلوب منى اربيك واربيها حتى لو كبرت وبقيت مسئول .
معاذ:أنا آسف يا عمى …بس انت برضو اكتر واحد عارف انى بحبها من وقت ما وعيت على الدنيا مشوفتش غيرها حرام يحصل فيا كدا..
مراد سكت وسابه وخرج …
مالك:ممكن افهم مين اللى شوفته معاكى دا انتى مش بتحبي معاذ..
مليكه بعياط:والله أنا مكنش قصدي دي زماله عاديه وكان بيفهمني حاجه مكنتش اعرف ان كل دا هيحصل ومعاذ يتصرف كدا ..
_مليكه انتى اكتر واحده عارفه أن معاذ قد اي بيحبك وبيخاف عليكى وانا اول مره اشوفكوا كدا وأشوف النظرات دي بينكوا ..
_وانا كمان بحبه ومكنش قصدي كل دا يحصل انت عارف كل حاجه يا مالك وعارف اللي بينا وانا مستحيل اخونه ومستحيل احب غيره..
فيروز دخلت عليهم:في اي
مليكه بصت لمالك وسكتت
مالك:مفيش مليكه ومعاذ متخانقين
_اه وابن سلمى يزعل بنتى لى ويخليها تعيط بقى لا أنا لازم تعرفه ان بنتى متعيطش
مالك بيكتم ضحكته:يا ماما استنى مليكه اللي غلطانه..
فيروز:يا كلبه أنا علمتك دا هوا أنا مش علمتك متطلعيش غلطانه من اي خناقه وهوا اللي يجي يعتذر اتخانقي ونكدى براحتك بس هوا اللى يعتذر في الاخر ..
مالك ضحك:يا ماما احنا في اي ولا في اي بس بقولك بنتك اللى غلطانه
مليكه:أنا مش غلطانه أنا بس كان بيشرحلى حاجه فيها اي يعنى..
مراد:وعملتى كدا لى من غير ما تقولي لحد ..
_بابا..
_ايوا بابا اللي المفروض يعرف عنك كل حاجه ومفكرانى نايم على ودانى..
فيروز بصتلها بصدمه:انتى يا مليكه تعملى كدا وانا اللي بقول عليكي عاقله ..
مليكه كانت حاطه راسها في الارض ومراد قرب منها وبصلها بغموض وقال :مش عاوز حد معانا في الأوضه
فيروز:بس
مراد يصلها بتحذير قامت اتنهدت وخدت مالك وخرجت ..
مراد بص لمليكه واتكلم بهدوء:بتحبيه
مليكه بصدمه:مين ..
مراد بنفس الهدوء:معاذ..
مليكه بصت في الارض بكسوف ومردتش..
مراد :تمام كتب كتابك عليه الجمعه الجايه وهكلم عمك يجي يحضر كتب الكتاب وجهزى نفسك ..
مليكه:بس يا بابا..
مراد بمقاطعة:مفيش بس علشان لما يسألك بتعملى اي ولا انتى فين يبقى ليه الحق وساعتها مش هلومه لما تعملى اي غلط وانا عديت الموضوع دا بمزاجي علشان عارف وواثق في اخلاقك كويس وعارف تربيتى عامله ازاي …
وقرب منها وخدها في حضنه وطبطب عليها وسابها وخرج..
عند امير..
دخل البيت واتفاجئ أنه لقى عيلته موجوده في البيت ..
امير بتفاجئ وسعاده:اي المفاجاه العسل دي..
وقرب من أمه وحضنها:عامله اي يا سماسيمو وحشتيني اووي ..
سما بحب:وانت كمان وحشتنى يا حبيبي..
(ايوا هى سما اللى جت في بالكو🙂😂)
وحضن أبوه :واحشنى يا ابو امير
أبوه بحب:يا بكاش يعنى انت بتسأل..
امير:والله الكليه يا ابو ميرو واخده كل وقتى..
_ربنا يوفقك يا حبيبي..
_امال فين الواد جاسر مجاش معاكو ولا اي
سما:هيخلص امتحانات السنه دي ويجي ..
_يلا ربنا معاه…
أنا هطلع اريح شويه وانزل اقعد معاكوا علشان وحشتونى
_وانت كمان يا حبيبي..
امير طلع أوضته وافتكر بسمه وكل ما يفتكرها يبتسم على طريقه كلامها وعفويتها وأسلوبها وخفة دمها وجديتها في نفس الوقت..
_يا تري تطلعى مين يا بسمه وهتعملى فيا اي!
بليل ..
معاذ كان قاعد في الجنينه وماسك كتاب بيقرا فيه ..
لقى مليكه واقفه قدامه رفع رأسه وبصلها باستفهام..
مليكه قربت منه وقعدت بتوتر:أنا اسفه..
معاذ تتنهد وساب الكتاب وابتسم وبصلها:أنا اللى آسف …
مليكه أنا واثق فيكي بس مستحملتش اشوفك مع غيري وكمان بتضحكى معاه.الدم جري في عروقى ومستحملتش..
مليكه ابتسمت ومسكت ايديه:وانا بحبك يا معاذ وعمري ما بصيت ولا حبيت غيرك..
معاذ :عمى قالك على قراره
مليكه بكسوف:ايوا
_وانتى موافقه
_امممم
_اللهم صل على النبي يا احلى حاجه في حياتى اخيرا بجد اخيرا بعد انتظار..
مليكه قامت وسابته ودخلت على جوا
_خلاص ناقص يومين وتبقى حلالي ..
مليكه ضحكت بكسوف ودخلت على جوا..
بسمه كانت واقفه على السلم ومربعه ايديها:امممم اهلا بالست الحبيبه اللى كتب كتابها كمان يومين..
مليكه بابتسامه:اممم ملكيش دعوة.
_اه مهو اللى عنده كراش احسن من اللى عنده فلوس حسبى الله ونعم الوكيل في الرجاله اللدرجادي أنا مش متشافه
مليكه بضحك:الله اكبر في عينك ربنا يحرصلي معاذ حبيبي…
بسمه قربت وحضنتها:الف مبروك يا روحى فرحانه ليكو اووي وعقبالى بقى يلا تصبحى على خير..
مليكه ضحكت عليها ودخلت تنام …
تانى يوم ..
بسمة :أنا شكلى مش فالحه في التعليم من اولها ..
وكانت مستعجله على المحاضره ودخلت..
الدكتور وقفها:رايحه فين
بسمه:داخله
_انا معطكيش اذني اتفضلي اطلعى برا ومتحضرليش اي محاضره تانيه..
بسمه بعصبية:دا استقصاد بقى..
_بتقولى اي
_مبقولش وسابته وخرجت من المحاضرة بعصبية..
وراحت قعدت في ركن بعيد ودموعها نزلت..
_تسمحيلي اقعد
رفعت راسها بدموع وكان أمير واقف بابتسامه..
قعد جنبها وقال:الظاهر أن في حاجه مضايقاكي..
بسمه:بقولك اي يا جدع انت حل عنى ..
امير:على فكره انتى ممكن تتكلمى على طبيعتك عادي ..
بسمه بدموع:طب هوا لى طردنى أنا عملت اي ..
امير بجديه:هوا مين
_الدكتور دا انا لسه اول سنه والاقى كل المصائب دي اولهم ست سارة بتاعتك وبعدين الراجل دا
امير:ومين قالك أن في حاجه بيني وبين ساره ..
_هى وهددتني وانت عارف أننا اتخانقنا أنا اصلا مش في دماغى حاجه انت مجرد واحد انقذتنى من واحد كان مضايقنى..
امير:طيب ممكن تهدى انتى لازم تاخدي على كدا ومتقلقيش الدكتور هيهدى ولما تكلميه وكدا هيسمحلك تدخلى..
بسمه:أنا مش عوزا حاجه غير انى اعدي وبعدها اتجوز واقعد في البيت شكلها مفيش علام
وامير ابتسم وبصلها :يعنى ناويه تقعدى في البيت وكدا..
بسمه:لى لا
امير:كويس علشان انا مش بحب مراتى تشتغل
_اي!
_اي..
قامت من قدامه وسابته وجريت ..
وهوا ضحك على شكلها ورأكشنها…
وقام وراها
وهى خارجه ..
لقت حد واقف قدامها بخبث..
خالد:اي يا جميل مستعجله كدا لى متيجي اوصلك
بسمه بعصبية:حل عنى يا جدع انت علشان متزعلش..
خالد:لو هزعل على ايدك معنديش مانع وبعدين هوا أنا مشبهش سي امير اللى كنتى قاعده معاه من شويه دا
قوليلي بيعمل اي وانا اعمل وصدقيني هبسطك اووي..
بسمه بعصبية رفعت ايديها ونزلت على وشه بالق*لم و…
يتبع…
لقراءة الفصل التالي : اضغط هنا
لقراءة الرواية كاملة اضغط على : (رواية دحيحة الدفعة الجزء الثاني)